Prioriteiten voor succes

5471 views | 129 reacties |
shares

Wanneer je een kleine onderneming runt zijn er altijd duizenden dingen te doen – klanten tevreden stellen, rekeningen betalen, onderhandelen over contracten, en nog veel meer.

En dat zijn nog maar de dagelijks terugkerende taken en niet de overkoepelende projecten die je moet doen – een nieuwe marketingcampagne ontwikkelen, een nieuwe dienst op de markt brengen, etc…

De kwestie is dan: hoe stel je prioriteiten voor al deze dingen die je moet doen, om ervoor te zorgen dat je niet slechts overleeft, maar ook nog vooruitkomt met je business?

Hier volgen een paar snelle tips over effectief prioriteiten stellen:

1. Maak separate lijsten
De meeste van ons maken onze to-do lijsten alsof alle taken even belangrijk zijn. Maar er zijn drie verschillende typen acties waar we mee te maken hebben:

  1. De urgente taken
    (bijv. Een probleem oplossen bij een boze klant)
  2. De belangrijke – strategische – taken
    (bijv. Onderzoek doen voor een nieuw product)
  3. De routinematige taken
    (bijv. Rekeningen betalen, emails beantwoorden…)

Door een lijst te hebben met urgente acties en een andere lijst met belangrijke acties, stel je jezelf in staat om slimme beslissingen te nemen over hoeveel tijd je besteedt aan het onderhouden en uitbouwen van je business.

Natuurlijk wint een urgente actie, die VANDAAG moet worden gedaan, het altijd van een belangrijke actie die morgen gedaan kan worden. Dit brengt ons direct bij het volgende punt…

2. Reserveer tijd om je bezig te houden met de lijst van belangrijke taken
Ik probeer een paar uur in de ochtend, voordat ik iets anders doe, te besteden aan de belangrijke taken. Gedurende die tijd beantwoord ik de telefoon niet, kijk niet in mijn email en surf niet voor de lol op het Internet.
Ook plan ik elke paar maanden een paar dagen “tijd alleen” – waarin ik me focus op het grotere plaatje en op wat echt belangrijk voor me is.

3. Plan momenten in om zorg te dragen voor de routinematige taken
Dat kan bepaalde uren op een dag zijn of bepaalde dagen in de maand die je besteedt aan specifieke, steeds terugkomende taken. Wij groeperen de taken die voortdurend terugkomen (bijv. rekeningen sturen aan klanten, rekeningen betalen, vergaderingen) en bepalen dan een vaste tijd om met deze taken bezig te zijn.

4. Focus je op één project tegelijk
De meeste ondernemers hebben meer ideeën dan we ooit ten uitvoer kunnen brengen.
Het is altijd aantrekkelijk om aan iets nieuws te beginnen, maar dat zorgt er meestal voor dat je aandacht zeer versnipperd raakt.
Weersta de neiging om iets nieuws te beginnen totdat je je huidge project hebt afgerond.

5. Pak de stress aan
Het wordt niks met je prioriteiten als je voortdurend “met je hoofd onder water zwemt”.
Als er zoveel stress in je leven is dat het moeilijk voor je wordt om je prioriteiten te stellen, neem dan eerste eens een dag vrij, ga naar de sauna, maak een wandeling, mediteer, doe wat ervoor nodig is om te ontspannen.

En nu is het jouw beurt.
Welke methode of manier gebruik jij om prioriteiten te stellen in je werk en jezelf op het juiste spoor te houden?
En minstens even belangrijk – van alle dingen die je hebt geleerd in de Business Bootcamp – welke actie zou jij hoog op je prioriteitenlijst zetten?

Laat het ons weten door jouw verhaal te plaatsen in het commentaarveld hieronder, en we sturen je de video “Doe minder, bereik meer” als bedankje voor jouw bijdrage.

En vergeet niet  anderen op de hoogte te brengen middels Twitter, Facebook, LinkedIn, enz.

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
129 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Karen Voshol
11 years ago

Inmiddels heb ik alle Bootcamps van dit jaar meegemaakt. De eerste als deelnemer en de rest als fotograaf. Iedere keer is het weer nieuw, iedere keer deel ik mee in de spanning van het team van Open Circles en…het meest belangrijke…iedere keer leer ik!

Het meest essentiële dat ik in mijn systeem heb gezet is:
Verliezers komen met excuses en winnaars zoeken naar oplossingen.

Deze mindset werkt zo goed, ik ben er blij mee en mijn klanten zijn er blij mee. Zelfs zo blij, dat ze terugkomen ‘want jij werkt zo oplossingsgericht!’

Ook de woordjes ‘ja maar’ heb ik uit mijn vocabulaire geschrapt…dat betekent namelijk niets anders dan ‘nee’ en het is weer een excuus bedenken…

Het is maar een kleine omslag in je denkwijze, maar het werkt!!

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Karen Voshol

Hoi Karen Voshol,

Ik zelf zat vandaag met een goede vriend te praten.
We waren aan het sparren over hoe ik het beste mijn marketingactiviteiten kon doen.

Mijn vriend suggereerde dat ik niet voldoende social proof had opgebouwd om me nu al op mijn doelgroep te richten………..

Hier had ik hem gelijk kunnen geven en me vervolgens af laten leiden naar een andere doelgroep. In plaats daarvan zei ik tegen hem… Dat mag zo zijn, maar toch wil ik voor deze mensen werken.

In de resterende tijd van het gesprek hebben we oplossingen zitten bedenken voor mij en mijn aanpak…

I feel like a winner today!!!!

High Five!!

Geert

Jeroen van Baardwijk
11 years ago
Reply to  Karen Voshol

Dat is geen kleine omslag in je denkwijze maar een radicale omslag! Het is een omslag van een negatieve naar een positieve mindset. Zelf heb ik die omslag ook gemaakt een tijdje geleden, met geweldige resultaten; het heeft me onder andere geholpen om uit een jarenlange zware depressie te komen.

Ook ik heb het een en ander uit m’n vocabulaire gegooid:
– Ik heb geen “problemen” meer, ik heb “uitdagingen”. De uitgangssituatie blijft weliswaar hetzelfde maar als je het een “probleem” noemt geef je alleen maar aan dat je er niet blij mee bent, terwijl je door het “uitdaging” te noemen aangeeft die situatie ook daadwerkelijk te willen verbeteren.
– Als ik een doel niet bereik is dat geen “mislukking”, ik heb een manier gevonden waarop ik dat doel niet kan bereiken.
– Het woord “onmogelijk” bestaat voor mij ook vrijwel niet meer, alleen nog voor zaken die fysiek onmogelijk zijn — zo is het voor mij als man bijvoorbeeld fysiek onmogelijk om zwanger te worden en is het voor mensen fysiek onmogelijk om over Mount Everest te springen. Voor de rest is alles mogelijk als je maar gemotiveerd genoeg bent.

Wie mij vertelt “dat is onmogelijk” sla ik om de oren met het spreekwoord “waar een wil is, is een weg” en voeg daar dan aan toe dat als je zegt “het KAN niet” je eigenlijk zegt “ik WIL niet”. Het is overigens ongelooflijk hoeveel mensen (met name binnen overheidsinstanties met al hun heilige regeltjes) je daar een pesthumeur mee kunt bezorgen! Ik durf van mezelf te beweren dat ik op dat gebied uitermate succesvol ben!

Maar ja, eigen schuld, moeten ze maar niet zo’n negatieve mindset hebben. Eigenlijk zouden ambtenaren verplicht naar het Business Bootcamp gestuurd moeten worden…

Linda Riel
Linda Riel
10 years ago

Wat voor mij heel goed werkt is een dag planning te maken. Hierbij plan ik activiteiten van verschillende urgentie in op tijdstippen. Daarbij heb ik een kolom waarin ik beschrijf of ik mijn “plan” heb gerealiseerd en zo niet, waarom niet.

Op deze manier kan ik heel goed in de gaten houden waardoor ik mijn focus verlies en die dingen in te perken of zelfs volledig uit te bannen.

Roland Scholten
9 years ago

Sinds een jaar werk ik met een online tool voor mijn to-do lijsten. Hierin heb ik de ‘projecten’ staan en de eerstvolgende acties die ik moet ondernemen. Ik werk volgens het systeem van Getting Things Done. De tool heet Wunderlist.

Het heeft me eerst wat tijd gekost om Wunderlist in te richten zodat het aansloot bij mijn behoefte en werkwijze. Deze methode heb ik nu gevonden. En het werkt fantastisch. Mijn hoofd heb ik leeg omdat ik niet meer hoef te denken aan zaken die ik moet doen. Ik heb altijd een lijst met dingen die ik kan doen, hoe beperkt de tijd op dat moment ook is. Een telefoontje is vaak snel gevoerd!

Binnen de lijst werk ik niet met prioriteiten. Het werken met vaste deadlines beperk ik ook zo veel mogelijk. En dat geeft een enorme rust en ruimte.

Ik ben er erg enthousiast over. Dus als je meer wilt weten, laat het me weten.

Annelies Vroomans
9 years ago

Heel handig om verschillende soorten lijsten te maken. Ik had wel het verschil tussen prioriteit 1 en de rest, maar zo wordt het veel overzichtelijker.

Om mezelf op het juiste spoor te houden, werkt het voor mij goed om met regelmaat tussendoor te pauzeren en iets heel anders te gaan doen.
Iets dat niets te maken heeft met waar ik mee aan het werk ben. Daarna kom ik, fris en helder, vaak sneller tot mijn doel.

Ik plan ruim ‘onverwacht’ in, in mijn agenda.
Met een gezin naast werk is dat meestal geen overbodige luxe. Is er aan het eind van de dag tijd over, dan gebruik ik die om aan een van mijn duizend (en meer) ideeën te werken.
Niet omdat ze direct iets opleveren, maar omdat het fijn is om te doen en ik al doende vaak merk dat ik inspiratie opdoe voor zaken die wel ‘moeten’.

Heel belangrijk voor mij, geleerd bij de Business Bootcamp: Ik zet FB/TW en LI ‘uit’ wanneer ik geconcentreerd wil werken.

Lucy Zijlstra
11 years ago

Na het volgen van de Business Bootcamp afgelopen weekend kwam ik thuis en stond te stuiteren van alle goede informatie en inspiratie die ik had opgedaan. Binnen kort wil ik een muur in mijn huiskamer opnieuw behangen en heb bedacht dat ik deze week alle goede ideeen en affirmaties voor een paar weken op de muur ga schilderen. OM het te integreren zal ik maar zeggen. Mijn grootste vreugde is dat ik nu een richting heb gekregen om alle potentie die ik altijd in me heb gevoeld te kunnen kanaliseren via het stappen plan van Nisandeh.

Ik weet nu waar mijn prioriteiten liggen en ben supper gemotiveerd om gestructureerd mijn bedrijf groot en succes vol te maken.

Ik had niet de financiele middelen om me in te schrijven voor de master entrepreneur. Maar mijn verlangen was zo groot dat ik mijn diepste angsten heb overwonnen door hulp te vragen.
En ik heb iemand bereid gevonden me te sponseren.
En mijn sponsor zei; ‘Ik ben zoooo blij dat je me hebt gevraagd, en ben zo dankbaar dat ik je mag helpen!”
Dus ik heb mijn verlangen prioriteit gegeven en zie daar
ik ga mijn droom verwerkelijken…..

GO FOR IT…..

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Lucy Zijlstra

Hoi Lucy,

Is die muur al behangen?

Anders laat je ‘m toch gewoon zo… Wat een heerlijke vrijheid om zo’n grote muur te hebben en daar die affirmaties en ook bijvoorbeeld beelden op te hangen voor jezelf…

WAUW!!

Catja Schaart
9 years ago

De weekplanner die in het boek van Stephen Covey staat (7 habits of succes) helpen mij.
Ik plan zondag de week tot en met de volgende zaterdag.
Hierin staan de dingen die zeker moeten en toegezegde afspraken/prio’s.
Het mooie ervan is dat ik dan de taken uit mijn verschillende rollen benoem. Werk, gezin, persoonlijk, etc.

Martine Verweij
7 years ago

Iedere werkochtend begin ik met hetzelfde.

Voor iedere dag heb ik een to-do-list van 6 taken die ik die dag ga doen. Ik reserveer 1 uur per dag voor reactieve werkzaamheden zoals, e-mails beantwoorden, reageren op Social Media platforms, telefoon beantwoorden.

Iedere dag ben ik bezig mijn grootste doel te bereiken. Na ieder uur werk neem ik 10 minuten pauze en dans, spring en zing ik om weer helemaal energiek en helder te worden.

Dieuke Feenstra
Dieuke Feenstra
9 years ago

Ik neem vooral s ochtends tijd voor ongestoord werken. Eén taak waaraan ik doorwerk. Pas daarna een andere.
Een activiteit uit de Business Bootcamp die ik sinds kort bovenaan zet is bloggen.

Paula
11 years ago

FOCUS en COMMITMENT naar jezelf, dat blijft terugkomen.
Een vriendin was naar de Breakthrough to Success geweest en vertelde van de KERSTBOOM: 1 hoofddoel, 2 – 3 – 1 nevendoelen (eronder) in volgorde van belangrijkheid en haalbaarheid stellen en je daar iedere dag weer naar richten.
Het werkt!
Mooie tools allemaal; ook de tips voor prioriteiten stellen, kijk wat bij JOU past en gebruik dat, gebruik het goed en commit jezelf eraan – maak het werkende vóór jou en vergeet niet iedere dag te genieten, bewust te genieten. Voor mezelf is dat: de paarden, de natuur, mediteren en mijn liefste iedere dag een lach geven.
Leef en geniet en breng jouw succes naar overvloed.
Iedereen heel veel plezier en succes!
liefs, Paula

Karin van Toor
Karin van Toor
10 years ago

Prioriteiten stellen is voor mij echt super lastig. Op 1 staat goede communicatie met mijn kids. Tuurlijk ben ik daar elke dag mee bezig, maar dan…. Ik heb zoveel plannen die ik wil uitwerken en waar mensen ook enthousiast over zijn (iets is pas een goed plan, als een ander het ook een goed plan vind), maar mijn baan neemt natuurlijk ook veel tijd in en dan zit ik ook nog in werkgroep die methodes bestudeert, wat natuurlijk weer veel voorwerk vraagt.
Focussen, nee, eerlijk gezegd wil dat even niet lukken.

Met een muzikale groet,
Karin

Indra Radjkoemar
11 years ago

Iets wat altijd werkt bij ( dat is ook zowat het enige) als ik afspreek met anderen. Ben geneigd om dingen uit te stellen tot afstel, maar als ik afgesproken heb om iets samen te doen dan MOET ik wel van mezelf. En sleur ik mezelf erdoorheen.

Kortom, ik werk het beste samen en het slechtste in mijn eentje. Bij het laatste worden prioriteiten uitgesteld totdat ze geen prioriteiten meer zijn.

Kathleen Engelen
Kathleen Engelen
9 years ago

Ik vind het echt ontzettend goede tips die hier gegeven worden. Ik ga het artikel uitprinten en mijn to do-lijstjes al meteen opsplitsen. Ik maak zelf een algemene to do-lijst en dan schrijf ik aan het begin van de dag ook op wat ik die dag wil gedaan hebben.

Ik heb al allerlei “systemen” geprobeerd, ook hotmail agenda, lijsten in excel, … maar het werkt voor mij niet. Gewoon opschrijven op een groter blad en een klein papiertje voor de taken op korte termijn blijft nog het duidelijkst.

Voor de rest steek ik alles in een map, tips, inzichten, doelen, etc…

Leni Minderhoud
9 years ago

Mooi om te zien hoe iedereen een eigen manier heeft en de tips van Nisandeh helpen daar zeker bij. Ook hier is een systeem belangrijk en ‘staying in line’. Ik heb de afgelopen jaren verschillende manieren uitgeprobeerd.. 1 grote lijst met twee kolommen, de prio’s en de routine zaken en de lijst met zaken die ik uitstel omdat ik ze niet leuk vind. Per dag 1 vervelende actie geeft voldoening! Geen lijst, en proberen de prio’s te onhouden, Lijsten in kleur, dan verdwijnen ze niet in de stapels….etc.

Sinds kort is bij mij het kwartje gevallen wat ik echt nodig heb, het zit in een van de video’s of trainingen, en dat is zoveel mogelijk patronen, ook in de dagelijkse dingen en zelfs het huishouden. Want dan hoef ik er niet meer over na te denken!

Dus ik ben begonnen met mijn huis altijd opgeruimd en schoon te houden, de strijk niet laten liggen, zelfs wat vaker de ramen te lappen (ipv 1 keer per jaar….). En dit heeft heel veel effect op mijn stemming en balans. Ik voel me opgeruimder in het hoofd en dat heeft weer invloed op mijn discipline voor werktaken. Amazing!

Anne Goldsmits
9 years ago

Planning is bij mij altijd al moeilijk geweest, maar daar wil ik nu echt een verandering in aanbrengen.

If you fail to plan, you plan to fail!!

En ik wil slagen!! Met de tips uit het blog en de tips van alle anderen die al hebben gereageerd, hoop ik dat er bij mij nu ook een gestructureerde planning uit kan rollen.

Ik ga mijn succes plannen!!!

Paul van Aarle
10 years ago

Ik ben nu 1 jaar bezig.
3 maanden geleden heb ik een lijst gemaakt met welke projecten ik nu eigenlijk ben begonnen en kwam uit op 16.

So much for focus.

Prioriteiten for succes zijn echt een must en ik focus me nu op 2 projecten.

Maar wat, als je met een project bezig bent waarvan je niet weet of, en wanneer het een succes gaat zijn? Wanneer beslis je of hiermee doorgaat en wanneer beslis je dat je toch iets anders moet gaan doen ?

Op dit moment is mijn urgentie voor inkomen zo hoog dat ik er een uitzendbaan bij neem.

Voor de focus op wat ik eigenlijk wil is dat natuurlijk weer killing.

Het blijft zoeken, Voor mij wel althans.

Maria Simons
9 years ago

Voor een dag plannen en me daar ook aan houden lukt redelijk, kan verbeteren.
De stap die ik wil nemen is een weekplanning die gevoed wordt vanuit een maand of jaarplanning.
k Heb het gevoel dat er dan mee structuur in komt.

Er moeten nog heel wat zenuwbanen aangelegd en belopen worden om er ´snelwegen’ van te maken (in mijn hoofd)
Liefs Maria

Bas
Bas
11 years ago

Het fijne van prioriteiten stellen en lijsten maken met wat je moet doen vindt ik dat je meer rust krijgt in je hoofd. Daardoor kun je beter werken en meer plezier beleven in je werk.

Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal. – Henry ford

Mariëtte Verlaan
11 years ago

Twee gedachten en wijsheden komen in me op:
“De weg naar succes is altijd in aanbouw” en
“Alleen ga je sneller, samen kom je verder”.

Als ondernemer start je vanuit een visie en daar komen allerlei activiteiten en werkwijzen uit voort. Je doet ervaring op en ontdekt wat wel en niet bij je past en voor je werkt.

Ik maak voortdurend keuzes die vooral te maken hebben met de groei en ontwikkeling van mij als persoon en het plezier dat ik ervaar bij het werk dat ik doe (tuinen en communicatie). Door mijn visie helder te houden kom ik steeds dichter bij mijn focus en doelgroep. Ik ontmoet de mensen en klanten die bij mij passen en ik kan mijn creativiteit met plezier en passie uitdragen.

De planning van een beperkt aantal taken per dag geeft bij het afkruisen ervan een goed gevoel en laat ook ruimte voor nieuwe activiteiten, plezier en ontspanning. Voldoening zit voor mij in flexibiliteit en ruimte om creatief te zijn en dat is een gevoel dat niet altijd in taken is vast te leggen.

Ik heb geleerd om de in mijn beleving ‘overbodige’, ‘nutteloze’ en ‘saaie’ taken te groeperen en deze snel uit te voeren en af te handelen. Daarnaast zijn er natuurlijk ook mensen te vinden die deze taken juist wel aantrekkelijk vinden en ze graag van mij overnemen. Zo ontstaat er veel ruimte voor inspiratie en expressie en zit ik niet vast in een stramien van prestaties.

Schrijven en mijn gedachten uiten heeft voor mij op dit moment prioriteit en daar gaat mijn focus dan ook naar uit. Mijn boek over de tuin schrijf ik vanuit het motto: Ervaar de praktijk van het genieten.

En dat geldt ook voor mijn tuinplannen en communicatie met anderen waarbij plezier, expressie en reflectie voorop staan. Met een zonnige tuingroet, Mariëtte

Miriam Bode
11 years ago

Tja, als zelfstandige doe je heel veel zelf. Zo ben ik bezig met een idee, met het uitwerken van het idee, kijken of ik een website daaromheen kan bouwen en uiteindelijk…. doe ik het niet.

Ik doe zo ontzettend veel zelf, en omdat er bv. geen routine inzit (zoals me bezig houden met een website en de ontwikkelingen op dat gebied) verlies ik de vaardigheden. Het kost mij dan veel tijd om me weer in het onderwerp te verdiepen.

Maar wat ik van de Breakthrough to Success heb geleerd is dat ik dingen moet DOEN! Al die geweldige ideeën die in mijn hoofd zitten en die ik later op papier zet, daar komt niets van terecht.

Nu heb ik besloten om de dingen gewoon te DOEN en dan maar niet perfect de eerste keer. Al doende leert men, nietwaar?

Gerda
11 years ago
Reply to  Miriam Bode

Miriam wat jij schrijft zouden mijn woorden kunnen zijn. Ik stroom over van energie en ideeën en dan blijft het liggen. Ook ik heb voor mezelf een manier gevonden om hier mee om te gaan.
Eerst bekijken of ik het zelf kan, dan bekijken of ik het zelf wil doen en uiteindelijk inschatten hoeveel tijd het me gaat kosten. Als het het iets betreft waar anderen beter in zijn ga ik kijken of het mijn tijd en energie waard is of dat ik het uitbesteed.
Dit is natuurlijk als ZZP’er erg afhankelijk van het budget dat je te besteden hebt. Oftewel het kosten/baten plaatje. Mijn ervaring bij uitbesteden is dat er direct actie wordt ondernomen waar ik het al weken uitstel. Uiteindelijk levert me dit meer op dan het kost en dan niet alleen in geld, maar zeker ook in tijd en energie.

Evert Onnk
10 years ago

Ik hanteer ook al jaren prioriteitenlijstjes in combinate met time-management. Ik noteer de gehele dag door al mijn ideeen en to-do dingen en neem elke middag om 17.00 uur een kwartier om alle notities te rubriceren in urgent, direct, zodra er tijd is en … als het toevallig uitkomt.

Ik mijn agenda ruim ik overal voldoende tijd voor in (begin en eindtijd, inclusief tijd voor bijkomende zaken als reizen en eten). Ik beschrijf mijn activiteiten niet als “dit moet ik doen” maar als positief resultaat van de betreffende actie. Werkt bij mij goed.

Evert Onink
borduurstudio-lefildor.nl

Hans Peeters
11 years ago

Het stellen van prioriteiten is moeilijk. Ik kan overal een 1,2,3, toekennen aan een prioriteit en dat doe ik ook maar de praktijk achterhaald vaak de theorie. Prioriteiten veranderen vaak door de omstandigheden. Prioriteiten plan ik in tijd. Hoe lang heb ik nodig voor de uitvoering. Na de tip van Nisandeh gelezen te hebben lijkt het mij om s’morgens als je nog lekker fris bent een prioriteit uit te voeren mits eer geen afspraken staan.

Ook vin dik het goed om prioriteiten te gaan stellen in mijn email overdag. Wat is belangrijk voor mijn business en wat kan uitgesteld worden tot s’avonds bv. lijkt mij een mooi iets.
Ook de tip op het focussen om een project tegelijk aan te pakken vind ik erg goed maar o zo moeilijk. je wilt omzet, je wilt groei en vooral more income. Alles wat op je pad komt waarvan je denkt dat verhoogd mijn income wil je aanpakken.

Allemaal opportunities en dus interessant. Het gaat om mijn geddragsverandering en gedrag veranderen is zo moeilijk. Wij weten wel ongeveer wat wij moeten doen maar toch het echt doen vraagt zoveel maar door het doel voor ogen te houden moet ook dat gaan lukken. de actie die nu hoog op mijn prioriteitenlijst komt is mijn aantekeningen van de Business Bootcamp uitwerken en starten met een nieuw werk-actieplan hierbij gebruikmakend van de checklist die wij hiervoor hebben gekregen. Ik verplicht mij om morgenv roeg hier minstens een uur aan te werken en morgenavond een uur.

Cecil Westerhof
11 years ago
Reply to  Hans Peeters

Wat betreft de omgang met e-mail. Ik heb een Facebook fanpage gemaakt over time management. Ik post daar dagelijks tips. Een ervan gaat over hoe met e-mail om te gaan. Heb er ook een flowchart van gemaakt. De pagina is: facebook.com/pages/Time-management-is-self-management/104189696320087

Petri Dobbenberg
11 years ago

Om het oude patroon te doorbreken na de Master Entrepreneur beginnen we aanstaande vrijdag met een DOE-dag om onze nieuwe inzichten en ideeën daadwerkelijk in actie om te zetten.

Dit doen we samen met andere Master Entrepreneurs
– die vooruit willen;
– die het geleerde direct toe willen passen met feedback van anderen.
– die hun kritische kijk van op mijn idee gaan geven
– waarvan ik er één vraag mijn buddy te zijn en acties mee af te spreken en na te leven.
– om samen opbouwend gebruik te maken van elkaars expertise;
– om de ander te helpen, dat houdt mij ook scherp in waar ik mee bezig ben. Het advies aan de ander is vaak het beste advies die ik mijzelf geef.
– om geinspireerd te worden;
– om doelgericht acties aangereikt te krijgen, waar ikzelf niet aan denk of gedacht heb;
– om erachter te komen waar het mij echt om te DOEN is, zodat ik weet wat ik kan DOEN om mijn doel te bereiken.

Eelco van der Wal
8 years ago

Voor alles dat met WAT te meken heeft gebruik ik een tool dat op alle computerplatforms beschikbaar is: Omnifocus.

Een GTD aanpak met de mogelijkheid van terugkerende taken, ook als je die hebt afgevinkt. Maakt het heel makkelijk om ook kleine dingen die dagelijks, wekelijks of welke frequentie dan ook gedaan moeten worden in te zetten. Super systeem.

De prioriteit moet ik er natuurlijk wel zelf inzetten.

José Pieterson
8 years ago

Voor mij is focus het belangrijkst. 1 ding tegelijk. Ik zit in de dienstverlening. Cliënten gaan altijd voor, daarom ben ik ook altijd op korte termijn beschikbaar. Administratie die ik zoveel mogelijk in blokken van 3 á 4 uur, dan blijf je er lekker in zitten. Ook probeer ik minstens 1x per week naar een Netwerk bijeenkomst te gaan om mezelf scherp te houden en ideeën op te doen. En uiteraard contacten. Zo verdeel ik mijn aandacht. Structuur in grote blokken,niet in detail. Dan behoud ik het overzicht.

Baukje Westerlaken
11 years ago

Ik merk bij mezelf dat ik uit angst alles tegelijk wil doen. Voor mij is het belangrijk die angst te herkennen en dan mezelf bij de hand te nemen en TOCH met maar 1 ding tegelijk bezig te zijn. Het herkennen van prioriteiten is dan belangrijk, wat staat bovenaan de lijst en waarvan maak ik mezelf wijs dat het belangrijk is maar is het niet?
Ik kom er steeds meer achter dat ik vroeger een heleboel dingen belangrijk vond en dat er nu steeds minder zaken over blijven die ik echt belangrijk vind.
De actie die ik zelf op mijn priorieteitenlijst ga zetten is een team vormen. Ik ben steeds allen bezig geweest en het wordt tijd dat dat voorbij is.

Vrolijke groet,

Baukje Westerlaken

Niels Kaan
9 years ago

Ik ben al jaren bezig met ToDo lijsten en dat werk dan een tijdje en dan verslonst het weer.

Sinds Financial Freedom ben ik veel meer gefocust en werken zaken dus wat simpeler, zo heb ik inmiddels sinds een jaar een ToDo lijst die voor mij werkt en niet meer verslonst, gewoon simpel een exell sheet, met de dagen van de week met wat ik moet doen die dag en dat onder verdeeld daar waar niet aan tijdstippen onderverdeeld in 3 kolommen moet af zou af moeten en is fijn als het af is.

Na een jaar werken met dit systeem ben je aardig gedrild in het goed planen dus komt het tegenwoordig bijna altijd af. Ik heb dit systeem uitgebreid naar een week en een maand schema. Dit is natuurlijk wat lastiger omdat er afspraken van buitenaf bijkomen die inbreuk maakten op het schema.

Ik heb dit als volgt voor mezelf opgelost ik maak een weekschema waarin ik per dag een uur over heb. Heb ik dat niet nodig omdat er niets van buiten af komt ga ik nog een uur door met de dag van morgen. Mocht het zo zijn dat ik aan het eind van de week, dit is een keer voor gekomen, een dag ingehaald heb dan heb ik een extra vrije dag verdiend en ga ik wat leuks doen.

Verder zorg ik er echt voor dat ik geen extra dingen inplan als daar geen uren voor vrij zijn of vrij kunnen komen in die week. Ik ben wel een uur aan het plannen in de week maar dat verdient zich ruimschoots terug.

groetjes Niels

Willy Triest
10 years ago

Wij zijn niet de enigen die het fenomeen ‘ellenlange to do lijsten’ maar al te goed kennen. Het bekijken alleen al laat de moed zakken tot … Bovendien is het overzicht helemaal zoek, en stel dan maar eens prioriteiten.

Dit is idd een prima oplossing hiervoor. Door te werken met urgent-belangrijk-routine worden de prioriteiten heel snel duidelijk. Bovendien wordt eenzelfde hoeveelheid to do’s op deze manier echt goed hanteerbaar.

Door dit systeem eens snel toe te passen valt me wel dadelijk op dat maar weinig to do’s écht urgent zijn. Scheelt gelijk een pak stress 🙂

Maaike Frankena
9 years ago

Het de dag ervoor plannen van mijn 6 ‘taken’ van de dag erna , in belangrijk, en altijd-terugkerend, geeft mij een enorme focus.
Op een apart blaadje schrijf ik soms de 338 andere dingen die ook leuk/belangrijk oid zijn. Maar dan zijn ze in elk geval uit mijn hoofd, slaapt lekker hoor:-)
Maar, in de waan van alle dag gebeuren er ook wel eens dingen waar ik geen grip op heb, instortende printers, afspraken die niet doorgaan, ik-wil-nu-graag-een -offerte (klanten met haast). Mijn mindset hierin is belangrijk, mag ik van mijzelf iets niet af hebben kan ik nog zien wat ik wél gedaan heb? Hoe flexibel ben ik, met lijst en al?
Leerzaam, elke dag weer

Yassir van Unen
8 years ago

Lijstjes maken en afwerken. Het lijkt zo simpel en het intrappen van een open deur maar het werkt zo goed!

Eddy Batenburg
9 years ago

Heel erg veel goede tips gelezen. Voor mij werkt het best om op zondag de week te plannen en je daar dan ook aan te houden, wat niet altijd mee valt. Aantal tips toepassen zal vast helpen. Bedankt hiervoor.

Janneke
Janneke
11 years ago

Eerst plannen.
En dan niet nadenken maar dóen!!
Check check check.

Jacqueline
11 years ago

Wij hebben een product ontwikkeld waarmee je je focus bepaalt, prioriteiten stelt en keuzes maakt. Je bepaalt succesfactoren, stelt aantoonbare resultaten vast, en plant doelgerichte acties. Ik gebruik deze methode om een jaarplan voor mezelf te maken maar je kunt het werkelijk voor alles inzetten. Ik hoef maar naar mijn plan te kijken om te zien wat belangrijk voor me is en daar stem ik mijn acties op af. Zo valleen dingen die niet belangrijk zijn automatisch af. Mijn todo lijstjes pas ik dus aan aan mijn creatiePlan.

Bedankt voor het delen van jullie tips en ervaringen!

Jacqueline

Joost
Joost
11 years ago

Als je het moeilijk vindt om prioriteiten te kun je jezelf de vraag stellen: moet ik dit nu doen?

Die vraag bekijk je dan met vijf verschillende klemtonen:
MOET ik dit nu doen?
moet IK dit nu doen?
moet ik DIT nu doen?
moet ik dit NU doen?
moet ik dit nu DOEN?

Wedden dat je nu weet of deze taak prioriteit heeft?

Gerda
11 years ago
Reply to  Joost

Dankjewel Joost,

Dit is een waardevolle tip. Heb het direct bij een vraag toegepast en weet nu dus dat het nog wel even kan wachten.

Sonja Zonneveld
10 years ago

Focus is echt heel belangrijk voor mij.
Ik heb de neiging alles en iedereen te willen omarmen en daarmee te eindigen met niets. Belangrijke stap hierin is dat ik ook heel eerlijk ga zijn tegen mensen die iets met mij willen maar waarvan ik voel dat het energetisch niet gaat werken. Gewoon eerlijk en respectvol aangeven dat het niet gaat werken voor ons en vertrouwen op de flow die ontstaat als je focus op wat bij je past!

Karin Simonis-Wigbels
11 years ago

Focus en prioriteren zijn natuurlijk essentieel. Dit is ook al vele keren genoemd.
Wat soms moeilijk kan zijn is om de keuze te maken over wat nu van wezenlijk belang is.
Ook kunnen te doe-lijstjes erg lang worden…en wegen ze als lood op je schouders…

Het kan dan helpen om aan het begin van de dag een korte grondingsoefening te doen voordat je je lijstje gaat maken (op de manier die voor jou werkt).
Gronding kan je helpen om even ontspannen te focussen.

Er zijn vele manieren voor. Een hele simpele is deze:
Doe je schoenen uit, ga ontspannen staan, adem rustig tot onderin je buik.
Neem een tennisbal oid en rol deze met je voet wat heen en weer. Blijf rustig tot onderin je buik ademhalen. Vervolgens met je andere voet hetzelfde.
Zorg dat je goed in balans bent en niet omkukelt 🙂

Het leuke is, als je lichamelijk in balans staat, zul je dat geestelijk dus ook zo voelen. Heb je veel minder last van stress.
Mijn stress voel ik in strakke schouders. Even sporten of zo’n oefening en alles is weer los.
Op naar gefocust werken! 🙂
Veel succes ermee.

Annet Nijhof
10 years ago

Mijn prioriteit is het schrijven van mijn website en dan vooral de landingspagina voor mijn dienst “met minder pijn verlies overwinnen”

Monique Appels
11 years ago

Ik ben steeds meer gefocused o.a. na het lezen van jouw boek “Leef lekker” en het bijwonen van het seminar “Elements of Success”.

Het feit dat ik nu pas reageer op dit blog – waarvan de mail al 4 dagen in mijn mailbox staat – is daar een voorbeeld van. Dit staat dus onderaan mijn prioriteitenlijstje en dat lijstje werk ik altijd af op vrijdag want dat is mijn administratiedag(deel).

Het stellen van prioriteiten is niet mijn grootste uitdaging, dat gaat altijd wel goed en daarvoor heb ik geen lijstje nodig maar al die ideeen in mijn hoofd en hoe daar uitvoering aan te geven, dat is mijn grootste uitdaging.

Sinds een paar weken heb ik mijn uiteindelijke doelstelling (het vel met de gekleurde vlakken, zeg maar) op mijn bureaublad staan en wordt dus elke dag geconfronteerd met ‘het grote geheel’ en focus mij dus meerdere keren per dag op dat punt waar ik uiteindelijk naartoe wil. Ik dwaal nog weleens af maar kan mezelf steeds vaker corrigeren daarin.

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
9 years ago

I put the emotionally loaded tasks first on my priority list.

These tasks are an emotional blockage to develop our business and our life, so when we get them done often many other tasks fall into place. Very often this has been the case with me.

This can be emotionally loaded because
– it is unpleasant or stressful work such as dealing with money (asking or paying)
– fear of failure / Fear of a rejection / fear of a “NO”
– it deals with difficult people

Another thing I do with very boring work is: I do them minimum a half hour / each day – until it is finished. For very difficult work a half hour seems very doable and therefore I can get started with a bit of motivation. When this is not enough I put the cooking alarm on a half hour.

One of the things I always remember out of the business bootcamp is: “take action” – “implement” And I am developing my product now. I learned a lot there, I found it great.

Marijke Willems
8 years ago

Dat is inderdaad een fijne tip! Anders bestaat de kans dat je in je hoofd steeds bezig bent met juist die ene taak. Bedankt!

Koen Snoek
8 years ago

Een goed artikel, dank daarvoor!
Mijn grootste prioriteit was na de Business Bootcamp om alle dingen die ik heb ook weer in te delen en een #urgentie label te geven.

Inmiddels is er door het vooraf plannen veel rust in de bovenkamer gekomen 🙂

Mars
11 years ago

Een planning voor de komende week maken helpt me prioriteiten te stellen. Soms dient zich iets aan dat ik dan als urgent wil zien omdat ik afleiding zoek. Meditatie helpt ook. Wat ik doe bij mediteren is mijn aandacht vestigen op mijn zintuigen, wat zie ik, wat hoor ik, wat voel ik? En mezelf af en toe de vraag stellen: heb ik er zin in, of is het zinvol?
Groet, Mars

Mariska van Gennep
9 years ago

Vaak plan ik een to-do list, die inderdaad binnen 5 minuten overhoop gegooid kunnen worden. Daarom zet ik vaak de telefoon uit. Dat scheelt al veel onnodige afleiding. Ooit heb ik geleerd aan het begin van de dag de email door te nemen, te reageren indien direct noodzakelijk, daarna de mail gewoon uit te schakelen en je dan te focussen op de dingen waar je die dag mee bezig wilt zijn. Een maand- danwel weekplanning is ook erg handig, je krijgt dan goed in de gaten of je op je eigen schema zit. Jaarplanning vind ik nog wat lastig, maar ook dat komt eraan!

Paul van Aarle
9 years ago

Wat ik heb geleerd is dat emotionele verbinding met het resultaat vaak mijn prioriteiten in de weg staat.

Ik denk dat ik m’n prioriteiten helder heb, maar als een aktie een ander resultaat heeft dan ik had gehoopt of verwacht, pas ik mijn prioriteiten aan. En dat is waar het mis gaat.

Tegenwoordig hecht ik minder aan het resultaat. Ik kies mijn akties en die voer ik uit. Ongeacht het resultaat ga ik door met de lijst van akties. Pas na een vooraf bepaald moment ga ik evalueren op alle akties en beslis dan pas wat vanaf dat moment de (eventueel nieuwe) strategie wordt.

Jeroen Meuleman
Jeroen Meuleman
9 years ago
Reply to  Paul van Aarle

Hallo Paul,

Dit vind ik heel herkenbaar. Ik merk ook dat ik wel eens voor het ‘tijdelijke goede gevoel’ ga dan niet meer een zakelijke afweging maak en dus niet de juiste prioriteiten stel. Niets menselijks is ons vreemd, maar door jouw commentaar te lezen werd ik mij hiervan weer bewust. Dank dus!

Jeroen

Steven
Steven
11 years ago

Verdeel 100% in 5 x 20. Kortom, pak een aantal belangrijke zaken op en laat de rest bewust nog even liggen. Na 5 keer ben je aardig in de buurt van het gewenste resultaat.

Jet
Jet
11 years ago

Het heeft mij erg geholpen om de definitie van ‘werk’ onder de loep te nemen. Lang was dat voor mij alleen alle activiteit die direct output opleveren. Maar je kan niet altijd alleen maar produceren, je hebt ook tijd nodig om te reflecteren en op te laden en soms ook even niets te doen. Je moet nu eenmaal inademen voordat je weer kan uitademen.

Jaap Nauta
8 years ago

Erg waardevol om deze blog nog eens terug te lezen. Op dit moment dreig ik een beetje te verzuipen in de hoeveelheid werk die op me ligt te wachten. Ik wil zo graag ALLES doen maar helaas zitten er maar 24 uur in een dag. Het komende uur ga ik daarom een lijst maken en duidelijke prioriteiten stellen (tip 2).

Liesbeth
Liesbeth
11 years ago

* het belangrijkste wat ik doe is mijn agenda gebruiken. plannen. Hoeveel tijd wil ik gebruiken voor bepaalde taken.
* verder vaak nee zeggen. Als ik een verzoek krijg, denk ik eerst na of ik dit moet of wil doen. Dit levert me veel tijd en ruimte op.
* aan het begin van de dag bekijk ik mijn agenda en vraag me af, of ik met deze planning aan mijn prioriteiten toekom. Indien nodig verander ik de planning.
* als mijn plezier in het werk afneemt, weet ik dat ik kritischer naar de planning moet kijken. Bijna altijd wordt ik dan teveel bepaald door mijn mails en stuur ikzelf te weinig op wat ik wil doen.
* het belangrijkste bij mij is ervoor zorgen dat de werkdruk laag genoeg blijft. Ik kan het werk goed overzien, ben ook weleens klaar en dus blijft er genoeg ruimte om creatief te zijn en na te denken over wensen, planning en bij te sturen.

Anneke Panella-Drijver

Op dit moment gebruik ik twee schriften, 1 voor privé en 1 voor zakelijk. Elk schrift heb ik weer onderverdeeld in: to-do-lijst per dag voor de 6 punten, notities en overdenkingen.

Maar ik zit zo vol ideeën en dingen die ik wil implementeren dat dit niet meer bevalt. Vaak lopen dingen door elkaar heen. Mijn taken opsplitsen in urgent, strategisch en routinematig, vind ik een hele goede. Een app zou ook handig zijn. Ik zoek nog een goed systeem.

Yassir van Unen
8 years ago

Klinkt hartstikke goed.
Eigen schrift is wel leuk om ook na te lezen.
Ik gebruik nu nog lekker belastingenveloppen hahaha.

Ook dat papier kan goed gebruikt worden voor het weggegooid wordt.

Opsomer peter
Opsomer peter
9 years ago

Hey , mijn probleem is momenteel dat ik teveel hooi op mijn vork neem . Dat zal zich wel eens wreken .
Ik heb wel twee constanten . De weekends sta ik in de verkoop , samen met mijn team en de maandag neem ik een relaxe bureau dag , maar ik moet er goed op toezien dat deze ook niet door andere dingen wordt ingenomen .
De rest van de week verloopt hectisch tussen de twee bezigheden die ik uitoefen .
Zal hier toch eens de rust moeten in vinden , dit houd ik niet vol .

Marijke Willems
8 years ago
Reply to  Opsomer peter

Hallo Peter,

Wat versta je onder hectisch? Vaak wordt een dag hectisch als we proberen te multi-tasken. Mijn ervaring is dat je dan met heel veel dingen tegelijk bezig bent en niets afmaakt. Dit levert stress op omdat ik steeds moet schakelen. Het helpt mij om eerst het een af te maken en dan met het ander te beginnen. Dat was (en is) wel iets waar ik heel bewust bij stil moet staan en waar ik heel bewust aan moet denken. Het scheelt mij een hoop stress!

Monica
Monica
11 years ago

Dank je, Nisandeh, voor deze tips. Hoewel ze geschreven zijn voor ondernemers, viel het mij op dat ze ook heel bruikbaar zijn in het secretaressevak. Als je het goed vindt, wil ik dit ook graag delen met mijn vakgenoten door je tekst op de website van spin.nu te plaatsen.

Monica Lanenga,
redactielid spin.nu

Rani Goederee
Rani Goederee
11 years ago
Reply to  Monica

Hai Monica,

Goed om te lezen dat de tips ook behulpzaam zijn voor niet-ondernemers!

Prima, als je de tips verder wilt delen – vermeld wel even de bron alsjeblieft.

Op jouw succes,

Rani Goederee
Open Circles Academy

Marij van der Ham
11 years ago
Reply to  Rani Goederee

Ik werk graag met kleuren, dus ook mijn prioriteitenlijstjes zijn verpakt in kleuren. Het liefst gebruik ik daar gekleurd a3 karton voor: dubbelvouwen en je hebt een mooi mapje. Maar gekleurde bakjes werken ook goed.
Rood voor het allerbelangrijkste, blauw voor het minstbelangrijkste en groen voor liefst vandaag, maar mag ook morgen.
Na de Business Bootcamp van afgelopen week, zit het lijstje met aanvullen van mijn social media netwerk in het rode mapje.

P. van Aarle
11 years ago

In mijn atelier heb ik ruim 8 vierkante meter prikbord.

Alle ideeën die ik heb krijgen een plekje op dit prikbord. Een paar keer per week kijk ik over het hele prikbord en dan blijken steeds bepaalde ideeën in mijn hoofd al weer verder te zijn. Die werk ik dan bij.

Sommige ideeën worden dan vanzelf ‘rijp’ genoeg om er ook echt iets mee te gaan doen.

Dat is mijn manier om orde te scheppen in de creatieve chaos.