Profit Formula – deel 4: Promotie

3566 views | 79 reacties |
shares

Dit is deel 4 in een serie van 6 blogartikelen over de belangrijkste formule voor jouw bedrijf – de Profit Formula: Profits = P x P x P x P x P x P

Het eerste artikel ging over de eerste P-factor: PASSIE
Het tweede artikel ging over de tweede P-factor: PROSPECTS
Het derde artikel ging over de derde P-factor: (opmerkelijk) PRODUCT

In het artikel van vandaag gaan we het hebben over de vierde ‘P’ – PROMOTIE.

In de Business Bootcamp stel ik vaak de volgende vraag aan de zaal met deelnemers: “Wie wil zich het liefste alleen richten op het creëren en leveren van jouw product of dienst zonder dat je enige promotie activiteiten, marketing en verkoop, hoeft te doen?

In antwoord daarop, steken de meeste deelnemers hun handen in de lucht.

Daarna vertel ik hen dat, zover ik weet, er slecht één land ter wereld is waar je niet meer nodig hebt dan een mooi product en veel passie om duizenden klanten aan te trekken. Het geld zal daar met bakken tegelijk op je bankrekening binnestromen. Dat land heet… LUILEKKERLAND.

Maar omdat emigreren naar Luilekkerland geen optie is, moeten we de rol van marketing en promotie in de Profit Formula goed begrijpen en omarmen.

Om het ronduit te zeggen…

  • Als je een geweldige marketeer bent – zal je veel geld verdienen
  • Als je een slechte marketeer bent – zal je weinig geld verdienen

Ik moet even zo ongenuanceerd zijn, want ik wil dat je dit goed begrijpt.

Weet je… marketing en promotie hoeven niet duur, moeilijk, slinks of opdringerig te zijn.

In de Business Bootcamp behandelen we verschillende krachtige marketing strategieën die gratis zijn, makkelijk te implementeren en uiterst effectief… met als resultaat: klanten die keer op keer van jou kopen.

Ik deel dezelfde strategieën die we bij Open Circles gebruiken om per jaar duizenden ondernemers naar de Business Bootcamp te brengen, naar onze gevorderde trainingen (van €4000) en zelfs naar mijn mentoring groep (€25.000).

En vandaag, wil ik je helpen om één van deze krachtige strategieën te implementeren…

Jouw systeem voor mond-tot-mondreclame (Referral System).

Als jij een goed product hebt (of liever: als je een opmerkelijk product hebt), mag ik aannemen dat ten minste een deel van jouw nieuwe klanten bij jou binnenkomt via een persoonlijke aanbeveling (mond-tot-mondreclame).

Als mijn aanname klopt… je bent goed bezig!

“Maar…,” vraag je je misschien af… “Ik doe hier toch niets voor. Mond-tot-mondreclame gebeurt toch vanzelf?”

Ja en Nee. Wat ik met jou wil delen is hoe je het aantal aanbevelingen (exponentieel) kunt vergroten door er een SYSTEEM van te maken.

Want als mensen jou aanbevelen – ben je afhankelijk van HEN.

Wanneer je een SYSTEEM opzet…
… Neem jij de macht en controle over, en wanneer het systeem werkt – kun je erop vertrouwen dat het zich herhalende, voorspelbare resultaten oplevert – maand na maand, jaar in jaar uit.

Een paar maanden geleden heb ik een 14-delige videocursus opgenomen. In deze cursus leer ik je 14 van mijn meest favoriete systemen voor het stimuleren van mond-tot-mondreclame (Referral systems).

Je kunt ervoor kiezen om 1, 2, 5 of alle 14 systemen te implementeren in jouw bedrijf. De meeste heb je binnen een paar minuten geïmplementeerd en zodra je dat hebt gedaan, blijven ze voor je werken zonder dat je er nog aandacht aan hoeft te besteden of moeite voor hoeft te doen.

Om deze 14 videolessen te ontvangen, GRATIS…
… vul het formulier in hieronder, en check een paar minuten later jouw e-mail inbox voor de eerste les.

In de aankomende Business Bootcamp zal ik je meer vertellen over hoe je een referral systeem maakt, en nog 3 andere krachtige strategieën voor het promoten van jouw product of dienst…

Dus reserveer jouw plek VANDAAG voordat we zijn volgeboekt
En tot het zo ver is… Laat me weten in het commentaarveld hieronder – heb jij nu klandizie omdat iemand jou heeft aanbevolen en zo ja – wat doe jij om jouw klanten te stimuleren om jou aan te bevelen?

Lees ook (en reageer op) de comments van anderen. Het zou zomaar kunnen dat je iets leest wat jouw business totaal gaat transformeren…

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. Wanneer je bevriende ZZP-ers en ondernemers vertelt over de GRATIS Business Bootcamp, geef ze dan jouw vriendenlink om zich aan te melden. We hebben geweldige cadeaus voor jou. Klik hier voor meer informatie

PPS. Deel dit artikel met je Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ circles via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
79 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Han van Goeverden
7 years ago

Vrijwel alle klussen heb ik binnengehaald op basis van mond-tot-mond reclame. Soms uit totaal onverwachte hoek. Pas sinds een paar jaar vraag ik actief om aanbevelingen op LinkedIn. Op mijn nieuwe website krijgen die ook een plek. Benieuwd naar de 14 tips!

Erik van Gulik
Erik van Gulik
7 years ago

Hi Han!

Goed bezig!
Gebruik je ook video om de referrals op te nemen, of alleen tekst?

Erik

Han van Goeverden
7 years ago
Reply to  Erik van Gulik

Hoi Erik,
Alles op zijn tijd… Dat wordt een volgende stap.
Ben al blij dat ik net een nieuwe niche heb ontdekt en dat ik wat buzz genereer op LinkedIn. Daar steek ik nu even mijn tijd en energie in.

Erik van Gulk
7 years ago

Hi Han!

Ok, gelijk heb je 🙂

Succes ermee!

Erik

Elfriede Krauth
Elfriede Krauth
7 years ago

Aan het eind van mijn training vraag ik om referrals, en ik ben ook begonnen klanten te bellen een aantal weken na mijn training. Om te weten te komen wat zij ervan vonden, en ook om referrals te vragen.

Ik moet zeggen, ik vind het nog steeds wat eng … maar minder eng dan vroeger 🙂

Erik van Gulik
Erik van Gulik
7 years ago

Hi Elfriede!

Vraagje, je belt dan bewust een paar weken na je training ipv direct erna? En weten de deelnemers van te voren dat je ze gaat bellen?

Erik

Elfriede Krauth
Elfriede Krauth
7 years ago
Reply to  Erik van Gulik

Hoi Erik,

Ik geef het van te voren niet aan dat ik ze ga bellen. Ik bel ze een aantal weken later zodat ze een beetje de tijd hebben aan het systeem te wennen wat ze van mij hebben ontvangen.

Ik heb het idee alsof je dat wat meer over nagedacht hebt, dus als je nog wat opmerkingen of commentaren hebt, zijn die welkom!

Hoe doe jij dat?

Elfriede

Elske van de Fliert
7 years ago

Dag Elfriede,

Kun je aangeven hoe je precies om referrals vraagt? Op een bijeenkomst die ik met anderen organiseer, delen we na afloop een formulier uit met de vraag: “Wie zouden wij de volgende keer kunnen uitnodigen?”
Een greep uit de antwoorden:
– ?
– Leden van MKB NL
– Non-believers (de bijeenkomst gaat over MVO)
– MVO manager
– Studenten

Kortom: volledig vaag en super onnuttig. Maar goed, dan moeten we dus de vraag beter stellen, want dit zijn allemaal prima antwoorden op de vraag op zich.

Bedankt alvast!
Elske

Elfriede Krauth
Elfriede Krauth
7 years ago

Hoi Elske,

Dank je wel voor je reactie.

Als je die vraag zo stelt, dan klinkt het alsof jij de mensen gaat benaderen. Voor mij is referral meer dat de uitnodiging werd uitgesproken door die klanten die je nu in de zaal hebt zitten. Dat zij je volgende klanten gaan uitnodigen.

Ik zeg dat ik mijn bedrijf groei, en daarvoor hun hulp nodig heb. En of zij iemand uit mijn doelgroep kennen die ze zouden kunnen uitnodigen. Ik noem ook nog een extra incentive: de deelnemers vinden dat wel nuttig wat ze bij mij leren, maar ze zijn ook bang het niet vol te houden. En ik zeg dan: als je iemand uitnodigt en die persoon dan daar ook enthousiast van is, kan dat je planningsmaatje worden.

Ik vind de antwoorden die je krijgt trouwens niet onnuttig. Het moeilijkste is überhaupt te vragen, en dat heb je al gedaan. Nu nog effe bijschaven, toch?

zet em op, Elfriede

Erika Lunsche
6 years ago

Hallo Elske,
Laatst was ik bij een bijeenkomst en op het evaluatieformulier stond zoiets als; Voor wie zou deze bijeenkomst nuttig zijn? Of wie gun je ook om aan deze bijeenkomst deel te nemen.
Daaronder kon je de gegevens invullen. Er stond boven elke kolom heel concreet wat je in moest vullen, namelijk naam, e-mailadres, bedrijf. Er waren veel mensen die concrete namen invulden.

Het je hier wat aan?
Succes, Erika

Marjolein Kalter
Marjolein Kalter
7 years ago

Gisteren belde een nieuwe klant me op omdat een vriend van hem mijn programma had aanbevolen. Hij stapt in in het volgende Baan Als Business programma. Top!

Zonet heb ik hem de eerste video gestuurd en hem gevraagd om met me mee te doen om de volgende groep met gemotiveerde baanzoekende veertigplussers te werven.

Ik ervaar steeds meer dat het erom gaat wat mijn remarkable product voor hen biedt (dat ze het leukste werk vinden wat ze zich kunnen voorstellen)
en dat ik niet uit een mini-me mindset na moet laten om baanzoekenden te helpen die aan het worstelen zijn met het vinden van een nieuwe bron van inkomen.

Dit samen doen is geweldig!

Marijke Willems
7 years ago

Wat klinkt dat mooi! En het grappige is: als we onze cliënten van mini-me naar maxi-me willen laten transformeren, waarom niet starten bij onszelf?

Ik ben nog heel benieuwd hoe andere coaches werken met een beloningssysteem. Ik geef degene die is doorverwezen vaak een korting maar ben benieuwd naar creatieve manieren om de referral te belonen waarbij deze wordt geprikkeld om bij me terug te komen. Hoe doen jullie dit?

Saskia Steur
7 years ago

In mijn huidige business krijg ik 40% van mijn klanten via mond-tot-mondreclame. Deze 14-delige videocursus heb ik volledig geïmplementeerd een aantal maanden geleden en ik kan je die VAN HARTE aanbevelen. Het is allemaal simpel om te doen, en de meeste zelfs supersimpel!

Wat ik verder doe om mijn klanten te stimuleren:
– ik vraag het ze op verschillende manieren en systematisch
– ik vraag het soms op mijn blog
– ik deel testimonial video’s op mijn facebookpagina
– en soms doe ik ze een irresistible offer

Wat helpt is dat HEEL veel mensen mijn blogtrainingen willen, dus dat maakt het geweldig leuk om klanten te vragen.

Ik leer graag meer, dus ik ga hier alles lezen 😉

Melanie Lo
7 years ago
Reply to  Saskia Steur

Goed bezig Saskia!

Erik van gulik
7 years ago
Reply to  Saskia Steur

Hi Saskia,

Mooi om te lezen dat het goed werkt voor je. Je weet zelfs hoeveel % via referrals binnen komt!
Hoe krijg jij je overige klanten binnen, is dat via je site?

Dank voor de overige tips.

Succes verder!

Erik

Nanette Popken
Nanette Popken
7 years ago
Reply to  Saskia Steur

Hoi Saskia,
Dit klinkt veel belovend!
Succes verder! Nanette

Arnoud Kas
7 years ago
Reply to  Saskia Steur

Herkenbaar Saskia,
Ik heb hem wel weer even besteld om te zien of ik er nog meer van kan implementeren. Succes!

Paul van Oers
Paul van Oers
7 years ago

Mijn incasso dienst voor de ZZP-er en familiebedrijven moet het voornamelijk hebben van de mond-tot-mond reclame.

En dat gaat nu het eenvoudigst met tevreden klanten.
Dus maak je belofte waar, of meer en vraag je klant om als ambassadeur voor jou op te treden.

Klinkt allemaal zo logisch, maar is ook een kwestie van doen.

Sylvia Verburgt
Sylvia Verburgt
7 years ago

Mond-tot-mondreclame is een zeer krachtige reclame.

Zelf ben ik ook altijd eerder geneigd tot een bepaalde aankoop of keuze voor een bepaalde organisatie door het horen van een positieve ervaring van vrienden of kennissen. Ik denk dat zodra je zorgt voor een goede klanttevredenheid er vanzelf mond-tot-mondreclame volgt. Daarnaast kan je natuurlijk je klanten stimuleren door het geven van cadeaus bij een aanbeveling of vragen of jouw klanten iets positiefs over jou willen vermelden op hun website, eventueel in ruil voor iets unieks van jouw bedrijf.

Er zijn natuurlijk talloze mogelijkheden om ervoor te zorgen dat mensen jouw bedrijf aanbevelen in hun kringen. Verder ben ik erg benieuwd naar de video’s en de tips over het Referral System of hier een succes van te maken.

Marcel Oerlemans
7 years ago

Helemaal mee eens Sylvia!
Sterker nog, door mont-tot-mondreclame ben ik ook bij Open Circles terechtgekomen, en ik ben diegene nog altijd erg dankbaar dat ik door haar zoveel heb kunnen leren en zoveel mooie contacten heb kunnen leggen!
Ik geef zelf ook vaak mond-tot-mondreclame, bijvoorbeeld over producten / software, en merk dat ik dan goed kan vertellen waarom het zo interessant is en mensen daarvan kan overtuigen. Beter dan via mail of op andere wijze..
Succes met de video’s en de resultaten!

Martina Schneider
7 years ago

Het referral system van Open Circles is aan te bevelen. in handige videos wordt uitgelegd hoe je het het best en slimst kan aanpakken:)

Erik van Gulik
Erik van Gulik
7 years ago

Hi Martina,

Heb je zelf ook al methodes van het referral system gebruikt? Zo ja welke en wat levert het op?

Wat voor coaching geef je?

Erik

Arnoud Kas
7 years ago

With great interest I followed and implemented al your referral tips.
– I explain in e-mails that I do not use expensive advertisements
– I also communicate this to my customers and give them this saved money as a discount on their order. In return I ask them to put a referral in my website or social media.
– High end customers get a letter and a framed picture after their party and a letter with the question to spread the word about their fantastic party and the music they enjoyed.
These actions save me at least € 2.000,- per year and get me more and more high end customers in return.

Eleonora van Grinsven
7 years ago
Reply to  Arnoud Kas

Dank voor de tips.

Nisandeh zegt dat je een VIP behandeling moet opstellen. Jouw 3e tip is daarom een extra inspiratie voor mij. Brengt me op leuke ideeën.

Coen Tuerlings
Coen Tuerlings
7 years ago

Het Referral Systeem dat in de 14-delige video serie wordt uitgelegd is goud waard. Ik heb het direct kunnen toepassen en het is allemaal vrij logisch.

Ik help ondernemers om te werken vanuit passie en daadkracht en dat je als ondernemer in staat bent om de wereld te veranderen. Met het Referral Systeem gaat dit op een vriendelijke en menselijke manier, door o.a. beter te luisteren wat je werkelijk nodig hebt.

Als ik jou vooruit help en je bent echt tevreden, dan wil je dat graag doorvertellen. Een nieuwe wereld is voor je open gegaan en dat wil je delen.

Daar begint het mee, de mond tot mond reclame. Als je dit op een prettige manier stimuleer en het voelt goed, dan is je bereik vele malen groter.

In de gratis Start-Up Trainingen die ik geef komt 60% van de deelnemers door het Referral Systeem. En deze deelnemers zijn laaiend enthousiast omdat ze er echt verder mee komen. Daarnaast kunnen zo ook nog hun vrienden en kennissen blij maken dus is het absoluut een win… win… win..

Marijke Willems
7 years ago
Reply to  Coen Tuerlings

Wat mooi dat dat zo goed werkt voor je! Ik geef ook wel gratis lezingen en doe daarna een aanbod maar mensen kennen me nog niet voldoende en vinden het spannend, vinden mentale training sowieso een beetje een taboe merk ik…

En dat weet ik nog niet zo goed te doorbreken. Mensen die ik binnen heb zijn laaiend enthousiast. Dus ik weet zeker dat het binnen zou stromen als ik maar meer mensen zou kunnen bereiken. Zeker een win-win-win maar het begint bij eerste klanten 🙂 Ik heb me nu voorgenomen meer met videoblogs te gaan werken zodat mensen me ook kunnen zien en horen. Wellicht is dat nog echt een meerwaarde. En er zijn nog veel meer dingen die ik kan implementeren natuurlijk maar stapje voor stapje…

Wat je zegt is wel echt een waarheid als een koe: als mensen merken dat het echt meerwaarde levert dan verwijzen ze natuurlijk sneller door.

Marielle Meijer
7 years ago

Ik krijg heel veel klanten via aanbevelingen binnen. De meeste tips vanuit het referral programma heb ik ook geimplementeerd. Mocht je het nog niet gedaan hebben, dan zou ik deze lessen zeker gaan volgen, want ze zijn harstikke waardevol.

Ik vraag na iedere training of expertsessie (gratis of betaald) om aanbevelingen EN feedback. Dat geeft mij wederzijds vertrouwen en verstevigt de relatie. Ik gebruik hiervoor een vast format wat de klant kan invullen. Dit kan ik vervolgens weer gebruiken voor mijn site. Ik zet het overigens alleen op mijn site als het mijn ideale klant is en het een klant is die binnen mijn doelgroep valt. Ook vraag ik altijd aanbevelingen via LinkedIn.

Meriam Jansen
7 years ago

Mijn ervaring is dieptriest: ik heb 4 gegeven dit jaar, een workshop verzorgd van 4 uur (12 deelnemers), 1 tot 2 blogs per maand geschreven………….en géén klanten.
Het is duidelijk, iets is er goed fout.

Martine Verweij
7 years ago
Reply to  Meriam Jansen

Hoi Meriam,

Dat klinkt zeker wel een beetje triest. Maar hé, vanaf hier kan het alleen maar beter worden!

Ben benieuwd hoe je je blogartikelen onder de aandacht van je prospects brengt. Heb je een mailinglist en stuur je deze personen iedere maand een bericht met een link naar je nieuwste blogartikel?

Ik wil je adviseren om consistent in het schrijven van je blogs te zijn. Dus niet 1 tot 2 blogs per maand, maar duidelijk hierin een keuze maken. Bijvoorbeeld iedere laatste donderdag van de maand. Dan weten jouw prospects wat ze van je kunnen verwachten.

Ook is het van belang dat je prospects je e-mails openen, lezen en doorlinken naar je blog. Dit doe je door nieuwsgierigheid op te wekken. Bij mij werkt dat supergoed. Bijna iedereen opent mijn e-mail en meer dan 50% linkt naar mijn blogartikel.

Gebruik een autoresponder om je blog onder de aandacht te brengen.

Succes

Warme groet,
Martine

P.S. Trainingen van Open Circles werken ook heel goed ;).

Marcel Oerlemans
7 years ago
Reply to  Meriam Jansen

Hoi Meriam,

Jammer dat het nog niet goed werkt. Weet je waar dat aan ligt? Is je product of dienst interresant (opmerkelijk)? Heb je duidelijk wie je doelgroep is? Biedt je het op de juiste manier aan aan je doelgroep? Wat zijn je doelen en hoe ga je die halen? Ik hoop dat mijn vragen je op weg helpen. Succes!

Robert van der Wulp
7 years ago

Ik heb ook eerst de videocursus bekeken voordat ik er een systeem van maakte.

Ik vroeg altijd wel aan mijn klanten of ze nog iemand kende die…
Maar nu heb ik er echt een systeem van gemaakt. Ik vraag mijn klanten nog steeds of ze mij aanbevelen aan anderen.

Ik bied mijn klanten regelmatig een actie aan om mij aan te bevelen.
En ik laat klanten nu altijd een aanbeveling schrijven. Die zijn heel waardevol. Ik vind ze een sierraad voor mijn site en linkedinprofiel en ook nog eens goed voor mijn eigen zelfvertrouwen.

Elske van de Fliert
7 years ago

Dag Robert,

Echt goed bezig dus! Kun je een voorbeeld geven van een actie die je dan doet?

Bedankt,
Elske

Meriam Jansen
7 years ago

Door de video’s ontdek ik dat door het Referraal-systeem ik mezelf én mijn missie zichtbaarder maak. Het heeft te maken er open voor uit komen dat IK -JOU nodig heb.
Het geeft me een krachtig gevoel!

Marcel Oerlemans
7 years ago

Ik heb regelmatig klanten die via referrals binnen zijn gekomen. Bij sommige klanten heb ik zelfs uit 1 contactpersoon 4 verschillende opdrachten gehaald, helemaal super!

Ik merk toch dat veel ondernemers meerdere websites of meerdere projecten hebben en ze veel goede contacten hebben die ik ook online succesvoller kan maken. Hier help ik ze uiteraard graag bij.

Alleen een kanttekening voor mezelf, ik moet dit meer als systeem gaan toepassen 😉 Ik heb al diverse systemen en die werken goed voor me, dus die moet ik ook op andere vlakken gaan toepassen.

Hende Bauer
7 years ago

Heel veel deelnemers komen via mond-tot-mond reclame. Soms begin ik een training met 8-14 deelnemers, en zijn er zo 3/4 die zeggen dat ze getipt zijn, soms zelfs door 3 verschillende mensen, om bij mij een training te volgen. Ik heb geleerd om ‘toe te laten’ dat mensen dat zeggen, en sms ook even door te vragen ‘wat zeiden ze dan dat jou deed besluiten’.

Fijn om te horen, en ook goed voor andere deelnemers, wiens motivatie/verwachtingen daardoor kunnen toenemen.

Tegelijkertijd vind ik het dus heel moeilijk om om testimonials te vragen, of actief te vragen om referrals – dat vind ik te ‘commercieel’ of zo.

Marijke Willems
7 years ago

Als ik heel eerlijk ben heb ik nog geen bedrijf want ik heb nog veel te weinig klanten… De betalende mensen die ik heb gezien kwamen via mond tot mond reclame en via het visitekaartjes systeem dat ik heb geleerd bij de Business Bootcamp. Zo heb ik een aantal maanden terug en groep NLP coaches mogen coachen en dat was geweldig! Ik weet alleen nog niet goed hoe ik daar vervolg aan zou kunnen geven. De groep was heel enthousiast dus dat is echt een gemiste kans! Ik kijk uit naar de serie.

Marjolein Kalter
Marjolein Kalter
7 years ago

Hoi Marijke,

Wanneer je nu je bedrijf aan het professionaliseren bent kan ik me voorstellen dat je deels de beloning uit referrals met naam, foto en verhaal op je website laat bestaan.

Mooi dat je medecoaches hebt mogen coachen! Daarmee zet je jezelf als profesional voor de professionals neer.

Zijn coaches jouw doelgroep? Of heb je een andere doelgroep?

Wanneer je een keertje wilt sparren, neem gerust contact met me op!

Top dat het visitekaartjes systeem voor je werkt!

Hartelijke groet, Marjolein

Marijke Willems
7 years ago

Hallo Marjolein,

Dank voor je bericht en je tips! Wat bedoel je precies met de beloning? Een beloning voor de referral?

Ik richt me momenteel op mentale sportbegeleiding in de paarden- en hondensport maar coach daarnaast ook mensen waarbij ik paarden in mijn coachsessies gebruik.

Op dat vlak zou ik me nog veel specifieker op een doelgroep kunnen richten. Eerst wil ik de mentale trainingen goed op de kaart krijgen en daarna is het project coachen met paarden aan de beurt 🙂

Dank voor je aanbod om eens te sparren, ik ga je direct opzoeken op linkedin!

Met hartelijke groet,

Marijke

Arnoud Kas
7 years ago

Hoi Marijke,

Als ik je een tip mag geven: Ik zou niet zeggen dat ik geen bedrijf heb. Volgens mij heb je klanten, dus heb je een bedrijf. Verder zou ik je de Master Entrepreneur willen aanbevelen als vervolgstap. Hier leer je hoe je opvolging kunt geven aan jouw klanten. Succes

Marijke Willems
7 years ago
Reply to  Arnoud Kas

Hallo Arnoud,

Dank voor je reactie en de tips :). In de Business Bootcamp wordt het een hobby genoemd, ik heb nu nog een hobbybedrijf terwijl ik er business van wil maken. Niet zo goed omschreven inderdaad 🙂

Erik van Gulik
Erik van Gulik
7 years ago

Hi Marijke,

Volgens mij ben je juist al heel goed bezig! Succes met het uitbreiden van hobby naar business.

Erik

Marcel Oerlemans
7 years ago

Hoi Marijke,
De Master Entrepreneur kan ik ook zeker van harte aanbevelen! Ik heb hem dit jaar gedaan en naast de contacten en inzichten heeft het mij opgeleverd dat ik stappen heb durven zetten die ik ander niet had gedurft. Dus in mijn geval is het de tijd en investering meer dan waard en verdien ik het al snel weer terug.
Succes met je bedrijf! Met de juiste energie en passie komt dat vast en zeker goed!

Marijke Willems
7 years ago

Hoi Marcel Dank voor je reactie. Wat zijn de belangrijkste lessen die je hebt geleerd? Ik ben heel benieuwd! Hartelijke groet Marijke

Martine Verweij
7 years ago

Oeps..
Maanden geleden heb ik die videoserie met enthousiasme zitten kijken en zelfs implementatiekaartjes gemaakt. Tot op heden heb ik nog steeds geen referral system op poten gezet.

Ik kan met allerlei excuses komen waarom niet, maar dan hoor ik Nisandeh direct in mijn oor fluisteren ‘no excuses’.

Nieuwe klanten krijg ik wel via bestaande klanten die enthousiast vertellen hoe goed ik ben. Dit jaar ga ik in ieder geval die klanten een kadootje sturen.

Angelique Bolk
7 years ago

Ben heel benieuwd naar die video’s.

Elvira Noot
7 years ago

JA! Bedankt jongens! Want dankzij de ideeen die ik bij de BB heb geleerd bestaat nu, ongeveer anderhalf jaar later zo’n 55% van onze klanten uit klanten die via mond-tot-mond reclame bij ons zijn gekomen, en vullen de cursussen die we 2 keer per jaar organiseren zichzelf bijna met nieuwe klanten via onze trouwe klandizie!

Marcel Oerlemans
7 years ago
Reply to  Elvira Noot

Hoi Elvira,
Netjes, fijn dat het zo goed gaat, gefeliciteerd! Werken jullie veel met de systemen voor referrals?

Caroline van Wijk
7 years ago

Het lijkt wel december met al die prachtige cadeaus! Dankjewel NIsandeh!
Ik ga in 2015 hard aan mijn marketing werken. Ik weet dat de gunfactor hét belangrijkste aspect is van nieuwe klanten en meer klanten.
Wordt vervolgd!

Robert Rosier
7 years ago

Als artiest word ik steeds meer aanbevolen en gevraagd, voor mijn andere activiteiten nog niet zo heel veel. Een systeem er van maken lijkt me hoe dan ook noodzakelijk, een héél goed idee!

Rob Meijer
7 years ago
Reply to  Robert Rosier

Dag Robert,

Als dirigent merk ik helaas nog weinig effect van alle tools en strategieën die ik leer bij de Open Circels, hoe systematisch ik die ook toepas. In de klassieke muziekwereld is men nog absoluut niet gewend aan de verzakelijking van de kunst- en cultuursector en blijkbaar nog niet toe aan een mentaliteitsverandering.

De pijn (in de portemonnee) wordt blijkbaar nog niet genoeg gevoeld. Er wordt nog steeds veel teveel gewerkt op een manier van: “Wij maken muziek en iemand anders zorgt wel voor een grote zak geld”. Wat zijn jouw ervaringen met het implementeren van alle kennis binnen jouw werkveld en de reacties van je collega’s?

Marjolein Kalter
Marjolein Kalter
7 years ago
Reply to  Rob Meijer

Dag Rob,

Ik ben heel benieuwd of je dingen uit de pop-muziekwereld ook kunt toepassen in de klassieke muziekwereld. Het sellaband concept waarbij het maken van een cd gecrowdfund wordt is een hele mooie.

Ik ben ook fan van Leon Giessen, alias Mondo Leone: mondoleone.nl/
Hij maakt het heel persoonlijk!

Hij had bijvoorbeeld op een CD alle namen van de donateurs opgenomen.
Verder heeft hij ook een paar nummers met een ´straatmuzikant´ waarbij je digitaal geld in de hoed kunt gooien.
En soms heeft hij miniconcertjes voor zijn lezers waar hij een nieuw programma uitprobeert.

Ik kan zo fantaseren hoe je een dergelijke muzikale referral als dirigent op optredens van jouw orkest kunt toepassen.
Of misschien vinden mensen het wel leuk om les van je te krijgen (in navolging van het tv-programma).

Kortom, koekeloer ook eens bij anderen in de muziek. Er zijn wel degelijk subsidievrije initiatieven die effectief zijn

Succes en veel plezier!
Zingende groet, Marjolein Kalter

Robert Rosier
7 years ago
Reply to  Rob Meijer

Dag Rob,

Eigenlijk vind ik dat het scheiden van die twee zaken veel beter is. Een artiest (m/v) ontwikkelt zich het best als die geen aandacht hoeft te besteden andere zaken dan creatief zijn, repeteren, oefenen, leren, optreden. Dus is het ideaal om een goede agent of een manager of bureau achter je te hebben die zorg draagt voor alle andere aspecten.

Dat neemt niet weg dat ook kunst deel uitmaakt van een kapitalistisch systeem waar jammergenoeg vooral de wet van de sterkste geldt, wat veelal niet per se neerkomt op de beste, maar de grootste mond staat vooraan.

Het is wennen, maar het loont. Wat werkt en niet werkt is een kwestie van uitproberen en volhouden en blijven experimenteren en bijschaven.

Nanette Popken
Nanette Popken
7 years ago
Reply to  Robert Rosier

Hoi Robert,
Iedereen moet voor zijn boterham zorgen. Hoogleraren moeten publiceren, therapeuten moeten hun urenstaten invullen en ondernemers moeten hun marketing verzorgen. Het is nu eenmaal zo. Succes met jouw marketing!

Eleonora van Grinsven
7 years ago

Dank voor het wederom aanzetten tot nadenken waar ik mee bezig ben!

Ik merk dat ik wel klanten heb door aanbevelingen. Echter, ik stimuleer hen niet om dat te doen. Jouw 14 videolessen zullen me zeker helpen om dat te veranderen.

Marcel Oerlemans
7 years ago

Hallo Eleonora, zoals voor alles is inderdaad ook voor referrals een systeem nodig. Ik heb de 14 video’s al bekeken en het zijn erg zinvolle tips! Succes met het implementeren en met de resultaten die er zeker uit zullen komen!

melanie
7 years ago

Een persoonlijke aanbeveling is letterlijk goud waard. Zowel voor de ondernemer als de klant.

Eleonora van Grinsven
7 years ago
Reply to  melanie

Inderdaad Melanie. Dat komt wel even binnen.

Het is voor mij als ondernemer erg belangrijk en voor de klant is het zeker ook heel erg belangrijk. Je hebt haar/hem immers optimaal geholpen.

Mooi hoor.

Marion Stoekenbroek
7 years ago

Ik zou graag willen leren meer referenties te krijgen. Ik weet dat marketing het allerbelangrijkste is, maar laat er toch heel veel liggen.
2015 gaat een ommekeer maken voor mij. Meer aandacht voor de juiste dingen.

Dit cadeau komt op het juiste moment. Dank je wel.

Esther Molenaar
7 years ago

Die 14-delige video serie heb ik enkele maanden geleden gezien en zeker weten kwam er heel veel naar voren dat ik direct kon implementeren.

Het is allemaal niet zo moeilijk, als je misschien denkt. Het is een kwestie van luisteren, je afvragen wat het voor jouw business kan betekenen, of het bij je past en dan implementeren.

Binnen Blog Universiteit ben ik druk bezig om allerlei systemen te implementeren, zo ook verschillede referral systemen. Het is gewoon leuk om daar over na te denken, hoe ik de systemen in mijn business kan vormgeven. Maar ja, nou heb ik ook wel een heel leuke business. 🙂

Marijke Willems
7 years ago

Hoi Esther, Ik vind het altijd leuk om je comments te lezen en te lezen hoe jij dingen implementeert. Inspirerend, dank daarvoor!

Anneke Panella-Drijver

Goede reminder. We hebben het er tijdens de Master of Influence nog over gehad, maar het was mij toch weer ontschoten. Goed project voor de aankomende kerstvakantie!

Marcel Oerlemans
7 years ago

Hoi Anneke,
Zoiets had ik ook inderdaad! Ik heb alle video’s al eens bekeken en alles voor mezelf genoteerd, nu nog er iets mee doen. Goede plannen zijn niks zonder implementeren 😉 Succes!

Leni Minderhoud
7 years ago

De 14 videolessen heb ik gevolgd en er waren veel eyeopeners.
Welke ik heb toegepast oa zijn:
Tijdens een traject halverwege en aan het eind bespreek ik met de klant dat mijn business groeit door mond tot mond en hij/zij de ideale klant is, dat ik er wel meer van wil hebben. Dus als ze gelijkgestemden in hun netwerk hebben, die interesse kunnen hebben in mijn diensten, hoor ik dat graag.
Dit heeft me enkele nieuwe klanten opgeleverd.

Om direct de gegevens te vragen en te bellen, vind ik nog wat te opdringerig.

Ik heb in mijn email handtekening staan wat ik voor wie kan betekenen met de vraag door te vertellen.

Ik beloon een doorverwijzer met een gratis sessie of een andere attentie.

Attentie voor mijn top clients. En komende maand ga ik uitnodigingen voor lunch en dan vragen of ze iemand in hun netwerk weten etc….

Nieuwe klanten komen niet alleen door referral van een bestaande, maar ook door collega’s waarmee ik intervisie heb, die mij dus kennen, de specifieke doelgroep spreekt aan en ze kennen altijd wel iemand in hun netwerk, die werk zoekt en ondernemerschap overweegt.

Mijn trainingen LinkedIn PROFIEL gaan ook vaak van mond tot mond. Mensen nemen soms ook een broer, buurman of vriendin mee om daarna verder samen aan hun profiel te werken.

Verder is dit een hele goede herinnering om weer eens door de lijst te gaan. Thanks!

Elske van de Fliert
7 years ago

“Attentie voor mijn top clients. En komende maand ga ik uitnodigingen voor lunch en dan vragen of ze iemand in hun netwerk weten etc…. ”

Dat vind ik een mooie Leni, het is namelijk èn leuk èn effectief.

Ik merk ook dat ik het lastig vind om te bellen en er een afspraak voor te maken. Sowieso heb ik echt moeite met bellen voor de gezelligheid. Ik zat gister in een overleg. Op een gegeven moment hadden we besproken wat we moesten bespreken. Ik was dus klaar. Ging men gezellig zitten keuvelen! Nou ja… 🙂 Dat is echt heel goed om te doen en moet ik oefenen.
Aan de andere kant: een oude klant van mij een paar keer ingesproken in de voicemail en nu heb ik een afspraak staan, daar word ik dan weer blij van. Kortom: stay in line 🙂

Marjan Crabtree
7 years ago

Die videoseries is heel waardevol. Ik heb niet alles geïmplementeerd, maar wel een aantal dingen. Ik denk dat ik ‘m nog een keer ga bekijken.

Ik kijk ook weer uit naar Business Bootcamp.

Erik van Gulik
Erik van Gulik
7 years ago

Hi Marjan,

Wat heb je al geïmplementeerd? En hoe werkt dat voor je, levert het nieuwe klanten op?

Erik

Michel de Beer
7 years ago

Mijn advies is:
Zet jouw klanten op de eerste plaats en geef. Alles wat je geeft krijg je terug.
Help jouw klant met het maken van zijn beslissing, de meeste klanten weten namelijk zelf niet wat ze zoeken.

Marcel Oerlemans
7 years ago
Reply to  Michel de Beer

Hoi Michel,
Precies hoe ik mijn bedrijf run! Ik geef veel gratis informatie en kennis weg en merk dat dit op den duur wel zijn vruchten gaat afwerpen. Als je dat eenmaal gedaan hebt (via blogs of PDF documenten via je website) blijft die informatie altijd behouden en je weet maar nooit waarop iemand je vind, waarop iemand verder gaat kijken..
En inderdaad, jij bent de expert in je vakgebied dus kan de klant goed adviseren, maar moet dat wel op de juiste manier doen uiteraard.

Arnoud Kas
7 years ago
Reply to  Michel de Beer

Goed advies Michel,

Een klant denkt vaak dat hij weet wat hij zoekt, maar onze vakexpertise kan hier nog veel waarde aan toevoegen. noem het een ethische upsell. 🙂

Marianne Kruijswijk
Marianne Kruijswijk
7 years ago

Ik vond een artikel over kijken naar je klanten. time.com/facebook-world-plan/

Miriam Luijken
7 years ago

De meeste coaches komen binnen via via. Dus de kracht van referral ken ik inmiddels. Maar op het product dat ik actief in de markt wil zetten gebeurt niet veel. Dus je hebt mijn interesse, want blijkbaar doe ik hier wel iets, maar ik ben me niet bewust wat dan precies. Laat staan dat ik weet en herken hoe ik dit kan uitbreiden en voor me kan laten werken.

Erik van Gulik
Erik van Gulik
7 years ago

Referrals zijn belangrijk!

Zeker voor mij als coach en dus met mensen werk. Dit is een beroep waar veel vertrouwen bij komt kijken en uiteraard moet er een bepaalde klik zijn.

Wanneer iemand mij aanbeveelt is dat zoveel krachtiger als dat iemand mij vind via internet.
Ik doe nog te weinig met een referfal system realiseer ik mij.

Wat ik wel doe is dat ik iedere klant 3 kaartjes geef met een aanbieding erbij.

Ik ben benieuwd naar de tips van Nisandeh en van iedereen op dit blog.
Hoe doen andere coaches dit?

Erik

Eleonora van Grinsven
7 years ago
Reply to  Erik van Gulik

Die 3 kaartjes met een aanbieding erbij klinkt goed. Weet je hoeveel herhalingen en hoeveel nieuwe klanten het heeft opgeleverd? En krijgt iedere klant het of moeten ze er iets extra voor doen? Bijvoorbeeld een korte enquête invullen?

Erik van Gulik
Erik van Gulik
7 years ago

Hi Eleonora!

Ook daar ben ik pas bij begonnen. Het is een tip die ik mij herinnerde vanuit de business bootcamp.

In principe krijgt iedere klant het na afloop van het coachingtraject.

En binnen een week krijgen ze inderdaad ook een korte enquete over de kwaliteit van mijn coaching en wat het ze gebracht heeft.

Erik

Sonia van Nispen
7 years ago

Tsja, de marketing is inderdaad iets waar ik het een stuk beter kan doen. Ik stop er nu wel geld en moeite in, maar met weinig resultaat. Hulp is welkom! Veel belangstelling voor de video’s.

Klaas van Oosterhout
6 years ago

Eerlijk gezegd alleen maar via Facebook, ik vraag aan mensen of ze de posts willen delen met hun vrienden kring.

Wat ik ook doe is de mensen met wie ik interviews heb afgenomen de video nogmaals delen op hun Facebook pagina en ze bedanken voor hun tijd, dit levert meer likes op op Facebook, maar nog geen klanten.

Voorheen met de sportschool had ik dit goed uitgewerkt, moet echter zeggen dat ik dit hier nog niet zo voor elkaar heb met Muay Thai Pro.

Donna Hoogstraaten
5 years ago

Sinds ik een half jaar geleden voor het eerst naar de Business Bootcamp ben geweest heb ik mijn houding veranderd. Ik straal meer zelfzekerheid en professionaliteit uit. Verder laat ik zien dat ik mijn klanten heel graag zie.
En als vanzelf zijn ze promotie voor mij gaan maken. Ik heb het ze nog niet expliciet gevraagd.
Ik ben heel benieuwd naar het bovenstaande programma om te leren hoe ik her nog meer profijt van kan hebben