Op de drempel van jouw succes

4922 views | 109 reacties |
shares

Ik merk dat mijn hart sneller bonst dan normaal bij het maken van dit blogartikel.

Ik voel dat een heel bijzondere tijd aanbreekt. We staan op een soort keerpunt in ondernemersgeschiedenis.

Allereerst hebben we het niet meer zo vaak meer over de economische crisis – hoewel onze succesvolle studenten keer op keer bewijzen dat een zogenoemde crisis je nooit hoeft tegen te houden om succesvol te zijn. In tegendeel, met de juiste mindset en aanpak, slaag je… no matter what.

Ik merk ook dat er een positieve vibe op gang is gekomen als ik zie hoe snel de Business Bootcamp volstroomt. Binnen een maand na de vorige Business Bootcamp hadden we al meer dan 1500 deelnemers en moeten we de inschrijving weken voor aanvang sluiten.

Dus meld je nu aan als je jouw kans op deelname niet wilt missen

Het belangrijke inzicht dat ik met jou wil delen in dit blogartikel heeft ALLES te maken met JOUW onderwijsverleden en toekomstig succes als ondernemer.

Of je nu wel of niet hebt eerder hebt deelgenomen aan de Business Bootcamp of gevorderde trainingen…

… ik wil dat je beseft hoe geconditioneerd we zijn door ons regulier onderwijs en hoe dit een onzichtbare barrière kan zijn voor het bereiken van succes.

Als je mij een beetje kent, weet je dat het veranderen van het onderwijssysteem een van mijn grote levensdoelen is…

Het verbaast mij oprecht dat in een wereld waar tieners een miljoenenbedrijf kunnen opzetten… velen nog steeds geloven je alleen succes bereikt door keihard werken, jarenlange opleiding en dat het ondernemersbloed door je aderen moet stromen?

Waarom willen we maar niet geloven – terwijl de bewijzen voor onze neus liggen – dat het zo niet hoeft te zijn?

Ik zal het je zeggen…

Het komt grotendeels door jouw onderwijsverleden. Jouw passie, creativiteit en leervermogen zijn jarenlang murw gebeukt door ineffectief en on-inspirerend onderwijs.

Je bent door de ‘instanties’ nooit echt gestimuleerd om te leren door te doen. Je hebt vooral geleerd om fouten te vermijden en geen risico’s te nemen.

Omdat je niet beter wist, heb je 6, 12, zelfs 18 jaar of meer gefrustreerd geleerd en geploeterd. Zonder in die periode OOIT te ervaren of wat je leert wel zal werken in de praktijk. De enige beloning die je kreeg was een cijfer.

Een CIJFER…!

En je kreeg NOOIT, NOOIT, NOOIT hoger dan een 10.

Hoe inspirerend is dat? Hoe kun je nu je volle potentieel waarmaken wanneer iedereen naar hetzelfde plafond moet toewerken?

Oh, oh… ik voel het vuur in me opkomen, want ik kan me hier echt kwaad over maken.

Gelukkig kan ik het verdragen, want met dit vuur creëerde ik de oplossingen die ook voor jou bevrijding kunnen betekenen uit deze beperkende ruimte.

En de tijd voor ontsnapping is er meer dan ooit rijp voor.

Je kunt jezelf bevrijden van het juk van jouw onderwijsverleden en de belemmerende overtuigingen die daarbij horen.

Bij Open Circles Academy geven we geen cijfers. Jouw beloningen zijn de resultaten voor jouw business: meer inkomen met minder moeite, meer vrije tijd, meer impact in de wereld met jouw product of dienst en talloze waardevolle netwerkcontacten die de kwaliteit van jouw (werk)leven direct vergroten.

Met de juiste praktijkgerichte opleiding, in de juiste dosis, gericht op jouw behoefte als ondernemer, ga je direct ervaren dat het anders kan.

Zoals bijvoorbeeld Marijke, Ruud en Boele WETEN dat het anders kan.

Marijke Slieker, directeur van het ProFundum Instituut, weet dat ze geen 4-jarige MBA nodig had om een succes te maken van haar onderneming. Vandaag verschijnt een artikel over haar nieuwe boek Verborgen Vrouwenleed. Terwijl Marijke door puur toeval stuitte op de Business Bootcamp…

Ruud Weterings van Wijntraining online maakte zijn droom waar en verhuisde naar Mallorca. Hij zette die belangrijke eerste stap naar succes door deel te nemen aan de Business Bootcamp.

Planteneter Boele Ytsma – Entrepreneur van de Week en Koploper 2015 bereikte in 1 jaar tijd een omzetgroei van €100.000. Terwijl hij 47 euro moest lenen om deel te nemen aan de Business Bootcamp.

En de boodschap van Marijke, Ruud en Boele is: “Als ik het kan, kan jij het ook.”

Ik kan je niet beloven dat het gemakkelijk zal zijn om door jouw barrières te breken. Ik zeg je ook niet dat de Business Bootcamp de enige manier is waarop je dit proces in gang zet.

Maar het feit dat je deze woorden leest, betekent dat je op het goede spoor zit.

Het blogartikel van vorige week dat begint met onze propositie “Turn your passion into profit” heeft meer dan 1589 bijdragen in de vorm van comments. Open Circles biedt jou in een krachtig ondersteunend netwerk en ingangen die je nergens anders vindt.

Misschien vind je me onbescheiden als ik onze spectaculaire resultaten met jou deel?

Oók de overtuiging “bescheiden is goed” of “doe maar gewoon” houdt heel veel Nederlandse ondernemers onnodig klein.

‘Bescheiden’ is denk ik niet voor niets een Nederlands woord 🙂

Neem jezelf vooral niets kwalijk wanneer jouw gewenste resultaten tot nu toe zijn uitgebleven. Aan jouw onderwijsverleden en opvoedcultuur kun je niets meer veranderen.

Wat je wél kunt doen, is doen wat er NU nodig is om een commercieel succes te maken van jouw bedrijf.

Met een doelgerichte, efficiënte, praktijkgerichte training die bovendien GRATIS is (met een hele hoop fun en energie).

Met het materiaal van Open Circles Academy helpen we je jouw bedrijf in de markt te zetten, zodat jij ook goed geld kunt verdienen met jouw zakelijke passie.

Beschouw Open Circles Academy als jouw research afdeling die al heeft ontdekt wat wel werkt en wat niet werkt in het veld van eindeloze mogelijkheden in de nieuwe economie. Wij zijn de gids in de bijrijder stoel die jou in de juiste richting stuurt in het juiste voertuig voor het pad naar jouw succes.

We stoppen je niet in een klein klaslokaal met steeds dezelfde verveelde gezichten.

In de Business Bootcamp en andere trainingen, verbinden we jou met duizenden gelijkgestemde netwerkcontacten. We blijven tenslotte mensen van vlees en bloed en de meest waardevolle connecties en joint ventures worden nog altijd ‘live’ gecreëerd.

Ik kan je geen succes garanderen. Ik kan je wel garanderen dat jouw gewenste succes uitblijft als je blijft twijfelen en geloven in beperkingen (“Zo gemakkelijk en aantrekkelijk kan het niet zijn” ). Of als je blijft vasthouden aan verlammend perfectionisme op jacht naar een beperkende 10.

Door onze effectieve onderwijsmethoden en de bijbehorende resultaten die deze jou opleveren, zal jouw angst voor het maken van fouten langzaam maar zeker verdwijnen als sneeuw voor de zon, terwijl je opnieuw ontdekt dat ondernemen weer het avontuur wordt waar je ooit van droomde.

De enige risicoloze investering die je nu hiervoor moet doen is 2 dagen van jouw tijd en €47 voor lunches, koffie/thee en trainingsmateriaal.

Claim nu jouw plek in de Business Bootcamp

Tot slot – ik ben heel benieuwd…

Welke belemmerende overtuiging met betrekking tot jouw onderwijs heb jij en welke kansen zie jij om deze te doorbreken?

Laat het ons weten in het commentaarveld onderaan deze pagina.

Ik ben heel benieuwd, want als ik weet wat jouw succes in de weg staat… kan ik er tijdens de aankomende Business Bootcamp alles aan doen om jou te helpen deze barrières weg te werken.

En als je je nog niet hebt aangemeld, doe het alsjeblieft snel, want voor je het weet zijn we volgeboekt.

Tot snel ziens in de Business Bootcamp!

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. Deel dit artikel met je Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ circles via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
109 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Stef de Beurs
7 years ago

Onder andere die cultuur op scholen (vroeger en nu nog), maar tevens ouders die ook zo zijn opgegroeid, heeft tot gevolg dat we niet gewend zijn om te groeien en te ontwikkelen zonder kritiek. Bij een rapport lag de focus op die enkele 5 die een voldoende moest worden. Veel mensen kunnen zich zelfs niet voorstellen dat ze kunnen ontwikkelen zonder kritiek.

Jammer.

Ondertussen heeft voortschrijdend inzicht en wetenschappelijk onderzoek geleerd dat focus op positieve aspecten ons 8x effectiever doet groeien dan focus op de minpunten.

Iris Maier
7 years ago
Reply to  Stef de Beurs

Hi Stef, jij ook hier:-)

Een van de vele redenen dat wij onze kinderen niet naar school doen, is het systeem aldaar van straffen en belonen. Dit is mijns inziens funest voor de (intrinsieke) motivatie.

Kinderen gaan daardoor dingen doen, omdat ze dan beloond worden of juist om te vermijden dat ze straf krijgen, niet omdat ze het zelf willen en er zelf iets aan hebben.

Belonen doet daar overigens net zo hard aan mee als straffen. De boeken van Alfie Kohn zijn wat dat betreft treffend. Bijvoorbeeld: Punished by Rewards.

Waardering is iets anders en inderdaad, daar groei je van.

Japke Dogger-Englebert

Binnen mijn onderwijs heeft een leraar al eens laten zien dat er wel een plafond gegeven kan worden maar dat je daar ook doorheen kan met een 11,5. :-)) goede basis voor later.

Erika Lunsche
7 years ago

Zulke leraren hebben we meer nodig. Leraren die echt het talent van de leerling herkennen en erkennen.

Roland Boukema
7 years ago

Weet je nog dat rode potlood. Deed je wat fout, of was het antwoord volgens de leraar niet goed, dan kwam er een rode streep doorheen. We zijn zo murw gemaakt met de 5P’s, tw. presteren, presteren, presteren presteren en nog eens presteren. daar draait alles om. Dat zien we ook terug in organisaties, bij uitvoerenden, bij managers etc. Zo zijn we in een karrenspor van denken en handleen gekomen. Het gaat om de prestatie, en geld verdienen. nergens anders om.

Zelf druk doende met de eindredactie van een boek (dankzij Write Your Book in 28 Days), die over dit onderwerp gaat., d.w.z. er zijn meer wegen die naar Rome leiden. De manier van denken die in dat boek staan, nl. resultaat door de menselijke maat, komen terug in mijn lezingen, mijn dienstverlening als detacheerder, in mijn opleidingen.

Meer weten? Zie de website, reageer op de blog, wordt lid van de LinkedIn-discussiegroep cochin-approach(r) en neem deel aan de discussies.

Jaap Nauta
7 years ago

Het onderwijssysteem leerde mij indirect de misvatting dat je overal goed in moet zijn om te kunnen slagen. Je moet immers zowel de alpha-kant (talen), als de beta-vakken (wiskunde, scheikunde e.d.) beheersen om je diploma te kunnen halen.

In het ‘echte’ leven blijkt dat helemaal niet nodig te zijn. Als jij goed bent in het een, zoek je een partner die goed is in het andere.

Leni Minderhoud
7 years ago
Reply to  Jaap Nauta

Wat een rake conclusie Jaap! Tijd voor een ander onderwijs systeem. Hoe krijgen we deze ervaringen van Open Circles studenten meer kenbaar bij de verantwoordelijken? Lijkt me een mooie uitdaging..

Klaas
6 years ago

Hele goede vraag Leni,
Waar ik me nu zo’n zorgen over maak is dat mijn zoon van 2 en mijn toekomstige tweede kind naar dit opleidingssysteem moeten gaan… Wat voor opties zijn er, want het liefst leer ik ze vanaf het begin af aan hoe ze toegevoegde waarde kunnen leveren aan deze wereld en niet net zoals ik op mijn 34ste beginnen te leren van bv Nisandeh.
Groeten

Leni Minderhoud
7 years ago
Reply to  Jaap Nauta

Wat een rake conclusie Jaap! Tijd voor een ander onderwijs systeem. Hoe krijgen we deze ervaringen van Open Circles studenten meer kenbaar bij de verantwoordelijken? Lijkt me een mooie uitdaging..

Klaas
6 years ago
Reply to  Jaap Nauta

Je slaat de spijker op zijn kop Jaap. Las laatst een boek over online ondernemen en de schrijven zei hetzelfde, je hoeft geen technische kennis te hebben, besteed dat gewoon uit! Bedankt voor het delen van jouw bericht.
Groeten

Nicole Nagelgast
6 years ago
Reply to  Jaap Nauta

Ontzettend goed punt Jaap! Dat is inderdaad het probleem van het huidige onderwijssysteem! Heel goed verwoord.

Marjan vd Brink
Marjan vd Brink
7 years ago

Een paar jaar geleden was onze dochter een tussenjaar als vrijwilliger in India. Ze deed mee in een school en gaf de kinderen Engels. ‘Learning by haert’ is daar nog HET leersysteem: alles letterlijk uit je hoofd leren (anders dan de term doet vermoeden.., memorize). Kinderen plegen zelfmoord als ze op de middelbare school geen 10 halen voor een kwalificatietest voor de vervolgopleiding. Daar word ik stil van, van sadness. India ontwikkelt zich, maar het duurt nog een paar generaties voordat de herdersjongen uit het kleine dorp op een school mag zijn zoals wij die kennen.

Maar goed, als moeder in Nederland heb ik natuurlijk ook diverse ervaringen met onze schoolsystemen. Het is een gegeven dat de beste ondernemers vaak een hekel hadden aan school, hun opleiding niet afmaakten etc. Wij hebben ook een praktijkgerichte zoon, die nu een mooi kozijnenbedrijf aan het opbouwen is. Overigens met een HBO-avondopleiding ernaast.

Voor kennisintensieve ontwikkeling heb je meestal wel een kennisintensieve opleiding nodig. Philips en ASML vragen hoogopgeleide talenten, die kunnen leren EN hun creativiteit inzetten om bijzondere technische vraagstukken op te lossen.

Ik ben nu 2 maanden bezig met het materiaal van Open Circles. Deze praktijkgerichte ‘opleiding’ koppelt kennis aan inspiratie. Dit wil ik doorgeven aan mijn doelgroep ‘jonge ingenieurs’. Ik ondersteun hun zelfvertrouwen en omgaan met stress NA hun opleiding, tijdens hun eerste baan – ” stressless ingenieur”. Want in werk gelden deadlines ja, zoals afgesproken. Stress is killing. Maar welke bijdrage kun je leveren door creatief te zijn, zodat de innovaties doorgaan? Wie weet wat er gebeurt als de kennis-ingenieur de faalangst voorbij kan komen, en zijn potential in creativiteit daarbij losmaakt.

Marcel Dassen
7 years ago

Waarom ons huidige onderwijssysteem niet werkt, komt volgens mij voornamelijk door het systeem van controle. Om de kwaliteit te ‘beoordelen’ van de scholen en universiteiten draait het meer om de cijfers en niet om de essentie. Leerkrachten en studenten houden elkaar in een wurggreep van het te behalen papiertje, het diploma.

De essentie is toch wat je kunt met de vergaarde kennis. Dit is wat ik geleerd heb bij Open Circles: investeren in kennis, creëert meer waarde voor je klanten. Ik ontdekte de mooie kant van marketing. Marketing is voor mij nu de maximale waarde uit mezelf halen om de maximale waarde te kunnen bieden voor mijn klanten.

Als ik dat al op school had geleerd, dan was ik meer gemotiveerd geweest, had ik toen meer geleerd en minder bezig geweest met het papiertje, het diploma.

Marjolein Kalter
7 years ago
Reply to  Marcel Dassen

Mooi Marcel!
Op de middelbare school had ik werkelijk geen benul van wat vakgebieden inhielden. Ik dacht dat marketing iets onethisch was waarmee mensen geld uit de zakken werd geklopt waardoor het milieu vervuld werd.
Marketingtypes waren daarmee ook heel fout

En dan te bedenken dat het nooit om het tool maar om het doel gaat!
grootse groet,
Marjolein

Wouter Groen
7 years ago

Bedankt Nisandeh voor dit inspirerende artikel!

Christiaan Spijker
Christiaan Spijker
7 years ago

Mijn grootste ergenis van mijn college’s (van de HBO-opleiding die ik nú volg) is dat de vakken, waar geen leraren uit het bedrijfsleven les geven, inspiratieloze uren zijn waar weinig méér wordt gedaan dan het voorlezen van de Powerpointpresentatie. Ook ben ik het met Nisandeh eens dat de ‘beloning’ voor hard werken niet veel meer is dan een hoog cijfer op je cijferlijst.

Toch wil ik een nuance aanbrengen: de hogeschool waar ik les volgt biedt een regeling waarbij verplichte lessen of toetsmomenten kunnen worden uitgesteld. En ook is er het ‘Startpunt’: een ‘bureau’ dat studentenondernemers toegang tot een netwerk van professionals waar studenten advies kunnen inwinnen voor hun bedrijf.

(En voor echt goede plannen zijn er zelfs leningen beschikbaar, maar daar moet je dan natuurlijk wel eerst een uitbundig ondernemingsplan voor schrijven).

Erika Lunsche
7 years ago

Daarom is het zo belangrijk dat leraren in de praktijk ervaren waarover ze doceren. Zodat ze merken wat werkt en wat niet werkt. Als de kennis alleen uit boeken komt, kun je net zo goed eenmalig een video inspreken en die elk jaar vertonen.

Zou jouw HBO-opkeiding de leraren die mogelijkheid willen bieden?

Christiaan Spijker
Christiaan Spijker
7 years ago
Reply to  Erika Lunsche

Ik zie dat ik in mijn reactie onduidelijk ben geweest. Wat ik o.a. bedoelde te zeggen is dat ik juist voor veel vakken docenten heb die (nu) een bedrijf hebben of hadden. Deze kunnen juist, in tegenstelling tot de docenten waar ik negatief over sprak, inspireren en motiveren.

Klaas
6 years ago

Dit klinkt erg interessant Christiaan,
Dat is al een stap in de betere richting.
Groeten

Anne Buiskool
7 years ago

Oke, de lagere school was standaard. Trauma aan overgehouden qua rekenen. Daar zit absoluut een overtuiging waar ik nog niet los van ben.

Op jonge leeftijd was al duidelijk dat ik niet in het standaard onderwijs paste. En gelukkig hebben mijn ouders dat gezien. Omdat ik slecht met cijfers was en op HAVO niveau zat qua talen werd ik naar de huishoudschool gestuurd! jawel…

Daar zag een geweldige juf dat dit niet klopte en stapte ik over naar de IVO MAVO waar ik genoten heb van tekenen, schilderen, toneelspelen, poezie, psychologie, sport, en ook de vakken die ik wilde halen, in mijn eigen tempo.

Om vervolgens over te stappen naar de Montessori HAVO, waar ik in mijn beleving voornamelijk in het teken en schilder lokaal heb doorgebracht met een diploma als resultaat. Een jaar reizen, leren, werken en mijn 6 jarige HBO VO Beeldende Therapie waren de volgende stap. In de jeugd en jongeren psychiatrie werkte ik jaren dwars door de overtuigingen die daar heersten heen.

Leren houd nooit op, Jippie. De weg langs 15 jaar werken en wonen in een gemeenschap, mediator worden, geïnitieerd door een Zen leraar en lessen van Open Circles maken dat ik me waanzinnig bevoorrecht voel. Mijn rugzak is rijkelijk gevuld en cijfers blijven een grote uitdaging.

De cijfers heb ik niet nodig om mijn klanten de waarde te geven die zij verlangen, dus om het verhaal rond te maken; de overtuigingen hebben me niet weerhouden om precies te doen waar ik goed in ben. Nu nog zorgen dat dat volledig zichtbaar wordt in de cijfers van mijn Bank account 🙂

Anne Buiskool
7 years ago
Reply to  Anne Buiskool

En het verhaal gaat door met de volgende generatie. Mijn dochter, begonnen in het vrije school onderwijs stapte op 8 jarige leeftijd over naar democratisch onderwijs. Geen klassen, geen lessen, tenzij afgesproken en alle leeftijden door elkaar (4-18jr).

Voor ons als ouders was dat flink ontscholen en vertrouwen en loslaten in combinatie met zelf onderdeel blijven van de ontwikkeling van deze vorm van onderwijs. Ze is nu 18 en heeft 3 jaar geleden zelf besloten om HAVO te halen. Daar doet ze 3 jaar over. Steeds een paar vakken per jaar met staatsexamens.

Dat is haar keuze, maar er zijn genoeg (ex) studenten op deze school die succesvol zijn en worden zonder diploma’s Daar zijn prachtige voorbeelden van. deruimtesoest.nl komt qua onderwijs volgens mij al heel wat dichter bij onderwijs dat aansluit bij wat jonge mensen vanuit intrinsieke motivatie leren en willen leren. Ode aan de onderwijsvernieuwers!

En ja op deze school zie je ook de schrijnende voorbeelden van kinderen die murw gekneed zijn en die echt heftige trauma’s hebben als gevolg van het reguliere onderwijs.

Anouk Plantinga
Anouk Plantinga
7 years ago
Reply to  Anne Buiskool

Wat fijn dat je zo’n juf hebt gehad! Ik had wel van die ouders die echt keken naar wat bij mij paste, maar je moest toch kiezen binnen het aanbod en binnen het systeem. Voor mij werkte zelfs de leukste school in de omgeving niet helaas.

Harry Heijligers
7 years ago

Ik snap je punt Nisandeh. En voor een heel belangrijk stuk heb je natuurlijk ook gelijk!

En tegelijkertijd moeten kinderen ook allerlei dingen leren (zoals lezen en schrijven) waar automatisering voor nodig is. Wat het tegenovergestelde is van creativiteit. Maar ja … toch wel handig als we ook kunnen lezen en schrijven!

Verder is het best wel lastig om de vooruitgang van kinderen te meten. Daar heb je min of meer objectieve maatstaven voor nodig.

En zoals altijd is ook dit een EN-EN verhaal. Alleen is de balans in ons huidige schoolsysteem naar de verkeerde kant doorgeslagen!

Harry Heijligers
7 years ago

Overigens: ik heb tot mijn 27e gestudeerd! En toch heb ik in de jaren erna vele malen meer geleerd dan tot die tijd. Enerzijds door te werken uiteraard, maar anderzijds ook door diverse opleidingen toe doen naast mijn werk en door heel veel boeken te lezen.

Mijn overtuiging is dat het in onze genen zit om te LEREN. Hierbij moet ik altijd denken aan ‘Charlie Number 5’: INPUT – INPUT – MORE INPUT ! Net als deze robot (vergeten uit welke film ook al weer) zijn mensen Learning Machines!

Marjolein Kalter
7 years ago

Zouden we ook anders kunnen leren lezen denk je Harry?

Iris Maier
7 years ago

Harry,

Waarom móeten kinderen allerlei dingen leren? Kinderen wíllen allerlei dingen leren! Laat ze gaan, laat ze zelf bepalen wat, wanneer en hoe ze iets willen leren en ze doen het, sneller dan op het logge schoolsysteem mogelijk is.

Mijn kinderen zijn nooit naar school geweest en ik geef ze geen les. Ze leren zelf, ze moeten niets. Ze kunnen alle drie lezen en schrijven, Engels, rekenen etc. en dat hebben ze zichzelf geleerd.

Mijn oudste twee (12 en 15) kunnen beter Engels dan ik kon na 6 jaar vwo, ik heb dat pas jaren daarna geleerd, toen ik van alles wilde weten en lezen over onderwerpen waar in het Nederlands weinig tot niets te vinden is.

Mark C Hoogenboom
Mark C Hoogenboom
7 years ago

Ik vind het niet zo erg dat het onderwijs – en mijn opvoeding – dit zo heeft aangepakt. Het heeft ook een prima niveau kennis en vaardigheden achtergelaten.

Wat ik erg vind is dat je na het afstuderen nergens leert zelf te kiezen, nergens leert uit te vinden waar je heen gaat in het leven en nooit les kreeg in het bewust willen meemaken van allerlei ervaringen die moeilijk zijn.

Want je kunt jouw gevoeligheid voor becijfert worden wel ontleren. Maar zonder te kunnen kiezen, te weten waarheen te gaan of te begrijpen dat het een pad is vol met hobbels, ben je alsnog de weg kwijt…

Kortom: ik wou dat me meer geleerd was, inclusief het loskomen van de mening en beoordeling van anderen.

Marion Rieskin
7 years ago

Helemaal mee eens

Erika Lunsche
7 years ago

Mijn belemmering is dat ik het gevoel heb dat er altijd meer te leren is. En dat ik misschien te weinig weet om mijn klanten te helpen.

Monique Koolmees
7 years ago
Reply to  Erika Lunsche

Hoi Erika,

Ik weet precies wat je bedoeld, maar het ligt er natuurlijk wel aan met wie je jezelf vergelijkt. Je moet jezelf zeker niet onderschatten en je kan vast veel mensen helpen op jouw vakgebied die er misschien zelfstandig helemaal niet uitkomen terwijl dit voor jou zo klaar als een klontje is.

Erika Lunsche
7 years ago

Hallo Monique,

Je hebt helemaal gelijk. In de praktijk merk ik dat er juist gezegd wordt; laten we het aan Erika vragen, want zij weet het wel.

Klaas
6 years ago
Reply to  Erika Lunsche

Hoi Erika,
En dan heb je nog al die dingen die je niet eens weet dat je ze niet weet. Zo kun je altijd door blijven gaan. Nisandeh heeft me hier ontzettend goed bij geholpen. Jij bent de expert voor jouw doelgroep. Toen dit door drong had ik mijn boek in een maand af, terwijl mijn instructeur en een hoop andere mensen met veel meer ervaring, nog steeds geen boek hebben uitgebracht!
Groeten

Marijke Willems
7 years ago

Mijn hart bonst mee bij dit artikel 🙂 Ik ben het er zo mee eens dat we soms vergeten wat echt belangrijk is om te leren! Het is zo jammer dat onze cultuur vaak bestaat uit ‘doe maar gewoon dan doe je gek genoeg’!

Mijn negatieve overtuigingen zijn toch wel ‘ben ik het waard’ en ‘waarom zou mij dit lukken’. In loondienst functioneer ik zeer zeker naar behoren maar het lukt me niet om voor mezelf een klantenkring op te bouwen, terwijl ik ergens weet dat ik mensen zo veel te bieden heb, sabborteer ik de boel soms onbewust waardoor een en ander net niet van de grond komt.

Energiek artikel, bedankt!

Marjolein Kalter
7 years ago

Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg hoorde ik Angela van der Loo zeggen in 1996.

Daarna heb ik mezelf uitgenodigd om het jaar daarop zoveel mogelijk fouten te maken en, je raadt het al, de meeste dingen werden een succes.

Als ik me niet bezig houd met de vraag wat anderen ervan zullen vinden (zonder dat ik in een fuck-you mindset terecht kom), dan ontdek ik dat er zoveel kan!

Spelen en leren en leren en spelen.
GAAN!

Leni Minderhoud
7 years ago

Dit is een hele goede vraag en artikel.

Ik bedacht inderdaad zelf ooit een plan, onbewust. In de beperking van mijn geboortedorp aan de kust, waar ik veel leerde over een besloten community, de natuur, de elementen , leerde ik niet direct hoe het leven er uit zou gaan zien en mij zou kunnen bieden in alle variëteiten.

Mijn plan ontstond toen onbewust, ok, dit is een gegeven, ik ga alles zelf uitzoeken en hierin ben ik niet te stoppen. Wat er ook gebeurt.

Dit is natuurlijk niet altijd goed gegaan maar heeft me veel opgeleverd. Pas nu heb ik de rust om van kennis te genieten en ruimte te geven aan alles wat niet rationele kennis is maar ervaring, gevoel en spiritualiteit.

Dus ik zie geen belemmering meer, eerder een ondersteunende overtuiging.

Mariëlle Jansen
7 years ago

De belangrijkste beperkende overtuiging uit de opleidingen uit mijn jeugd is dat opleiding je kansen zouden vergroten. Dat is zoiets als appels met peren vergelijken … en soms nog zoiets als knollen voor citroenen verkopen.

Het gaat heel ergens anders om in de praktijk en het leven.

Je leert met reguliere opleidingen van buiten naar binnen … in plaats van binnen naar buiten. Bij Open Circles Academy heb ik in ieder geval geleerd te ervaren welk van de aangereikte mindset, ideeën en handvatten bij mij passen. Dat kon ik in mijn binnenste voelen … en daarom ook met hart en ziel en passie toepassen.

Ingrid Jetten-von Oven

Ze zeiden dat gaat nooit wat worden als kraamverzorgster! Gelukkig weet ik nu dat dit NIET over mij gaat (ging). Ik kan mij geen betere en lievere kraamverzorgster bedenken. Het was een herhaling van zaken. De uitslag van de CITO (1973) gaf mijn ouders het advies huishoudschool omdat ik traag was en moeilijk kon leren. Mijn antwoord: “ach ik weet toch wel wat ik wil worden (kraamverzorgster). Nu 42 jaar later……….
Ik vind leren juist leuk, ik had verloskundige willen worden!

Maar ik doe het nu op MIJN manier! Ik help, ondersteun en begeleidt vrouwen om bewust te genieten van hun kinderwens, zwangerschap en geboorte. Hoe mooi is dat? De overtuiging dat het nooit wat zal worden KLOPT DUS NIET! Ik wens dat alle kinderen juist gestimuleerd worden in dat waar ze GOED in zijn!

Marjolein Kalter
7 years ago

Mooi Ingrid,
En dan te weten dat het al wat is. Sowieso! Het wonder dat leven heet. Noem dat maar niets 🙂

grootse groet,
Marjolein

Ingrid Jetten-von Oven

Dank je wel Marjolein.

Grootse groet terug. Ingrid

Nicky Koopmans
7 years ago

‘Creativiteit en initiatief wordt niet gewaardeerd’ is een belemmerende overtuiging die ik aan mijn onderwijs heb overgehouden.

Nooit heb ik begrepen hoe iets herhalen op een proefwerkblaadje voor een cijfer (om het vervolgens zo snel mogelijk weer te vergeten) je leert en stimuleert om zèlf na te denken.

Marjolein Kalter
7 years ago
Reply to  Nicky Koopmans

haha, dat was waarom ik docent beelden de vakken ben geworden!
Lekker knutselen en uitdrukking geven aan jouw oplossing voor een probleem dat in de schoolcontext werd neergelegd.

Ik vond het een uitdaging om een vak te geven waar leerlingen niet voor konden blijven zitten en dan voor elkaar te krijgen dat ze zich toch gingen inzetten!
Beeldende vakken waren voor mij de metafoor voor mijn visie op onderwijs: Jonge mensen helpen om zelfstandig in het leven te gaan staan.

En nu help ik hogeropgeleide veertigers zonder baan naar verschrikkelijk leuk werk.
Een van mijn cursisten zei naar afloop: jij weet ook ALLES wat er gebeurt te bekijken vanuit een invalshoek van mogelijkheden! Vanmiddag begin ik met mijn derde groep die bijna 2x zo groot is als de vorige! yesssssss

Kim Elsen
7 years ago

Het huidige onderwijs doet veel moeite om zoveel mogelijk leerlingen zoveel mogelijk kennis bij te brengen, maar praktische en sociale vaardigheden blijven toch achter. Hoe run ik financieel een huishouden? Waar moet ik op letten wanneer ik een huis koop? Hoe vind ik mijn talenten? Wat zijn vaardigheden die nuttig zijn op de arbeidsmarkt? Dan heb ik het over de sociale. De praktische wijzen zichzelf uit.

Waarom worden leerlingen niet meer gestimuleerd om zelf de handen uit de mouwen te steken? Zelf hun planning te maken? Te leren hoe ze een doel kunnen bereiken? Hoe ze een doel kunnen definiëren? Dat er meer dan 1 manier is om iets te leren?

Ik zou willen dat ik dit allemaal geleerd had voor ik in het beroepsleven terechtkwam. Had me heel veel tijd en moeite uitgespaard en lijkt me ook een stuk leuker om te doen tijdens je jaren op de schoolbanken.

Paul Vrenken
7 years ago

School heeft mij geleerd vooral niet te voelen, klakkeloos aan te nemen en geen eigen richting te bepalen…

Daardoor heb ik wel de andere zijde van de medaille gezien en gemerkt dat dat niet gelukkige maakt.

En dat is nu aan het veranderen!!!

Maureen Mulder
7 years ago

Volgens mijn docent op de middelbare school was het een slecht idee om economie te gaan studeren. Ik wilde dat perse. Mijn drive was er en ik heb zelfs 2 universitaire studies met succes afgerond. Fiscale economie en Fiscaal recht. Ik heb jarenlang met plezier mijn baan uitgeoefend….totdat ik de drive mistte. En bewust gekozen heb voor iets anders.

Het belangrijkste is het volgen van je passie. Wat wil ik. De rest volgt wel. En….keuzes DURVEN maken. Ook al voelt het alsof je je tegen de hele wereld moet verdedigen.

Financieel was de carriereswitch geen handige stap, maar wel qua persoonlijk geluk. Waar ligt je passie….en hoe verdien je er je boterham mee? Dat heb ik nooit op school geleerd, maar wel tijdens de Business Bootcamp en de trainingen erna.

De laatste Breakthrough to Success training zorgde ervoor dat ik uit mijn schulp durfde te komen. Ook dat heb ik niet op school geleerd. Ik vertel nu niet meer op een bescheiden manier dat ik wel iets van Facebook af weet. Nee, ik ben expert op het gebied van Facebook marketing.

….and my bank account shows it 🙂

Dus als je nog twijfelt….De Business Bootcamp kan ik je van harte aanbevelen!

Hartelijke groet,
Maureen Mulder

Miriam Luijken
7 years ago

Heerlijke blog weer, Nisandeh. Het vuur spat van het scherm af en het maakt dat ik zin heb in de dag!

School en studie heb ik altijd heerlijk gevonden! Dus hier geen trauma! Maar het heeft me totaal niet voorbereid op mijn leven , nu, als ondernemer! Van een slim, aangepast meisje naar ondernemender entrepreneur die weet wat ze ZELF wil; dat is een grote stap. Ik paste prima in het systeem; maar zie nu dat ik vooral ben blijven hangen in het voldoen aan de maatstaven van anderen! En dat dan perfectioneren!

Ergens ben ik het experimenteren kwijtgeraakt. En dat is precies wat ik nu weer leer en doe.

Ik ben blij dat ik jou en Open Circles en de coworking ken! Want op elke vraag van hoe nu verder vind ik hier antwoord. En stimulans. En plezier.

Arnoud Kas
7 years ago

Mijn grootste belemmerende overtuiging is wellicht wel dat als ik me conformeer en in de pas loop, dat ik dan een veilig en welvarend leven zal leiden.
Het inzicht dat deze overtuiging voortkomt uit een angstscenario en dat uiteindelijk de angst overheerst, heeft mij doen besluiten om mijn vaste baan op te zeggen in 2006 en zelfstandig ondernemer te worden.

Voor onze kinderen hebben wij gekozen voor de beste school in Nederland en misschien wel in Europa. De Ruimte in Soest. Hier worden kinderen geïnspireerd om hun eigen leerweg vorm te geven. Er is geen vast lesprogramma of opgelegde methode. Dit leidt tot gelukkige kinderen die hun talenten aangrijpen om te groeien en die daardoor persoonlijke verantwoordelijkheid (kunnen) nemen voor hun eigen leven.

Adrie de Groot
Adrie de Groot
7 years ago

Nisandeh,

Fantastisch artikel.

Is de invloed van ons land een nog diepere oorzaak van de mentaliteit op school?

Na de 2e W.O. zijn er een aantal overlevingstactieken uitgeprobeerd, en een groot deel bleek wel te werken, en zijn de manier van leven-en-denken geworden.

Dát zijn onze ouders en onze leraren. Ik ben nu bijna 59 en ondervind veel hinder van allerlei overlevingstactieken, die mij belemmeren.Toch is het zó hardnekkig in mijn program.

Een vb..
-angst voor tekort: iets weggooien was bijna onmogelijk.
– angst voor ‘het nieuwe: ik moest controle hebben, dus gewoon een spontane actie ondernemen? nee dus.
– angst voor loslaten: in een relatie geen eigen wensen durven ‘opeisen’ en daarmee dus altijd onrecht aan mijzelf gedaan.? ( begrip hebben voor de ander…)

Stel dat het zo is…
Als ik te weinig liefde voor mijzelf durf te voelen en te weinig zelfvertrouwen heb, luister ik altijd naar ‘de ander’, en laat ik ‘de ander’ mijn welzijn bepalen? Ja en Nee dus.. want mijn eigen hersenen werken met hun eigen program, en dat is de uitkomst.( een compliment wordt omgevormd tot..)

Ik ben al vanaf het begin door jouw ‘LEEF LEKKER’ steeds bewuster hoe ik met mijzelf omga, en tóch… ik heb moeite om dit te accepteren, en hoe verder? Hoe te leven?

Gelukkig kan ik wel anderen stimuleren hun droom te volgen, maar wat is mijn droom?

Bastiaan de Koning
Bastiaan de Koning
7 years ago

Het onderwijs is een conservatief instituut. En het zal heel veel kracht en energie vragen om het aan te passen. De mensen die het onderwijsbeleid bepalen zijn de mensen die zelf door dit systeem zijn opgeleid. Dat zijn de politici, vakbonden, gemeenten, leraren etc.

Ik geloof meer in een nieuw schoolsysteem naast de huidige instituten. Een open praktijk universiteit waar in de nieuwe economie wordt lesgegeven. Waar het lesmateriaal gebaseerd is op de actuele economie. Gebaseerd op ondernemerschap, zelfvoorzienendheid en creatie. Een school die zonder subsidie werkt omdat de school vanuit een ondernemersgedachte wordt gerund.

Waar de leerlingen gedurende hun opleiding geld moeten verdienen om hun schoolgeld te betalen. Studieschulden passen dan ook niet in dit systeem. Dit is mijn missie waar ik inmiddels de zaadjes voor aan het planten ben.

Marjolein Kalter
7 years ago

Wat mij betreft is een onderdeel van een opleiding tot docent dat je minstens een aantal jaren ´in het wild´ gewerkt zou moeten werken.

Volgens mij helpt het niet als mensen van leerling via een opleiding leraar worden. De enige vorm van werken die ze dan gezien hebben is de andere kant van het rapport. Het klaslokaal van voor naar achteren bekeken.

Hoe kan je dan mensen opleiden die in de wereld geen leraar worden?

Wat een mooie stage zou het zijn als studenten aan een lerarenopleiding een jaar lang de mogelijkheid kregen om hun eigen schoolsysteem te ontwikkelen!

En dan als naschoolse opvang daarmee aan de slag gaan.

Werner Janssen
7 years ago

Hoi Bastiaan, Ik ben het eens met je verhaal, maar vind een aantal belangrijke punten ontbreken.

1. De mens is een sociaal wezen en het is van groot belang om ook sociaal vaardigheid te trainen op school. Hoe ga je om met teleurstellingen, hoe ge je met respect met elkaar om, wat is echt belangrijk in menselijk contact ?

2. Als mensheid hebben we de verplichting te zorgen voor onze Aarde, er is er maar eentje van. Alleen “economisch” denken put onze aarde uit, we MOETEN echt inzetten op duurzame energie en andere technieken die erop gericht zijn te delen en niet te vernietigen.

Zelf ben ik al 20 jaar vegetarier en ik begrijp niet waarom zoveel weldenkende mensen nog vlees eten. De leeropdrachten in de boeken van mijn kinderen staan vol met sommen over vlees, verhalen over visserij etc. Onbegrijpelijk als je een toekomstige generatie wil klaarstomen voor hun maatschappij.

3. Het onderwijs zou zich moeten concentreren op de talenten en mogelijkheden van de leerlingen, NADAT je je een aantal traditionele basisvaardigheden hebt eigen gemaakt, zoals lezen, schrijven en rekenen. Op de school van mijn kinderen is er een plusklas. Op zich een prima verbetering met vroeger, toen ik me dood verveelde op school en ik altijd de lunch van de juf mocht gaan kopen in het winkleltje om de hoek omdat ik als eerste klaar was. Maar nog te veel cognitief. Er zijn ook kinderen bij wie het grootste talent schuilt in hun handen, of hun sociale vermogen. Dit blijft helemaal buiten beeld.

Sigrid van der Laan
Sigrid van der Laan
7 years ago

Waar ik tijdens mijn middelbare schooltijd last van heb gehad, is wat ik de ‘zesjes-cultuur’ noem. Ik heb op de meest ouderwetse scholen gezeten met klassikaal onderwijs zonder de kennis te koppelen aan de interesses van de leerlingen. Er werd geleerd om het proefwerk met een zesje te halen, niet om er iets interessants uit te halen waar je mee verder kunt.

Te weinig wordt school en leren gekoppeld aan LEUK! Op de universiteit was het beter en kreeg ik plezier in mijn leerproces, dankzij een aantal inspirerende docenten die wel de koppeling wisten te leggen met je eigen interesses en met het grotere geheel waar je het voor doet. En dat is volgens mij waar het om gaat.

Wie is de ‘leerling’ (hetzelfde geldt voor cursisten, workshopdeelnemers, studenten, coachees, etc.), welke gift brengt hij of zij mee in deze wereld en op welke manier kun je zijn of haar talenten stimuleren zodat deze tot ontwikkeling komen.

De aandacht dus vestigen op de kracht i.p.v. op de tekortkomingen van iemand.

Esther Molenaar
7 years ago

Daar ben ik het helemaal mee eens Sigrid. Er wordt te veel de nadruk gelegd op wat men niet kan.

Iemand die slecht is in rekenen of taal krijgt bijles of er komt een remedial teacher om bij te spijkeren.
De school en de leerkrachten gaan vaak totaal voorbij aan het feit dat iemand bijvoorbeeld beeldende heel goed is of goed met mensen kan om gaan of gewedig is met muziek.

Wij leren vissen om te lopen op het land en olifanten leren we in bomen te klimmen en we leren apen om te zwemen.
Wij weten allemaal waar iemands kracht ligt en toch halen we alles naar beneden om er voor te zorgen dat het ‘slechte’ enigzins middelmatig wordt. Het huidige onderwijs realiseert zich niet dat je daar mee ook de kracht van iemand naar beneden haalt tot een middelmatig niveau.

Zo jammer!

Daan van Gelooven
7 years ago

Ik begrijp je ‘vurige woede Nisandeh. je bent niet de eerste die zich hier druk over maakt (en je zult ook vast wel niet de laatste zijn 😉
Wat mij vooral fascineert is dat vernieuwingsideeën voor het onderwijs al heel lang beschikbaar zijn. Zo weten we al heel lang dat meer ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en eigen verantwoordelijkheid, aandacht voor leren leren, creatieve ontwikkeling, emotionele groei en sociale intelligentie kinderen beter voorbereiden op de toekomst.

Dat spelend en ervarend leren krachtige middelen die helpen om leerlingen gemotiveerd te houden. Ik zou graag willen weten waarom dit gedachte goed van bijvoorbeeld: Freinet, Montessori, Steiner, Parkhurst en Petersen, Vygotsky en anderen nog steeds geen gemeengoed zijn. met andere worden wat zijn de ‘tegenkrachten’ en hoe kunnen we die ombuigen naar structurele en diepverankerde vernieuwing?

Ida Dijkstra
Ida Dijkstra
7 years ago

Gelukkig ontstaan er steeds meer initiatieven van particulieren die hun eigen school opzetten. Mijn petekind en neef zitten nu op democratisch onderwijs en ze zitten helemaal op hun plek, omdat zij uitgaan van de kwaliteiten van de kinderen en zij mogen zijn zoals zij zijn.

De particuliere scholen krijgen geen overheidssubsidie, maar worden wel bezocht door de onderwijsinspectie. Ook zij zijn enthousiast. Er wordt al veel gepraat met de overheid en ik ben ervan overtuigd dat er uiteindelijk een kentering komt die veel meer toe gaat naar maatwerk op scholen.

Het betekent echter wel loslaten van de controle en structuren die er nu bestaan en dat is vaak een lange weg, omdat het schijnzekerheid geeft.

Willy van den Brand
7 years ago

Helemaal mee eens dat het onderwijs niet aansluit bij wat we als mens echt nodig hebben. Hoewel ik door mijn vroegere aanpassingsvermogen prima paste in het oude systeem is het bizar dat we als kinderen leerden integraal berekeningen op te lossen en na te gaan hoe de celdeling plaatsvond bij pissebedden. We leerden niets over hoe je je tot anderen kon verhouden of over het omgaan met geld, om maar iets te noemen.

Na de middelbare school ging ik naar de kunstacademie en daar leerde ik dat je er vooral bij hoorde als je ‘groot’, ‘abstract’ en ‘wild’ kon schilderen (jaren 80). Jammer voor zo’n jonge vrouw als ik dat talent had voor verfijndere technieken. In plaats van mijn creativiteit te kunnen ontplooien liep ik volledig vast in dat systeem waar ‘authenticiteit’ zogenaamd het belangrijkste was. Zelfs daar werden we in een keurslijf gedwongen. Ik ben wel geslaagd, uiteindelijk, maar heb járenlang geen kwast of potlood meer aangeraakt.

Van mij mogen dit soort traditionele schoolsystemen op de schop. Nisandeh, go for it! mijn zegen heb je:)!

Suzanne Olde Rikkert
Suzanne Olde Rikkert
7 years ago

Zelfs in de kunstopleidingen, de toneelschool was hetzelfde, Willy! Waar het juist gaat om het gebruiken van je eigen instrument, en dus het tot in de verste hoeken te leren kennen, moest het toch voldoen aan een ideaal beeld dat we met z’n allen hadden vaan een ‘goed’ acteur of actrice.

Eerst moest je een ‘onbeschreven bad worden’ en werd alle eigenheid er dus uit getraind.

Robert Rosier
7 years ago

Mijn manier van lesgeven is totaal anders wat dat betreft. Ik ga uit van wat iemand kan en hoe iemand is. Leerprocessen gaan daardoor razendsnel. Omdat mensen zich totaal gewaardeerd voelen zoals ze zijn en zich daardoor compleet veilig voelen durven ze van alles uit te proberen.

Anouk Plantinga
Anouk Plantinga
7 years ago

Helemaal dezelfde ervaring als jij gehad, Willy, op de kunstacademie.

Ik paste niet in hun straatje en mijn kwaliteiten werden totaal niet gezien.

Ik kwam helemaal in een kramp terecht qua creativiteit. Bah!

Elske van de Fliert
7 years ago

Ik heb volgens mij niet echt belemmerende overtuigingen overgehouden aan mijn onderwijs. Tsja, op mijn basisschool werd creativiteit niet echt gestimuleerd, maar op de middelbare school weer wel. Op de middelbare school was het vakkenpakketadvies niet optimaal, maar daardoor heb ik een jaar lang gewerkt en gestudeerd en dat heeft me ook een heleboel geleerd.

De studie die ik deed sluit enerzijds totaal niet aan bij wat ik nu doe, maar heeft me anderzijds geleerd gestructureerd problemen op te lossen: super nuttig. Kortom: gewoon eruit halen wat er wel inzit. En dat geldt voor alles. Ik zit al jaren in besturen van ondernemersverenigingen en hoor leden wel over avonden zeggen: hmm, kan ik niks mee. Als je dan doorvraagt, merk je al snel dat het hun eigen instelling is die ze tegenwerkt. Ik verwacht altijd wat te kunnen leren.

Wil niet zeggen dat de manier waarop we nu ons leerstelsel inrichten optimaal is. In het geheel niet. Dus ja, ik ben er zeker voor om daar kritisch naar te kijken en dat te verbeteren. Maar ik laat me er zelf niet door tegenhouden. En ik ben heel blij dat ik Open Circles gevonden heb, want de bijeenkomsten zijn een heerlijke manier om te leren!

Urja van Tongeren
7 years ago

Mijn studie onderwijs kunde en ontscholing van Foucault was mijn inspiratie. Gaf kunst en meditatie, yoga educatie 2empowerUtalents. Fun!

Urja van Tongeren
7 years ago

Dus was ‘school’ een inspiratie voor de toegevoegde waarden die ik bedacht heb.. al is het nog moeilijk dit scholen binnen hun bestaand ciruculum aan te bieden ik voel mij een schoolinnovator. Kost tijd systeem verandering

Pascal Luttger
Pascal Luttger
7 years ago

Schaarste!

Marjan vd Brink
Marjan vd Brink
7 years ago

Nisandeh, ik heb een wedervraag: hoe zie je de rol van ouders? ‘ Hele mensen’ laten opgroeien = wat verwacht je van school, en welke stukken horen bij de verantwoordelijkheid van ouders?

“What ever it takes” – eerst voor onze persoonlijke bijdrage aan de ontwikkeling van ons gezin e.o., en daarna(ast) in business? Dus: ik leer mijn kinderen thuis wat ik denk dat ze nodig hebben in het leven, naast school met schoolvakken, lezen en schrijven?

Ook collega-commenters: wat vind je? Hoe kunnen we thuis de impact van school relativeren?

Barbara van de Putte
7 years ago

Marjan, mooie wedervraag!
De impact van school, familie, vriendjes, mijzelf etc. relativeren doe ik door bij mijn kinderen (nu bijna 7 en 6 jaar) steeds aan te geven dat er verschillende omgevingen/mensen/momenten zijn waar de school er een van is. En ik benader kinderen als volwaardige jonge, medemensen waarbij ik van mening ben dat ‘voorleven’ de krachtigste opvoeding is.

Verder vormen de volgende vier onverbrekelijke woordparen de leidraad bij wat ik doe: kennis & wijsheid, vrijheid & verantwoordelijkheid, openheid & zorgzaamheid en actie & reflectie. Korte toelichting: biedt geen kennis aan, als men nog niet over de bijbehorende wijsheid beschikt om ermee om te kunnen gaan.

Wijs op de verantwoordelijkheid die gepaard gaat met de verkregen vrijheden. Hanteer openheid vanuit zorgzaamheid voor je medemens. En laat actie altijd volgen door reflectie en vice versa. Waarschijnlijk komen er gaandeweg mijn leven nog wat nieuwe inzichten bij, maar voor nu kom ik er een eind mee.

Groet, Barbara

Marjan vd Brink
Marjan vd Brink
7 years ago

Je maakt me blij Barbara, en ja, ik denk dat we veel sleutels voor levensgeluk in onze eigen handen liggen. En de wereld is vol van deuren.

Els van der Velden
7 years ago

School was voor mij alleen het halen van punten. Echte uitdaging en inspiratie vond ik in dingen buiten school.

Ik heb school ervaren als een instituut waar slechte cijfers bestraft werden en goede cijfers niet gezien. Ik heb dan ook besloten hier verandering in te brengen.

Ik leer mensen leren, op een hele simpele manier.

Hiervoor gebruik ik de studietechnologie van Applied Scholastics. Deze methode stelt je instaat om over elk onderwerp – wat jij wilt – te leren en hier een expert in te worden. Het valideert succes van verworven en toegepaste kennis.

Een aanrader voor iedereen

Saartje
7 years ago

Het enige wat ik me kan herinneren van scholen zijn de sociaal/emotionele ervaringen onderling met vrienden en leraren. Hoe dat allemaal werkte. Wat ik verder op school in de klas leerde weet ik niet meer zo, deed het allemaal even snel op het einde vers in het geheugen en haalde braaf mijn punten. Vooral leren met het hoofd. De afgelopen jaren leer ik van alles met mijn lijf. Hoe waardevol! Fijn dat ik op deze leeftijd allerlei nieuwe leervormen aangereikt krijg. Ik gun het mensen zo om vanuit hun lijf te leren en ervaren. Zo waardevol!

Ymte Sijbrandij
Ymte Sijbrandij
7 years ago

Ik zat op een middelbare school (rond 1980) waar de aardrijkskundeleraar ons bekend maakte met het volledige oevre van van Kooten en de Bie, de leraar Nederlands ons voorlas uit Gerard van het Reve over de homofiele liefde tussen een konijn en een eekhoorn en waar een dominee ons leerde de bijbelverhalen in perspectief te zien door ze ons te laten herschrijven in een hedendaagse setting.

De mensen voor wie de Franse literatuur wat hoog gegrepen was mochten Asterix en Obelisk in het Frans bestuderen. Natuurkunde kregen we niet want de leraar was de Bagwan nagereisd en onze lerares Engels liet ons uitsluitend Godlovende gedichten (op rijm) vertalen, haar voorganger had ons het werkingsprincipe van de dieselmotor al uitgelegd. En voor de bovenbouw was er een “snipperkaart” voor legaal spijbelen.

De belemmering die ik hier opgelopen heb is misschien dat ik iets te veel relativeer, dat kan je succes als ondernemer serieus in de weg staan, maar ik had het niet willen missen.

Marjan vd Brink
Marjan vd Brink
7 years ago

Haha, heerlijk en geweldig, je schoolverhaal :)!!!

En wat het ondernemen betreft: als je de stof van Nisandeh systematisch volgt en implementeert, is er weinig ruimte voor relativeren of aan je laars lappen.

Beginnen en doorgaan. Succes!

Marjan vd Brink
Marjan vd Brink
7 years ago

Het onderwerp raakt me, merk ik. Het verlies van mannen voor de klas maakt mij boos. Jongens groeien van jongsaf zonder inspirerende mannen-voorbeelden op de basisschool.

Als de vrouwelijke praat-cultuur overheerst, kunnen de jongens geen kant op. Een keer rollend over het schoolplein? Een kwartier praten!

Ooit ging een van onze jongens op schoolreis, naar de Efteling; hij was een jaar of 7. Hij kwam ‘s avonds boos en teleurgesteld thuis: de zorgzame begeleidster van zijn groepje vond alles eng, dus geen spannende attracties, hij was alleen in het sprookjesbos geweest!

Dus ik weet niet of ik boos wordt van het systeem – ik word boos van de mensen die leiding geven binnen het systeem.

Erika Lunsche
7 years ago

Ik ben het helemaal met je eens Marjan. Het huidige onderwijssysteem leidt ertoe dat er winnaars en verliezers ontstaan. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van: gelijke kansen voor iedereen.

Annemiek Steur
7 years ago

Ik zit nog in het onderwijs (6 gym) en ik ben in mijn eerste 4e klas (ik ben in de 4e blijven zitten) voor het eerst naar Open Vircles gegaan.

Ik heb nu geen last meer van belemmerende gedachten door het onderwijs, maar wel de effecten ervan.

Zoals ik al zei, ik doe een gymnasium opleiding. Hiervoor reis ik 2 uur per dag tussen Meppel en Zwolle heen en weer.

Sommige dagen zijn niet zo lang, dan ben ik om half twee thuis, terwijl ik op sommige pas om 5 uur thuis ben. Hiernaast word ik ook opgezadeld met flink wat huiswerk (het is tenslotte wel het gymnasium), kortom: er wordt veel van ons verwacht.

Sinds ik besloten heb dat ik Chinees wil studeren en ik erachter kwam dat ik daar slechts een VWO-DIPLOMA voor nodig heb, verder niets, geen decentrale selectie, niks, zit ik op school vaak met het gevoel “ik kan mijn tijd veel beter besteden”.

Dat is waar ik vooral tegen aan loop: mijn tijd weinig kunnen besteden aan het schrijven van mijn fantasy serie (en alles wat daar bijhoort) door school.

Joost van Diepen
7 years ago
Reply to  Annemiek Steur

Tja ik heb 20 jaar op school gezeten en daar heel veel feitjes geleerd waar ik nadien voor het overgrote deel NIETS meer mee heb gedaan.

Ook heb ik er geploeterd op vakken waar ik überhaupt niets mee WILDE doen omdat anderen (ik weet niets eens wie) vonden dat dat moest c.q. dat dat er bij hoorde. Nou weet ik wel dat algemene ontwikkeling nooit weg is maar dit zijn wel heel ineffectief bestede jaren geweest.

Uiteindelijk heb ik tot en met mijn 53e besteed aan dingen die niet echt bij mij pasten en dus ook niet tot echt succes hebben geleid.

Toen kreeg ik kanker en moest ik alles opgeven wat ik had: bedrijf, auto, huis. What a waste of time and energy. Beter was geweest in een vroeg stadium te leren wat er wel bij me had gepast.

De Business Bootcamp was een eyeopener voor me. Nu schrijf ik van uit mijn hart en deel eigen kennis en ervaring over wat kankerpatiënten zelf kunnen doen om hun gezondheid te bevorderen.

Volgende maand organiseer ik mijn eerste Mindful Wandeling voor lotgenoten: kankerpatiënten en naasten.

Lizet van Triet
Lizet van Triet
7 years ago

Mooi verhaal, Joost.

Fijn dat je nu in ieder geval wel doet wat je wilt. En inderdaad jammer van de tijd van de tijd die je aan voor jou minder belangrijke zaken hebt besteed. En misschien dat je er toch dingen hebt geleerd, die nu van pas komen…

Veel succes met je wandelingen, én met je boek!

Annemiek Steur
Annemiek Steur
7 years ago

Ouch, wat lijkt me dat balen als je zo lang dingen hebt gedaan die niet bij je passen! Kan me daar geen voorstelling bij maken, ben nog zo jong…

Mooi om te horen dat je kanker zo goed overwonnen hebt! En mooi dat je hierdoor anderen helpt hiermee! Veel succes met de Mindful Wandeling!

Suzanna van der Laan
7 years ago

Wat een bijzondere timing, deze blog. We zitten net deze week middenin de schoolkeuze voor ons zoontje die later dit jaar 4 wordt. Meer dan ooit besef ik me hoe belangrijk deze keuze is, hoe het – nu al – zijn hele latere leven en carrière kan beïnvloeden. Een enorme verantwoordelijkheid.

Dank voor de inspiratie, dit zet deze keuze toch weer in een ander licht.

Ellen van der Tol
7 years ago

Mijn belemmerende overtuiging was ( en is er soms nog een klein beetje ) dat ik dom was, “het” niet kon, minderwaardig was en dat allemaal omdat ik mijn HAVO diploma met moeite heb gehaald.

De 1e keer ben ik volledig gezakt, dus ook voor mijn herexamen. Het 2e jaar 5 HAVO ben ik ook gezakt, en mijn 2e herexamen heb ik uiteindelijk gehaald omdat ik van het jaar daarvoor een “over punt” had.

Tegen deze overtuigingen heb ik 20 jaar onbewust gevochten. En pas 2 jaar geleden heb ik deze om kunnen buigen en sinds een jaar heb ik mijn eigen onderneming Elan Vitaal. Ik weet nu dat ik het wel kan, dan ik slim genoeg ben en met mijn kwaliteiten veel te bieden heb.

Een heel ander geloof, dan voorheen……… en dat werpt zijn vruchten nu af!

Erika Lunsche
7 years ago

Hallo Ellen,
Ik lees in jouw verhaal dat je een doorzetter bent en dat je bij tegenslag niet opgeeft.
Volgens mij belangrijke eigenschappen voor een ondernemer.

Succes,
Erika

Suzanne Olde Rikkert
Suzanne Olde Rikkert
7 years ago

Artikel waar ook mijn hart sneller van gaat bonzen, Nisandeh!

Onderwijs drilt je dociel te zijn, je moet LUISTEREN, maar ze bedoelen je moet GEHOORZAAM zijn, en dus niet zelf nadenken, en al helemaal niet leren ze je om echt te luisteren.

Allemaal kwaliteiten die je in je volwassen leven nodig hebt, of je nou onderneemt, verkoopt, of leiding geeft!

Maar we doen het allemaal volgens de slechte voorbeelden die we gekregen hebben!

Leren wél te luisteren en het belang daarvan te zien, leren wél te geloven in jezelf en het belang daarvan te zien, niet alleen voor jezelf, dat zijn voor mij wel grote overwinningen geweest! En nu anderen inspireren en bemoedigen om hetzelfde te doen.

Als dat direct in het onderwijssysteem zou zitten, hoeveel herstelwerkzaamheden hoefden we dan later niet te verrichten met z’n allen! En hoeveel energie zou er dan kunnen gaan naar pure innovaties!

Marjolein Kamstra
7 years ago

Ik vond mijn studie Culturele Antropologie heerlijk. Heb ik geleerd hoe ik er na mijn studie concreet mee aan de slag kon? Nee.
Studeren en leren voelde voor mij dus heel lang als hobby. Iets dat je verrijkt als mens maar niet veel concreets oplevert.

Pas als ondernemer en vooral na de Open Circles trainingen ben ik gaan zien hoe het ook anders kan.

De ander (de klant) leren kennen en duiken in zijn wereld (zijn markt), blogs schrijven en daar nog geld mee verdienen ook!

Tim Vanmarcke
7 years ago

Nagel op de kop!

Ik heb 30 jaar onderwijsverleden achter de rug en ben 2 terug aan een detox begonnen richting ondernemerschap.
Dank voor de inspirerende lessen op mijn weg, Open Circles Academy!

Iris Maier
7 years ago

Belemmerende overtuigingen m.b.t. mijn onderwijs zijn er bij mij vast en zeker, ik zou ze zo alleen even niet weten.
In ieder geval hoop ik die bij mijn kinderen niet te creëren, ze krijgen geen cijfers, noch hoeven ze een curriculum te volgen, want ze krijgen thuisonderwijs:-)

Ze kunnen doen en leren wat ze willen, op hun eigen manier. Ze kunnen hun eigen talenten ontplooien en hoeven geen dingen in hun kop te stampen waar ze later toch niets mee doen. Geen vergelijk met klasgenoten, nooit leren voor een cijfer als beloning etc.

De beste beslissing die ik ooit maakte in mijn leven, was mijn kinderen niet naar school te laten gaan! Het enige nadeel is misschien dat het voor mij zelf moeilijker is om te focussen en aan mijn bedrijf te werken, ik heb immers altijd de kinderen om mij heen.

Marjolein Kalter
7 years ago

Eigenlijk had ik besloten niet naar de Business Bootcamp te gaan. Ik ben immers al een aantal keren geweest.
De mogelijkheid om ontmoetingen voor joint ventures op te zetten heeft me echter doen besluiten om wel te komen.

Tot in april!

Saskia Steur
7 years ago

Ik ken twee cycli van onderwijs: mijn eigen onderwijscyclus en die van onze drie kinderen.

Ik ben een visueel ingestelde leerling, ik kan goed leren, en heb aanleg voor zowel talen als techniek. Ik ben van nature nieuwsgierig en leergierig. Leren vind ik leuk, dus het leeraspect van school heb ik altijd heerlijk gevonden.

School vond ik andere opzichten vreselijk. Ik ben gepest, uitgelachen, betutteld en gekleineerd. Zowel door medeleerlingen als door leerkrachten. Tegen het schoolsysteem zeg ik nee, maar tegen leren zeg ik altijd ja.

Anders werd het toen we onze kinderen in het schoolsysteem hadden zitten. Veel nare ervaringen, strijd, onmacht, pesten, onbegrip. Hoogbegaafdheid, hooggevoeligheid en boven het maaiveld uitsteken zijn aspecten die hard worden afgestraft in het onderwijs.

Tegen alle adviezen in hebben wij onze eigen koers gevaren. Gesteund door nieuw verworven inzichten, ook inzichten die we in grote dankbaarheid hebben opgedaan bij Vered, Nisandeh, Rani en Open Circles.

Trots zijn we op onze drie kinderen: Annemiek (18), Boudewijn (15) en Evelien (14) die met ons het avontuur aangaan van eigen wijsheid, anders leren, ondernemen en authentiek beslissen over je eigen toekomst.

Zo hebben wij het lef gehad om onze drie kinderen NIET naar dezelfde school te laten gaan, om naar de kwaliteiten, mogelijkheden en leerstijlen van ELK van onze kinderen te kijken en een individuele afweging te maken.

Ik heb gymnasium gedaan en daar heb ik veel aan gehad, maar ik heb los kunnen laten dat een schooldiploma een garantie voor de toekomst is. Zo is Annemiek bijna klaar met haar gymnasiumopleiding, kan Boudewijn optimaal floreren in het technasium en mag Evelien zich ontwikkelen op haar eigen manier in het democratisch onderwijs. Alle drie zijn ze ondernemend…. en voor mij geldt: Nisandeh heeft mij de ogen geopend en van onze drie kinderen mag ik elke dag leren!

Nadine Verhaeghe
Nadine Verhaeghe
7 years ago

Ik ben het helemaal eens met jou, Nisandeh, dat ons onderwijs aan vernieuwing toe is.
Via m’n dochter heb ik Jef Staes ontdekt. Op het net kan je verschillende dingen van hem terugvinden.

‘We are no sheep’ en ‘The Red Monkey’, waarin hij weergeeft dat scholen en ondernemingen toe zijn aan een verschuiving van 2D naar 3D.

Van dingen ‘moeten’ leren waar we niks mee opschieten naar passie en talenten.
Ik had destijds geen keuze. Ik moest van mijn ouders dingen studeren waar je een bepaalde financiële zekerheid mee zou bereiken. Maar wat met passie en talenten? Bore-out en burn-out vieren hoogtij. Mensen zijn schapen geworden en dit proces begint al heel vroeg op de schoolbanken.

Joop der Weduwen
7 years ago

Het onderwijs is wat mij betreft niet meer dan een spiegel.

Zo waren de leraren en leraressen niet meer , dan een reflectie van hoe ik toen zelf tegen de wereld aan keek. Ik bedoel daarmee, dat het onderwijs niet op zichzelf goed of fout is, maar dat het middelen aangeeft om je eigen toekomst te vormen. Dat dit altijd beter kan (en moet) en soms ook met andere mensen en leermethoden lijkt me duidelijk.

Een aanrader om over onderwijs en de relativiteit daarvan te lezen is: Het Element van Ken Robinson.

Walter Jongenelis
7 years ago

Het klopt dat het onderwijs in Nederland nog steeds niet goed is en dat we veel kunnen leren van andere landen in de rest van Europa. We zijn in alles teveel gericht op ons kleine speldenknopje op de globe. We leren vooral wat we moeten doen om te passen in een systeem bedacht in de periode van de industriële revolutie gericht op het controleren van mensen op truukjes die we ze aanleren om een rol te spelen in een systeem waarin enkele machtigen aan de touwtjes kunnen trekken en wij als marionet ons truukje uitvoeren.

We leren ook qua methode niet effectief want we leren op de Winkler Prinsmethode waarbij vooral hokjes alles afbakenen terwijl feitelijk de Spectrummethode veel leuker is en beter omdat deze zaken integraal aanpakt. Een integrale aanpak beklijft veel beter.

Voorts leren we naast wat handige basisvaardigheden vooral veel zaken niet of onvoldoende. Denk o.a. aan de ondernemersvaardigheden die we leren in de Business Bootcamp.
Maar ook marketingtechnisch, financieel, fiscaal en praktische vaardigheden.

Daarnaast is het nog steeds zo dat we weinig van elkaar begrijpen of leren begrijpen en teveel prestatiegericht zijn op het zelf excelleren en niet zo zeer als groep samen terwijl bewezen is dat de grootste successen vooral bereikt kunnen worden door samen het verschil te maken.

Ik heb dat al vele jaren bewezen en het internet staat al vol met mijn publicaties hierover. Dus Nisandeh heeft gelijk. Het kan anders en moet anders. Ook al in de basisopleiding. Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar het Finse systeem, al jaren blijkt het Finse onderwijs het beste of bijna beste onderwijs te geven in de wereld. Daar gaat het niet alleen om leren maar ook om SAMEN met elkaar als groep de eindstreep te halen. Daar geeft men les op basis van de integrale Spectrummethodiek.

Daar leert men te kijken naar de wereld en niet alleen naar de rol van Finland zelf. Daar beseft men dat opvoeding en gedrag en normen en waarden en discipline goed zijn voor de vorming en educatie. Daar heeft men geen achtelijke Cito-toetsen tijdens de pubertijd. Daar is naast de docent een kleine groep anderen ter ondersteuning van de zwakkeren en bollebozen om samen de eindstreep te halen en toch voldoende maatwerk te bieden en uitdaging aan hen die dat nodig hebben.

Leren van elkaar en met elkaar op een effectieve wijze passend bij de behoefte van het individu en de maatschappij.

Een interessant onderwerp.

Succes iedereen.

Robert Rosier
7 years ago

Marijke Willems noemde het al: de opvatting dat je overal diploma’s voor nodig hebt is een barrière. Terwijl je soms iets kunt of ergens goed in bent, gewoon omdat het in je zit.
Maar dan niet de kans krijgt omdat je “niet gekwalificeerd” zou zijn.

Anouk Plantinga
Anouk Plantinga
7 years ago

Ik deel je woede! Onderwijs heb ik verschrikkelijk gevonden. Ik vond het zo ontzettend oninteressant en wist altijd dat al die zogenaamde kennis geen echte kennis is en mij op geen enkele manier verder bracht in het mens zijn. Niemand had interesse in waar ik echt goed in was of wat ik wilde, zelfs niet op de kunstacademie, ik moest in hun straatje passen en dat kon ik niet. Helaas had ik weinig voorbeelden aan wie ik me kon optrekken en heb die tijd maar een beetje uitgezongen.

Ik heb wel het idee dat het op de middelbare scholen al wel anders gaat. Er wordt veel meer gekeken naar kwaliteiten en ondernemerschap, maar het systeem blijft helaas nog steeds bestaan. Ik word blij van dit artikel over de mening van een Amerikaanse hoogleraar hierover: ow.ly/JRkpA

Elvira Noot
7 years ago

Ik ben bang dat mijn opleidingen mij hebben geleerd dat je perfect moet zijn voordat je ergens je werk van mag maken.

Hoewel deze gedachte nog regelmatig naar boven komt bij me, weet ik rationeel gezien inmiddels dat ik verschrikkelijk veel te bieden heb aan de mensen om mij heen (en genieten zij er gelukkig ook van!) en kan ik zeggen:

Ondanks dat ik niet perfect ben, help ik al jarenlang mensen.

Marieke Smeding
7 years ago
Reply to  Elvira Noot

Hallo Elvira,
Ik herken je verhaal. Ik heb ook veel te bieden, veel ervaring in de praktijk opgedaan (mensen helpen geloven in zichzelf), maar de opleiding die ik deed was geen erkende HBO opleiding. Ik zie nu in door jouw stukje dat ik me aan het inhouden ben terwijl er veel mensen wat aan mijn dienst hebben. Zonde!
Ik ben ook niet perfect, maar ik help wel mensen en daar genieten wij beiden van (zowel ik als de klant:)

Pieter van der Kaaij
7 years ago

Ik heb een droom: ondernemen simpel maken voor de kleine ondernemer werldwijd. Nu zit ik in Kenia, een ondernemer en haar bedrijf op de rails te zetten. We hebben de droom van de ondernmer in beeld gebracht. We hebben doelen gesteld. We hebben een strategie en een actieplan gemaakt om de doelen te bereiekn. Dit alles heb ik bij OCA geleerd!

Op school ben ik lang in de verkeerde richting bezig geweest. De 5 jarige HBS deed ik in 9 jaar. Toen nog een verkeerde studie…eindelijk ontdekte ik waar ik echt goed in was, boekhouden.

Dank zij OCA ken ik nu ook mijn andere sterke punten. Ik heb een boek geschreven (Bouw je onderneming!), ben gestopt met mijn administratiekantoor en volg nu mijn passie: ondernemrs helpen te ondernemen!

Dit alles niet dank zij mijn schoolopleiding, maar door in te zien dat er een andere weg is. Als ik dit kan, kan jij dit ook!!!