Profiteer maximaal van elk netwerkevenement

10430 views | 140 reacties |
shares


Stel, je neemt deel aan een netwerkevenement met 1.000 potentiële klanten, partners en leveranciers – wat is de kans dat je met minstens één zakelijke deal het evenement verlaat?

Die kans is vrij hoog, denk je niet?

Fout!

Zodra zich zoveel mogelijkheden voordoen, hebben de meeste mensen de neiging een beetje rond te hangen met een paar vriendelijke mensen gedurende het grootste gedeelte van het evenement.

In plaats van er iets geweldigs van te maken, nemen ze de veilige weg.

Jammer genoeg betekent de veilige weg meestal dat je de werkelijke zakelijke kans mist.

Jammer genoeg eindigen de meeste conferenties en netwerkevenementen precies zo.

Maar het kan anders!

Doe het goed en het is vrijwel zeker dat je de juiste mensen tegenkomt, en de juiste kansen.

Gedurende de afgelopen twee jaar heb ik meer dan 8.000 zelfstandige professionals elkaar zien ontmoeten in de Business Bootcamp evenementen.

Sommigen gingen naar huis met nieuwe klanten, nieuwe partners en nieuwe deals.

Vele anderen misten geweldige kansen.

En vandaag, kort voor de volgende Business Bootcamp, wil ik graag met je delen wat ik heb geleerd.

Hier volgen vijf tips om maximaal te profiteren van ELK netwerkevenement:

1. Stel doelen
Een netwerkevenement binnenlopen zonder plan is, meestal, tijdsverspilling.

Zonder plan beland je altijd weer bij dezelfde mensen die je al kent, of laat je andere mensen jou ‘kiezen’.

Maar als je nu, bijvoorbeeld, in de komende Business Bootcamp besluit om een paar online marketeers te ontmoeten om een mastermindgroep in jouw buurt op te zetten, dan heb je een specifiek doel voor ogen en verspil je geen tijd aan de verkeerde mensen.

2. Identificeer en onderzoek je contacten
Nu je een doel hebt voor het komende evenement, is het tijd om wat research te doen en uit te zoeken wie jou kunnen helpen om je doelen te bereiken.

Veel conferenties hebben een lijst van aanwezigen beschikbaar online.

Kleinere evenementen hebben soms een LinkedIn of Facebook pagina, grotere conferenties hebben vaak een speciale lijst.

De Business Bootcamp deelnemers hebben hun eigen pagina waar zij zich kunnen introduceren, waar ze kunnen vertellen over hun business en hun doelen en waar ze zelfs vantevoren bijeenkomsten kunnen organiseren.

Het idee is dat je zoveel mogelijk deelnemers identificeert, zodat je je kunt focussen op een specifieke groep van mensen met wie je graag in contact wilt komen.

Zodra je weet welke mensen je wilt ontmoeten, is het tijd om wat onderzoek te doen. LinkedIn en hun eigen website geven je alle informatie die je nodig hebt.

3. Gebruik een evenementenkaartje
De simpele versie hiervan is simpelweg een lijst met de namen van de mensen die je wilt ontmoeten. Dat werkt als je een goed geheugen hebt voor namen en gezichten.

Jammer genoeg heb ik het geheugen van een goudvis, en ik geef er dan ook de voorkeur aan om kleine kaartjes te maken met de naam, foto en een paar interessante feiten over de persoon.

4. Doe het goed
Wanneer je mensen ontmoet tijdens het evenement:

  • Onthoud de belangrijkste regel van netwerken – GEEF EERST.
    Deel je kennis en contacten openlijk.
  • Niet voor niets heb je twee oren en één mond, dus luister twee keer zoveel als dat je praat.
  • Samen lunchen of dineren is waardevoller dan een borrel of een kort gesprekje.
    Als je de kans hebt, eet samen met een connectie die belangrijk voor je is.
    (De meeste van de deals die geïnitieerd worden in de Business Bootcamp worden verder besproken tijdens het diner)
  • Zorg dat je een visitekaartje krijgt van diegenen met je wie je spreekt en een afspraak dat je contact zult houden na het evenement.

5. Volg het op
Het maakt niet uit hoeveel onderzoek je doet, of hoeveel indruk je maakt op je connecties als je de geïnitïeerde contacten niet opvolgt na het evenement!

Zorg dat je binnen drie dagen na het evenement contact opneemt met je connecties.

Een korte email of een LinkedIn uitnodiging waarin je even gedag zegt en de andere herinnert aan het interessante gesprek dat jullie hadden, is voldoende.

Zodra je connectie daarop reageert, ben je klaar om de relatie verder uit te bouwen en uiteindelijk de vruchten van je netwerkinzet te plukken!

Als jij je al hebt aangemeld voor de komende Business Bootcamp, dan heb je nog wat werk te doen (gewoonlijk in de week of twee voorafgaand aan het evenement).

Als je je nog niet hebt aangemeld, zorg dan dat je je vandaag aanmeldt – de Business Bootcamp stroomt snel vol.

En nu is het jouw beurt…

Welke andere tip, suggestie of advies heb jij te bieden aan de lezers van dit blog, teneinde het maximale te halen uit de Business Bootcamp of elk ander netwerkevenement?

Plaats jouw tips in het commentaarveld hieronder, en vergeet niet… hoe meer comments je plaatst, hoe meer je krijgt…

En vergeet niet dit artikel door te sturen naar al je:

  • - Facebook-vrienden
  • - Twitter-volgers
  • - LinkedIn connecties
  • en bloglezers...

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
140 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Annelies Vroomans
9 years ago

Tips die toevoegend zijn aan wat Nisandeh hier meldt, heb ik niet. Gelukkig moregen MasterClass Netwerken!

Ja toch een tip: Lees de tips die hier zijn ingebracht door mede-netwerkers. Zo veel goede en soms ook hele slimmem tips!

Marjolein Burgers - Schilte

Netwerkbijeenkomsten voor velen een brug te ver. Iedereen lijkt elkaar te kennen. Klotsende oksels….koude handen…niet weten wat te zeggen…..

Het bracht mij op het idee om kleinschalige netwerkbijeekomsten te facaliteren.
En met succes.

Aanschuiven aan de Verteltafel, betekent dat je de gelegenheid krijgt om je bedrijf te presenteren EN dat je de vraag gesteld krijgt waar wij, de aanwezige deelnemers, jou kunnen helpen.

Je wilt het niet weten……GUNNNEN met hoofdletters, dat is wat er plaats vindt. De bereidheid om elkaar te helpen, WAUW!
De energie die er vrij komt: WAUW!

Kleinschalige netwerkbijeenkomsten, ze zijn niet eng, ze zijn super waardevol!

Als jouw bedrijf er toe doet, aarzel dan niet maar ga ervoor!!

Iedereen een super mooie dag toegewenst!
Marjolein Burgers – Schilte

Astrid van den Broek
Astrid van den Broek
10 years ago

HOi Marjolein,
zo te lezen snappen de mensen bij jou verteltafels helemaal hoe het werkt.

Ook ik blijf het maar roepen.
Netwerken is LEUK, SIMPEL (je boodschap ook als het goed is) en draait inderdaad om GUNNEN. De ander in contact brengen met JOUW netwerk.

Het voorbeeld wat ik vaak geef: als jij een goede sportclub zoekt, vraag je toch ook rond? of als je een leuke film hebt gezien, dan vertel je je vrienden dat toch ook. en ook nog waarom je dat zo’n toppie film vond??? Zelfde met netwerken.

een goed voorbeeld hiervan is gemodereerd netwerken.
daar wordt heel gestructureerd en gedoseerd gebouwd aan:
to know, to like, to trust. En elkaar op basis daarvan leads gunnen!

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Een heel andere en zeer verfrissende invalshoek Marjolein, dank voor het delen! Merk je dat het gunnen ook over en weer gebeurt, of zijn er duidelijk gevers en nemers?

Roland Scholten
10 years ago

Een mooi moment om ook de 100 tips om succesvol te netwerken van Nisandeh er weer bij te halen. Goed voorbereiden om over 2 weken naar Business Bootcamp te gaan. Het is een drempel over, maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik door die 2 dagen enorm zal groeien.

Anna Sofia van Hooijdonk

Netwerken was een jaar geleden voor mij een heel nieuw fenomeen! En nu? Ik leer nog elke dag en begin het erg leuk te vinden. Het geeft veel wederzijdse stimulans!

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Kun je je als netwerker in die actiepunten hierboven herkennen? En wat begin je er leuk aan te vinden? En levert het wat op? Vragen, vragen…

Martine Verweij
8 years ago

Mijn tips:
– Probeer niet je product / service op een netwerkbijeenkomst te verkopen, richt je op wat je voor de ander kan betekenen en wat je gratis voor ze kan doen. Als je eerst iets gratis weggeeft, laat je een positieve indruk achter.

– Wees vrolijk en lach, mensen voelen zich aangetrokken door positieve energie.

Marion Naus
10 years ago

Wie: Marion Naus

Wat: Begeleiding en ondersteuning van teams, groepen en individuen voor gedragsinnovatie naar meer ontwikkeling en resultaatgerichtheid.

Waar: Nederland, grens Frankrijk/Zwitserland en Spanje (Andalusie).

Waarmee: met handvatten voor denken, voelen en handelen uit de topsport (mentale interventies) haptonomie (gevoelsinterventies) en NLP (communicatie-interventies).

Waarom: jezelf kunnen zijn met ontwikkeling en resultaatgerichtheid door effectieve communicatie ipv controle, mentaliteit ipv macht, leren leiden met loslaten, vertrouwen en verantwoordelijkheid, vrijheid en vooruitgang, weerbaar zijn met wilskracht, samenwerking ipv strijd.

Hoe: Met ervaringsgerichte ludieke workshops in Nederland, mbv paarden in Andalusie en mbv de natuur in Zwitserland en Andalusie.

Robbert Bloemendaal
10 years ago
Reply to  Marion Naus

Dit vind ik een voorbeeld van te veel info Marion, ik krijg niet op mijn netvlies wat er staat. Zou je het ook eens verhalend in ervaringstermen kunnen beschrijven, als je dat een leuke uitdaging vindt?

Kemal Wesenhagen
10 years ago

Ik heb heel lang ook enorm veel moeite gehad met netwerken!

Dit is veranderd sinds ik mijn doelstelling om zoveel mogelijk te verkopen tijdens netwerken heb veranderd naar zoveel mogelijk geven tijdens netwerken.

Iets wat ik graag deel(lees:geef) tijdens netwerken zijn mijn contacten.

Ik heb een lijst gemaakt van waardevolle contacten die ik graag aanbeveel. Op deze lijst staat bij elk contact: naam, email, website en waar ze bij kunnen helpen. Ik lees regelmatig en zeker net voor een netwerkbijeenkomst deze lijst door.

Het was voor mij altijd een enorme domper om de vraag “ken je iemand die…” te beantwoorden met: “niet dat ik weet”, “ik zal het even na moeten kijken”, “je hoort nog van me” of “nee sorry”. Door mijn lijst kan ik deze vraag steeds vaker beantwoorden met concrete waardevolle informatie in de vorm van een contact.

Tip: maak je eigen lijst van waardevolle contacten(ik noem ze “Elite Contacts”) en lees deze regelmatig door en zeker net voor een belangrijke netwerkbijeenkomst.

Ps: veel van deze contacten zijn op de hoogte van hun vermelding op deze lijst:)

Jeremine Holt
10 years ago

Vind ik een goeie. Ik merkte in het beehive spel gisteren dat ik zo in het moment zat, dat m’n hele netwerk buiten dit event even verdween. Als ik een lijst in m’n hoofd had geprent, had ik daar beter uit kunnen putten.

Ruud Overstegen
10 years ago

Hoi Kemal,
Dit is waardevolle informatie voor mij. Nooit aan gedacht om zo relaties in te zetten. Dank daarvoor.

Mark den Dubbelden
10 years ago

Hoi Kemal,

Goede tip! Ik merk ook dat veel mensen de fout maken om inderdaad proberen te verkopen tijdens het netwerken.

Ik ga zeker zo’n lijst maken, bedankt!

Saskia Frankena
10 years ago

Goed idee Kemal,

Ik doe het in zekere zin ook al en probeer op mijn geheugen te vertrouwen als iemand mij een vraag stelt, maar zo is de kans dat je iemand blij maakt natuurlijk veel groter.

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Heel professioneel Kemal, dit is echt een tip waar ik mee ga werken!

Frank Janssen
9 years ago

ben zelf nog niet bedreven in netwerken dus kan hier geen goede tip aan toevoegen.

de tip van Nisandeh om van te voren een lijstje te maken van wie je wilt ontmoeten is erg nuttig.

Ik ga er meestal naar toe met het idee van ik zie wel wie ik tegenkom en met wie het klikt

Saskia Frankena
10 years ago

Ik ben na de eerste keer gestopt met naar een netwerkbijeenkomst te gaan om met als doel opdrachten binnen te halen. Ik ga er nog steeds heen, maar nu om te delen. Ik weet iets een ander weet ook iets en samen weten we meer. Ik merk dat het me in die zin veel meer oplevert. Zowel in echte contacten, als in kennis. En uiteindelijk ook opdrachten.
Het mooiste is trouwens dat ik de netwerkbijeenkomsten zo ook echt leuk vind.

Saskia van Velzen
10 years ago

Saskia, je hebt gelijk. Tijdens mijn eerste Business Bootcamp heb ik ontdekt dat ik netwerken FANTASTISCH vindt. Het is heerlijk om te vragen naar wat mensen bezig houdt en om de passie er soms vanaf te zien stralen. En om te delen wat ik weet, of om mensen te koppelen aan andere mensen.

Ik ga zeker naar het volgende Business Bootcamp. Om bergen energie, ideeën en contacten op te doen!

Pim de Rooij
10 years ago

Tijdens de Business Bootcamp:

1. Wanneer je in gezelschap komt, zorg er dan voor dat je apart van elkaar gaat zitten

2. Doe je best om zo ver mogelijk vooraan te gaan zitten, het zorgt voor een totáál andere ervaring.

3. Wees open voor alles wat er tijdens het weekend gebeurt… wat heb je te verliezen?

4. Bedenk voor jezelf wat je uit dit weekend wilt halen.

5. Bereid je voor op het meest opmerkelijke weekend dat je ooit hebt beleeft.

Zie je daar!
Pim

Robbert Bloemendaal
10 years ago
Reply to  Pim de Rooij

Klinkt alsof je er vaker bent geweest… hoeveelste keer is dit voor jou en wat doet je terugkomen? Voor mij is het de eerst keer, ik zal je tips ter harte nemen!

Marja Dedden
10 years ago

Toen ik net begon met netwerken dacht ik bij iedere bedrijfs of organisatieadviseur dat ik een concurrent voor me had staan. Inmiddels weet ik beter en ben ik echt geïnteresseerd in wat hun specialiteit is en bij welke bedrijven ze het liefst werken. Ik bouw meer credit bij een (potentiële) klant op wanneer ik niet alles zelf wil doen, maar zorg dat ze de beste persoon voor het werk krijgen.

Bert Wouters
10 years ago

Een visitekaartje afgeven is prima, maar toch wel een beetje anoniem. Probeer in de korte ontmoeting op te vallen (maar niet opvallend te zijn). Bel de persoon de volgende dag (max. 2 dagen later). Vraag of hij/zij de bijeenkomst net zo leuk vond als dat jij dat hebt ervaren. Probeer connectie te krijgen met de persoon maar maak het gesprek niet veel langer dan zo’n 4-5 min. Bedank voor het gesprek en eindig met de wens om elkaar binnenkort hopelijk nogmaals te zien/spreken. Probeer NIETS te verkopen. Bedenk: het is nog een vreemde, géén vriend. Mijn ervaring is dat de persoon je naam zelfs na weken nog weet te herinneren. En je miscchien zelf wel belt.

Renée Daniëls
10 years ago

Ik denk dat de manier waarop je netwerkt (ook) afhangt van de branche waarin je opereert.

Mijn branche (bedrijfsadministratie) is behoorlijk algemeen: welke ondernemer heeft géén boekhoud(st)er nodig?
Mijn doelgroep is ook ‘al gauw goed’: IB-ZZP-ers.
Als ik mijn netwerkbijeenkomst goed uitzoek, bevind ik me in principe midden tussen m’n doelgroep en hoef ik dus niemand specifiek uit te kiezen.
Ik ga dus met een heel ander plan naar een netwerkbijeenkomst, namelijk om leuke en interessante mensen te leren kennen. Meer niet.

Voor mij (en mijn klantportefeuille) werkt deze manier erg goed.

Ik heb zo al een aantal hele leuke contacten opgedaan die ik anders waarschijnlijk had gemist. Contacten die op een andere manier heel nuttig voor me zijn. Bijvoorbeeld om periodiek van gedachten te wisselen over ondernemerschap in het algemeen. Uit een aantal van die contacten zijn na verloop van tijd overigens ook weer klanten voortgekomen, hetzij eerstelijns (contact zelf), hetzij tweedelijns.

Tip 1 gebruik ik dus heel losjes, alhoewel je ook zou kunnen zeggen dat ik zonder enig plan naar een bijeenkomst ga.
Tip 2 en 3 gebruik ik niet.
Tip 4 en 5 gelden voor iedere manier van netwerken, zelfs/ook de ‘planloze’!

Groeten, Renée Daniëls

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Leuk ‘ander’ perspectief… het klinkt als een walvis in een zee van plankton. Hoeft alleen maar zijn mond open te doen… Relaxt gevoel. Heel anders dan de haaien die moeten jagen. Ik denk dat wij jagers wel wat kunnen leren van de relax van deze walvis 😉

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
9 years ago

Wat ik merk op netwerk-events is dat er ook daar, net zoals in het echte leven, mensen zijn die jou negatief en positief beoordelen. Iedereen heeft daar zijn eigen redenen voor.

Dus de tip die ik zou geven is:
– kijk vooral naar de mogelijkheden van mensen
– trek je zo min mogelijk aan van de opinies van anderen: denk in termen van oplossingen – soms hebben kritische mensen een punt, maar soms heb je gewoon een andere mening dan hen, en wie ken jezelf nu beter dan jezelf!
en richt je op positieve mensen die jou een goed gevoel over jezelf geven
– complimenteer anderen – dat wordt nog te weinig gedaan we nemen het allemaal zo voor evident aan: complimenten geven brengt zo’n positieve spiraal teweeg – complimenteer mensen die dingen hebben waar jij naar streeft!

Suzanne Trieling
8 years ago

Goeie tips! Dank je wel
Ik hou ze in gedachten bij mijn volgende netwerk event.

Astrid van den Broek
Astrid van den Broek
10 years ago

in tegenstelling tot veel mensen vind ik het heerlijk om te netwerken, daarom heb ik het nooit als NET WERKEN ervaren.

Echter…. die klik, die gunfactor die zat er wel bij mij.
maar…. de doelgerichtheid en effectiviteit, die kon nog wel wat beter.

Nu…
Lees ik eerst linkedin profielen van potentieel interessante mensen, print die uit om zo hun gezicht en achtergrond info te hebben.
NU…
wil ik maar met enkele mensen een goed gesprek hebben waarbij ik mijn gunfactor én mijn businessdoel gedoseerd inzet.
NU…
zit ik alleen bij 1 professionele netwerkclub, naast losse netwerkmomenten, waar je GEMODEREERD NETWERKT !!
Heel functioneel, heel gericht en heel erg gebaseerd op het opbouwen van: to know, to like, to trust.

Kortom: koppel je persoonlijke passie aan zakelijke doelgerichtheid en zet je nieuwsgierigheid en bereidheidsknop aan zodat jij de ANDER kan helpen. Linksom of rechtsom. het komt altijd terug!!!

Paul van Aarle
10 years ago

Als je online via LinkedIn, Facebook of twitter al eens hebt gereageerd op een contact wat je wil ontmoeten op een netwerk event, dan is de drempel lager en heb je een aanknopingspunt voor een gesprek.

Dus zoek je droomklant online op, probeer hem ergens mee te helpen of hem waarde te geven via social media (dat is minder eng dan iemand koud aanspreken).

En als je hem dan op het netwerk event opzoekt zul je merken dat het voelt alsof je toch en beetje ‘een bekende’ aanspreekt.

Social media is zo een mooi opstapje naar een echt contact.

Robbert Bloemendaal
10 years ago
Reply to  Paul van Aarle

De grenzen tussen social media en de ‘echte wereld’ vervagen in razend tempo. Ik ben bang (want hou er niet van helaas) dat iedereen zich ook digitaal sociaal op zal moeten stellen op de grote twitterberg…

Mark den Dubbelden
10 years ago

Enerzijds is dat een minpunt ja, anderzijds, als je mensen via social media ontmoet kun je daarna afspreken elkaar beter te leren kennen via een afspraak in real life. Het beste van twee werelden in dat geval?

Pim de Rooij
10 years ago

Zorg dat je visitekaartje een witte achterkant heeft zodat er op geschreven kan worden.

M.a.w….. NOOIT een volledig zwart/donker visitekaartje laten drukken!!

Mark den Dubbelden
10 years ago
Reply to  Pim de Rooij

Dát, en, zoals al eerder genoemd, niet laten lamineren. Dat schrijft zo lastig 🙂

Nathalie Koster
10 years ago

Ik vind netwerken helemaal niet fijn. Ik ben ontzettend introvert.

Maar met klotsende oksels zal ik toch weer naar de volgende bootcamp gaan, om te leren en om te netwerken.

Waarom vraag je je af? Omdat ik geleerd heb dat je inkomen slechts kan groeien in de mate waarin jij groeit! En de enige tijd wanneer je echt groeit, is wanneer je je ongemakkelijk voelt.

I will see you on the next Business Bootcamp!

Hartelijke groet,
Nathalie

Klaartje Loose
10 years ago

Komt me bekend voor Nathalie, introvert en met klotsende oksels, zo is het voor mij ook jaren geweest… Maar de klotsende oksels zijn voorbij, sinds ik van mijzelf kleine stappen mag nemen en niet perfect hoef te zijn; dat wil zeggen dat ik het allemaal nog lang niet zo systematisch en doelgericht aanpak als Nisandeh hierboven beschrijft, maar ik netwerk tegenwoordig wel, en met toenemend plezier!

Ik heb het laatste jaar wel thuis voorbereid wat ik ga zeggen op de vraag ‘wat doe je?’ en dat komt steeds soepeler mijn strot uit 😉
Ga ook regelmatig met 1 of 2 echt goede contacten naar huis en ben daar heel tevreden over.

Wat ik lastig vind aan een heel weekend, is dat ik tussendoor even op moet laden, op mijzelf wil zijn, dus de lunch en andere pauzes niet effectief kan benutten, qua netwerken dan…
Toch maar eens kijken of ik een aantal van de bovengenoemde tips kan verwerken volgende Business Bootcamp!

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Weten wat je er gaat doen en met wie is voor mij de oplossing. Gewoon wat slap praten krijg ik namelijk niet voor elkaar, tenminste niet als daar een gevoel van ‘ik moet zaken doen’ achter zit. Het is niet zuiver. Het specifiek met iemand praten, dus de zakelijke basis de drijfveer laten zijn, opent op zich het perspectief op een gewoon gezellig mens tot mens gesprek. Een extra laag menselijkheid, dat is wel eerlijk.

Rina van Mierlo
10 years ago

Netwerkbijeenkomst en er naar toe gaan met een doel?

Ik krijg er een raar gevoel van als ik daar aan denk. Een kriebel in mijn maag en een brok in mijn keel.

Kennelijk vind ik het dus eng. Netwerken is eng voor mij. En dit toegeven en erkennen is nieuw voor me, merk ik.

Ik heb mijn remarkable product nog niet helder. Wil graag iets betekenen voor kinderen, maar weet de vorm nog niet. En ben al eens eerder bij de Business Bootcamp geweest en stel mezelf de vraag “wat heeft het me gegeven?” En als ik daar eerlijk op antwoord dan zou dat zijn “meer onzekerheid”.

Maar ja, hoe kom ik dan aan mijn remarkable product…????

Marja Dedden
10 years ago

Hallo Rina,
Ik herken jou gevoel ook wel van toen ik net ging netwerken. Ik liep daar met het gevoel dat ik “mijzelf”moest verkopen. Inmiddels heb ik mijn manier gevonden. Op de meeste netwerk bijeenkomsten kom ik mijn potentiele klant niet tegen en kan ik het idee van verkopen loslaten. Wat ik nu doe is oprechte interesse tonen in de ander en kijken waar ik hem of haar mee kan helpen. Door vaker naar dezelfde bijeenkomsten te gaan bouw je een goede band met bepaalde personen op en wordt voor hen duidelijk waar zij jou mee kunnen helpen. Je potentiele klanten zitten in hun netwerk of nog een persoon verder. Door vaker contact te hebben komen deze netwerken ook tot jouw beschikking.

Anna Sofia van Hooijdonk

Hoi Rina,
Zou dat dan niet je prachtige remarcable product kunnen zijn? Je bent zeker van je onzekerheid! Dat is mooi, hebben niet vele kinderen daar ook last van? Door kinderen (en hun ouders) om te leren gaan met hun onzekerheden ben jij zeker van werk!!

By the way: ik hearken je gevoel dat netwerken wat eng is, maar JE BENT IEMAND! en dat is belangrijk, je mag er zijn met je expertise.

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Heel herkenbaar Rina, voor mij is echter de maagpijn er vooral door het spel wat er gespeeld lijkt te worden: gezellig met elkaar kletsen met als achtergrond de ‘werk-honger’. Een schimmenspel waar ik van in paniek raak. Echt werken ligt me beter dan net-werken. Voor mij is duidelijkheid vooraf, dus doelen stellen, de manier om juist die onduidelijkheid eruit te gooien.

Mark den Dubbelden
10 years ago

Hoi Rina,

Vervelend voor je dat je het zo lastig vindt om te netwerken…
Wat ik heb gemerkt is dat je met hoe meer mensen je spreekt ook je eigen visie veranderd. Sowieso je “elevator pitch” maar andere ondernemers kunnen je ook helpen met frisse inzichten.

Ik hoop dat dit je wat helpt!

Geert Wemmenhove
10 years ago

Hoi Rina,

Ik zelf ben begonnen aan mijn praktijk als counsellor-coach-trainer, omdat ik diep in mijn hart wist dat ik daar echt wat toe te voegen had.

Mijn passie om te spreken over dingen die “er toe doen” (ik ben niet zo goed in small talk) as voor mij de grootste motivatie om dit vak te kiezen.

Eenmaal op weg heb ik gevonden wat mij volledig heeft overtuigd en heb me daar helemaal op gegooid.

Voor mij was dat de manier waarop mensen hun realiteit scheppen door het verband tussen gedachten, bwustzijn en onze geest.

Klinkt tamelijk zweverig, maar wanneer je hoort hoe die werking in elkaar zit, dan is het juist aards en helemaal te begrijpen. (Tenminste zo was het voor mij)

Wat ik ermee wil zeggen is dat ik je wil aanmoedigen om “te beginnen”!

Twijfelaars, twijfelen en twijfelen en twijfelen, maar de stap die ze nodig hebben wordt niet gezet, omdat er van alles is wat die stap zogenaamd weerhoudt. DOE het. DOE het. DOE het.

Ik hoop dat ik je de schop onder je kont heb gegeven (met respect) die je waardeert.

Met warme groet,

Geert

Mugen Convalesco
Mugen Convalesco
10 years ago

De beste voorbereiding voor een Netwerkbijeenkomst is onstaan na mijn eerste- totaal mislukte- netwerksessie. Ik was echt een moment goed ziek van de teleurstelling.

Ik vertelde mezelf voor de eerste netwerkbijeenkomst steeds hetzelfde: “Het zijn gewoon mensen net als jij. Waarom zou je je minder voelen. Gewoon doen. “

Mijn werkelijke, ongecontroleerde gedachten die dag: “Al die experts en ervaren businesspeople…waarom zou ik van waarde zijn voor hen? Wat heb ik nou werkelijk toe te voegen?”

De meest essentiële vorm van voorbereiding voor mij is dit: vooraf aan een netwerkbijeenkomst VERPLICHT ik mijzelf dit soort gedachtepatronen te :

1. Herkennen
2. Ordenen
3. Ontmaskeren
4. Te Vervangen (indien nodig)

Het hele proces gaat me steeds eenvoudiger af. Alle werk aan voorbereiding voor een netwerkbijeenkomst gaat me daarna goed af. Tijdens een netwerkbijeenkomst overigens, laat ik ook wel eens mijn ‘lijstjes’ los. De meest interessante mensen ben ik op zulke momenten tegen het lijf gelopen.

Astrid van den Broek
Astrid van den Broek
10 years ago

Weet je wat het ALLERBESTE werkt bij netwerken???

Anderen aanbevelen waar jij enthousiast over bent.
En zelf zo’n goed werk leveren dat jij ambassadeurs krijgt die jij kunt voeden met gerichte info waarmee zij jou kunnen aanbevelen in hun netwerk.

Wat is er nodig om je ambassadeurs goed te voeden?
– in jip en janneke taal kort en boeiend kunnen vertellen wat je te bieden hebt.
– voor welke doelgroep dit interessant is.
– en voor welke type bedrijven/type particulieren je werkt.

Hoe concreter, hoe beter.

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Dat is nogal een kado wat je van die ambassadeurs vraagt Astrid. Ik begrijp helemaal waarom het heel goed kan werken, maar wat geef je ze ervoor in ruil? Of is dat niet nodig?

Marja Dedden
10 years ago

Zorg dat de mensen uit je directe omgeving je ambassadeurs worden. Zij willen graag dat je succesvol wordt en willen dit met alle liefde voor je doen. Veel mensen maken de fout alleen andere ondernemers te vertellen wat ze doen en niet de naaste familie en vrienden. Jij kent de personen niet die in het netwerk van hun netwerk zitten. Zo mis je een hele groep potentiële klanten

Gerda Brussé
10 years ago

Persoonlijk mensen spreken op een netwerk levert nog steeds het meeste op. Van tevoren bekijken welke mensen ik precies wil spreken heeft voor mij meestal niet zo veel nut. Het is in een profiel niet te lezen of iemand een kind met problemen heeft.

Wat ik wel merk is dat wanneer ik gefocused ben op een doel, ik precies de juiste mensen spreek. En ook weet te interesseren. Zonder doel heb ik soms een gezellige en soms een heel korte netwerkbijeenkomst. En altijd zonder resultaat.

Mijn aanvullende tip is: Ga altijd met een goede mindset naar een netwerk, open en positief, dit straal je uit en trekt de juiste mensen aan. Heb je geen zin om te netwerken blijf dan thuis. Het doet je business meer kwaad dan goed.

Klaartje Loose
10 years ago
Reply to  Gerda Brussé

Ook voor mij zit het in het persoonlijke contact, Gerda.
Zo gaf ik zondagavond een salsaworkshop (betaalde hobby ;-D) tijdens een cultinair café (diner met dichters die voordragen uit eigen werk) met het thema SalsAlegria.
Hoewel het niks met mijn dayjob te maken heeft, raakte ik met een aantal dichters en gasten in gesprek, van het één kwam het ander, en voor ik het wist vroegen 2 mensen me naar mijn kaartje en die hebben me gisteren allebei ook al gemaild voor uitdieping van het contact…
Het zal vast geholpen hebben dat ik altijd bijzonder open, enthousiast en vrolijk word van dansen!

Mariken de Kok
10 years ago
Reply to  Klaartje Loose

Hoi Klaartje,

Ik houd ook zo van dansen. Een netwerk event in combinatie met dansen klinkt goed 🙂 Zouden er dan nog betere uitkomsten van zo’n event kunnen zijn?

Janine Dumont
Janine Dumont
10 years ago

Hi,

Graag deel ik met jullie een gouden tip die Nisandeh een tijd geleden gaf op een speciale netwerk training en die mij erg goed helpt. Men vraagt bijna altijd : Wat doe je? Geef daar nu eens geen rechtstreeks antwoord op => iedereen heeft bepaalde vooroordelen over verschillende beroepen. En heel eerlijk niemand is geïnteresseerd in jouw functie maar wel in de voordelen die jij biedt!

Wat zeg je dan wel: I help to achieve/create <>. Vertaald naar wat Nisandeh doet krijg je dan: I help ZZP’ers to double their income and double their free time within a year.

Op bovenstaande krijg je dan vaak als reactie hoe doe je dat dan…. Nisandeh: De meeste ZZPérs werken erg hard, maar verdienen nauwelijks geld. En ze hebben ook erg weinig vrije tijd.

Als je daar reactie op krijgt dan ga je door en geef je aan dat je een aantal trainingen hebt ontwikkeld die dit kunnen bewerkstelligen. Ander voorbeeld. Wat doe je: Ik ondersteun Marcom afdelingen bij complexe huisstijl trajecten om binnen hun budget en tijd te blijven…

Hoe doe je dat dan: Veel Marcom afdelingen hebben niet de expertise in huis die deze trajecten vergen. Daardoor loopt een traject vaak vertraging op en kost het meer dan gebudgetteerd
En als je daar dan reactie op krijgt:
Ik ben gespecialiseerd in deze trajecten en op interim basis sta ik Marcom afdelingen bij. Door mij blijven ze binnen budget en binnen de afgesproken tijd.

Dit is zo’n andere manier van praten over je vakgebied en zoveel leuker en meteen duidelijker voor je toehoorder wat je nu eigenlijk doet. Dat werkt echt. En nee het is niet makkelijk, vergt even oefenen en goed nadenken van te voren. En dat is ook iets waarop je je voorbereid, hoe je je presenteert!

Veel succes
Janine Dumont
Living Mindz

Saskia van Velzen
10 years ago
Reply to  Janine Dumont

Wat doe je?
Dat is een goeie tip Janine, ik ben gelijk gaan nadenken over mijn ‘toko’.

Vraag: wat doe je?
Ik help mensen om meer te lachen in hun leven.

Hoe doe je dat?
De meeste mensen zijn het lachen verleerd. Kinderen lachen nog wel 400x per dag, maar bij volwassenen is dat maar gemiddeld 15x. Kinderen hebben geen hoofdpijn.

….
Door het geven van lachyoga en lachworkshops help ik mensen de lach (terug) te vinden.

Dank je wel!

Ruud Overstegen
10 years ago

Hoi Saskia,
Lachen en ook huilen zijn emoties die getoond mogen worden. Waarbij met lachen de meeste spieren van je lichaam worden geactiveerd en waarbij het brein goede gevoelens achterlaten.

Een perfect middel om mensen te helpen. Mijn duim heb je.

Indra Radjkoemar
10 years ago

Ruud en Karin,

Ik vind dit een leerzame conversatie. Iemand die in z’n eentje lacht wordt voor gek verklaart, maar huilen in je eentje, das normaal, dus doen we dat liever.
Wij zijn zo gefocust om normaal over te komen bij anderen, dat we steeds abnormaler worden voor onszelf. Op een gegeven moment staan we dan zover van onszelf, door anderen te behagen, dat ongemakken het leven binnendringen. Dat gebeurd omdat we weinig “thuis zijn” in onszelf, doordat “het denken’ van anderen belangrijker is. Dat probeer ik in mijn praktijk af te leren. Ik breng ze langzaam aan terug in hun lichaam.

Vorige week vroeg een cliënt: Als anderen gekwetst worden doordat ik mijn gevoel wil uiten, dan?

Mijn antwoord: Daar worden ze sterker van dank zij jou.

Het denken en de realiteit omheen is voortdurend in gevecht met elkaar. Daardoor wordt het lachen steeds minder.

Saskia van Velzen
10 years ago

Hoi Indra,

een korte aanvulling. Voor dat alleen lachen heb ik in de lachyoga nog een leuke oefening. Omdat dat inderdaad vaak zo raar is.

Pak je mobieltje en stel je voor dat je je beste vriend(in) aan de lijn hebt en die vertelt je een hilarisch verhaal. Zo hilarisch dat je enorm moet lachen. Je hebt nu een mobieltje in handen en een ander zal denken dat er aan de andere kant iets verteld wordt.

Dit is natuurlijk niet nodig, je kan ook zo lachen. Maar als je last hebt van de omgeving kan het behulpzaam zijn als je toch wil lachen 🙂

Saskia van Velzen
10 years ago

Dank je Ruud. Lachen en huilen liggen inderdaad heel dicht bij elkaar. Het kan zo overspringen. Beide tonen kan heel bevrijdend werken.

Sonja Groenwegen
Sonja Groenwegen
10 years ago
Reply to  Janine Dumont

Ik vind de tip van Janine een hele waardevolle. Nog niet zo lang geleden begon ik te stotteren als mensen mij vroegen wat ik doe en zei zoiets als:” eeehh ik heb een praktijk, ja eeehhh voor persoonlijke ontwikkeling en stemexpressie”, dan stopte het meestal met, oh leuk.

Ik merkte hoe belangrijk het is om voor jezelf helder te hebben wat je doet. Woorden geven aan iets wat voor mij zo vanzelfsprekend is.

Nu kan ik zeggen, ik begeleid mensen in veranderingsprocessen.
Mijn kracht ligt daarbij in het begeleiden naar de binnenweg, ik zie, voel en hoor waar blokkades zich bevinden en nodig uit met een onvoorwaardelijk welkom.
Dit zowel individueel als voor teams, groepen.

Dit doe ik met liefde toewijding en humor. Hierbij maak ik gebruik van mijn kennis over TA/ NLP, Systhemisch werk en stemexpressie/stemtherapie. Ik merk dat ik ook elke keer als ik vertel wat ik doe, het weer een beetje meer in mezelf veranker. Ik ga van binnen staan voor wat ik uit wil dragen.
Dat ervaren/ voelen is voor mij zeer waardevol.

Anouk Plantinga
Anouk Plantinga
10 years ago
Reply to  Janine Dumont

Dit is inderdaad een goed tip, Janine.
Het maakt het niet alleen leuker en boeiender om te vertellen en naar te luisteren, maar je gaat ook anders denken over wat je doet. Door jouw stukje te lezen, gaat het borrelen en merk ik dat ik er meer bij stil wil staan: Wat doe ik dan eigenlijk? En hoe vertel ik dat aan anderen?

Suzan Jong
10 years ago
Reply to  Janine Dumont

Hai Janine,

dank je wel voor de reminder!

Nisandeh heeft het inderdaad gezegd, maar ik merk dat ik al snel weer in dezelfde valkuil ben gelopen door te zeggen wat m’n vak is, i.p.v. te noemen wat ik voor iemand kan betekenen.

Groet,
Suzan

Ruud Overstegen
10 years ago
Reply to  Janine Dumont

Ik weet dat je gelijk hebt Janine, maar het voelt als aandacht vragen en dat is wat ze mij heel vroeger hebben afgeleerd. Dus hou je het maar kort en laat je de ander aan het woord of vind je jezelf niet echt belangrijk. Inmiddels 62 jaar en nog moeite met die druk van vroeger.

Ik kom naar de Business Bootcamp omdat ik dat wil afleren.

Mark den Dubbelden
10 years ago

Hoi Ruud,

Hoe was de Business Bootcamp?
Ik heb me zojuist ingeschreven voor januari, heb er nu alweer zin in!

Mark den Dubbelden
10 years ago

Hallo Ruud,

De business bootcamp zal je zeker helpen “het vragen” minder vervelend te laten voelen. Mij heeft het in ieder geval behoorlijk geholpen op bijvoorbeeld het gebied van acquisitie, wat natuurlijk alleen maar “vragen” is!

Ik wens je veel plezier op de Business Bootcamp, deel je je ervaringen nadien?!

Groet
Mark

Karin van Toor
Karin van Toor
10 years ago

Volgens mij moet jij juist goed je verhaal kunnen doen en geen last hebben van het verleden.
‘k Zag op je site dat jet het verleden kan bijstellen (als ik het goed heb) en je opent je site met ‘als jij je emoties kan tonen kan ik je helpen’
Lijkt me echt reuze interressant, want ook voor het musiceren heb je die emoties nodig.
Maar zo ongelofelijk veel mensen zitten juist hierin zoo vast.
Wanneer jij je verhaal kwijt wilt, dan ben ik een en al oor.
‘k heb me al aangemeld bij Business Bootcamp de 17e september.

Ruud Overstegen
10 years ago
Reply to  Karin van Toor

Hoi Karin,
Dank voor je support. Voor mij ligt de zaak niet meer dat ik niet het durf uit te dragen maar meer hoe ik dat moet doen.
Omdat wat ik kan bieden zo tegenstrijdig is met wat nu gangbaar is. Veel mensen hebben al alles geprobeerd of zijn door het vele aanbod de draad kwijt. En over emoties praten doe je niet zomaar.
Dat emoties je kan maken en breken weet ik uit ervaring en wil daarom mensen helpen hun goede emoties te activeren zodat ze hun potentieel kunnen behalen.

Robbert Bloemendaal
10 years ago
Reply to  Janine Dumont

Mooie tip, niet vertellen wat ‘je’ doet, maar wat ‘het’ doet en invoelbaar voor de ander. Inderdaad sta je dan naast die ander te kijken naar dat wat ‘het’ doet. Ook een goede test om bij jezelf na te gaan of je goed weet / kunt verwoorden waar je dienst goed voor is.

Rina Hogenes
10 years ago
Reply to  Janine Dumont

Hallo Janine,

Wat een goede tip! Zo “prikkel”je de ander tot nieuwsgierigheid.
Ik vind het een eye-opener om te lezen om je daadwerkelijk te focussen op mensen die je wil spreken.
Vaak ga ik er wel heen, maar kom erachter dat het dan nog niet zoveel oplevert.
Weer veel om over na te denken dus, an die arbeit!!

Groetjes Rina

Mark den Dubbelden
10 years ago
Reply to  Janine Dumont

Inderdaad een goed punt Janine!
Je kunt het natuurlijk ook omdraaien, vraag iemand welke problemen ze oplossen binnen hun specifieke branche. Op die manier kun je ze zelf beter helpen en koppelen aan mensen in jouw netwerk die juist die problemen hebben uitgesproken als iets waar ze tegenaan lopen!

Saskia van Velzen
10 years ago

Wat ik geleerd heb is vragen. Soms is het nog zoeken naar de juiste plek voor de vraag om een antwoord te krijgen.

Mijn vraag nu is: weet jij iemand die mij kan helpen met een microfoontraining? Ik heb een hekel aan praten door zo’n ding, maar mijn groepen worden steeds groter en mijn eigen volume niet 🙂

Wie kan mij helpen?

Hans Gort
10 years ago

De grenzen tussen sociaal en succesvol netwerken en asociaal netwerken zijn best dun.

zou je zaken doen met iemand die na 2 minuten al weer over je schouder kijkt naar een volgende prospect. Ik niet! Maar ik wil ook niet twee uur met iemand staan praten over zijn hele gezin en hobbies.

Waar ligt die grens?

Ik nijg er nog wel eens naar om in het in het laatste gesprek te komen, zeker als ik iemand oprecht en interessant vindt.

Wie heeft er een goede tip voor me?

Astrid van den Broek
Astrid van den Broek
10 years ago
Reply to  Hans Gort

Ga naar netwerkclubs waar men zakelijk weet hoe het werkt.
Er zijn genoeg initiatieven op dat gebied. Gemodereerd netwerken via Heritage is bijvoorbeeld erg succesvol en prettig om te doen. wel alleen voor senior ondernemers die werken vanuit een gevende instelling en leads serieus en goed opvolgen.

Mark den Dubbelden
10 years ago

Ook een leuke tip:

Op een aantal plaatsen in het land zijn er “open coffee” clubs actief. Lokale ondernemers treffen hier elkaar op een laagdrempelige manier. Op LinkedIn zijn er diverse clubs te vinden. Ik vind het een prettige netwerkomgeving (zelf actief in Bergen op Zoom en Roosendaal)

Karin van Toor
Karin van Toor
10 years ago
Reply to  Hans Gort

Beste Hans,

Het is mij niet helemaal duidelijk waartoe jij nu neigt, maar ik zou in ieder duidelijk aangeven hoever jij wilt gaan. Wil je ook de andere bezigheden van die persoon bespreken of wil je het puur zakelijk houden.
Wanneer je het gevoel hebt dat iemand oprecht en interressant is, geef hem/haar dan je kaartje en vraag of een nader contact op prijs wordt gesteld.

Robbert Bloemendaal
10 years ago
Reply to  Karin van Toor

De spijker op zijn kop Karin! De basis van deze bijeenkomsten is WERK. En dus het opdoen van zoveel mogelijk contacten. Met elkaar blijven praten over koetjes en kalfjes is – in mijn eigen ervaring – een poging om niet aan de bak te hoeven en dus niet aan het werk te gaan. Van netwerken naar nietwerken zogezegd.

Mark den Dubbelden
10 years ago
Reply to  Hans Gort

Hoi Hans,

Je hebt wel een punt vindt ik. Ik vindt het inderdaad ook storend als iemand continu rond zit te kijken of iemand anders interessanter is en ik zou daar ook geen zaken mee doen.

Echter sluit ik me geheel aan bij Karin, als het interessant is om langer met iemand te praten is het goed om een vervolgafspraak te maken, ik heb al veel tips gezien over het plannen van een lunch bijvoorbeeld. Of zo’n vervolgafspraak interessant is kun je volgens mij een een paar minuten wel peilen.

Succes!

Margreet de Graaf
10 years ago

Tijdens een netwerkevenement wil ik natuurlijker zijn en minder met mezelf bezig zijn. Ik doe ongeveer drie jaar erg mijn best om ‘de regels’ voor het netwerken te volgen. Hierdoor stokken diverse gesprekken en voel ik me heel ongemakkelijk. Refererend aan Nathalie Koster wil ik deze ongemakkelijke situaties juist gaan aangrijpen als kans om te groeien.

Mijn volgende netwerkevenement is half oktober tijdens de Master Entrepreneur van Open Circles. Ik zie er naar uit bekende en nieuwe personen te ontmoeten..!

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Ik vind jullie heel moedig. En het is de manier – ben ik bang 😉

Tamara Willems
10 years ago

De Business Bootcamp van afgelopen week was voor mij een mooi moment om lekker te netwerken.

Mijn tip: wees oprecht geïnteresseerd in de persoon die tegenover je staat! Stel vragen, deel en – heel belangrijk – luister. Dit weekend heb ik ontdekt dat ik niets doe met de contacten die niet openstaan voor mijn verhaal. Ik denk dat velen dat delen. Dus laat jezelf zien, maar geef de ander ook de kans zich te laten zien!

Suzanne Wartenbergh
9 years ago

Fijne tips weer. Dank daarvoor!

Zelf vond ik netwerken heel lang een heel eng woord. Ik had het gevoel dat ik mezelf moest verkopen, liefst zo snel mogelijk en met een zo’n groot mogelijk resultaat. Snelle babbels, slimme praatjes, enz. Mijn beeld bij netwerken toen.

Zodra ik me besefte dat naar mensen luisteren, mensen je hulp aanbieden waar jij kan helpen, nieuwe mensen leren kennen en daarmee toegang krijgen tot nieuwe kansen en ‘gewoon’ sociaal omgaan met mensen een betere vertaling is van netwerken, viel de druk van het netwerken af. Zo kon ik veel opener naar bijeenkomsten gaan met het gevolg dat ik vrienden kon maken en dat deze vrienden vervolgens klanten werden.

Mijn tip dus zie netwerken als vrienden maken en mensen ontmoeten. Dat kan de lading van het begrip afhalen en dat maakt netwerken een stuk prettiger.

Carin van den Berg
10 years ago

Een handige tip voor het contact zoeken met elkaar na het evenement via mail: plaats een fotootje in je mail.

Veel mensen onthouden slecht namen, maar wel goed gezichten. Door een fotootje onder je mail te plaatsen bij je contactgegevens, heb je meer kans dat mensen jouw gezicht aan je naam koppelen en herinneren wie je bent.

Veel succes!

Ik ben er helaas niet bij deze Business Bootcamp, heb andere afspraken.

Carin

Pim de Rooij
10 years ago

Daar haak ik graag op in:

Mits het mogelijk is, mail je contact dan niet, maar stuur een bericht via LinkedIn.

– je ziet elkaars gezicht
– er staat meer informatie over de persoon op dan op zijn visitekaartje
– je hebt er een contact bij op LinkedIn!

Succes!

Marja Dedden
10 years ago
Reply to  Pim de Rooij

Goede tip Pim. Ik nodig ook vaak mensen die ik gesproken heb uit via linkedIn. Wanneer je bij onderhoud van je contacten ook nog aangeeft hoe je deze persoon hebt leren kennen en eventueel wat persoonlijke dingen in het commentaarveld schrijft heb je alle info die je nodig hebt bij elkaar.

Anouk Plantinga
Anouk Plantinga
10 years ago

Wat zou je willen bereiken en hoe ga je dat doen? En daar dan bij blijven. En tegelijkertijd openstaan voor mogelijkheden.
Ik denk dat het daar toch wel op neerkomt bij mij en dat ik dat tevens het moeilijkste vind.
Als je echt weet waarvoor je iets doet, doe je het graag, denk ik toch echt. Zelfs netwerken…

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Het leuke is dat als ik dit lees ik denk ‘daar zou ik wel mee willen praten’. Tussen gefocuste netwerkers die het eventueel zelfs wel een heel klein beetje leuk gaan vinden, kan het heel genoeglijk zijn!

Ruud Overstegen
10 years ago

Als je wilt weten waarom je iets doet kom je niet echt tot de kern. Je natuurkwaliteiten die elk mens heeft op de juiste waarde schatten is de oplossing. Vaak zien mensen hun eigen vaardigheden niet als iets unieks. Maar dat is het wel. Hoe meer je in de lijn zit met die dingen die je van nature al doet, hoe makkelijker je business gaat.

Patrick Balleur
10 years ago

Vraag tijdens netwerken meteen om een ander zijn visite kaartje, dan heb je gelijk een spiekbriefje wat hij of zij doet, hoe hij/zij heet en waar vandaan komt.

Alexander Israel
Alexander Israel
10 years ago

Haha Patrick. Een andere optie is daadwerkelijk afstemmen op de ander zodat er contact ontstaat. Zo blijf je hangen bij de ander en dat maakt dat de ander het gesprek leuk vindt. Uiteindelijk is dat de bedoeling. Toch?

Ik groet-je

Ruud Overstegen
10 years ago

Hoi Patrick,
Het is daarom ook zo belangrijk niet alleen je beroep erop te zetten maar ook dat wat je doet.
Vaak zetten mensen erop dat ze coach of directeur zijn in plaats van dat ze werken met bedrijven ofzo en in welke branche.

Later ben je dan vergeten welke linken je hebt met die persoon.

Sylvain Brokling
10 years ago

Verheug me nu al op een vrij groot network event voor morgen. Bereid me nu veel beter voor, met succes.

Begin tegenwoordig met vooral te zoeken naar wat ik voor iemand anders kan betekenen. En guess what, ik kan meer voor anderen doen dan ik dacht. Dit werkt zo effectief, voor mij dan.

En ze staan er op om wat voor mij terug te kunnen doen. Ik zoek mensen die weer mensen kennen die et cetera…. en een doorverwijzing werkt zo krachtig.

Heb geleerd eerst te geven…zo waardevol.

Anita van Overmeeren
10 years ago

Meestal kwam ik bij netwerkbijeenkomsten vandaan met afspraken met mensen waar ik iets voor kon betekenen en had ik geen afspraken met mensen die iets voor mij konden betekenen.

Het bekende ‘wel geven, maar niet durven vragen!’

Ik ben er dus achter dat ik ook moet leren vragen, maar waar ik ook achter ben is dat je open moet staan voor iedereen om aan te vragen. Niet voor de ander bepalen dat hij niets voor jou kan betekenen, maar het hem zelf laten bedenken of hij dat wel of niet kan.

Mariken de Kok
10 years ago

Hoi Anita,

Goed dat je nog eens benadrukt, dat je niet alleen moet leren vragen, maar ook moet open staan voor de mensen waaraan je het wil vragen.

Ik merk zelf ook wel eens dat ik al bij voorbaat besluit dat iemand mij niet kan helpen.. Dat zijn misschien allemaal wel gemiste kansen geweest..

Succes met oefenen!

Marja Dedden
10 years ago

Daar zeg je iets heel waardevols Anita. Wij mensen zijn inderdaad geneigd om heel veel dingen al in te vullen voor de ander. Daar doen we niet alleen onszelf tekort mee, maar meer nog de ander.

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Heeft dat geven je nog wat opgeleverd? Volgens het hier gehanteerde karma model zou dat uiteindelijk tot het geval moeten zijn…

Mark den Dubbelden
10 years ago

Hoi Robbert,

Eigenlijk begin ik nu pas een beetje wat te krijgen uit mijn netwerk. Ik ben nu 1,5 jaar voor mezelf bezig. Wat ik wel heb gemerkt dat het ook even duurt voor je mensen kunt helpen, je eigen netwerk moet ook groeien voor je mensen kunt verbinden. Inmiddels wel wat goede leads verkregen. Mijn business is ook redelijk specifiek moet ik zeggen, dus dat maakt het lastig om mij aan andere mensen te koppelen!

Mark den Dubbelden
10 years ago

Hoi Anita,

Op zich is dat natuurlijk geen probleem. De mensen die je helpt zullen echt wel genegen zijn om jou vervolgens te helpen.
Het is dan inderdaad wel zaak om duidelijk te maken waarmee ze je kunnen helpen. Je bent wat dat betreft niet de enige, maar het went vanzelf 😉

Anita van Overmeeren
10 years ago

Hoi Mark,

Dank voor je advies. Fijn! Leuk om te zien wat iedereen doet en waar je dus je brood mee kunt verdienen en je passie in kwijt kan. Lijkt me een hele wereld op zich, de produkten die jij aanbiedt, interessant om te zien.

Succes!
Anita

Bram de Lange
Bram de Lange
10 years ago

Op een netwerkbijeenkomst deed ik veel moeite om mezelf in te houden niet van hop naar her te springen. Ik voel me te snel op mijn gemak. Als de ander niet meteen interesse in mij opwekte, trilden mijn benen van ongeduld.

Vorige maand heb ik mezelf opgedragen minstens vijf minuten geconcentreerd te luisteren. Tjonge, een hele verademing. Ik realiseerde dat ik minder zenuwachtig overkwam en gewoon een inhoudelijk gesprek kon voeren zonder direct te moeten scoren.

Maja van der Zijden
Maja van der Zijden
10 years ago

Netwerken zoals we dat traditioneel deden, elkaar een hand geven elkaar aankijken en blij zijn met de ontmoeting van een ander mens zal waarschijnlijk nooit helemaal verdwijnen. Toch hoor ik om me heen veel mensen praten over wat social media al voor hun heeft opgeleverd als het gaat om netwerken.

Misschien nog een paar ideeen, ga naar elke bijeenkomst met heel duidelijk voor ogen welke boodschap je wil achterlaten, ga in op wat de ander je brengt (ontvang dat als een kado) maar loop niet rond met te duidelijk wat jij wilt bereiken, dat beperkt enorm in het maken van de verbinding. De verbinding onthouden mensen het langst

Esther Molenaar
10 years ago

Voor mij is niets zo eng als netwerken. Ik doe het liever niet, maar niet netwerken is ook geen business. Het meeste netwerken doe ik online en vervolg doe ik offline en face to face.

Mijn tip:
Veel ondernemers hebben wel eens een hulpvraag. Echter, een ander om hulp vragen gebeurt weinig.
VRAAG. Je zult versteld staan van de reactie(s).
Kijk maar naar jezelf. Wanneer iemand jou om hulp vraagt, wil je toch ook helpen. Waarom zou een ander jou niet helpen?

Anna Sofia van Hooijdonk

He Esther,

Dacht ik vandaag toch de eerste te kunnen zijn! maar nee hoor, gaaf, jij bent nog steeds de nummer 1! J jij typt vast een stuk sneller dan ik! Hoop je snel weer eens persoonlijk te zien en spreken. Kunnen we weer verder netwerken!

Karin van Toor
Karin van Toor
10 years ago

Via deze site lees ik de verschillende reacties en link door naar de websites, waardoor je al een aardig beeld van die persoon kan hebben.

Inmiddels heb ik mailcontact gehad en hem ook zover gekregen om naar de Business Bootcamp te gaan.

Door voor het face-to-face contact al eerder contact met elkaar te hebben via facebook of de mail weet je al meer van elkaar en zal het contact op de 17e september ook makkelijker te leggen zijn.

Wanneer je nu maar de juiste personen ook nog maar weet te vinden tussen aaaaaaaaaaal die mensen.

Mariken de kok
Mariken de kok
10 years ago

Ik begrijp niet helemaal hoe je doelen kan stellen.. Het is vaak toch ook zo een toevalligheid welke mensen je tegen komt? En dan geldt volgens mij de regel: opportunity only knocks ones.. Dus hoe je inspringt op de kansen die tegen komt. Hoe kan je echt doelen stellen?

Ruud Overstegen
10 years ago
Reply to  Mariken de kok

Hoi Mariken,
Doelen komen voort uit onze wil, onze intuitie, om iets te bereiken. Geen doelen stellen komt door onze manier hoe we zijn opgevoed. Onze blauwdruk zeg maar.
Natuurlijk stel je jezelf elke dag weer doelen. Doe ik nu dat of straks. Als je geen doelen zou stellen, maakt een ander daar gebruik van. Dan doe je eigenlijk wat de ander wil dat jij doet.

Doelen stellen komt voort uit een idealisme. Wat wil je bereiken in je leven en waarom. Hoe beter je het kunt verwoorden, hoe meer inline je bent met dat proces. Het wordt je missie.

Ook ik had moeite met lange termijn doelen en moest werken met de riemen die ik aangereikt kreeg. Totdat ik besloot te beslissen wat ik over een jaar wilde bereiken. Toen werd alles ‘aangereikt’ wat daarmee te maken had.

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
9 years ago
Reply to  Mariken de kok

Hoi Mariken,

Klopt en van die toevalligheid kan je ook gebruik maken.

Maar zolang je nog geen nuttig contact met iemand hebt gemaakt kunnen jouw doelen helpen of richting geven. Het zijn 2 manieren (doel of spontaan) waarmee je flexibel kan omgaan afhankelijk van de situatie. Doelen kunnen helpen om meer te bereiken en te focussen. Doelen kunnen inderdaad helpen om die mensen los te laten waarvan je weet dat je ze op dit moment niet nodig hebt. Zo heb je meer tijd over voor jouw bedrijf.

Netwerkdoelen kunnen heel divers zijn:
– mensen vinden die vragen over iets dat ik aanbied willen beantwoorden
– een andere expert in mijn gebied vinden die op onze blogs informatie willen uitwisselen
– experts die een aanvullende dienst op mij aanbieden om mee samen te werken
– mensen vinden die me advies kunnen geven hoe ik mijn bedrijf kan verbeteren

Leo van Veenendaal
10 years ago

Zorg dat je zeker weet dat je minimaal 3 contacten hebt die vooral ook in jou geïnteresseerd zijn. Andersom weet je het al snel.

In mijn vorige Business Bootcamp bijeenkomst was ik er intuïtief niet zeker van dat er iets uit kwam, achteraf omdat ik te weining had doorgevraagd om een bevestiging te krijgen. Het resultaat was teleurstellend. Dus meer vragen en eventueel als een lunch regelen, kan jou het schelen, toch?

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Je hebt gelijk, maar het maakt me ook nerveus. Ik heb dus nog werk te doen in mezelf voordat de Business Bootcamp begint, dank je wel voor deze wake up call!

Eelco Verbrugge
10 years ago

Doormiddel van een website help ik de kleine onderneming en starter aan meer omzet. Ik zou graag naar netwerk bijeenkomsten gaan, maar ik studeer nog. Daardoor kan ik naar weinig tot geen netwerk bijeenkomsten gaan en probeer ik zoveel mogelijk contact op te zoeken via het internet. Als iemand nog een idee heeft, hoor ik het graag!

Mijn vraag is: Wat is jouw meest gebruikte openingszin?

Simonetta Ronconi
10 years ago

Salve,
Mijn naam is Simonetta Ronconi.
Als Italiaanse moedertaalspreker en onafhankelijke stemactrice en vertaler, heb ik inmiddels 24 jaar ervaring in de vertaalsector en in mediaproductie. Denk aan: bedrijfscommunicatie, e-learning projecten, zakelijke presentaties, marketing-onderzoek, museumcatalogi, audiotours, documentaires, bedrijfsvideo’s, ondertiteling van films en opera’s, websites, software-aanwijzingen voor kunstmatige spraaksystemen, iPad-toepassingen, wachtstandberichten en handleidingen en voiceovers voor bedrijfsvideo’s, reclamespots voor televisie en radio, documentaires, audiotours voor musea, e-learning programma’s, podcasts, website-presentaties, interactieve spraakresponssystemen, iPad-toepassingen, sprookjesverhalen, tekenfilms, taalcursussen, audio-gidsen voor software-toepassingen, kunstmatige spraaksystemen, enz… Eh, eh 😀
Met Nederland als mijn thuisbasis sinds 1987, werk ik vooral voor de Europese en Noord-Amerikaanse markt; in het bijzonder Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk, Ierland, Spanje, Italië, Canada en de VS.
Geboren en getogen in Rome, studeerde ik Engels, Frans en Duits in het Technische Instituut voor Tourisme. Daarna volgde ik de Hogeschool voor Tolken en Vertalers en behaalde mijn diploma voor het Engels en Duits. Na rondgereisd te hebben door de mooiste landen van de wereld, werkend als tolk/vertaler, besloot ik in 1987 om me te vestigen in de stad die me zo dierbaar was: Amsterdam. Mijn stem werd ontdekt, en vanaf dat moment mag ik genieten van het zeldzame voorrecht om mijn natuurlijk talent in te zetten om interessante, informatieve, en amusante voice-over projecten uit te voeren: een droom was uitgekomen.
Reizen, verhalen vertellen, en het bestuderen van de menselijke ziel behoren tot mijn grootste passies. Voeg daaraan toe mijn liefde en eerbied voor mijn moedertaal, en je zult begrijpen waarom ik mijn professionele leven wijd aan voiceover- en vertaaldiensten.
Wat ik doe is niet zomaar een tekst opzeggen in het Italiaans, maar het is een creatief proces waarbij de uitdrukking van mijn innerlijke essentie een belangrijke rol speelt, als toegevoegde waarde. Een bijdrage leveren aan de publicatie van zinvolle informatie en ideeën vind ik uitermate belangrijk.
In de Business Bootcamp van 17 en 18 september wil ik graag ondernemers ontmoeten die vertalingen en voice-over diensten in het Italiaans nodig hebben, die in de communicatiesector werken, en geïnteresseerd zijn in het uitwisselen van ervaringen, adviezen, en contacten.
Het doel van mijn deelname aan de Business Bootcamp is zoveel mogelijk kennis op te doen over klantenacquisitie, marketing, optimaal tijd-management en effectief netwerken.
Ik wil meer klanten aantrekken en efficiënter werken.

Uit liefde voor de Italiaanse taal, voor de Italiaanse cultuur,
voor mijn moedertaal

Uit liefde voor de ontdekkingsreis door ideeën, woorden, beelden, en geluid

Tot zaterdag 😀

Simonetta

Wout-Jan Slob
10 years ago

Netwerken doe ik vooral om te leren. Te leren van andere (grotere) ondernemers.

Iedere keer als ik me op mijn gemak voel bij een groep zorg ik dat ik mijn grenzen verleg en weer een treetje hoger klim.
Zo blijf ik en mijn business groeien en levert het me veel klanten op.

Robbert Bloemendaal
10 years ago
Reply to  Wout-Jan Slob

Mooi en invoelbaar gezegd, Wout-Jan. Vanuit een kwetsbaarheid er toch helemaal staan, dat is heel knap. En nastrevenswaardig.

Alexander Israel
Alexander Israel
10 years ago

De tips die ik heb mogen ervaren:
– wees authentiek, maak dingen nooit mooier dan ze zijn,
– stem af op de ander, wil hem/haar eerst begrijpen voordat je begrepen wilt worden,
– help en hulp: geef het en vraag erom,
– netwerken is net werken: doe moeite voor de ander
– draag een opvallende broek of trui/shirt/jas, je wilt onthouden worden,
– contact = synoniem voor relevantie,
– durf! Wees vriendelijk en correct om een deurtje verder te gaan,

Dat is het even.

Mariska de Wild-Scholten

Bepaal een paar DROOM-KLANTEN. Onderzoek of ze goed in het geld zitten en groeien. Probeer de juiste contactpersoon te vinden door specifiek op een functie te zoeken in LinkedIn en Google, in mijn geval Sustainability / EHS Managers en Chief-of-Operation (COO). Introduceer jezelf alvast kort voor het event indien mogelijk. Bij grote events kan het lastig zijn om iemand te vinden dus probeer van te voren af te spreken en mobiele nummers uit te wisselen.

Cees Koot
Cees Koot
9 years ago

Dankjewel. Ga hier zeker mee aan de slag.

Truus Janssen
10 years ago

Ik help mensen om zichzelf te presenteren. Vanuit elke (moeilijke) ‘Hier en Nu’ situatie. Waar ik vooral naar kijk is het non-verbale gedrag. Zonder al iets gezegd te hebben is de communicatie al met 80% gestart, zo niet beëindigd! We kennen het allemaal, en we signaleren het bij anderen. We zeggen dan: ‘ik weet het niet, maar ik had er geen goed gevoel over’, of, we voelen ons niet gezien. Maar we zijn ons te weinig bewust van de gevolgen van onze eigen non-verbale communicatie.

Ben je in gesprek met iemand? Hoe aandachtig ben je? Kijk je al met een oog naar de (interessantere) buurman die je nog moet spreken? Kijk je uit naar die klant in de verte die meer ‘belofte’ uitstraalt?

Een waardevol contact kan hierdoor verloren gaan. Non verbaal (onbewust) signaleert je gesprekspartner dat je oprecht bent, maar ook dat je aandacht verslapt of eigenlijk niet bij jou is. Misschien mis je hierdoor aanknopingspunten die voor jou van belang kunnen zijn.

Denk je er wel eens over na hoe je overkomt? Hoe zou je over willen komen? En… hoe kom je over?
Voor veel professionals is het geen overbodige luxe om dit eens te onderzoeken.

Ik geef een leuke en leerzame kennismakingscursus in de zomermaanden! Laat jezelf zien!

Jan de Lange
10 years ago

De afgelopen maanden heb ik deze tips in de praktijk gebracht. Een andere tip die Nisandeh in de network workshop dit voorjaar gaf had betrekking op de persoonlijke introductie. Voor mij was dit de belangrijkste tip!

Voorheen stuntelde ik nogal met het introduceren van mijzelf. trainer/coach is nu eenmaal niet echt onderscheidend en leidt niet tot een geanimeerd gesprek met een netwerkcontact. Ik introduceer mij inmiddels steevast met:

“Ik help organisaties met het opzetten van hun eigen bedrijfsschool zodat zij meer uit hun management en personeel kunnen halen!”

Resultaat: altijd leuke reacties en een interessant gesprek en een snel groeiend netwerk.

Bart Jansen
9 years ago

Hoewel ik al ruim tien jaar ‘in business’ ben, heb ik mijn eerste voorzichtige stapjes op het gebied van netwerken pas vorig jaar gezet. Netwerkbijeenkomsten en -clubs vond ik maar enge bedoelingen (letterlijk en figuurlijk). Vorig jaar ben ik door een vertrouwde zakenrelatie meegevraagd naar een ‘Open Coffee’. Hiermee heb ik mijn visie op netwerken bijgesteld. Nu probeer ik eens in de maand naar de lokale ‘Open Coffee’ te gaan.
Het naar een netwerkbijeenkomst gaan met een plan is wel een eye-opener. Tot op heden had ik nooit een vooraf afgetekend plan. Ik ging er naartoe met het idee: ‘Ik zie wel wat er van komt.’ Voordat ik de volgende keer op pad ga naar de OC of andere bijeenkomst, ga ik zeker even zitten om beter beslagen ten ijs te komen.

Manuela van Prooijen
9 years ago
Reply to  Bart Jansen

Hoi Bart,

Moet met schaamrood op mijn kaken bekennen dat ik geen traditionele netwerker ben, dat ik geen Open Coffees of netwerkbijeenkomsten bezoek.

Dit is één van de punten waar ik maar in de planningsfase blijf hangen en niet ga uitvoeren…

Wat jij zegt: ik zou naar een netwerkbijeenkomst moeten gaan met een vooraf bepaald plan… Leerpunt dus nog voor mij 🙂

Werkt het voor jou inmiddels al beter? En hoe pak jij het aan?

Groet,
Manuela

Koen Snoek
7 years ago

Ik heb heel veel geleerd van het direct netwerken.
Hoi ik ben Koen en ik zoek… nee? dan loop ik verder…ja? graag kennis delen!

Ik weet niet of deze strategie bij elk netwerk event werkt (kan wat bot overkomen), maar tijdens de Business Bootcamp voelde hij goed en was hij nieuw voor mij!

Een muzikale groet,
Koen

Mark den Dubbelden
10 years ago

Een van de beste tips die ik kan geven is het op de achterkant van het visitekaartje wat je ontvangen hebt even wat steekwoorden opschrijven over wat er is besproken.
Zeker in het geval van bijvoorbeeld vakbeurzen, waar je erg veel mensen spreekt, kan dit je helpen om je na de beurs te herinneren wat je nu precies hebt afgesproken (opsturen info bijvoorbeeld)

Jeremine Holt
10 years ago

Ik schrijf ook graag even iets op een kaartje.
Die dubbelzijdig gelamineerde kaartjes zijn dus niet zo handig in dat opzicht. Het is maar een tip. Voor wie het overweegt: niet doen.

Mark den Dubbelden
10 years ago
Reply to  Jeremine Holt

Haha, ja inderdaad, das lastig met een geplastificeerd kaartje…
Heb nog wel eens met een cd-pen geprobeerd maar das ook niet echt handig om mee te nemen 😉