Eén simpele stap naar betere marketing

11898 views | 242 reacties |
shares


Als jouw business het niet zo goed doet als je zou willen – dan is er 1 simpele stap die je kunt zetten om jouw marketing een nieuwe impuls te geven.

Voordat je een grafisch ontwerper inschakelt om jouw website om te bouwen, een nieuwe Facebook pagina maakt of een verkoper inhuurt… zorg dat je eerst feedback krijgt van jouw klanten over het werk dat je tot nu toe hebt gedaan.

En vraag dan ook meteen suggesties over hoe jij het nog beter kunt doen.

Als je wat tijd en oprechte aandacht besteedt aan wat jouw klanten (en prospects) jou vertellen, dan zal jouw business er op verrassend veel manieren baat bij hebben.

Hier zijn 5 redenen waarom jij jouw klanten om feedback moet vragen:

1. Jouw klanten waarderen het om gevraagd te worden
In tegenstelling tot wat je misschien denkt, zijn klanten blij met zo’n verzoek.
Ze voelen zich gewaardeerd wanneer je hen om input vraagt. Elke keer dat wij onze studenten om feedback vroegen, dan ontvingen we heel veel waardevolle bijdragen.
Maar nog veel belangrijker… omdat we hun meningen waarderen en ons best doen om er gehoor aan te geven, bouwen we een relatie op die gebaseerd is op wederzijds respect.

2. Jouw klanten kunnen jou als beste vertellen wat je moet doen
Elke marketing expert vertelt je hoe belangrijk het is om “in de hoofden van jouw klanten te kruipen”.
In mijn ervaring is het de makkelijkste manier om mijn studenten simpelweg te vragen naar wat zij vinden van ons materiaal, onze klantenservice, waarom ze ons zouden aanbevelen, welke producten of diensten ze willen dat wij nog meer leveren, etc.
Stel jouw klanten vergelijkbare vragen en je zult verrast worden door de resultaten. Vaak is dat waarvan jij denkt dat je er goed in bent, niet het belangrijkste voordeel dat jouw klant ervaart. Door het jouw klanten te vragen, krijg je een heel nieuwe blik op wat je doet.

3. Ze vertellen jou hoe jij jouw marketing moet doen
Ik ben een regelmatige klant bij Dell, Staples Office Centre, Media Markt, Decathlon, Albert Heijn en vele andere grote en kleine bedrijven.
En toch… ik kan me niet herinneren dat één van deze bedrijven ooit de moeite heeft genomen om mij te vragen hoe ze hun marketing naar mij beter kunnen doen. Dat is ongelofelijk, want ik zou ze dan precies kunnen vertellen wat ze kunnen doen om mijn 2 keer zo vaak iets te laten kopen en 2 keer zo veel te besteden…
Jouw klanten weten hoe ze benaderd willen worden en welke informatie ze graag willen ontvangen. Vraag het hen en je zult eerlijke antwoorden krijgen.

4. Je krijgt testimonials voor jouw business
Positieve feedback betekent waardevolle testimonials voor jouw bedrijf.
De meeste klanten geven je graag een testimonial na afloop van een succesvol project, maar vinden het vaak lastig en tijdrovend om er één voor je te schrijven. Wanneer jij jouw klanten om feedback vraagt, krijg je goede citaten zonder dat het jouw klanten te veel tijd kost.

5. Het geeft jouw zelfvertrouwen een boost
Ik heb dit proces met duizenden studenten gedeeld. Diegenen die werkelijk om feedback vroegen, ontdekten (voor sommigen was dit een verrassing… ) dat de meeste feedback die ze kregen positief was. En de punten van kritiek werden op een opbouwende manier gebracht. Het kan soms zwaar en eng zijn om een business te runnen. Opbouwende feedback kan je de boost geven die je nodig hebt, vooral in onzekere tijden.

En nu, hoe pak jij het aan?

  1. Definieer één specifieke vraag die jij beantwoord wilt krijgen
    Er zijn tijden dat het goed is om jouw klanten een lijst van 10 vragen te laten beantwoorden, maar je krijgt meer en betere antwoorden wanneer je je tot één specifieke vraag beperkt.
  2. Vraag jouw klanten
    Gebruik email, telefoon, een persoonlijk gesprek of een online questionnaire (bijv. SurveyMonkey.com).
    Op deze manier ben jij de enige die de antwoorden krijgt.
    Ik stel graag mijn vragen publiekelijk op ons blog, zodat iedereen de antwoorden kan zien en kan bijdragen aan een soort brainstorm discussie.
  3. Bedank hen voor hun hulp
  4. Geef gehoor aan de feedback
    Wanneer je behulpzame feedback krijgt, zorg ervoor dat je er iets mee doet en laat jouw klanten weten wanneer je er iets mee hebt gedaan.

Voordat jij nu jouw klanten om feedback gaat vragen, ben ik heel benieuwd naar JOUW feedback.

Voor de volgende Business Bootcamp zijn we op zoek naar de beste manieren om dit evenement te promoten aan ZZP-ers en kleine zelfstandige ondernemers.

Dus hier is mijn vraag aan jou:
Als JIJ verantwoordelijk zou zijn voor de marketing van Open Circles Academy, wat zou jij doen om meer deelnemers naar de volgende Business Bootcamp te brengen?

Plaats jouw antwoord alsjeblieft in het commentaarveld onderaan deze pagina

En als je het nog nooit hebt deelgenomen – schrijf je dan in voor de aanstaande Business Bootcamp:

Klik hier voor meer informatie en aanmelden

Tot slot…

Het betrekken van klanten bij het ontwikkelen van jouw aanbod en promotionele activiteiten is essentieel voor jouw succes. In de 14-minuten durende video The New Marketing ontdek je hoe het werkt.

Je kunt deze video direct in bezit krijgen wanneer jij jouw bevriende ondernemers wijst op dit blogartikel.

En dat is simpel, want het enige wat je hoeft te doen is:

  1. Deel de link naar dit blogartikel met jouw netwerk via een bericht aan jouw vrienden via Facebook. Het is de link naar het artikel dat je nu leest:

    http://opencircles.nl/blog/simpele-stap-betere-marketing

  2. Geef ons de URL van JOUW bericht of URL van jouw Facebook profiel via onderstaand formulier:

En vergeet niet in het commentaarveld te delen wat JIJ zou doen om meer deelnemers naar de volgende Business Bootcamp te brengen.

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. Deel dit artikel met je Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ circles via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
242 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Afzal Jarmohamed
11 years ago

Als Open Circles Marketeer zou ik als eerst alle leidinggevende binnen de KvK’s uitnodigen voor het bijwonen van een Business Bootcamp. Natuurlijk niet als normale deelnemer maar als V.I.P.

Zijn ze enthousiast dan gaan we verder naar de gemeenten. Zij hebben allemaal een afdeling dat gericht is op ondernemers en starters.

Tevens zou ik bijvoorbeeld de bobo’s van FNV Zelfstandigen en consorten uitnodigen.

NU hebben we een brede basis gelegd. Follow-up is het maken van Joint Venture afspraken.

Karin Hogenboom
11 years ago

Toen ik een keer bij een netwerkavond was van de KvK dacht ik, goh, die kunnen wel in de leer bij Open Circles. Het was best leuk en leerzaam, maar ook een beetje saai, niet zoveel dynamiek. Dus contact leggen met KvK lijkt me een goed idee.

Esther Molenaar
11 years ago

Hoi Afzal,

Wat een goed idee. Zoals Karin ook al zegt, KvK is een beetje saai met een stoffig imago. En wat doen ze nu helemaal voor ondernemers? Laat ze mee kijken in de keuken van…. Helemaal mee eens.

Marco van Wijk
Marco van Wijk
11 years ago

Beste Afzal, ik ben het helemaal met je eens. Op meerdere gelegenheden heb ik het met diverse mensen binnen de KvK over de Business Bootcamp gehad en ze reageren over het algemeen zeer enthousiast. De meesten hebben dan al via anderen er ook van gehoord. Overigens Nisandeh – ik kan je in contact brengen met iemand van de KvK regio Rotterdam die daar veel in de melk te brokkelen heeft. Hij is betrokken bij de Ondernemersprijs Rotterdam, Vakbeurs Jonge Ondernemers, het Ondernemershuis Zuid en Your Navigator (vooral projecten voor jonge ondernemers).

Baukje Westerlaken
11 years ago
Reply to  Marco van Wijk

Kun je een deal maken met de KvK, bijvoorbeeld mensen die lid worden van de KvK die krijgen gratis een Business Bootcamp erbij? Of mensen die al lid zijn van de KvK krijgen een gratis Business Bootcamp en een Master Entrepeneur voor 50% van de prijs?

Vrolijke groet,

Baukje Westerlaken
mental-coach-amsterdam.nu

Anouk Plantinga
Anouk Plantinga
11 years ago

Misschien is het een idee om bij iedere Business Bootcamp iets specifieks te doen? De ene keer een gastspreker, de andere keer een loterij, een keer volledig gratis, wat dan ook. Iets wat het nog aantrekkelijker maakt om te komen, omdat er elke keer een verrassing is wat elke Business Bootcamp uniek maakt.

Deelnemers nog meer motiveren om erover te praten met anderen en ze te belonen ervoor en dat ook beter te regelen (ik heb tot nu toe nog niets gezien van mijn ´spread-the-word-schap).

De testimonials beter aanpakken. Ze werken niet en demotiveren mij nu zelfs. Ik heb meerdere keren een testimonial gedaan en vele anderen met mij. Toch zie ik iedere keer dezelfde filmpjes met dezelfde hoofden. Ik heb er geen zin meer in. Dat kost jullie dus energie en tijd en het brengt niets.

Mariette van Solingen
11 years ago

– Breng de Business Bootcamp onder een andere naam en in een verkorte versie naar MBO en HBO opleidingen (gastlessen/gastcolleges).
De energieboost kan niet vroeg genoeg gegeven worden, dus ook op Middelbare scholen zie ik een mogelijkheid.

– Combineer de Business Bootcamp met een aantal aanvullende workshops die de deelnemers direct in staat stellen om aan de slag te gaan met de energie die ze voelen. (KVK / UWV / Belastingdienst / Accountants…)

– Verdeel de deelnemers in herkenbare groepen en roep ze op om ter plaatse hun kennis gratis te delen met de andere deelnemers. (verbetering Beehyvegame)

Klaartje Loose
11 years ago

Ook ik zou meer doen met de stapels testimonials, zorgen dat mensen daar echt in konden grasduinen. Ik denk dat dit twijfelaars over de streep helpt. Daarnaast zou ik veel meer foto’s publiceren ( maar daar zijn jullie al mee begonnen…), sommige mensen willen eerst veel lezen, anderen veel ‘zien’.

Klaartje Loose
11 years ago
Reply to  Klaartje Loose

Dit is bij nader inzien lachwekkend, ik geef jullie ‘advies’ maar moet mijn eigen advies direct gaan opvolgen; ik heb stapels testimonials van tevreden klanten die alleen door mij te lezen zijn en maar 2 recommendations op LinkedIn … Werk aan de winkel dus, ik ga een aantal tevreden klanten vragen op ik hun testimonial mag publiceren! Bedankt voor de vraag!!!

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
9 years ago

Hi, I would promote the seminars even more in the abroad. The seminar-language is already in English anyway. Especially the boarder countries are interesting. I believe that in Belgium, where I am from, there still are many possible students, who haven’t heard of you yet, and who could benefit greatly from your content and way of teaching. I believe also Germany, especially the near parts, is interesting. I believe you don’t use promotion, so a creative way to reach more people in those countries would be needed if you want to do that.

For the beehive game & for networking this gives other issues, but I’m shore there are also solutions for that.

Why not create some sort of a big online networking game for that as solution? Some sort of big game where also living area is calculated – if needed – This can also be beneficial for the people of the Netherlands who give services mainly to nearby-clients.

Rob van der Lei
11 years ago

Maak het gratis maar doe dit op een creatieve manier.

Je rekent gewoon de €47,- of €97,- maar iedereen die de laatste dag de deur uitloopt krijgt zijn € 47 of €97 minus kosten terug.
Hierdoor gaan de mensen er over praten. Je doet iets aparts.
Stel je voor het was een geweldige Business Bootcamp en je kreeg ook nog geld toe (wat je niet verwachte)
Of je verloot een gedeelte van het bedrag, geef aan één of twee personen een special training weg. maar doe iets wat mensen niet verwachten.
succes

Nathalie Koster
11 years ago

Wat mij een leuk idee lijkt is zorgen voor een goede gastspreker. Bijvoorbeeld een Ben Tiggelaar of Edwin Ludbroeck uit Zeeland.

Of een selfmade miljonair misschien.

Maar wat mij ook heel erg aanspreek zijn verhalen van bekende of minder bekende personen die het geluk geproefd hebben, het weer kwijt zijn geraakt en weer opgeklommen zijn naar het zelfde niveau of hoger. Het lijkt mij heel boeiend en leerzaam om te horen wat er verkeerd is gegaan en hoe ze er voor de tweede of derde keer weer aan de top zijn gekomen. Het is toch prettig om te kunnen leren van de fouten van de ander.

Jantien van Bergen
11 years ago

Je (voormalige) klanten blijven je beste ambassadeurs. Blijf contact onderhouden, liefst met zinvolle informatie en dat doet Open Circles. Merk dat ik zelf met grote regelmatig toch mensen op de Business Bootcamp blijf attenderen. Zelfs één opmerking kan je business of leven een nieuwe impuls of wending geven. Mij heeft het veel gebracht en dat doet het nog steeds. De ervaring bij Open Circles dat er gedoceerd wordt wat zijzelf implementeren (“walk your talk”) maakt hen voor mij tot een bijzondere en integere organisatie. Dus helaas geen nieuwe suggestie, wel een hart onder de riem: ga zo door!

Marieke Gels
11 years ago

Voor mij geldt ook dat oprecht enthousiasme van een ander – de ambassadeur- werkt om mij over de streep te halen. Tegelijkertijd moet zo’n tip als deelname aan de Business Bootcamp op het juiste moment komen. En dat kan betekenen dat ik het een paar keer moet horen. Investeren – zoals Open Circles doet- in de relatie met ambassadeurs ‘betaalt’ zich vroeg of laat terug.

Herman Vis
11 years ago

Beloof aan de deelnemers van Business Bootcamp dat je één bedrijf/persoon zal uitkiezen en deze persoonlijk zal begeleiden naar succes.

Film dit proces, schrijf er over, betrek instanties die actief zijn bij je doelgroep (KvK, ZZP-netwerken, Rabobank, etc.) er bij, maar er een nieuwe generator van publiciteit van.

Iedereen wil toch kans maken op jouw persoonlijke begeleiding?

Je toont tevens aan in je boodschap te geloven en bewijst dat wat je ‘preekt’ in de praktijk werkt.

Als je over dit idee gaat brainstormen kun je er nog veel meer aanhaken 😉

Hartelijke groeten,
Herman Vis
De Verbeteraar

Rob Wijs
Rob Wijs
11 years ago

Als je niet bezig bent met groei, dan ga je dood. Dus laten we maar groeien en ook deze mooie tools gaan integreren 🙂

Tip voor meer klanten : Doe een offer i can’t refuse. Helemaal gratis is een optie natuurlijk. Het gaat ook om waarde toevoegen waardoor ik bereid ben te komen.

Rob

Anneke Kaptein
11 years ago

Allereerst mij dikke complimenten voor dit initiatief!!
En wat heerlijk dat ik me mag uitleven met alles wat ik van jullie heb geleerd!, om tot verbetersuggesties te komen voor de komende Business Bootcamp, erg leuk!

—- VERBETERSUGGESTIES Marketing voor de komende Business Bootcamp —-

1. Noem het alleen ‘gratis’ als het ook echt € 0,- is.
2. Wees duidelijk als het € 47,- voor eten, drinken en materiaal is. Nu lijkt het vaak gratis, en soms valt het dan tegen als men toch nog € 47 blijkt te mogen betalen.
3. Plaats foto’s + een kort stukje wat die persoon doet van alle e-teamleden van die Business Bootcamp, op een makkelijk te vinden plek bij de Business Bootcamp, zo kan men al een band opbouwen met het e-team en het enthousiasme alvast ‘voor-proeven’.
4. Een Joint Venture/ samenwerking opstarten met alle KvK’s in Nederland, zodat bijv. bij elke nieuwe inschrijving men automatisch wordt uitgenodigd voor een Business Bootcamp. Je dient hiervoor een mail te sturen met je precieze vraag en wens/ voorstel om bijv. de mogelijkheden van een JV te komen bespreken, naar de Afdeling Communicatie en de Afdeling Seminars, beiden bereikbaar op: denhaag@kvk.nl. Er wordt dan door die afdelingen contact opgenomen. Verder is ook het Handelsregister beschikbaar voor mailing. Per adres (n.a.w.) betaal je € 0,03. Mailadressen doen ze niet aan gezien deze niet betrouwbaar blijken te zijn. Ik heb hier Brian Inderson vd KvK te Den Haag net over gesproken (tel 070-3287100, doorkies nr. 9 en vragen naar Brian Inderson).
5. Joint Venture/ samenwerking opstarten met 2 geweldige initiatieven voor wedstrijden voor startende ondernemers, geheten: LEF (heblef.nl/) en The Baby Tycoon Award in (babytycoonaward.nl/), bijv. voor de Kwart-finalisten echt € 0,0 deelname voor de Business Bootcamp + Halve finalisten echt € 0,0 voor deelname aan ‘Master Entrepreneur’ en voor de Finalisten echt € 0,0 voor deelname aan ‘Financial Freedom’.
6. Nog duidelijker communiceren van the Unique Selling Point (USP): de precieze meerwaarde van deze Business Bootcamp van Open Circles benadrukken ‘over everybody else!’. Maak bijv. ook vergelijkingen met de werkwijzen van collegae, zoals Harv Eker. Nog specifieker zijn met wat het voordeel/ profijt/ baat/ nut/ belang/ pluspunt is van deze Business Bootcamp, en wisselen met bovengenoemde termen.
7. Bepaal je Niche Market: Personen die overwegen te gaan starten met een eigen bedrijf? OF Net startende ondernemers? OF Ondernemers met een bedrijf van tussen de 0 en 5 jaar? OF Ondernemers met een bedrijf, ouder dan 5 jaar?… OF anders…. En Communiceer specifieker met deze sub-groepen in wat zij er aan voordeel aan kunnen hebben om deel te nemen ad Business Bootcamp.
8. Benadruk dat men online middels Youtube bijzonder goed ‘voorwerk’ kan doen, helemaal als je tijdens het kijken echt participeert (hand opsteken, antwoorden, voor je gevoel al echt deelnemen!), en meteen start met al het geleerde te implementeren (YES!!!). Geef bijvoorbeeld de links: Wie is Nisandeh Neta: http://www.youtube.com/watch?v=ryWPjx9zBHU&feature=related + De 7 succesfactoren voor je business: http://www.youtube.com/watch?v=-2ObhEWQFII&feature=related + Verdrievoudig je inkomen!: http://www.youtube.com/watch?v=fT5hoKHIxbs + zeer zeker het inspirerende interview met Robert Benninga http://www.youtube.com/watch?v=-ZwCQkYwVeU&feature=related
9. Linken doorsturen met hoe oud-deelnemers baat hebben vd Business Bootcamp: wat precies geleerd, wat vervolgens geïmplementeerd, leverde welke resultaten (consequenties) op, en hoe die hoe verder verbeterd worden. Plus wellicht de kern van de MINDSET vd Open Circles Business Bootcamp op Youtube door oud deelnemers bondig laten vertellen.
10. Een inspirerende top ondernemer uitnodigen die komt ‘sharen’ tijdens de Business Bootcamp en daar ook heel duidelijk mee ‘adverteren’, het als meerwaarde in de mailings benadrukken.
11. Overweeg meer het imago van een Marketing Goeroe aan te nemen, door bijv. wat meer de marketing kant in mailings al wat meer te benadrukken, bijv. links naar door online informatie, een e-boek om maar iets te noemen.
12. Geef na afloop een soort certificaat van ‘deelgenomen aan de Business Bootcamp data….’, en neem dit mee in de communicatie van de mailing.

Tot zover 🙂

Suc7 en veel plezier met creëren! 🙂

Met vriendelijke groet,

Anneke Kaptein

Janine Dumont
Janine Dumont
11 years ago
Reply to  Anneke Kaptein

Deze dame zegt het al en heel erg compleet! Wow, Nisandeh, hier heb je een heel marketingadvies liggen wat je echt moet lezen!

Greetz
Janine

Anita van Hooijdonk
9 years ago

Creeer om de drempel qua tijdsinvestering lager te maken ook een Business Bootcamp van 1 dag. Probeer dan zowel de zatrerdag als de zondag uit; mogelijk werkt 1 van beie beter!

Ferdinand Aukes
11 years ago

Beste Nisandeh,

Social Media is al genoemd, echter wil ik het specifieker over de groepen van Linkedin hebben. Neem bijvoorbeeld Netwerk Noord waar je al lid van bent heeft ruim 17.000 leden. In iedere groep kun je zelf een discussie opstarten. Stel nu dat jij in deze groep de vraag stelt: Wil jij ook als ondernemer succesvoller worden of loop je met de gedachte rond om Zelfstandig ondernemer te worden? Wat zou je dan nodig hebben om succesvol te worden?
Ongetwijfeld krijg je dan veel reacties. Al deze mensen zien wel dat jij deze discussie bent gestart.
Maak hem niet als een promo van je zelf want dan wordt deze uit de discussies gegooid. Maar met een goede vraagstelling is niets mis. Veel van je cursisten die al in zo’n groep zitten zullen enthousiast reageren. En daarbij de Business Bootcamp aanbevelen.
Je kunt lid zijn van 50 groepen. Stel dat je 10 groepen vindt waar zzp-ers en andere ondernemers (in spe) bij aangesloten zijn x het aantal leden = meer dan 100.000 potentiële klanten.

Elvira Noot
8 years ago

Een goede tip. Eens kijken of we dit in de praktijk kunnen gaan brengen. Mijn ervaring is helaas dat klanten vaak weinig reageren als we om werkelijke testimonials vragen voor bijv. marktplaats. Maar tijdens de lessen krijgen we wel regelmatig positieve feedback.

Marjolein Kalter
7 years ago
Reply to  Elvira Noot

Is Marktplaats een goede plaats voor testimonials Elvira?
Zet je ze (ook) op je website?

Niet iedereen is even vrij in het geven van testimonials. Mijn ervaring is dat het ook een signaal is als ik vraag om feedback en er komt weinig reactie. Dat is vaak al een teken dat ik het beter had kunnen doen (De feedback komt vaak makkelijker als ze heel blij waren).

Leo van Veenendaal
11 years ago

Na de Business Bootcamp zou ik direct twee aanbiedingen willen ontvangen:

Een live training of een online training.

De live trainingen zijn voor veel mensen een sprong te groot.
De online trainingen van bijvoorbeeld € 997,- zijn echter voor veel mensen een stap dichterbij.
Zou hou je je omzet hoog en je marketingfunnel wordt evenredig verdeeld.
Succes verder!

Fabian Leferink
11 years ago

Flyers met hierop duidelijk omschreven wat de Business Bootcamp inhoudt en wat men er aan heeft + een kortingscoupon. Deze flyers geef je aan vrijwilligers die (regelmatig) op netwerkevenementen/borrels komen. Personen welke reeds enthousiast zijn Open Circles Academy.

De flyers kun je voorzien van een referral-nummer, welke per vrijwilliger uniek is. De vrijwilliger krijgt een referral-korting, indien er meer dan x personen zich met zijn unieke nummer hebben aangemeld.

Dit alles is bij te houden op een website. Degene met meer dan x referrals mag gratis.. 😉

Petra de Wit
11 years ago

Ten eerste wil ik je bedanken voor je ontzettend goede tips, het helpt mij om mijn bedrijf echt goed neer te kunnen zetten.

Maar doordat je zoveel goede tips weggeeft voelt het voor mij niet meer als noodzakelijk om naar het Business Bootcamp te komen.

Elke dag komt er wel een mail met een tip, deze stop ik in een mapje en elke keer dat ik er aan toe ben haal ik daar een onderwerp uit waar ik mee aan de slag ga.

Wilko van der Ploeg
11 years ago
Reply to  Petra de Wit

Natuurlijk heb je gelijk, dat de blog waardevolle informatie ‘weggeeft’. Waar je alleen wel aan voorbijgaat, is de unieke kansen tot netwerken die de Business Bootcamp en de vervolgtrainingen je bieden.

En dan ga ik nog even niet in op de ‘boost of Energy’ die een Business Bootcamp oplevert… op dag 2 van de Business Bootcamp hebben altijd een groot aantal mensen wallen onder de ogen, omdat ze tot diep in de nacht zijn doorgegaan met het maken van plannen voor hun onderneming, gebaseerd op de nieuw aangeleerde informatie… en hoewel de naam steeds hetzelfde is : Het ene Business Bootcamp is het andere niet… er is altijd wel iets nieuws!

Krista Steenbergen
Krista Steenbergen
11 years ago

Ik merkte in mijn omgeving dat het ‘gratis’ – aspect juist argwaan opwekte, wanneer bleek dat er toch 47 euro betaald moest worden. Hoewel het dit MEER DAN waard is!!

Ik hoop ze volgende keer gewoon mee te krijgen! 😉

Succes!!

Elise van Hijfte
Elise van Hijfte
11 years ago

Een doelgroep die zeer veel baat heeft bij de Business Bootcamp zijn kunstenaars.
Op kunstopleidingen wordt weinig tot geen aandacht besteed aan business skills, terwijl iedere acteur, danser en beeldend kunstenaar in principe ZZP’er is. Dit zou een integraal onderdeel kunnen zijn/worden voor de 4e jaars en alumini van de kunst academies.

Dirk Huyers
9 years ago

Ik trachtte al sinds vorig jaar juni (?) om te kunnen deelnemen aan het Business Bootcamp en in januari ll was het eindelijk zover. De massa was overweldigend en de aanpak ook, doch in plaats van afremmend werkte dat verrassend stimulerend. De hoeveelheid info is onwijs veel voor slechts 47,-euro.

Ik vraag me af hoeveel Belgen daar eigenlijk aanwezig waren? Ik ben er toch enkele tegengekomen. Hebben jullie plannen om met dit concept ook in België te gaan toeren? Voor ons zou dat vooral qua netwerking mogelijkheden een enorme troef zijn. Daar haken wij nu wat op af.

Sabine Schalkwijk
7 years ago

Er zijn al veel tips, meningen en ideeën langsgekomen. En hoe kun je een succesformule nog beter maken? Dat wordt marginaal. Toch denk ik dat ik een andere insteek gevonden heb:

Verander je front-end, “Business Bootcamp” van naam en inhoud met meer nadruk op……persoonlijke ontwikkeling, anders geld verdienen…..
Zo trek je een nieuwe doelgroep aan en je behoudt de bestaande klanten.

Diederik van der Boor
11 years ago

Naast wat er al gezegt is, zal ik de opencircles.nl website verbeteren. Als ik op dit moment zoek naar “Open Circles” (zo staan jullie op veel linkedIn pagina’s van mensen), kom je op een erg duffe site uit, waar je moet zoeken naar informatie over de trainingen, een aanmeldfunctie, etc..

Overigens vind ik de twee video’s op de intropagina van opencircles.nl erg goed! Ze trokken mij meer over de streep dan businessbootcamp.nl dat deed.

Riet de Vlieger
11 years ago

Jullie vragen vaak TIJDENS en direct NA het Business Bootcamp om een testimonial van mensen. Eerlijk gezegd hecht ik daar slechts beperkt waarde aan. Mensen zitten nog in het gevoel van het bootcamp en zijn dan bovenmatig enthousiast. Prima, maar beperkt geloofwaardig.

Als iets voor mij op een bepaalde manier werkt, gaat dit voor meer mensen op. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Mijn tip is dan ook om testimonials van mensen te vragen na enige tijd, b.v. na 3 maanden, 6 maanden of 1 jaar. Dat biedt de kans om meer over resultaten te communiceren dan over plannen.

Succes !!

Anjo
10 years ago

Bedankt voor deze tips. Ik heb net een enquete uitgebracht, maar zie nu waar ik nog verbeteringen aan kan brengen.
Ik heb teveel vragen over verschillende onderwerpen, dus heb zeker wat aan dit artikel.
Ik vind het wel heel spannend om zulke stappen te nemen…. Vind het erg leuk, maar soms ook wel eng: wat zullen de reacties zijn.
En deze artikelen helpen mij dan over de drempel heen om toch stappen te zetten!
Heerlijk!

Henk van der Wijk
Henk van der Wijk
7 years ago

Naar mijn mening ontbreekt het veel MKB ondernemers aan kennis/vaardigheid op marketinggebied. Zij vormen daarmee een doelgroep voor de Business Bootcamp. Velen zijn aangesloten bij een branchevereniging.

Een goede strategie is om met de beleidsbepalers van de brancheverenigingen om de tafel te gaan zitten, met het doel hen te overtuigen van het nut van Business Bootcamp voor hun leden. Vervolgens kan de promotie bij de leden plaatsvinden door de branchevereniging via bestaande kanalen.

Op deze manier heb je gemakkelijker toegang tot de leden met veel meer credibility.

Leni Minderhoud
7 years ago

Goed idee Henk. Denk ook aan de beroepsorganisaties. De trainingen van Open Circles zijn nl bij mijn beroepsorganisaties goedgekeurd om als PE te gebruiken.

Ingrid Langen
11 years ago

Naast de testimonials van de Business Bootcamp deenemers zou ik gaan werken aan testimonials over ‘een jaar later…..’ waarin je mensen laat vertellen wat ze naar aanleiding van het business bootcamp hebben gedaan en hoe hun business er nu voor staat. Om maar aan te geven dat het niet alleen het enthousiasme van het moment is maar dat het daadwerkelijk iets oplevert om te komen.

Bene Bailleul
9 years ago

We doen heel wat content op tijdens de Business Bootcamp. Implementatie is daarbij ook heel belangrijk.
Als ZZP’er sta je er meestal alleen voor.
Coaching, begeleiding kan hier wonderen doen.
Vandaar mijn voorstel om een soort buddy-systeem te promoten: zoek iemand tijdens de Business Bootcamp die jou wil coachen nadien door op geregelde tijdstippen met mekaar contact op te nemen en vice versa.

Kris Neyts
11 years ago

Meer mensen naar Business Bootcamp krijgen? Sluit een ‘virtuele’ joint venture met een bedrijf die diensten levert die complementair zijn aan die van jullie. Jullie kunnen gebruik maken van hun adressenbestand, zij kunnen gebruik maken van jullie adressenbestand, én beiden kunnen jullie een nog completer aanbod bieden aan je klant: WIn-WIn-WIN.

Lotte
Lotte
11 years ago

Suggestie: Laat nooit de contacten gaan die jullie al hebben. Hoewel ik een tijd geen cursussen volg, blijf ik toch alle mail bekijken en neem hier en daar wat mee, want ik ben in de Circle of Trust gestapt. Ook gebruik ik de promotiecodes en attendeer nog steeds mensen op de Business Bootcamp. Waarheid bewijst zichzelf!!

Roos ten Have
11 years ago

Deelnemers af en toe vragen wat het ze heeft opgeleverd mee te doen aan de Business Bootcamp en vragen of ze elke keer als ze iets hebben opgestoken het te delen met anderen op hun blog. Dus meer directe vragen stellen aan de deelnemers waarbij ze het antwoord op die vraag meteen kunnen publiceren op hun Faceboek of LinkedIn

Bene Bailleul
9 years ago
Reply to  Roos ten Have

Doet me denken aan de eyeopener van Nisandeh:
Get in Line en Stay in Line.

Thea van Beers
11 years ago

Allemaal hele goede ideeën, maar wat mij weerhoudt om deel te nemen aan de Business Bootcamp is dat het op zaterdag en zondag is. Om één dag van mijn weekend in business te stoppen is prima, maar twee dagen vind ik teveel. Misschien op vrijdag en zaterdag of twee zaterdagen achter elkaar?

Dennis Aalbers
Dennis Aalbers
9 years ago
Reply to  Thea van Beers

@Thea:
Ik vind het ook heel triestig om te lezen dat je niet overtuigd bent van één weekend info verzamelen en kennissen op te doen.

Volgens mij ben je toch wel altijd bezig met je business, 2 dagen van huis waar je enorm veel energie van krijgt is dan peanuts.

Laat je werknemersgedachte eens los en go for it! The more you put in, the more you get out 🙂

Bene Bailleul
9 years ago
Reply to  Thea van Beers

@Thea: amai, als ik jou tekst lees, dan word ik daar triestig van.
Hoe spijtig toch, dat je jezelf zo’n beperking oplegt: “wat kost het me als ik een weekend opoffer aan Business Bootcamp?”.
Denk in mogelijkheden: “wat levert het me op als ik één weekend opoffer aan Business Bootcamp?” …
Succes.

Mariska de Wild-Scholten

Is het mogelijk te zoeken in de klanten-database van de Kamer van Koophandel op zzp-er?

Sandra van Velzen
Sandra van Velzen
11 years ago

Om meer mensen te laten kennismaken met de wijsheid van Business Bootcamp zou Business Bootcamp bekent moeten zijn bij de organisaties die zzp`ers helpen op te starten, de eerste trede op weg naar een (succesvol) eigen bedrijf! denk aan business-coaches (gemeentelijke instellingen) en idd KvK
een automatische link op sites/websitebuilding?

Geerda Brussé
11 years ago

@Rob een goed idee. Dit is wat overdeliver inhoudt. De vraag is alleen als je de kosten eraf haalt of er nog wat terug te geven is. Ik zou het hele bedrag teruggeven. De mensen die op zaterdag al afhaken hebben pech. Voordeel is dat je de volgende keer meer kans hebt dat mensen het hele weekend blijven.

Verder lijkt me dat er al veel goede ideeën staan. KvK, meer testimonials, meer richten op ondernemers die Open Circles nog niet kennen. Ook ik merk dat heel veel mensen nog nooit van de Business Bootcamp en Open Circles hebben gehoord.

Roland Scholten
11 years ago

Maak gebruik van social media als Twitter en Linkedin. Daar kom ik Business Bootcamp nog weinig tegen als ik er niet direct naar zoek. Maak mensen die gebruik maken van Twitter en Linkedin ambassadeur. Door het gebruik van bijvoorbeeld een specifieke hashtag op Twitter, kan het ambassadeurschap ingevuld worden. Bij een goede invulling van het ambassadeurschap (minimaal aantal keren gebruik van de hashtag met een goed bericht, mensen die via de ambassadeur een Business Bootcamp bijwonen) kan de ambassadeur een beloning, bijvoorbeeld in de vorm van een gratis vervolgbijeenkomst, worden aangeboden.

Jacqueline Duis
Jacqueline Duis
11 years ago

Stel jezelf elke dag goede vragen. Op goede vragen, krijg ke goede antwoorden. Bijvoorbeeld: “Wat doe ik vandaag nog meer om mijn cliënten nog beter van dienst te kunnen zijn. Wat doe ik vandaag om nog meer cliënten aan te trekken.”

Caroline van Wijk
10 years ago

Nóg meer? 😉
Ik behoor tot een zeer kritische doelgroep die niet laaiend enthousiast is over de haast religieuze vorm, maar wel de inhoud. En inderdaad, je krijgt er een boost van. Toch zou ik het prettiger vinden als het kleinschaliger was en minder schreeuwerig, Amerikaans, laagdrempelig. Dan zou ik misschien wel over te halen zijn om 3000 euro (zelfs zonder korting) te betalen voor een Master Entrepreneur. Iets wat Web4Women precies wel weet te raken. Bij mij dan.

Vragen aan je klanten is een goede aanpak, inderdaad. Soms krijg ik feedback waar ik niets aan heb: één vindt dat ik streng kijk op mijn foto (alle anderen juist niet), iemand vindt de vormgeving te frivool, de meeste anderen juist niet, etc. Wel moet ik mijn vragen scherper stellen. Inhoud helemaal oké dus.

Marjolein Kalter
7 years ago

Wat heb jij nodig om de implementatie van het Baan Als Business programma nog succesvoller te maken?

Deze vraag wil ik vanmiddag voorleggen aan de groep die de laatste workshop van het programma volgt. Mooie timing deze blog!

Wout-Jan Slob
11 years ago

Ik zou het initiatief nemen om een samenwerking met zzpbv te krijgen. Dit is een proef voor zzp-ers op dit moment nog in Amersfoort. Maar bij succes word dit door heel Nederland uitgerold.
Hiermee bereik je gelijk duizenden zzp-ers en wanneer dit landelijk uiteraard nog veel meer.

Rita Bouwman
11 years ago

Best Nisandeh,

Alleen al het feit dat je ons allemaal aan het schrijven krijgt, betrokken raken bij jouw werk…..dat is zó slim en goed. We komen vanzelf…bijna allemaal denk ik. Anders zouden we je niet schrijven?
Dus tot later ziens Nisandeh. Ben nu even te druk met de overgang tussen reguliere baan en zzp-er zijn.
groet

Rita

Jaco Beeuwkes
7 years ago

VIa de KvKondernemers attenderen op het bestaan van de Business Bootcamp.

Sherina Ghafoerkhan
11 years ago

Hoi Nisandeh,
Tegenwoorden zijn Open Coffee bijeenkomsten in heel Nederland erg populair (maar dat wist je al). Wellicht is het een idee om je ambassadeurs tijdens de Open Coffee bijeenkomsten reclame te maken voor specifiek de business bootcamps.
Ook andere ZZP bijeenkomsten zou je daarvoor kunnen gebruiken.
Eigenlijk komt het erop neer dat de leukste bijeenkomsten bij Open Circles zijn, dus als je op zoek bent naar kennis en leuke contacten is Business Bootcamp the place to be. Dat moeten de ambassadeurs op die manier brengen.

Anne Vrieze
11 years ago

Nisandeh, blijf gewoon goed doen wat je doet. Anderen schrijven mooie testimonials over je en iedereen vertelt over wat zij hebben meegemaakt tijdens de Business Bootcamp en andere trainingen. Ik merk al zo vaak dat anderen weten wat de Business Bootcamp is en ook ontmoet ik veel mensen die blijken al te hebben deelgenomen en allemaal even enthousiast zijn. Zelf vertel ik er vaak over in mijn netwerk. Dus blijf gewoon doen wat je doet: tesimonials, referrals en netwerken!

Saskia Post
11 years ago

Beste promotie is toch via via. Horen wat een ander gehad heeft aan de Business bootcamp werkt het best. Daar zouden jullie structuur in aan kunnen brengen. Ik heb bijvoorbeeld heel veel gedeeld over de Business Bootcamp en was heel geinspireerd. Via mij is iemand het ook gaan doen. De anderen (nog) niet. Met deze laatsten deel ik niet meer omdat IK nu niet meer in aktie ben met wat ik geleerd heb in de Business Bootcamp. Een idee zou kunnen zijn ex-deelnemers te vragen hun successen te delen en hulp/tip/advies aan te bieden als je x tijd niks meer van hen hoort met het doel deze mensen weer aan de slag te krijgen. Je kunt het delen laten gebeuren via een speciale blog oid waarop je kunt monitoren van wie je die x tijd niks meer hoort.
Delen op zich heeft veel waarde voor de persoon die deelt. daardoor blijft de mogelijkheid die gezien is voor op het netvlies. Dat zou nog op een betekenisloze manier ingebracht kunnen worden in de Business Bootcamp.

Henrice Kupper
11 years ago

Ik zou een V.I.P. arrangement aanbieden om in een kleine groep nog meer verdieping aan jullie concept te geven. Een programma waar verschillende ondernemers specifiek hun vragen/problemen beantwoord zien en dat ze leren hoe ze die zelf meteen kunnen implementeren.

Inga van Zalm
11 years ago

Ik ben het met meerdere mensen eens:
1. € 47 of € 97 is natuurlijk geen geld voor wat je krijgt in zo’n weekend. Ik denk dat iedereen het daarmee eens is. Het gaat meer om de manier waarop het wordt gebracht. Er wordt groot en luid GRATIS geroepen, en dan blijk je toch voor het eten te moeten betalen. Hoe weinig dat ook is, het kan als een anti-climax werken.
2. Ik zou het interessant vinden te weten wat mensen werkelijk hebben gedaan met wat zij in de Business Bootcamp hebben meegekregen. Er is een overload aan informatie en stimulatie. Maar heb je één ding consistent en geheel uitgevoerd of ingevoerd, opgevolgd?
3.Direct na de Business Bootcamp ben je als dronken van de adrenaline. Dan is alles geweldig en goed, je bent overmoedig, maar nog maar weinig is echt “geland”. Volgens mij zijn testimonials die wat later worden ingestuurd meer overdacht en realistischer.
4. De Business Bootcamp draait helemaal op jullie persoonlijke dynamiek, Nisandeh en Vered, Die is fysiek en onvervangbaar. Maar een online training lijkt me toch ook wel wat.

Veel succes.

Brigitte Klaus
7 years ago

Je kunt een samenwerking met het UWV aangaan die werkzoekenden met plannen om voor het eerst een eigen zaak te starten te triggeren om eerst de Business Bootcamp te komen volgen.
Vanuit het UWV moet je nl. altijd eerst een ondernemingsplan schrijven. In 2 dagen Business Bootcamp krijg je zo veel info tot je dat je niet kan wachten met starten aan dat ondernemingsplan.

Daarnaast is het een idee om de medewerkers van een zelfstandig ondernemer die de Business Bootcamp heeft gevolgd uit te nodigen. Ik zelf ben vanuit die hoedanigheid in januari geweest en ik weet zeker dat daardoor de neuzen in ons bedrijf de zelfde kant op staan en we met z’n allen dit jaar gaan schitteren!

Miriam Luijken
7 years ago
Reply to  Brigitte Klaus

Leuke discussie. Kan ik wel over meepraten;-)

Het is nogal een ommezwaai van werknemer naar ondernemer.
Dat zou je kunnen uitlichten…

Mijn ervaring is overigens dat UWV dit wel erkent, maar geen middelen biedt om hier handen en voeten aan te geven.

En dat gebeurt nou juist wel bij Open Circles en vooral ook in de Coworking.

Marjolein Kalter
7 years ago
Reply to  Brigitte Klaus

Beste Brigitte,
Wat een goed plan. Hoe is jouw ervaring met het UWV hierin?

Mijn ervaring is dat de medewerkers (als werknemers) praten over ondernemerschap als maagden over het gebruik van voorbehoedsmiddelen om SOA´s te voorkomen.
Misschien is er theoretische informatie, maar de basis ontbreekt. Hoe zou je het UWV mee kunnen krijgen dat ze niet zeggen: we hebben zelf cursussen voor werkelozen die willen gaan ondernemen, dus dat is niet nodig

Grootse groet,
Marjolein Kalter

Leni Minderhoud
7 years ago

Haha, mooie vergelijking Marjolein. Ja, dit is mijn ervaring via mijn cliënten ook. Ondernemerschap is een vies woord bijna. En zodra een stap is gezet, is er risico om inkomen te verliezen.. De regels zijn niet zo transparant.

ik zou beginnen met het management uit te nodigen om deel te nemen en dan specifieke werkcoaches die ondernemerschap gaan bevorderen. Maar zover is de cultuur nog niet. Zoals laatst iemand zei, Uwv is in transitie, daar hoort chaos bij. Ze zitten nu in de chaos, waar je niet aan ontkomt. Dus het zal een kwestie van tijd zijn. Open Circles zou op Directie niveau contacten moeten gaan leggen denk ik om het nu in de week te leggen.

ondernemende groet!
Leni

Angelique Slatius
11 years ago

ik denk dat je meer deelnemers naar de Business Bootcamp haalt als je kleinschalige kennismakingsbijeenkomsten gaat organiseren. Dan trek je de ZZP’er over de streep die grote evenementen onpersoonlijk en eng vindt.

Groeten van Angelique die nu verder gaat met feedback verzamelen!

Finn
11 years ago

* Een keer echt gratis (geen 47, en geen 97 euro)
* Een goodiebag
* Elke dag een gratis (vervolg)training verloten onder de deelnemers
* Voor elke inschrijving door jou (referral) een cadeautje (boek of dvd)

Mugen Convalesco
Mugen Convalesco
10 years ago
Reply to  Finn

Ik heb het idee dat Open Circles echt al heel veel gratis weggeeft. De mensen met wie ik tot nu toe heb verteld over mijn voornemen om naar de Business Bootcamp te gaan, konden het gewoon niet geloven dat ze alleen voor hun eten en drinken hoefde te betalen. Veel van hen hadden zelfs het idee dat er een addertje onder het gras zat.

Mijn punt is dat de mensen die er geen 47 euro voor over hebben, toch niet zullen komen. Want ze zullen ook de reiskosten niet willen betalen. Al geef je deze groep mensen cadeaus toe. De mensen die wel voor hun eten en drinken bereid waren te betalen, krijgen zo te zien nog meer extra’s is de vorm van gratis trainingen etc. Als je mensen cadeaus moet gaan geven om naar je training te komen, komen ze niet voor jou maar om de cadeaus.

De groep mensen die wel willen maar niet ‘durven’ (laten we het zo stellen) zou je wel naar een informatieavond kunnen laten komen, zoals jullie dat bij Financial Freedom hebben gedaan. Laat ze naar een gratis infoavond komen die slechts 2 uur duurt. Hebben ze die stap genomen, dan zijn ze er klaar voor. En eventueel zou je hen dan nog korting kunnen geven op die 47 euro.

Mugen Convalesco
Mugen Convalesco
10 years ago
Reply to  Finn

@ Finn

* Elke dag een gratis (vervolg)training verloten onder de deelnemers
* Voor elke inschrijving door jou (referral) een cadeautje (boek of dvd)

Goed idee! Laatste kun je zeker vermelden bij zo’n infoavond.

Astrid van den Broek
Astrid van den Broek
11 years ago

Naast aanbevelingen concrete succes ervaringen.
Wat heeft het letterlijk aan business verbetering opgeleverd.

Anoeshka van den Brink
11 years ago

De Kamer van Koophandel Rotterdam heeft een keer per jaar een grote bijeenkomst waar grote sprekers voor worden uitgenodigd. Ik zou Nisandeh daar een keer laten spreken, gegarandeert dat iedereen naar Business Bootcamp komt. Hij is zo inspirerend.