21 tips voor bekendheid, waardering en vertrouwen

8340 views | 169 reacties |
shares


Een van de belangrijkste principes die je MOET begrijpen EN implementeren in jouw business is het volgende:

Werk proactief en strategisch aan het vergroten van jouw bekendheid bij jouw prospects, hun waardering van jou en hun vertrouwen in jou (know, like en trust).

Knoop het echt goed in je oren, want tenzij prospects weten wie jij bent, jou leuk vinden en vertrouwen… gaan ze niet van jou kopen!

In de Business Bootcamp benadruk ik keer op keer dat dit de enige manier is om prospects te transformeren van vreemden tot vrienden, van vrienden tot klanten en tenslotte van vrienden tot ambassadeurs.

Maar als je nog worstelt met HOE je dit moet doen… zijn hier 21 manieren waarop jouw prospects: A. jou leren kennen, B. jou gaan waarderen en C. jou gaan vertrouwen

We beginnen met 7 manieren waarop jij jouw prospects laat weten wie je bent via online content…

  1. Maak het voor jezelf heel duidelijk tegen wie je praat
    Praat niet met “iedereen”.
    Identificeer jouw doelgroep en pas jouw communicatie op hen aan.
  2. Creëer een populaire blog
    Focus op jouw onderwerp en jouw doelgroep.
    Etaleer jouw persoonlijkheid en gebruik jouw blog als een plek om jouw unieke perspectief uit te dragen.
  3. Bouw aan een expert positie in jouw niche
    Creëer en lever content die jou positioneert als een autoriteit op jouw vakgebied.
    Het publiceren van artikelen, het publiceren van een boek of presentaties zijn geweldige manieren om dit te bereiken.
  4. Creëer de juiste content
    Doe onderzoek, stel vragen en blijf vragen stellen, zodat je met zekerheid de juiste content maakt; content waar jouw doelgroep wél op zit te wachten.
  5. Ontwikkel een waardevol gratis product
    Gebruik dit product als een beloning waarmee jij jouw mailing lijst laat groeien. Zorg dat je weet waar jouw doelgroep slapeloze nachten van heeft en biedt dan een specifieke oplossing in de vorm van een eBook, speciaal rapport, of videocursus
  6. Interview de experts
    Deze simpele strategie stelt je zowel in staat om het publiek van deze experts aan te boren, als jezelf te positioneren als een van hen.
  7. Stimuleer het delen van jouw content
    Social media maakt het je gemakkelijk om jouw boodschap uit te dragen, maar om social media écht voor je te laten werken, moet je opmerkelijk (remarkable) zijn, op welke manier dan ook… uitdagend, interactief, stimulerend, vermakelijk etc.

En hier zijn 7 manieren waarop je online meer gewaardeerd wordt (better liked)…

  1. Wees authentiek
    En deel jouw unieke stem via jouw content.
  2. Wees echt
    Mensen haken af als jij hen de indruk geeft dat je een saai bedrijf runt zonder menselijk gezicht. Vergroot jouw populariteit door te communiceren met passie, het delen van jouw verhalen en persoonlijke dingen
  3. Wees aardig!
    Het klinkt als een open deur, maar jammer genoeg is het niet zo vanzelfsprekend. Ga mensen niet irriteren en spreek geen kwaad. Wees behulpzaam, responsief, en gul met je tijd en aandacht… en jouw publiek zal je omarmen.
  4. Initieer 2-richtingsverkeer communicatie
    Nodig jouw doelgroep uit om de interactie met je aan te gaan en echt betrokken te raken. (Engagement)
    Nodig mensen uit tot het geven van comments op jouw blog (zie onderaan deze pagina) en stel vragen in jouw social media updates.
  5. Wees relevant
    Luister, onderzoek en stel vragen om de pijnpunten van jouw doelgroep te achterhalen. Geef ideeën vorm in blogartikelen die mensen echt doen nadenken, deel oplossingen via een webinar of plaats tips op Facebook.
  6. Laat jouw gezicht zien
    Verwijder het logo van je LinkedIn-, Facebook- of Twitter profiel, plaats een leuke foto op jouw website en vertel het enerverende verhaal achter jou en jouw business op jouw Over ons pagina
  7. Zorg voor de juiste social media verhouding
    Onthoud dat het 5% promotie is en 95% bouwen aan relaties.

En hier zijn 7 manieren om online vertrouwen te winnen…

  1. Geef (iets van) jouw beste materiaal weg
    Het internet staat vol met gratis content. Als jij wilt opvallen, moet zelfs jouw gratis aanbod uitzonderlijk zijn.
  2. Wees voorspelbaar
    Als je zegt dat je iedere vrijdagmiddag een blogartikel publiceert, publiceer dan iedere vrijdagmiddag een blogartikel.
    Breek je beloftes en je geloofwaardigheid verdwijnt als sneeuw voor de zon.
  3. Wees consistent goed
    Conditioneer je doelgroep in het verwachten van een bepaald kwaliteitsniveau en zorg er dan voor dat je iedere keer (boven) dat niveau levert. (Over)delivery noemen we dat. Als je dit doet, kloppen je prospects eerst bij jou aan, voordat ze aan iemand anders denken.
  4. Voeg testimonials toe
    Laat jouw happy clients (tevreden klanten, raving fans, ambassadeurs) de loftrompet blazen door in hun eigen woorden hun ervaring te delen over jouw werk.
  5. Gebruik case studies
    Verhalen uit de praktijk zijn voorbeelden (en bewijs) van de waarde van jouw werk en jouw capaciteiten.
  6. Vermijd vakjargon en deftige taal
    Houd het simpel, wees benaderbaar en cut the rubbish.
  7. Zeg sorry als het nodig is
    Je doet het niet altijd goed. Als je een vergissing begaat, erken dan je fout en bied jouw verontschuldigingen aan. Jouw prospects zullen je veel meer respecteren dan wanneer je jouw fouten probeert te verbergen.

En nu is de beurt aan jou…

Hier zijn 3 dingen die jij vandaag kunt doen om jouw business een boost te geven:

  1. Als je nog niet naar de Business Bootcamp bent geweest…
    Klik hier om je NU aan te melden
    Wacht niet, want zodra we het maximaal aantal inschrijvingen hebben bereikt, sluiten we de inschrijving.
  2. Kies één van de 21 manieren in dit artikel en committeer jezelf om deze de komende week te implementeren in jouw business.
  3. Laat me weten in het commentaarveld hieronder welk punt jij als eerste gaat implementeren – met jouw bijdrage versterk je jouw eigen commitment en je helpt mij omdat ik je nog gerichter kan ondersteunen in volgende blogartikelen en de aanstaande Business Bootcamp.

Tot slot…

Ik kan niet vaak genoeg het belang benadrukken van het know-like-trust principe. Daarom geef ik je graag een 14-minuten durende video over The New Marketing waarin ik uitleg hoe het voor jouw business kan werken.

Je kunt deze video direct in bezit krijgen wanneer jij jouw bevriende ondernemers wijst op dit blogartikel.

En dat is simpel, want het enige wat je hoeft te doen is:

  1. Deel de link naar dit blogartikel met jouw netwerk via een bericht aan jouw vrienden via Facebook. Het is de link naar het artikel dat je nu leest:

    http://opencircles.nl/blog/prospects-bekendheid-waardering-vertrouwen

  2. Geef ons de URL van JOUW bericht of URL van jouw Facebook profiel via onderstaand formulier:

En vergeet niet in het commentaarveld te delen welk van de 21 manieren jij als eerste gaat implementeren.

Until we meet…

Op jouw succes,

Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

169 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Albert Buschgens
8 years ago

Van de 21 punten neem ik de specifieke doelgroep. Ik ben nu bezig om alle angsten bij mensen weg te nemen (gaat goed trouwens), maar merk dat ik me wil focussen op 2 of 3 specifieke. Verder heb ik 25 jaar entrepreneurs ervaring en die wil ik ook inzetten om zo ook mensen van hun zakelijke angsten of onzekerheden weg te nemen en van dichtbij sturing te geven.

Diana Lo-A-Njoe
8 years ago

Mooie bruikbare tips. Bedankt voor het voorbeeld, Nisandeh.

De juiste content creëren, waar mijn doelgroep op zit te wachten, die implementeer ik!

Andrea Cusinello
Andrea Cusinello
8 years ago

Ik heb al een stuk van 100 email gestuurd aan oude klanten voor een testimonials op mijn website. In ruil krijgen zij 30% korting op mijn acupunctuur behandeling voor de 2014.
Als ik die heb, gelijk op mijn website zetten. Ik laat jullie weten de resultaat.

Mijn tweede doel is mijn doelgroep aanscherpen: daar zit ik bijna een jaar mee en ik vind nog heel erg lastig. Ik ga vanaf januari mee aan de slag.

Martine Verweij
8 years ago

Vandaag ga ik mijn doelgroep bepalen. Tijdens de trainingen die ik heb gedaan, ben ik hier steeds mee bezig geweest, maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

Ik heb een thuisstudietraject ontwikkeld, waarbij je binnen 4 maanden de planten in de natuur kan herkennen en weet waarvoor je ze kan gebruiken.

Marjolein Kalter
7 years ago

Hoi Martine,

Licht alvast eens een tipje van de sluier voor je doelgroep op als je wilt?

Als ik mensen help met hun doelgroep vraag ik ze om de persoon die ze zich daarbij voorstellen letterlijk terug te brengen naar 1 persoon. Begin maar eens om die persoon te voorzien van een naam, een leeftijd, een woonplaats en een sociale situatie. Dat roept vaak veel weerstand op, maar wat er in je opkomt is meestal geen complete onzin.

Zie het maar als het invullen van een profiel op een datingsite. Daar zet je ook niet alleen
Gezocht: man
Leeftijd onbelangrijk.
Toch?

Veel plezier!

Grootse groet,
Marjolein Kalter

Tine Krijnen
7 years ago

Ga eens naar de NBvP, de vrouwenvannu.nl/, Schrijf een pakkende lezing en biedt die aan. De Nederlandse Plattelands Vrouw is bij uitstek een groep waar je je product kunt verkopen.

Martine Verweij
7 years ago
Reply to  Tine Krijnen

Hallo Tine,

Bedankt voor de tip. Ik ga ermee aan de slag.

Warme groet,
Martine

Erik van Gulik
7 years ago

Hi Martine,

Vraagje, dus als ik het goed begrijp heb je eerst een product gemaakt en ga je er nu een doelgroep bij zoeken?

Erik

Mariska Kemper
Mariska Kemper
7 years ago

Altijd heel druk in de weer met social media en altijd in dubio gestaan om als persoon naar buiten te treden of de bedrijfsnaam en het logo haar werk te laten doen. Na het lezen van de bovenstaande argumenten, die bekend zijn en waarvan ik de overtuiging heb dat ze werken, nu ook de spreekwoordelijk koe maar eens bij de horens gevat, en de mezelf kenbaar gemaakt aan mij publiek.

Om gelijk gebruik te maken van dit platvorm wil ik jullie graag uitnodigen om eens een kijkje te nemen op de site en natuurlijk om de FBpage te liken. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden. Wie weet wat voor een leuke ideeen er nog van gaan komen!

Enjoy your day !

Annemarie Cusinello
Annemarie Cusinello
8 years ago

Ik ga meer creatief zijn in mijn content via social media, zodat ik meer opval.

Han van Goeverden
7 years ago

Als je al een tijdje meeloopt met Open Circles is dit geen nieuwe info. Maar om de omslag te maken van WETEN naar DOEN kan je het niet vaak genoeg horen.

Toch goed om te constateren dat ik de meeste punten inmiddels geïmplementeerd heb.
Na een jaar regelmatig bloggen merk ik dat het vruchten afwerpt. Steeds meer professionals zien mij als expert in mijn vakgebied en wildvreemde mensen vragen advies. Bij acquisitie is het heel relaxed als je kan verwijzen naar een blog die uitgebreid antwoord geeft op de gestelde vraag.

Daarmee kan ik niet onderuit gaan zitten: het uitnodigen om een mailadres af te geven, het aanbieden van gratis content en het uitnodigen tot delen van mijn content, daar kan ik nog een slag in maken.
Intussen blijft het spannend om iedere maand weer een blog te schrijven die er toe doet. Als ik terugkijk wordt de kwaliteit steeds beter. Genoeg reden om stug door te gaan.

Nicole Nagelgast
6 years ago

Wat een geweldig gevoel moet dat geven! Geweldig inderdaad dat je gewoon kan verwijzen naar een blog wanneer er een vraag wordt gesteld. Ga vooral door!

Dorien Ketel
8 years ago

Goedemorgen!

Mijn implementatie tip van deze week staat niet in dit rijtje:
ik ga mijn klanten van het afgelopen jaar benaderen en vragen hoe het met ze gaat etc etc.

Voor 2014 staat al in de planning dat ik de experts ga interviewen.

Succes allemaal,

Dorien Ketel

Titia van der Werf
7 years ago

De opmerking dat social media 95% reageren is zette me weer even aan het denken. Omdat ik zo weinig mogelijk tijd wil spenderen aan social media, reageer ik niet veel op berichten van anderen. Ik realiseer me nu weer even dat ik daardoor weinig verbinding leg. Leermoment. 🙂

Klaas van Oosterhout
7 years ago

En een geweldig leer moment! Netjes! Het is super belangrijk om te reageren op de reacties van de mensen op Facebook, dit stellen mensen erg op prijs.

Wat ik zelf gedaan heb dit keer is alle berichten vooruit gepland voor de aankomende 2 maanden. Dit kost me 1 dag en dan ben ik voor heel lang klaar. Meer tijd over om op andere dingen te focussen en vervolgens tijd om te reageren.

Na 1.5 maand evalueer ik welke berichten goed werkten en welke niet, zodat ik dan begin met het plannen voor de volgende maand of 2 maanden.

Joan Vaes
7 years ago

Precies op tijd, dit blog. Ik ben mijn socialemediadienst aan het afronden en bezig met een stappenplan voor mijn klanten. Dit is een duidelijke opsomming waar ik – en mijn klanten – veel aan heb!

Marjolein Kamstra
8 years ago

Interviews houden, daar heb ik enorm zin in.

Ik ga een lijstje maken van mensen die in aanmerking komen, in mijn agenda er tijd voor inplannen en vervolgens bellen om afspraken te maken.

Annemiek Steur
8 years ago

Ik wil de tip “Stimuleer het delen van jouw content” graag implementeren. Ik weet van mezelf dat ik wel eens de neiging heb om terughoudend te zijn, maar ik wil daring zijn! En dan vooral in de berichten die ik plaats (Facebook in het bijzonder). Ik heb wel eens een lijst aangemaakt met posts die wel daring zijn en om actie vragen (een like, delen, comment), alleen mijn moeder beheert die pagina’s, om voor mij de druk minder te maken (school etc.). Punt is alleen, ik ben van mijn moeder afhankelijk hierin en ik denk dat ik toch echt moet gaan vragen of ik niet samen beheerder met haar over die pagina kan zijn…

Helmy Kleinlugtenbeld
8 years ago
Reply to  Annemiek Steur

Wat mooi dat je dit deelt Annemiek. En je hoeft helemaal niet terughoudend te zijn. Er zijn veel mensen die nog het e.e.a. kunnen leren van jou (ik ook). Mijn dochter is 14 en die zie ik nog geen boek schrijven 🙂

Enne, één advies: Niet denken, Annemiek… DOEN!

Laat ik het zo stellen…WANNEER zeg je tegen je moeder dat je samen met haar beheerder wordt? Dat kun jij!!

Anneke Panella-Drijver
Reply to  Annemiek Steur

Hoi Annemiek, heb je het al met je moeder besproken? Ben erg benieuwd…

Puck van Groningen
7 years ago

Ohja, dat dacht ik een hele boel keren bij het lezen bij deze blog. Fijn om te lezen, en als list te gebruiken 🙂 Gelukkig implementeer ik ook al veel punten.
Waar ik mee door ga is vragen stellen. vragen stellen en vragen stellen.
Dank voor de lijst, Puck

Julita Davies
7 years ago

People do business with people they know, trust and like. If your website is a first point of contact with potential customers, you need to ensure you make the right impression.

Content, visual elements, testimonials, it all adds to an image of you as a professional.
But the most important is: how do you communicate the value you add to other’s people live or business.

Thank you Nisandeh for the tips above, very useful!

Werner Janssen
7 years ago

Geweldig hoe bloggen werkt. Sinds een half jaar blog ik wekelijks. Hoewel ik hierdoor niet meteen mijn omzet zag verdubbelen, is het wel een middel om met nieuwe klanten in contact te komen. Ook de feedback die lezers geven is heel leerzaam.

Ik vind het lastig om steeds weer een nieuw relevant onderwerp te vinden, daarom herhaal ik mijn blog soms als het een belangrijk item is of vertel ik een humoristisch verhaaltje uit mijn praktijk ervaring. Ik hoop dat lezers hierdoor mij meer als een “gewoon” mens gaan zien en dat ze zien dat ik veel ervaring heb.

Het verbeterpunt waarop ik de komende tijd ga focussen is het tweerichtingsverkeer. Ik wil mijn producten beter afstemmen op mijn doelgroep, want het blijkt zelfs als ik iets gratis weg geef nog best wel lastig om mijn producten te slijten.

In maart ga ik aan mijn nieuwe website werken en dan kan ik de blog beter integreren en mijn producten prominenter in mijn etalage zetten.

De producten waarover ik blog zijn :
1. improvisatie en speelmanier van jazz/pop/wereldmuziek voor klassiek opgeleide amateur muzikanten. Ik bied hierover in samenwerking met gerenommeerde muziekzaken workshops aan in heel Nederland.

2. Muziekstukken voor klassieke ensembles waar elementen van de Lichte Muziek, waaronder improvisatie, aan bod komen.

Mijn niche is dus de klassiek opgeleide amateur muzikant die meer uit zijn hoofd wil kunnen spelen en nieuwsgierig is naar andere muziekvormen.

Leni Minderhoud
7 years ago
Reply to  Werner Janssen

Hi Werner,

Ik ga je blogs zeker volgen. Mijn derde carrière zal de muziek zijn 😉

Succes!

Leni

Anoek de Voogd
8 years ago

Ik ben al begonnen met bloggen. Naar aanleiding van de Social Media Master Class vorige week ben ik begonnen om mijn social media frequenter te gebruiken.

Verder ga ik beginnen met nieuwsbrieven. Hiervoor moet ik uiteraard eerst nog een mailing list gaan creëren. Dus dit is het eerstvolgende punt waarmee ik aan de slag ga. Dat houdt ook in dat ik eerst een product ga maken die ik ga weggeven als mensen zich inschrijven.

Dat zijn de eerste punten die in mijn hoofd zitten, en er zijn er nog vele.

Wout-Jan Slob
8 years ago

Voor mij word het tijd om een ander waardevol product te creëren die als frontend schaalbaar is ipv 1 op 1 en tijds intensief.

Helmy Kleinlugtenbeld
8 years ago
Reply to  Wout-Jan Slob

Was je toch al mee bezig Wout-Jan?
Zet ‘t op je actielijst!!

Anja Leinders
7 years ago
Reply to  Wout-Jan Slob

Goed plan Wout-Jan. Het is je verantwoordelijkheid om meer mensen te helpen dan je nu al doet.

Jeroen Biegstraaten
8 years ago

Ik had mijn tip binnen bij nummer een: met wie praat ik eigenlijk?

Wie bevolkt mijn doelgroep, welke taal spreken ze en hoe spreek ik hun taal?

Leuk en zinvol om nog veel meer mee op te focussen.

Ron Scheerder
Ron Scheerder
8 years ago

Jeroen,

Het specifiek maken van de doelgroep was mijn grote inzicht tijdens de Business Bootcamp en Master Entrepreneur. Mijn doelgroep was veel te versnipperd en dan is het onmogelijk om de doelgroep op de juiste manier aan te spreken.

Ik heb tot op de dag van vandaag, nog steeds een flip-over van Nisandeh boven mijn buro hangen. De tekst luidt:
Market – Your target audience, most likely to buy what you offer.

Succes met het definiëren van je niche/doelgroep.

Marja van den Berg
7 years ago

Fijn hoor, al die tips weer even op een rij! Ik raak gemakkelijk mijn focus kwijt, dus is dit een cadeautje.

Starten met bloggen, dat staat bij mij nu bovenaan.

Esther Molenaar
7 years ago

Dat kan ik alleen maar onderschrijven. Ga ervoor Marja. Met bloggen mag je vertellen over het mooiste vak van de wereld en mensen helpen. Heerlijk!

Marja van den Berg
7 years ago

Ha Esther,

Dank voor je support! Nu de inspiratie nog en het gaat goedkomen!

Annemarie Dohmen
Annemarie Dohmen
8 years ago

Ik heb een keer eerder een blog geschreven na de blogsessie bij jullie. Ik schrok zo van de eerste 2 reacties dat ik niet eens gereageerd heb. Nu ben ik er wel klaar voor om mijn ervaringen te delen, er over te praten, vragen te stellen en te beantwoorden.
Puur omdat ik anderen ook wil helpen en begeleiden.
Potentiele klanten kan ik via mijn blog vertrouwd maken.

Dus 2014 gaat bij mij van start met bloggen (en die namenlijst daadwerkelijk in een speciale mailingslist plaatsen, dit jaar nog!)

Marijke Willems
8 years ago

Wat jammer, zo’n ‘negatieve’ ervaring. Ik ga er vanuit dat het dan negatieve commentaren zijn? Je kunt ze bij het modereren altijd weglaten, hahaha. Maar even serieuzer: als je jezelf staande weet te houden ondanks kritische vragen of kritische opmerkingen versterk je je expertpositie. Niet iedereen hoeft het met je eens te zijn, als je klanten maar het idee hebben dat ze iets bij jou te halen hebben. En dat kun je bij uitstek creëren als je met kritische noten weet om te gaan. En als de reacties echt te erg zijn of kant nog wal raken of beledigend zijn, dan zou ik ze gewoon weghalen… Fijn dat je er nu beter klaar voor bent, ik ben wel benieuwd! Succes!

Ron Scheerder
Ron Scheerder
8 years ago

Annemarie,

Mooi dat je over de vervelende eerste ervaring van het bloggen heen bent.

Ik kan je uit revering zeggen dat het een kwestie is van de lange adem.

Ondertussen ben ik ruim een jaar bezig en ik moet zeggen dat het bloggen me steeds makkelijker afgaat. Ook merk ik dat meer mensen de mails openen en op de link klikken.

Het is dus een kwestie van doen en bijschaven.

Helmy Kleinlugtenbeld
8 years ago

Mooi blog Nisandeh!

De ontdekking dat ik met een heleboel punten bezig ben is zeer stimulerend! Mijn focus ligt nu bij ‘ontwikkel een waardevol gratis product’ en ‘geef (iets van) je beste materiaal weg’.

Allereerst wil ik zeggen dat het kiezen voor een duidelijke doelgroep werkt. In mijn geval was dat horeca en ik ben erachter gekomen dat zij niet in de groep vallen ‘most likely to buy’!! Als ik niet specifiek gekozen had, was ik daar misschien nog niet achter gekomen, had ik er langer mee gestoeid.

Dus ben ik veranderd van doelgroep. Nu biedt ik online implementatie aan voor ondernemers die echt willen groeien in hun bedrijf, die een uitdaging aan willen gaan. Daarvoor heb ik een filter ingebouwd in mijn gratis product en wat ik me nu besef is dat ik dat op mijn site ook nog specifieker kan maken door het gebruik van mijn woorden.

Nu ligt mijn focus op mijn nieuwe e-Book dat bijna klaar is en op het punt ‘geef (iets van) je beste materiaal weg’.

Door het besluit alleen nog te doen wat ik echt leuk vind en een aantal gebeurtenissen die samen vielen ontstond er iets gaafs. Mijn kwaliteiten, ervaringen en kennis komen nu samen in mijn weggeef-product nl. Begeleide Online Mastermind voor Implementatie genaamd ‘Méér Zaken DOEN’.

Het is gebleken dat implementatie een probleem is. Daar ligt voor velen de uitdaging om te groeien. Zakelijke groei en persoonlijke groei gaan hand in hand en daar ligt mijn expertise.

Faciliteren en begeleiden zijn de zichtbare zaken, coachen en veranderprocessen in gang zetten zijn de automatische gevolgen. Met mijn brede kennis en ervaring kan ik op deze manier heel veel mensen helpen. Zo het beste in de ondernemer naar boven halen, zodat hij dat zelf ook kan doorgeven. YES!! Zo gaaf dit 🙂

Anouk Plantinga
8 years ago

Helmy, jij bent ook zo goed bezig! Ik zie hoe je elke dag stappen zet, leert en weer verder gaat. En als begeleider van MM-groepen doe je het geweldig! Mooi te zien hoe je toegewijd bent en graag anderen verder helpt!

Sigrid van der Laan
8 years ago

Goed bezig Helmy. Enthousiast verhaal en je maakt mij nieuwsgierig om je website te bekijken.

‘Ondernemers die echt willen groeien’ is nog steeds erg breed. Heb je het dan nog steeds over de horeca-ondernemers of juist andere sectoren, kunnen het zzp’ers zijn die eraan toe zijn door te groeien van een hobby naar een bedrijf, of MKB met al mensen in dienst die willen groeien?

Saskia Steur
7 years ago

Heerlijk zo’n overzichtelijke lijst met tips en actiepunten. Ook lekker om te lezen dat ik een flink deel al doe, maar, het kan beter op diverse vlakken. Alles kan natuurlijk altijd beter, eigenlijk. Dus ik ga me voorlopig extra richten op het inzetten van de testimonials die ik al heb. En om meer testimonials te krijgen bij mijn eerstvolgende evenement op 28 februari.

Bedankt!

Elly Oosting
8 years ago

In januari (net voor de Business Bootcamp) komt mijn nieuwe website er aan, met nieuwe naam voor mijn bedrijf, gericht op mijn doelgroep. Ik ga dan ook starten met een blog. Ik zet nu al elke dag wat zinnigs gericht op mijn doelgroep op de social media. Ik merk dat mijn bekendheid daardoor groter wordt.

Ik heb ‘oude’ klanten vragen gesteld om zo nog meer helder te krijgen of ik op de juiste koers zit en waar zij behoefte aan zouden kunnen hebben. Geeft me echt een kick om op de goede koers te zitten!

2014 wordt mijn jaar!

Sigrid van der Laan
8 years ago

De komende weken heb ik gereserveerd voor het helder formuleren van mijn (nieuwe) doelgroep: mensen in de non-profit en welzijnssector die door reorganisatie of andere redenen veranderingen zien in hun baan, waaronder baanverlies. Hier ga ik mijn nieuwe website op inrichten en langzaamaan heb ik hen ook steeds beter in mijn hoofd wanneer ik mijn blog aan het schrijven ben.

Een verbeterpunt is de interactie via social media. Ik ben nog erg aan het zenden en weinig in dialoog, laat nog niet veel van mij als persoon zien. Ik hou er zelf totaal niet van om op twitter berichten te zetten die alleen mij en mijn vrienden/familie aangaan, ik wil het strikt zakelijk houden, maar ik wil wel een balans zoeken in meer de wederkerigheid zoeken.

Gert-Jan Brandenburg
8 years ago

Dit onderdeeltje ga ik doen: ‘Luister, onderzoek en stel vragen om de pijnpunten van je doelgroep te achterhalen.’

Ik ben overigens heel blij dat ik de meeste punten van de lijst al wel doe. Het kan vast beter of intensiever, maar toch, ik ervaar het als een opsteker de checklist op veel punten te kunnen afvinken.

Het is een tip, lezer, je bewust te zijn van de werkpunten, maar zeker óók een inventarisatie te maken van wat je al doet, waarin je succesvol bent, etc.

Gert-Jan Brandenburg

Bianca de Wit
8 years ago

Mooi waardevol blog.
Ik ben op dit moment vooral bezig met het bouwen aan mijn expert positie.
Maar ondertussen bijna met alle punten bezig 🙂

Anita Trinks
Anita Trinks
8 years ago

Afgelopen jaar heb ik mijn focus en doelgroep helder gekregen. Ook mijn cursus “ondernemersvaardigheden” is klaar en ik heb al een aantal cursisten gehad die enthousiast reageerden en die goed aan de slag konden met het geleerde, waardoor zij succesvoller zijn met hun bedrijf.

Mijn doel voor dit jaar is om te gaan bloggen. Iets waarvan ik weet dat ik het moet doen, maar wat ik steeds voor mij uitschuif. Nu alles klaar ligt, heb ik geen excuus meer 🙂

Paul van Oers
8 years ago

Tip die ik graag ter harte neem en dus ook meteen ga uitvoeren is : VERWIJDER het logo op LinkedIn en bij twitter !!

Marijke Willems
8 years ago
Reply to  Paul van Oers

Ook ik vind het prettiger om te zien met wie ik communiceer 🙂 Goed voornemen dus!

Helmy Kleinlugtenbeld
8 years ago
Reply to  Paul van Oers

En hier Paul!! Ik wil je ook graag zien…

Nicky Koopmans
7 years ago

Interview de experts, daar loop ik al een tijdje mee rond. Tijd voor actie dus!

Marjolein Kalter
7 years ago
Reply to  Nicky Koopmans

Ja dat is ook een hele belangrijke voor mij Nicky!
Ik had hem al even onderdrukt omdat ik het ook spannend vind om de experts te benaderen.

Grootse groet,
Marjolein

Maureen Mulder
8 years ago

Ik ben nu bezig met het verzamelen van testimonials. In aanvulling hierop ga ik mijn evaluatieformulier aanpassen dat ik nu gebruik na elke workshop. Ik krijg leuke en goede en enthousiaste reacties, maar ik merk dat de vraagstelling nog wat scherper mag.

Hartelijke groet,

Maureen

Klaas van Oosterhout
7 years ago

Super blog, lees dit met plezier omdat ik hierin kan lezen dat ik dankzij voorgaande blogs, de Business Bootcamp en andere seminars flinke stappen heb gemaakt al.

De focus op dit moment is op het afmaken van mijn boek. 7 maar 2015 is de lanceer dag, erg spannend.

Rozelinde Warmoes
8 years ago

Ik ga tip 6 implementeren: die vind ik super!: interview experten op jouw gebied. Dat helpt om zelf meer kennis en expertise te verkrijgen en bij te leren van mensen die veel ervaring hebben.

Loes Stoop
7 years ago

“mijn gezicht laten zien”

Ik heb nu nog mijn logo als profielfoto op mijn Facebookpagina, binnenkort mag dit een andere foto worden!
Ik vind dit echter nog wel lastig, een logo is namelijk heel herkenbaar voor mensen! Hoe kunnen mensen mijn bedrijf dan toch herkennen op social media als ik niet mijn logo gebruik?

Raden jullie mij aan een foto van mijzelf te plaatsen?
Ik heb een eenmanszaakje, een massagesalon.

Groetjes Loes
Dank voor alle tips!

Erik van Gulik
7 years ago
Reply to  Loes Stoop

Hi Loes!

Helemaal eens met wat Esther zegt. Als je nog een goede fotograaf zoekt dan ken ik wel iemand. Zij heeft ook mijn foto genomen.

Erik

Ans Hoogland
7 years ago
Reply to  Erik van Gulik

Hi Erik,

wie is jouw fotograaf? Mijn foto is aan vernieuwing toe 🙂

Dank!
Ans

Erik van Gulik
7 years ago
Reply to  Ans Hoogland

Hi Ans,

Mijn fotograaf is Kim Verspui.

Kijk eens op haar site: kimverspui.nl
of op Facebook: Kim Verspui Photography

Een kundige en hele prettige fotograaf.

Succes en ben benieuwd naar je nieuwe foto 🙂

Erik

Ans Hoogland
7 years ago
Reply to  Erik van Gulik

Dank je Erik!
Mooie foto’s maakt zij!
Enne… ik ben ook heel benieuwd 🙂
Ans

Marjolein Kalter
7 years ago
Reply to  Loes Stoop

Beste Loes,

Om te beginnen zet hier ook een foto neer. Het is zoveel leuker om je te ontmoeten en herkennen op een event van Open Circles als je gezicht herkend wordt!

En als kleine ondernemer ben jij het gezicht van je bedrijf.

Mensen kunnen jou ook beter voelen 😉 als je menselijk bent.

Martine Verweij
7 years ago
Reply to  Loes Stoop

Hoi Loes :),

Is het een idee om in de linker- of rechter onderhoek van de foto van je gezicht toch het logo te plaatsen? Zeker je gezicht laten zien! Je hebt een mooie en rustige uitstraling. Ik denk dat dat alleen maar goed is voor je massagepraktijk.

Liefs,
Martine

Leni Minderhoud
7 years ago
Reply to  Loes Stoop

Hi Loes,

Ik kan het niet laten Loes.. je hebt een eenmansZAAK…

Ik heb je gevonden op Facebook. En begrijp dat je alleen een bedrijfspagina hebt. Daar kan prima in de achtergrondbanner een logo worden verwerkt en voor de profielfoto gebruik je je eigen profielfoto.
Nu heb je alleen een achtergrondfoto maar als je een banner laat maken, fietsen ze alle info er zo in. Kijk maar op mijn bedrijfspagina:
http://www.facebook.com/45plus50pluscarriereswitchcoaching

succes!
Leni

Esther Molenaar
7 years ago
Reply to  Loes Stoop

Absoluut een foto van jezelf. Doe een mooie foto van je massagesalon en logo als header voor je Facebookpagina.

Mensen doen zaken met mensen. Zeker als het gaat om zoiets intiems als massage wil ik graag een gezicht zien: jouw gezicht.

Diana van Rijn
8 years ago

Ik ben bezig met de doelgroep te identificeren voor het nieuwe programma Word Slank, Blijf Slank.
Dat is een hele uitdaging. Zo ook om de communicatie op hen aan
te passen. En ik vind het een leuke uitdaging.
Tevens ben ik bezig met de nieuwe website, dat is een andere uitdaging.
I go for it ! Diana

Marjolein Kalter
7 years ago
Reply to  Diana van Rijn

Hoi Diana,

Als je nog niet helder bent over je doelgroep zou ik nog even wachten met het vormgeven en verwoorden van wat je biedt op je website.
Stel je voor dat je doelgroep bestaat uit kinderen tot 12 jaar met overgewicht of jonge vrouwen van 19 die het gevoel hebben dat ze alleen met maatje 38 een vriend zullen vinden. Of vrouwen in de overgang die hun taille zien verdwijnen.

Waarschijnlijk zijn de bewoordingen, de voorbeelden en de afbeeldingen en de looks van de site dan totaal verschillend.

Wanneer je je doelgroep, hun probleem en hun gewenste oplossing helder hebt ontvouwen beslissingen over je website zich waarschijnlijk vanzelfsprekender. Ik merk dat dit gebeurt wanneer ik met ondernemers op ontdekkingstocht ga naar hun target audience.

Succes!
Grootse groet, Marjolein Kalter

Julia Arnscheidt
7 years ago

Mooi rijtje, waarvoor mijn dank! Goed om te zien dat ik al best veel doe.
Ik zie twee acties:
1. Schrijf casestudies op! Dit is meteen ook een mooie aanvulling voor het boek dat ik aan het schrijven ben voor drukke ouders die hun eigen pad naar rust willen vinden.
2. Ik maak een lijstje met experts, bedenk hoe ik ze kan interviewen, maak een plan hiervoor en voer hem uit. Dit wordt weer een ‘out of my comfortzone’… Dank!

Esther Molenaar
7 years ago

He Julia, ga er 100% voor. Geef die comfortzone het na kijken, die zit je bij tijd en wijle toch alleen maar in de weg.

Naar wat voor aoort experts ben je op zoek en wie, misschien kennen wij er allemaal nog één of twee.

Greta van Buuren
8 years ago

Voor mijzelf geldt dat ik bezig ben met het ontwikkelen van een waardevol product wat ik zomaar kan weggeven. Verder ben ik altijd aardig en attent voor mijn connecties… Dus ook tegen jullie 🙂 Via deze weg alvast weer veel succes met alle ontwikkelingen en een bijzonder, inspirerend, creatief en zakelijk succesvol 2014 gewenst….. Hartelijke groet, Greta

Paula Vogelzang
8 years ago

Bedankt voor deze waardevolle tips.
Ik ga werken met filmpjes, me zelf met een filmpje voorstellen, filmpjes over de successen van mijn klanten maken.

Verder vind ik moeilijk om een doelgroep te kiezen omdat en ook daarvoor gaan omdat ik denk dat het niet haalbaar is en dat ik dan veel klanten verlies.

Helmy Kleinlugtenbeld
8 years ago

En wat is de overeenkomst tussen jouw klanten Paula?
Wie zijn zij, wat doen ze of wat doen ze niet? Waar wonen/werken ze, welke acties zijn belangrijk voor jouw klanten?

Misschien bepaal je op die manier al wie jouw doelgroep is en hoef je geen klanten te verliezen. Of je verliest die klanten waar je (meer) energie in moet steken…

Koen Snoek
8 years ago

Vanaf nu ben ik voorspelbaar!
Elke week op dezelfde dag een nieuwe blogpost plaatsen en delen met mijn doelgroep!

Eerlijk is eerlijk… ik weet dat elke dinsdagochtend nog voor de klok van 10 er een nieuwe email van Nisandeh in mijn box is 🙂

Klaas van Oosterhout
7 years ago
Reply to  Koen Snoek

Hoi Koen,

Wat ik zelf zo fijn vind aan voorspelbaar zijn is dat je weken/maanden vooruit kunt werken aan de verschillende blogs, omdat je precies weet welke dag en hoe laat je ze gaat plaatsen.

Op deze manier, als je in eens wat minder tijd hebt, hoef je niet bang te zijn dat je geen blog plaatst op de vaste tijd.

Esther Molenaar
7 years ago

Dat is zo heerlijk! Werken aan een voorraad en putten uit je voorraad. Niet alleen in een noodsituatie. Zo heb je altijd iets waardevols om te publiceren.

Word dus heerlijk voorspelbaar Koen en Klaas, dan kan je doelgroep op je rekenen. Je laat daarmee ook zien dat je betrouwbaar bent en dat vinden mensen heel fijn.

Have fun blogging!

Ron Scheerder
Ron Scheerder
8 years ago

Ik ga aan de slag om meer testimonials te krijgen en op de site te zetten. En dan m.n. video testimonials.

Daarnaast ben ik bezig om onze diensten nog beter en effectiever te maken.

2014 wordt het best jaar ooit.

Elly Oosting
8 years ago
Reply to  Ron Scheerder

Precies mijn idee! Sluit ik me helemaal bij aan!

Willy Valk
8 years ago

Uit de 21 punten heb ik gekozen om regelmatig een persoonlijk tintje te geven aan mijn tweets en posts.

Ik heb het ‘it’s about them’ goed in mijn oren geknoopt, naast inplannen van mijn tweets. Maar ik begon het gevoel te krijgen dat het een answering machine is.

De feestdagen zijn een mooi moment om er wat wat meer persoonlijks door heen te weven. Zonder mijn prospects natuurlijk lastig te vallen met tientallen foto’s van mijn kerstdiner.

Paul van Aarle
8 years ago

Ik mis 1 ding:

22. Zorg dat je dienst of product TOP is.

Maar dat ik misschien zo logisch dat je het niet eens vermeldt. 🙂

Angela Timmerman
8 years ago

Als makelaar en wooncoach wil ik in 2014 meer bouwen aan een expert positie op het gebied van wonen!

Anneke Panella-Drijver

Ik ga mij volledig focussen op nr. 2 Creëer een populaire blog.

Omdat mijn doelgroep afgelopen jaar is verscherpt en ik de Engelse taal altijd heel ‘feitelijk’ benaderde vond in het super lastig om persoonlijke en interessante blogs over taal te gaan schrijven.

Na input van onze fantastische MasterMind groep afgelopen vrijdag, heb ik hem eindelijk en vanaf 2014 gaat mijn blog om. De komende twee weken ga ik een lijst maken met onderwerpen, onderzoeken en schrijven zodat mijn nieuwe blogs vanaf januari online kunnen. So excited!

Marijke Willems
8 years ago

Er spreekt zoveel energie uit je posts waardoor ik zo vernieuwd ben hoe het staat met je plannen en doelen! Is het gelukt met het creëren van nieuwe stijl blogs?

Hans Kort
Hans Kort
8 years ago

Deze trapsgewijze aanpak is fantastisch. Je kunt in veel gevallen tegelijkertijd aan de punten werken en verliest tijd bij een stap-voor-stap aanpak.

Maar hoe meer ik er mee bezig ben, hoe meer ik er van overtuigd raak dat mensen je eerst moeten leren kennen, dan gaan vertrouwen en dan pas liken. Ik stel mezelf daarbij de vraag: wat is belangrijker: dat men zaken met je doet of dat men je wel een toffe peer vind? Ik vind het eerste het belangrijkst.

Je moet dus eigenlijk eerst aan een vertrouwensrelatie werken voordat je aan een vriendschapsrelatie werkt. Hoeveel mensen ken je wel niet als (oud-) collega waar je prima mee samenwerkte, vertrouwde maar waar je verder geen vriendschapsrelatie had.

Zadelhoff zegt ook dat netwerken betekent dat je je relatie’s beter wilt leren kennen. Je kent ze al zakelijk maar door de relatie te verdiepen (te netwerken) hoop je in de toekomst nog meer voor elkaar te betekenen.

Dus Nisendah, ik stel voor dat je de volgorde van je rijtje aanpast. 😉

Marjolein Kalter
7 years ago
Reply to  Hans Kort

Hoi Hans,

Interessante bespiegeling.
In mijn oude werk werd ook gezegd: met aardige mensen kan je de grachten dempen.
Ik was er zelf ook behoorlijk bedreven in om mijn resultaten te halen. Wat ik niet wist dat mensen me daarmee ook een bitch vonden. Toen ik dat later hoorde (ja uiteraard pas nadat ik met hulp in een spiegel had gekeken) merkte ik hoeveel plezieriger dezelfde resultaten had kunnen bereiken.

Het gaat niet om het soort vriendschappen waarbij je elkaar ook privé hoeft te ontmoeten.

Maar draai het eens om: heb jij er echt belangstelling voor om je te verdiepen in de kennis en kwaliteiten van een mogelijke klant of partner wanneer je na 2 zinnen een antipathie hebt naar de persoon?

Voor klanten met wie ik wat heb doe ik meer met minder moeite.

Grootse groet,
met genegenheid 🙂
Marjolein Kalter

Ellen Faber
8 years ago

Dat ik een expert ben in het werk wat ik nu maak (uit papier gesneden figuren en teksten) weet ik maar ik heb niet helder wie mijn doelgroep is ‘tegen’ wie ik praat op sociale media. Het is meer voor wie het leest. En voor mijn fb pagina: ‘Een spreuk voor onderweg’ geldt, degene die ik uitgenodigd heb en met wie ik gelinkt ben zien het.

Actie punt 1 is dus: doelgroep bepalen (en hulp van jullie is welkom!)

Actie 2: En een portret foto plaatsen.
Op dit moment heb ik een uitgesneden portret bij linkedin en facebook, geen foto. Ik vind het uitgesneden portret geslaagd en op foto’s van mezelf niet en daarom plaats ik dat niet.

Elly Oosting
8 years ago
Reply to  Ellen Faber

Een foto is wel belangrijk, want jij bent het gezicht achter je bedrijf. Jij maakt het persoonlijk. Je zou een goede vriend, vriendin, iemand waar jij je bij op je gemak voelt, eens kunnen vragen om een serie foto’s van je te maken.

Ik heb dat laatst ook bij een vriendin gedaan. We zaten ondertussen de hele tijd te kletsen, zodat ze ontspannen raakte en niet meer bezig was met poseren. En bij zo’n hele reeks foto’s zitten altijd wel een paar mooie die jij ook mooi vindt!

En het is natuurlijk ook goed om naar een portretfotograaf te gaan. Dat is het geld meer dan waard en die foto’s kun je overal weer in zetten! Succes!

Helmy Kleinlugtenbeld
8 years ago
Reply to  Elly Oosting

Helemaal mee eens Elly! Zo heb ik het ook gedaan. En dat werkt voor je.

Laatst was ik op een zakelijke bespreking waar zo’n 50 mensen waren, ik kende er niemand. Toen ik een vraag stelde begon het antwoord van de spreker met ‘Jij bent toch Helmy?’. Hij had na mijn aanmelding op mijn site gekeken en daar mijn gezicht gezien.

Dus zeker doen Ellen!!

Bouwe Besseling
Bouwe Besseling
7 years ago

Heel interessant en leerzaam deze 21 manieren voor meer bekendheid, waardering en vertrouwen.

In de Business Bootcamp had ik ook al mijn doelgroep geherdefinieerd en nu realiseer ik me dat ik me nog meer tot deze mensen moet richten. In mijn geval vind ik dat wel moeilijk, want het zijn het hotel/ resort eigenaren of exploitanten in kustgebieden van warme landen die een nieuw resort willen beginnen of hun huidige resort/hotel willen uitbreiden met luxe tenten.

Mochten jullie tips hebben hoor ik het graag!

Leni Minderhoud
7 years ago

Hi Bouwe,

Wat een leuke propositie!

Je zou de klanten van deze resorts kunnen benaderen? En hoe vind je die, vraag je dan 😉
Via de social media in bijv groepen waar deze mensen kunnen zitten (luxe vakantie reizen etc) een vraag stellen of ze zo’n tent zouden kiezen ipv in het hotel oid.
Of je schrijft er zelf een blog over en eindig met een vraag en verspreid het breed.
Er zijn veel kleine reisbureaus eenpitters, die hieraan best willen meewerken volgens mij. Zij kunnen dat dan weer in hun programma opnemen.

Etc.

Succes!
Leni

Ruud Wildschut
Ruud Wildschut
8 years ago

Het is goed deze checklist weer voor ogen te krijgen. Veel dingen zijn geimplementeerd en worden elke week middels kleine stapjes verbeterd.

Wat ik ga implementeren deze week is het schrijven van een casestudie en die vervolgens in januari aan al mijn LinkedIn contacten aanbieden.

plus

Het maken van een afspraak met een expert in de branche.

Succes.

Ruud

Caroline van Wijk
8 years ago

Bloggen heeft me direct zo geïnspireerd dat ik dit jaar de Blogbijbel heb geschreven (in 9 dagen…)
Dankzij het eerste webinar zag ik ineens mijn doelgroep heel scherp: projectleiders van technische projecten. Op het moment ben ik hen aan het ondervragen: onderzoekdoen.nl/onderzoek.php?f=14197
Het resultaat zal ik publiceren én gebruiken om mijn business te boosten! Eind deze week rond ik het onderzoek af. Volgende week ga ik de resultaten verwerken.

Marielle Meijer
8 years ago

Dank je Nisandeh voor je waardevolle tips!

Ik ga een nieuw waardevol gratis product ontwikkelen, waarmee ik problemen ga oplossen voor mijn klanten. Dit ga ik als opt-in op mijn site zetten en zo mijn mailinglijst laten groeien.

In januari staat het online!

Big hug!
Marielle

Andrea Cusinello
Andrea Cusinello
8 years ago

Hi Marielle,

Ik ben heel benieuwd. Wat ga jij maken als Opt-in?
Ik denk dat ik ga hem downloaden, hou me op de hoogte.

Ria
Ria
8 years ago

Blog maken over de gezonde eigenschappen van de mangosteen, en de ingredienten van LIMITLESS.
Uitzoeken welke doelgroepen het meest profijt hebben aan deze producten