Maak het niet zo ingewikkeld!

7243 views | 350 reacties |
shares

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar bijna iedere zelfstandige ondernemer die ik ontmoet, is wanhopig…

Het lijkt erop dat bijna iedere ondernemer gestrest is, overwerkt, te druk en voor zichzelf deze diepe wens koestert: “Oh, zaten er maar een paar uren extra in een dag!”

En toch… ik ben er achter gekomen dat we het vooral aan onszelf te danken hebben.

Er zijn zo veel dingen die ons leven ingewikkeld maken, zoals…

Te veel spullen, hoge hypotheken, auto’s die veel onderhoud nodig hebben, te weinig tijd voor onszelf, te weinig tijd om met onze partner door te brengen, te weinig tijd met onze kinderen, kinderen die problemen ondervinden omdat we niet genoeg tijd voor ze hebben, moeilijke partners, ex-partners, familieverplichtingen, onze ouders die ouder worden, de verwachtingen van anderen over ons, onze eigen verwachtingen, lange werkdagen, lange werkweken, tijdrovend werk-woonverkeer, files, moeilijke klanten, moeilijke werknemers, lange vergaderingen, te veel vergaderingen, miscommunicatie, sociale verplichtingen, luidruchtige buren, junk food, een slechte gezondheid, lange grijze winters, politiek, pakketbezorgers die een dag te laat komen, reparateurs die nooit komen opdagen, aannemers die we liever nooit hadden zien opdagen, milieuvervuiling, televisie, reclame, internet, e-mail, spam, geen keuzes hebben, uit oneindig veel opties kunnen kiezen, belasting en nog een miljoen dingen meer…

Het is een feit dat veel dingen in ons leven buiten onze invloedsfeer vallen… het weer, politiek, belasting, verkeer, etc. Dat snap ik.

Echter, we staan veel dingen toe die ons leven ingewikkeld maken terwijl we er geen tijd, ruimte, geld of energie voor hebben.

Waarom doen we dit?

Uit verplichting, schuldgevoel, angst, geluk (niet alle complicaties zijn slecht) of zelfs gewoonte…

Wat de reden ook mag zijn, als je vindt dat je te veel stress en frustratie ervaart in je leven, dan is het misschien tijd om hier stil bij te staan en je leven te vereenvoudigen.

Vered (mijn vrouw) en ik hebben ons aardig bekwaamd in het vereenvoudigen van ons leven. We bezitten slechts één auto, we hebben vissen als huisdieren, we eten simpele maaltijden, we kopen alleen wat we echt nodig hebben, en wanneer we iets niet meer gebruiken (een loopband, een sapcentrifuge, een laptop…), geven we het door aan iemand die het wél gaat gebruiken…

Gedurende vele jaren, in onze gevorderde persoonlijke ontwikkeling programma’s, deelden we de eenvoudige tools en strategieën die we gebruikten voor het vereenvoudigen van ons leven. Eenvoudige tips als – welke sokken je moet kopen, het beste voedsel om te eten, welk voicemail bericht je op je telefoon moet inspreken, wanneer je welke huishoudelijke taken moet doen, hoe je iedereen thuis kunt laten samenwerken, en nog veel meer…

En nu… na het daverende succes van onze laatste Referral Systems Video Course waarbij honderden profiteerden van deze 14 kortdurende (ongeveer 3 minuten) videolessen… heb ik het idee om iets soortgelijks te maken over het onderwerp ‘vereenvoudig je leven’ (simplify your life)

Dus… als ik de beste zogenoemde life hacks (manieren om je leven te vereenvoudigen) aan je wil presenteren… moet ik weten wat jouw leven ingewikkeld maakt…

Laat me alsjeblieft weten in het commentaarveld hieronder:

Wat maakt jouw leven ingewikkeld, gecompliceerd?

Het kan van alles zijn. Grote en kleine dingen… van klanten die te laat betalen tot ochtendstress omdat je de autosleutels niet kunt vinden, van steun krijgen van je partner terwijl je laat moet werken tot een verloren bestand op je computer…

Ik kan niet beloven dat IK voor elke complicatie een oplossing kan bieden… maar misschien reageert er wel iemand op jouw commentaar met zijn of haar eenvoudige oplossing.

Dit is dus ook een uitnodiging aan jou… lees de comments van anderen en wanneer jij een probleem ziet waar jij een geweldige oplossing voor kent… alsjeblieft… reageer dan direct op dat comment… zodat we allemaal profiteren van jouw bijdrage voor een eenvoudiger, makkelijker en plezieriger leven.

Zodra ik de ‘Simplify Your Life’ videocursus heb voltooid – laten we het je als eerste weten

Ik zie ernaar uit om jou te helpen je leven te vereenvoudigen.

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Facebook, LinkedIn, Twitter of Google+ share-knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
350 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
harold nijdam
7 years ago

– het creeeren/beheren van mijn winning team. altijd gebeurd er wel weer iets waardoor het hectisch wordt: ziekte/ afwezigheid/ persoonlijke problemen of er gaat simpelweg een personeelslid weer verder met zijn carrière. waardoor ik weer opnieuw moet gaan bouwen.

– vertegenwoordigers die te pas en te onpas binnenkomen stappen. ook al wijs ik ze meteen de deur met het verzoek een afspraak te maken. ik ben toch weer uit de flow…

– te weinig tijd (timemanagement) voor zowel de kantoor bezigheden als het draaien van de avond in ons restaurant.
de gewenste 6 uur per dag gaan alleen al in het diner. wanneer zou ik dan de rest moeten doen??

Bianca van Rooij
7 years ago
Reply to  harold nijdam

Hallo Harold, @haroldnijdam

Klinkt of jij ook een goede assistent kan gebruiken. Echt een aanrader! Kan jij je weer volop focussen op je passie en weet je toch dat je zaken goed waargenomen worden. De assistent kan dan direct een afspraak met die vertegenwoordigers maken (jij blij, hun blij) en kan jij lekker in de keuken blijven om jou ding te doen.

Succes.

Groeten,
Bianca

Marjolein Kalter
7 years ago
Reply to  harold nijdam

@haroldnijdam
Hoi Harold,
Misschien is het een idee om je kantoor (deels) niet op binnenloopafstand van vertegenwoordigers en medewerkers te hebben?

Leni Minderhoud
7 years ago
Reply to  harold nijdam

@haroldnijdam Heb je al eens gedacht aan een flexibele schil van personeelsleden, waardoor je ze wel aan je bindt maar ze onderling gemakkelijker kan uitwisselen. Als je daar goede afspraken over maakt heb je meer mogelijkheden om ze in te zetten.

Met een buitenstaander eens goed kijken hoe je je tijd verdeelt en waar je tijd kunt besparen, doet wonderen.
Soms kunnen enkele simpele tips je leven al vergemakkelijken.

Nienke Vooijs
7 years ago

Wat mijn leven ingewikkeld maakt is dat ik geen balans kan vinden tussen mijn gezin en mijn werk. Zo “doe” ik het voor mijn gevoel nooit goed en maak achteraf vaak de verkeerde keuzes.

Erica Hooft
Erica Hooft
7 years ago
Reply to  Nienke Vooijs

@nienkevooijs

Hoi Nienke,

Ik denk dat je meer je grenzen mag aangeven wanneer je voor je gezin tijd neemt en wanneer voor je werk. Zelfs als je thuis werkt kun je bepaalde zone’s in je agenda reserveren (EN GEBRUIKEN) voor alleen dat doel!

Probeer het maar eens in het klein om te oefenen met bijvoorbeeld een 15 minuten elke dag voor je zakelijke mail op een vaste tijd te reserveren en op een ander moment 15 minuten 1 op 1 aandacht met je gezin (maar dan ook echt alleen voor je gezin!).

Suc6 (Erica Hooft)

Moni
7 years ago

Mijn grootste stress factor is MENSEN, hoe mensen tegenwoordig denken, voelen, handelen echt héél anders dan vroeger. Het lijkt net alsof het getrainde robots zijn. Mensen zijn tegenwoordig of net een kip zonder kop zonder bewustzijnsgevoel of overdreven berekend tot in het extreme toe net als die gevoelloos geprogrammeerde machines, die erop uit zijn om alleen maar voordeel voor zichelf uit te halen zonder om de ander te bekommeren.

Esther van den Enden
7 years ago

Goedemorgen Nisandeh

Ik ben heel benieuwd naar een videocursus hierover. De cursus over de referal systems heb ik met veel plezier gevolgd (en delen geïmplementeerd).

Ook voor mij is een belangrijke complicerende factor de balans tussen werk en gezin / privé. Wanneer het op werk drukker wordt (jippie) en / of er is iets met de kinderen aan de hand (zoals nu: we hebben alternatief nodig voor overblijf / bso), gaat het knellen. En het eerste wat sneuvelt is tijd voor mezelf. Ik weet heel goed dat dat niet handig is. En toch… Tips hiervoor zijn welkom!

Hartelijke groet,
Esther van den Enden
HuisartsenTeamwork

Wouter Lenis
7 years ago

Niet uitbesteden en alles zelf doen is was voor mij een sta in de weg. Waarom nog zelf een website maken, teksten schrijven als college ondernemers dat beter kunnen en voor mij kunnen doen. Geef anderen de ruimte of jou te helpen je business te laten groeien.

Yassir van Unen
7 years ago
Reply to  Wouter Lenis

Dit is ook een interessante voor mij.
Doe het liefst alles zelf, ook al ben ik er niet goed in omdat
ik dan precies weet hoe het eruit komt te zien.

Kost alleen wel meer tijd en moeite.
Scheelt investering en spanning.
Soms lastig.

Karin Kagenaar
7 years ago

Time management…..en dan vooral als er onverwachte zaken binnenkomen die acuut aandacht vragen. Dat kan me enorm frustreren, heb inmiddels wel geleerd om me steeds af te vragen: is dit ECHT acuut of alleen in de ogen van de vrager, moet ik hier NU op reageren of kan het ms ook morgen, moet IK hier op reageren of kan iemand anders deze persoon verder helpen enz enz.

Maar toch: mijn moeder die overstuur opbelt, mijn dochter die proefwerkweek heeft en het niet meer ziet zitten, mijn zoon die thuis komt en zich niet lekker voelt enz enz. Natuurlijk hebben die dingen te maken met vermenging prive en zakelijk, maar ik werk thuis en tsja mama is er, dus…..en ik wil er ook voor ze zijn , dat is een van de redenen dat ik thuis werk….

Maar soms denk ik dat een andere werkplek me best ea op zou kunnen leveren op dit vlak. Natuurlijk ben ik ook bezig met opvoeden van mijn kids (en anderen in mijn omgeving) en ik heb bijv aparte prive en werktel (en leg prive weg). Maar dan nog…..

Janet Kunst
7 years ago

Wat een verfrissend en actueel onderwerp! Ik maak mijn leven vaak te ingewikkeld omdat ik zo veel leuk vind om te doen, zowel privé als werk gerelateerd. Noem het keuzestress! Keuze maken en focussen maken het eenvoudiger. En eh: opruimen wat niet meer dient, zowel fysiek als mentaal.

Marjolein Kalter
7 years ago
Reply to  Janet Kunst

@janetkunst
Ja dat herken ik Janet.
Wanneer ik me verbind met waar het me echt om gaat in het leven merk ik dat ik makkelijker dingen kan laten.

Ook zorgen dat ik niet in de verleiding kom (koekjes, dingen kopen etc) door ze weg te stoppen of niet in huis te hebben helpt enorm.

Helen Arnoldus
7 years ago

Wat een binnenkomer! Een zeer herkenbaar probleem.

Sinds 3 jaar run ik een eenmans zaak in vastgoedpresentatie, vastgoedfotografie en interieurprojecten. Ik ben hier mee begonnen omdat ik bij mijn oude werkgever (grote multinational) in de zogenaamde rat race terecht ben gekomen.

Het rad draaide steeds harder en liep vervolgens uit de scharnieren. gevolg: een zeer heftige burnout. Daar weer uit klauterend besloot ik dingen te gaan doen die ik echt leuk vond en dat was een business opbouwen in interieurontwerp en advies.

Van het een rolde ik in het ander en voordat ik wist werd ik een veel gevraagd vastgoedfotograaf bij een partner van Funda. Het leek zo goed te gaan echter de prijzen staan onder druk en zo moet er steeds meer gedaan worden voor minder geld. Het gevolg is nog meer opdrachten aannemen, harder hollen, in de nacht doorwerken tot 01.00 uur, geen tijd meer voor mijn kinderen kunnen nemen, geen hobbies meer kunnen uitvoeren en veel stress opbouwen met als gevolg veel spanningen in mijn relaties Ik sta nu op het randje en kan er over heen vallen of stoppen, draaien en dingen gaan afstoten.

Het blijft een wip-wap waar ik op balanceer en volgens mij is de tijd nu rijp dat ik deze echt anders moet gaan indelen. A.s. weekend ga ik naar de Business Bootcamp en ben me al aardig aan het voorbereiden. Ik houd jullie op de hoogte en tips van mensen die in deze zelfde rat race zitten zijn altijd welkom

Rene Gerritsen
7 years ago

Het gecompliceerde te drukke leven. Ja, heb ik ook last van.

Ik ben iemand die veel, zoniet alles, zelf wil doen. Zelf m’n boot opknappen, heb nml geen geld om het een ander te laten doen. En, zoals recentelijk, huur ik wel iemand in, dan gaat het niet naar mijn zin. De klussers waren overeigens wel via een aanbeveling.

Maar ook in mijn werk wil ik alles zelf doen. Geen geld om een ander in te huren en de instructie hoe het te doen kost meer tijd dan het zelf doen los van de kwaliteit door de ander geleverd.

Daarnaast teveel interesses en momenten van afleiding… Ja, 24uur in een etmaal is niet genoeg. Daarom korter slapen en langer werken, dan brand ik wel erg snel op, niet gezond nee, dat weet ik.

Coen Tuerlings
7 years ago

Samenwerken en brainstormen in een Open Circles minded gezelschap is fantastisch. Er ontstaan nieuwe verbanden, nieuwe producten en fysieke en sociale netwerken.

Elkaar ontmoeten en in de wandelgangen gesprekken voeren brengt meer in beweging dan ik had verwacht.

Maar hier zit ook een ingewikkeld gecompliceerd probleem.

Ik zit zelf al boordevol ideeën en nu zijn er honderden experts bij met fantastische ideeën.

Hoe kies je nu uit al deze mogelijkheden de juiste met de grootste impact?

Daphne Smit
Daphne Smit
7 years ago
Reply to  Coen Tuerlings

Hi Coen,

Heel herkenbaar! Al die bruisende creatieve ideeen en waar te beginnen.
Ik doe zelf in zo’n geval de FIF oftewel de Fantastische Ideeen Funnel: de ideeen waar jij het mee resoneert boven in de 4-lagige trechter doen:

de ‘zeef’ na laag 4: subliem / fantastisch / goed / oke
de ‘zeef’ na laag 3: subliem / fantastisch / goed
de ‘zeef’ na laag 2: subliem / fantastisch
de ‘zeef’ na laag 1: subliem !

Zo schept je duidelijkheid voor jezelf welk idee de meeste potentie / energie /impact heeft en heb je tegelijkertijd een archief van ideeen om uit te werken. Werkt als een tierelier!

Veel plezier en fun!
Daphne

Marjolein Kalter
7 years ago
Reply to  Coen Tuerlings

@coen
Niet noteren,
Niet meteen doen
Als het in je kop blijft zitten heeft het wat te zeggen

(Zo doe ik het met leuke kleding in de winkel die ik meteen wil hebben als ik het zie. Weglopen en terugkomen als het blijft spelen)

Auke Jongbloed
7 years ago
Reply to  Coen Tuerlings

@coen

In mijn opinie zijn er honderden meningen en zijn allemaal even waar. Kies er een die je helemaal aanspreekt en ga er voor!

Twijfel ook niet meer aan de keuze maar zorg wel voor een evaluatie moment zodra keuzes voldoende “bewijs” hebben verzameld.

Durf te kiezen.

Hanneke Wessel
Hanneke Wessel
7 years ago

Ik ervaar stress als ik niet snel m’n ideeën en woorden uit m’n hoofd op papier of in de pc krijg. Als dan de wifi-verbinding uitvalt of m’n laptop werkt niet snel genoeg dan voel ik de energie en inspiratie uit me weg stromen. Echt heel vervelend en stressvol.

Yassir van Unen
7 years ago
Reply to  Hanneke Wessel

Inderdaad pen en papier. Werkt geweldig.
Al schrijvend kun je nog meer inspiratie krijgen.

Barbara van de Putte
7 years ago
Reply to  Hanneke Wessel

Hoi Hanneke, Mijn eerste gedachte is: ‘wie schrijft die blijft’. Pak pen en papier. En als het mooi papier is – Moleskine notebooks e.d. zoals Nisandeh zei – dan voel je je gelijk weer ‘Zen’. Stap eens uit de ‘digitale snelweg’, dat doet wonderen. Plezier! Groet, Barbara

Karyn Larson
Karyn Larson
7 years ago

I’ve heard before that the messiest room in your house is representative of your state of your mind. And I definitely see the connection for me personally at the moment. It doesn’t matter how much I have to do or how focused I think I am….if my flat is a mess, I seem to accomplish nothing.

I’m convinced, after this past weekend, that I owe myself a cleaner as part of my team.

But, at the heart of it all, I simply have too much stuff! I need to learn to purge without worrying about the money I originally spent (and am now wasting), the sentimental value, the future possibilities, etc. I hope that by simplifying my life in this way, I will be free to truly focus on the more important things in my life this year, most importantly, my business.

Geraldine Nesbitt
7 years ago

Ik merkte dat ik mijzelf onder druk zette. Ik wilde opdrachten binnenhalen door o.a. een eerdere deadline te stellen dan andere aanbieders (en omdat ik mijn tarieven te laag zette, moest ik teveel werken in te weinig tijd).

Ik ben nu begonnen met de deadlines ruimer te stellen en een tarief te vragen die wel de waarde van mijn diensten reflecteert.

En ik heb ook besloten om vaker wat werk uit te besteden aan een van mijn zakenpartners.

Wat een verademing!

Geraldine

Corinne Sprenger
7 years ago

Mijn grootste stressfactor is dat er teveel input is. Er is zoveel interessant. Natuurlijk moet ik dat scheiden, invoelen of het interessant is en dan skippen of doen en lezen. Maar er blijft zoveel verschrikkelijk interessante input binnenkomen….

En dan heb je ook nog je facturen die je moet maken, ik heb er 40-60 in een maand (dat betekent dus dat ik ook zoveel klanten gehad), rekeningen die ik moet betalen, kinderen die aandacht vragen, helemaal nu nu ze vakantie hebben. Ik denk dat een balans in mezelf een goed basis is.

Af en toe terug naar mezelf, waar was ik ook alweer. O ja, en wat was mijn prioriteit ook al weer?

Wouter Lenis
7 years ago

Hoi Corinne, ik lees dat je te veel input hebt . Het is tijd om die zaken uit te besteden die je veel energie kosten en niet jouw core business zijn. Hoe mooi zou het zijn als je je niet meer druk hoeft te maken over je administratie? Gewoon een gevoel van rust en je echt richten op de zaken die jou inspireren! Mocht je daar over willen spreken, neem dan contact met mij op. Ik kan je de administratieve zorg volledig uit handen nemen zodat jij vrij bent om dat te doen wat nodig is. Neem contact met me op als je daarover wilt spreken.

Miranda Sidler
7 years ago

Zo veel ideeën zo weinig tijd…

Een jaar lang alleen ondernemer geweest, nu partime baan extra erbij. Wil niets laten vallen maar mis de energie en de tijd.

Planning valt iedere keer in duigen.

Marjolein Kamstra
7 years ago

De combinatie werk en gezin is een lastige. Ik heb het gevoel continu achter de feiten aan te lopen en beiden slechts half te doen.

Alsook: Ik werk vanuit huis en bijvoorbeeld vanochtend kwam mijn dochter opeens weer binnenlopen omdat ze even een uurtje vrij had van school; heeft mijn partner besloten om te gaan klussen waardoor hij de hele tijd door mijn kantoorruimte heen loopt naar de schuur. Weg focus.

Marischka Setz
7 years ago

Hi Marjolein,

Tip die voor mijn werkt bij langslopende kinderen, man etc: elke keer dat iemand me tijdens mijn werk onderbreekt (even naar de printer lopen bijvoorbeeld) vraag ik ze meteen een klein klusje te doen (van kop koffie zetten, post uit de bus halen of iets op de boodschappenlijst te schrijven). Zij doorbreken mijn concentratie dus kunnen ze daar ook iets voor terug doen dat mij tijdswinst oplevert… 🙂 Het effect is dat ze nu eerst nadenken voordat ze mij uit mijn werk halen.

Groetjes,
Marischka

Pieter van der Haak
7 years ago

Helemaal eens, we maken het ingewikkeld. En het systeem waarin we leven maakt het ook ingewikkeld. Mijn fiscalist (tja ik ben ondernemer) adviseert me altijd allerlei ingewikkelde constructies om fiscale voordelen te behalen. Maar wij hebben bijvoorbeeld besloten om ons huis zo snel mogelijk af te lossen, ongeacht dat we fiscaal gezien “geld wegggooien”.

Verder heb ik zelf onlangs een boeiende verandering bij mezelf teweeg gebracht. Ik dacht namelijk altijd: Ik heb meer tijd nodig. Dat is geen helpende overtuiging. Want als je dat denkt dan kom je dus altijd tijd te kort. Ik heb hem simpelweg omgedraaid: Ik heb minder tijd nodig. En dat heb ik als achtergrond op mijn smartphone gezet om er aan herinnerd te worden.

En raad eens? Hij klopt helemaal. Sinds ik “geloof” dat ik minder tijd nodig heb kan ik veel sneller beslissingen nemen en handel ik zaken direct af. Ik lees dus niet eerst een email en denk dan: ik heb tijd nodig om hier over na te denken, nee ik weet wat ik ergens van vind en als ik dan bedenk dat ik minder tijd nodig heb, dan schrijf ik het antwoord.
Neem nou deze reactie. Ik las het verhaal en mijn primaire reactie was: ik heb even tijd nodig om te reageren. Toen ineens realiseerde ik me; ik heb minder tijd nodig. En vervolgens heb ik dit in minder dan drie minuten ingetikt.
Klaar weer.
Bedankt voor de inspiratie Nisandeh!
Hartelijke groet,
Pieter van der Haak

Veron Goemans
7 years ago

Mooi voorbeeld van ‘omdenken’ Pieter. Super tip, voel meteen al dat de ruimte die deze overtuiging oplevert,

Leni Minderhoud
7 years ago

Dag Pieter, wat een geweldige constatering.! Want ik zit ook in die modus van ‘te weinig tijd hebben’ en daarna wel proberen meer tijd vrij te maken. Deze ga ik toepassen en is voor mij de tip van de dag! Dank daar voor. Want tijd is tijd en we kunnen er niet meer van maken, wel minder 😉

collegiale groet
Leni Minderhoud

Monique de Neef
7 years ago

Heel mooi Pieter! Dat ga ik ook toepassen.

Tijd is zoiets aparts. Ik raakte onlangs betrokken in een kop-staart botsing. Tegelijkertijd ging voor mij de tijd als een flits van een seconde voorbij EN als tergend langzaam, alsof in een slow-motion….

Hartelijke groet,
Monique

Bianca van Rooij
7 years ago

Hallo Pieter,

Wat een mooie gedachte! Die ga ik ook eens volgen, want aan het universum kunnen we niets veranderen. Wel aan onze overtuigingen. Bedankt.

Groeten,
Bianca

Harko Bisschop
Harko Bisschop
7 years ago

Ik ben het helemaal met Franciscus eens. Ook ik word (letterlijk) moe van alle bureaucratische regeltjes, zelfs vaak met bedrijven waar je mee samenwerkt, het lijken wel ambtenaren soms en inderdaad, wat te denken over wachtrijen bij de belastingdienst, bij je telefoonprovider etc. Van het kastje naar de muur gestuurd worden zonder resultaat, alleen dat je je verhaal wéér mag vertellen. Afgelopen week bijna 6 uur bij elkaar opgeteld met de belastingdienst gebeld over geld wat ons al drie maanden geleden gestort had moeten worden. Pfff!!!!

Na een lange zoektocht bij verschillende leveranciers gezocht naar de juiste apparatuur (naar hun zeggen uiteraard) en er nu ondanks uitgebreide testen er achter komen dat er nog de nodige kinderziektes inzitten waar ze zelf ook geen weet van hebben. Resultaat: de nodige servicebezoeken bij (ontevreden) klanten die het product reeds hebben aangeschaft en geen permanente oplossing kunnen bieden. Dit is allemaal garantiewerk en zoals mijn leverancier zegt: “ondernemersrisico”.

Ondanks het hebben van een boekhouder, veel administratiewerk wat mij vanwege de beschikbare tijd kopzorgen baart.
Ben net verhuist naar een nieuw pand, heb mijn website helemaal vernieuwd en zit boordevol plannen, maar vind nauwelijks de gelegenheid om ze ontwikkelen, laat staan uitvoeren.

Soory voor mijn frustratie maar inderdaad Nisandeh en Vered, jullie leggen de vinger op de zere plek. Ik houd van mijn werk, maar door al dit gedoe kom ik daar vaak niet meer aan toe. Van sommige dingen weet ik dat je daar zelf aan ten grondslag ligt, maar dit soort zaken komen gewoon uit de lucht vallen. Het is met bovengenoemde problemen misschien de wijze waarop je er mee omgaat, maar de tijd die je er in steekt is hoe dan ook weg en het moet wel gebeuren. Ik ben benieuwd naar de reacties.

Bianca Meeuwissen
7 years ago
Reply to  Harko Bisschop

@harkobisschop Heel herkenbaar Harko !

Frans Romer
Frans Romer
7 years ago

Werk verdelen/uit handen geven.

Als ik dan niet (tot op detail controleer), hoe kom het toch dat als ik werk uit handen geef dat het vaak:
1. Niet of half gedaan wordt
2. te laat gedaan wordt
3. Verkeerd gedaan wordt

Daardoor heb ik er zelf achteraf toch weer werk aan. Al leg ik het klantbelang uit en onze visie. Ik heb ooit van een manager geleerd om “Hand in eigen boezem” te steken. Toch hou ik daar regelmatig een onrechtvaardig gevoel aan over en het lijkt of de problemen bij anderen heel makkelijk van zich afglijden. En ik maar weer proberen het imago op te krikken. Het uitbesteden/uitleggen/controleren kost mij zoveel tijd!

Hester Verschoor
Hester Verschoor
7 years ago

Wat ik veel zie en waar ik ook tegenaanloop is de balans vinden tussen het werk en gezin. Mijn man is altijd voor 7 uur de deur al uit, dus het opstaan met de kinderen en het naar school brengen komt altijd op mij neer. En tussen de middag weer ophalen om broodje te eten, etc.

Soms heb ik dan echt moeit om me te focussen op wat ik zakelijk nog te doen heb (als ik niet bij de klant ben of voor een klant aan het werk ben).

Daar moet ik nog wat op zien te verzinnen, maarrrr…… ik heb alweer zoveel energie en plannen en ideeën opgedaan bij de Master Entrepreneur dat ik wellicht nu wel de focus kan houden en er voor te gaan! De wil is er in ieder geval!!!

Marischka Setz
7 years ago

@hester69

Ik hoor dit probleem vaak bij de vrouwelijke professionals die mijn klant zijn, en ik wil je de tip geven die ik hen ook geef:

Maak een keuze!!! Als je zelf je kinderen naar school wilt brengen en ze wilt halen om thuis te lunchen, maak dat dan onderdeel van je werkdag. Het is voor mij net als administratie doen: ik vind het niet altijd leuk, maar ik heb gekozen voor een systeem waarin ik nu eenmaal facturen uit moet brengen 🙂
Ik ruim er tijd voor in, net zoals voor de andere dingen in mijn werk. Het is planbaar, dus waarom stress? Het is gewoon ene terugkerende besteding van een aantal van de uren die je op een dag beschikbaar hebt. Besteed je de uren op deze manier dan hou je gewoon minder uren over om andere dingen te doen.

Het is gewoon een keuze. Als je last hebt van de keuze moet je een andere keuze maken… Je kinderen mee laten rijden met iemand anders, of laten overblijven. Vind je de ‘kosten’ daarvan te hoog omdat je dat als moeder zelf wilt doen, prima, maar accepteer dan dat het tijd kost… 🙂

Met andere woorden: maak het een rationele beslissing en weet dat je altijd een andere beslissing kunt nemen… Dat haalt vaak een groot deel van de stress weg.

Groetjes,
Marischka

Ludka Vloemans
7 years ago

Dank je wel Nisandeh voor je blog en vragen. Ik zie bij mezelf en ook andere, dat er altijd een “oorzaak” is, waarom ik dingen op bepaalde manier doe of niet do.

Ik verzamel allerlei oplossingen en doe weinig er mee. Ik zie het als een medicijn. Als je vaak een hoofdpijn hebt, dan is het goed naar de oorzaak te ga kijken en vanuit daar handelen. Steeds een pijnstiller nemen is geen oplossing. Ik zal graag willen weten, hoe jij en Vered jullie ongewenste gedrag, gewoontes aanpakken, die jullie niet door kunnen breken. Waar je al veel tips er over hebt gekregen, maar het helpt niet.

Zoeken jullie dieper, zoeken jullie de oorzaak, hoe pakken jullie dat aan?

Danielle Teheux
7 years ago
Reply to  Ludka Vloemans

@naturallyfit
Hallo Ludka,

Tips krijgen van anderen is mooi en tezelfdertijd een oplossing die voor de ander werkt.

Wanneer je iets bij jezelf wenst te veranderen dat ook zal werken voor jou, dan hoef je jezelf maar twee vragen te stellen:

1. Wat wil ik wel?

2. Wat doe ik dan anders?

Nu heb je je eigen oplossing gevonden en dat geeft kracht om te veranderen.

Veel plezier en succes met het blijven groeien en bloeien van jezelf.

Verbindende groet
Danielle Teheux

Michaela Wierdsma
Michaela Wierdsma
7 years ago

Op veel van de andere vragen heb ik al gereageerd. Waar ik zelf tegenaan loop is de enorme hoeveelheid ideeën die ik heb en welke ik dan half of niet kan uitvoeren. Nu focus ik mij op 1 of 2 doelen (uiteraard met subdoelen). Daarnaast plan ik vaste activiteiten in.

Een van de dinsdagmorgen dingen is het laatste blog van Nisandeh lezen en eventueel reageren. Tips en ideeën in mijn ideeën boek plaatsen en het dan te laten liggen. Vaste tijd, vast moment.

Ik zou wel willen weten hoe anderen hun focus houden op hun werk en hoe Nisandeh zijn creatieve ideeën uitvoert. En dan zoals hij dat in zijn begindagen deed, niet nu met een groot team om hem heen.

Fijne dag,
Michaëla

Elfriede Krauth
Elfriede Krauth
7 years ago

Hoi Michaela,

Ik heb ook soms “last” van te veel ideen. En sommige daarvan leg ik vast in een lijst, zoals jij dat ook doet. De naam van de lijst spreekt je misschien aan. Het is de “not-this-week” lijst. Of misschien werkt een “not-this-month” lijst beter voor je.
En dan gewoon eens per week of maand ieder idee een echte kans geven door ze aan te kijken.

Soms moeten ideen ook groeien, of niet? Ik had een super-duper geweldig ideen een maand of zo geleden. En ben daar aan de slag mee gegaan, eerste stappen gezet. Afgelopen weekend, tijdens de Master Entrepreneur training, kreeg ik een beter idee. Dus de eerste maak ik dan niet helemaal af. En voor mij de stap, dat als iets positiefs te zien. Want met de tweede idee bereik ik meer in minder tijd, en het is ook gewoon professioneler.

Groeten, Elfriede

Marielle Meijer
7 years ago

Hi Michaela,

Wat mij helpt is een onderscheid te maken tussen ideeen en to-do’s. Ideeen zijn nice to haves en to-do’s zijn must haves. Beiden staan op een aparte lijst, waarbij de to-do lijst zo kort mogelijk is, bij voorkeur 1 ding per dag.

Alleen al het opschrijven van alle ideeen helpt, dan zijn ze immers uit je hoofd. Op momenten dat ik naar mijn ideeenlijst kijk ontdek ik dat ik heel veel dingen al heb opgepakt of dat ze niet meer relevant zijn. En kies vervolgens 1 idee waar je echt mee aan de slag gaat en deze voer je uit.

Fenneke Wortelboer
7 years ago

Waar ik altijd weer tegenaan loop is dat als ik inspirerende wijsheid tot me heb genomen bij cursussen e.d. dat de praktische handleiding ontbreekt. Ik mis een stappenplan, een handleiding, korte videofilmpjes om het uit te voeren. Bijvoorbeeld: Nu klik je deze button aan en dan krijg je het volgende scherm( plaatje) …… enz.

Zodat je het geleerde kunt uitvoeren.

Bene Bailleul
7 years ago

Ik maak mijn leven ingewikkeld en gecompliceerd door … (weeral een schitterende reflectievraag Nisandeh):
– te veel werken met teveel lijstjes
– onvoldoende mijn agenda te volgen
– te weinig balans privé-werk
– …
Ben heel benieuwd naar de nieuwe video-reeks, Nisandeh.
De reeks rond Referrals was prachtig, dus deze nieuwe …
Dank aan iedereen voor de inspirerende comments hieronder.

Erica Hooft
Erica Hooft
7 years ago
Reply to  Bene Bailleul

@benebailleul Hoi Bene!

Volgens mij heeft het vooral met focus en concentratie te maken met jouw uitdaging. Wat zorgt ervoor dat je focus verslapt? Waarom kun je een afspraak met een ander wel nakomen en met jezelf niet? Denk er maar eens over na en als je er niet uitkomt bel of mail je me maar.

Succes en een heel fijne zomer!!
Erica Hooft

Robin van Wees
Robin van Wees
7 years ago

Wat maakt mijn leven ingewikkeld, gecompliceerd?

Nou, eigenlijk is dat gedoe van vroeger wat net even te vaak op de achtergrond zit te irriteren. Ik kan me wel focussen op mijn business en op wat echt belangrijk is, maar ondertussen zit er altijd nog iets te pruttelen. En als ik dan weer eens vol in de positieve energie zit, komt er weer een gedoetje langs die van alles weer oprakelt.

Ik zie mijzelf nu dus ter plekke een duidelijk probleem formuleren: ik heb dus een goede (psycho)therapeut nodig die mij hierbij kan ondersteunen (omgeving Den Haag). Graag ontvang ik jullie aanbevelingen!

Renée Merkestijn
Renée Merkestijn
7 years ago

De kern is voor mij NEE zeggen, nee tegen impulsaankopen, nee tegen activiteiten waar ik niet 100% achter sta. Daarmee creëer ik tijd en ruimte voor mezelf. Tijd en ruimte voor de dingen waar ik helemaal JA tegen kan zeggen, waar mijn hart ligt. Dit scheelt bergen stress en geeft vervulling.

Saskia Post
7 years ago

Ik geniet van het opdoen van nieuwe ideeën, zien van nieuwe mogelijkheden, doen van nieuwe dingen, heerlijk. De energievreter zit ‘m in het proces daarna: ga ik er wat mee doen, ja of nee of wat, en dan niet kiezen. Ik ‘kom om’ in goede ideeën.

Iets kan later altijd nog van pas komen, nietwaar? Met als gevolg dat mijn kasten en computer vol staan met boekjes, schriftjes ed met nuttige ideeën, geweldige brainwaves enz. Zelf weet ik niet eens meer wat het is of waar wat te vinden.

Vandaag ben ik begonnen met een game van een maand. De eerste dag een ding/iets weg doen, de tweede dag 2 enz. Weg kan zijn weggooien, aan een ander geven, verkopen, ritueel verbranden, als het maar je huis verlaat.

Ben vandaag begonnen met het wegdoen van mijn 25 jaar oude draadloze koptelefoon met verpulverde oor’warmers’.
Als je meer wilt weten kun je het vinden op mijn Facebook pagina.

Ellen van Doorn
Ellen van Doorn
7 years ago

Dingen die mijn leven ingewikkeld maken …

Hoe hou ik het thuis opgeruimd en kom ik aan alles toe dat ik doen wil op een dag. Mijn dag en tijd is vaak erg versnipperd en ik zoek naar hoe ik het efficienter kan doen.

Tips?

Melanie Lo
Melanie Lo
7 years ago

Waar ik tegen aanloop:

1. Het wachten op overheidsinstellingen om afspraken te maken. Elke beslissingen moet door zo veel lagen.
2. Ouders die veel zorg nodig hebben op allerlei gebied
3. Tijdrovende afspraken die weinig opleveren
4. Tijdrovende zaken als website etc. waar ik geen verstand van heb. hierdoor kost het veel tijd.

Marischka Setz
7 years ago
Reply to  Melanie Lo

@melanielo

Ik heb op elk van je punten wel een tip voor je:

1. Overheidsinstellingen of andere zakelijke partijen waarmee je zaken wilt doen (hoe groter hoe erger) hebben bepaalde procedures die doorlopen moeten worden. Het mooie is: als zij die procedures hebben zijn ze voorspelbaar. Vraag ernaar en hou er in je planning rekening mee. Ik vraag altijd aan mijn zakelijke klanten welke stappen in de besluitvorming er genomen moeten worden en welke doorlooptijd zij voorzien.

2. Communiceer duidelijk wat jij wel en niet als service verleent als onderdeel van jouw product/dienst/aanbod. Willen ze meer zorg en zien ze jou als een expert? Vraag een aanvullende prijs…

3. Maak keuzes. Ook hier doe je ervaring in op. Leer wat wel en wat geen effectieve afspraken zijn. Limiteer het aantal niet effectieve afspraken in aantal en in tijdsduur.

4. Laat je helpen!!! Alles zelf uitvinden kost nu eenmal tijd en energie. En als je interesse en passie er niet ligt ga je er nooit in excelleren. Kies waarmee jij je bijzonder maakt voor jouw markt en zet je tijd daarop in. Al het andere kun je inhuren (ook tegen wederdienst).

Leonie de Rouw
7 years ago

Een: te vol huis en te gehecht aan de spullen. Omdat ik het ‘zonde’vind bijvoorbeeld. Ondertussen ben ik vaak iets kwijt en ervaar ik mijn huis als ‘te vol’.

Twee: te druk met dagelijkse beslommeringen voor doelen die wat verder weg liggen. Die blijven daardoor ver weg en worden nooit gerealiseerd.

Drie: Als ik ga werken, verdoe ik nog een hele tijd met andere dingen en ben ik niet gefocust genoeg. Ik laat me graag afleiden en lees eerst wat artikelen op Internet en zoek op hoe een plant in de tuin gesnoeid moet worden of hoe ik een bepaalde situatie moet aanpakken etc.

Zo werk ik niet doelmatig. En verlies ik ook nog eens kostbare tijd die ik beter met mijn gezin had kunnen doorbrengen!

Selma Mulder
7 years ago
Reply to  Leonie de Rouw

@leoniederouw

Een te vol huis, daar kun je heel gemakkelijk wat aan doen.
1. Iets nieuws erin? Dan iets ouds eruit.
2. Ik heb een grote kist voor alles wat ik niet weg wil doen, maar ook niet gebruik. Iets met emotionele waarde bijvoorbeeld. En als die kist vol is, dan kan er pas weer iets bij als er iets anders uit gaat. En raad eens? Er is altijd iets waar de emotionele waarde lager van is, dan van datgene dat ik in de kist wil stoppen.

Succes ermee, Selma

Liesbeth Raepsaet
7 years ago
Reply to  Selma Mulder

Ik ben het helemaal met je eens! Ik heb geen kist maar wel een kleine doos. Het enige waardoor mijn huis voller staat is sinds mijn patner bij mij kwam wonen (2012). Hij heeft een enorm gevoel voor orde en netheid, waar ik heel blij mee ben, maar het lezen van jouw post gaf me het idee om samen met hem eens alles te overlopen wat weg kan om meer ruimte te creeëren (en niet noodzakelijk voor iets nieuws!). Bedankt!

Lidy van Oord
7 years ago

Mijn leven vereenvoudigen?! Dat kan alleen wanneer ik alles opruim waarvan ik denk dat ik het nog eens ga doen, of gebruiken kan, of er een ander mee kan helpen.

Veel van dat opruimen heb ik gedaan. Heerlijk het geeft niet alleen ruimte in huis maar ook direct in je hoofd.

Dan het volgende: hoe blijf ik focussen? Ik probeer het iedere dag weer door een to do list, maar dan komt er een telefoontje met een opdracht die direct gedaan moet worden enz.

Maar het is wel leuk te lezen hoe anderen met hun problemen omgaan en ook daarvan leer ik iedere dag weer.

Jaana Siltasalmi
7 years ago

Ik heb een aantal vrij extreme richtlijnen voor mezelf om mijn leven hanteerbaar te maken. Ze zijn een natuurlijk iets geworden, ik hoef er nauwelijks aan te denken. Soms vergeet ik het en dan wordt het altijd gestraft. Dan denk ik: oh ja, inderdaad. Dit zou ik niet meer zo doen.

Een van de belangrijkste afspraken met mezelf is: Ik maak in principe maar 1 afspraak per dag. Het kan een afspraak van een uur of van een hele dag zijn. Maar in elk geval per voorkeur niet meerdere verschillende dingen per dag die op een specifiek tijdstip moeten gebeuren. Sinds ik dat doe is mijn leven een stuk relaxder.

Als tweede: ik houd in de planning voldoende ruimte vrij om het te kunnen doen zoals ik wil. Ik heb elke week twee lege dagen in de agenda. Na iets inspannends plan ik een dag vrij. Als iets van te voren veel energie en werk kost, houd ik er rekening mee. En ik plan vrije weken in.

Vaak werk ik 7 dagen per week, maar wel rustig aan. En altijd als ik vrij wil nemen is er snel een mogelijkheid om het inderdaad te doen. Zo heb ik nooit het gevoel dat ik hard werk hoewel ik zeker meer dan voltime bezig ben.

Caro Buiskool
Caro Buiskool
7 years ago

Zoooooo herkenbaar.

Een probleem waar ik maar geen oplossing voor vind zijn alle kleine klusjes die zeg maar minder dan een kwartier a half uur kosten: Ik ben grafisch vormgever en heb het dan over, advertentietje, flyer aanpassen, paar correcties doorvoeren enz.

Allemaal klusjes die de moeite niet waard zijn om aan een ander door te geven omdat het opzoeken, briefen, doorsturen, nakijken minimaal even veel tijd kost als het zelf doen. Op een dag heb ik vaak wel 10 a 15 van dit soort dingetjes. Het houd me heel erg op maar moet ergens op de dag wel gedaan worden.

Wie o wie komt met een briljant plan hiervoor?

Manette
7 years ago
Reply to  Caro Buiskool

@carobeeldbuis

Reserveer een vast tijdstip per dag waarin je die klusjes gaat doen. En noem dit uur het UUR U. En heel belangrijk, reken je klanten een topprijs (dit uur verdien je 10 keer je uurloon bijvoorbeeld) voor deze klusjes. Dat zorgt dat ze het voortaan zelf gaan doen.

Zo worden de rotklusjes lucratief voor jou en draaien ze om in topklusjes!

Janke Greving
Janke Greving
7 years ago
Reply to  Caro Buiskool

Kun je ook één vast dagdeel in de week besteden aan dergelijke kleine, tijdrovende klusjes? Dan hoef je de rest van de week niet ‘versnipperd’ aan de gang te gaan. @carobeeldbuis

Michaela Wierdsma
Michaela Wierdsma
7 years ago
Reply to  Caro Buiskool

@carobeeldbuis

Als je weet dat je dit elke dag tegenkomt, reserveer dan een uur voor deze klusjes op je 6 activiteiten per dag. Activiteit 6 is dan altijd deze klusjes doen. Zijn het er meer of duurt het langer dan 10 minuten dan zet je het in als een activiteit.

Succes, Michaëla

Ine Van Hofstraeten
7 years ago

Ik heb zoveel bestanden op mijn computer staan dat ik het bestand dat ik nodig heb niet meer weet te vinden…

Het combineren van twee Jobs, deels als werknemer, deels als zelfstandige ondernemer vreet energie van me.

Ik hou van mijn werk maar ik besef meer en meer dat ik vaak zoveel zin heb om de boel de boel te laten en gewoon eens te gaan genieten… af te spreken met vrienden, een terrasje te doen, een stapje te gaan zetten… gewoon have fun…

Marcel Oerlemans
Marcel Oerlemans
7 years ago

@ine
Hoi Ine,

Mijn tip is om het goed te archiveren. En dat kost niet zoveel tijd als je zou verwachten. Als je het goed bijhoud levert het juist tijd op, omdat je je bestanden beter kan vinden. Ik werk zelf heel veel met duidelijke mappen in een duidelijke structuur. Daarnaast zijn er natuurlijk hulpmiddelen zoals zoekfuncties, snelkoppelingen naar mappen, etc.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Esther van den Enden
7 years ago

Hoi Ine.

Het klinkt alsof je balans en structuur nodig hebt. Wat het laatste betreft: een mappenstructuur op je computer kan helpen. Maak een verdeling in hoofdonderwerpen en daarna subonderwerpen. Een techniek die daarbij kan helpen is mindmappen – lekker visueel ook. Gooi bestanden die je niet gebruikt / niet meer nodig hebt weg (of brand ze op een cd rom), zodat ze niet meer op je computer staan.

Twee banen is zwaar. De oplossing is simpel, wellicht niet eenvoudig uit te voeren: KIES! Ben je ondernemer of ben je werknemer? Je houdt zoveel tijd over als je een van beide loslaat. En dan heb je meteen tijd voor al die leuke dingen. (Ik spreek uit ervaring overigens: drie jaar geleden heb ik mijn vaste baan opgezegd en sindsdien richt ik mijn energie op mijn eigen bedrijf. En dat groeit als kool)

Heel veel succes.
Hartelijke groet,
Esther van den Enden
HuisartsenTeamwork

Bene Bailleul
7 years ago

@ine Jouw situatie is voor mij heel herkenbaar. Ik zit in een analoge situatie.

Sinds ik het bedrijf waarvoor ik werk als werknemer bekijk als één van mijn klanten, voel ik me ook veel beter in balans. Het is daarenboven ook een goeie klant want komt telkens terug.

Het idee van Marianne, met de mappen en submappen, lijkt me heel handig. Je kan de structuur voorbereiden en bv starten vanaf 1/8.

Alvast veel succes.

Karin Kagenaar
7 years ago

Zooo herkenbaar!

Ik heb zelf ook jaren een combi gemaakt met baan en eigen praktijk, naast gezinsleven en sociale contacten (en niet te vergeten me-time). Ergens wist ik natuurlijk al jaren dat dit niet tot het einde van tijden haalbaar zou blijven maar ik durfde/kon/wilde de knoop niet doorhakken en het mezelf makkelijker maken door voor of mijn baan of mijn praktijk te gaan kiezen….

Eind 2011 liet ik mijn vaste baan toch los….en wat er sindsdien allemaal is gegroeid hier is ongelooflijk. Ik maakte toen namelijk pas echt de keuze (achteraf gezien dan) om van hobby over te stappen naar onderneming!!!

Nog steeds tijd te kort en gevoel dat ik meer dit of dat zou willen, maaaaarrrr alle energie stroomt nu in mijn EIGEN onderneming en niet meer in een grote organisatie die als het er op aankomt toch meer om geld dan om mensen draait….. dus ik zou je adviseren kies en stop met het proberen te verdelen van je aandacht en energie je doet je baan, je eigen onderneming namelijk tekort en bovenal de belangrijkste reden: JEZELF! Succes….

Marischka Setz
7 years ago

@ine

Het is heel gemakkelijk een bepaald soort antwoord te krijgen ‘KIES en wordt fultime ondernemer’ als je dit issue stelt in een groep voor ondernemers 🙂

Maar het kan heel goed zijn dat je overwegende argumenten hebt toch nog een (deeltijd)baan te hebben. Een minimaal inkomen bijvoorbeeld. Of bijhouden van bepaalde expertise. Of dichtbij een bepaalde ontwikkeling zitten. Dingen die je als zelfstandig ondernemer misschien niet hebt.

Wat kan helpen is je baan niet te zien als iets wat los staat van jouw bedrijf, maar als een grote opdracht waar je een vast aantal dagen op bent geboekt.

Het voordeel is dat je dan ook als ondernemer naar je baan kunt kijken: wat leer ik daar dat ik ook breder in kan zetten? Wat gebeurd daar dat interessant is en waarmee ik mijn expertise verder kan vormgeven? etc.

Groetjes,
Marischka

Marianne Kruijswijk
Marianne Kruijswijk
7 years ago

@ine Je zou de bestanden die je niet meer gebruikt op jaartal in een digitale map kunnen doen die je archief noemt. Dan heb je al een onderscheid. Daarna kun je ordenen op taakvelden die je hebt en daaronder nieuwe mappen maken.

Zo even heel globaal mijn idee

hoofdmap: coaching
submappen: clienten (op naam)

hoofdmap: trainingen
submappen: een per training en een voor ideeen voor trainingen. Per

hoofdmap: bedrijfsvoering
submappen voor belastinggegevens per jaar, contracten, je voorwaarden, garantiebewijzen etc.

Als je op deze manier vanuit het werk dat je doet in je bedrijf een structuur maakt, kun je je stukken altijd kwijt.

Ik maak daarnaast ook jaarmappen.
In die mappen stop ik alle gegevens van dat jaar, die ik nu niet meer nodig heb. Bijvoorbeeld
Hoofdmap 2012:
Submappen: Activiteiten; Projecten; Onderzoek; Financien.
Zo houd ik mijn werkvoorraad beheersbaar.

Als ik iets voor je kan betekenen (ben archivaris van beroep) wil ik best met je meedenken.

Hopelijk kun je er iets mee. En die andere baan: ik heb dat ook. Ik heb nu besloten (omdat ik voor mijn uren en niet voor mijn waarde word betaald) dat ik niet 6, maar 4 prioriteiten kies op mijn werkdagen. Die doe ik dan met volle aandacht maar niet op het tempo dat ik normaal had. Dat ik daarnaast investeer in goede contacten met mijn collega’s, zodat ik het leuk heb op mijn werk. Voor mijn functie is het van belang dat ik weet wat er speelt, dus sla ik twee vliegen in een klap.

Irene Kensmil
7 years ago

Hallo mede ondernemers.

Ik heb het net als zovelen ook te druk met betaalde baan en daarnaast een webshop. Soms denk ik had ik maar geen hond (met heel veel energie) omdat de kinderen dat wilden. het komt er op neer dat ik hem 1 1/2 uur per dag moet uitlaten. Ik geniet enorm van het uitlaten, maar denk soms ook aan wat ik in die tijd allemaal nog had kunnen doen.

Maar aan de andere kant is het een schat en een geweldige vriend en kom ik eindelijk aan lichaamsbeweging toe tijdens fijne wandelingen door de bossen. Ik kan zelfs zeggen dat hij mijn leven daardoor heeft gered. Dus de hond de schuld geven is not done! Ik ga onmiddellijk mijn leven onder de loep nemen om de tijdrovende activiteiten vereenvoudigen.

Kim van der Linden Vooren

Beste Nissandah,

Mijn verbeterpunt ligt in mijn eigen chaotische mens-zijn. Ik loop ertegen aan als ik iets opzoek in mijn computer, vaak in de werkprive sfeerook dat er veel geregeld moet worden. Ik vind ook dat ik niet chaotisch mag zijn want dat staat de aard van mijn werk niet toe.
Ik heb dit nog niet goed weten te managen behalve een gedeeltelijke acceptatie dat het zo is.

Hoe gestructureerd kan ik worden?

Evelien Koekkoek
Evelien Koekkoek
7 years ago

Nadat ik bijna een burn-out kreeg door alle drukte die ik zelf had veroorzaakt wist ik dat het tijd was om keuzes te maken. Ik ben gestopt met het plannen van mijn sociale leven. Het fijne is dat ik in het weekend nu toe kom aan huishoudelijke zaken die anders blijven liggen, soms wat extra werk en als ik tijd over heb spontane ontmoetingen zonder stress.

Daarnaast plan ik door de weeks mijn dagen juist heel strak in met de ABCDE methode van Brian Tracy (aanrader!!), waardoor ik ook nog eens veel beter prioriteiten kan stellen.

Yassir van Unen
7 years ago

die ABC lijstjes werken idd goed. Vooral als je je er aan houd haha.

Klaas van Oosterhout
7 years ago

Terwijl ik aan het lezen ben kom ik nog op twee stresspunten. Mezelf wegschrijven en minder belangrijk vinden ten opzichte van andere mensen. Het continue iedereen tevreden willen houden. Dat gaat steeds beter. Nisandeh zijn woorden, je bent een expert voor jouw doelgroep heeft mij hier ontzettend mee geholpen. Dit heeft er toe bijgedragen dat nu de besten in mijn vak positief hebben gereageerd op mijn eerste boek en testimonials en een voorwoord voor mij gaan schrijven.

Elvira van der Drift
7 years ago

De eindeloze reeks mails die je ontvangt, waar steeds nieuwe bijkomen van onbekende bronnen. Je structureel uitschrijven van allerlei lijsten lijkt de enige oplossing.

Daarnaast helpt het mij om mails te lezen, af te handelen en te verwijderen!!! Ja, verwijderen. Eindeloos van alles opslaan = gebaseerd op angst, dus hupla, legen die postbussen. Ruimt echt heerlijk op!

Robin van Wees
Robin van Wees
7 years ago

Hoi Elvira,

Ik herken dit meteen en ook ik heb me bij veel nieuwsbrieven uitgeschreven (niet bij Open Circles). Ook bedenk ik me altijd als er iets binnenkomt: heb ik hier om gevraagd? Meestal is het antwoord: “nee” en dan gaat het dus ongelezen weg.

Groetjes,
Robin

Marielle Meijer
7 years ago

Hoi Elvira,

je kan hier de site Unroll.me voor gebruiken. Dan kan je je in een keer uitschrijven voor alles wat je niet wilt ontvangen.

Hartelijke groet,
Marielle

Veron Goemans
7 years ago

@mariellemeijer

Wat een super tip Marielle, die ga ik meteen toepassen. Dank je wel!

Jacqueline ter Haar
7 years ago

@mariellemeijer

Jammer, jammer, jammer…ik vind het een geweldige tip maar helaas werkt het niet als je achter een exchange server zit…dan toch maar handmatig alles verwijderen als ‘zomerklus’.

Saskia Steur
7 years ago

@mariellemeijer Inderdaad unroll.me is geweldig, en je kunt dit ook voor elk van je e-mailadressen gebruiken (als je er meerdere hebt). Dit is misschien wel vloeken in de kerk als het over ‘vereenvoudigen’ gaat, maar ik beheer ook voor anderen een aantal e-mailadressen… en vind het heerlijk dat ik unroll.me voor alles kan inzetten.

Naomi Dongelmans
7 years ago

@mariellemeijer Hoi Marielle, dank je voor de tip! Mijn yahoo is nu lekker snel opgeruimd. Alleen mijn andere servers werken er niet op helaas.
Wat overigens ook fijn is, is sanebox. Die stopt alle mails in verschillende mapjes, zodat je met een opgeruimde mailbox start.

Erna Hanse
7 years ago

Wat mijn leven ingewikkeld maakt zou eigenlijk het makkelijkst te veranderen moeten zijn: ikzelf. Niet durven, niet doen, stilvallen, blijven waar je bent. Angst en gewoonte is helaas nog aanwezig. Dank zij Nisandeh Business Bootcamp en Master Entrepreneur ben ik nu de eerste stappen aan het zetten.
Namasté

Esther van den Enden
7 years ago
Reply to  Erna Hanse

Hoi Erna,

Ja – wat een mooi inzicht! En volgens mij geldt dat voor iedereen – en in ieder geval ook voor mij – dat ikzelf mijn grootste opstakel, hinderpaal, complicerende factor ben. Met mijn verwachtingen, angsten, overtuigingen die me niet verder helpen.
Heel veel succes

Hartelijke groet,
Esther van den Enden
HuisartsenTeamwork

Marischka Setz
7 years ago

Hi Erna en Esther.

Ja, er zijn altijd dingen waar we onszelf mee in de weg zitten en die we het liefste willen veranderen. Maar en je alsjeblieft ook bewust dat juist datgene wat jou als ondernemer uniek maakt ook in diezelfde persoon zit…
En vaak in precies datgene wat je bij jezelf ervaart als ‘afwijkend’ ten opzichte van het ideale plaatje 🙂

Groetjes,
Marischka

Els van der Velden
7 years ago

Wat mijn leven ingewikkeld maakt is het digitale tijdperk. Heb ik eindelijk een programma onder de knie en dan wijzigen ze het weer……….! Of er komt weer iets nieuws!

Rolf Nuyts
Rolf Nuyts
7 years ago

Wat maakt mijn leven ingewikkeld? Alle zaken die “onderhoud” vragen.

Dat zorgt ervoor dat vele radartjes tegelijk draaien die elk op hun beurt een beetje energie vergen. Samen claimen zij een groot deel van de dagelijks beschikbare energie die je hebt om aan pro-actieve zaken te besteden.

Arnaud van de Werf
7 years ago

Ik gebruik nog steeds een normaal mobieltje. Bellen en sms-en zijn de mogelijkheden. Ik heb het geprobeerd met een smart phone maar kwam erachter dat het me enkel afleid van datgene waar ik mee bezig ben.

Mensen kunnen mij bellen, sms-en en mailen. Dat is genoeg.

Op gezette tijden neem ik de mail door en bel ik evt. ingesproken voicemailberichten terug.

Verder inderdaad minder spullen, alhoewel dat lastig blijft 😉

Suzanne Righart van Gelder

Respect! Ik ben net aan het begin van dit traject. Whats app en Facebook zijn van mijn smartphone verdwenen en mijn mailbox gaat van tijd tot tijd dicht. Het geeft echt rust.

Ida Stamhuis
7 years ago

Wat een goed idee, het leven vereenvoudigen. Ik stel mezelf regelmatig de vraag waar ik gelukkig en blij van word. Dat helpt me om dicht bij mezelf te blijven als ik voor een keuze sta. Mijn leven wordt ingewikkeld als ik me laat ‘opfokken’ door impulsen van buitenaf en binnenuit waar het woord ‘moeten’ in voor komt. Als het me lukt om de keuze te maken vanuit dat wat ik wil of waar ik echt behoefte aan heb, voel ik me ontspannen en ervaar ik ingewikkelde dingen als meer eenvoudig.
Het klinkt mooi allemaal, het lukt niet altijd… oefening baart kunst.

Fardoe Swaanswijk
7 years ago

Ik loop eigenlijk tegen 2 dingen aan:
1. gedurende mijn dag komen er vaak “onverwachte” dingen bij mijn to-do list, mails die ik niet verwacht had, een onverwachte opportunity, telefoontjes, boodschappen, prive zaken die voorbij komen, afspraken die uitlopen, to do punten die meer tijd in beslag nemen dan verwacht, etc. Ik vraag mij af hoe ik dit het beste kan managen? Ik begrijp dat ik focus moet houden, maar hoe?

2. ik werk al 5 jaar als freelance zangeres en actrice, o.a. dankzij de trainingen en seminars bij open circles, ben ik mij de laatste tijd veel meer aan het toespitsen op specialiteit, lukt het mij gerichter en gefocust stappen te zetten en zie en pak ik meer kansen. Ik bedenk veel minder “excuses” of problemen en zie veel meer mogelijkheden.
Heel fijn om dit zo concreet en helder van Nisandeh te horen!

Naast mijn activiteiten als podium kunstenaar ben ik bezig een trainigs/coachings programma op te stellen waarbij ik mijn expertise kan overdragen op anderen.
Ik geloof dat er veel jonge, ondernemende vrouwen zijn die bij het opzetten en/of runnen van hun bedrijf, angstig zijn naar buiten te treden, contact op te zoeken met potentiële klanten, zichzelf met hun product te presenteren, krachtig te spreken voor groepen, etc. Ik geloof dat er nog meer vrouwen mogen stralen en krachtig mogen overkomen als succesvolle ondernemers en niet zichzelf in de weg hoeven te zitten door onzekerheden of stress over; hoe zie ik er uit? wie ben ik? hoe kom ik over? etc. Daar kan en wil ik hen graag bij helpen.

Wat ik lastig vind, bij het starten met dit bedrijf, is dat ik er niet helemaal uit kom hoe ik de juiste investeringen(tijd en geld) kan doen, zonder dat ik in de problemen kom met het managen van mijn vaste lasten. Er zijn vast andere starters met dit probleem en hoop dat iemand tips heeft voor mij?

Elske van de FLiert - Zero-e b.v.

@fardoe
Vwb je eerste punt: de onverwachte dingen zou je het volgende kunnen doen.
Je weet dan misschien niet wat er komt als onverwachte dingen, je weet eigenlijk wel heel zeker dat er onverwachte dingen komen.
Plan daar dus tijd voor in. Een moment ‘s ochtends en een moment ‘s middags om die dingen weg te werken die er bij zijn gekomen. De dingen die echt veel meer tijd vergen, plan je dan in. Het helpt daar bij al om niet automatisch je mails te downloaden en soms je telefoon op stil te zetten.
Maar ook: als je een taak had ingepland voor een uur: na een uur mee stoppen en opnieuw je tijd indelen. Afspraken kunnen langer duren, maar dan moet die extra tijd wel echt rendement opleveren, anders kun je gewoon beter stoppen na de ingeplande tijd en opnieuw een afspraak maken. Zeg ook gerust aan het begin van een afspraak tot wanneer je de tijd hebt.
Boodschappen lijken me altijd iets dat tot later kan wachten, tenzij je iets enorm belangrijks aan het uitprinten bent en je inkt op is (maar daarom heb je altijd inkt op voorraad natuurlijk 😉 )

Vwb je tweede punt: globaal heb ik daar geen antwoord op, dan zou ik moeten weten wat de investeringen dan concreet zijn. Ik probeer zelf alles wel heel erg lowbudget te houden en pas te investeren als er daarvoor ruimte is.

Fardoe Swaanswijk
7 years ago

Beste Elske,

Bedankt voor je adviezen.

Ook ik leef vrij primitief en kan goed omgaan met weinig financiële middelen. Concrete investeringen zijn bijv.; ultieme website, website hosting van de al bestaande site, werk wat ik uit wil besteden(ik probeer altijd te onderhandelen voor een wederdienst, korting etc. Maar dat lukt niet altijd, promotiemateriaal, etc.
Over het algemeen wel investeringen die noodzakelijk zijn voor mijn business.

Goeie tip om meer speling in te bouwen in mijn dag, zodat ik minder in de knoop kom. Bedankt!

Kan ik iets voor jou betekenen?

Elske van de Fliert
7 years ago

Dag Fardoe,

Graag gedaan.
Ja, de dingen die je noemt, zijn echt van die dingen waar je gewoon wat budget voor zult moeten hebben. Sparen en geduld hebben? Niet leuk natuurlijk, je wilt alles snel implementeren 🙂 Ik hoop dat iemand anders daar een beter advies voor je heeft!
Bedankt voor je aanbod, als ik iets weet, laat ik wat van me horen.

Groeten,
Elske

Anouk Plantinga
7 years ago

Hallo Fardoe. Jouw verhaal is behoorlijk herkenbaar voor mij! Ik ben sinds een maand of 9 met een groepje aan het leren beter te structuren. Dat werkt behoorlijk goed, al val ik soms weer even terug. 🙁 We werken met dagelijkse doelenlijstjes (met een beperkt aantal doelen) waardoor helder wordt wat je echt wilt doen of hebt te doen.

Een ander ding is elke dag je hele dag indelen in halve uren. Dat roept soms nogal wat weerstand bij me op, maar als ik het doe, ben ik verbaasd over hoeveel tijd er in een dag zit én het wordt een stuk makkelijker om keuzes te maken. Als je een half uur met iets bezig bent, laat je je veel minder snel afleiden. Ik merk dat het heel erg goed werkt en ik hoor het van de anderen ook. Wie weet helpt het jou ook. Succes!

Johan Dekker
7 years ago

Alles nog zelf doen…

In de beginfase van mijn bedrijf doe ik nagenoeg alles zelf;
De stap naar een eerste uitbesteding van taken is niet ver meer… flexibele hulp van een top ondersteuner is welkom !

Ik probeer de regels te hanteren van Nisandeh maar wordt als nog de breedte in getrokken.
Regelmatig her-focussen dus …

Leni Minderhoud
7 years ago
Reply to  Johan Dekker

@johandekker Hi Johan, als je eenmaal die stap neemt om stukjes van je werk uit te besteden dan krijg je de smaak te pakken! Ik doe dat voor verschillende taken en koos zorgvuldig daar verschillende mensen voor uit. Die dat werk, wat ik niet zo leuk vind, weer wel erg leuk vinden en daardoor doen ze het veel beter.

En het werkt als een hefboom, de tijd die vrijkomt besteed ik altijd ook aan een klant binnenhalen. En dan is het zo rewarding en je ziet gelijk het effect.

Saskia Steur
7 years ago
Reply to  Johan Dekker

@johandekker Herkenbaar, maar ik heb op een gegeven moment de stap gezet. Eerst een schoonmaker die ons huishoudelijk werk uit handen neemt. Heerlijk!!! Daarna ben ik gaan kijken wat ik kon uitbesteden en ben dit één voor één gaan doen. Stapje voor stapje dus. Mijn lijstje van stap-voor-stap uitbesteden ziet er zo uit:
– filmpjes op youtube uploaden (door zoon van 14)
– videootjes knippen en tekst toevoegen (door zoon van 14)
– visitekaartjes in laten voeren (door dochter van 13)
– wordpresszaken (door collega-ondernemer)
– evenementenondersteuning bij mijn workshops (door Ingrid Verbeek)
– telefoon doorgeschakeld naar VA

En nu ben ik aan het kijken of ik het nabellen van klanten kan uitbesteden. Ik wens jou ook veel succes, het gaat je veel lucht en ruimte brengen!

Kristien Langenakens
7 years ago

Wat mijn leven ingewikkeld maakt is de juiste balans vinden tussen mama zijn van drie tieners en als alleenstaande een zelfstandige zaak uitbouwen.

Ik heb vaak teveel hooi op mijn vork en ben gefrustreerd dat wanneer ik bij mijn kinderen ben er zakelijke issues door mijn hoofd spoken, of omgekeerd, op de zaak ben ik bezorgd om mijn kinderen. Had ik maar een aan/uit knop zodat ik makkelijker zou kunnen switchen! Iemand tips???

Sandra de Leeuw
7 years ago

@klangenakens, herkenbaar!

Ook ik heb 3 tieners rondlopen. Wat voor mij wel werkt is dat ik hen iedere dag goed informeer hoe mijn dag eruit ziet. Wanneer ben ik aan het werk en wanneer ben ik beschikbaar voor hen. Ik heb een kantoor aan huis. Als mijn deur dicht zit dan kan ik beslist niet gestoord worden. Dat weten ze nu heel goed.

Daarnaast neem ik activiteiten met de kinderen die beslist moeten op in mijn dagplanning. Bv een bezoek aan de orthodontist. Dat voelt dan niet als iets wat tussendoor even moet, maar als één van de activiteiten van die dag.

Michaela Wierdsma
Michaela Wierdsma
7 years ago

@klangenakens

Hoi Kristien,

Er is een familieagenda bij ons. Daarin staat wie wanneer werkt en al dan niet gestoord kan worden. Als ik in mijn praktijk werk is het duidelijk, de deur zit dicht. Als ik op kantoor werk en ik wil niet gestoord worden dan geef ik dat van te voren aan of ook die deur zit dicht.

Op momenten dat ik met het gezin ben, ben ik ook daar. Daarnaast ook tijd ingeruimd voor gezamenlijke activiteiten met dochter die thuis woont en zoon die uit huis is.

De zorg voor 4 ver weg wonende mensen plan ik elke maand in. Deze dag die het mij dan kost gebruik ik om de cd’s en video’s van Nisandeh onderweg te luisteren en geïnspireerd te blijven. Ook combineer ik verschillende bezoeken en activiteiten op zo’n dag.

Succes met ondernemen en het moeder zijn.
hartelijke groet,
Michaëla Wierdsma
Verander Gedrag.NU

Ron Scheerder
7 years ago

Op zich is mijn leven al flink versimpeld.

Waar ik nog tegenaan loop is dat ik op zakelijk gebied nog zoveel te doen heb.

Ik ga in mijn hoofd van het ene idee naar het andere. Ik heb meer ruimte in mijn hoofd nodig.

Ik ga ddan ook aan de slag om mijn bureau op te ruimen en dan de rest van het huis. Zodra mijn omgeving opgeruimd is en rust uitstraalt, zal ook mijn hoofd rustiger zijn. Hier ga ik de komende weken voor gebruiken.

Marianne Kruijswijk
Marianne Kruijswijk
7 years ago

De stress-voorbeelden herken ik wel. Ik heb er ook al een aantal opgeruimd. De belangrijkste is dat ik kleiner ben gaan wonen en heb heel veel weggedaan. Nu heb ik een overzichtelijk en heerlijk huis. Ik maak mijn huis zelf schoon, omdat me dat een heerlijk thuisgevoel geeft, maar ik doe het met de methode van speedcleaning. Ieder jaar in oktober doe ik mee met de uitdaging van Yourganize, en ieder jaar gaan er weer meer spullen mijn huis uit. In 2007 heb ik mijn televisie weg gedaan en ik heb hem nooit gemist. Ik werk regelmatig thuis om niet de 45 minuten heen en terug te hoeven rijden, niet alleen om de tijd, maar ook vanwege de uitstoot. Mijn voetafdruk is groot omdat ik zoveel auto rijd. Ik heb supersnelle recepten bedacht, die ik heerlijk vind, en die me weinig tijd kosten voor koken.

Er staan ook veel voorbeelden in de blogtekst, die ik niet in mijn leven heb. Geen lastige familie, geen gevoeligheid voor verwachtingen (of misschien slaag ik er in om er aan te voldoen) geen moeilijke partner, eerder ondersteunende dan vragende vrienden en vriendinnen. Hoewel mijn buren studenten zijn, heb ik bijna nooit last van hen. Vermoedelijk hebben zij meer last van mij, want ik zing hard in huis. Ze klagen nooit en als ik ‘mannenkracht’ nodig heb om iets te sjouwen, kan ik altijd een beroep op hen doen. Heel veel om dankbaar voor te zijn, dus!

Waar ik last van heb, is dat er steeds nieuwe ideeen in mijn hoofd op ploppen. Het lijkt soms wel popcorn! Ik kan ze niet allemaal uitwerken en in de stichting waar ik voor werk, is er vaak geen geld voor. Soms geef ik het idee terug aan het universum om het aan iemand anders te geven, maar het is soms toch jammer. Dus mijn vraag aan Nisandeh is: hoe ga ik mee systematisch om met de popcorn in mijn hoofd?

Liesbeth Raepsaet
7 years ago

Haha, popcorn. Ik zocht een tijdje geleden een goede term om de binnen- en rondspringende ideeën in mijn hoofd te omschrijven toen ik aan de lijn was met een coach uit America. Toen noemde ik het ook popcorn.

In eerste instantie kreeg ik het advies om dankbaar te zijn dat er zoveel ideeën en mogelijkheden zijn. Er zijn namelijk een hele hoop mensen die helemaal geen idee meer kunnen bedenken of “oppikken” uit het universum, die afgestompt zijn, vastzitten in routines en zelfs depressief zijn. Als zelfstandige (of “wakkere loontrekkende”) hebben we minder last van anderen die onze baas zijn en kunnen onze creativiteit beter laten stromen.

Echter, alle mogelijkheden die er bestaan en die je oppikt, kan je onmogelijk uitvoeren in je eentje. Daarom moeten we inderdaad leren delegeren. Misschien moet je de ideeën dus niet teruggeven maar aan iemand doorgeven die er weinig tot geen heeft (buiten de stichting, even outside the box)?

Marianne Kruijswijk
Marianne Kruijswijk
7 years ago

@lies Doorgeven! Wat een goed idee. Voortaan zal ik die mogelijkheid overwegen voordat ik het universum er weer bij haal. Ik vind meedenken en ideeen weggeven erg leuk en inspirerend. Wie weet hoeveel plezier ik er nog van zal hebben.

En ja, ik ben dankbaar voor de ideeenvlugheid van mijn geest. Naast al dat andere dat ik al heb om dankbaar voor te zijn…

Liesbeth Raepsaet
7 years ago

Veel succes Marianne. We hebben hier blijkbaar samen het woord popcorn een nieuw leven gegeven (zie de reactie van Bene Bailleul), een nieuw idee de wereld in gezonden 😉

Bene Bailleul
7 years ago

@lies Schitterend Liesbeth, dankjewel voor jouw nieuwe en prachtige term voor binnen- en rondspringende ideeën in je hoofd = popcorn.
Ik heb hier ook wel last en lust van. 😉
Delegeren is inderdaad een mooie oplossing.

Esther Molenaar
7 years ago

Wat mijn leven ingewikkeld maakt, is dat ik niet kan kiezen wat de belangrijkste activiteit is om mee te beginnen.

Ik gebruik de ‘magic-wand’ techniek van Brian Tracy en toch lijkt dat niet voldoende.

Voor degenen die niet weten wat de ‘magic-wand’ techniek inhoudt. Na het stellen van doelen, kies je er één uit waar je mee aan de slag gaat. Moeilijk kiezen? Gebruik dan de ‘magic-wand’ techniek. Welk doel heeft de meeste impact op je leven als deze na het zwaaien van de ‘magic-wand’ binnen 24 uur bereikt is.

Echt easy om te doen. Dat doel bestaat uit weer zoveel activiteiten en subdoelen dat ik niet meer weet waar ik moet beginnen en dat verlamt me in 75% van de gevallen.

Wat mijn leven ook zogenaamd ingewikkeld maakt is de hoeveelheid tijd in een dag. Hoe maak ik het meest productief en effectief gebruik van de uren die ik heb om te werken.

En ik vind het lastig om ontspan-tijd in te plannen. Er moet zoveel, dat ik zelfs ‘s avonds en in het weekend nog aan het werk ben.

Hoe kan ik consequent meer lichamelijke beweging in mijn dag krijgen? Nu zit ik voornamelijk op mijn bureaustoel te werken.

Wat kan ik doen om niet van alles te kopen wat op het moment in de winkel handig lijkt. ‘Oh, maar dat is handig, dat heb ik echt nodig.’ En een paar weken later vraag ik me af waarom ik het heb gekocht…..

Hoe kan ik verspilling tegen gaan op voedsel en spullen?

Geef me nog 20 minuten en ik verzin nog meer. Ik geef het stokje door aan iemand anders.

Peter Versteeg
Peter Versteeg
7 years ago

@esthermolenaar

Van mijn vrouw weet ik dat zij nog dagelijks de stem van haar vriendin hoort als ze in de winkel staat: “Heb je dat nou écht wel nodig?” Misschien een keer met een goede vriendin gaan shoppen die jou dezelfde vraag stelt…

Laura Bouwmeester
7 years ago

@esthermolenaar Ik begrijp precies wat je bedoelt.

Voor het beweegprobleem heb ik een oplossing gevonden: ik plan iedere week en aantal keren bewegen in mijn agenda en dat zijn afspraken met mezelf die ik niet afzeg.

Het kan ook helpen om lid te worden van een fitnessclub of vereniging, zodat je gemist wordt als je niet komt.
Overigens hebben mijn sportcontacten me aan opdrachten geholpen!

Marjo Engbers
7 years ago

Hallo Esther,

Ja, ook ik snap jou helemaal. Tijdens de Master Entrepeneur van Nissandeh heb ik geleerd om 6 activiteiten per dag te plannen voor je bedrijf. En koppel er een tijd aan, maximaal 1 uur per activiteit. coachingssessies die je geeft behoren hier ook bij.

Dus 5 dagen per week, 6 activiteiten per dag, en maximaal 1 uur per activiteit. Ik ben hier afgelopen maandag mee begonnen, en het werkt voor mij prima. Maar ik weet ook dat als je regelmatig een ontspan moment hebt, je productiviteit omhoog gaat. Ik zet binnenkort mijn blog op mijn website met 1 minuutje voor jezelf tips. Hou mijn site in de gaten.

Groet, Marjo.

Michaela Wierdsma
Michaela Wierdsma
7 years ago

@esthermolenaar

Hoi Esther,

Bij kopen: bedenk bij de aanschaf of je het echt nodig hebt. Als je denkt JA, ga dan de volgende dag terug. Heb je dan geen tijd, dan had je het niet nodig. Je kan er ook nog bij bedenken dan het tijd kost om het te onderhouden, luisteren, lezen. Dat het ruimte kost in je huis en dat je het elke keer weer tegenkomt.

Bij bewegen:
Bedenk dat als je niet beweegt je lijf gaat protesteren. Dat als je niet goed voor jezelf zorgt, een ander het ook niet doet voor je. Daarnaast wil je graag gezond oud worden, dus er zit niks anders op dan te bewegen.

Eenvoudige oplossing: schaf een hond aan, die moet echt plassen 3 x per dag… Tweede eenvoudige oplossing. Zet het in je schema. Maak een actieve date met je lief of doe een wandelend werkoverleg.

Succes en voor nog meer persoonlijke tips, maak een afspraak voor een gratis check-up via mijn website. Je krijgt dan gelijk een aantal tips.

Hartelijke groet,
Michaëla
Verander Gedrag.Nu

Marcel Dassen
7 years ago

@esthermolenaar: Hoi Esther,

Plannen is ook een vorm van uitstellen. Plannen werken prima voor een project of voor jouw eigen business. Als het gaat om fundamenteel ander gedrag, zijn jouw hersens heel ‘sneaky’ bezig om alles te saboteren.

Een plan is dan een fantastische drempel om vast te houden aan oude patronen. Je hersenen ‘love it’! Plannen maken houden je aan de oppervlakte en om te veranderen ga je toch echt diepere lagen aanboren en daarbij kun je best wel wat steun gebruiken.

Waarom wil je dit alleen doen?

Marcel

Giel Zijl
Giel Zijl
7 years ago

@esthermolenaar zo herkenbaar! En ik merk dan dat er steeds meer in verzandt en allerlei afleidingen en uitvluchten bedenk. Ik vraag me zelf nu af waar ben ik bang voor?

Nicky Koopmans
Nicky Koopmans
7 years ago

@esthermolenaar

Hoi Esther!

Misschien kun je hier wat mee?
– Bepaal wat je per week ongeveer nodig hebt aan boodschappen en schrijf dat op een lijst. Doe dan 1x per week boodschappen (of bestel online) Als er iets op is, schrijf je het meteen op een lijstje op een vaste plek in de keuken. Dan heb je meteen je lijst voor de week erop.
– Zo doen wij het eigenlijk ook met spullen. Als we wat nodig hebben (deze week: nieuwe toiletrolhouder), gaat het op de ‘boodschappenlijst’.
– Kom je tijdens het winkelen iets tegen waarvan je denkt “handig”. Koop het gewoon niet, maar onthoud het. Als je er dan na een week nog steeds aan denkt, dan is het ‘handig’ en ga je het alsnog halen. Je zult er achter komen dat 9 van de 10 dingen het onthouden niet waard zijn. Scheelt in je portemonnee en een hoop rotzooi in huis…

groetjes,
Nicky