Dit is het laatste deel in een serie van 6 blogartikelen over de belangrijkste formule voor jouw bedrijf – de Profit Formula: Profits = P x P x P x P x P x P
Het eerste artikel ging over de eerste P-factor: PASSIE
Het tweede artikel ging over de tweede P-factor: PROSPECTS
Het derde artikel ging over de derde P-factor: (opmerkelijk) PRODUCT
Het vierde artikel ging over de vierde P-factor: PROMOTIE (en marketing)
Het vijfde artikel ging over de vijfde P-factor: PLANNING
In het artikel van vandaag gaan we het hebben over de zesde (en laatste) ‘P’ – PERFORMANCE.
Wanneer je de Profit Formula goed bekijkt, zie je dat we de P-factoren met elkaar vermenigvuldigen.
Dit betekent dat, als er ook maar één P-factor de waarde nul heeft, jouw winst ook… nul zal zijn. OEI!
En voor de zesde ‘P’ geldt dit als voor geen ander…
Als jouw prestatie laag, langzaam of niet-bestaand is – dan zal jouw winst daar onder lijden… big time!
Dus… om deze serie artikelen te voltooien, wil ik graag de volgende lijst met jou delen:
25 top manieren om hoge prestaties te leveren
- Doe het met passie (*)
Passie is het eerste deel van de Profit Formula -
Neem wat je doet serieus (*)
De meeste kleine zelfstandigen gaan met hun bedrijf om alsof het een hobby is. -
Plan alles (*)
Als je faalt in plannen, dan plan je om te falen -
(maar) Wees flexibel (*)
Hier zijn 40 tips om dingen sneller, beter en gemakkelijker te doen -
Ga slim met jouw geld om
Cash flow is de bloedsomloop van jouw bedrijf. -
Definieer jouw doelgroep helder (*)
Lees hier hoe jij jouw doelgroep bepaalt…
-
Leer jouw klanten kennen
Hier zijn 50 dingen die je MOET weten over je klanten -
Onthoud: It’s all about THEM (*)
De meeste bedrijfseigenaren geloven “het gaat over mij!”
(De meest bedrijfseigenaren zijn… blut!) -
Word bekend als een expert
Hier zijn 5 manieren om de expert te worden in jouw vakgebied -
Promoot jouw bedrijf constant (zonder onuitstaanbaar te worden) (*)
Hier zijn 7 tips om meer klanten te krijgen -
Vraag om die handtekening
Vermijd deze 10 prachtige manieren om een deal te verpesten -
Word een geweldige onderhandelaar
Stelregel voor het leven: ‘Je krijgt wat je verdient’
Stelregel voor zakendoen: ‘Je krijgt wat je hebt onderhandeld’ -
Blijf opvolgen (*)
Totdat ze “STOP!” zeggen. -
Gebruik technologie in jouw voordeel (*)
Bijvoorbeeld: Hoe gebruik je Sociale Media om jouw business te laten groeien -
Delegeer
Je hoeft het niet alleen te doen! -
Investeer in jezelf(*)
Investeer in jouw opleiding, in jouw vaardigheden, in jouw netwerk.
En de BESTE plek om dit te doen is… de Business Bootcamp -
Stel heldere doelen (*)
Lees hier hoe je doelen stelt voor jouw zakelijke succes -
Focus en houd focus (*)
Zorg ervoor dat je niet gaat lijden aan Focus Deficit Disorder -
Ontwikkel vastberadenheid (*)
Wanneer je er klaar voor bent, doe de WTF Uitdaging -
Stap buiten jouw comfort zone (*)
Een van de grootste lessen uit de Business Bootcamp: ‘Committeer je te doen wat er ook nodig is!’
-
(maar) Wees bereid fouten te maken EN… er van te leren… (*)
Als ik alles opnieuw zou moeten doen… -
Neem een tijd vrij
Of simpelweg: take a break! -
Brainstorm. Brainstorm. Brainstorm. (*)
Bijvoorbeeld met dit geweldige hulpmiddel: Een Mastermind Groep -
Wees creatief en vind manieren om meer waarde te leveren (*)
Hier zijn 7 tips om jouw product opmerkelijk te maken -
En… boven alles… Geloof in jezelf! (*)
In de aanstaande Business Bootcamp behandelen we 18 (met een * ) van de 25 prestatie verhogende manieren.
Als jij er klaar voor bent om jezelf en jouw bedrijf serieus te nemen, en wanneer jij klaar bent voor hogere winsten in het komende jaar, kom dan nu in actie en…
En tot het zo ver is… Laat ons weten in het commentaarveld hieronder – aan welke van de bovenstaande 25 manieren om tot hoge prestaties te komen, moet jij het meeste werken?
Als ik weet welke het is (of zijn), kan ik er een toekomstig artikel, video of sessie aan wijden om jou hierin te ondersteunen.
Op jouw succes,
Nisandeh
PS. Wanneer je bevriende ZZP-ers en ondernemers vertelt over de GRATIS Business Bootcamp, geef ze dan jouw vriendenlink om zich aan te melden. We hebben geweldige cadeaus voor jou. Klik hier voor meer informatie
PPS. Deel dit artikel met je Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ circles via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.
De opmerking dat als 1 van de P´s een 0 is dat dit werkt als een bom onder de levensvatbaarheid van mijn bedrijf komt wel heel hard binnen!
Nog eens even heel goed kijken wat mijn achilleshiel is en deze opnemen in mijn (passion)plan voor 2015.
Delegeren vind ik een heel goede!
Ik merk dat ik nog teveel het liefst zelf alles doe, dan weet ik dat het gaat op de manier die ik wil, maar ik merk ook dat het wel veel rust zou geven als ik het zou kunnen uitbesteden.
Sinds dit jaar heb ik een stagiair en daar heb ik wel veel aan, maar het kan altijd beter natuurlijk 😉 Dus wie weet voor 2015 toch een PA 🙂
Ook een heldere doelgroep ga ik in 2015 mee aan de slag, daar heb ik al plannen voor gemaakt. Maar dat vind ik wel erg lastig, omdat ik toch denk veel klanten buiten te sluiten, ook al lees ik overal het tegendeel en alleen maar succesvolle verhalen na deze keuze..
Groet, en fijne dagen en tot de Business Bootcamp 2015!
Marcel
Hoi Marcel,
Ik denk niet dat je al te bang hoeft te zijn voor het uitsluiten van klanten. Je doelgroep bepaal je om in je bedrijf je op hen te kunnen richten. Dat is je focus. Zo spreek je ze in al je marketinguitingen aan.
Mijn doelgroep bijvoorbeeld zijn hoogsensitieve vrouwelijke mandala en natuur liefhebbers met een bovengemiddeld inkomen. In mijn teksten en uitspraken richt ik me tot hun, maar een mannelijke klant is net zo goed welkom. Daar ligt alleen niet mijn focus.
En ja, dat delegeren, daar heb ik ook moeite mee. Ik heb nog steeds het idee dat ik het zelf sneller en beter kan. Als ik het aan iemand eerst moet uitleggen wat ik wil, heb ik het in die tijd zelf al gedaan.
Succes!
Warme groet,
Martine
Ik ga in 2015 alles implementeren wat ik in de vele Open Circles trainingen heb geleerd. 2014 was hiervoor bestemd en toch heb ik niet alles uitgevoerd…Dit jaar vloog voorbij … . Te veel ideeën die ik wilde onderzoeken. Ook mijn boek is er nog niet. Ik heb oude planningen los gelaten en dat werkt voor mij beter.
Zo is er ruimte ontstaan voor nieuwe inspiratie. Ik ga me meer bezighouden met innovatieve start ups en dat past prima binnen mijn focus en remarkable product. Waarde is voor mij niet alleen geld maar ook wat iets toevoegt aan de maatschappij. Dat dit mijn visie en missie is geworden zal van 2015 een spannend jaar maken.
Hoi Leni,
Dat merk ik ook, ik wil álles implementeren, maar de dagelijkse gang van zaken belemmert dat vaak. Ik merk dat je gewoon tijd moet maken om áán je bedrijf te werken, en implementeren hoort daarbij.
Plan dus zo af en toe een week ‘vakantie’ waarin je geen betaalde opdrachten doet maar alleen maar aan je bedrijf werkt, en plan die week van dag tot dag wat je gaat doen.
Veel succes met je plannen voor 2015!
Dank je wel Marcel! Die vakantie plannen is een goede, maar dan wil ik ook een echte vakantie ook nog… 😉
Dat wordt veel vakantie en dat kan dan ook weer niet…. maar …. deze periode is, ook al gaat het werk gewoon door, ook weer een goede contemplatieve tijd.
Things are going to change!
Leni, ik weet zeker dat het je gaat lukken!
We gaan er wat moois van maken in 2015 🙂
Yes, top, dankzij jou super buddy!
Nog genoeg om te verbeteren!
Maar wat ik nu wat meer aan het doen ben is buiten mijn comfort zone aan het stappen.
Dat doe ik door actiever en specifieker te netwerken en daarin aangeven wat ik nodig heb. En dat is eigenlijk best leuk en het werkt!
Vandaag al leads gekregen voor yoga scholen die hun dienst mogelijk willen/kunnen uitbreiden door samen te werken met mij als coach (voor bijvoorbeeld ondernemers of mannen specifiek).
Erik
He wat gaaf Erik die leads.
Niets is zo uitdagend als buiten je comfort zone gaan. Hoe ga jij buiten je comfort zone. Wat heb je bijvoorbeeld gedaan om die leads te krijgen?
Hi Esther!
Wat ik heb gedaan is simpelweg heel duidelijk verwoorden wat ik wil, dus even focus op mij in plaats op de ander (wat ik van nature wat meer doe).
Simpele en doeltreffende buiten-de-comfort-zone actie dus.
Erik
Bedankt voor de tips, vooral passie is zeer belangrijk om profit te behalen. Ik ga mijn plannen nog eens herzien.
De beste tip voor mij is: stap buiten je comfortzone. Elke week ga ik iets doen wat buiten mijn comfortzone ligt.
Met de acties die ik tot nu toe heb gezet, heb ik te weinig bereikt. Dus moet ik andere dingen doen om meer resultaten te boeken.
Zonder twijfel de laatste. Ondanks alles wat ik al bereikt heb, slaat nog vaak genoeg de twijfel toe: doe ik het wel goed, kan ik het wel, wie zit er op mij te wachten, wie zit er op mijn producten te wachten…..
Ondanks die twijfel (en soms angst) blijf ik actie ondernemen en blijf ik doen. Pas wanneer ik doe, zal er resultaat zijn. Resultaat dat mij leert of ik wel of niet op het juiste pad bezig ben.
Geef twijfel een zoen,
Dank hem voor de input en ga door Esther.
Grootse groet,
Marjolein
Dat doe ik zeker Marjolein. Dank voor je reactie.
Hi Esther!
Wat kan twijfel toch hardnekkig zijn he!
Fantastisch om te lezen dat je toch wel actie blijft ondernemen.
Resultaat is een prettige heelmeester 🙂
Keep it up!
Erik
Wat zeg je dat mooi Erik. Resultaat is een prettige heelmeester. Dat klopt zeker. En resultaat krijg ik alleen, wanneer ik actie blijf ondernemen.
Hoi Esther, voor mij ben je al een voorbeeld, want jij loopt trots rond met je boek, en ik niet. Nog niet 🙂
Dus je doet er toe!
Succes, Pieter
Dank je wel Pieter. Dat doet me goed….
Ik weet dat ik geen bevestiging nodig heb, maar soms is het stiekem best wel leuk om te horen.
Hey Esther, toevallig bij mij ook zonder twijfel de laatste. Erg goed om te lezen dat je desondanks actie blijft ondernemen en blijft doen. Actie = reactie! De belangrijkste constante in het leven. En toch eentje die ik zelf ook regelmatig vergeet.
Het is soms zo verleidelijk om scenario’s in ons hoofd te blijven afspelen, waardoor we verzanden en geen actie ondernemen. Terwijl we juist zoveel leren door gewoon te doen. Bedankt voor het delen en mij helpt te herinneren aan: Actie = reactie!
Dank je wel Simon. Actie = reactie. Afgelopen weekend heb ik het ook weer gehoord. Blijven doorgaan.
Bedankt voor dit verhelderende artikel, Nisandeh! Echt een mooi moment in het jaar om hier goede stappen in te nemen voor 2015. Bij mij komt het laatste punt: 25. En… boven alles… Geloof in jezelf! het hardste binnen. Mijn grootste uitdaging voor 2015 wordt om hier aan te werken.
Afgelopen jaar heb ik gemerkt dat mensen vaak niet weten wat ik precies doe. Dit komt voornamelijk omdat ik ze dit ook niet vertel. Ik vind het nog steeds een uitdaging om over mezelf of mijn onderneming te vertellen en te promoten naar de buitenwereld. De belemmerende gedachte waar ik mezelf vaak op betrap is: “Wie ben ik om haar hier mee lastig te vallen? Waarom zou hij geïnteresseerd zijn in mijn verhaal?” Dat soort dingen.
Het helpt me wel om de focus te leggen op punt 8. It’s all about THEM. Door te vragen naar waar ik jou mee kan helpen, verschuif ik de focus naar jou. Als ik daarna met meer zelfvertrouwen kan vertellen dat Atelier Pan de perfecte partner is om je hierbij te helpen, dan gaat 2015 een heel mooi jaar worden!
Waar kan ik jou mee helpen?
Hallo Simon,
Wat doet Atelier Pan? Klinkt sprookjesachtig.
Zelfvertrouwen is zeker belangrijk als ondernemer. Als je niet in jezelf kunt geloven, dan zullen je klanten al helemaal niet in jou geloven.
Zelfvertrouwen kun je leren! Neem steeds kleine stappen buiten je comfort zone en negeer al die alarmbellen en kreten! Just do it!
Succes!
Warme groet,
Martine
Hey Martine, bedankt voor je aanmoediging! Ik zie het al helemaal voor me… alarmbellen die rinkelen en mensen die naar me schreeuwen: “Doe het niet!” En het dan toch lekker wel doen. Just do it! 🙂
“Atelier Pan helpt duurzame ondernemers aan dé uitstraling die hun onderneming op de kaart zet.”
Met plezier,
Simon
Stap buiten jouw comfort zone…
Dat is de meest effectieve voor mij.
Hierdoor begint alles te veranderen en komen nieuwe mogelijkheden op je pad.
Ik ben flink uit mijn comfort zone gestapt door naar Open Circles te gaan. Alles wat te maken heeft met netwerken en lobbyen had mijn aversie. Daar wordt alleen vanuit de mind gecommuniceerd was mijn overtuiging. En mijn missie is juist om mensen te laten communiceren vanuit hun hart, niet vanuit het hoofd…
Vanaf juli 2012 ben ik actief gaan netwerken bij Open Circles en dit heeft me heel veel gebracht. Veel nieuwe inzichten en nieuwe samenwerkingen.
Zelfs deze maand heb ik een overeenkomst kunnen maken met de twee grootste concurenten in Nederland en Duitsland. We hebben besloten om te gaan samenwerken om resonantie therapie op de kaart te zetten. Wie had dat ooit gedacht…
Everything is possible outside your comfort zone …
Gefeliciteerd Coen! Wat een inzicht om samen met je twee grootste concurrenten samen te gaan werken om resonantie therapie op de kaart te gaan zetten. Heel veel succes!
Met plezier,
Simon
Hallo,
Als ik zo de lijst doorlees, dan zijn er twee die op nul staan. Dat zijn:
12. Word een geweldige onderhandelaar
16. Delegeer
Ik doe nog steeds de meeste dingen in mijn bedrijf alleen. Eén van mijn doelen voor 2015 is om marketingsystemen te maken en deze uit te besteden aan een assistent.
En met punt twaalf ga ik binnenkort aan de slag. Ik ga onderhandelen met cameramannen. Ik ga ze een zakelijk voorstel doen. En ik ga onderhandelen met uitgeverijen.
Warme groet,
Martine
Hoi Martine,
Onderhandelen is ook moeilijk, daar ben ik ook niet goed in, maar het is gewoon een kwestie van doen. Ik word ook steeds beter in “nee” zeggen bijvoorbeeld.
Hoe ga je het delegeren aanpakken? Heb je daar ook een plan voor?
Succes!
Hoi Marcel,
Eerst systemen opzetten met de stappen die gedaan moeten worden, zodat de assistent aan de hand van die stappen het systeem goed kan uitvoeren. Ik heb al contact met een virtueel assistent die redelijk bij me in de buurt woont. Ik zet eerst de systemen op, zodat ik ook goed kan onderbouwen wat ik wil en verwacht.
Warme groet,
Martine
Oh Martine, onderhandelen is ZO LEUK. Ik had het zelf niet voor mogelijk gehouden, aangezien ik me zelf helemaal niet als onderhandelaar zag.
Heel veel succes en PLEZIER met het onderhandelen.
Hoi Esther,
Je maakt me nieuwsgierig. Hoe zorg jij ervoor dat onderhandelen plezierig en leuk is?
Ik moet nog maar eens kijken in de aantekeningen van de Master Entrepreneur over onderhandelen, want ik kan me herinneren dat er een hele avondsessie over ging.
Warme groet,
Martine
Martine,
Dat delegeren ben ik dit jaar mee begonnen. Ik heb iemand nu die dingen voor me doet als mijn blog online zetten en mijn kaartjes digitaliseren. Dingen die ik zelf prima kan, maar die makkelijk zijn om door een ander te laten doen omdat het geen inhoudelijk werk is.
Daardoor heb ik ook iets inhoudelijks uit handen kunnen geven en heb ik een aantal andere dingen beter kunnen delegeren. Ipv antwoord geven, heb ik gewoon doorverwezen naar iemand anders! Dat was eerder niet in mij opgekomen, dan was ik het zelf “even snel” gaan uitzoeken…
Oftewel: gewoon doen, maar ja, dat is met de meeste dingen zo en dat weet je vast wel 😉 Dus dat uitbesteden van je marketingsysteem is gewoon een goed idee en gaat enorm werken!
Hoi Elske,
Bedankt voor je waardevolle reactie. Zo simpel kan het dus zijn :).
Heb je een virtueel assistent ingezet of een stagiaire? Welke betaalafspraken heb je gemaakt?
Warme groet,
Martine
Hi Martine, volgens mij heeft Elske iemand ingezet die ze kent. Maar waarom is dat belangrijk? Beiden zijn mogelijk.
Ik heb ook een keer iemand ingehuurd om een website die ik sponsorde en waar ik advertenties kon plaatsen, te verzorgen, het was me te ingewikkeld. Tevens kon ik haar uittesten. Zij woont in mijn regio.
Stelregel die ik hanteer voor tarieven die ik er voor over zou hebben is, en dat heb ik volgens mij van Nisandeh.
Kijk naar je omzet van het afgelopen jaar. Dat deel je door het aantal uren dat je in je bedrijf werkt. Dat zijn dus niet alleen klanturen.
Stel je wilt 32 uur per week aan je bedrijf werken en dat gedurende 46 weken per jaar. Dan heb je 46*32 uur =1472 uur. Ik rond af naar 1500. Als je euro 15000 omzet hebt, is je uurtarief (achteraf) een tientje. Al het werk dat lager is dan tien euro kun je uitbesteden. Je bespaart dan uren voor je bedrijf. Als een assistent euro 30 kost, kun je dat beter zelf doen. Een schoonmaker die minder dan een tientje per uur kost, kun je dan wel in huren.
Stel je omzet is Euro 75000, dan is je uurtarief euro 50. Dus in dat geval is inhuur van een PA wel lucratief. Dit gebruik ik als leidraad om de beslissing te nemen.
Hgroet
Leni
Hoppa! Gelijk twee concrete plannen om je twee punten aan te gaan pakken… heel veel succes! Ik ben benieuwd naar je ervaringen met een assistent in 2015 🙂
Met plezier,
Simon
Hoi Simon,
Ja, dit blog vind ik altijd zo waardevol. Krijg er veel ideeën en inspiratie door.
Zodra ik een assistent heb, laat ik je mijn bevindingen weten.
Warme groet,
Martine
Degene waar ik het meest aan moet werken is de combinatie van goede doelen stellen en daarvoor een plan maken.
Ik krijg alles helemaal prima ge-time-managed, ik kan prima plannen maken, maar dat is allemaal voor de redelijk korte termijn. Ik ben niet zo’n visionair, meer een pragmaticus. Daarom vind ik het lastig om dingen die ik me in de toekomst kan voorstellen (want dat lukt op zich wel) te vertalen naar concrete stappen in het heden. Terwijl ik de dingen die dichtbij zijn op zich wel kan plannen.
Hmm, dus moet ik proberen om mijn verre doelstellingen heel tastbaar te maken. Nog concreter omschrijven. 🙂
Dit is ook mijn ervaring met jou Elske, dat jij heel goed kan plannen en concrete doelen kunt stellen en er uitvoering aan kunt geven. En je implementeert als een gek. Je benoemt dit ook. Daarnaast loopt jouw bedrijf als een speer dus dit werkt! Je bent voor mij een voorbeeld, juist door je pragmatisme.
De vraag is wil je een visionair zijn? Volgens mij heb je een heel praktische visie die past in de bredere context van duurzaam transport en een duurzame samenleving. Leuk onderwerp voor een volgende skypesessie!
Leni, bedankt! Dit geeft mij weer lekker concreet handvatten.
Ik zal nooit een echte visionair zijn, maar ik mag best kritisch zijn op net ff iets verder kijken. Zeker iets voor de volgende skype sessie, goed idee!
Sorry Elske,
Hier snap ik niets van.
Je positioneert je als mevrouw Duurzaam en Groen Transport en je noemt dat geen visionair?
Je gaat uit van de ethiek van anderen dat ze ook echt een bijdrage aan de vermindering van de CO2 uitstoot willen bijdragen en je noemt dat geen visie?
Ik heb het idee dat dit een ondermijnend stemmetje is dat nog wel lawaai maakt, maar eigenlijk met een knipoog naar de ballenbak gestuurd mag worden.
Grootse groet,
Marjolein Kalter
Word een geweldige onderhandelaar
Stelregel voor het leven: ‘Je krijgt wat je verdient’
Stelregel voor zakendoen: ‘Je krijgt wat je hebt onderhandeld’
Voor iemand die van nature helemaal geen onderhandelaar is is dit ‘a hard pill to swallow’. Ik weet het maar het doet pijn!
De vraag is; hoe kan ik dit in kleine stapjes leren? Want als de stap te groot is, ga ik hem nooit durven nemen.
Hoi Elvira,
Voor mij is dit ook een lastige.
Het onderhandelen vanuit het gemeenschappelijke doel, het moet voor ons beide profitable zijn, helpt mij.
En dan beginnen met oefenen daar waar er niet iets belangrijks op het spel staat.
Bijvoorbeeld: je loopt met een bekende op straat die naar rechts wil en jij wil naar links.
Of iemand biedt witte wijn aan en jij zou eigenlijk graag rosé willen
Voor mij is het belangrijkste om vast te stellen wat ik echt wil. De lieve vrede bewaren en het gezellig houden wordt soms zo belangrijk dat ik eigenlijk niet goed kan zeggen wat ik (voor mij) zou willen.
Hoe ligt dat voor jou?
Weet jij (wel) wat je wilt?
Grootse groet,
Marjolein Kalter
Wat een geweldige blog waarin alle belangrijke zaken doorgelinkt worden, super, bedankt! Voor nu merk ik dat ik zo enthousiast ben dat ik het lastig vind prioriteiten te stellen. Ik wil alles tegelijk! Stap voor stap is nu even belangrijk.
Hi Marijke!
Haha ik had het zelfde 🙂
Focus en go! Misschien weet je wel wat het meest bijdraagt aan je belangrijkste doel?
Succes!
Erik
Stap voor stap is zeker belangrijk Marijke. Je kunt niet alles te gelijk.
Het is handig je deze vraag te stellen wanneer bezig bent met prioriteren: wat heeft de meeste impact?
Nummer 2 een beetje nog. Maar vooral nog nummer 21. Ben wel bereid om fouten te maken, maar ik leer nog te weinig van die fouten…
Meer plannen, en dit consequent blijven doen.
EN mij er ook nog aan houden…