Rood Fluwelen Koord

2701 views | 209 reacties |
shares

Weet jij al wie jouw ideale klanten zijn?

Er zijn zoveel ZZP’ers die de fatale fout maken dat zij iedereen die bereid is te betalen voor hun product of dienst, accepteren als klant.

En hoewel je wellicht denkt dat dit een goede strategie is (vooral als je net begint of wanneer je cash te kort komt), betaal je de prijs op de lange termijn zowel qua winst als qua werkplezier doordat minder ideale klanten energie en inzet vreten.

Door een “rood fluwelen koord beleid” in te voeren in jouw business, laat je alleen ideale klanten zaken met je doen. Daarmee verbeter je niet alleen jouw plezier in wat je doet, maar ook je resultaten.

Jouw Rood Fluwelen Koord Beleid

Stel je voor dat je bent uitgenodigd voor een VIP evenement. Wanneer je bij de deur aankomt, word je begroet door een rood fluwelen koord, gespannen tussen twee gouden paaltjes.

De man bij de deur vraagt je om jouw naam en controleert of je op zijn lijst staat.

Als hij jouw naam heeft gevonden, maakt hij het koord open en laat je binnen.

Hoe zou jij je voelen op zo’n moment? Als een STER!

In zaken zou je jouw eigen rood fluwelen koord beleid moeten ontwikkelen en inzetten. Alleen op ideale klanten, klanten die je energie geven en die je inspireren, zou je jouw aandacht en marketing moeten richten.

Creëer Jouw Ideale Klant Beleid

Binnen Open Circles merken we de effecten van onze focus op het werken met alleen maar ideale klanten, zoals:

  • Meer energie om ons werk uitmuntend te doen
  • Meer plezier en inspiratie
  • Betere relaties met onze klanten
  • Het gevoel dat we écht iets bereiken
  • Fantastische loyaliteit van klanten, klantenbehoud en aantallen doorverwijzingen.

Ik hoop dat je ziet waarom het belangrijk voor je is om een rood fluwelen koord beleid te introduceren in jouw business. En dus wordt het tijd om jouw ideale klantenbeleid te maken.

De eerste stap is te definiëren welke karakteristieken jij wilt dat jouw ideale klanten hebben.

Deze kunnen variëren naar gelang jouw business, branche en belangrijker nog, naar gelang jouw voorkeuren als ondernemer, maar om je op gang te helpen – hier volgen een aantal kwaliteiten die wij een MUST vinden voor onze ideale klanten.

Wij willen werken met klanten die:

  • Positief en energiek zijn
  • Groot denken (meer mensen profiteren van hun projecten)
  • Implementeren wat zij leren
  • Zich aan hun afspraken houden (hoge integriteit)
  • Dankbaar zijn

Pas wanneer je weet naar welke kwaliteiten je zoekt, kun je jouw rood fluwelen koord beleid ontwikkelen.

Wanneer iemand met jouw business in contact komt, neem de tijd om er achter te komen wij zij zijn, zowel professioneel als persoonlijk. Kom er achter waar ze enthousiast van worden en wat maakt dat ze afhaken.

Maak een checklist, in je hoofd of op papier, zodat je voor jezelf kunt bepalen of een persoon de kwaliteiten heeft waarnaar jij op zoek bent, of niet.

Zo ja, ga dan door met het bouwen aan de relatie.

Zo nee, blaas het contact beleefd af en als je kunt, verwijs de persoon door naar een professional die wél met deze persoon wil werken.

Het kan uitdagend zijn en soms zelfs eng om NEE te zeggen tegen een potentiële klant – maar anders steven je geheid af op voortdurende frustratie, spanning en zorgen in het werken met deze klant. Met als gevolg dat je tijd en energie kwijt bent die je zou moeten inzetten voor jouw ideale klanten.

En hoewel deze aanpak in eerste instantie zeer ongemakkelijk kan aanvoelen, is het mijn ervaring dat het tijdelijke financiële verlies dat je wellicht lijdt verbleekt bij de voordelen die je behaalt door je inzet te focussen op jouw ideale klanten.

Onthoud dat ALLES energie is!

En…

“Where attention goes, energy flows and results show”.

Weten wie jouw ideale klanten zijn, samen met de marketingstrategieën die we je leren in de Business Bootcamp, is een explosieve combinatie die jouw business naar grote hoogten stuwt.

En nu is het tijd voor jou om aan de slag te gaan!

Welke kwaliteiten zijn voor jou het belangrijkst in een klant?

Neem een moment om de belangrijkste kwaliteiten die van een klant jouw ideale klant maken, te delen in het commentaarveld hieronder. Plus, elke andere bijdrage met betrekking tot dit onderwerp is uiteraard ook welkom.

Op jouw succes,

PS. DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier links te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
209 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Mirjam van Berkum
Mirjam van Berkum
8 years ago

Aangezien ik nog niet gestart ben met mijn bedrijf vind ik dit een mooie nadenker. Ik dacht dat ik met een doelgroep specificeren er te zijn, maar naast je doelgroep ook een ideale klant definieren, maakt het plaatje completer.
Hierbij genoteerd op mijn actielijst 🙂

Annet van Prooijen
8 years ago

Mijn ideale klant is een klant die door mij gecoacht wilt worden. Die mij wilt betalen. En iets over heeft voor vitaliteit en conditite.
Samen met deze klant ga ik hard lopen en helpen bij gezonde voeding.
Hem / haar verder helpen bij het vinden van passend werk.
Dat is mijn ideale klant.

Kim Grashoff
Kim Grashoff
8 years ago

Mensen die de controle terug willen krijgen over hun eigen gezondheid en begrijpen dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun gezondheid en die van hun kinderen. Mensen die graag gezond en fit oud willen worden, maar beseffen dat ze daar lifestyle veranderingen voor moeten doen en daartoe ook bereid zijn. Een commitment willen aangaan om het minimaal 4 maanden de kans te geven om te ervaren wat dit voor hun lichaam betekent. En als ze het ondervinden er dankbaar voor zijn en blij zijn en het doorvertellen aan anderen, zodat we meer en meer mensen (en kinderen) kunnen helpen weer gezond te worden/te blijven en blij te maken. Het is zo hard nodig.

Karin Marquering
8 years ago

Bijzonder spannend om over je ideale klant na te denken! Als haptotherapeut merk ik dat een eerste kennismaking niet altijd het juiste beeld geeft van iemand. Zo kan ik in eerste instantie denken Yes! een leuke nieuwe cliënt. En later blijkt dan een moeizamer traject. Of net andersom. Dat ik in eerste instantie dacht Oefff, kan ik diegene wel helpen, en ontstaat er een hele fijne samenwerking.

Maar reflecterend naar alle klanten die ik de afgelopen jaren heb gehad kan ik wel een paar eigenschappen noemen van clienten die bij mij goed passen en ook de vruchten plukken van mijn begeleiding.

– mensen die graag midden in het leven willen staan en in dit drukke leven zelf verantwoordelijk willen nemen en verdieping zoeken
– open staan voor nieuwe inzichten (niet vast geroest in eigen overtuigingen)
– geduld hebben om hun eigen ontwikkelingsproces de tijd te geven.(commitment).

Fijne dat allemaal!
Groet Karin Marquering
Haptonomie Wei, Apeldoorn

Saskia Frankena
8 years ago

Inderdaad Nisandeh,

Het is eng om mensen af te gaan wijzen omdat ze jouw ideale klant niet zijn. Maar toch de laatste tijd doe ik het steeds meer. Of eigenlijk wijs ik ze niet af. Ik help ze verder. Door ze te verwijzen naar mensen in mijn netwerk die hen wel kunnen en willen helpen met hun vraag.

Maar de ideale klant voor Biz2Web is :

Een ondernemer:
– Die aan de slag wil met WordPress
– Die graag zelf wil leren hoe hij zijn website up-to-date houdt met zijn bedrijf
– Die bereid is zijn bedrijf eerst (met ons) helder te krijgen voor hij aan een website begint
– Die ook nadat de website is opgeleverd enthousiast aan het werk blijft gaan met zijn of haar website.
– Die een meerwaarde levert aan de maatschappij
– Positief en proactief denkt en handelt

Gelukkig komen wij steeds meer van deze ideale klanten tegen. Heerlijk om mee te werken. Zo zeer zelfs dat ik eigenlijk elke ochtend op sta met het gevoel: “I looooove my life!”

Ben benieuwd wat hier in deze reacties de grote gemene deler gaat worden.

Ik wens je vandaag veel ideale klanten 😉

Wilko van der Ploeg
8 years ago

: Ik denk dat het eerste puntje van jouw ideale klant niet helemaal klopt… tenminste… niet direct. Ik denk dat jij -net zoals ik- talloze klanten hebt, die het helemaal niet kan schelen, of jij nu WordPress of Drupal gebruikt. Het enige wat zij willen is een website. En wij als professionals adviseren ze het best denkbare product.

De meeste van mijn klanten die zeggen, dat zij WordPress willen, zeggen dat omdat zij dit van mij gehoord hebben, dat zij dit moeten willen… tenmiste, als zij meer omzet willen uit hun website :D. (En als ze dit niet willen, zijn ze bij mij op het verkeerde adres… hoe graag ze ook een WordPress site willen).

Nicky Beentjes
8 years ago

Mijn ideale klanten zijn:

Mensen die gevoelig zijn voor sfeer en uitstraling, zowel voor hun bedrijf(scommunicatie) als thuis. Die gevoelig zijn voor “de eerste indruk”.

Mensen die belang hechten aan een prettige woon- en werkomgeving.

Mensen die openstaan voor een andere levensfilosofie (Feng Shui) en nieuwsgierig zijn wat het voor hun kan betekenen, zowel op privé als zakelijk vlak.

Mensen die aangenaam verrast en geïnspireerd willen worden door mijn ideeën voor hun interieur en business (grafisch ontwerp).

Mensen die gewoon ontzettend blij worden van het eindresultaat! Of dat nu een sfeervol interieur, logo of visitekaartje is.

Die mensen inspireren mij om steeds weer met creatieve ideeën en oplossingen te komen, voor die mensen heb ik altijd tijd. En die mensen, heb ik gemerkt, worden door de jaren heen ook goede kennissen die blijven terugkomen.

Veron Goemans
8 years ago

Ja, goeie vraag Nisandeh. Ik vind het al heel lastig om een specifieke niche te kiezen, en ook om daarbinnen een ideale klant te definiëren. Het heeft allemaal te maken met focus en loslaten wat niet binnen mijn focus past.

Ik richt mij op startende ondernemers die hun bedrijf via het internet willen laten groeien.
* Ze moeten ‘groot’ denken, want anders gaat het niet werken
* Marketing zien als een belangrijke tool voor groei
* Bereid zijn om uit hun comfortzone te stappen
* Werken vanuit Commitment, Discipline en Mededogen als de 3 belangrijke waarden voor succes

Daarnaast geldt uiteraard dat ze positief en energiek zijn. Ik wil niet werken met mensen die in een ‘ja, maar ….’ blijven hangen.

Nicoline Caljé
8 years ago

Het volgen van de blogs en de reacties daarop begint toch zijn vruchten af te werpen. Ik ben weer een stapje verder met het focussen op mijn doelgroep en product. Toen ik in januari bij het Business Bootcamp was overviel mij een gevoel van ontreddering bij het aantal keuzes dat ik nog moet maken: help, geen idee! Nu kom ik steeds een stapje dichter bij en heb ik zowaar een doelgroep gedefinieerd door de ideale klant te benoemen. Of dit de ware is moet de tjd leren, maar het voelt goed, dus ik ga lekker door.
Dank allemaal voor de geboden inspiratie.

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago

My ideal client:

Has neck pain or stiffness
– specifically difficult with turning the head (left/right)
Stands open for a therapy of massage & alternative treatment
Wants to heal

Marco C. de Bruin
8 years ago

Mijn ideale klant heeft doorzettingsvermogen.
Om iets van nut te bereiken is het nodig dat de klant zich ook inzet.
En door kan zetten zodat we samen iets moois kunnen maken.

Maaike Frankena
8 years ago

Mijn ideale klant!
Wat ik wil bereiken: Kids tools geven om het beste in zichzelf te ontdekken en eruit te halen.
Ik wil inzet en betrokkenheid vanuit de leerkrachten.
Sommige scholen zal ik dus niet meer benaderen, die pass ik door naar collega’s.
Ik wil eerlijkheid van scholen; bij mijn ‘weten wie je bent, weten wat je kan’ trainingen traint de leerkracht mee. Ook die maakt wel eens een foutje, kan een nieuw inzicht gebruiken, een nieuw handvat aangereikt krijgen. Daar is eerlijkheid en openheid voor nodig.
Ik wil passie en vertrouwen; hoe rot de sfeer in een groep ook is (juist dan), het kan beter!
Ik wil inzet; voor de opdrachten die ik aan de klas geef in de dagen tussen mijn lessen.
Ik wil de leerkracht ook altijd waarschuwen dat ik soms even een machtstrijd aanga, en win, met de vervelende sfeerbepalers in een groep. Als die er zijn, ook wel bekend als pestkoppen en treiteraars. De leerkracht moet die lijn voortzetten, ik wil een carte blanche.
Ik wil Nisandeh even bedanken voor deze blog, voor mij is dit een mooi moment om dit duidelijk voor ogen te hebben en inspirerend om alles te lezen.

Aly van Dijk
Aly van Dijk
8 years ago

Ik ben spelagoog en opvoedkunstenaar.

Mijn ideale klant is een (gast)ouder, leerkracht, medewerker kinderopvang, die:

– die mijn hulp inschakelt, omdat hij/zij weer wil twinkelen

– tegen zichzelf aanloopt, gefrustreerd en/of geïrriteerd is in het
contact en werken met een kind van 0-12 jaar

– die niet weet hoe met een baby/kind te spelen, zodat de
baby/het kind ook op zichzelf kan spelen en niet de hele tijd
aandacht vraagt

– die moeite heeft met het maken van een dagindeling voor het
kind en zichzelf

– die moeite heeft met het aangeven van grenzen en het
begrenzen bv. de baby blijft huilen, slaapt niet goed of doet
telkens korte slaapjes, de baby/het kind eet, drinkt, en luistert
niet

– die ziet, dat de ontwikkeling van een kind stagneert en niet
weet hoe het daarbij kan helpen

– die na mijn unieke en kortstondige hulp weer twinkelt

-die anderen naar mij doorverwijst

Peter de Leeuw
8 years ago

Belangrijk vind ik dat een klant weet wat hij wil en dat hij bewust is van zijn keus voor mijn bedrijf en mijn product.

Peter Berg
8 years ago

Mijn ideale klant is een ondernemer die op film durft te laten zien wie hij of zij echt is. Wie is die persoon die de onderneming heeft gemaakt tot wat het nu is en waar het voor staat? Potentiële klanten waarderen het als een bedrijf authentiek overkomt. Ondernemers die een vertrouwelijke band met hun klanten opbouwen zijn voor mij ideaal. Om die betrouwbaarheid in beeld weer te kunnen geven dien je namelijk als filmer “dicht op de huid te kruipen”.

Anja Verheijen
Anja Verheijen
8 years ago

Mijn ideale klant is iemand die ernaar verlangt om met de ‘Vier Vragen’ van Byron Katie aan gedachtenonderzoek te doen.
Iemand die ongeacht de obstakels een innerlijke drang heeft om op zoek te gaan naar levensvervulling en vrijheid.
Iemand die bereid is zelf verantwoordelijkheid te gaan nemen.

Mijn andere ideale klant is een nabestaande, die bij de uitvaart het leven van de overledene wil belichten.
Door mijn manier van werken laat ik deze mens tot zijn recht komen, help ik nabestaanden hun emoties (waaronder soms verterend schuldgevoel) te verwerken en op zo’n manier afscheid te nemen dat ze er kracht aan kunnen ontlenen.

Mijn ideale cliënten hebben een innerlijke drive, een verlangen en vooral bereidwilligheid om de situatie waar ze in verkeren, ten goede te beïnvloeden. Hier is lef voor nodig en hoe groter de eigen inzet hoe zoeter de vruchten.

Mijn ideale klant is iemand die brandt van nieuwsgierigheid hoe hij in zijn eigen kracht kan komen en daartoe daadwerkelijk actie onderneemt.

Lucien Stöpler
8 years ago

Ik hou van klanten die een nieuwe richting op willen, gedag zeggen tegen het oude en steun zoeken om iets effectievers te verzinnen en implementeren. Een nieuwe aanpak, een andere organisatievorm, omdat het beter kan. Een klant waarmee je mee kan denken om iets te verzinnen dat nog beter in staat is de organisatiedoelen te verwezenlijken.

Ik kan vantevoren niet goed inschatten welke klanten dat zijn. Dus ik hou een positieve houding tegenover iedereen. Maar van binnen weet ik wel wie kansrijk is en wie niet om mee in zee te gaan.

Xavier Van den Camp
8 years ago

Voor mij als reïncarnatietherapeut is de ideale klant iemand die:

Haar/zijn chronische of steeds terugkerende hindernissen echt wil overwinnen op basis van inzicht;
Haar/zijn bewustzijn t.a.v. wat wezenlijk is in haar/zijn leven met diepte-ervaring en inzicht wil vergroten;
Bereid is zich te laten verrassen door wat spontaan naar boven komt, ook als dat tegen (aangeleerde) overtuigingen in gaat;
Begrijpt dat mentale controle tot nu toe een echte oplossing of bewustzijnsgroei geblokkeerd heeft;
Open staat voor verandering en de eigen verantwoordelijkheid in dat proces.

Didier Dohmen
8 years ago

Beste Nisandeh,

Op dit moment gaat mijn rood fluwelen koord open voor klanten die business coaching willen ontvangen voor het succesvol maken van hun eigen business.
Zo coach ik op dit moment een startup bij het uit de startblokken komen met haar onderneming en een ervaren ondernemer in het gebruik van social media.

Heel anders dan mijn reguliere doelgroep van bestuurders in de zorg die ik begeleid op het gebied van strategieontwikkeling.
Het geeft echter wel veel positieve energie en een leuke flow.

Zelfs mijn gratis adviesuur aan bestuurders in de zorg wordt op dit moment niet afgenomen.
Is daar een logische verklaring voor te vinden?

Hartelijke groet,

Didier

George Begemann
8 years ago
Reply to  Didier Dohmen

Hi @Didier

Net even naar je site gekeken om te kijken, of ik me als bestuurder in de zorg aangesproken zou voelen.
Observaties:
1. bij opening zie ik een classic car en heb daar allerlei associaties bij, maar niet de zorg, of bestuur van een onderneming (de foto is ook te mooi om überhaupt na te denken over iets anders dan de schoonheid van het hout, etc. etc.)
2. jouw meting is niet specifiek voor in de zorg
3. je vraagt je prospects om te mailen, ik zou een invul-veld maken (lijst bouwen?)
4. ik zou het echt specifiek voor je doelgroep schrijven, met aandacht voor de mind-set, waar jouw ervaring en kennis door herkend kan worden.

Tot zover … altijd tot sparren bereid

Met vriendelijke groet, George

Maak werk van je dromen, het begint bij jezelf.

Julia Arnscheidt
8 years ago

Mijn ideale klanten zijn
– werkende moeders
– willen veel betekenen en lopen daarbij tegen hun grenzen aan
– willen daar serieus iets aan veranderen en zijn bereid om daar ook tijd en geld in te investeren
– zijn eerlijk en oprecht
– zijn leergierig
– zijn bereid (te leren) om naar zichzelf te kijken / verantwoordelijk
– geloven dat de sleutel tot elke verandering in onszelf ligt
– zijn dankbare gevers die graag enthousiast over mij vertellen en zorgen voor nieuwe ideale klanten
– gaan liefdevol om met hun medemens en de natuur

Een hele lijst. Heel goed om dit zo op te schrijven.
Ik aarzel nog wat de beste plek is om dit te communiceren. Waarschijnlijk het beste op de beginpagina van mijn website. Dan is het meteen duidelijk voor iedereen. Wat denken jullie?

Marloes van der Kamp
8 years ago

Hai Julia,

Dat kan wel, maar dan wordt je beginpagina wellicht veel te lang (afhankelijk van wat je er verder nog op wilt zetten natuurlijk), misschien is het een idee om een pagina ‘voor wie’ of zoiets te maken?

Groetjes, Marloes

Esther Molenaar
8 years ago

Over mijn ideale klant hoef ik niet na te denken.

Mijn ideale klant:

heeft ambitie
is creatief
wil zijn/haar verhaal vertellen
wil anderen helpen
staat open voor feedback
is leergierig
komt afspraken na
durft mij aan te spreken op mijn verantwoordelijkheid.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar dan kom je al snel uit bij de perfecte klant.

Bovenstaand lijstje is voor mij het belangrijkste in een klant.

Op mijn blog schrijf ik ook artikelen die deze punten behandelen. Zodat de juiste klanten zich aangesproken voelen.

Hoe doen jullie dat?

Suzan Jong
8 years ago

In mijn praktijk werk ik voornamelijk met mensen die wel wat meer energie en ontspanning kunnen gebruiken. Die zelf dus lager in hun energie zitten door de dingen die ze in hun leven meemaken.

Mijn ideale klanten zijn mensen die:
– verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gezondheid
– met nieuwe inzichten aan de slag gaan
– met vragen komen als ze meer willen weten of iets niet snappen
– positief zijn
– afspraken nakomen
– dankbaar zijn

Tineke Huizenga
8 years ago

Hallo meelevers,
Zojuist alles over mijn ideale klant op Facebook en LinkedIn gedeeld!!!
Heel eng en het voelt als een openbaring met buikpijn!
Durf ik dan toch?
En gaat het mij opleveren waar ik naar smacht?

ZICHTBARE groet,
Tineke Huizenga

Koos Overbeeke
8 years ago

Je maakte mij nieuwsgierig Tineke en ik ging dus op facebook en linkedin kijken.

Maar helaas zie ik het niet. Heb je het zo goed verstopt? 🙂

Succes me je business en hartelijke groet,

Koos

Franklin Tuinebreijer
Franklin Tuinebreijer
8 years ago

Wow! Ik lees commentaren op basis waarvan ik geneigd ben te denken dat ik nog scherper omlijnd moet gaan denken over wie mijn ideale klant is (behalve het alleen maar bepalen van mijn doelgroepen). Kortom, dit is een mooie confrontatie/aanleiding daartoe. Los van mijn “technische bepaling”, merk ik dat mijn eerste ingevingen liggen op het vlak van houding en mentaliteit. Belangrijk daarin voor mij:
-win-win
-eerlijk naar zichzelf durven zijn
-met me mee (durven) denken
-eerlijk naar mij zijn (ingeval van feedback en opbouwende kritiek)
-zich kwetsbaar durven opstellen
-coorperatie

Cynthia Zwart
8 years ago

Onze ideale klant is op zoek naar de waarheid en bereid om – sámen met ons – een traject in te gaan om de waarheid te achterhalen. Objectief en eerlijk, zonder vooringenomen mening over de resultaten.

René van Bommel
8 years ago
Reply to  Cynthia Zwart

De waarheid bestaat niet!

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago

Dag René,

Het kan zijn dat je gelijk hebt, ik weet het niet.
Jij lijkt er wel zeker van te zijn. Op wat baseer je jouw antwoord?

Warme groet,

René van Bommel
8 years ago

In de wetenschap proberen ze al eeuwen de ´waarheid` te vinden maar er komen meer vragen bij dan antwoorden, waar op zich niks mis mee is. In het geloof of de politiek kunnen we ook niet allemaal gelijk hebben, tenzij je denkt dat je Jesus Christus bent of je bent fundamentalist, dictator of een spirituele goeroe. Als ik in jouw vak zat zou ik deze mensen doorverwijzen.

Robert van der Wulp
8 years ago

Hmmm, René, een dergelijke stelling klinkt als een waarheid. Kip of ei!?

Maaike Frankena
8 years ago
Reply to  Cynthia Zwart

Hallo Cynthia,
Of ‘de waarheid’ nu wel of niet bestaat…Maar wat doen jullie? Bij sommige commentaren staat heel duidelijk de doelgroep voor …. product beschreven. En bij jou niet.
Zou het niet verhelde.. – dit woord ga ik niet vervoegen- meer duidelijkheid scheppen in jullie geval als je product ook genoemd wordt? Mijn fantasie schiet nu van privédetective tot relatie-inzicht-coachingswerk.
Nu heb ik een ruime fantasie:-)

Dave de Lange
8 years ago

Mijn ideale klant is:

1. Iemand die werkelijk iets doet met wat hem/haar wordt aangeleerd. Iemand die met beide handen alles aangrijpt om zelf een verandering te maken in hun leven.

2. Iemand die dankbaar is voor wat je hebt aangereikt.

3. Iemand die goed en snel betaald

4. Iemand die van de daken schreeuwt wat jij voor hem/ haar hebt betekent: een goede ambassadeur

5. Iemand die wat wil veranderen in de wereld

6. Iemand die beseft dat hij/zij zelf de verandering in de wereld kan (en moet) zijn.

7. Iemand die van samenwerken houdt en in éénheid gelooft in plaats van afscheiding

8. Iemand die eerlijk is en eerlijk naar zichzelf durft te kijken

9. Iemand die veel humor heeft

10.Iemand die zeer leergierig is

Leni Minderhoud
8 years ago

Goed artikel, en leerzame bijdragen. Mijn ideale klant is degene die openstaat voor verandering, die wil kijken naar zichzelf en zijn functioneren en vooral zijn potentieel. Ik werk met een missie en wil mijn klanten bewust maken dat ze ook een missie in het leven kunnen hebben. Als die er niet is, of niet te verwoorden is, ga ik het gesprek met ze aan. Want je hoeft geen Martin Luther King te zijn om een missie te hebben. Dat kan ook heel dichtbij jezelf zitten.

Ik benoem het hebben van een missie nu nog niet in een intake. Dat is net iets te veel voor een eerste gesprek. Maar het kan heel goed dat ik het ga verwoorden als product, in een intake, op mijn website etc.

Wat betreft iedereen maar aannemen als klant, ook door mond-tot-mond reclame, bemerk ik toch dat je jouw ideale klant vanzelf op je af ziet komen. Hoe duidelijker je je focus in de etalage zet des te specifieker word je gevonden. Sinds ik vanaf mei vorig jaar mijn doelgroep verder heb beperkt tot 45plus hoger opgeleide mannen die werk zoeken of een carrièreswitch willen, zijn deze ook vaker op me af gekomen. Vaak is er geen budget voor coaching, dus dat is nog een hobbel die ik nu oplos door kortlopende trajecten aan te bieden.

Frank Janssen
8 years ago

Ik zie ook wel dat iedereen een missie heeft.

Maar velen moeten de missie noig ontdekken of er naar toe groeien.

Sommigen vinden hem nooit.

Is ook niet eenvoudig denk ik, om je missie te vinden.

je moet ten eerste inzien/accepteren dat iedereen een missie heeft en daarna je eigen missie vinden…

Monique Rijnen
8 years ago

Mijn roodfluwelen koord gaat open voor vrouwen die:

– positief zijn
– met zachtheid naar zichzelf willen kijken
– niet altijd de buitenwereld de schuld geven
– dieper willen duiken in de verhalen die hun lichamen vertellen
– willen bewegen, dansen en aangeraakt durven te worden
– met plezier in het leven staan
– en het leven weer door zich laten stromen….(en de tijger in zichzelf ontdekken naast de hermiet ;))

En…last but not least…. weer een referral naar mij genereren 🙂

Ik merk dat ik dit leuk vind om op te schrijven. Dit is binnen een paar seconden, recht vanuit mijn hart geschreven, en eigenlijk was ik verbaasd over mijzelf dat ik dit zo wil. Waard om te kopieeren en verder over te skiemen…

Hartelijke groet,
Monique

Stef de Beurs
8 years ago

Op mijn website staat hierover op dit moment het volgende:
###
Jij bent mijn ideale cursist, als je
– bereid bent jezelf te ontwikkelen; ik daag je uit.
– begrijpt dat je daarvoor over de rand van je comfort-zone moet stappen en dat kan eng zijn.
– bereid bent om in jezelf te investeren.
– op een andere manier naar jezelf wilt kijken dan je wellicht gewend bent.
###
En als ik nieuwe factoren tegenkom, zet ik ze erbij.

Succes,
Stef

Dorien Ketel
8 years ago
Reply to  Stef de Beurs

Dag Stef,
Mooi dat je meteen duidelijk maakt wie jouw ideale cursist is.
Ik ben benieuwd hoe en of cursisten hierop gereageerd hebben. Werpt het ‘selectieproces’ zijn vruchten af? En ook voor jou de vraag: ik kan niet doorklikken op je naam naar je site, waar kan ik kijken?

Saskia van Velzen
8 years ago

Een mooie vraag om over na te denken. Ik voel mijn hersens kraken.

Ik help sputterende teams weer met plezier samen te werken.

Mijn ideale klant:
is toe aan verandering
wil niet bij de pakken neerzitten
is bereid om een nieuwe gedachte te adopteren
wil mij vaker laten komen om nog meer plezier te brengen
heeft de financiële middelen om te investeren in teambuilding

Jeroen Biegstraaten
8 years ago

Goed advies. Leuk om de energie toe te voelen stromen als ik me niet overgeleverd voel aan iedereen die maar toevallig langs wil komen. Ik zoek de volgende ideale studenten voor mijn school:

– leergierig
– openminded voor nieuwe werkwijzen
– sociaal vaardig en invoelend
– betrokken
– geduldig

Ik noem ze ook geen leerlingen meer, want ik wil dat ze zelfstandig kunnen werken.

Deze post helpt me bij mijn focus!

Franklin Tuinebreijer
Franklin Tuinebreijer
8 years ago

@Judith Grützenbauch:
Judith, alleen al bij het lezen, van het feit dat je ideale klant je energie geeft en je blij wordt als je hem/haar spreekt, word ik vrolijk. Betekent volgens mij o.m. dat je heel erg bij jezelf blijft; mooi!

Marleen Deboeck
8 years ago

Als coach en trainer richt ik mij tot particulieren en bedrijven.
Als particulier is mijn ideale klant
– iemand die echt iets wil veranderen in zijn/haar leven
– bereid is naar zichzelf te kijken (liefdevol weliswaar)
– bereid is door de weerstand te gaan
– zelf tot inzicht wil komen en van daaruit handelen
– wil kijken waar hij/zij zichzelf belemmert of afremt
– verantwqoordelijkheid voor zijn/aar eigen geluk wil opnemen
– liefdevoller in het leven wil staan, ook naar zichzelf toe
– goed voor zichzelf wil zorgen en afstappen van de idee dat je alles alleen moet kunnen of doen

wat bedrijven betreft :
– de waarde van menselijk potentieel inzien
– mensen mogelijkheid bieden te groeien
– het beste in mensen willen naar boven halen
– no-nonsense aanpak : geen grote theoriënen, geen grote woorden maar eenvoudige taal en vertrekkend vanuit de praktijk
– eenvoud, authentitciteit, integriteit, betrokkenheid en de kracht van eenvoud

Ik hoop dat er zo vele klanten op mijn pad mogen komen…

Dorien Ketel
8 years ago

Dag Marleen,
3x het woord eenvoud en no-nonsense, dat triggert mij. Ik kan je site niet vinden, waar kan ik kijken?

Ingrid Langen
8 years ago

Een ideale klant op je netvlies hebben is echt essentieel voor je bedrijf. Ik heb het ook aan den lijve ondervonden: sinds ik écht in de schoenen ben gaan staan van mijn klant, haar pijn en winst zelf kon voelen, trek ik eigenlijk ook alleen nog maar van zulke mensen aan. Om dat echt zo te kunnen doen heb ik gebruik gemaakt van een ’empathy map’. Even googlen en je vindt ‘m wel. Hij staat overigens ook op mijn website in een blog :-). Een buitengewoon sterk instrument, aanrader!

Dorien Ketel
8 years ago
Reply to  Ingrid Langen

Dag Ingrid,

Zeer waardevolle tip! Ik heb je blog gelezen en ga dit toepassen. Ook voor mijn doelgroep, docenten in VO, is dit bruikbaar als werkvorm om zich te verdiepen in leerlingen. Fijne dag!

Gonny de Wit
8 years ago

Klopt inderdaad – in het begin nam ik iedere klant aan. De prijs die daarvoor moest betalen was erg hoog.
Tegenwoordig accepteer ik structurele klanten alleen als ik een klik voel. De karaktereigenschappen heb je grotendeels al genoemd.
Daarnaast is in mijn branche ook belangrijk dat ze niet alleen Grootdenkend zijn, maar bereid zijn ook daadwerkelijk te delegeren. Aangezien ik heel graag aan overdeliveren doe – moet mijn klant wel openstaan voor tips.
Mijn ideale klant is een netwerker – type gever, die steeds op zoek ik naar win/win stituaties.

René van Bommel
8 years ago

Toen ik dit las dacht ik, dit geldt natuurlijk niet voor een winkel. Ik kan moeilijk bij de deur gaan staan om ze te verwijzen naar een concurrent. Toch dacht ik ook aan mijn schoonvader, de vorige eigenaar van de winkel. Hij was in staat mensen de deur te wijzen als ze hem niet aanstonden. Vreselijk dacht ik toen. Maar hij heeft het zakelijk heel goed gedaan. Nog steeds, 15 jaar later, vragen klanten die wel in genade vielen hoe het met hem is. En de lastige klanten die ik nu wel toelaat klagen nog steeds over hem. Ze kopen alleen niks en wachten tot ik koffie voor ze maak.

Wilko van der Ploeg
8 years ago

@Rene,
Ik denk dat ook in een winkel je duidelijk een ‘ideale klant’ kunt hebben. Het mooiste voorbeeld is denk ik het verhaal van Richard Branson, toen hij met de Virgin platenwinkels startte… Door het interieur maakte hij al snel duidelijk, wie zijn ideale klant was…

Nicky Koopmans
8 years ago

Mooi voorbeeld, Wilko. Ik ken vergelijkbare verhalen van restauranteigenaren.

En is het niet sinds jaar en dag al een gewoonte een deurbeleid te hebben bij clubs? Dat is helemaal een knap staaltje ‘klantenselectie’.

Paula Aalders
8 years ago

Mijn ideale klant moet zijn mensen die doen wat ze beloven en niet je laten wachten voor niets!

Robert van der Wulp
8 years ago

Weer een stukje van de puzzel, bedankt!
Mijn rood, fluwelen koord gaat alleen open voor mensen die:
– positief zijn
– afspraken nakomen
– hun gezondheid belangrijk vinden
– sport leuk of op zijn minst noodzakelijk vinden
– Trainen met een doel
Leuk is dat ik het artikel vandaag las terwijl ik eerder vandaag al had beslist om te stoppen met een activiteit die me niet meer opleverde wat ik er van verwachtte.
Ik zit op de fiets en kreeg van jullie weer een zetje!

Leo van Veenendaal
8 years ago

Mijn ideale lijst is:
1.Klanten zijn een deskundige of specialist in loondienst of zijn als ZZP’er al jaren deskundig in een bepaalde branche.

2.Deze klanten willen weer eens wat anders, wat meer aansluit op wie ze werkelijk zijn.

3. Klanten zijn niet te beroerd om hun opdrachten goed af te ronden.

4. Klanten staan open om out of the box te denken.

5. Eventueel met behulp van hun coach die daarvoor goed betaald wordt.
6. Deze klanten willen verder groeien op een wat langer termijn naar zelfstandig ondernemerschap.

Judith Webber
7 years ago

Super dat je deze mooie vraag deelt Nisandeh, ik stel hem ook in m’n boek Kies en ze kiezen jou, wat gaat over de aantrekkingskracht die je in jezelf kunt oproepen om precies de juiste mensen aan te trekken.

Een aanvulling erop is nog dat ik m’n ideale klant typeer in maximaal 3 eigenschappen, zodat je echt de kern te pakken hebt van wat je fijn vindt om mee te werken (en wie je zelf in de kern ook bent). Ook heeft mijn droomklant een naam om instant een gevoel op te roepen, maar dan niet een zelfverzonnen naam, NEE, een échte naam van iemand die symbool staat voor deze drie eigenschappen. Hiermee zend je de juiste energie nog meer uit!

Bij een aantal van de antwoorden zie ik ‘bereid in zichzelf te investeren en aan zichzelf te werken’ e.d. staan, dit zijn geen eigenschappen van mensen maar voorwaarden waarop mensen het met jou aangaan, er moet bereidheid zijn anders begin je gewoon niet. Punt. Ook dat is een fluwelen koord, maar dan op een andere manier.

Mocht je geïnteresseerd zijn in hoe je deze aantrekkingskracht nog beter voor jezelf kunt laten werken, kijk eens op m’n site bij m’n boeken.
Wel een waarschuwing: je moet wel je ontvangststaan AAN durven zetten… 😉

Anneke Panella-Drijver

Hoe langer ik bezig ben met mijn eigen bedrijf, hoe makkelijker het wordt te omschrijven wie mijn ideale klant is.

In het begin wilde ik inderdaad iedereen graag helpen die Italiaans, Engels, Frans of Nederlands wilde (bij)leren. Heel reactief, niet handig en commercieel ook niet interessant.

Op dit moment zie ik mijn ideale klant als iemand die:
– zeer gemotiveerd is
– leergierig is
– de taal werkelijk nodig heeft voor werk of privé
– bereid is voor expertise te betalen

Geraldine Nesbitt
8 years ago

I agree completely with Anneke. When I started out, I took on any and all projects regardless.

Nowadays, I want to attract customers who
– want to be(come) global players
– realise the value of top quality professional English
– understand that their business needs it
– are open to learn
– are prepared to pay for it
– are interested in a sustainable partnership with me

Frank Janssen
8 years ago

ik ben het met dit onderwerp eens. sommige mensen kun je beter laten gaan. zij kosten je teveel energie.

Mijn ideale klant is

– een ondernemer die WIL groeien.
– iemand die positieve constructieve houding heeft
– iemand die bereid is om lange termijn te denken
– prettig in de omgang
– bereid is om out of the box te denken
– adequaat (binnen 24) reageert op een email of voicemail.

Timon Vinke
8 years ago
Reply to  Frank Janssen

Hallo Frank, wat een goede checklist.

Vooral het laatste punt is denk ik heel persoonlijk en daardoor past de lijst goed bij jou.

Ben je ook al zover dat je klanten weigert als ze niet aan de lijst voldoen?

Frank Janssen
8 years ago
Reply to  Timon Vinke

Ik denk het wel.

Ik heb namelijk een potentiele klant waar ik al 10 dagen op een antwoord zit te wachten.

Wanneer ik weer iets hoor, zal ik duidelijk maken dat op deze manier werken mij te veel energie kost.

Als men bereid is om binnen 24u te reageren (als is het maar zoiets van “ik kom erop terug”) dan mogen ze blijven als klant.

Als men zich niet wil veranderen, zal ik ze doorverwijzen.

Wat zijn jouw ervaringen hiermee, Timon?

Gr Frank

Diana Lo-A-Njoe
8 years ago

De goede tip volgend van Daniëla Postma, geef ik mijn ideale klant ook een naam: Dialo.

Dialo investeert in kwaliteits-kunst in zijn bedrijf, want:

– Dialo staat voor kwaliteit, creativiteit, innovatie, dynamiek, mensgerichtheid en diepgang; en waardeert dat kunst die uitstraling & sfeer benadrukt naar zijn klanten, partners en medewerkers

– Dialo is internationaal georiënteerd, vooral op Latijns-Amerika, en ziet de meerwaarde van Latijns-Amerikaanse kunst in zijn bedrijf

– Dialo staat open voor synergie en is bereid om dingen anders te zien

Mick Laarman
8 years ago

Al zoveel inspiratie gekregen door het lezen van de comments!

en dus is mijn ideale klant
een expat of partner van,
leergierig,
bereid het (huis)werk te doen,
een durfal die het geleerde in praktijk te brengt en fouten maakt,
enthousiast en gemotiveerd,
door een aanbeveling gekomen en beveelt zelf ook graag aan,
kwaliteit bewust en bereid daar voor te betalen.

Deze lijst zal ik direct boven mijn bureau hangen.
Succes iedereen!
groet van Mick.

Sjonny van der Tuin
8 years ago

Vanaf gisteren ben ik met mijn eerste presentatie voor een groep aan het maken.

Mijn ideale klant:
– een eigen woning bewoont in de gemeente Assen
– de woning voor 1995 gebouwd is.
– u voor uw woning nog geen gecertificeerd energielabel heeft
– u woning geen deel uitmaakt van een Vereniging Van Eigenaren
– een variabel energie contract heeft met een energieleverancier.

Voor deze mensen kan ik het meeste geld besparen tussen nu en 10 tot 15 jaar.

Voor de overige mensen kan ik wel wat betekenen, maar is niet zoveel als voor mijn doelgroep.
Maar toch?

Groet Sjonny

Esther Reijns
8 years ago

Mijn ideale klant:
– wil een kleuradvies en/of nieuw interieur
– heeft lef
– staat écht open voor veranderingen
– is duidelijk in zijn/haar eisen en wensen
– houdt van een persoonlijke benadering
– wil aan de slag met mijn voorgestelde plan.

Ook ziet mijn ideale klant de meerwaarde van de door mij uit handen genomen zoektocht naar zijn/haar ideale interieur en vertelt dit graag door!

Een stylvolle groet,
Esther

Krista Steenbergen
8 years ago

Het duurde even maar nu komt deze blog voor mij op het juiste moment!

Ik merk dat ik het lastig vindt om NEE te zeggen (in het algemeen, maar dus ook tegen klanten). Laatst was het zo obvious dat iemand niet mijn ideale client is, dat ik wel moest! Maar ik merkte dat ik heel subtiel ging ‘liegen’ over mijn diensten om hem ‘af te poeieren’.

Hoe kun je iemand vertellen dat je hem niet kunt/wilt helpen? Ik kan toch moeilijk zeggen “jij bent niet mijn ideale klant” of “ik denk dat jij zelfreflectief vermogen mist” …

Als iemand tips heeft hoor ik ze graag!!

Mijn ideale klant is:

Hoogopgeleid
Intelligent
Zelfreflectief
Invloedrijk
Open om te ontvangen
Enthousiast om persoonlijk te groeien

Bene Bailleul
8 years ago

Dag Krista,

Da’s heel herkenbaar.

Ik wil immers zo veel mogelijk mensen vooruit helpen.
Dit wil nog niet zeggen dat ik iedereen als klant wil.
Als ik kan helpen, dan doe ik dit ook heel graag.

Wat ik dan doe is:
– ik kan u spijtig genoeg niet verder helpen
– ik kan u wel … aanraden of ik kan u wel doorverwijzen naar … of ik zal in mijn netwerk kijken wie u best zou kunnen verder helpen
– wat denkt u hier van? of helpt dit u verder?

Wat denk je hier van?
Groetjes en succes er mee, Bene. 😉

Dave de Lange
8 years ago
Reply to  Bene Bailleul

Dit is erg behulpzaam, Bene. Ik denk dat veel mensen hier iets mee kunnen. Ik in ieder geval wel.
Het is moeilijk om de juiste woorden te vinden soms als je iemand vriendelijk wilt afwijzen.

Maar jij laat zien dat het niet AFwijzen, maar DOORVERwijzen is!

Bene Bailleul
8 years ago
Reply to  Dave de Lange

@Dave, dank voor jouw warme feedback, tof dat je er iets mee bent.

Hoe loopt het om dit in de praktijk te brengen?
Hoe voelt dit aan bij jou en bij de ander?

Alvast veel succes en geluk.

Groetjes en Kom In Actie, Bene. 😉

Leni Minderhoud
8 years ago

Hi Krista,

Ik herken het rijtje dat je noemt ook in mijn ideale klant. het is inderdaad lastig om dat te communiceren. Bovendien denk ik dat intelligentie heel breed is en je dat soms pas na een paar sessies ontdekt. Tevens is aan zelfreflectie wel te sleutelen. Aan het vermogen wellicht ook.

Wat ik zelf merk is door mijn manier van werken, mijn communicatie naar buiten, website, blog, social media etc. je op een gegeven moment vanzelf je ideale klant op je af krijgt. Simpelweg door doorverwijzing of bekendheid. Daar gaat tijd overheen en dan zul je eerst ook minder ideale klanten helpen. Voor mij is dat geen probleem geweest. Mocht er een niet ideale klant zich melden, zal ik altijd kijken of ik wat kan betekenen als hij of zij dat wil, tenzij ik geen plek meer heb.

Waarschijnlijk lost zich dat vanzelf op.

Heb je hier iets aan?

groet
Leni

Karin Bargeman
8 years ago

Wellicht is het een idee om een soort van formulier te ontwikkelen waar een aantal vragen geformuleerd worden voor de client die hij of zij kan beantwoorden. Een soort intakeformulier. De antwoorden en voorwaarden leiden dan tot inzicht. Wel of niet geschikt voor deelneming.

Saskia Frankena
8 years ago

Hi Krista,

Ik kan me voorstellen dat je het lastig vind om iemand af te wijzen, maar je wilt toch het beste voor je klanten, omdat dat ook het beste voor jou is? Als het goed gaat met de klant straalt dat ook op jou af.

En als er geen klik is, of je om een andere reden denkt dat jouw werk bij deze klant niet uit de verf gaat komen….ik zou hem een dienst bewijzen en hem doorverwijzen naar iemand uit jouw netwerk.

Ik heb ook het idee dat vasthouden aan klanten waar je geen goed gevoel bij hebt, je energie kost en zorgen dat er minder ruimte is voor die klanten die wel bij jou passen.

Ik heb een aantal mensen in mijn omgeving waarvan ik weet dat ze andere kwaliteiten hebben dan ik. Daar wijs ik graag iemand naar door. Heb jij ook zulke mensen in jouw omgeving? Vast toch…Heb je in één klap drie mensen blij gemaakt. Jezelf niet in de laatste plaats.

Mirjam Stoffels
8 years ago

Op dit moment nog volop in de opbouw van een community op mijn blog. Een community waaruit in de loop van 2013 klanten voortkomen die

– vrouw zijn
– tussen 30-55 jaar
– die verzot zijn op lezen, leren of zelf schrijven over
– body, mind of business

Bianca Wijngaards
Bianca Wijngaards
8 years ago

Mijn ideale klant:
* durft open en eerlijk te zijn,
* durft naar zichzelf te kijken,
* staat open voor verandering,
* is bereid het geleerde te implementeren,
* is/ wordt een ambassadeur!

Marielle Rombouts
Marielle Rombouts
8 years ago

Dat is erg mooi gezegd!
En ik sluit me bij je aan…

Mijn ideale klant is iemand die open staat voor wat ik hem/haar kan/mag geven.
Ik ben geboren met de gave van mensen te houden en ze te helpen het mooie te zien in zichzelf.
Ik kan/mag dit alleen doen als ze er voor open staan. Ik kan alleen geven als men ook ontvangt.
Maar hetgeen wat niet kan ontvangen, neemt enkel. Als men alleen neemt stopt de interactie en rest mij niets anders te doen dan een andere weg in te slaan om me te richten op andere mensen.
Interactie bestaat alleen door geven en ontvangen. Nemen hoort er niet in thuis, dat is een ‘stop’ teken.
En ik neem alleen iets als ik het krijg en dat heet dan: “Geven en ontvangen”
Dus mijn ideale klant is iemand die interactie vertoont op allerlei manieren en vormen die dit maar kan aannemen.
Dat kan erg breed zijn dus! En als ik het niet weet dan probeer ik iets te gaan zoeken of adviseer iemand die het wel kan/weet.

Het Rood Fluwelen Koord is de zachte rode draad in jezelf en in je eigen leven die de waarheid bevat. Je eigen waarheid, je spiegelbeeld…alles wat we ons hele leven zoeken zijn we zelf…
En dat is hetgeen wat ik wil doen en bereiken, dat iemand zichzelf vind en dát is de waarheid…je zoektocht… je bent het zelf…

Marloes van der Kamp
8 years ago

Wat leuk om zo’n lijstje te maken… had ik nog niet. Eens voorleggen aan mijn partner of hij wel een zelfde soort lijstje maakt ;).

voor de context: Ik geef een opleiding tot zelf-coach en trainingen om voluit te leven vanuit innerlijke rust.
Mijn ideale cursist is iemand die:
– al eerder zelf-ontwikkelingscursussen heeft gedaan
– een hoog reflectievermogen heeft
– toegewijd is aan zijn persoonlijke proces
– een groot verlangen heeft naar diepgang
– eerlijk en open minded is
– de bereidheid en nieuwsgierigheid heeft om te onderzoeken wat er is (ook als het niet leuk is)
– het besef heeft of als hypothese kan nemen dat er een goedheid zit in het leven zelf en
last but not least nog 2:
– in zijn dagelijks leven wil toepassen wat hij aangereikt krijgt
– goede dingen doorvertelt aan anderen (bij voorkeur ook mijn trainingen natuurlijk ;))

praktisch:
– mannen en vrouwen tussen de 35/40 en 55/60 jaar
– hoger opgeleid of hoger denkniveau

Wat denk je, is dit specifiek genoeg of kan ik het nog bijschaven?

Mariska van Gennep
8 years ago

Mijn ideale klant is een persoon die:
– oprecht met zijn/haar gezondheid bezig is
– daar ook in wil investeren

Heel goed om daar eens over na te denken!

lieve groet, Mariska