Ook JIJ KUNT een opmerkelijk product creëren!

12257 views | 313 reacties |
shares

Lang, lang geleden – meer dan 25 jaar om precies te zijn – kreeg ik door hoe het zat met het creëren van opmerkelijke producten en diensten.

Ik ontwikkelde een aantal van de eerste computerspelletjes voor volwassenen (in 1986), de primitieve versie van wat we tegenwoordig kennen als de iPad (in 1990) en vele andere producten en diensten.

Sommige van deze ideeën werden uitgevoerd en genereerden miljoenen dollars.

In de Business Bootcamp introduceer ik het belang van het creëren van je eigen opmerkelijke producten, en in de Master Entrepreneur training zit een hele workshop die is toegespitst op het ontwikkelen van je eerste opmerkelijke product.

Maar wat ik in dit artikel duidelijk wil maken, is iets wat de meeste ondernemers zich niet beseffen… namelijk dat het ontwikkelen van opmerkelijke producten een vaardigheid is.

Een vaardigheid die je kan leren en ontwikkelen.
Een zeldzame en lucratieve vaardigheid – die je de REST VAN JE LEVEN dient.

Laten we beginnen met te kijken wat een opmerkelijk product nou eigenlijk is.

Een opmerkelijk product heeft de WOW factor.
Iets waardoor mensen stoppen en nog eens goed kijken. Om vervolgens al hun vrienden erover te vertellen.

De hieronder volgende afbeeldingen laten producten zien – die allemaal de WOW factor hebben. …

Bekijk ze eens goed, pauzeer even na elke afbeelding en schrijf voor jezelf op wat de WOW factor is voor dat product. Deze oefening helpt je om een gevoel te krijgen van wat de WOW factor is en hoe je die kunt ontwikkelen voor je eigen producten en diensten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Weet je, er is geen gebrek aan opmerkelijke ideeën, ook in jouw business. Wat ontbreekt is de bereidheid om ze uit te voeren.

Om te slagen in het ontwikkelen van een opmerkelijk product, moet je je focussen op een kleine niche en het alleen voor hen opmerkelijk maken, zoals het dinosaurusbed, de motorbanden en de vloer-was-schoenen.

Ook moet je je focussen op het oplossen van een probleem – zoals de pizzasnijder, het 3D stopcontact en de boekenplanken onder de trap.

Om kansen te vinden… kijk naar problemen die je kunt oplossen.
Ze hoeven niet enorm te zijn, het kunnen irritaties zijn… MAAR…

Hoe groter het probleem – hoe gemakkelijker het is om je oplossing te verkopen.

Ga op zoek naar wat jou ‘in de weg zit’ in de verschillende gebieden in je leven.

De meeste van onze trainingen zijn trainingen waarnaar wij zelf op zoek waren en die we niet konden vinden. En dus ontwikkelden we ze zelf… En nu helpen wij duizenden mensen om vergelijkbare problemen op te lossen…

Ondertussen ben ik behoorlijk nieuwsgierig.
Welke WOW factor zie jij in de afbeeldingen hierboven?
Of misschien zie je andere WOW factor van andere opmerkelijke producten (zoals de iPhone, Volkswagen Kever, Harley Davidson…)

Plaats de WOW factor(en) die jij ziet in het commentaarveld hieronder, en dan stuur ik je een korte video over het ontwikkelen van opmerkelijke producten… 

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. DEEL dit artikel alsjeblieft met jouw netwerk door op de Facebook, LinkedIn, Twitter en Google+ knoppen te klikken, want zo kunnen bevriende ondernemers in jouw netwerk ook van dit materiaal profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
313 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Joost Boers
9 years ago

Een WOW-factor bij producten bestaat vaak uit een clevere combinatie van twee aspecten, die elkaar aanvullen. Die iets wat je gewoon gebruikt iets extra’s geven: gebruiksgemak, een verrassing of FUN. En met oog voor het detail. Het is iets waar je uren op zou kunnen zitten denken, zonder resultaat. Of dat je ineens te binnen schiet. Praktisch en leuk, verrassend en creatief, nuttig en mooi. Het zijn nooit solo-dingen, maar er zit altijd een tweede aspect aan.

Ik ga dat zeker toepassen. Deze voorbeelden hebben mijn gedachten in ieder geval een nieuwe wending gegeven!

Wilko van der Ploeg
9 years ago
Reply to  Joost Boers

@Joost: Jouw plechtige belofte een WOW facter in je producten in te bakken deed mij direct doorklikken naar je website… Mag ik je een beetje ‘be-WOW-en’ door een paar vraagjes te stellen?
– Wat is de reden van het gemengde engels en nederlands op je website? Voor mij is het verwarrend…
– Ik mis op je homepage ieder vorm van focus… Wat DOE je in vredesnaam ? Zo te zien doe je alles op elk gebied voor iedereen… Een hele kleine tip : inloggen in WordPress, Instellingen -> Lezen, kies voor een ‘Statische pagina’ en geef daar een pagina op, waar je wat over je bedrijf vertelt… blogposts als ‘home’ page doen het nooit goed (aan de andere kant… je blogt! Geweldig… laat 80% van de andere ondernemers een voorbeeld aan je nemen!)

En mail me even als je je WOW product hebt… je hebt me nieuwsgierig gemaakt!

Yvonne Casander
9 years ago

Een remarkable product! Mijn hele leven bedenk en doe ik al dingen om iets gemakkelijker, sneller of handiger te maken. Vaak verbaas ik mij over mensen die daar dan enthousiast over zijn, terwijl het voor mezelf zo logisch is. Dat is ook de reden dat een remarkable product bedenken voor mij als kunstenaar en schilderdocent zo lastig is. Waarschijnlijk zoek ik het te moeilijk?

Else Boerema
9 years ago

Superleuke en creatieve voorbeelden. Ik geef trainingen in de gezondheidszorg. Een markt met een schaarste cultuur. Dit remde tot nu toe mijn creativiteit. Er is nooit geld! Ik werk altijd tegen een gereduceerd tarief en dan stop je op een bepaald moment om iets extra’s te geven.
Door de Business Bootcamp krjg ik nu een heel nieuwe kijk op dit onderwerp! De creativiteit bruist weer.
Bijvoorbeeld: Ik ga een offerte uitbrengen voor een Hospice, met voor het komend jaar 3 standaard trainingen (normaal tarief).. Als bonus kunnen ze me dan in dat jaar 3 maal op afroep laten komen als ze een probleemsituatie hebben waar ze niet uitkomen. Advies op afroep aan het bed. Wat vinden jullie? Onweerstaanbaar aanbod toch!

Marco van den Eventuin

Ik heb ook vaak briljante ideeën.
Maar ja, wat dan.
Hoe pak je dat aan?
Wie gaat dat betalen?
Wie gaat het ontwikkelen?

Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago

Super Marco, dat jij ook briljante ideeën hebt.
Jammer dat je er ‘Maar ja, wat dan’, achter zet. Dat doe meteen afbreuk.

Je gedachten maken meteen appelmoes van je briljante ideeën en dan kun je het dus wel schudden. Jammer van al die creativiteit!!… die je voor meer ideeën had kunnen gebruiken… waar misschien wel een oplossing bij had gezeten voor…
Hoe vermarkt ik mijn product succesvol.

Monique Egberts
Monique Egberts
9 years ago

Producten die we eigenlijk al kennen, maar nu net iets anders toegepast of met een opmerkelijke verbetering. Geweldig! Dit getuigt van creativiteit en vindingrijkheid, en dat waardeer ik enorm.

Henny Evertman
Henny Evertman
9 years ago

Ik wil een lunchroom openen met kwalitatief goede, verse en liefst biologische producten. Hierin ben ik niet uniek. Ik zoek daarom naar een product met een WOW-factor. Heb je een idee of iets waar je een oplossing voor zoekt bij een lunchroom? Iets dat je mist? Het hoeft niet per se voedsel te betreffen.

Niels Kaan
9 years ago
Reply to  Henny Evertman

Hoi Henny,

Ik denk dat wat WOW is in de horeca ten eerste afhankelijk is van in welke regio van Nederland je zit en voor welke doelgroep je wat wilt.

Als je daar wat over wilt brainstormen is dat prima, ik ben namelijk met het zelfde bezig in Noordoost Groningen dus misschien kunnen we elkaar helpen. Ik heb zelf voor deze regio wel wat bijzondere producten die ik met je wil delen maar of die bij jouw in de buurt bijzonder zijn weet ik niet. En ze passen bij mijn doelgroep. Wij gaan 11 en 12 mei open (2013).

groetjes Niels

Henny Evertman
Henny Evertman
9 years ago
Reply to  Niels Kaan

Hoi Niels,

Ik zit in Amsterdam, maar zou graag met je willen brainstormen.

Niels Kaan
9 years ago
Reply to  Henny Evertman

Hoi Henny,

Heeft even geduurd, maar dan toch reactie, mijn mail adres is
socialemedia@lunch-spot.nl skype: niels.sonicwave volgens mij.

laten we brainstormen, ik kan eigenlijk iedere avond behalve van daag en morgen, dan heb ik al afspraken voor skype.

groetjes Niels

Ryan de Kom
9 years ago
Reply to  Niels Kaan

Hoi Niels,

Wat leuk dat je bezig bent met een horecaconcept in Groningen.
Op welke doelgroep wil je je gaan richten? Hoe wil je met het interieur je gasten een unieke beleving bezorgen? Ik ben erg benieuwd naar je ideeën.

Gr,

Ryan

Ryan de Kom
9 years ago
Reply to  Henny Evertman

Hoi Henny,

Hoe ver ben je met je lunchroom? Ik help (horeca)-ondernemers een wow-effect te creëren in hun interieur. Ik heb een passie voor horeca en heb overal vanalles op aan te merken. Ik wil best een keer met je sparren en meedenken.

Groet,

Ryan

Henny Evertman
Henny Evertman
9 years ago
Reply to  Ryan de Kom

Hoi Ryan,

Dank voor je aanbod. Ik heb echter al 3 vrienden in dat vakgebied die mij gaan helpen. Dus voorlopig genoeg ondersteuning.

Marjo van Bussel
9 years ago
Reply to  Henny Evertman

Henny misschien is een bloempaal met prachtige grote hangplant wel een leuke eyecather voor je lunchroom!

Henny Evertman
Henny Evertman
9 years ago

Hoi Marjo,

de inrichting is inderdaad een belangrijk onderdeel van mijn concept. Ik hou jouw tip in gedachten.

Annelies Vroomans
9 years ago
Reply to  Henny Evertman

Henny, misschien is advies van Ryan de Kom iets voor jou?
Hij heeft ook een comment geschreven op deze blog
Ryan doet make-overs van o.a. horeca interieur. Succes!

Maria Simons
9 years ago
Reply to  Henny Evertman

Dag Henny,

Wat mijn aandacht zou trekken is bv een link met een ‘voedsel goeroe’ of lekkere gerechten waarbij je voldoende kunt eten en voldaan of snel weer aan het werk kunt of handige meeneem verpakking waarin ik het eten nog uren vers kan houden. (dus bv om 10.00 al op kan halen voor de lunch) of cadeau verpakking misschien met het recept erbij.

k zag laatst een flesje wijn waarvan de druiven geselecteerd waren door Therese de Boer en zij had er een bijzonder flesvorm bij uitgezocht, heel aantrekkelijk.
Meer schiet me nu niet te binnen.

Succes Maria Simons

Henny Evertman
Henny Evertman
9 years ago
Reply to  Maria Simons

Hoi Maria,

Dank voor je bruikbare tips. Dit is zeker iets waar ik aandacht aan ga schenken.

Jacqueline Moleman
9 years ago
Reply to  Henny Evertman

Beste Henny,

Wat kan een probleem zijn van iemand die bij je komt lunchen?
– Tijdgebrek: ‘u staat binnen een half uur gezond en wel weer buiten’
– Allergie: ‘voor ons eten bestaan geen allergiën’
– Bediening, gevoel van welkom
– Openingstijden

Veel suc6!

Timon Vinke
9 years ago

Wat me aan alle commentaren opvalt is dat wat voor de één WOW is voor de ander totaal niet.

En volgens mij is dat precies hoe een WOW product of dienst werkt. Het is alleen WOW voor jouw doelgroep.

Het maakt niet uit wat de rest van de wereld van het product vind, als je doelgroep het maar WOW vind.

Maureen Birney
9 years ago

Wat mij opvalt aan de meeste producten hier, dat het steeds iets dubbels oplevert,oftewel steeds twee oplossingen tegelijk biedt. Nou noig een vertaalslag vinden voor mijn dienst…

Martijn Faber
Martijn Faber
9 years ago

Deze producten met een WOW factor hebben schoonheid, ze zijn verrassend en tegelijkertijd heel praktisch, functioneel. Sommige hebben ook een dubbele functie. Ik zou ze graag aan iemand kado doen.

Jelle Dekkers
9 years ago

De kano van transparant kunstof is geweldig!! Althans in de noordzee zul je minder succes hebben))
Ik kan me voorstellen dat deze kano’s echt een wow factor kunnen creëren bij een informatieve excursie in de Biesbosch. Dus een product dat een meerwaarde aan dienst levert.

Ik denk dat voor velen in de dienstverlenende sector goede hand-out of implementatie pdf’s (e-books) een eenvoudige manier is om je te onderscheiden. De kunst is natuurlijk om hierin de wow-factor te verpakken.

Succes allemaal, WOW, Jelle

Sonja Zonneveld
9 years ago

Wat zo geweldig is aan de voorbeelden is de originele manier waarop een probleemoplossing gekoppeld wordt aan één of meer waarden die van belang zijn voor de gebruiker, zoals gemak, beleving, efficiency, luxe, plezier, esthetiek, functionaliteit, schoonheid waardoor de gebruiker blij verrast wordt door het product. Ik word bijvoorbeeld heel vrolijk van de knijper in het landschap en de doorkijkbol voor de hond en niet te vergeten de gecombineerde vogelkooi en vissenkom. Leuk, leuk, leuk!

Roland Scholten
9 years ago

Leuk al die voorbeelden met de WOW-factor. Hoewel het voorbeelden zijn van producten, geeft het me inspiratie om anders naar mijn diensten te kijken. Kan ik bijvoorbeeld twee zaken met elkaar combineren op een manier dat niemand het verwacht maar dat er wel een mooie dienst ontstaat? Of kan ik mijn diensten aantrekkelijker maken? Bedankt voor het op gang brengen van dit creatieve proces. Ik ben er van overtuigd dat ik een een dienst kan ontwikkelen met de WOW-factor. Ik ga actie ondernemen.

Bas Beima
9 years ago

Alle voorbeelden hierboven zijn stuk voor stuk beter dan alles wat ik gezien heb bij het TV programma ” het beste idee van Nederland”.
Zelf heb ik geen enkele moeite met het verzinnen van dit soort producten en oplossingen, dat doe ik eigenlijk al zolang ik me kan herinneren.
Het hebben van een goed of leuk idee beschouw ik dan ook als “iets makkelijks” het moeilijke komt daarna pas: hoe ga je er iets mee doen?
Zodra het idee iets complexer wordt dan “een ideetje” en er een veelheid van aspecten mee gemoeid is zoals vormgeving, technologische innovatie, productie, marketing, en niet te vergeten octrooien, patenten, modelbescherming etc. dan wordt het allemaal wel wat lastiger.

Bij iets eenvoudigs als een biikjeshouder of een boekopenhouder, die beide uit slechts 1 gepoten stukje plastic bestaan, speelt dat allemaal minder natuurlijk.

Succes allen met het ontwikkelen van fantastische producten!

Ronald Dingerdis
9 years ago

Open Circles, met als boegbeeld Nisandeh Neta, wordt door velen aangemerkt als remarkable product.

All is het me nog wat onwennig dat een mens als Nisandeh als product te zien, remarkable is hij zeker.

Afgelopen Business Blogging Secrets seminar, wanneer je er niet bij was je echt wat gemist heb, stond ik met Vered te praten over het team en de inspanningen van velen om Open Circles een succes te maken.

Kent u het gezegde achter iedere succesvolle man staat een sterke vrouw. Dat was wat ik zag die dag, en daarachter nog veel meer sterke mannen en vrouwen.

Succes maak je niet alleen, wie helt u met uw succes. Wie zorgt dat u kunt doen wat nodig is om te groeien. Ik keek om en zag 5 vrouwen en 2 mannen staan die mij steunen met raad, daad, inspiratie en een onuitputtelijke kracht om vooruit te willen gaan. Ze geloven in me!

Dankbaarheid is wat ik ze getoond heb. Met extra bewondering voor die sterke vrouw die zo pal achter me staat en me altijd steunt en dat al 26 jaar doet. Dank je Miranda!

Ter overweging, wie staat er achter u? Bent u daar dankbaar voor? Weten ze dat ook?

Ronald Dingerdis

Django Blok
9 years ago

Ik ben het er helemaal mee eens dat je als ondernemer goed moet bedenken hoe je een opmerkelijk product kan maken.
Tegelijkertijd vind ik wel dat je naar de zoektocht naar een opmerkelijk product breder kan kijken dan de voorbeelden in de foto’s. In de zoektocht naar je eigen opmerkelijke product gaat het er vooral om dat je je product radicaal/verrassend anders neerzet dan gebruikelijk in de markt. Dat kan ook zitten op
Prijsniveau (Business bootcamp)
Geluid (Harley Davidson)
Handigheid/gebruiksgemak (iPhone)
Hele keten (spotify kijkt met een hele andere benadering naar de beleving van muziek)
Kwaliteit, Eenvoud, Kleurstelling etc.
Ik vind Ben & Jerry’s ook zo’n mooi voorbeeld. Ik weet nog goed dat ze hun ijssalon in de winter openden met de slogan “warm ijs”

Ik zou iedereen aanraden het boek
Purple Cow van Seth Godin te lezen. Dit boek gaat uitvoerig in op het maken van opmerkelijke producten.

Alex van Dam
9 years ago

Heb ik een product met een WOW factor?

JA, 100%.

Alleen ik heb de hulp nodig om dit goed in de markt te zetten.

Het is gecompliceerd, maar het heeft een WOW factor, want wie wil er niet voor de helft van het geld nieuwe onderdelen hebben voor zijn/haar machines?

Met vriendelijke groeten,
Alex van Dam

Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago
Reply to  Alex van Dam

Stel je vraag Alex!
Je bent hier op een blog waar allemaal ondernemerde mensen komen die vanuit mogelijkheden denken. Dus welke hulp of wie zoek je om je product te vermarkten?

Christien Janson
9 years ago

Ik vind de producten erg grappig, verrassend en goed bedacht, maar ik zou ze geen van allen kopen omdat het daarmee stopt.

Dingen moeten echt een probleem oplossen voordat ik er ruimte en geld voor over heb, en dat zie ik hier niet zo. Het zijn wat mij betreft meer ‘conversation pieces”.

hartelijke groet
Christien

Saskia Frankena
9 years ago

@Christien. Dit gevoel herken ik wel. Ik heb inmiddels al wel vaak een product dat in eerste instantie een WOW-gevoel opriep uiteindelijk maar weinig gebruikt. En een huis kan maar een beperkt aantal dingen bevatten. Mijn hoofd ook trouwens. Eerst een nachtje over slapen en als het dan nog steeds mijn probleem oplost is het een goede. Het laatste dat ik zo gekocht heb is een wiel met mesjes erin om knoflook fijn te hakken. Gebruik ik bijna dagelijks, gaat mee op vakantie en ik ben al aan de tweede toe.
Oh, en mijn Macbook natuurlijk (sorry Nisandeh) én mooi én werkt fantastisch, ook al aan de tweede toe.
Dus ik ben wat wantrouwiger naar mijn eerste WOW-gevoel, en verder: ” the proof of the pudding is in the eating”. De meeste pudding valt dan een beetje tegen.

Wing Ung
9 years ago

De WOW factor bij deze producten is dat het door simpele aanpassing deze producten anders, leuker, aantrekkelijker en soms beter worden in uiterlijk en gebruik.

In mijn ogen is WOW factor gelijk aan fun factor!

Willy Triest
9 years ago

Ik vind die gekleurde doppen op stekkers iets geweldig. Zo voor de hand liggend en toch … Alleen heb je dan ook een indicatie van die kleur nodig voor elk apparaat :-).

Cynthia Strijbos
9 years ago

Wat een product een WOW factor geeft is ook de factor: Dit MOET ik hebben. Wat ik nog niet beschreven zie staan is een rage-product. Meestal is dit gericht op kinderen en jeugd, die elkaar aansteken met: Dit moet je hebben!
Ik ben zelf al even bezig met het ontwikkelen van zo’n product na een “briljante” ingeving zomaar uit het niets…. Nou ja, zomaar…. Ik zat al een tijd in een creatieve flow en was vooral aan het creeeren vanuit mijn hart. Op die manier maak je ruimte voor leuke ingevingen! Probeer het eens uit!
Ik kan nu nog niets vertellen over het product, maar hou me in de gaten zou ik zeggen 😉

Jos Zwart
9 years ago

Persoonlijk heb ik niet zo gauw een WOW-gevoel, zo blijkt bij het bekijken van bovenstaande producten. De enige 2 die ik echt slim vind zijn het uitschuifbare stopcontact en de bladzijde spreider, hoewel ik bij die laatste denk dat je nog wel eens kramp in je duim kan krijgen. Dan is het E-book een veel WOW-ere uitvinding.

Waar ik zeer nieuwsgierig naar ben (geworden) is hoe je het bedenken van dit soort dingen kunt leren, zoals Nisandeh aangeeft. Ik heb toch sterk het gevoel dat dit allemaal “ingevingen” zijn die spontaan opkomen in situaties die je niet van tevoren bedacht hebt.

Ik kijk uit naar de ultieme tip die me verder brengt ….. !

Een hartegroet,
Jos Zwart

Hildo Göbel
9 years ago

De Wow-factor is iets waardoor veel mensen er over gaan praten. Het klinkt misschien gek, maar ik heb me altijd verbaasd over het trappenhuis hier in de portiekflat. Ik woon vier hoog, zonder lift. Al negen jaar lang. Als er hier boven iemand binnen stapt, begint hij of zij altijd over die trappen. De eerste keer snap ik dat, maar ook als iemand hier al honderd keer is geweest, wordt er over die trappen gepraat. Verbazingwekkend! Ze weten nu toch wel dat ik zo hoog woon?

Het is een hele andere benadering, maar ergens hebben die trappen ook een soort WOW-factor. Misschien is het een negatieve WOW-factor, maar mensen praten er ongevraagd wel over.

Zelf vind ik die douchekop in de afbeeldingen hierboven geweldig. Ik had destijds een aardige inrichting bedacht voor mijn badkamer. Alleen de verlichting vond ik lastig. Als ik toen op het idee was gekomen gekleurde verlichting in de douchekop te stoppen had ik dat zeker gedaan!

Het verschil met mijn trappenhuis is dat de douchekop een positieve WOW-factor heeft. Ik heb natuurlijk liever dat mensen enthousiast praten over de leuk gekeurde waterstraal in mijn douche, dan over die irritante vier trappen.

Alhoewel? Ben ik nu niet weer een aanname aan het doen? Want die vier trappen hebben wel een positief effect op mijn conditie. Zou het niet zo zijn dat iedereen die hier boven klaagt over die vier trappen, stiekem bewondering heeft voor mijn conditie? Die vier trappen zijn dus eigenlijk heel positief!

Als iemand echt bezweet raakt van het beklimmen van die vier trappen, zou het natuurlijk wel fijn zijn als ik hem of haar een verfrissende douche kon aanbieden, onder een enthousiast gekleurde waterstraal.

Hildo

Therese Jackson
Therese Jackson
9 years ago

A remarkable product to me, is a product that grabs my attention immediately. It is also a product that has that effect the next time I see it, and the time after that.

I would love to develop a product like that. My clients say that my product is very good. However, I feel that a remarkable product, is still a goal.

Ernst Kasteleijn
9 years ago

Waar kan ik die laptop sleeve/hoes bestellen? Die is echt ZO nice!

Dave Valkenburg
9 years ago

Het creëren van een product die een WOW-factor heeft is veel minder moeilijk dan gedacht. Indien je zorgt dat jij jouw eigen USP’s kunt vinden, is het al mogelijk om een WOW-factor te creëren.

Indien je dan ook nog eens, net zoals deze producten de “ervaring”/”beleving” van een product veranderd, dan ben je al binnen.

Probeer te kijken naar de manier waarop jij jezelf kunt onderscheiden, wat zijn jouw kwaliteiten en met welke mogelijke dienst kun jij anderen HELPEN, bij het oplossen van hun problemen.

Het is niet moeilijk, de kansen liggen er maar de mogelijkheid om ze daadwerkelijk te implementeren ligt bij JOU!

Jij bent uniek, dus jouw product ook!

En onthoud, om een WOW factor te creëren ;

ALWAYS OVER-DELIVER!

Geef meer dan de prospects verwachten, zodat je vervolgens een enorme lading dankbaarheid terug krijgt. Dit zal je goed doen…

Ontwikkel dus je Unique Selling Points -> Over Deliver -> WOW factor is in de pocket!

Dan ben je er eigenlijk al…

Petra van Noord
9 years ago

Ik heb bij de meeste producten het idee dat ze heel functioneel zijn. Het zijn precies die dingen waar ik zelf regelmatig mee ‘stoei’. Het zijn kleine (dagelijkse) irritaties die hiermee opgelost worden en het ziet er ook nog eens leuk uit.

Anja Bahnerth
9 years ago

Alle getoonde oplossingen hebben een WOW factor en toveren een glimlach om mijn mond. De pizza schaar en het “kijkglas” voor de hond door de schutting (zou hij er minder of juist meer door gaan blaffen?) evenals de transparante kano vind ik geweldig! Ik denk dat een WOW factor vaak makkelijker te bedenken is dan we ons realiseren. Binnen mijn bedrijf probeer ik al een tijdje een uniek product of dienst te bedenken, maar ik denk te ver door en loop dan vast. Misschien is het inderdaad een andere manier van naar de dingen kijken??

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
9 years ago

Ik vind dat veel van deze producten iets: “lief” in zich hebben: het raam voor de hond, schattige poets-pantoffels, het wiel met hartjes, de glazen boot om de natuur te kunnen zien, zichzelf verhelpen met handige spulletjes, eitjes in bloemvormpjes, enz.

Er is aandacht gegeven aan mens, plant of dier.

Of gewoon ook enorm grappig waar ik spontaan van begin te lachen: de vogel die in de visbokaal woont!

Zaken die mij of anderen doen lachen wil ik wel in mijn huis.

Bianca Wijngaards
Bianca Wijngaards
9 years ago

Wat mij opvalt is dat de bovenstaande producten over het algemeen het leven leuker/makkelijker maken. Hoe vertaal ik dat naar mezelf? Even laten bezinken…

Julia Arnscheidt
9 years ago

Heeft mijn product de wow-factor?
Als ik het leg naast mijn eigen opmerkingen van simpel toch geniaal, praktisch toch mooi, creatief, grappig, dan is het vooral het eerste: simpel toch geniaal:
Elk succes, op wat voor gebied van je leven dan ook, begint bij het ‘bij jezelf blijven’. En als je dat (even) kwijt bent, is het goed om de rust en ruimte van Schiermonnikoog op te zoeken om hier – los van alles daar aan de vaste wal – jezelf met behulp van de natuur weer terug te vinden.

Suzanne Wartenbergh
9 years ago

Als ik deze producten zie, denk ik ‘briljant bedacht’! Op het oog zo simpel. En zo doeltreffend. Een oplossing voor een probleem waarvan ik mezelf nog niet eens bewust was, dat ik daar tegenaan liep. Zet me aan het denken over hoe ik dit toe kan passen voor mijn werkzaamheden… Ik ga beginnen met eens heel goed naar mijn klanten luisteren. Daar signaleer ik vast problemen die ik op kan lossen voor ze.

Lizzy de Wilde
9 years ago

Inspirerend om deze voorbeelden te zien! Ik heb ooit gelezen dat inspiratie komt als een ingefluisterd idee. Meerdere mensen krijgen dit idee tegelijkertijd. Als je het idee – wat vaak tamelijk briljant is – wilt uitvoeren moet je het meteen DOEN. De eerste die ermee aan de slag gaat, heeft de meeste kans op succes. WOW!

Nicole de Swart
9 years ago

Ik heb onlangs een opmerkelijk product gekocht: een robotstofzuiger! Werkt perfect.Helemaal geweldig. Terwijl ik ‘s nachts lig te slapen wordt heel het huis gestofzuigt.
Ik mocht hem eerst een maand gratis uitproberen, maar na 1 week wilde ik al niet meer zonder.

Ryan de Kom
9 years ago

Dat is inderdaad een opmerkelijk product. Heb je daar een website van?

Anita Langeveld
9 years ago

Wauw! Overeenkomst is dat het uniek en vernieuwend is!

Hans Uijen
Hans Uijen
9 years ago

Leuke producten, sommige handig en bruikbaar (boek openhouden, blikje vasthouden), andere creatief en leuk (gekleurde douche, bandprofiel met hartjes).

Ryan de Kom
9 years ago

Ik ben nu bezig met het ontwikkelen van een opmerkelijk product.
Ik wil enkele van mijn ideeën delen. Misschien kan het helpen bij jouw productontwikkeling. Daarnaast zoek ik ook feedback van jullie en tips hoe ik mijn klanten hierin kan betrekken.

Ik realiseer interieur makeovers voor Horeca, kantoren en particulieren.

Opmerkelijk product:
– Gratis interieuradvies
– Makeover in een dag voor 500 euro all-in
– Een extra bij afname van een makeover (bij bedrijf gratis hapjes / gebak en champagne bij oplevering, bij particulier fruitmand en of weekendje Zwaluwhoeve)

Mijn vraag aan jullie:
1. Wat zou een opmerkelijk product zijn voor Horeca, Kantoor of particulier?
2. Welk product zou jij afnemen?
3. Welke vragen zou ik mijn doelgroep kunnen stellen mbt een nieuw opmerkelijk product?

Gr,

Ryan

Maarten Van de Broek
9 years ago

Grappig, wat mij opvalt bij deze producten is hetzelfde als waar mij n vrouw en ik steeds bij uitkomen als we nieuwe spullen willen hebben. Voor mij moeten die vooral erg functioneel zijn en voor mijn vrouw vooral esthetisch. Voor bijna alle producten die hier opgesomd worden geldt dat ze én functioneel én esthetisch zijn.

Misschien moet ik over mijn opmerkelijke dienstverlening nog wat meer met mijn vrouw van gedachten wisselen. 🙂

Tonnis van Dam
9 years ago

Wow, het lijkt zo moeilijk, maar is zo gemakkelijk, of niet?
Dit weekend was ik E-team lid bij de Business Bootcamp. Het E-team was de Wow-factor. We vielen op (zelfs ik kreeg opmerkingen van deelnemer dat ik ze erg geïnspireerd had met mijn enthousiasme ;-)) vooral door er te zijn, servicegericht te zijn, op details te letten, enthousiast te zijn, ervoor te gaan, te laten merken dat de deelnemer (de klant) belangrijk is.

Zoals Nisandeh al opmerkt is het voor een dienst makkelijker een Wow factor te creëren dan voor een product. Volgens mij gewoon door er 200% voor te gaan, te laten merken dat de klant belangrijk is, echt belangrijk is. Dus altijd een stapje harder lopen dan je collega-concurrent, net iets meer doen dan een ander.

Ons product, onze benchmarktool, is een online applicatie. Eigenlijk een product en dienst ineen, maar vooral een product. Ik creëer een Wow-factor door prospects echt aandacht te geven met een specifieke demo, door de offerte eruit te laten springen, specifiek voor de prospect gemaakt, door het systeem voortdurend te voorzien van gebruikersvriendelijke functionaliteit en door veel uitleg te geven.

Astrid Hurkmans
9 years ago

Grappig, aan de meeste producten heb je zelf ook al ooit gedacht: het zou toch handig zijn als… of gemakkelijker zijn dat…
Of als grapje gezegd de sun tatoo. Erg leuk. Het klopt; veel mensen denken het, je moet het alleen nog uitvoeren..

Dave Valkenburg
9 years ago

Vanmiddag heb ik een aantal belangrijke video’s geschoten (een drietal) waarvan ik weet dat ze anderen kunnen helpen bij het leveren van een WOW-factor product.

Deze ben ik momenteel op mijn PC aan het zettten, later vandaag komen ze online te staan.

Mijn WOW-factor in dit product is, dat ik een aantal personen HELP bij het ontwikkelen van deze WOW-factor. Zodat ze ook opmerkelijke producten kunnen gaan realiseren!

Mochten er nog mensen zijn die hierin geïnteresseerd zijn, dan kan ik ze aanraden om later vandaag op mijn website te gaan kijken, want dan zal ik de gratis training online zetten.

Ik wil iedereen HELPEN, bij het vinden van zijn of haar UNIEKE VAARDIGHEDEN en PRODUCTEN. En ik weet dat ik dat op deze manier kan doen, dus mochten er geïnteresseerde kijken, kijk vooral op mijn website (klik op mijn naam!)

Het is een compleet GRATIS training, waarbij je iedere keer een video ziet, gecombineerd met een ACTIEPLAN en een GEHEIME DOWNLOAD. Die alleen voor geïnteresseerde te downloaden is.

Mocht je nog hulp nodig hebben bij het leveren van GRATIS info, mocht je nog hulp nodig hebben bij het CREËREN van een WOW-factor Product, en mocht je nog problemen ondervinden bij de PROMOTIE hiervan, kan ik ZEKER HELPEN!

Dus kijk snel op de site zodat ik je GEHEEL GRATIS KAN HELPEN!!!

Karen Wessels
9 years ago

De WOW factor is de eenvoud in de uitvoering van deze producten in combinatie met een dosis creativiteit. Als ik hiernaar kijk wordt ik helemaal vrolijk en raak geïnspireerd.

Trudy Engering
9 years ago

Ik ben adviseur kwaliteit in de zorgsector en geef ook voorlichting over die kwaliteit. Jaren geleden heb ik al gemarkt dat je tijdens zo’n voorlichting iets opmerkelijks moet doen om hetgeen je bij wilt brengen te laten beklijven. Ik heb toen aan de hand van een zelfgebakken appeltaart uitgelegd wat kwaliteit inhoudt. Het gaat nu wat ver te vertellen hoe… Maar het heeft effect gehad! En toen ik onlangs afscheid nam om als zelfstandige verder te gaan kreeg ik mails vanuit de organisatie waarin werd gezegd: “die appeltaart van jou zal ik nooit vergeten”.

Judith Grützbauch
9 years ago

Het zijn wel allemaal heel opmerkelijke producten, “WOW – wat grappig”, leuke gadgets, maar zijn het ook must-have-producten? Zijn het echt producten die je nodig hebt of kun je niet toch heel makkelijk zonder?

Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago

De vraag is… is het een must-have voor jouw doelgroep. En zou de prijs/waarde van het product ook meespelen?

Ik kan me voorstellen dat een tattoo-badjas eerder gekocht wordt, ook al is het geen must-have, dan een boot. Alleen, wat is de insteek van jouw doelgroep?

Wat beweegt jouw doelgroep? Welke ervaring is belangrijk voor hen en welk probleem lost het op?

Sandra Smulders
9 years ago

Wat een WOW-producten! Erg inspirerend. Naar dit soort dingen ben ik altijd op zoek. Leuke, bijzondere kado’s (sneeuwballengooier, knijpers, boek-open-houder) maar ook gave ideeën voor je huis of tuin. Er zitten een aantal dingen bij waarvan ik denk: “had ik het maar bedacht” het lost een probleem op wat ik zelf heb, hoe simpel kan het zijn maar je moet er maar net even opkomen. Het inspireert me om zelf iets te verzinnen maar hiermee kan ik ook mensen in mijn omgeving inspireren eens verder te denken… Leuk, dank je wel!

Sonja Zonneveld
9 years ago

Wat een kennis en visie hebben wij met z’n allen …..
Ik volg via mijn mailbox alle comments die binnenkomen en er zitten zo veel mooie bijdragen bij, bijvoorbeeld van Ben, Wilko, Dave, Esther en Martine dat ik deze in ieder geval bundel voor mezelf om ter inspiratie voor mijn gedachtenproces te dienen.
Het kan niet anders dat een belangrijke WOW-factor ook is het feit dat een product of dienst tot stand is gekomen doordat verschillende mensen hun kennis, visie en plezier met elkaar delen!

Maikel Latour
8 years ago

Leuk artikel!

Ik vind de pizza schaar toch een wow factor hebben. Het lost een probleem op, en het ziet er grappig uit.

Ik zal even moeten nadenken wat ik buiten deze afbeeldingen, nog meer een opmerkelijk product vindt. Hier kom ik later op terug.

Met vriendelijk groet,
Maikel Latour

Laura van der Jagt
9 years ago

Deze voorbeelden zeggen mij dat als je bereid bent om na te denken hoe iets beter, eenvoudiger en leuker kan en dit vervolgens toepast in je product of dienst, dat je de WOW factor creëert.
Het is voor mij weer een inspiratie om te blijven werken aan de WOW factor voor mijn doelgroep en open te blijven staan voor opmerkelijke ideeën.

Monique Jans
9 years ago

De producten lossen een probleem op, zijn vernieuwend en maken vrolijk. Zelf hebben we een lift met een wow-effect omdat hij draait. Nu nog op zoek naar meer ideeeën.

Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago

Gaaf blog! Uitdagend, inspirerend en geeft meer inzicht.

Jezelf vragen blijven stellen, dat is voor mij de grootste uitkomst van dit blog. Als ik mezelf de ‘hoe kan ik’ vraag blijf stellen kom ik ook op mijn opmerkelijke dienstverlening voor horecaondernemers.

Blijft facinerend om te zien wat andere mensen vinden en schrijven.

Dave Valkenburg
9 years ago

Inderdaad Helmy, bedankt voor deze goede tip die je deelt!

Hier was ik na de Business Bootcamp ook al achter gekomen. Blijf jezelf die : “Hoe kan ik…” vraag stellen, dit zet je aan het denken en zal ervoor zorgen dat jij een prachtig product met de WOW-Factor kan creëren.

Wat overigens ook nog kan helpen is het volgende :

Gebruik je netwerk!

Iedereen heeft een netwerk om zich heen, vele mensen in jouw netwerk zijn bereid je te helpen bij het ontwikkelen van een product met de “WOW-factor”

Vraag om hulp van anderen, want als team ben je altijd sterker dan alleen!

Ben Oostrum
9 years ago

Inderdaad hebben deze producten allemaal de WOW factor, hoewel sommige producten interessanter zijn dan anderen. De WOW factor is belangrijk maar niet het enige. Een product moet ook een lange levenscyclus hebben, functioneel zijn etc. Mijn meest succesvolle ontwerp is de crosslight, is al redelijk oud en verkoopt nog steeds goed (een classic) (boontwerpt.nl/products/crosslight.htm). Ik heb nog wel wat ontwerpen met de WOW factor maar die zijn tot nu toe financieel niet erg interessant gebleken. Bijvoorbeeld mijn jeneverkruik Low-Res (boontwerpt.nl/products/low-res.htm).