Verkoopt jouw product zichzelf?

5835 views | 131 reacties |
shares


In elke Business Bootcamp is er wel iemand die opstaat en vraagt: “Mijn product (of dienst) is zo geweldig, waarom heb ik dan  marketing nodig? Het zou zichzelf moeten verkopen.

Meestal antwoord ik dan dat ik maar één land in de wereld ken waar producten zichzelf verkopen – Lala-land.
In alle andere landen in de wereld is marketing nodig om je product te verkopen.

Zelfs als je het geneesmiddel voor kanker hebt, moet je nog steeds mensen daarvan op de hoogte brengen en ervoor zorgen dat ze je voldoende vertrouwen om het van je te kopen.

Dat gezegd hebbende… er is één product dat zo-goed-als zichzelf verkoopt…

Een opmerkelijk product

Jouw product (of dienst) verkoopt zichzelf als het werkelijk opmerkelijk is – iets waarover wordt gepraat.

Binnen vijf dagen nadat de onderstaande video was geplaatst, werd het vijf miljoen keer bekeken.
Een voorbeeld van hoe een piepkleine, onbekende Filipijnse vliegmaatschappij erin slaagt het saaiste product ter wereld – de veiligheidsinstructies in een vliegtuig – opmerkelijk te maken.

Voor meer video’s van hoe je van veiligheidsinstructies in het vliegtuig iets zeer opmerkelijks kunt maken, ga naar onze Facebook pagina.

Beter zijn dan de rest is niet goed genoeg.
Dat je product geweldig is, is niet interessant om te vermelden. Je moet opmerkelijk onderscheidend zijn om mensen over jou en je product te laten praten.

Als jij het waard bent om over te praten – zullen mensen over je praten!

Opmerkelijk is GEEN toeval.
Vanaf het allereerste begin was “opmerkelijk” een belangrijk element in de ontwikkeling van de Business Bootcamp.

Het resultaat is duizenden testimonials op het internet, tienduizenden tweets, honderden blog posts… en natuurlijk honderden referrals naar de Business Bootcamp.

In de sessie over strategie in de nieuwe Business Bootcamp leg ik uit hoe belangrijk het is om jouw eigen opmerkelijke product te ontwikkelen. En in de vervolgtraining Master Entrepreneur doen we een diepgaande Remarkable Product workshop om je te helpen jouw eigen opmerkelijke product te ontwikkelen.

Hieronder vind je een aantal elementen van een opmerkelijk product, die ik gebruik wanneer ik een nieuw programma, een nieuw product of een nieuwe marketing campagne creëer:

  1. Committeer je aan het maken van iets waar mensen over praten
    Jarenlang werd ik ‘s ochtens wakker met 15 nieuwe ideeën, die ik tegen lunchtijd uitgevoerd wilde hebben.
    Al die tijd had ik geen cent te makken.
    Het moment dat ik het bovengenoemde commitment aanging, gingen mijn business en mijn leven als een speer.
    Stop met steeds nieuwe ideeën bedenken, bedenk alleen nog maar oplossingen!
    Alleen oplossingen zijn het waard om over te praten.
  2. Concentreer je op een niche en transformeer de ervaring van mensen
    Dit was waarschijnlijk de belangrijkste factor in het succes van de Business Bootcamp.
    We bepaalden een heel duidelijke en nauwe niche – kleine ondernemers en ZZP’ers – en we vonden uit wat hun behoeften en wensen waren.
    Vervolgens maakten we elke sessie zo dat het een oplossing bood door middel van een onvergetelijke ervaring.
  3. Lanceer je product zo snel mogelijk en verbeter het vervolgens aan de hand van de feedback van je klanten.
    Ik maak mijn team gek met mijn veranderingen aan de Business Bootcamp om nieuwe inzichten en feedback van studenten erin op te nemen. Maar het resultaat is een evenement dat meer en meer waarde biedt aan onze studenten.
  4. Wees NIET saai
    De Business Bootcamp is niet alleen geweldig qua inhoud, maar ook een fantastische netwerkgelegenheid.
    De Business Bootcamp is LEUK.
    Je kunt het proberen… maar in slaap vallen is er niet bij.
    Saai Power Point presentaties zijn UIT.
    Interactieve lezingen, oefeningen, spellen, dansen, bewegen en mensen ontmoeten zijn IN.
  5. Probeer NIET iedereen te plezieren
    Elk opmerkelijke product heeft liefhebbers en tegenstanders.
    Harley Davidson, iPhone, Hummer – je houdt ervan of je haat het – het laat je niet onverschillig.

Nu is het aan jou.
Maak een lijst van alle facetten waarop jouw product of dienst vergelijkbaar is met andere producten.
En dan: innoveren maar!
Zet alles op alles om jouw klanten te overweldigen met wat jij biedt.

Zullen we samen brainstormen?
Plaats jouw ideeën over het ‘opmerkelijk maken’ van producten en diensten in het commentaarveld hieronder.

Het kan je eigen product betreffen of het product van anderen (hoe kunnen we restaurants, coachingsessies, tandartsbezoeken, webshops, etc opmerkelijk maken? ).

Stel je voor welke mogelijkheden zich openen voor ons allemaal, als iedereen van ons één opmerkelijk idee deelt (je eigen of dat van iemand anders).

En… breng anderen op de hoogte. Tweet erover, plaats een link op Facebook of in je blog, etc.

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
131 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Wim Vrolijk
10 years ago

Hallo Nisandeh,

Al decennialang richten verkooptrainingen zich op het proces dat de verkoper zo goed mogelijk zou moeten doorlopen. Hoe waardevol de technieken ook zijn, die de deelnemers leren, zij zijn het niet die het koopbesluit nemen. Het koopbesluit wordt genomen door de klant.

Om die reden hebben wij het proces omgedraaid: hoe komen mensen tot een (koop-)besluit? Prochaska en DiClemente bieden hiertoe een handig en wetenschappelijk onderbouwd model, dat wij verder hebben ontwikkeld en toepasbaar gemaakt voor o.a. verkooptrainingen.

Het is zo vreselijk eenvoudig, dat vrijwel niemand er bij stil staat en tegelijk zoveel krachtiger dan de traditionele verkooptrainingen. Vanwege het generieke karakter, liet het model zich eenvoudig vertalen naar de meest gangbare Europese talen. Het effect voor multinationale klanten? Uniformiteit, gemakkelijker overdraagbaar en een aanpak die werkelijk onderscheidend is.

Ik zie uit naar de business bootcamp in april.

Hartelijke groet,

Wim Vrolijk

Benito Hiwat
9 years ago
Reply to  Wim Vrolijk

Hallo Wim,

Zeer interessant!!

Jolanda van der Horst
8 years ago

Ik ben al een paar maanden aan het bedenken hoe ik me nog verder kan onderscheiden en mijn product ‘remarkable’ kan maken. Dat valt nog niet mee. Natuurlijk doe ik extra’s met lunch, breaks etc.
Heeft iemand tips hoe ik me als trainer in secretaresseland kan onderscheiden?

Marcel Baatsen
8 years ago

Presenteer jezelf bijzonder :
– Je visitekaartje heeft aan de achterkant 10 tips.
– Geef een gratis e-book met je communicatie in het kort uit.
– Bedenk een bijzondere nazorg die je 2 maanden later geeft
– Gebruik plastische analogieën voor Secretaresse taken
– Positioneer secretaresse als super specialistische alleskunner
Maar ja, misschien doe je dit allemaal al!?

Koen Snoek
7 years ago
Reply to  Marcel Baatsen

Hoi Marcel,
10 tips aan de achterkant van je visitekaartje….. Leuk!

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago

Jolanda,
Waar ik aan denk is de secretaressen niet enkel in de administratie op te leiden, maar te bedenken wat er allemaal voor nodig is om dé IDEALE secretaresse te maken.

Misschien kan je tips vragen aan de bedrijven die secretaresses in dienst nemen: Waar zijn zij naar op zoek? Wat zou in hun ogen ‘de ideale secretaresse’ kunnen zijn?

Dus ook communicatie, positieve ingesteldheid, assertiviteit, gezonde succesvolle mindset, imago, houding, zelfredzaamheid, oplossingsgericht & preventief denkend, teamwork, zelfvertrouwen, tevredenheid en fierheid op het beroep, motiveringstechnieken, ont-stressen, leren vervullend omgaan met moeilijkheden en veranderingen, enz.

In ieder geval véél plezier en succes met jouw bedrijf!

Helga Kos
Helga Kos
10 years ago

Beste Nisandeh,

Goed idee om dit onderwerp aan te snijden. Leuk filmpje; wat een simpele (en goedkope) oplossing om je vliegmaatschappij te promoten.

Één aspect van een opmerkelijk product is dat het op een opmerkelijke manier in de markt gezet wordt. Maar het begint met het product zelf dat opmerkelijk moet zijn.
Veel te vaak kom je producten tegen die het ‘net niet’ zijn. Er is te weinig aandacht en tijd besteed aan vorm, afwerking of functionaliteit.
Winkels liggen vol met spullen die een korte tijd later in of bij bij de vuilnisbak liggen of op koninginnedag figureren tussen allemaal andere afdankers.
Het argument is dat meer aandacht en tijd aan een product besteden het te duur maken. Maar het hoeft soms helemaal niet zoveel extra aandacht te zijn. Het is meer dat je, als producent, je moet voornemen het maximale uit een idee voor een product te halen. En soms moet je besluiten het niet op de markt te brengen omdat het niet goed genoeg is. Dat bespaart ook een boel geld en tijd. Dat kan je dan vervolgens investeren in je echt geniale ideeën.
Aandacht wint altijd.

Hartelijke groet,
Helga

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago
Reply to  Helga Kos

Hoi Helga,

Ben het hélemaal met je eens dat een product op zich heel kwaliteitsvol en goed moet zijn. Dat is de basis voor een goede service.

Dan kan ofwel het product ofwel de marketing uniek zijn. (Wat in het laatste geval deel gaat uitmaken van het product dat de klant wil kopen.)

Een derde punt vind ik DURVEN FOUTEN MAKEN. We kunnen een markt zo goed mogelijk proberen bestuderen – maar in de realiteit is gebleken dat we de toekomst niet kunnen voorspellen. Veel bedrijven die eenmalig een super succesvol product lanceerden, bleven niet evident aan de top. Experimenteren en uitproberen, verschillende kleinere projecten uittesten bij jouw doelgroep of omgekeerd (een andere doelgroep uitproberen), de goede producten en strategieën blijven benutten, zijn hier mogelijke oplossing voor.

Groeten en véél succes!

Suzanne Ode Rikkert
Suzanne Ode Rikkert
10 years ago

Wat valt er voor mij nog een hoop te winnen. Ik vind mijzelf echt goed in mijn vak, dat hoor ik ook altijd terug van mijn klanten. Tegelijkertijd zijn we met velen die mijn vak uitoefenen, dat doet me ook vaak denken, ik of een ander, kwestie van geluk hebben… Zelfs bij hier een comment neerzetten denk ik, ah er staan er al heel veel, da’s wel genoeg.
Da’s denken in kwantiteit in plaats van in kwaliteit! Het wakker worden is al begonnen!

Thea van Dijk
10 years ago

Hallo Suzanne
Goed dat je wakker wordt. Daarnaast kopen mensen niet alleen een product of dienst. Ze kopen ook de service. Een klant gunt jou de deal.
Omdat we allemaal verschillende mensen zijn, zullen we ook verschillende mensen ons aanspreken. Dus ga ervoor. Laat zien wie je bent en wat jij extra biedt bij dat grote aanbod wat er al is.

Ruud Overstegen
10 years ago

Hoi Suzanne,
Ga naar je kernkwaliteiten en je blinkt uit. Alleen jij kan het op jouw manier doen. Dat maakt dat je uniek bent. Ontdek dat door je cliënten te vragen wat ze bijzonder vinden aan je.

Tina van Bochove
10 years ago

Dat vind ik een goeie: “Stop met steeds nieuwe ideeën bedenken, bedenk alleen nog maar oplossingen! Alleen oplossingen zijn het waard om over te praten.”

En geweldig idee ook van die mokken en het gebak Esther! 🙂

Ben het er helemaal eens dat de ervaring die je klanten biedt vooral LEUK en MEMORABLE moet zijn!

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago

Ik ben het er sterk mee eens dat de opmerking van Nisandeh om je alleen te focussen op oplossingen waar mensen over praten HEEL INZICHTGEVEND is.

Het valt mij echter jammer genoeg op dat de meeste comments en reacties komen op uitspraken die een PROBLEEM BESCHRIJVEN!

Bijvoorbeeld: Welk artikel zal je het snelste lezen:

A. Word gezond. & Ontwikkel een gezonde rug.
of
B. Zo genees je de hernia in jouw rug. & Hoe problemen met artrose oplossen?

OF

A. Zo ontstonden er rellen in 3 scholen in jouw buurt!
of
B. Cursus gezonde communicatie.

(Ik overdrijf wel een beetje, maar beide titels zouden inhoudelijk over hetzelfde onderwerp kunnen gaan)

a. Ik vraag me af of deze observatie correct is.

Zoja dan wil ik daarmee zeggen, dat we er bij onze uitleg best op letten ons aanbod op 2 MANIEREN te verwoorden. – we kunnen ook testen wat het beste werkt – het doel is uiteindelijk die mensen bereiken aan wie we iets te bieden hebben.

B. Ik vraag me af of deze menselijke gewoonte door educatie zal verbeteren of niet? De toekomst zal het uitwijzen 🙂

Mariken de Kok
Mariken de Kok
10 years ago

Het is ook belangrijk om oplossingen te verkopen en geen problemen… Klinkt heel logisch! Maar ben er zelf in eerste instantie ook ingetuind.

Het eerste product van Bedrijfstwitter liet mensen zelf de tweets schrijven, maar dit was juist het probleem.. Nu bedenken we samen de tweets en schijven wij ze uit. Dit is een oplossing 🙂

Anita Brinkman
9 years ago
Reply to  Mariken de Kok

Dit herken ik zeker.

Ik ging met mijn clienten een bewustzijnsproces in om te weten welke klachten ze hadden. Maar ze willen een oplossing. Nu neem ik ze bij de hand en samen werken we aan herstel.

gr anita

Peter Opsomer
Peter Opsomer
8 years ago
Reply to  Anita Brinkman

Hebt u tips hoe u dit best doet , bij vragen , aan de koude markt ?
Bv hoe los ik het probleem op dat ze na een afspraak , toch niet door komen ?

Jan de Lange
Jan de Lange
10 years ago

als bedrijfscoach help ik bedrijven bij de ontwikkeling van mensen en organisatie. Training en coaching zijn mijn instrumenten. Tot nu toe gebruikte ik nog veel geschreven teksten. Van offerte tot organisatie-ontwikkelen en voortgangsrapportages allemaal papier. Papier waar niet alles in te vangen is en wat vaak slecht gelezen wordt of selectief gelezen wordt en veel tijd vraagt van mijn klanten. Ik ben nu aan het kijken hoe ik al dat papier kan vervangen door animaties presentaties, webseminairs of filmpjes. Hiermee kan ik mijn dienstverlening bijzonder maken, wat vinden jullie?

Mugen Convalesco
Mugen Convalesco
10 years ago
Reply to  Jan de Lange

Ik kom uit dezelfde hoek als jij Jan, en vind het een bijzonder goed idee om alles meer visueel te maken. Bedrijfstrainingen worden door heel veel mensen, organisaties en instellingen gegeven (ik weet er alles van). Dit betekent dat wie niet opmerkelijk (of extreem bekend), tamelijk onzichtbaar zal worden.

Ik heb een vraag aan jou:

Wat is je meest aparte, gekste idee die hebt gehad om je diensten meer bekendheid te geven?

Thea van Dijk
10 years ago
Reply to  Jan de Lange

Ben benieuwd naar het eindresultaat. Ben je al begonnen, heb je al een voorbeeld? Je kan dit materiaal ook op je website om potentiële nieuwe klanten te trekken. Kijk maar naar Nisandeh.

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Jan de Lange

Nou en of ik geïnteresseerd ben.

Heb je al filmpjes?

Geert

Martine Verweij
7 years ago

Ik denk dat de belangrijkste aspecten van een ‘remarkable product’ zijn: het roept een ‘wauw’-gevoel bij mensen op, het is anders dan alle andere aanbieders en ‘you love it, or you hate it’.

Na de Business Bootcamp heb ik een tijdje gebrainstormd op hoe ik mijn product ‘remarkable’ kan maken. Toen kreeg ik opeens de inspiratie om mandala’s, accelerated learning en een herboristenstudie met elkaar te combineren.

Mijn product is ‘opmerkelijk’, omdat je met Het Mandala-systeem op een plezierige en eenvoudige manier 100 kruiden leert en onthoudt. De combinatie met het inkleuren van mandala’s is uniek, geen enkele cursus/opleiding aanbieder werkt met mandala’s.

Nadat ik het Mandala-syteem had gelanceerd, kreeg ik allemaal ‘wauw’-reacties van klanten, zoals ‘wat een waanzinnig idee’, ‘Hoe kom je op het idee, fantastisch’, ‘Waanzinnig, hoe kan ik meedoen, wat kost het, hoe kan ik betalen’. En toen wist ik zeker “ik heb een ‘remarkable product’.

Leen-hendrik
7 years ago

Ik heb een prachtig product om optimaal de ruimte te benutten van je schuurdak of dakkapel/platdak, het mooie is dat je het heel eenvoudig zelf kan doen. Nu nog verkopen!

Rob vd Borne
10 years ago

Geweldig om zo de aandacht te krijgen, super! We weten allemaal (als je regelmatig vliegt) dat de instructies belangrijk maar ooooooh zo saai worden uitgelegd. Op deze manier kan het dus ook!

Ben benieuwd of KLM dit volgende week ook gaat doen (ga dan nl. naar USA).

Marijke Faling
Marijke Faling
10 years ago

Grappig, ik was net aan het bedenken hoe ik mezelf (vertaler) opmerkelijk kan maken.

Over drie weken ga ik naar de Kinderboekenbeurs in Bologna, waar ik uitgevers wil benaderen. En had vanochtend bedacht dat het tijd wordt om iets te verzinnen…

Ik ben een van de weinige vertalers die heel bewust nog ZONDER vertaalsoftware werken. Dat is software die zich ‘herinnert’ hoe je bij vorige opdrachten een bepaald woord hebt vertaald en aanbiedt om hetzelfde woord weer op dezelfde manier te vertalen. Ik ben ook geen snelvertaler, maar neem rustig de tijd om alles eerst te lezen en dingen die ik niet helemaal snap uit te zoeken. En vertalen is ergens ook wel een passie van me, alleen zegt iedereen dat al :-).

Nog even verder denken.
Nisandeh, bedankt voor de tip. Kwam precies op het juiste moment.

Janke Greving
Janke Greving
8 years ago
Reply to  Marijke Faling

Net als Marijke vertaal ik zonder vertaalsoftware – dat lijkt mij alleen zinvol in boeken waarin heel, heel, héél veel wordt herhaald (denk aan kookboeken, breibeschrijvingen of zo). En zelfs in die gevallen zou ik gaan voor de verse eigen inbreng, want dat wat ik in een vorig project heb gekozen hoeft in een nieuw project helemaal niet te passen.
Ik zou best eens met je willen sparren over unique selling points en opmerkelijke producten, Marijke!

Isis
10 years ago
Reply to  Marijke Faling

Hoi Marijke, Het is een kinderwereld, dus ik zou met die thema verder gaan. Als je kunt knutselen met papiermache: Je verkleden als een openslaande prentenboekboek met een prachtige illustratie van je thema: Ik hou van taal.
Misschien met sub tekst :Translation Software included in Brain.
En dan je kaarten uitdelen.
Wel moeilijk om te zitten vergaderen! 😉 Maar ik zou je zeker herinneren.
Misschien te bizar, maar toch zou ik zoeken naar een manier om je liefde voor taal naar voren te schuiven ipv dat jouw manier mogelijk de langzame vertaalmanier is. Succes!

Marijke
Marijke
10 years ago
Reply to  Isis

@ Isis + Zosja,
Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik was een weekje weg en had geen verdere antwoorden meer verwacht. Was vandaag mijn inbox aan het opschonen en zag ineens ‘Marijke’ staan. Ik ga iets met jullie tips doen, beloofd!

Wendelien Vos
10 years ago
Reply to  Marijke Faling

@ Marijke
Je hebt een pracht van een Unique Selling Point. Hier kun je echt wat mee in je profilering. De ‘enige vertaler zonder vertaalsoftware’, dus geen standaardvertaling, maar een vertaling met aandacht voor het juiste woord, en dat is niet altijd het woord dat een softwareprogramma aandraagt.
veel succes!
Wendelien Vos, copywriter

Marijke Faling
Marijke Faling
10 years ago
Reply to  Wendelien Vos

Wendelien,

Ik heb je eerst maar even een duimpje gegeven :-).

Natuurlijk heb ik die vertaalgeheugens wel uitgeprobeerd, maar toen besloten dat ik er NIET aan mee ga doen. Die ellendige software brengt alleen zijn geld op als je niet alleen hetzelfde woord zo veel mogelijk steeds op dezelfde manier vertaalt, maar òòk de zinsbouw zo veel mogelijk één op één vertaalt. Dan kun je namelijk hele zinnen door dat kreng laten vertalen, en hoeft alleen maar op ok te klikken. Helaas is het wel de trend…

Zosja
10 years ago
Reply to  Wendelien Vos

Dit is niet alleen een USP (unique selling point), maar ook een UBR (unique buying reason). Dat is namelijk waar we nu naar toe aan het gaan zijn. Door alle social media wordt de consument heel kritisch op wat deze koopt aan producten en/of diensten. Ook is er overal wel een review over te vinden.

Daarom is het ook niet meer zo handig om te denken, dit kan en DUS bied ik dit aan, maar om te kijken naar wat de huidige consument wil en zoekt en je daarop aan te passen (binnen je eigen kunnen en context uiteraard).

Het feit dat Marijke de tijd neemt en dingen uitzoekt die ze niet snapt, betekent dus ook dat de ‘ziel’ van het boek/stuk wordt behouden. Als schrijver zou ik dat persoonlijk dus heel belangrijk vinden en dus ook daarvoor kiezen. Als Marijke zijnde zou ik daar dus ook zeker ‘reclame’ mee maken.

Suzanne Wartenbergh
8 years ago

Deze blogs en de commentaren geven me een hele andere kijk op de kreet ‘remarkable product’. Ik realiseer me dat ik hier veel te moeilijk over aan het nadenken ben.

Mijn eigen kennis vind ik niet zo bijzonder. Voor mij is die kennis heel gewoon. Maar voor anderen is de kennis die ik kan delen juist heel waardevol. Tenminste voor mijn doelgroep.

Ik ga al deze informatie tot me laten komen, in mijn koppie laten borrelen en er een nachtje over slapen. Dan gaan de creatieve ideeën vanzelf komen. Dank dus aan iedereen die heeft bijgedragen aan deze blog 🙂

Ruud Overstegen
10 years ago

Mijn manier van werken is opmerkelijk omdat ik van de gedachte uitga dat bijna elke ziekte of lichamelijke ongemak een allergische reactie is van ons emotioneel brein.

Door de emotionele trigger te zoeken uit het verleden kan dat ongemak opgelost worden. Dat kan door middel van de vingers want die staan in regelrecht contact met de somato sensorische cortex, dat gedeelte van het brein die de pijn afhandelt.

Geert Wemmenhove
10 years ago

Hoi Ruud,

Ik vind het lastig, maar ik wil je toch graag van feedback voorzien om jou te helpen.

Ik vind wat je doet uniek en ik kan geen oordeel vellen over de effectiviteit. Daarom is het belangrijk dat ik van anderen te horen krijg wat er door jou is bereikt met de techniek die je gebruikt. gebruik social proff ipv zelf uit te leggen wat je doet.

Mijn laatste puntje: De theorie over wat je doet is iets waar ik me niet in heb verdiept. Dus de gebruikte terminologie is voor jou gesneden koek, maar ik begrijp ‘t niet en ik voel dat het vervreemdend voor mij werkt.

Ik heb in geen geval de intentie om je af te branden. Mijn doel is om eerlijk elkaar te helpen en soms dus ook een lastiger boodschap te brengen.

Dikke Hug

Geert

Ruud Overstegen
10 years ago

Hoi Geert,
Sorry voor de late reactie. Maar je slaat de spijker op zijn kop. Als therapeut ben je vaak geneigd iets uit te leggen vanuit je eigen perspectief. Dat kan mensen afschrikken en dat gebeurt denk ik ook.

Ik weet dat ik meer gericht moet worden op de wensen van de klant en dat vertalen in een aanbod.
Ik heb nog veel te doen om dat te bereiken.

Marjolein Kalter
8 years ago

Stap voor stap wordt mijn product meer remarkable.

Ik organiseer kanotochten met verhalen in Utrecht. Mijn palet met soorten (historische) verhalen wordt steeds groter waardoor ik steeds beter kan afstemmen op de belangstelling van een groep.

Remarkable is nu de persoonlijke aandacht.
Verder neem ik een fototoestel mee waarmee deelnemers zelf foto´s kunnen nemen. Die zet ik dan (waar nodig een beetje bewerkt) op mij site onder een pagina die ik alleen aan deze groepsleden bekend maak.

En ik neem thee mee om onderweg even vanuit de kanot te pauzeren.

De foto´s en de thee vertel ik niet van tevoren zodat ik iets verrassends heb tijdens de tocht.

Een volgende stap is dat ik arrangementen wil gaan aanbieden: varen, verhalen en verpozen. Daarbij kunnen groepen mensen varen (kano roeiboot/fluisterboot) met een verhaal (gerelateerd aan interesse en plek) en iets lekkers achteraf (een lunch of een high tea in een horeca-gelegenheid die past bij het thema en op/langs of bij de vaarroute ligt)

Maak ik het te ingewikkeld?
Reacties?

Marischka Setz
7 years ago

Hi Marjolein,

Leuk om zoveel extra’s aan je tochten toe te voegen. Maar… ik zou toch vooraf een tipje van de sluiter oplichten. Bijvoorbeeld foto’s maken van de extra’s die je biedt en die op je site zetten. Of juist quotes van je klanten vragen die over deze extra’s gaan.
Dan weten nieuwe klanten dat je meer doet dan alleen de kano tocht. Dan maak je een avontuur van je avontuur…

Groetjes,
Marischka

Bart Kappers
9 years ago

Als je echt en bijdrage wilt leveren dan zul je met je product is iets anders moeten leveren / laten zien dan wat tot nog toe gedaan is of het op zo’n originele manier brengen dat mensen er als vanzelf warm voor lopen omdat ze je passie ervaren.

De beste illustratie is het filmpje van de veiligheidsinstructies; TOP !

Anja Leinders
9 years ago
Reply to  Bart Kappers

Benieuwd welk jouw produkt is Bart.
En hoe jij het opmerkelijk maakt.

Rickert
Rickert
10 years ago

Dit bericht is voor jou als je bij de eerste drie serieuze reacties zit.

Met ons kom je tot top ideeen, die je met hulp van onze studententeams aan de man brengt. Vandaag besefte ik dat verandering iets heel directs is: men neme de telefoon en het verhaal dat eigen aan je is en dat je wil (niet anders kan dan) vertellen.

Zoals liefde niet komt van mensen die je niet lief hebt, zo komt geloof niet van mensen aan wie je jouw geloof niet hebt duidelijk kunnen maken.

Test het eens op onze teams en maak je onderscheidend vermogen met mij helder. En dan gaan we samen de Business Bootcamp in! Looking forward, groeten Rickert

Marné van Veenendaal
9 years ago
Reply to  Rickert

Hoi Rickert,
Ik ben ook reuze nieuwsgierig naar je studententeams. KAN altijd hulp gebruiken om mijn product opmerkelijk(er;-))te maken.
Marné

Gerda Brussé
10 years ago
Reply to  Rickert

Hallo Rickert,

jouw tekst maakt me nieuwsgierig. Vooral wat zou jij voor mijn bedrijf kunnen betekenen en wat daarin de rol is van de studententeams waarmee je samenwerkt.

Want jezelf als opmerkelijk product neerzetten is in mijn beleving een behoorlijke uitdaging waarbij veel creativiteit komt kijken.

Lauren Valbert
8 years ago

I think the key to making a remarkable product is to really really understand what your (potential) customer needs, communicate that, and deliver that. No flash is really needed if you are really delivering a “must have” product. Where people go wrong is 1) they don’t really understand what their customer needs, 2) they don’t clearly communicate that they are the ones who can deliver on that need.

Marie Pastoor
8 years ago

@marcel: leuke presentatietips! Ik kan het ook iedereen aanraden om verschillende kaartjes te maken, die je voor verschillende doelen kunt gebruike.
eentje met LIKE mijn bedrijf op Facebook en ontvang…
eentje met Cadeaubon: geef mijn dienst cadeau aan iemand
eentje met Korting bij een tweede aankoop
enz.

Willy Hellmann
Willy Hellmann
8 years ago

Ik ben nog in voorbereiding van het opzetten van mijn bedrijf. In de commentaren zie ik veel inspirerende ideeën. Mijn business zal hoofdzakelijk via internet plaats vinden en hierin wil ik mijn klanten zoveel mogelijk het gevoel geven dat ze geen nummer zijn. Hoe ik dit exact ga doen moet ik nog uitwerken. Mocht iemand al ervaring of ideeën hebben dan kunnen we deze wellicht delen en gezamenlijk inzetten.

Mark C Hoogenboom
8 years ago

Remarkable is het als je er iemand door laat nadenken. Als iemand er door (glim)lacht, als iemand er mentaal door gekieteld wordt. Als iemand er nieuwsgierig van geworden is.

Doe iets dat opvalt en gekoppeld wordt aan jou. Aan jouw persoon. Die verbinding wil je hebben: de gedachte van de klant verbonden aan jou omdat jij iets doet wat opvalt.

Je kunt dan niet misschieten: degenen die het leuk vinden wat je doet zijn je doelgroep en de rest niet…

Frank Janssen
8 years ago

Deze blog is voor mij de final push.

Tot nu toe heb ik me in mijn online marketing gericht op alle zzp’ers en ondernemers en hun online marketing.

Ik ga me richten op een niche. Een niche waar mijn product en service het meest tot zijn recht komt en de meeste voordelen biedt aan mijn klant.

Welke niche? Weet ik nog niet, maar ga dit analyseren en goed over nadenken. mijn besluit staat vast: een niche kiezen.

Sharda Bakridi
9 years ago

Voor de particuliere markt is mijn opmerkelijke product: gratis introductie workshop over wat je mindset met je emoties en je lichaam doet. Deze workshop is interactie, info wordt afgewisseld met oefeningen en feedback. Op een leuke, vernieuwende manier bewustwording. Doel: wees je eigen regisseur over je leven.

Vreemden veranderen in vrienden (door zelf eerst de toegevoegde waarde te laten ervaren). Vrienden veranderen in klanten (na eigen ervaring starten met verdere verdieping). Laten ervaren dat ontwikkeling van jezelf naast confrontaties ook uitdagend is en afsluiten met: meer te geven dan dat de (potentiele) klant had verwacht zodat er ambassadors ontstaan.

Iedereen heel veel succes!! Staan super leuke ideeen en inzichten op van jullie

Marcel Baatsen
10 years ago

Stap 2 van 32 (voor 1, zie boven) : verbind twee belangen, interesses en/of doelen van de klant met elkaar (en met die van jezelf) en vul ze in.
Zoals in het voorbeeld fimpje de lekkere muziek (goed gevoel/sfeer/lekker kijken/onverwacht) met nuttige informatie (overleven bij een crash) wordt gecombineerd.

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Marcel Baatsen

Hoi Marcel,

Ik zit te wachten op de volgende 30 stappen.
Of heb je daar een blog over geschreven?

High Five!

Geert

Marco Boersma
10 years ago

…..Je stuurt een paar dagen van te voren twee mokken op van jouw bedrijf met daarbij een kaart waarop staat: ‘Zorgt u voor de koffie, dan zorgen wij voor het gebak.’ ………..

en dan tref je net iemand die niet van koffie houdt en net op dieet is.

Anja Leinders
9 years ago
Reply to  Marco Boersma

Dat kan inderdaad gebeuren, maar is volgens mij geen reden om het niet te doen.
Feit blijft dat je aandacht hebt voor de klant.

Esther Molenaar
10 years ago
Reply to  Marco Boersma

Dat kan gebeuren….. maar is dit niet een gevalletje van MISSING ‘R’? 😉

Mugen Convalesco
Mugen Convalesco
10 years ago

Ook al zal er iemand bij zijn die niet van koffie houdt, nou en? Wellicht kun je informeren of ze liever van thee of van koffie houden tijdens je werk.

Dan maak je twee soorten mokken. Op de andere zou dan staan:

‘Zorgt u voor de thee, dan zorgen wij voor de koekjes.”

UPC waar ik als student gewerkt heb, kwam met het service +1 concept. Het gaat om de klant iets extra’s geven. Het is uiteraard zinvol het aangeboden extraatje zinvol en verrassend te laten zijn. Iets kleins kan de klant al een speciaal gevoel geven. En ik vermoed dat dat ook een van die doelstellingen is van de mokken-actie.

Maureen Birney
8 years ago

Haha, goed idee, ipv 1 mok maak je er 2,
zelf ben ik ook van de thee..

Karin van Toor
9 years ago
Reply to  Marco Boersma

Hoi Marco,

Probeer niet te denken in onmogelijkheden, maar in mogelijkheden, want anders zou je dat wel eens kunnen weer houden om vernieuwende gedachten tot uitvoering te brengen.

Met een muzikale groety,
Karin

Janke Greving
Janke Greving
8 years ago
Reply to  Marco Boersma

@marco boersma : er kan altijd water, thee of ranja in zo’n mok, en het gebaar wordt hoe dan ook wel gewaardeerd. Leuk hoor, Esther!

Annet Nijhof
9 years ago

Ik kan met de tarot mijn coaching en therapie diensten bijzonder maken. Het selecteerd ook goed je niche klanten door een duidelijk kemerk toe te voegen heb ik gemerkt.

Karin van Toor
9 years ago

Als pianodocent met Pianoschool van Toor heb ik het eigenlijk van de mond op mond reclame, maar het meest opmerkelijk is bij mij dat ik pianoles geef met de mogelijkheid voor een persoonlijk gesprek. Op zich natuurlijk bijzonder opmerkelijk maar nu wil ik ook graag een plusklas oprichten om alle leerlingen te laten weten dat leren leuk is. Nu speel ik met de gedachte om stukken uit werelddelen, landen, componisten te laten spelen, hier info over te geven en hier visa punten aan te verbinden, waardoor je met korting naar bv een voorstelling, museum ed kan gaan. Met bv. het spelen van liedjes uit de Efteling kan je punten verdienen om met korting naar de Efteling te gaan. Hier moet wel over gepraat worden.

Met een muzikale groet,
Karin

Karin van Toor
9 years ago
Reply to  Karin van Toor

Echt goed om het eens terug te lezen.
Leuk idee hoor, maar om daar nu mij opmerkelijk te laten zijn als pianodocente waar je ook op een goede manier leert piano te spelen??
Nu wil ik me toch meer gaan bezig houden met ….het leren piano spelen! Een open deur…maar uiteraard in a remarkeble way.
Door me meer bezig te gaan houden met het lichaam, meer bewegen, tot ontspanning te komen voor er een noot gespeeld wordt, feeling te hebben met je lichaam en je emoties, want zo sta je open voor de beweging, voor de muziek en de emotie die noten omzetten in de vreugde van het musiceren en de mogelijkheid om dit intens te beleven en door te mogen geven.

Marjolein Kalter
8 years ago
Reply to  Karin van Toor

Mooi Karin,
Het doet me denken aan een pianodocent die ik ooit had.

Rond mijn veertigste ben ik een jaar bezig geweest met leren pianospelen. Als kind van 6 ´mocht´ik een instrument leren spelen en dat werd toen dwarsfluit. (eigenlijk wilde ik harp leren spelen)

Ik was altijd heel zenuwachtig wanneer mijn opa en oma kwamen logeren want dan zeiden ze: laat eens iets horen!

Met zweet in mijn handen speelde ik dan een stukje.

Wat ik gemist heb: (en wat remarkable zou kunnen zijn) de ondersteuning in het plezier ontwikkelen in spelen

Wat ik remarkable aan mijn pianoleraar vond was dat ik van hem niemand hoefde te worden. Als ik alleen eens in de week bij hem een uurtje kwam spelen was het voor hem ook oké.

En als ik gespannen was dan gingen we op een xylofoon fantaseren, of hij vroeg me om een tekst te maken bij een stukje waar hij opmerkte dat ik geraakt werd.

Wat jij ´een gesprek´noemt zou wel eens nog meer remarkable kunnen zijn als je het weet te verwoorden in helemaal aansluiten bij waar je leerling op dat moment aan toe is, waar hij/zij zin in heeft, waardoor het verlangen en plezier in pianospelen gestimuleerd wordt.

Ben benieuwd of je er wat aan hebt
Hartelijke groet, Marjolein

Marie Pastoor
9 years ago

Persoonlijk vind ik dit het moeilijkste onderdeel van de hele masterclass… Remarkable? Ik? Ik zoek het nu in samenwerking met andere ondernemers en aanbieders, die een programma aanbieden waar ik mij helemaal goed voel. Mijn droom is om alle communicatieproblemen in het onderwijs op te lossen en ik heb nu een programma gevonden waarmee ik dat kan bieden! In augustus training en in september de boer op…. nou ja, het MBO in! Mij is duidelijk geworden dat de niche die ik kies ook dicht bij mij moet liggen om mijzelf en mijn producten te verkopen. Nu nog een goede Front-end… dat vind ik nog een lastige. Denk aan filmpje met mij aan het werk, gelardeerd met communicatiemissers, met humor gebracht. Maar ja, daar heb ik wel hulp bij nodig. Na filmpje, gratis de eerste stappen naar goed contact maken in de vorm van een mini training…

Gerda Brussé
10 years ago

Als 1e fijn dat dit ter sprake wordt gebracht.
Mijn product is het coachen van kinderen en jongeren op het emotionele vlak. Om mezelf bekent te maken heb ik in het kort op papier gezet wat ik precies doe en hoe. Daarna ben ik dit op scholen gaan aanbieden. Om op te vallen doe ik er een snoeppot bij waar mijn visitekaartje uiteraard opgeplakt is.

Telkens wanneer ik naderhand belde herinnerde men mij zich door de snoeppot.

Van de 20 scholen die ik tot nu toe heb benaderd heeft er maar 1 de pot geweigerd en was verder iedereen zeer positief.

Robert van der Wulp
9 years ago
Reply to  Gerda Brussé

Dag Gerda,
Wat een slimme manier om op te vallen. Helaas vind ik het als voedingsconsulent ook een slechte manier. 😉 Kinderen hebben tegenwoordig al zoveel uitdagingen met gezondheid. Wist je dat het aantal kinderen met overgewicht in Rotterdam jaarlijks met 6% stijgt!?
Ik ben er een fel voorstander van snoep te verbieden op openbare gelegenheden. Zo kunnen ouders zelf bepalen wanneer hun kind snoept. Er zijn nog zoveel situaties waarin je dat als ouder niet kunt voorkomen.
Om in oplossingen te blijven denken: Waarom niet een pot met snoeptomaatjes, worteltjes of snackkomkommers!?
Je ziet hoe laag de prioriteit van gezondheid op scholen ligt. Dat is eigenlijk om te huilen. Ik weet echter zeker dat er geen school is die een pot (of mand) met groente zullen weigeren.
Heel veel succes, Robert

Marné van Veenendaal
9 years ago
Reply to  Gerda Brussé

Hoi Gerda,

Ik vind je aanpak erg leuk, maar welk snoepgoed bied je aan?

Met het huidige ADHD gehalte, en te dikke kinderen, pleit ik ook voor zo’n grote pot, maar met gezond, suikervrij en kleurstof vrij en liefst uit de natuurwinkel, snoep.
Of noten, gedroogd fruit, zoethoutstokjes…

In iedergeval, go for it!, succes.

Anita Brinkman
9 years ago
Reply to  Gerda Brussé

Hoi Gerda

Ondanks dat ik vind dat je het origineel aanpakt, stuit een snoeppot me tegen de borst. Ik heb kinderen die op snoep een (extreem) fysieke reactie hebben met alle emotionele gevolgen van dien.

Je lijkt remarkble door het presentje maar wat zou het mooi zijn als je iets kunt vinden dat jouw visie representeert en daarmee tevens aantoont dat jouw product remarkable is.

gr anita

Esther Molenaar
10 years ago

De ervaring rondom jouw product, jouw dienst of jouw bedrijf kan je reputatie maken of breken. Bij de Business Bootcamp is dat absoluut (voor mij althans) het dansen op de stoelen.

Mijn idee heeft met dit ervaringsaspect te maken.

Als je op gesprek gaat bij een potentiële klant (kennis maken of je product/ dienst presenteren) doe je het volgende.

Je stuurt een paar dagen van te voren twee mokken op van jouw bedrijf met daarbij een kaart waarop staat: ‘Zorgt u voor de koffie, dan zorgen wij voor het gebak.’

Wanneer je op bezoek gaat neem je een lekker gebakje mee voor je gesprekspartner en jou of zelfs een taart voor de hele afdeling (of allebei, de keus is aan jou).

Zeker weten dat ze jou niet snel zullen vergeten!

Peter Opsomer
Peter Opsomer
8 years ago

Hey , ik vind het een zeer tof idee van de mokken voor koffie. Zal ook zo iets moeten zoeken, want wij zijn fabrikant/invoerder van meubels en nodigen particulieren uit om bij ons rechtstreeks aan fabrieksprijzen te komen aankopen. Nu als er zich 40 mensen een afspraak maken, komen er effectief maar 10 ervan langs. Misschien moet ik ook mokken meesturen.

Arnaud Van Der Veere
Arnaud Van Der Veere
8 years ago

Een erg leuke suggestie Esther ! Persoonlijk denk ik dat je hiermee veel harten in het begin kan winnen. Maar het is ook een uitdaging om daarna met ook een goed idee / product te komen, je mag dan zeker geen gemiddelde zijn.

Auke Jongbloed
10 years ago

Haha 🙂
En wat brak het dansen op de stoelen: de reputatie van Business Bootcamp of was je gevoel positief?! 🙂

Esther Molenaar
10 years ago
Reply to  Auke Jongbloed

Ik ben twee keer bij de Business Bootcamp geweest. De eerste keer vond ik het helemaal niks. Ik had er niet echt wat mee.

MAAR de tweede keer ben ik helemaal uit mij dak gegaan. 🙂 🙂
Dus dat heeft Open Circles goed gedaan.

Louise Jenei
9 years ago

Over deze techniek heb ik jaren geleden al gehoord en het blijft een goede!

Bedankt voor de reminder.

Anja Leinders
9 years ago

Wat een geweldig idee, dat van die mokken Esther.
Gegarandeerd dat je onthouden zal worden!

Mariken de Kok
Mariken de Kok
10 years ago

Ik heb een videocursus speciaal over Twitter voor bedrijven gemaakt. Ik krijg er erg verrassende en lovende reacties op.

Twitter wordt vooral besproken in artikelen en weblogs. Dat ik er een filmpje over heb gemaakt is opmerkelijk vergeleken bij de rest 🙂

Robert van der Wulp
9 years ago
Reply to  Mariken de Kok

Hoi mariken,

Je hebt mijn interesse gewekt! Ik hou van filmpjes. Wat moet ik doen om die te bekijken?

Fijne dag, Robert

Giovanca Hooi
10 years ago

Haaa…leuke tips allemaal,

Ik als masseuse probeer ik het remarkable te maken door na de eerste behandeling de volgende dag te bellen en de klant te vragen hoe het gaat.

De klanten zijn erg verbaasd!!! Wat bijzonder dat een masseur dat na een behandeling doet krijg ik meestal te horen.

Als de klanten mijn contant betaald hebben …geef ik hun een kaartje met de volgende tekst: Dank u voor het geld dat u me heeft betaald, mocht deze geld als ik het uitgeeft 2 maal terugkomen naar u en mij.

Op al mijn facturen bedank ik de klant op een soortgelijke manier.

Alle klanten krijgen een smsje met hun verjaardag en dat vinden ze ook super!!!

Dit waren mijn tips

Giovanca

Anja Leinders
9 years ago
Reply to  Giovanca Hooi

Kan ik me voorstellen dat cliënten verbaasd zijn wanneer je hen opbelt.
Positief verrassend, zo’n persoonlijke aanpak.

Marné van Veenendaal
9 years ago
Reply to  Giovanca Hooi

Hé Giovanca, wat een geweldig terug geven on the spot!
Leuke tip, ga zoiets op mijn facturen zetten. Daar staat nu:
Ik zie uw betaling graag tegemoet.
Hoop je te zien in september.

Thea van Dijk
10 years ago
Reply to  Giovanca Hooi

Wat een mooi concept. Dit is iets wat ik bij mijn healingen ook kan doen. Vooral omdat de veranderingen best intens kunnen zijn.
Bedankt voor de tips.

Anita Brinkman
9 years ago
Reply to  Thea van Dijk

zeker idd, kan ik ook veel meer mee doen. en leuk om de ‘ruiling’ te benoemen.

gr anita

Hermien Redmond
10 years ago

Ik heb een cateringbedrijf en heb de Train de Trainer gedaan en geef nu ook kookworkshops. Ik plan voorafgaand aan de workshops een infokookworkshop waarin ik de deelnemers zelf iets kleins laat klaarmaken. Tussendoor laat ik ze hapjes proeven en aan het eind de gerechten die in de workshops aan bod komen.

Ik doe al 3 weken op zondag de catering op een salsafeest en biedt 1 nieuw gerecht aan om zo er achter te komen wat de gasten willen. Af en toe laat ik ook wat proeven. En tot nu toe werkt het uitstekend.

Bedankt voor jouw idee Esther. Ik kan dit toepassen bij het benaderen van bedrijven die ik een kookworkshop als teambuildingsactiviteit wil “verkopen”.

Geert Wemmenhove
10 years ago

Hoi Hermien,

Wat leuk om te zien hoe jij het aanpakt. Koken als teambuilding activiteit is ook iets waar ik mee stoei.

Ik richt me eigenlijk minder op wat de klant wil eten en meer op waar de pijn zit in organisatorische zaken.

Ik probeer dan om een gerecht in te zetten waarbij deze pijn gebieden gemakkelijk naar voren komen.

Denk aan:
* Beperkende overtuigingen
* De bron van stress
* Interne communicatie

Het koken zie ik meer als vervoermiddel. Het is voor mij een manier om de “les” op een unieke en opmerkelijke manier te brengen.

Het lijkt me leuk om je persoonlijk te spreken.

Stuur me maar een mail als je wilt:
info@chefcoach.nl

High Five

Geert

Sin Declerc
8 years ago

REMARKABLE
Remarkable zit niet in de inhoud. Of toch niet noodzakelijk. Dat heeft best wel lang geduurd voor dat tot mij doordrong. Neem nu het filmpje: de inhoud blijft dezelfde. Dus suf piekeren over het product is niet altijd nodig. Nisandeh geeft uiteindelijk ook maar een training, met een staander en een flipover. De inhoud is belangrijk, maar blijkbaar niet zo belangrijk dat eens gehoord er geen reden meer is om terug te komen naar de business bootcamp.
Daarom heb ik zo’n vermoeden dat het gaat om een stevige inhoud verrassend en aansprekend ‘verpakken’. Een wat negatief woord, ik bedoel het positief. Het lokkertje van dienst. En dat lokkertje is dan dusdanig, dat het een op zich staande waarde krijgt.
Ik ben zelf gestopt met PPT’s, ik baal van die dingen maar ik heb vooral ook gemerkt dat ik de ruimte gebruik die er is – en dan ook wel eens gek durf doen – als ik niet aan zo’n scherm hang. Best wel out of the box, ‘hoezo geen PPT?’

MUST HAVE
Maar ik ben vooral dankbaar voor de feedback die ik krijg. Ze tonen me de lacunes in wat ik aanbied en wijzen me op wat de must have is voor de klant. Soms is dat schrikken, want iets helemaal anders dan wat je zelf wou doen. Maar als dat is waar zíj van wakkerliggen – dat is hen een betere nachtrust bezorgen een must have.
Mijn tip: versier een afspraak bij je ideale klant, niet om iets te verkopen maar om advies te vragen. Wees daar duidelijk in. En wees duidelijk waarom je dat aan net die persoon vraagt! Als je er in slaagt om een gesprek te versieren (10 keer neen, 1 keer ja!) dan geeft je dat écht zicht op wat het zou vergen om een must have te maken die zichzelf verkoopt.

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago
Reply to  Sin Declerc

Hoi Sin,

Ik ben het met je eens dat remarkable niet per se in het product moet zitten: neem nu bijvoorbeeld limonade: dat is wel lekker, maar niet bepaald gezond, en toch word het met ‘miljarden’ liters per dag gedronken.

Wat betreft de Business Bootcamp. Ik denk dat ik snap wat je bedoelt: het is een training voor ondernemers… en zo zijn er inderdaad velen die dit geven, waardoor zijn marketing er -ook- voor moet zorgen dat het remarkable blijft.
–> MAAR… ik denk dat je de inhoud van Nisandeh zijn werk niet moet onderschatten: het valt namelijk niet altijd op, maar veel van zijn adviezen zijn eigenlijk heimelijk GOUD waard. En het zit hem volgens mij in vele kleine details en extra’s. Hij geeft bijvoorbeeld veel meer mee dan enkel droog zaakvoering.

Wat heb je bijvoorbeeld bij Open Circles Academy geleerd dat je nergens anders geleerd hebt? Alleszins voor mij heb ik van het beetje dat ik gevolgd heb – al héél veel geleerd.

Volgens mij komt dit, omdat hij traint vanuit eigen succesvolle ervaring.

Om terug te komen: ik denk ook dat er veel kan gedaan worden in de marketing om een product remarkable te maken. En DAAROM KAN VOLGENS MIJ IEDEREEN WEL IETS VINDEN DAT BIJ HEM PAST. Ofwel maak/vind je een uniek bruikbaar & efficiënt product. Of extraverte mensen kunnen een publiciteitsstunt doen of op tv-radio-in tijdschriften komen. Ze kunnen zich linken met bekende personen, succesvolle bedrijven of ervoor zorgen dat ze HEEL VEEL gezien worden. Ze kunnen trends en humor gebruiken, of taboes doorbreken zodat mensen over hen praten. Introverte mensen kunnen anderen op een bijzondere manier HELPEN, waarde GEVEN of ANDEREN helpen succesvol te zijn. Ik denk dat het laatstgenoemde dé manier voor de TOEKOMST zal worden. Je kan ook een deel van jouw bedrijf inzetten voor een GOED DOEL of een heel speciale persoonlijke BAND met jouw cliënten ontwikkelen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat er inderdaad heel veel mogelijk is om een product remarkable te maken en ervoor te zorgen dat mensen over jouw zaak ‘spreken’; zowel voor introverte als voor extraverte mensen.

Martine Verweij
7 years ago

Hoi Rozelinde,

Ik denk dat het maken van een ‘remarkable product’ toch eerst nodig is, voor je publiciteitsstunts e.d. gaat inzetten. Eerst moet je een ‘opmerkelijk product’ hebben en daarna komt de marketing. Ik denk dat zonder ‘opmerkelijk product’ ook fantastische marketing niet genoeg impact heeft op je business.

Neem het voorbeeld van de limonade. Waarom geen limonade ontwikkelen die er 1. fantastisch gaaf uit ziet (bijvoorbeeld mooie kleur, of met glitters o.i.d. in een mooie fles o.i.d.), 2. waanzinnig lekker smaakt, en 3. supergezond is! Dat zou pas een opmerkelijk product zijn en veegt Coca Cola, Pepsi etc. misschien wel binnen no-time opzij. Als je dan nog super marketingstrategieën inzet, verover je de wereld met deze superllimonade :D.

Groene groetjes,
Martine Verweij

Janke Greving
Janke Greving
8 years ago
Reply to  Sin Declerc

Dag Sin,
ik denk dat een groot deel van de aantrekkingskracht van de Business Bootcamp (en de andere cursussen) te danken is aan de positieve, energieke uitstraling van Nisandeh en zijn team. Heerlijk! Want crisis of geen crisis: als je alles benadert vanuit een gevoel ‘dat het nooit meer goed komt’, dan zit je jezelf lelijk in de weg – en daarmee ook de potentiële groei voor je baan of bedrijf.

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago
Reply to  Sin Declerc

Ah en dank je wel voor de bruikbare tip
en véél succes met jouw zaak!

Marischka Setz
7 years ago
Reply to  Sin Declerc

Hi Sin,

Volgens mij is de kunst van remarkable maken voor een belangrijk deel het creëren van een belevenis of ene ervaring. Dat zie je bij Nisandeh ook steeds weer.

Voor mij betekent het dat elke keer als een klant bij mij aan tafel komt het een TOP ervaring moet zijn. Klanten moeten na een tijdje weer toe zijn aan een ‘dosis’ Marischka 🙂

En dat kan vermakelijk zijn, verrassend, shockerend… In mijn geval altijd net anders dan wat ze van consultants/bedrijfskundig coaches gewend zijn. En altijd meerwaarde leveren. Zelfs een intake moet effect hebben…

Groetjes,
Marischka

Natascha van Der linden

Hoe zou je kunst, beelden van brons en keramische kunst objecten op een originele manier aan de man kunnen brengen? Dagje mee naar de brongieter aanbieden, of kunstsalons organiseren?

Marjolein Kalter
8 years ago

Hai Natascha,

Aan welke man zou je dit willen brengen?
Zakelijk/particulier?
Groepen/individuen?

Wie is er bezig met het vinden van het juiste beeld?

hartelijke groet, Marjolein

Giovanca Hooi
10 years ago

Hallo Gerda,

Ik heb interesse in je product wat je aanbied.
Ik heb iets die eventueel aansluit aan je product en waar je iets mee kan doen.
Mocht je interesse hebben kan je contact met me opnemen.
Mijn mail adres is info@consciouslife.nl

Ik hoor van je

Giovanca

Esther Verdonk
10 years ago

Om het team in een klein bedrijf te sterker te maken, bied ik een programma aan waarin zij als groep orde op zaken gaan stellen op kantoor. Buiten dat dit een optimale werkomgeving oplevert, versterkt het ook de teamspirit.

Een potentiële klant krijgt een beschrijving van het programma en de resultaten die het oplevert met een mini afvalbakje met de tekst, “Sometimes It Takes An Expert to Take Out the Trash”

Marjolein Kalter
8 years ago
Reply to  Esther Verdonk

Wat een geweldig idee om bij je dienst een product(je) mee te leveren dat gebruikt kan worden in de context van je dienst en waarmee je in de gedachten van je klant blijft.

ik bied mijn klanten aan om foto´s te maken tijdens een kanotocht en die zet ik dan online voor ze, zodat ze de foto´s kunnen downloaden. Misschien is daar wel meer mee te doen

Ryan de Kom
9 years ago
Reply to  Esther Verdonk

Animaties enz is absoluut leuk! Zeker doen. Je zou ook kunnen denken aan het geven van webinairs waarin je bepaalde thema’s tackled. Een ander idee is het starten van een soort podcast waarin je in gesprek gaat met organisaties. Het moet een openhartige businesstalk worden. Je kan hier een vast business persoon voor kiezen en af en toe een gast. Bijna een soort radio uitzending. Daardoor speel je in op de mensgerichte kant van je business, de creative kant van je business en de inhoudelijke kant van je business. Succes ermee! Je kan ook gratis teambuildings sessies geven van een 30 min. Geef het een inspirerende naam en neem het op en verspreid het onder je klanten, volgers. Succes

Gabriele van Doorn
Gabriele van Doorn
10 years ago

Persoonlijk vind ik de presentatie van Garuda Indonesia de mooiste tegen de achtergrond van gamelanmuziek. Die doen dat al jaren, heel elegant en sierlijk waardoor je blijft kijken, met een ietwat meer serieuze uitstraling dan een spring in ‘t veld waarvan je maar moet hopen dat ze bij calamiteiten niet in paniek raakt.
Maar terug naar de hamvraag: hoe maak je je product opvallend? Bij het nalezen van de comments vond ik de twee mokken van Ester Molenaar er uit springen. En tja, als je dan op dieet bent of geen koffie drinkt kun je er samen om lachen of er thee uit drinken. Het blijft memorabel!!

Dit bracht me terug naar een gebeurtenis van enkele jaren geleden toen ik nog regelmatig naar een concert ging. Een jonge violiste speelde mozart en raakte zo intens verdiept in haar spel dat haar vioolstok op een gegeven moment de zaal in vloog. Ze kreeg een vervangende aangereikt en speelde gewoon door! Achteraf vertelde ze me, dat ze een moment door de grond had kunnen zakken. Maar ik zei haar, dat in Nederland zoveel jonge musici worden opgeleid, dat ze nauwelijks meer opvielen in die massa aanstormend talent. Maar haar zou ik nooit vergeten. In de eerste plaats door het incident, in de tweede plaats door haar discipline om door te gaan.

Thea van Dijk
10 years ago

Ik vind mijn product opmerkelijk. Ik leer mensen om aura’s te voelen. De cursisten zijn tot nu toe heel enthousiast.
Nu ik dit allemaal lees. Bedenk ik me dat het niet klaar is. Dat ik mijn product verder kan innoveren. Door een vervolg hierop te maken. Of door … ik weet het nog niet.
Ik sta open voor ideeën en suggesties.

Mugen Convalesco
Mugen Convalesco
10 years ago
Reply to  Thea van Dijk

Hallo Thea; wat jij te geven hebt is inderdaad opmerkelijk. En eerlijk gezegd ben ik ervan overtuigd dat iedereen iets bijzonders te bieden, te maken of te geven heeft. Niet iedereen is zich hiervan bewust. En niet iedereen hoeft natuurlijk per definitie ondernemer te worden.

Wat jij te bieden hebt kan denk ik alleen maar van binnenuit komen. Een suggestie: laat mensen op de een of andere manier het gevoel ervaren wat zij hebben nadat ze door jou geholpen zijn. Laat ze een glimp meekrijgen. Je zou het door demonstraties te gunnen geven laten ZIEN en laten ERVAREN. Eventueel filmpjes of informatie op je website plaatsen.

Anita Brinkman
9 years ago
Reply to  Thea van Dijk

Welk vervolg wensen diegene die al enthousiast zijn?

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Thea van Dijk

Hoi Thea van Dijk,

Aura’s voelen leren aan iemand anders?

Het lijkt mij iets waarbij jij een heel warm gevoel krijgt. probeer eens onder woorden te brengen waarom je daar zo warm voor loopt. Misschien kun je alleen daardoor al een nieuwe wending geven om je “product” nog opmerkelijker te maken.

Warme Groet

Geert

Maurice Spees
8 years ago

Ik verkoop mezelf, al mijn werk (fotografie en film), en mijn creatieve ideeen voor de hoogste bieder. Je mag ermee doen wat je wilt. Als dat geen remarkable product is, dan leef ik het verkeerde leven.

Anneke Panella-Drijver

Committeer je aan het maken van iets waar mensen over praten
Ik barst ook de hele tijd van de ideeën, maar die zijn niet altijd gericht op het maken van iets waarover mensen praten.

Dit is een hele goede zin om je constant bij de les te houden en als doel te stellen. Dus: ik committeer mij aan het maken van taallessen waarover mensen praten.

Ryan de Kom
9 years ago

Ik ben nu bezig met het ontwikkelen van een opmerkelijk product.
Ik wil enkele van mijn ideeën delen. Misschien kan het helpen bij jouw productontwikkeling. Daarnaast zoek ik ook feedback van jullie en tips hoe ik mijn klanten hierin kan betrekken.

Ik realiseer interieur makeovers voor Horeca, kantoren en particulieren.

Opmerkelijk product:
– Gratis interieuradvies
– Makeover in een dag voor 500 euro all-inn
– Een extra bij afname van een makeover (bij bedrijf gratis hapjes / gebak en champagne bij oplevering, bij particulier fruitmand en of weekendje Zwaluwhoeve)

Mijn vraag aan jullie:
1. Wat zou een opmerkelijk product zijn voor Horeca, Kantoor of particulier?
2. Welk product zou jij afnemen?
3. Welke vragen zou ik mijn doelgroep kunnen stellen mbt een nieuw opmerkelijk product?

Gr,

Ryan

Marjolein Kalter
8 years ago
Reply to  Ryan de Kom

Beste Ryan,

De doelgroepen: Horeca, kantoren en particulieren lopen erg uiteen.
Alleen al kantoren leveren heel veel variatie in mogelijkheden op.
Voor mijn gevoel kan je daar nog meer in specialiseren.

Welke klanten liggen jou het meest na aan het hart? of waar heb je het meeste succes mee tot nu toe?

hartelijke groet, Marjolein

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago
Reply to  Ryan de Kom

Hoi Ryan,

Ik vind jouw 1 dag-make over voor 500 euro ook al héél uniek. Misschien gaat het er meer over dit verder uit te werken en meer bekend te maken bij mensen.

Maar je vroeg nog wat ideeën ook. Dingen die in me opkomen zijn:

* Schrijf een design column in een tijdschrift.
* verwerk high tech gadgets in interieurs die het leven van mensen eenvoudiger maken.
* Deel b: zoek eventueel een manier om dit betaalbaarder te maken (vb: groepsaankopen…?) vb door een community op te richten van mensen die wachten tot ze met genoeg zijn om iets in het groot aan te kopen… 🙂
* je zou ook in de richting van ecologische inrichting kunnen gaan
* inrichten is ook vaak mensen helpen met een meningsverschil – verschillende smaken. – communicatieproblemen – je zou daar ook jouw marketing kunnen op laten inspelen
* zoals het idee van tv: een soort project oprichten waarbij bij de her-inrichting van een huis de gezinsleden en kennissen meehelpen met de professionals om de kosten naar beneden te halen. Zou iets gezellig kunnen worden. OFWEL- een project oprichten waarbij mensen die verbouwen elkaar helpen – Die mensen samenbrengen zodat het verbouwen plezanter is en men zich gemakkelijker kan disciplineren in het werk.

Wat zou ik afnemen?
– ecologisch – betaalbaar – unieke professionele moderne inrichting … 🙂 – elkaar helpen bij het verbouwen

Groeten en veel succes met jouw leuke & unieke project!

Marcel Baatsen
10 years ago

De wens van jouw klant en die van jou combineren tot een superoplossing die de invulling van de oorspronkelijke wensen overstijgt. SuperSynergie !

Robert van der Wulp
9 years ago

Dit is het onderwerp wat ik direct na de Business Bootcamp heb aangepakt. Mijn remarkable product.

Ik geef sportles en ben personal trainer. Daarnaast geef ik cursussen gezonde leefstijl en individueel leefstijl advies. Ik help dus mensen aankomen, afslanken, gezonder leven en hun sportprestaties te verbeteren. Er is veel concurrentie.
Voorheen gaf ik bijvoorbeeld sportles. Een uur lang oefeningen op een matje. Nu is het een beleving geworden. Ik ontvang mijn gasten terwijl de zaal al klaar is. De matjes liggen, er staat een flesje water bij (flesjes neem ik in om te recylcen), er hangt een aangenaam geurtje en ik begroet iedereen individueel. Als mensen er open voor staan krijgen ze een knuffel. Tijdens de les doe ik niet veel anders maar na de les is er een kopje thee en heb ik fruit voor iedereen. Kosten zijn 1euro pp per les maar de beleving is zoveel anders. Dit krijg ik ook terug van mijn klanten.

Geraldine Nesbitt
8 years ago

Robert

Ik werd er helemaal blij van. Een beetje persoonlijke aandacht en je maakt idd van sporten en beleving.

Ik ben benieuwd of je deze aanpak terugziet in bijv. aantal leden, of frequentie van sporten. En hoeveel mensen durven nu om een speciale programma te vragen bij je die anders anoniem zouden blijven.

Geraldine

Koen Snoek
7 years ago

He Robert,

Wat tof! Het zijn de kleine dingen die het doen 😉

Een muzikale groet,
Koen

Ryan de Kom
9 years ago

Beste Robert,

Mijn complimenten voor je remarkable product. Eenvoudig en toch een tikkeltje anders. Maar belangrijker ik werd er enthousiast van.
Ik ben erg benieuwd naar jou ervaringen hiermee in de praktijk. succes ermee!

Koen Snoek
7 years ago

Ik geef online gitaarlessen via videocursussen. Waarin ik mij onderscheid is dat ik voor mijn cursisten makkelijk te benaderen ben, hun vragen vaak via een video beantwoord en ik jaarlijks met mijn cursisten 1 dag bij elkaar kom en dan een kampvuur met veel gitarist heb.

** persoonlijk staat bij mij erg hoog **
Daarnaast “goed” resultaat ipv “snel” resultaat.

Yassir van Unen
7 years ago
Reply to  Koen Snoek

Kumbaya!
Leuk idee die jaarlijkse bijeenkomst.

Marjan vd Brink
Marjan vd Brink
6 years ago
Reply to  Koen Snoek

Gaaf Koen, het gemak van video = eigen tijd, eigen omgeving etc. Maar ook persoonlijk = makkelijk te benaderen. En dan de combi met een event, belevenis = persoonlijk contact, gitaat spelen, rond kampvuur, met allemaal liefhebbers en cursisten van jou. GAAF.
Zo’n mix ga ik voor mijn coachingwerk ook overdenken. Dank je wel.

Soes Sagoenie
9 years ago

Ik heb een opmerkelijk product.
Met mijn opmerkelijke product bied ik de oplossing aan mensen die problemen hebben met hun luchtwegen (zoals astma en bronchitis).
Hoe kunnen jullie mij helpen mijn product te verkopen.

Maureen Birney
8 years ago

Wat geweldig dat er al zoveel mensen zijn die hun product remarkable weten te maken. Ik pieker mij suf, maar weet voor mijn eigen product niet zo gauw iets te verzinnen om het opmerkelijk te maken. Ik help ondernemers (mkb en zzp) met videoproducties, waarmee zij zich op internet kunnen profileren. Ik verdiep mij in het bedrijf zodanig dat ik de essentie kan weergeven en de passie kan overbrengen. Ik werk meestal alleen om zo de kosten zo laag mogelijk te houden en bied ook gespreide betalingen of leasing. Maar hoe ik mij nou echt kan onderscheiden van andere makers??? Wie helpt mij door mee te denken, brainstormen?

Wilko van der Ploeg
8 years ago
Reply to  Maureen Birney

@Maureen: Ieder Business Bootcamp dat ik bezoek merk ik dat er tientallen fotografen en videomakers rondlopen… En als ik daarna eens kijk, welke echt succesvol zijn, merk ik dat het die mensen zijn die zich gespecialiseerd hebben in een bepaalde doelgroep: Levensloop fotografie, Rouwfotografie, Voorlichting filmpjes voor de agrarische sector. ‘ZZP-ers’ is denk ik onvoldoende specialisatie… Het is lastig om in foto’s of video iets ‘opmerkelijks’ los van kwaliteit aan te brengen (maar ‘kwaliteit’ in foto’s en video’s is moeilijk herkenbaar. Ik ben zelf amateurfotograaf en krijg heel enthousiaste reacties op foto’s die ik maak, terwijl ik 100-en fouten zie en weet dat mijn werk niet te vergelijken is met het werk van beroeps… mensen vinden ‘iets visueels’ al snel goed, omdat ze niet hebben leren kijken), maar je kunt juist je naam meer ‘impact’ geven door jezelf te profileren als DE videomaker voor… (fill in the blancs)

Martine Verweij
7 years ago
Reply to  Maureen Birney

Hoi Maureen,

Het eerste idee wat bij me opkwam, was zwart/wit filmpjes of oud-getinte fimpjes, sepia.

Of misschien snelle flitsende filmpjes.

Ik denk dat je misschien moet gaan kijken naar wat jouw stijl is.
Wat voor achtergrond muziek gebruik je?
Is het vooral zakelijk?
Humoristisch?
Misschien kan je je daarin onderscheiden van alle andere aanbieders.

Of misschien iets met bijzondere overgangen of special effects of misschien met 3D erin of met animaties of met kleipoppetjes. Of misschien een soort flitsend ‘trailer’ idee of een soort teaser.

Misschien kan je iets met deze korte brainstormsessie van mij.

Succes!

Groene groetjes,
Martine

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago
Reply to  Maureen Birney

Hoi Maureen,

Misschien zou je iets kunnen doen met de angst die veel mensen – en zeker veel ZZPers- hebben om op video te komen/gefilmd te worden.

Voorbeeld helpen om de drempel te overwinnen – training en/of advies geven in imago, overtuigingskracht, uitstraling, zelfvertrouwen en communicatie…

Ook zie ik jou wel met kinderen of jongeren werken / zzp-ers ook hoor. Maar jouw doelgroep bepalen is inderdaad interessant omdat je dan kan zien wat je nog meer kan koppelen aan de behoeften die zij hebben.

Als je een afgewerkt remarkable product hebt, kan je het vervolgens nog meer remarkable maken door jouw manier van promotie. Door jouw media van film denk ik dat je daar ook veel mee kan doen, vb via facebook:

VB:

* een kort voorstellingsfilmpje van een bekende persoon.

* Een andere heel leuke en doenbare tip voor promotievideootjes:
Maak een filmpje waarbij je aangewone mensen de vraag stelt: ‘Met de levenservaring die je nu hebt: wat is het voornaamste BESTE advies dat je aan anderen zou willen geven? Je mag 1 tip aan de wereld geven.”
Zo kan je wel talloze boeiende vragen opstellen.

Je kan het ook aan een paar bekende mensen vragen.

Of aan ZZP-ers “Wat is jouw nummer 1 beste tip voor succes in jouw business?”

Of: “Moest jij God zijn, wat zijn dan 3 dingen die je aan iedereen zou willen zeggen?”

Als het mooie tips zijn kunnen die filmpjes dan rondgaan op facebook.

Op zich vind ik het maken van filmpjes wel een tamelijk uniek product (niet iedereen kan het namelijk). Het gaat er gewoon om het nog iets specialer te maken en op een toffe en persoonlijke manier te promoten;

Hoop dat je hier iets mee bent, of dat het jou ideeën heeft gegeven.

Leon Romeyn
Leon Romeyn
9 years ago

Meer van hetzelfde doen is voor veel bedrijven geen optie meer. Er moet dus iets ‘anders’ gedaan gaan worden. Om de prospect die ervaring van dat ‘anders’ vanaf het eerste moment te laten ervaren maak ik/maken wij een afspraak die al gelijk ‘anders’ is. Dat ‘anders’ kan op veel manieren vorm krijgen en variëren van bijvoorbeeld een ongewoon tijdstip tot een ongewone locatie. Dat wordt niet altijd direct begrepen, maar – na afloop – blijkt het wel te worden gewaardeerd. Zo’n ‘andere’ afspraak blijft ook zeker hangen.

Mike van den Broek
9 years ago

Ik ben net terug van vakantie en dit is precies het artikel dat ik nodig had voor een frisse start na de vakantie.

Tijdens de vakantie heb ik veel nieuwe ideeën opgedaan maar toch de keuze gemaakt om mij te blijven focussen op het idee dat ik tijdens de Business Bootcamp heb opgedaan.

Willem Koopman
Willem Koopman
10 years ago

Beste Nisandeh,
Tja een opmerkelijk product, ik geloof zeker dat ik het heb.
Nu nog de klanten natuurlijk ervan overtuigen…..
Wat ga ik doen?
Artikel schrijven, verrassend zijn, onverwachte productontwikkeling op de markt brengen, vooral iets nieuws brengen. Je hoort het eigenlijk zo vaak om je heen, deze afkondigingen.
Ik stop met deze goede voornemens.
En ga het gewoon doen.
Na 30 jaar in een kringetje ronddraaien is de tijd nu wel rijp om met iets opmerkelijks te komen. Ik ga er voor!

Esther Verdonk
10 years ago
Reply to  Willem Koopman

Hallo Willem,

Ik vroeg me af of je inmiddels ook gestart bent, nadat je hebt gezegd het te gaan doen. Even een sociale collega ondernemer controle ;o) Tenslotte zijn we er om elkaar te helpen!

Heb je jezelf kunnen vlottrekken of loop je vast?

Esther

Marné van Veenendaal
9 years ago
Reply to  Esther Verdonk

Hoi Esther, Dat is inderdaad een hele goeie.

Even een check up van mij:
-Blog 1, vervolmaakt , maar zo frustrated dat ik niet mijn wordpress niet kon installeren dat ik mijn laptop crashte.
-Leerpunt: Je hoeft echt niet alles zelf te doen!!
– Pluspunt, gun mijzelf nu eindelijk die laptop die ik al zooolang fel begeerde.
-O.a. dankzij Bertrand , zeker al 50 nieuwe LinkedIn contacten,
-Mastermind groep gestart in Utrecht, Dank jullie deelgenoten.
-Sta op en val in slaap met wie is mijn doelgroep, gevolgd door waarom doe ik wat ik doe. En door mijn griep en koorts van afgelopen weekend, best beklemmend. Ik heb er 3: scholen, bedrijven en particulieren.
Nisandeh: KIES! oké: ik kies nu scholen dus en bezig met verzamelen informatie contactpersonen en e-mailadressen.
Maar gaat me niet snel genoeg allemaal.
Ben benieuwd naar andere verhalen. Sorry, helemaal van ‘remarkable’ product af.
Wordt vervolgd.

Martine Verweij
7 years ago

Een restaurant zou je opmerkelijk kunnen maken, door:

– alles te kunnen bereiden waar de klant om vraagt. Uitgangspunt is misschien ‘waar heeft u vanavond trek in?’

– een buitenlands restaurant zo decoreren en stylen dat je je volledig in het buitenland waant, dat je niet meer het idee hebt dat je in een smal Amsterdams straatje in een Italiaans restaurant bent, maar dat je het gevoel hebt dat je vanavond naar buiten stapt en je je waant in de warme zwoele Italiaanse avond. Italiaans personeel, de kaart in het Italiaans (met een Engelse vertaling), Italiaanse muziek, etc.

– een restaurant voor baasje en huisdier: een restaurant waar je je huisdier mee naar toe kan nemen. Voor het huisdier (hond, kat, cavia, slang, vogel etc.) is er een speciale menukaart. Gezellig dineren met gezin en hond 😉

Enkele ideeën die nu bij me opkomen.

Gerhard Radstake
9 years ago

Zeker een leuk filmpje al zal iemand die nog nooit gevlogen heeft niet weten hoe slecht en saai de voorgaande uitleg was.

Een idee of probleem leidt in enkele gevallen tot een opmerkelijk product en helaas in veel gevallen tot een gewoon product.
Ik denk dat je van elk product een opmerkelijk product kunt maken met de juiste mensen om je heen.