Profit Formula – deel 2: Prospects

4566 views | 72 reacties |
shares

Dit is deel 2 in een serie van 6 blogartikelen over de belangrijkste formule voor jouw bedrijf – de Profit Formula: Profits = P x P x P x P x P x P

In het vorige artikel ging het over de eerste ‘P’ – PASSIE

In het artikel van vandaag gaan we het hebben over de tweede ‘P’ – PROSPECTS (en klanten).

Geen onderneming kan bestaan zonder prospects. Dit geldt voor elk soort onderneming, of je nu een ZZP-er bent, een kleine zelfstandige of eigenaar van een (middel)groot bedrijf.

Geen prospects, geen betalende klanten. Geen betalende klanten, geen onderneming.

Het is een open deur… ik weet het. Toch kun je hier niet vaak genoeg aan herinnerd worden; om meer prospects aan te trekken en vervolgens te transformeren tot betalende klanten.

In het vierde artikel van deze Profit Formula Serie, zal ik verschillende innovatieve manieren met je delen om jouw bedrijf te promoten, maar…

In het artikel van vandaag wil ik je aandacht vragen voor een verschijnsel in jouw bedrijf (het gebeurt in ELK bedrijf) dat ervoor zorgt dat je jouw waardevolle tijd, geld en inspanningen verspilt aan de verkeerde klanten.

Want… 20% van jouw klanten genereren 80% van jouw inkomen.

Je hebt vast wel gehoord van de 80/20 regel (het Pareto-principe). Het is geen exacte wetenschap, maar het klopt zeker wel bij benadering. Bij Open Circles Academy bijvoorbeeld zorgt ongeveer 17% van onze klanten voor bijna 90% van onze omzet…. maar de exacte cijfers doen er niet toe. Als je het principe begrijpt, kun je er van profiteren.

En het principe is: een kleine selectie van jouw prospects/klanten zorgt voor het merendeel van jouw inkomen.

Hoe kan het dan dat… de meeste bedrijven al hun prospects en klanten op dezelfde wijze behandelen, terwijl slechts een minderheid betalende klant wordt, en daarvan weer een minderheid zorgt voor het overgrote deel van hun inkomen?

Dit is voor mij helemaal niet logisch.

Als je al weet dat slechts een klein deel van jouw klanten jou het grootste deel van jouw inkomen gaat ‘bezorgen’ – is het dan niet logisch om het grootste deel van jouw tijd, inspanningen en marketing budget te investeren in hen die hoogstwaarschijnlijk jouw meest ideale klanten worden?

Natuurlijk! Maar hoe doe je dat?

Hier zijn 4 eenvoudige manieren die jou op weg helpen:


1. Breng focus aan in jouw doelgroep
Breng ‘iedereen’ terug tot een kleine, goed gedefinieerde, bereikbare niche. Dit is een van de meest waardevolle lessen die je leert in de Business Bootcamp: Hoe jij jouw doelgroep zodanig definieert dat je met jouw investeringen (in tijd, geld en inspanning) de juiste mensen aantrekt. En met ‘de juiste mensen’ bedoel ik degenen die hoogst waarschijnlijk jouw product of dienst zullen afnemen voor een goede prijs.

Als je niet zeker weet hoe je jouw ideale doelgroep moet bepalen, ontdek het dan in de aanstaande Business Bootcamp. Het zal jouw business transformeren op een manier die je nu misschien niet voor mogelijk houdt.

2. Richt je alleen op prospects die lijken op jouw ideale klanten
Ten eerste, sorteer jouw klanten in een aflopende lijst van de meestbetalende klant (over een periode) bovenaan tot de minstbetalende klant onderaan.

Kijk vervolgens naar de bovenste 20%… Dit zijn jouw ideale klanten.

Onderzoek welke karakteristieken zij gemeen hebben (demografische en psychografische) en je hebt jouw ideale klantprofiel.

Ga dan ‘de boer op’ en vind de mensen die het beste voldoen aan jouw ideale klantprofiel.

3. Laat jouw Ideale Klanten (keer op keer) van jou kopen
In de Master Entrepreneur training ontdek je veel krachtige strategieën om dit te doen, maar ik noem er hier alvast een… Geef hen de VIP behandeling die zij verdienen.

Bijvoorbeeld: wij hebben speciale programma’s (gratis en betaald) die speciaal zijn ontwikkeld voor onze gevorderde studenten (die minstens de Master Entrepreneur training hebben gevolgd).
Een ander voorbeeld: een aantal maanden geleden organiseerden we voor deze groep een 2-daags MBA programma met Brian Tracy voor een ongelooflijk lage prijs PLUS een gratis Hot Seat seminar met mij en Brian Tracy.
Als derde voorbeeld noem ik graag het CoWorking implementatie programma dat we beschikbaar maken voor onze gevorderde studenten (lees ook: onze Ideale Cliënten)

4. Laat jouw Ideale Klanten JOU nieuwe klanten sturen
“Soort zoekt soort” is een bekende uitdrukking. Dit is ook van toepassing op jouw ideale klanten. Hun vrienden en familie hebben hoogstwaarschijnlijk vergelijkbare karakteristieken en kwaliteiten waardoor zij op hun beurt grotere kans maken om ideale klanten voor jou te zijn, of minimaal – ideale prospects.

Door jouw ideale klanten te vragen om jou aan te bevelen bij ‘mensen als zijzelf’ – heb je een veel grotere kans dat jij klanten krijgt die ook behoren tot de 20% die jou 80% van jouw inkomen levert.
Ons eigen systeem voor aanbevelingen is een essentieel aspect van onze groeiende groep ideale klanten die we graag onze dankbaarheid tonen met waardevolle cadeaus. Klik hier voor meer informatie over ons referral programma

En nu wil ik nog iets met je delen… een ontdekking die ik heb gedaan na 25 jaar ondernemerschap:

De 80/20 regel geldt niet alleen voor jouw inkomen en omzet… het geldt voor elk aspect van jouw onderneming!

Dit betekent dat 20% van jouw klanten jou 80% van de totale dankbaarheid, vreugde, creativiteit, waardevolle feedback, vriendschap, en voldoening leveren. Maar ook: 20% (een ander deel) levert het merendeel van de klachten, frustratie, stress en jouw baalgevoel.

Als jou dit bekend voorkomt, daag ik je uit om te doen wat goed voor jou is (en voor jouw klanten)… doe er alles aan om te focussen op die selecte groep prospects en klanten die het voor jou de moeite waard maken.

En ik help jou hier heel graag mee…

Als je nog nooit hebt deelgenomen aan de Business Bootcamp OF nog nooit onze gevorderde programma’s hebt gevolgd (Master Entrepreneur, Financial Freedom en Breakthrough to Success) – reserveer dan een plek in de aankomende Business Bootcamp.

Je hebt misschien al gehoord dat volgend jaar het laatste jaar is waarin we de meeste programma’s als live evenementen aanbieden, dus mis deze kans niet.

De komende Business Bootcamp is GRATIS, dus je hebt niets te verliezen, en alles te winnen.

Reserveer nu jouw plek voordat we zijn volgeboekt

En tot die tijd… Laat me weten in het commentaarveld hieronder – Wat ga jij implementeren in jouw business om jouw voordeel te doen met de 80/20 regel?

Lees (en reageer ook op) de comments van anderen. Wie weet ontdek je iets waarmee jij jouw onderneming direct kunt transformeren…

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. Wanneer je bevriende ZZP-ers en ondernemers vertelt over de GRATIS Business Bootcamp, geef ze dan jouw vriendenlink om zich aan te melden. We hebben geweldige cadeaus voor jou. Klik hier voor meer informatie

PPS. Deel dit artikel met je Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ circles via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
72 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Marcel Oerlemans
7 years ago

Wat ik ga implementeren is me toch focussen op een doelgroep die de 80% kan leveren tegen weinig klachten, frustratie, stress..
Mijn idee is om voor deze doelgroep een aparte website te maken die zich alleen richt op die doelgroep, met voorbeelden en referenties uit die doelgroep.

Ik vind het heel eng om een scherpe focus aan te brengen, maar ik hoor van veel mensen dat het wel werkt, en dat de focus niet betekend dat je andere klanten uitsluit. Dus ik ga het toch maar eens doen!

En in Januari ben ik er weer bij hoor, en ik ben al volop aan het promoten voor de Business Bootcamp 🙂

Eveline Haspels
Eveline Haspels
7 years ago

Hoi Marcel,

Goed idee van je om een aparte website te maken, nu je het nog spannend vindt: dan kun je meteen vergelijken en testen wat het verschil tussen de websites is.

Je doelgroep zie ik altijd als een soort uithangbord:
Bij een bakker hangt er vaak een vlag met een croissantje erop, maar ze verkopen ook brood en gebakjes….
Dus jouw doelgroep is ***, maar je verkoopt ook aan *andere mensen*.

Het verschil is dat mensen die vis zoeken, wellicht niet je winkel inkomen, maar mensen die een croissantje willen kopen óók een gebakje en een brood van je willen hebben als ze eenmaal in je winkel staan.

Oftewel: mensen die niet precies jouw doelgroep zijn, komen misschien even kijken en kopen af en toe, maar mensen die speciaal in jouw doelgroep passen, blijven, kopen meer, en refereren veel meer.

Robert van der Wulp
7 years ago

Het Marcel,

Ik vond het heeeel erg eng om te focussen. Het lijkt een heel tegenstrijdig idee om meer te verdienen terwijl je aan minder mensen aandacht besteed.
Toch gedaan. Het resultaat was dat ik mijn omzet en inkomen meer dan verdubbeld heb. Tevens werd mijn positie in de markt voor iedereen ineens duidelijk. Ik werd ineens de Go To Guy voor training, voeding en prestatie. Ik trainde “ineens” topatleten ipv iedereen.

Ik heb nog steeds klanten die andere doelen hebben dan het afstemmen van training en voeding om beter te presteren. Sterker nog: een aantal van mijn beste betalende klanten komen voor andere doelen. Maar de focus brengt rust en scheelt uiteindelijk ook veel tijd. Je hoeft je namelijk alleen daarmee bezig te houden.

Dus:
wat vind je het leukste aan je werk?
los je daar een pijnlijk probleem mee op voor je prospects?

Heel veel succes, Robert

Esther Molenaar
7 years ago

Goed idee Marcel. Zet je die ook achter een VIP knop op je reguliere website? Daarmee geef je ze misschien wel dat VIP gevoel.

Bianca van Rooij
7 years ago

Ik vind het nog steeds lastig om mijn aandacht goed te verdelen. Als ik me richt op mijn ideale klant en zorg dat zij tevreden zijn, besef ik ineens dat ik geen nieuwe klanten heb aangetrokken. En dan switch ik weer om naar de andere kant. Zo blijf ik dus op die wip-wap zitten.

Bedankt voor wederom een eye-opener! Ik ga me dus richten op mijn ideale klant en vandaar uit verder bouwen!

Erik van Gulik
Erik van Gulik
7 years ago

Hi Bianca,

In hoeverre kan jij je huidige tevreden klanten inzetten om andere klanten aan te trekken?

Succes verder!

Erik

Simon Droog
7 years ago
Reply to  Erik van Gulik

Goeie tip, Erik! Hier ga ik ook eens over nadenken 🙂

Marijke willems
7 years ago
Reply to  Erik van Gulik

Wat een geweldige tip en tevens belangrijke vraag om over na te denken! Thanks!

Erika Lunsche
7 years ago

Betekent dat ook dat 20% van de diensten of producten voorziet in 80% van de oplossingen voor je klanten? Niet dat ik al veel producten of diensten op de plank heb staan, maar ook dat kan een manier zijn om te focussen.

Klaas van Oosterhout
6 years ago
Reply to  Erika Lunsche

Hoi Erika,
Dat lijkt mij een beetje raar. Denk niet dat 20% van wat Open Circles Academy levert, zorgt voor 80% van de oplossingen… Maar inderdaad interessant om te weten.

Leni Minderhoud
6 years ago
Reply to  Erika Lunsche

Hi Erika, het gaat volgens mij om die focus inderdaad. als 80% van je klanten je nauwelijks wat opleveren maar er toch zijn, kun je beter je focus en dus tijd richten op de 20% die het meeste omzet leveren. Wat de diensten betreft, ik zou zelf niet veel aandacht besteden aan die 80% van mijn diensten als ze niet veel oplossingen opleveren. Echter als 80% van mijn klantoplossingen weinig worden gebruikt zou ik toch zorgen dat het percentage van 20% groter wordt. Het is een lastige inderdaad. Uiteindelijk zul je altijd moeten berekenen waar de meeste omzet vandaan komt. Zowel in klanten als in diensten.

Omzet is dus het startpunt van deze regel volgens mij..

Caroline van Wijk
7 years ago

Mijn focus sinds de Master Entrepreneur zijn bedrijven met tien of meer kenniswerkers: echte deskundigen die iets te vertellen hebben. Eerder al kreeg ik klanten via klanten, nu de uitdaging om dit systematisch te organiseren!

Verder werk ik nu aan abonnementen, als dat eenmaal loopt, kost het me heel weinig inspanning voor veel resultaat.

Simon Droog
7 years ago

Ik ga precies doen wat Nisandeh zegt in de blog. Ik ga eens kijken welke klanten de meeste omzet binnen brengen, wat ik voor hen heb gedaan (type opdrachten) en hen als template gebruiken voor het opzoeken van nieuwe prospects. Wie zijn deze mensen, wat beweegt ze, waar brengen ze hun tijd mee door en waar?

Daarnaast ga ik ook kijken welke klanten het minste binnen brengen. Daar ook weer type opdrachten aan koppelen en analyseren of ik die klanten nog wel zou willen bedienen / dat soort opdrachten nog wel wil doen.

Super tip! Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken 🙂

Eleonora van Grinsven
7 years ago

Als bedrijfseconoom ben ik natuurlijk bekend met de 80/20 regel. Toch besef ik nu dat ik ‘m veel te weinig toepas. Ik ga mezelf op 20% van mijn huidige doelgroep richten. Dit middels het bepalen van de 20% beste klanten die ik heb. En natuurlijk oude klanten weer benaderen. VIP behandeling opstellen en meer doorverwijzingen. Dit wordt een leuke week :).

Martine Verweij
7 years ago

Ik heb de afgelopen dagen mijn doelgroep nog verder aangescherpt. Van Vrouwelijke Natuur- en Mandala liefhebbers naar Vrouwelijke Hoogsensitieve Natuur- en Mandala liefhebbers met een bovengemiddeld inkomen. Uit de enquête (ask THEM what THEY want) heb ik ontdekt dat meer dan 50% van de respondenten hoogsensitief zijn.

Wat ik nog ga doen, is mijn 18 ideale klanten met kerstmis een persoonlijke kerstkaart sturen met een bedankje voor hun vertrouwen.

Warme groet,
Martine

Marijke willems
7 years ago

Wat goed dat je je doelgroep verder hebt kunnen specificeren en wat een leuk idee om je klanten te bedanken! Wat een waardevolle tips worden er weer gegeven zo in de comments.

Leni Minderhoud
7 years ago

Wat goed Martine! Wat ik zo om me heen zie en tegenkom heb je een mooie doelgroep gevonden. En een goede tip die Kerstkaart of Eindejaarskaart.

tot snel
Leni

Klaas van Oosterhout
6 years ago

Lekker bezich Martine! Knap om je doelgroep steeds verder scherpte te geven. Ook dat je een enquete houdt om je doelgroep beter te bepalen is een geweldig idee.

Erik van Gulik
Erik van Gulik
7 years ago

Mijn 20% klanten zijn klanten die precies passen in mijn niche.

Dit zijn gescheiden mannen die het niet gewend zijn om vanuit hun gevoel te communiceren richting een partner. Deze mannen willen dit leren om op deze manier binnen een volgende relatie makkelijker te communiceren. Dit draagt bij aan een hechtere en intiemere relatie.

Deze mannen zijn meer bereid om een stap te zetten, dus coaching aan te gaan en hiervoor te betalen.

Het geeft mij veel energie om met deze mannen aan de slag te gaan.

Overigens vind ik het ook fantastisch om met vrouwen te werken en gelukkig weten die mij ook nog steeds te vinden 🙂

Erik

Eleonora van Grinsven
7 years ago
Reply to  Erik van Gulik

Interessante doelgroep!
Dank voor je reactie, hier kan ik wel iets mee!
Mijn doelgroep wordt dan de vrouwelijke manager die zich niet begrepen voelt.

Marjolein Kalter
Marjolein Kalter
7 years ago

Hoi Eleonora,
Heb je nog meer criteria bij de doelgroep?
– Bijv. branche/bedrijfssoort, leeftijd, persoonlijke leefsituatie
– Wat gebeurt er met die niet begrepen manager? Wat voor klacht heeft ze als ze zich niet begrepen voelt? Lijkt me een aardige om eens uit te vragen (irlt je bedrijfseconomische diensten)

Ben wel nieuwsgierig geworden.
Hartelijke groet, Marjolein

Erik van Gulik
Erik van Gulik
7 years ago

Hallo Eleonora,

Goed om te horen en veel succes!
Vraagje nog, waarin voelt de vrouwelijke manager zich niet begrepen? Bijvoorbeeld in haar manier van communiceren of heeft het meer met gevoel te maken. Wat is het nadeel van het niet begrepen worden?

Erik

Marjolein Kalter
Marjolein Kalter
7 years ago

Sneller implementeren is voor mij het belangrijkste 80/20 aspect. De grote lijnen heb ik vaak al snel staan en daarna klopt het als een bus dat de laatste 20% een boel effort vraagt.

En vervolgens: the world will give feedback
En die dan ook weer 80/20 oppakken

🙂

Elvira Noot
7 years ago

Ja! Helemaal goed. Wij zijn momenteel ook hard bezig dingen te verzinnen om onze trouwe klanten te belonen. Ons referral systeem werkt al als een malle, en dit is positief voor onze trouwe klanten. Maar we zijn nog bezig enkele exclusieve dingen voor ze op te zetten.

Esther Molenaar
7 years ago
Reply to  Elvira Noot

Wat goed Elvira. Hoe zet jij de referral in?

Marijke Willems
7 years ago
Reply to  Elvira Noot

Ik ben ik wel heel benieuwd hoe jij je referral systeem inzet 🙂

Paul van Oers
Paul van Oers
7 years ago

Klopt mijn ideale klant heeft familie of kennissen die ook klant van mij zou kunnen zijn.
of beter gezegd : dat ik dat zou willen!

Ik wilde graag werken voor een bedrijf wat mij wel aansprak. Werd ik geïntroduceerd door een ander. Wat blijkt de eigenaar is een broer van mijn beste klant!!! En hij wist dat ik voor zijn broer werkzaam was.

Les hieruit : roep voor wie je wilt werken, dan kom je via via vast wel binnen !
Mond – tot – mond

Leni Minderhoud
7 years ago
Reply to  Paul van Oers

Hi Paul, herkenbaar en een heel goed punt.
Als ik heel duidelijk mijn niche verwoord in geuren en kleuren, met wat ik voor hen beteken, welk probleem ik oplos, krijg ik steevast de reactie: O ja, ik heb een broer, zwager, buurman etc.

Vervolgens gaan ze ook die persoon contacten en mijn naam noemen. Dat levert nog niet altijd direct een klant op, maar vaak wel een link. Ik denk er aan, ook gezien de 14 tips voor referrals, om deze mensen zelf te benaderen en wel de naam van degene die verwezen heeft te noemen. Wellicht gaan ze dan ook sneller in actie.

Eleonora van Grinsven
7 years ago
Reply to  Paul van Oers

Dank Paul. Het is een open deur maar je hebt wel gelijk. Ik ga vaker roepen voor wie ik wil werken!

Caroline van Wijk
7 years ago
Reply to  Paul van Oers

Paul: waar! Én: een dubbele connectie is drie keer zo sterk! Als je je prospect via verschillende lijnen kent, is de gunfactor veel hoger. Succes!

Esther Molenaar
7 years ago
Reply to  Paul van Oers

Het gaat hierin ook om het vragen. Eigenlijk is het een soort vraag en als je niet vraagt weet je zeker dat je het niet krijgt. Dank voor deze tip, Paul.

Gert-Jan Brandenburg
7 years ago

Nou, ik heb eerst een memo op mijn bureau gelegd, om te volgen waar in mijn bedrijf dat paretoprincipe opduikt/ zichtbaar wordt.

Esther Molenaar
7 years ago

Die niche, die blijft terugkomen. Hoe eng ik het ook vond om die zo specifiek mogelijk te definiëren, ik heb het wel gedaan.

En ik focus me alleen nog maar op mijn (potentiële) ideale klanten, ook in het netwerken. Zo was ik recent nog op een netwerk bijeenkomst voor vrouwen. De helft van die vrouwen behoorde tot mijn doelgroep. Waren daar ook mannen bij geweest, dan was dat toch bduidend minder geweest.

En ik kan zoveel bieden in fysieke producten en in trainingen, dus met die extra’s en VIP’ers zit het wel goed.

Eigenlijk ben ik al druk bezig om alle aspecten te implementeren. Wow! Echt wel goed om te merken. Zit dus op de goede weg. YES!

Simon Droog
7 years ago

Hmm, zo had ik het zelf nog niet bekeken. Dat je zelfs bij netwerk bijeenkomsten je focus legt op je ideale klant. Goed!

Kies je dan ook voor om voornamelijk alleen met hen te praten? Hoe pak je dat aan?

PS. Ik krijg ook gelijk zin om extra’s te bedenken voor mijn VIPs 🙂

Esther Molenaar
7 years ago
Reply to  Simon Droog

Het wordt natuurlijk wel gemakkelijker door naar die bijeenkomsten te gaan waar alleen maar vrouwen zijn. 🙂

Ik moet in de gesprekken nog wel achterhalen of ze coach zijn.

Afgelopen maandag was ik bij een bijeenkomst en daar kwamen twee dames zelfs naar mij toe (ik had mijn boek bij me en dat had ze getrigerd, werkt echt een eigen boek), dat was echt gaaf.

Het is geen hoge wetenschap of zo. Wanneer je je doelgroep helder hebt, kun je vervolgens gaan kijken waar die doelgroep zich begeeft en je zorgt ervoor de je erbij bent.

Ik kan me zo voorstellen dat jij je specifieke doelgroep gemakkelijker vindt en benadert op een bijeenkomst over duurzaamheid. Je kunt ook zelf zoiets organiseren.

Simon Droog
7 years ago

Bedankt voor je tip over zelf iets organiseren en daar mijn ideale duurzame klant uitnodigen! Nu al zin in 🙂

Caroline van Wijk
7 years ago

Super, Esther! Ik zie steeds je berichten voorbijkomen, hier en op Facebook, je bent echt heel goed bezig!

Eleonora van Grinsven
7 years ago

Wauw, dat is inspirerend! Ik besef dat ik als een speer aan de bak moet met m’n doelgroep. DANK

Marijke Willems
7 years ago

Wat voor mij belangrijk is, is dat ik focus op 1 doelgroep. Dat is voor mij nog een hele kunst hoor! Ik vind alles machtig interessant en ben tevens bang om van alles mis te lopen. Nadeel is wel dat ik van ales wat doe maar er minder uit haal,het lijkt wel multitasken… 😉 Focus en structuur zijn de eerste stappen denk ik. Ook de persoonlijke benadering vind ik een gouden tip. zelf ga ik namelijk ook liever terug als ik me gewaardeerd en individu voel 🙂

Boudewijn Vink
Boudewijn Vink
7 years ago

Als ik zo vrij mag zijn de diagnose FOMO te stellen naar aanleiding van je tekst. (klinkt eng, is het niet. Ik heb het ook en ben er blij mee).

“Fear Of Missing Out”.

Zelf wil ik ook niets missen en kan mij tegenwoordig goed bedwingen door de volgende manier:
Ik schrijf zelf voor alle ideeën en gedachten een concept van maximaal 1 pagina (15 min). Dan is er rust in je hoofd omdat je een duidelijke stap hebt gezet. Vervolgens laat ik het bezinken en doe er weinig mee. Wanneer het wegzakt was het blijkbaar niet goed genoeg en heb ik er niet te veel energie en tijd aan besteed.

Wanneer geen kort concept maak ben ik vaak dagen aan het denken of het wel zin heeft en kost het meer tijd en energie die ik beter voor andere activiteiten had kunnen gebruiken.

Esther Molenaar
7 years ago
Reply to  Boudewijn Vink

He Boudewijn, dat is een goed advies. Ik heb ook steeds heel veel ideeen en kom soms nergens toe omdat mijn hoofd zo vol zit met al die ideeen.

Dus op papier zetten, klein concept maken en dan laten liggen.
Sinds kort heb ik een ideeen boek waarin ik al mijn ideeen opschrijf, met mogelijke uitwerking. Werk verhelderend moet ik zeggen.

Bedankt voor de tip.

Jan-Peter Meus
Jan-Peter Meus
7 years ago

20% van mijn klanten genereren 80% van mijn omzet, is dit zo? Een interessant gegeven, ook als de cijfers afwijken. Ga ik mij dan focussen op die 20% en de relatie verder uitdiepen of betekend dit dat ik juist de overige klanten actiever moet benaderen. Ik ga onderzoeken hoe mijn klanten base en nu uitziet. Misschien moet ik afscheid nemen van klanten, omdat de ratio input – output niet goed is.

Maar misschien zitten er ook klanten bij waar potentieel voor ons veel meer werk ligt. 20/80, bekend gegeven maar heel goed om daar weer eens op gewezen te worden. Thx!

Cindy Groeneveld
7 years ago

Steeds weer de doelgroep!
Wat ik geweldig vind, is dat ik bij het opbouwen van mijn nieuwe bedrijf alles wat ik tot nu toe heb geleerd weer vanaf de eerste les kan toepassen om de boel gedegen op te bouwen. Fijn om die 20/80 nu weer in herinnering te krijgen en daar vanaf het begin op te kunnen focussen, die gaat dus nu mee in de planning.

Marjon Sarneel
7 years ago

Heel interessant en nuttig om je topklanten te belonen en daar extra dingen voor te doen. Maar als starter heb ik nog geen hulptroepen. Ik vind dit een dilemma. Ik ken Nisandeh’s visie op ZZP’er en ik hoef niet zo nodig solo te blijven, maar voordat ik mensen kan inhuren, zal er toch cashflow moeten zijn.

Dat brengt mij in een spagaat, want enerzijds wil ik al mijn energie geven aan het opbouwen van blogs/weggevers en andere zaken. Daarnaast moet ik lopende cursussen geven, die klanten pamperen, enzovoorts. Ik maak dagen van 15, 16 uur, dus nu nog eens bonusdagen bedenken voor mijn topklanten? Ik denk er (nog) niet aan.

Martine Verweij
7 years ago
Reply to  Marjon Sarneel

Hoi Marjon,

Hulptroepen hoeven geen geld te kosten.
Denk aan joint ventures met andere zzp’ers. Wat heb je elkaar te bieden? Wat kan je voor elkaar betekenen?
En je kan je huidige klanten inzetten om werk uit handen te nemen.
En natuurlijk crowdsourcing en crowdfunding.
Ik ga een ledensite opzetten, die ik ga financieren met crowdfunding. Misschien kan je hulp financieren met crowdfunding?

Veel succes!

Warme groet,
Martine

Leni Minderhoud
7 years ago

Dank voor de reminder! Ik heb gelijk alles in kaart gebracht voor dit jaar. Know your numbers!
En dat gaf goede inzichten. Nl dat 1 klant goed is voor 35% omzet! Die ga ik oa een gratis training aanbieden.
En ik ga op zoek naar nog zo’n klant.

De deelnemers aan mijn betaalde trainingen èn die behoren tot mijn focusdoelgroep ga ik tegen eind van het jaar een waanzinnig aanbod doen.

Eveline Haspels
Eveline Haspels
7 years ago

Jaaa! Weer die doelgroep!

Alleen het omschrijven van je doelgroep al geeft inspiratie voor je blog, voor je marketing voor je websiteteksten.

En het bespaart tijd: je kunt bij alles afvragen:
– is het wel-of-niet zinvol om te doen voor mijn doelgroep?
– Ontmoet ik op die bijeenkomst mijn doelgroep?
– Moet ik dit weten om mijn doelgroep beter te kunnen bedienen?
– etc.

Marjolein Kalter
Marjolein Kalter
7 years ago

Mooi Eveline!
En, die vragen kan je ook letterlijk aan je doelgroep stellen!
🙂 Marjolein

Marjan vd Brink
Marjan vd Brink
6 years ago

80/20 – tja, het echte gewenst doel kiezen, de goede visualisatie maken etc is dus wel belangrijk want die 80% lever je ook. Ik ben er nog niet helemaal uit.

Leni Minderhoud
6 years ago

Hi Marjan, het klopt dat je die 80% levert. Je levert ook de 20%, dus totaal 100%. Maar is het effectief qua inkomen. Stel je verschuift die 80% van je tijd, die je nu meer zorgen dan plezier bezorgen, op de klanten die jou wel plezier bezorgen, dan kies ik voor 100% focus op de goede klanten. Zo zie ik het.
Of bedoel je iets anders?

Mariska van Gennep
7 years ago

De 80/20 regel had ik al eerder van gehoord. Merk juist de laatste tijd dat ik meer mensen van ‘naast’ mijn doelgroep aantrek. Beter focussen en inderdaad het klant trekt klant systeem is heel bruikbaar, dank je wel!!

Marjolein Kalter
Marjolein Kalter
7 years ago

Interessante bespiegeling Mariska,
Misschien is je doelgroep wel aan het verschuiven/veranderen naar een doelgroep die meer aangesproken wordt door je diensten.
Ben benieuwd

Hartelijke groet, Marjolein

Robert van der Wulp
7 years ago

Hoi Mariska,

Ik heb de laatste tijd ook weer een aantal klanten naast mijn doelgroep.
Die neem ik echter wel heel serieus mee in mijn top 20% klanten.

Om je een voorbeeld te geven: mijn doelgroep een man van 42 jaar met een gezin die graag fietst maar door zijn cariere en gezin daar de tijd niet voor vind.

Mijn twee best betalende klanten zijn echter:
een man van 69 die ik personal training geef en help met zijn ondergewicht.
een man van 48 die ik personal training geef en help met zijn overgewicht en inmiddels train ik zijn vrouw ook.
Soort van collateral damage in positieve zin. Dus deze mensen verwen ik en ben ik dankbaar voor.

Heel veel plezier, Robert

Elske van de Fliert
7 years ago

20% van mijn klanten (de grootste in omzet gemeten) geven mij 55% van de omzet. Kortom: ik bereik mijn ideale klant nog lang niet goed genoeg. Dank voor het inzicht!

Eveline Haspels
Eveline Haspels
7 years ago

Hoi Elske,

‘Nog lang niet goed genoeg’… of ‘steeds béter’?
Vindt je dat je het niet goed genoeg doet? 55% van de 80% is toch al veel meer dan de helft, top!
En nu verder: hoe kom je dichter bij de 80%? Maak er een spelletje van, een uitdaging!

Groetjes,
Eveline

Elske van de Fliert
7 years ago

Dag Eveline,

Dank voor je opmerking! Ik combineer een bak zelfvertrouwen en een drive om het steeds beter te doen. Als ik het heb over ‘lang niet goed genoeg’, dan klinkt dat voor andere misschien als negatief, als ‘ik ben niet goed genoeg’. Voor mij klinkt het als positief: oeh, het kan dus nog veel beter, hoera 🙂

Ik ben dol op uitdagingen, dus een spelletje ga ik er van maken!

Dick Roemeling
7 years ago

Goed om dit eens in kaart te brengen. De meeste omzet als belastingadviseur haal ik bij klanten, die ik al langer ken. Dat zijn echt trouwe klanten, die steeds terugkomen. Het zijn ook met name accountants- en administratiekantoren en grotere instellingen, waar ik de topomzet vandaan haal en niet direct de zzp-ers. Daaruit blijkt maar weer dat de kantoren voor mij de ideale klanten zijn en de grotere instellingen. Daar kan ik me dus ook het beste op richten.

Ik kende de Pareto-regel al wel, maar het is goed om er weer eens aan herinnerd te worden. Hartelijk dank.

Dick Roemeling

Annemiek de Nijs
7 years ago

Mijn focus is zich aan het verplaatsen van atelier naar waar ik nog meer expert in ben. Toepassen en implementeren wederom is een lange weg.
Hetgeen ik door Open Circles heb geleerd is zeer waardevol en beter inzetbaar voor mij nu.

Mijn niche is daardoor strak omlijnd en gedefinieerd. Ik weet waar mijn klanten zich bevinden en kan mij daar 100% op richten.
Kan met mijn kennis van de Master Entrepreneur goed aan de gang, weliswaar doodeng…..maar it’s a GO!

Robert van der Wulp
7 years ago

Ik ken de 80/20 regel ook maar het is zoals met alles: Je hebt er pas echt aandacht voor als iemand het onder je neus wrijft.
Een van de belangrijkste lessen die ik mee heb genomen van de laatste Business Bootcamp: speed of implementation!

Daarom:
Ik ga nu een mail sturen naar mijn cfo om vandaag nog inzicht te krijgen in mijn 20% best betalende klanten.
Ik ga al die klanten vragen om doorverwijzingen.
Ik ga hen belonen en bedanken.
Ik ga fans voor het leven van hen maken.

Judith Kamerman
7 years ago

Wauw! Wat een inspirerende commentaren!
Bij het zoeken naar mijn doelgroep had ik een paar vaste overtuigingen over hoe die eruit moest zien. Waar ik de meeste waarde kon geven! Tijdens alle inspanningen om die groep te bereiken, begon ik veel mensen buiten die groep te bereiken, en daardoor begon mijn overtuiging te schuiven. Ik zit nog helemaal niet op 20/80, en ik weet op dit moment ook helemaal niet meer op welke klant ik wil richten. Ik denk dat ik in instantie doel en doelgroep door elkaar heb gehaald…..

Marjolein Kalter
Marjolein Kalter
7 years ago

Hoi Judith,
Is de tip om te kijken wat de best betalende klanten zijn en daar dan de overeenkomsten (demografie en psychografie) uit te halen behulpzaam om je doelgroep verder toe te spitsen?
Ben benieuwd.
Grootse groet, Marjolein Kalter

Leni Minderhoud
7 years ago

Heel herkenbaar mevrouw Judith! Het is zo belangrijk dat je je doelgroep ook vragen gesteld. Immers, het gaat er niet om wat JIJ denkt dat ze NODIG hebben, maar wat ZIJ WILLEN.

Als je het niet meer weet, wat voelt dan het beste? Met wie krijg je de meeste flow? Kost jou het minste energie?
Dit soort vragen stellen helpt misschien ook wel?

Ik heb ook getwijfeld, ik richt me op 45plus mannelijke professionals en ik heb ook vrouwelijke klanten en zelfs een paar van 36 jaar. Toch groeit de groep waar ik me specifiek (de marketing etc) op richt, dus het werkt wel. Na enige twijfel zette ik toch door hiermee naar buiten te communiceren en bij mijn gekozen doelgroep te blijven. De anderen komen toch wel.

Anouk Plantinga
7 years ago

Ik ben begonnen met de doelgroep startende ondernemers, maar al snel bleek dat helemaal niet mijn doelgroep te zijn. Mijn niche zijn juist ondernemers die zichzelf kennen, weten wat ze kunnen en wat niet en uitbesteden waar niet hun expertise ligt.

Het zijn steeds ondernemers die al een tijd bezig zijn en een stap hoger gaan; naar een nieuwe doelgroep, een andere benadering, een nieuwe weg inslaan, willen gaan bloggen of nu eindelijk eens de taal willen die echt bij hun en hun bedrijf past.

Daardoor komt de WHY meer naar voren, ook in hun teksten en gaat alles veel meer kloppen. Ik heb vrijwel geen ‘zeurklanten’, daar doe ik het dus goed.

Maarten Ruisch
7 years ago

Natuurlijk ken ik de 20/80 regel uit m’n opleiding logistiek, echter als je zieken mensen coacht dan behoren ze gedurende hun ziekte tot de 20 %, als ze beter zijn kunnen ze mensen doorsturen. Feit is dat (te)veel mensen zich schamen voor wat ze hebben, die praten er dus niet over en sturen ook niet door.
Die 20 % kan ik geen geld uit blijven ‘kloppen’ want ze zijn beter.

Ik kan me voorstellen dat als je mensen in een bedrijf coacht dat dan de regel op gaat. Hoe zie jij dat Nisandeh?.

Marjolein Kamstra
7 years ago

Een juiste focus maakt inderdaad echt het verschil.

Leuk om te zien bij verschillende mensen dat de niches ontstaan vanuit wat bij je past. De passie waar Nisandeh het vorige week over had.

Ik richt mij zelf op “doeners” zoals ik ze noem. Zelfstandigen en MKB bedrijven die dingen maken, bouwen, creëren, koken etc.

Klaas van Oosterhout
6 years ago

Wat ga ik implementeren in mijn business om mijn voordeel te doen met de 80/20 regel? Dat is een hele goede vraag. Denk dat het belangrijk is om eerst nog wat extra goede programmas te ontwikkelen, want alleen met 1 boek gaan we niet ver komen…
80% van je aandacht besteden aan een kleine groep mensen lijkt me in ieder geval een stuk effectiever werken.

Leni Minderhoud
5 years ago

Dat is een goed idee Klaas. Want dan kom je bij de geometrische groei die Nisandeh elders uitlegt. Wat kun je de 20% nog meer bieden zodat ze regelmatig terugkerende klanten worden?

Donna Hoogstraaten
5 years ago

Goh dat vind ik wel heel boeiend! Ik ga eens onderzoeken hoe het met de omzet zit en welke klanten hiervoor zorgen en door welke producten/diensten dit geleverd wordt.
Klinkt heel logisch maar ik onderzocht het nooit.
Bedankt dus voor dit inzicht en de praktische tips om het toe te passen!