Maak het niet zo ingewikkeld!

7194 views | 350 reacties |
shares

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar bijna iedere zelfstandige ondernemer die ik ontmoet, is wanhopig…

Het lijkt erop dat bijna iedere ondernemer gestrest is, overwerkt, te druk en voor zichzelf deze diepe wens koestert: “Oh, zaten er maar een paar uren extra in een dag!”

En toch… ik ben er achter gekomen dat we het vooral aan onszelf te danken hebben.

Er zijn zo veel dingen die ons leven ingewikkeld maken, zoals…

Te veel spullen, hoge hypotheken, auto’s die veel onderhoud nodig hebben, te weinig tijd voor onszelf, te weinig tijd om met onze partner door te brengen, te weinig tijd met onze kinderen, kinderen die problemen ondervinden omdat we niet genoeg tijd voor ze hebben, moeilijke partners, ex-partners, familieverplichtingen, onze ouders die ouder worden, de verwachtingen van anderen over ons, onze eigen verwachtingen, lange werkdagen, lange werkweken, tijdrovend werk-woonverkeer, files, moeilijke klanten, moeilijke werknemers, lange vergaderingen, te veel vergaderingen, miscommunicatie, sociale verplichtingen, luidruchtige buren, junk food, een slechte gezondheid, lange grijze winters, politiek, pakketbezorgers die een dag te laat komen, reparateurs die nooit komen opdagen, aannemers die we liever nooit hadden zien opdagen, milieuvervuiling, televisie, reclame, internet, e-mail, spam, geen keuzes hebben, uit oneindig veel opties kunnen kiezen, belasting en nog een miljoen dingen meer…

Het is een feit dat veel dingen in ons leven buiten onze invloedsfeer vallen… het weer, politiek, belasting, verkeer, etc. Dat snap ik.

Echter, we staan veel dingen toe die ons leven ingewikkeld maken terwijl we er geen tijd, ruimte, geld of energie voor hebben.

Waarom doen we dit?

Uit verplichting, schuldgevoel, angst, geluk (niet alle complicaties zijn slecht) of zelfs gewoonte…

Wat de reden ook mag zijn, als je vindt dat je te veel stress en frustratie ervaart in je leven, dan is het misschien tijd om hier stil bij te staan en je leven te vereenvoudigen.

Vered (mijn vrouw) en ik hebben ons aardig bekwaamd in het vereenvoudigen van ons leven. We bezitten slechts één auto, we hebben vissen als huisdieren, we eten simpele maaltijden, we kopen alleen wat we echt nodig hebben, en wanneer we iets niet meer gebruiken (een loopband, een sapcentrifuge, een laptop…), geven we het door aan iemand die het wél gaat gebruiken…

Gedurende vele jaren, in onze gevorderde persoonlijke ontwikkeling programma’s, deelden we de eenvoudige tools en strategieën die we gebruikten voor het vereenvoudigen van ons leven. Eenvoudige tips als – welke sokken je moet kopen, het beste voedsel om te eten, welk voicemail bericht je op je telefoon moet inspreken, wanneer je welke huishoudelijke taken moet doen, hoe je iedereen thuis kunt laten samenwerken, en nog veel meer…

En nu… na het daverende succes van onze laatste Referral Systems Video Course waarbij honderden profiteerden van deze 14 kortdurende (ongeveer 3 minuten) videolessen… heb ik het idee om iets soortgelijks te maken over het onderwerp ‘vereenvoudig je leven’ (simplify your life)

Dus… als ik de beste zogenoemde life hacks (manieren om je leven te vereenvoudigen) aan je wil presenteren… moet ik weten wat jouw leven ingewikkeld maakt…

Laat me alsjeblieft weten in het commentaarveld hieronder:

Wat maakt jouw leven ingewikkeld, gecompliceerd?

Het kan van alles zijn. Grote en kleine dingen… van klanten die te laat betalen tot ochtendstress omdat je de autosleutels niet kunt vinden, van steun krijgen van je partner terwijl je laat moet werken tot een verloren bestand op je computer…

Ik kan niet beloven dat IK voor elke complicatie een oplossing kan bieden… maar misschien reageert er wel iemand op jouw commentaar met zijn of haar eenvoudige oplossing.

Dit is dus ook een uitnodiging aan jou… lees de comments van anderen en wanneer jij een probleem ziet waar jij een geweldige oplossing voor kent… alsjeblieft… reageer dan direct op dat comment… zodat we allemaal profiteren van jouw bijdrage voor een eenvoudiger, makkelijker en plezieriger leven.

Zodra ik de ‘Simplify Your Life’ videocursus heb voltooid – laten we het je als eerste weten

Ik zie ernaar uit om jou te helpen je leven te vereenvoudigen.

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Facebook, LinkedIn, Twitter of Google+ share-knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

350
Leave a Reply

avatar
179 Comment threads
171 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
210 Comment authors
Donna HoogstraatenDjabo BlokMichaela WierdsmaEls VerschurenJohn van der Veer Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Laat het mij weten wanneer er
Ingrid van Houwelingen
Gast
Ingrid van Houwelingen

What makes my life unnessesary complicted is choice, too much input from outside of me, on a lot of levels. And therefor a lack of time to consider all of them. And what I need is quietness, block out all other things and give my head a moment to calm down and check out what’s the best option for me, considering all 6 thinking hats for example. Somehow I can’t get myself to this during the week because I don’t consider it to be working time. Therefore all options still stay open and twirling in my head. I think I… Lees verder »

Andrea Cusinello
Gast
Andrea Cusinello

Herkenbaar, te veel keuze, moeite om te kiezen.

Wat voor mij geld: passie is de navigatie systeem van je ziel, als je een keuze maakt, denk als die jou echt passioneert en maak een plan voor je doel.
Wat je niet passioneert of een verplichting is (besef dat bestaan heel weinig verplichting) probeer om te vermijden.

Veel succes!

Anneke Crijns
Gast

Wat is het grootste probleem? Niet de materie, eenvoudig leven is simpel en een openbaring. Toch blijft er de angst niet geaccepteerd te worden ‘walk in THE line’ die onbewust veel invloed heeft op je functioneren dus vraag is ‘ how to get THE devil off your shoulder’

Judith van den Dool
Gast

@acrijns

Hoi Anneke, ik leef totaal niet zoals veel mensen dat wel doen. Maar ik weet hoe ik voor een deel mainstream dien over te komen in het werkveld, en doe dat ook. Ik hoef in m’n werkleven niet zoveel te laten zien van die levensstijl. Wel let ik op een aantal dingen, zodat dat ook daadwerkelijk niet zichtbaar is voor klanten. Hoe is dat dan bij jou?

Groeten, Judith

Johanna Falzeder
Gast

@judithzangeres
Laat je dan wel nog je eigen uniekheid zien Judith? Lijkt mij dat die klanten juist wel willen zien en die je zo bijzonder maakt toch 🙂 ?

Judith van den Dool
Gast

Ha Johanna, Ja absoluut laat ik m’n uniciteit zien. Ik heb het eigenlijk over m’n werkveld als zangpedagoge, en niet als uitvoerend zangeres. En daarin zien m’n studenten het helemaal, wie ik ben, en is het volledig ingebed in de vakkennis en wat zij leren. Ik zoek precies de grens op, en die maakt dat de kennis die je overbrengt, en de vaardigheden, nog meer aanslaan. En ik vind het ook belangrijk om deze brug te slaan, en doe daarin geen concessies aan wie ik ben. Dienstbaarheid aan de klant is nummer 1. Optredens zijn anders. Leuk om van jou… Lees verder »

Kristien Langenakens
Gast

@acrijns Hallo Anneke, Wat ik zelf ondervind is wanneer mensen authentiek zijn ik ze accepteer zoals ze zijn en ze graag heb – ook met mensen van een heel andere overtuiging of levenswijze dan de mijne. Het zijn mensen die naast hun schoenen lopen en iets willen zijn wat tegen hunzelf ingaat die ik niet graag heb en ‘niet accepteer’. Dus durf te kiezen voor wat je zelf voor staat, dan ben je authentiek en is er geen sprake van ‘a devil’ en wordt je als vanzelf geaccepteerd. Ik beweer niet dat dit makkelijk is – ik heb er ook… Lees verder »

Esther Molenaar
Gast

Wat mijn leven ingewikkeld maakt, is dat ik niet kan kiezen wat de belangrijkste activiteit is om mee te beginnen. Ik gebruik de ‘magic-wand’ techniek van Brian Tracy en toch lijkt dat niet voldoende. Voor degenen die niet weten wat de ‘magic-wand’ techniek inhoudt. Na het stellen van doelen, kies je er één uit waar je mee aan de slag gaat. Moeilijk kiezen? Gebruik dan de ‘magic-wand’ techniek. Welk doel heeft de meeste impact op je leven als deze na het zwaaien van de ‘magic-wand’ binnen 24 uur bereikt is. Echt easy om te doen. Dat doel bestaat uit weer… Lees verder »

Giel Zijl
Gast
Giel Zijl

@esthermolenaar zo herkenbaar! En ik merk dan dat er steeds meer in verzandt en allerlei afleidingen en uitvluchten bedenk. Ik vraag me zelf nu af waar ben ik bang voor?

Peter Versteeg
Gast
Peter Versteeg

@esthermolenaar

Van mijn vrouw weet ik dat zij nog dagelijks de stem van haar vriendin hoort als ze in de winkel staat: “Heb je dat nou écht wel nodig?” Misschien een keer met een goede vriendin gaan shoppen die jou dezelfde vraag stelt…

Marjo Engbers
Gast

Hallo Esther, Ja, ook ik snap jou helemaal. Tijdens de Master Entrepeneur van Nissandeh heb ik geleerd om 6 activiteiten per dag te plannen voor je bedrijf. En koppel er een tijd aan, maximaal 1 uur per activiteit. coachingssessies die je geeft behoren hier ook bij. Dus 5 dagen per week, 6 activiteiten per dag, en maximaal 1 uur per activiteit. Ik ben hier afgelopen maandag mee begonnen, en het werkt voor mij prima. Maar ik weet ook dat als je regelmatig een ontspan moment hebt, je productiviteit omhoog gaat. Ik zet binnenkort mijn blog op mijn website met 1… Lees verder »

Laura Bouwmeester
Gast

@esthermolenaar Ik begrijp precies wat je bedoelt.

Voor het beweegprobleem heb ik een oplossing gevonden: ik plan iedere week en aantal keren bewegen in mijn agenda en dat zijn afspraken met mezelf die ik niet afzeg.

Het kan ook helpen om lid te worden van een fitnessclub of vereniging, zodat je gemist wordt als je niet komt.
Overigens hebben mijn sportcontacten me aan opdrachten geholpen!

Nicky Koopmans
Gast
Nicky Koopmans

@esthermolenaar Hoi Esther! Misschien kun je hier wat mee? – Bepaal wat je per week ongeveer nodig hebt aan boodschappen en schrijf dat op een lijst. Doe dan 1x per week boodschappen (of bestel online) Als er iets op is, schrijf je het meteen op een lijstje op een vaste plek in de keuken. Dan heb je meteen je lijst voor de week erop. – Zo doen wij het eigenlijk ook met spullen. Als we wat nodig hebben (deze week: nieuwe toiletrolhouder), gaat het op de ‘boodschappenlijst’. – Kom je tijdens het winkelen iets tegen waarvan je denkt “handig”. Koop… Lees verder »

Marcel Dassen
Gast

@esthermolenaar: Hoi Esther,

Plannen is ook een vorm van uitstellen. Plannen werken prima voor een project of voor jouw eigen business. Als het gaat om fundamenteel ander gedrag, zijn jouw hersens heel ‘sneaky’ bezig om alles te saboteren.

Een plan is dan een fantastische drempel om vast te houden aan oude patronen. Je hersenen ‘love it’! Plannen maken houden je aan de oppervlakte en om te veranderen ga je toch echt diepere lagen aanboren en daarbij kun je best wel wat steun gebruiken.

Waarom wil je dit alleen doen?

Marcel

Michaela Wierdsma
Gast
Michaela Wierdsma

@esthermolenaar Hoi Esther, Bij kopen: bedenk bij de aanschaf of je het echt nodig hebt. Als je denkt JA, ga dan de volgende dag terug. Heb je dan geen tijd, dan had je het niet nodig. Je kan er ook nog bij bedenken dan het tijd kost om het te onderhouden, luisteren, lezen. Dat het ruimte kost in je huis en dat je het elke keer weer tegenkomt. Bij bewegen: Bedenk dat als je niet beweegt je lijf gaat protesteren. Dat als je niet goed voor jezelf zorgt, een ander het ook niet doet voor je. Daarnaast wil je graag… Lees verder »

Judith van den Dool
Gast

Dank jullie wel! Wat een wijsheid Nisendah. Mijn grootste issue als zzp’er is dat er geen einde komt aan het werk, en dat m’n werkplek thuis is. Geen scheiding. De laptop voor lol op Facebook, het emailadres voor familie en vrienden, is allemaal ook voor het werk als ZZP’er. Geen grenzen dus. Soms zou ik een assistente willen, die alle emails beantwoord etc. Maar dat is geen oplossing. Ik weet zeker dat er een begrensder systeem is, waardoor ik efficiënt zelf alles kan blijven doen. Hoe belangrijk ís het om een speciale werkplek te hebben, om misschien wel een apart… Lees verder »

Johanna Falzeder
Gast

Hallo Judith,

Aparte werkemail adres en duidelijkheid wanneer je werkt en wanneer niet. bijvoorbeeld telefonisch bereikbaar bent, je e-mails beantwoord. Niet op Facebook zit etc. Ik snap dat je als zzp’er altijd bereikbaar wilt zijn echter door hierin helder te zijn ook voor jezelf heb je altijd nog keuze op andere tijdstippen. Dit kan heel veel rust geven en hoezo zou een ander verwachten dat jij 24/7 bereikbaar bent 😉 ?

Hier spreekt ook professie uit vind ik dan 🙂

Judith van den Dool
Gast

Dank je wel Johanna. Ik zie dat je ook echt coach/therapeut bent. Dit weekend is m’n eerste business bootcamp, en dat zal ook meehelpen met het vormgeven van een structuur.

Ik neem je tips mee en zal ze op m’n lijstje zetten bovenaan!

Groeten, Judith

Michaela Wierdsma
Gast
Michaela Wierdsma

@judithzangeres

Beste Judith, afgelopen weekend gaf Nisandeh de tip van 6 items per dag die maximaal 6 werkuren kosten + 2 x 1 uur voor mail, zakelijk fb etc. Schrijf ze ’s ochtends op en houd je daar aan. Alles wat komt aanwaaien kan je dan op je activiteitenlijst van de volgende dag zetten.

Scherm ook je mail en fb uit als je met je onderneming bezig houdt. Door dit 2 x per dag te checken en dingen van binnen 2 minuten gelijk af te handelen scheelt dat heel veel tijd.

Succes.
Hartelijke groet,
Michaëla Wierdsma
Verander Gedrag.Nu

Judith van den Dool
Gast

@michaela

Dank je wel Michaela,

Wat fijn dat zoveel mensen hier elkaar tips geven. Ik zal die tips van je opschrijven. Het is tijd voor structuur en begrenzing. Helemaal als ik komend jaar naast m’n werk ook nog ga afstuderen.

Hoop dat het goed gaat met jouw onderneming! Goed dat je met de Master Entrepreneur mee hebt gedaan vorig weekend.

Groeten,
Judith van den Dool

Ron Scheerder
Gast
Ron Scheerder

Judith, Richt je uitsluitend of voornamelijk op je kernactiviteiten. Alle andere zaken kan je zoveel mogelijk uitbesteden. De uren die je met huishouden, tel en mail beantwoorden en overige administratie kwijt bent kan je beter besteden aan marketing en productontwikkeling. Mijn tip is om te overwegen een schoonmaakster en een Personal assistant of virtual assistant te nemen Er zijn er binnen het Open Circles Academy netwerk een aantal PA’s/VA’s, dus daar kan je gebruik van maken. Plan verder een tijdslot per dag waarin je email beantwoordt en klanten terugbelt. Zorg ervoor dat als je bezig bent met werk, je Facebook,… Lees verder »

Rose Jansen
Gast
Rose Jansen

Thank you for this blog! This is so needed. I’m struggling with many of the above topics. But for now I’m wondering this:
How do you keep healthy and energising your body when you are always on the go?
What do you do to relax and recharge and get your energy levels back up on a daily basis?

Thank you!

Johanna Falzeder
Gast

@rosejansen
I’d say good food, enough sleep and time for yourself in between keeping energized and reloading with a massagetherapy session from time to time for example 😉 or something else which nourishes your body!

Judith van den Dool
Gast

@rosejansen Hi Rose, For the food I would say: Eat organic, no wheat and as little sugar as possible. If you have no time to cook, cut all your veggies in the beginning of the week. Also what I love is superfoods. For the rest we miss a lot of nutritions, even if we eat biofood. It is good to take extra Vitamins from a good brand like Solgar. B12 also. We don’t get enough because there is not much sun. Also Magnesium and Fishoils are so needed for many people in the west. If you like I can send… Lees verder »

Ron Scheerder
Gast
Ron Scheerder

@rosejansen

To keep my energy high, I exercise a few times a week. I also drink enough water (2,5 liter/day)

I don’t take any meat, fish, dairy products, No wheat products and as less as possible processed food.

In the morning I meditate for 15-30 minutes as well.

Mark Jordens
Gast

1) Go out running every other day. Weather, snow, time, tired, don’t feel like, schedule: none of these are a valid excuse. Don’t overdo it! If you’re not a sporty type yet, start with 30 seconds jog, 2 minute walk, repeat 5 times. Use app like Endomondo for runcoaching and gradually en safely build up stemina without exhaustion every time you run. Should take you max 30 minutes per running day. Go to running store (not general sports store) and buy good shoes first! 2) Sleep more! You’ll notice that when you are running frequently, you will sleep much better… Lees verder »

Pauline Böckling
Gast

@rosejansen Sounds familiar… How about getting enough sleep and exercise, drinking lots of water and eating healthy? And, very important: select people that give you energy instead of using op yours! Be aware who makes you happy and who tries to ‘control’ you in any way.

Miranda Sidler
Gast

Zo veel ideeën zo weinig tijd…

Een jaar lang alleen ondernemer geweest, nu partime baan extra erbij. Wil niets laten vallen maar mis de energie en de tijd.

Planning valt iedere keer in duigen.

Robert van der Ham
Gast
Robert van der Ham

Wat maakt mijn leven ingewikkeld en gecompliceerd?

Zo veel prikkels… Ik ben zelf aan de slag gegaan en ben in contact gekomen met Marshall Rosenberg en Geweldloos Communiceren. Marshall zegt alles wat we doen / niet doen, zeggen/ niet zeggen komt voort uit een behoefte. Dit heeft mij heel veel geholpen om te ontdekken wat erachter ligt, en mijn denken en doen nu te kunnen ombuigen.

Marcel Dassen
Gast

@robertvanderham: Hi Robert,

Wat goed om te lezen dat je Marshall Rosenberg hebt ontdekt met zijn filosofie over geweldloos communiceren. Ik herken het zo goed. Ik las dit boek in 2001 en de impact daarvan is onvoorstelbaar. Ik ben natuurlijk nieuwsgierig wat je nu anders doet. Ik lees het graag.

Marcel

Erna Hanse
Gast

Wat mijn leven ingewikkeld maakt zou eigenlijk het makkelijkst te veranderen moeten zijn: ikzelf. Niet durven, niet doen, stilvallen, blijven waar je bent. Angst en gewoonte is helaas nog aanwezig. Dank zij Nisandeh Business Bootcamp en Master Entrepreneur ben ik nu de eerste stappen aan het zetten.
Namasté

Esther van den Enden
Gast

Hoi Erna,

Ja – wat een mooi inzicht! En volgens mij geldt dat voor iedereen – en in ieder geval ook voor mij – dat ikzelf mijn grootste opstakel, hinderpaal, complicerende factor ben. Met mijn verwachtingen, angsten, overtuigingen die me niet verder helpen.
Heel veel succes

Hartelijke groet,
Esther van den Enden
HuisartsenTeamwork

Marischka Setz
Gast

Hi Erna en Esther.

Ja, er zijn altijd dingen waar we onszelf mee in de weg zitten en die we het liefste willen veranderen. Maar en je alsjeblieft ook bewust dat juist datgene wat jou als ondernemer uniek maakt ook in diezelfde persoon zit…
En vaak in precies datgene wat je bij jezelf ervaart als ‘afwijkend’ ten opzichte van het ideale plaatje 🙂

Groetjes,
Marischka

Kristien Langenakens
Gast

Wat mijn leven ingewikkeld maakt is de juiste balans vinden tussen mama zijn van drie tieners en als alleenstaande een zelfstandige zaak uitbouwen.

Ik heb vaak teveel hooi op mijn vork en ben gefrustreerd dat wanneer ik bij mijn kinderen ben er zakelijke issues door mijn hoofd spoken, of omgekeerd, op de zaak ben ik bezorgd om mijn kinderen. Had ik maar een aan/uit knop zodat ik makkelijker zou kunnen switchen! Iemand tips???

Sandra de Leeuw
Gast

@klangenakens, herkenbaar! Ook ik heb 3 tieners rondlopen. Wat voor mij wel werkt is dat ik hen iedere dag goed informeer hoe mijn dag eruit ziet. Wanneer ben ik aan het werk en wanneer ben ik beschikbaar voor hen. Ik heb een kantoor aan huis. Als mijn deur dicht zit dan kan ik beslist niet gestoord worden. Dat weten ze nu heel goed. Daarnaast neem ik activiteiten met de kinderen die beslist moeten op in mijn dagplanning. Bv een bezoek aan de orthodontist. Dat voelt dan niet als iets wat tussendoor even moet, maar als één van de activiteiten van… Lees verder »

Michaela Wierdsma
Gast
Michaela Wierdsma

@klangenakens Hoi Kristien, Er is een familieagenda bij ons. Daarin staat wie wanneer werkt en al dan niet gestoord kan worden. Als ik in mijn praktijk werk is het duidelijk, de deur zit dicht. Als ik op kantoor werk en ik wil niet gestoord worden dan geef ik dat van te voren aan of ook die deur zit dicht. Op momenten dat ik met het gezin ben, ben ik ook daar. Daarnaast ook tijd ingeruimd voor gezamenlijke activiteiten met dochter die thuis woont en zoon die uit huis is. De zorg voor 4 ver weg wonende mensen plan ik elke… Lees verder »

Johanna Glas
Gast

Een goed idee, zo’n nieuwe videoserie! In het algemeen gaat het me best goed af om te focussen, maar het enige dat echt afleidt is de keuze die ik heb gemaakt dat familie altijd voorop komt.

Zo gaat er deze week, met een grieperige moeder van 85, tienertoerende nichtjes die komen logeren en een zwager die net plotseling zijn moeder heeft verloren, gewoon weer een heleboel tijd op aan familie, die eigenlijk voor iets anders was gepland.

Toch voelt het goed dat ik deze keuzes maak. Het maakt niet uit als het wat langzamer gaat, zolang ik maar niet stop…

Marjan Crabtree
Gast

Doordat ik een hele tijd in het Laid-back Nieuw Zeeland heb gewoond, heb ik al geleerd om niet in de dagelijkse rat race meegesleurd te worden. Dat scheelt een heleboel tijd en stress. Toch weet ik mijn dag nog wel aardig te vullen me dingen die te veel tijd vreten. Dit heeft met name te maken met de kinderen (op tijd wakker, eten, naar school etc). Doordat dit zoveel energie kost vind ik dat ik effe mag ontspannen met Facebook, email,… vul maar in. Suggesties om verbetering te brengen zijn meer dan welkom. Na de Master Entrepreneur heb ik al… Lees verder »

Heleen de Jonge
Gast
Heleen de Jonge

Hoe herkenbaar dit thema! Ik ben er de afgelopen dagen in de master entrepreneur achtergekomen dat ALLES te maken heeft met Focus. Mijn focus is niet helder en daarom herken ik niet welke dingen ik wel en welke ik niet wil in mijn leven. Ik sta open voor veel, ai ai ai dat zorgt voor heel veel afleiding. Social media is wat dat betreft killing!! Het belangrijkste leerpunt is dat ik niet eens weet waar het me van afleidt want dat is nog niet helder (genoeg). Ik voel me als een toerist in een prachtige stad waar ik de weg… Lees verder »

Marischka Setz
Gast

Hi Heleen,

Als social media de stad is waar je voor je bedrijf in moet wonen en werken, mag je best toerist zijn. Pak Nisandeh’s methode van timemanagement en plan toeristische trips in je top 6 doelen van die dag en plak er een tijd op! Als je echt toerist bent en je gaat op stedentrip om een stad te verkennen heb je toch ook een tijdslimiet?

Maak het onderdeel van jou plan in plaats van dat het je steeds uit je plan haalt… 🙂

Groetjes,
Marischka

Irene Kensmil
Gast

Dat klopt. Telkens opnieuw focussen. Dat is het beste. Succes!

Maurice Kok
Gast

Wat ik voor mij een aanvulling zou zijn om te weten, en voor vele meerdere mensen is; Sociale verplichtingen. Mensen die van jou verwachten dat je er altijd bij bent, en dat je alle tijd hebt om maar langs te komen. Niet dat ik het niet wil, maar soms lijkt het wel of er geen eind aan komt. Het hebben van veel spullen, je hebt het op zolder liggen, je gebruikt het niet. Zou ik het weg gooien, aaah nee misschien komt het ooit nog wel eens van pas.. Ik denk dat ik niet de enige ben die dit bekend… Lees verder »

Renate Hoen
Gast

Een heleboel is heel herkenbaar. En als ik dit allemaal lees, doe ik precies wat mijn valkuil is. Eerst op social media allerlei ervaringen van anderen lezen in plaats van me te focussen op mezelf. Ook hierin vraagt het kiezen en balans. Dus ik ga focussen nu.

Lucienne van der Werf
Gast

Op zich leef ik vanuit mezelf vrij simpel, ik hecht meer waarde aan contacten met mensen dan aan materiële zaken, maar waar ik ’t meeste tegen aanloop is, zeker nu ik er weer alleen voor sta, is de balans te vinden tussen mijn werk en de aandacht voor mijn tiener dochter.

Het gevolg is dat je jezelf nog als eens voorbij kunt lopen met alle consequenties van dien, slecht humeur, niet luisteren etc…..

Michaela Wierdsma
Gast
Michaela Wierdsma

@lvanderwerf

Hoi Lucienne,

Klinkt bekend. Ik heb een tienerdochter en met haar spreek ik af wanneer ik er ook echt voor haar ben als zij niet naar school of sport is. Dit jaar is dat woensdagavond en vrijdagmiddag/avond. De woensdagavond is voor gezamenlijk dingen doen, vrijdagmiddag/avond voor gezin dingen. Het schept
duidelijkheid.

Succes met je dochter en je onderneming.

Hartelijke groet,
Michaëla Wierdsma
Verander Gedrag.Nu

Ine Van Hofstraeten
Gast

Ik heb zoveel bestanden op mijn computer staan dat ik het bestand dat ik nodig heb niet meer weet te vinden…

Het combineren van twee Jobs, deels als werknemer, deels als zelfstandige ondernemer vreet energie van me.

Ik hou van mijn werk maar ik besef meer en meer dat ik vaak zoveel zin heb om de boel de boel te laten en gewoon eens te gaan genieten… af te spreken met vrienden, een terrasje te doen, een stapje te gaan zetten… gewoon have fun…

Marcel Oerlemans
Gast
Marcel Oerlemans

@ine
Hoi Ine,

Mijn tip is om het goed te archiveren. En dat kost niet zoveel tijd als je zou verwachten. Als je het goed bijhoud levert het juist tijd op, omdat je je bestanden beter kan vinden. Ik werk zelf heel veel met duidelijke mappen in een duidelijke structuur. Daarnaast zijn er natuurlijk hulpmiddelen zoals zoekfuncties, snelkoppelingen naar mappen, etc.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Esther van den Enden
Gast

Hoi Ine. Het klinkt alsof je balans en structuur nodig hebt. Wat het laatste betreft: een mappenstructuur op je computer kan helpen. Maak een verdeling in hoofdonderwerpen en daarna subonderwerpen. Een techniek die daarbij kan helpen is mindmappen – lekker visueel ook. Gooi bestanden die je niet gebruikt / niet meer nodig hebt weg (of brand ze op een cd rom), zodat ze niet meer op je computer staan. Twee banen is zwaar. De oplossing is simpel, wellicht niet eenvoudig uit te voeren: KIES! Ben je ondernemer of ben je werknemer? Je houdt zoveel tijd over als je een van… Lees verder »

Karin Kagenaar
Gast

Zooo herkenbaar! Ik heb zelf ook jaren een combi gemaakt met baan en eigen praktijk, naast gezinsleven en sociale contacten (en niet te vergeten me-time). Ergens wist ik natuurlijk al jaren dat dit niet tot het einde van tijden haalbaar zou blijven maar ik durfde/kon/wilde de knoop niet doorhakken en het mezelf makkelijker maken door voor of mijn baan of mijn praktijk te gaan kiezen…. Eind 2011 liet ik mijn vaste baan toch los….en wat er sindsdien allemaal is gegroeid hier is ongelooflijk. Ik maakte toen namelijk pas echt de keuze (achteraf gezien dan) om van hobby over te stappen… Lees verder »

Marischka Setz
Gast

@ine Het is heel gemakkelijk een bepaald soort antwoord te krijgen ‘KIES en wordt fultime ondernemer’ als je dit issue stelt in een groep voor ondernemers 🙂 Maar het kan heel goed zijn dat je overwegende argumenten hebt toch nog een (deeltijd)baan te hebben. Een minimaal inkomen bijvoorbeeld. Of bijhouden van bepaalde expertise. Of dichtbij een bepaalde ontwikkeling zitten. Dingen die je als zelfstandig ondernemer misschien niet hebt. Wat kan helpen is je baan niet te zien als iets wat los staat van jouw bedrijf, maar als een grote opdracht waar je een vast aantal dagen op bent geboekt. Het… Lees verder »

Marianne Kruijswijk
Gast
Marianne Kruijswijk

@ine Je zou de bestanden die je niet meer gebruikt op jaartal in een digitale map kunnen doen die je archief noemt. Dan heb je al een onderscheid. Daarna kun je ordenen op taakvelden die je hebt en daaronder nieuwe mappen maken. Zo even heel globaal mijn idee hoofdmap: coaching submappen: clienten (op naam) hoofdmap: trainingen submappen: een per training en een voor ideeen voor trainingen. Per hoofdmap: bedrijfsvoering submappen voor belastinggegevens per jaar, contracten, je voorwaarden, garantiebewijzen etc. Als je op deze manier vanuit het werk dat je doet in je bedrijf een structuur maakt, kun je je stukken… Lees verder »

Bene Bailleul
Gast

@ine Jouw situatie is voor mij heel herkenbaar. Ik zit in een analoge situatie.

Sinds ik het bedrijf waarvoor ik werk als werknemer bekijk als één van mijn klanten, voel ik me ook veel beter in balans. Het is daarenboven ook een goeie klant want komt telkens terug.

Het idee van Marianne, met de mappen en submappen, lijkt me heel handig. Je kan de structuur voorbereiden en bv starten vanaf 1/8.

Alvast veel succes.

Arianne Elderman
Gast

Dat zou mooi zijn, een video waardoor ik mijn leven eenvoudiger kan maken. Na zo’n geweldig weekend te hebben gehad tijdens de Master Entrepreneur ligt er op dit moment heel wat achterstallig onderhoud thuis op mij te wachten. Daar wil ik eigenlijk helemaal niet mee beginnen, ik wil alles toepassen wat ik heb geleerd de afgelopen dagen. Ook dat is niet mogelijk omdat ik mijn partner in zijn zaak help die het op dit moment heeeeel erg druk heeft. Dus nu probeer ik eigenlijk alles tegelijk te doen, misschien kom ik een heel eind als ik het time management toepas… Lees verder »

Marjo Engbers-Bardoel
Gast
Marjo Engbers-Bardoel

Hallo Nissandeh, Zóóóóó herkenbaar. Mijn moeder vraagt veel zorg en aandacht. En ze begrijpt het ondernemerschap niet. Dit is ze helemaal niet gewend in de familie. Ze vraagt telkens: loopt het al een beetje met je bedrijf? Ik snap het wel, ze stimuleert me regelmatig om weer een vaste baan te nemen. Maar gelukkig heb ik gister een prettig gesprek mat haar gehad, met mijn man erbij om haar te laten weten dat we haar begrijpen, maar ook dat wij het met elkaar goed geregeld hebben. Ze was ook bezorgd over haar kleinkinderen. Maar goed. Afgelopen weekend tijdens de Master… Lees verder »

Caro Buiskool
Gast

Zoooooo herkenbaar. Een probleem waar ik maar geen oplossing voor vind zijn alle kleine klusjes die zeg maar minder dan een kwartier a half uur kosten: Ik ben grafisch vormgever en heb het dan over, advertentietje, flyer aanpassen, paar correcties doorvoeren enz. Allemaal klusjes die de moeite niet waard zijn om aan een ander door te geven omdat het opzoeken, briefen, doorsturen, nakijken minimaal even veel tijd kost als het zelf doen. Op een dag heb ik vaak wel 10 a 15 van dit soort dingetjes. Het houd me heel erg op maar moet ergens op de dag wel gedaan… Lees verder »

Michaela Wierdsma
Gast
Michaela Wierdsma

@carobeeldbuis

Als je weet dat je dit elke dag tegenkomt, reserveer dan een uur voor deze klusjes op je 6 activiteiten per dag. Activiteit 6 is dan altijd deze klusjes doen. Zijn het er meer of duurt het langer dan 10 minuten dan zet je het in als een activiteit.

Succes, Michaëla

Manette
Gast

@carobeeldbuis

Reserveer een vast tijdstip per dag waarin je die klusjes gaat doen. En noem dit uur het UUR U. En heel belangrijk, reken je klanten een topprijs (dit uur verdien je 10 keer je uurloon bijvoorbeeld) voor deze klusjes. Dat zorgt dat ze het voortaan zelf gaan doen.

Zo worden de rotklusjes lucratief voor jou en draaien ze om in topklusjes!

Janke Greving
Gast
Janke Greving

Kun je ook één vast dagdeel in de week besteden aan dergelijke kleine, tijdrovende klusjes? Dan hoef je de rest van de week niet ‘versnipperd’ aan de gang te gaan. @carobeeldbuis

Marcel Oerlemans
Gast
Marcel Oerlemans

Mijn grootste frustratie is als apparaten of programma’s niet werken zoals het hoort. Ik probeer dan altijd wel geduldig een oplossing daarvoor te vinden, en wanneer nodig dat ook (voor mezelf of openbaar) te documenteren, zodat je later er ook profijt van hebt, maar het kan soms erg veel tijd kosten. Een voorbeeld: ik werk nu met een email programma dat regelmatig vastloopt, terwijl het verder erg fijn werkt. Hoe het komt dat het vastloopt weet ik niet, maar ik probeer nu met schakelen tussen het programma en webmail toch zo efficient mogelijk te werken. Dit is uiteraard niet de… Lees verder »

Koen Snoek
Gast

1. Meer tijd voor gezin
2. Handjes te kort hebben (dus teveel hebben)
3. Stabieler inkomen (geld voor iedereen wel)

Melanie Lo
Gast

@koen

Hi Koen,

Ik heb een gedachte. Wellicht voor een passief inkomen.
Ik luister graag naar de visualesatieCD van Vered o.a.

De prettige stem wordt begeleid door een gitaar. Heb je er wel eens aan gedacht om een CD op te nemen met visualisaties erop. Je zou de CD’s zelfs persoonlijk kunnen maken (back end).

Boukje Canaan
Gast
Boukje Canaan

Waar ik tegen aanloop is dat wanneer ik tijd ‘vrij’ maak voor de kinderen en mijn man, dat zij niet altijd met mij hun tijd willen doorbrengen. Er zullen dus afspraken gemaakt moeten worden om iets samen te ondernemen of samen de tijd te delen. Quality time is niet enkel mogelijk op tijden die mij goed uitkomen.

Doordat ik niet zo’n beste planner ben, is dat een ‘real issue’.

Michaela Wierdsma
Gast
Michaela Wierdsma

@boukje Het is een herkenbaar iets. Op een gegeven moment heb ik aangegeven dat ik op woensdagavond en zondag geen werk plan. De vrijdagavond en zaterdag zijn wisselend. Ik heb geen zin in die tvshows die mijn 16 jarige dochter graag ziet. De woensdagavond is dan ook voor mijn dochter. Knutselen, film kijken, koekjes bakken etc. Kan ik echt niet die avond dan compenseer ik dat op een ander moment, na haar permissie. Doordat duidelijk is wanneer ik er zeker ben voor hen, wordt ook duidelijk dat ik niet zomaar op haar sportavonden iets met haar kan doen. Zij heeft… Lees verder »

Loes Stoop
Gast

Ik heb veel leuke ideeën en het liefst wil ik ze allemaal tegelijk uitwerken, dat maakt het ingewikkeld, want waar begin ik mee, en wat laat ik liggen. Het is lastig om daarin een keuze te maken.

De combinatie van mijn huidige baan en mijn eigen bedrijf vraagt ook veel energie om telkens te schakelen.

Daphne Smit
Gast
Daphne Smit

Thanks for this question, Nisandeh. Immediately a list of things came to mind: loads of documents on my desktop, a paperlist of digital passwords (!), busy agendas so a gettogether with friends has to waite a month, roadblocks, spotting my procrastional skills when I have a lot to do, etc. On the other side: My zelf-awareness has grown after 15 years personal development immensly so I recognize the busybusy stuff very easily. I just keep breathing, keep focused, do my yogapractice, call a good friend and keep on implementing the things that help me become a conscious millionaire. If I… Lees verder »

Jaana Siltasalmi
Gast

Ik heb een aantal vrij extreme richtlijnen voor mezelf om mijn leven hanteerbaar te maken. Ze zijn een natuurlijk iets geworden, ik hoef er nauwelijks aan te denken. Soms vergeet ik het en dan wordt het altijd gestraft. Dan denk ik: oh ja, inderdaad. Dit zou ik niet meer zo doen. Een van de belangrijkste afspraken met mezelf is: Ik maak in principe maar 1 afspraak per dag. Het kan een afspraak van een uur of van een hele dag zijn. Maar in elk geval per voorkeur niet meerdere verschillende dingen per dag die op een specifiek tijdstip moeten gebeuren.… Lees verder »

Hester Verschoor
Gast
Hester Verschoor

Wat ik veel zie en waar ik ook tegenaanloop is de balans vinden tussen het werk en gezin. Mijn man is altijd voor 7 uur de deur al uit, dus het opstaan met de kinderen en het naar school brengen komt altijd op mij neer. En tussen de middag weer ophalen om broodje te eten, etc. Soms heb ik dan echt moeit om me te focussen op wat ik zakelijk nog te doen heb (als ik niet bij de klant ben of voor een klant aan het werk ben). Daar moet ik nog wat op zien te verzinnen, maarrrr…… ik… Lees verder »

Marischka Setz
Gast

@hester69 Ik hoor dit probleem vaak bij de vrouwelijke professionals die mijn klant zijn, en ik wil je de tip geven die ik hen ook geef: Maak een keuze!!! Als je zelf je kinderen naar school wilt brengen en ze wilt halen om thuis te lunchen, maak dat dan onderdeel van je werkdag. Het is voor mij net als administratie doen: ik vind het niet altijd leuk, maar ik heb gekozen voor een systeem waarin ik nu eenmaal facturen uit moet brengen 🙂 Ik ruim er tijd voor in, net zoals voor de andere dingen in mijn werk. Het is… Lees verder »

Elvira Noot
Gast

Stress, ja voornamelijk door hoge verwachtingen van mezelf en doordat ik die van anderen wil waarmaken of jsuist het tegendeel wil bewijzen.

Melanie Lo
Gast

Waar ik tegen aanloop:

1. Het wachten op overheidsinstellingen om afspraken te maken. Elke beslissingen moet door zo veel lagen.
2. Ouders die veel zorg nodig hebben op allerlei gebied
3. Tijdrovende afspraken die weinig opleveren
4. Tijdrovende zaken als website etc. waar ik geen verstand van heb. hierdoor kost het veel tijd.

Marischka Setz
Gast

@melanielo Ik heb op elk van je punten wel een tip voor je: 1. Overheidsinstellingen of andere zakelijke partijen waarmee je zaken wilt doen (hoe groter hoe erger) hebben bepaalde procedures die doorlopen moeten worden. Het mooie is: als zij die procedures hebben zijn ze voorspelbaar. Vraag ernaar en hou er in je planning rekening mee. Ik vraag altijd aan mijn zakelijke klanten welke stappen in de besluitvorming er genomen moeten worden en welke doorlooptijd zij voorzien. 2. Communiceer duidelijk wat jij wel en niet als service verleent als onderdeel van jouw product/dienst/aanbod. Willen ze meer zorg en zien ze… Lees verder »

Esther van den Enden
Gast
Esther van den Enden

Goedemorgen Nisandeh

Ik ben heel benieuwd naar een videocursus hierover. De cursus over de referal systems heb ik met veel plezier gevolgd (en delen geïmplementeerd).

Ook voor mij is een belangrijke complicerende factor de balans tussen werk en gezin / privé. Wanneer het op werk drukker wordt (jippie) en / of er is iets met de kinderen aan de hand (zoals nu: we hebben alternatief nodig voor overblijf / bso), gaat het knellen. En het eerste wat sneuvelt is tijd voor mezelf. Ik weet heel goed dat dat niet handig is. En toch… Tips hiervoor zijn welkom!

Hartelijke groet,
Esther van den Enden
HuisartsenTeamwork

Nicky de Koning
Gast
Nicky de Koning

Dat klinkt heerlijk, simplify your life. Voor mij is het vooral een teveel aan informatie en ideeen wat mijn leven vaak ingewikkeld maakt. Alles lijkt leukt en focussen en prioritiseren is dan de uitdaging.

En dan nog huis-werk zoal strijken, was, afwas, etc. die altijd net op het verkeerde moment uitnodigen om gedaan te worden 😉

Martine Verweij
Gast
Martine Verweij

Mijn leven is eenvoudig. Ik bezit weinig en ik koop nog minder. Ik denk dat het leven ook eenvoudiger wordt door ‘nee’ te zeggen. Mijn tips voor een issue: ‘Dat doel bestaat uit weer zoveel activiteiten en subdoelen dat ik niet meer weet waar ik moet beginnen en dat verlamt me in 75% van de gevallen. ‘ Dit is mijn stappenplan om duidelijk te krijgen waar je moet beginnen: Stap 1. Schrijf alle dingen op die je moet doen om je bedrijf te laten goeien. Stap 2. Gebruik I.D.R van Nisandeh (zie einde reactie voor meer info) om het eerste… Lees verder »

Robin van Wees
Gast
Robin van Wees

Wow! Dank je wel. Fijn dat overzicht!

Heb het uitgeprint en hangt nu boven mijn bureau.

Groet,
Robin

Veron Goemans
Gast

@plantenliefde

Dank voor het uitschrijven van het I.D.R Martine. Die kende ik nog niet maar is super waardevol!

Karin Kagenaar
Gast

Time management…..en dan vooral als er onverwachte zaken binnenkomen die acuut aandacht vragen. Dat kan me enorm frustreren, heb inmiddels wel geleerd om me steeds af te vragen: is dit ECHT acuut of alleen in de ogen van de vrager, moet ik hier NU op reageren of kan het ms ook morgen, moet IK hier op reageren of kan iemand anders deze persoon verder helpen enz enz. Maar toch: mijn moeder die overstuur opbelt, mijn dochter die proefwerkweek heeft en het niet meer ziet zitten, mijn zoon die thuis komt en zich niet lekker voelt enz enz. Natuurlijk hebben die… Lees verder »

Leonie de Rouw
Gast
Leonie de Rouw

Een: te vol huis en te gehecht aan de spullen. Omdat ik het ‘zonde’vind bijvoorbeeld. Ondertussen ben ik vaak iets kwijt en ervaar ik mijn huis als ‘te vol’. Twee: te druk met dagelijkse beslommeringen voor doelen die wat verder weg liggen. Die blijven daardoor ver weg en worden nooit gerealiseerd. Drie: Als ik ga werken, verdoe ik nog een hele tijd met andere dingen en ben ik niet gefocust genoeg. Ik laat me graag afleiden en lees eerst wat artikelen op Internet en zoek op hoe een plant in de tuin gesnoeid moet worden of hoe ik een bepaalde… Lees verder »

Selma Mulder
Gast

@leoniederouw

Een te vol huis, daar kun je heel gemakkelijk wat aan doen.
1. Iets nieuws erin? Dan iets ouds eruit.
2. Ik heb een grote kist voor alles wat ik niet weg wil doen, maar ook niet gebruik. Iets met emotionele waarde bijvoorbeeld. En als die kist vol is, dan kan er pas weer iets bij als er iets anders uit gaat. En raad eens? Er is altijd iets waar de emotionele waarde lager van is, dan van datgene dat ik in de kist wil stoppen.

Succes ermee, Selma

Liesbeth Raepsaet
Gast
Liesbeth Raepsaet

Ik ben het helemaal met je eens! Ik heb geen kist maar wel een kleine doos. Het enige waardoor mijn huis voller staat is sinds mijn patner bij mij kwam wonen (2012). Hij heeft een enorm gevoel voor orde en netheid, waar ik heel blij mee ben, maar het lezen van jouw post gaf me het idee om samen met hem eens alles te overlopen wat weg kan om meer ruimte te creeëren (en niet noodzakelijk voor iets nieuws!). Bedankt!

Marjon Sarneel
Gast

Wat zou het heerlijk zijn als alle nieuwe ‘computertools’ die ik nodig heb in leesbaar Nederlands zouden bestaan. Nu zakt de moed mij vaak in de schoenen wanneer ik probeer te achterhalen hoe een onbekend programmaatje werkt en wanneer dat tot overmaat van ramp alleen in het Engels beschreven blijkt te zijn.

Arineke Elsenaar
Gast

@marjonsarneel

Beste Marjon,

Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb er geen geduld voor om die softwareprogramma’s te leren. Heeft iemand al een heldere nederlandse versie van AWeber.??

Gr. Arineke

Esther Molenaar
Gast

@elsenaarabc

Hoi Arineke,

Druk mee bezig om die te ontwikkelen. Ik houd je op de hoogte. 🙂

Groet,
Esther Molenaar

Caroline van Wijk
Gast
Caroline van Wijk

@marjonsarneel

In Google Chrome biedt Google vaak aan om te vertalen. Niet altijd even vloeiend, maar het kan enorm helpen als je de taal niet beheerst en je pikt er snel de grote lijn uit!

Gabriela van Gemert
Gast
Gabriela van Gemert

Waar ik tegen aanloop is de rework die volgt uit werk van anderen en momenteel zijn dat vooral MIJN leveranciers (ICT, boekhouding etc..). Kom er zeker na de Master Entrepreneur achter dat ik zelf niet genoeg onderhandel en te lief ben voor de kleine ZZP-er en te veel begrip toon. En dat terwijl ik hem betaal?? met MIJN geld??

De rework zit in fouten op hun facturen, incompleet advies, gevoel dat ik het toch beter zelf kon doen (ook al lastig omdat ik ook bij de ME nog meer inzag dat we meer moeten uitbesteden juist).

Caroline van Wijk
Gast
Caroline van Wijk

@gabriela

Dat is een domper! Heb je het eindelijk uitbesteed, moet je het nog zelf doen.

Tip: verbeter het niet, maar geef aan waar de fouten zitten en laat het hen verbeteren, zonder daar meer voor te betalen of er extra tijd voor te geven. Als het niet beter wordt: afscheid nemen. Het zijn je leveranciers, niet je medewerkers en je bent niet verantwoordelijk voor hun kwaliteit.

Succes!

Marischka Setz
Gast

@cline

Je schrijft ‘Het zijn je leveranciers, niet je medewerkers’, maar voor medewerkers geldt precies hetzelfde!!! Het traject van afscheid nemen neemt alleen wat langer.

Groetjes,
Marischka

Marischka Setz
Gast

@gabriela De echte valkuil bij dit ‘instant herstelgedrag’ is niet zozeer de tijd die jij er nu in moet steken, maar de kans die je mist om de ander duidelijk te maken dat het niet zo is zoals jij graag wilt. Hoe vaak val je in het patroon ‘Zucht, even snel gaan zitten en het herstellen, nog een keer zucht, balen dat het zo moet’ en dan door naar het volgende dat jouw aandacht vraagt? De vraag is of je met jouw leveranciers deelt wat er niet goed gaat en hoe je het graag wilt hebben. Zonder feedback gaat niemand… Lees verder »

Els Verschuren
Gast
Els Verschuren

@gabriela
Het is dat dubbele;: zelf zou ik het beter kunnen doen versus tijd….

En als je bedenkt dat ALLES onderhandelbaar is,… kun je zeker twee kanten op : degene vinden die beter is in hetgeen je gedaan wil hebben (ipv wie kan dat ook doen net als ik), of meer tijd voor jezelf creëren om het gedaan te krijgen..

Ik ga voor het vinden van betere mensen nu ik merk dat ik ook tegen middelmatigheid of lager aan loop…

Succes!

Arwin Baauw
Gast

Gouden TIP die mijn leven heeft veranderd: STOP MET JEZELF VOOR TE LIEGEN! Negen van de tien keer dat je jezelf iets voorneemt of oplegt weet je al of het wel of niet gaat lukken; of je er wel of niet de tijd voor hebt. De gemiddelde “actie-lijst” heeft twee of drie realistische acties en verder nog een stuk of 30 dingen die ook belangrijk zijn, maar waar je toch niet aan toe komt. Alleen al bij het kijken naar deze lijst (kan overigens ook een lijst tussen je oren zijn) zinkt de moed al in de schoenen. Eerlijk zijn… Lees verder »

John van der Veer
Gast
John van der Veer

Als er iets is dat ik bij Open Circles geleerd heb dan is het SYSTEEM, SYSTEEM, SYSTEEM.

Natuurlijk maak je het liefst gebruik van bewezen succesvolle manieren van werken. Waarom zou het wiel opnieuw uitvinden?
In de praktijk maakt het niet uit. Pak een systeem en start. Monitor, evalueer en verbeter!

Open Circles biedt een schat aan systemen. Pak ze op, omarm ze, IMPLEMENTEER ze, en wees succes vol!!!!

Marianne Kruijswijk
Gast
Marianne Kruijswijk

De stress-voorbeelden herken ik wel. Ik heb er ook al een aantal opgeruimd. De belangrijkste is dat ik kleiner ben gaan wonen en heb heel veel weggedaan. Nu heb ik een overzichtelijk en heerlijk huis. Ik maak mijn huis zelf schoon, omdat me dat een heerlijk thuisgevoel geeft, maar ik doe het met de methode van speedcleaning. Ieder jaar in oktober doe ik mee met de uitdaging van Yourganize, en ieder jaar gaan er weer meer spullen mijn huis uit. In 2007 heb ik mijn televisie weg gedaan en ik heb hem nooit gemist. Ik werk regelmatig thuis om niet… Lees verder »

Liesbeth Raepsaet
Gast
Liesbeth Raepsaet

Haha, popcorn. Ik zocht een tijdje geleden een goede term om de binnen- en rondspringende ideeën in mijn hoofd te omschrijven toen ik aan de lijn was met een coach uit America. Toen noemde ik het ook popcorn. In eerste instantie kreeg ik het advies om dankbaar te zijn dat er zoveel ideeën en mogelijkheden zijn. Er zijn namelijk een hele hoop mensen die helemaal geen idee meer kunnen bedenken of “oppikken” uit het universum, die afgestompt zijn, vastzitten in routines en zelfs depressief zijn. Als zelfstandige (of “wakkere loontrekkende”) hebben we minder last van anderen die onze baas zijn… Lees verder »

Bene Bailleul
Gast

@lies Schitterend Liesbeth, dankjewel voor jouw nieuwe en prachtige term voor binnen- en rondspringende ideeën in je hoofd = popcorn.
Ik heb hier ook wel last en lust van. 😉
Delegeren is inderdaad een mooie oplossing.

Marianne Kruijswijk
Gast
Marianne Kruijswijk

@lies Doorgeven! Wat een goed idee. Voortaan zal ik die mogelijkheid overwegen voordat ik het universum er weer bij haal. Ik vind meedenken en ideeen weggeven erg leuk en inspirerend. Wie weet hoeveel plezier ik er nog van zal hebben.

En ja, ik ben dankbaar voor de ideeenvlugheid van mijn geest. Naast al dat andere dat ik al heb om dankbaar voor te zijn…

Liesbeth Raepsaet
Gast
Liesbeth Raepsaet

Veel succes Marianne. We hebben hier blijkbaar samen het woord popcorn een nieuw leven gegeven (zie de reactie van Bene Bailleul), een nieuw idee de wereld in gezonden 😉

Wietske Zoethout
Gast
Wietske Zoethout

Waar ik in het dagelijkse leven tegen aan loop is het “hop”gedrag van mijzelf. Nog even dit, nog even dat. Dat wat ik uiteindelijk zou moeten doen, tja dat verschuift dan steeds. Ik weet heel goed dat ik dit doe, en toch trap ik er steeds weer in. Maar……………afgelopen weekend was ik bij de Master Entrepreneur en Nisandeh, je gaf de heerlijke tip over time manangement. 6 punten op je lijst zetten en niet meer dan 6 uur. Wow, toch best lastig hoor als je Wietske heet. Gister werkte dit fantastisch en ik ga ervoor om dit voort te zetten.

Els Verschuren
Gast
Els Verschuren

@wietske
Fijn om aan 6 punten vast te houden,…… en toen kwam ik gisterenavond thuis en was daar de mail en de dinsdagochtendmail van Nisandeh en onbeantwoorde telefoontjes en,… en ….. en….. mijn 6 punten zitten nog in mijn koffer 🙂
Dus ook lastig als je Els heet.

Marjon te Riele
Gast
Marjon te Riele

Goed initiatief, dit gaat verder dan gewoon time-management!

Bij mij herken ik veel thema’s als: schuldgevoel, te hoge verwachtingen van mezelf, mezelf doelen laten (we moeten toch stretchen) die me teveel druk geven, moeite met schrijven en dus uitstelgedrag, anderen helpen (en te weinig aan mezelf toe komen) etc.

Ingela Wolf Sjögren
Gast

Ik werk met echtparen die complexe familiesituaties hebben (patchwork families, migratie, gemengde huwelijken, een normadisch bestaan enz.). Ik leer ze om de verantwoordelijkheid te laten waar die hoort zonder er zich van af te sluiten.

Dit geeft veel opluchting en energie voor de dingen waar ze zelf verantwoordelijkheid voor dragen.

Charlie Paludanus
Gast

1. Genoegen nemen met stap-voor-stap. Zou het liefst alles in 1 keer helemaal pico bello klaar willen hebben. Maar dat is een mission impossible. Dus heb nu geaccepteerd dat het stap-voor-stap de beste route is: 1. mijn boek afronden zomer 2014 2. verbetering optin zomer 2014 3. training najaar 2014 4. continuity program begin 2015. Daarvoor probeerde ik alles tegelijk en kwam met niets echt verder, kon ook niets afronden. 2. Mijn grootste tijdverliezers Ik verlies de meeste tijd door maar gewoon gedachteloos weer op de app te klikken om te zien hoeveel bezoekers ik op mijn site heb gehad,… Lees verder »

Caroline van Wijk
Gast
Caroline van Wijk

@charlie

Goed dat je het deelt! Daardoor ben je meer committed.

Tip: prioriteer de grote lijn en de dagelijkse activiteiten door de verhouding input/output te bepalen: wat kost het me aan tijd, geld en energie en wat levert het op? Begin met wat het meest oplevert en het minste kost!

Willy van den Brand
Gast

Hallo Charlie, Ik herken me in het feit dat je alles in één keer wil afronden. Zelfs met de tips van Nisandeh om 6 punten te agenderen op een dag, blijkt het best lastig om mezelf na bijvoorbeeld een uur te dwingen om toch over te gaan op één van de andere actiepunten. Ik heb vaak de neiging om me urenlang met één en hetzelfde punt bezig te houden, juist om het te kunnen afwerken. Resultaat is vaak dat ik helemaal niet meer aan de andere acties toekom en ze soms zelf vergeet. Ik ben begonnen met het systeem van… Lees verder »

marieke Adrichem
Gast

Ik heb laatst mijn kledingkast opgeruimd, ik was iedere keer op zoek naar iets. Weggooien en ordenen scheelt elke dag zoektijd. En niet alleen je kast is opgeruimd, maar ook je hoofd! Dus ook hiervoor: versimpelen

Caroline van Wijk
Gast
Caroline van Wijk

Focus, focus, focus.

Als ik een concrete opdracht heb of terugkom van een Open Circles-training, weet ik het wel. Maar als er even niet iets accuuts is, als ik juist de tijd heb, als het niet morgen af hoeft. Hoe behoud ik dan mijn focus?

Marielle Meijer
Gast

@cline

Voor jou werkt het kennelijk om concrete opdrachten te krijgen? En kan je jezelf dan iedere dag 1 concrete opdracht geven? Juist op momenten dat je tijd hebt? Want dat zijn ideale momenten om AAN je bedrijf te werken.

succes,
Marielle

Michaela Wierdsma
Gast
Michaela Wierdsma

Op veel van de andere vragen heb ik al gereageerd. Waar ik zelf tegenaan loop is de enorme hoeveelheid ideeën die ik heb en welke ik dan half of niet kan uitvoeren. Nu focus ik mij op 1 of 2 doelen (uiteraard met subdoelen). Daarnaast plan ik vaste activiteiten in. Een van de dinsdagmorgen dingen is het laatste blog van Nisandeh lezen en eventueel reageren. Tips en ideeën in mijn ideeën boek plaatsen en het dan te laten liggen. Vaste tijd, vast moment. Ik zou wel willen weten hoe anderen hun focus houden op hun werk en hoe Nisandeh zijn… Lees verder »

Elfriede Krauth
Gast

Hoi Michaela, Ik heb ook soms “last” van te veel ideen. En sommige daarvan leg ik vast in een lijst, zoals jij dat ook doet. De naam van de lijst spreekt je misschien aan. Het is de “not-this-week” lijst. Of misschien werkt een “not-this-month” lijst beter voor je. En dan gewoon eens per week of maand ieder idee een echte kans geven door ze aan te kijken. Soms moeten ideen ook groeien, of niet? Ik had een super-duper geweldig ideen een maand of zo geleden. En ben daar aan de slag mee gegaan, eerste stappen gezet. Afgelopen weekend, tijdens de… Lees verder »

Marielle Meijer
Gast

@michaela

Hi Michaela,

Wat mij helpt is een onderscheid te maken tussen ideeen en to-do’s. Ideeen zijn nice to haves en to-do’s zijn must haves. Beiden staan op een aparte lijst, waarbij de to-do lijst zo kort mogelijk is, bij voorkeur 1 ding per dag.

Alleen al het opschrijven van alle ideeen helpt, dan zijn ze immers uit je hoofd. Op momenten dat ik naar mijn ideeenlijst kijk ontdek ik dat ik heel veel dingen al heb opgepakt of dat ze niet meer relevant zijn. En kies vervolgens 1 idee waar je echt mee aan de slag gaat en deze voer je uit.

Rene Gerritsen
Gast

Het gecompliceerde te drukke leven. Ja, heb ik ook last van. Ik ben iemand die veel, zoniet alles, zelf wil doen. Zelf m’n boot opknappen, heb nml geen geld om het een ander te laten doen. En, zoals recentelijk, huur ik wel iemand in, dan gaat het niet naar mijn zin. De klussers waren overeigens wel via een aanbeveling. Maar ook in mijn werk wil ik alles zelf doen. Geen geld om een ander in te huren en de instructie hoe het te doen kost meer tijd dan het zelf doen los van de kwaliteit door de ander geleverd. Daarnaast… Lees verder »

Ludka Vloemans
Gast
Ludka Vloemans

Dank je wel Nisandeh voor je blog en vragen. Ik zie bij mezelf en ook andere, dat er altijd een “oorzaak” is, waarom ik dingen op bepaalde manier doe of niet do. Ik verzamel allerlei oplossingen en doe weinig er mee. Ik zie het als een medicijn. Als je vaak een hoofdpijn hebt, dan is het goed naar de oorzaak te ga kijken en vanuit daar handelen. Steeds een pijnstiller nemen is geen oplossing. Ik zal graag willen weten, hoe jij en Vered jullie ongewenste gedrag, gewoontes aanpakken, die jullie niet door kunnen breken. Waar je al veel tips er… Lees verder »

Danielle Teheux
Gast

@naturallyfit
Hallo Ludka,

Tips krijgen van anderen is mooi en tezelfdertijd een oplossing die voor de ander werkt.

Wanneer je iets bij jezelf wenst te veranderen dat ook zal werken voor jou, dan hoef je jezelf maar twee vragen te stellen:

1. Wat wil ik wel?

2. Wat doe ik dan anders?

Nu heb je je eigen oplossing gevonden en dat geeft kracht om te veranderen.

Veel plezier en succes met het blijven groeien en bloeien van jezelf.

Verbindende groet
Danielle Teheux

Liesbeth Raepsaet
Gast
Liesbeth Raepsaet

Ik krijg stress van de wet van Murphy! Op de dagen dat ik werk met klanten staat de telefoon soms stil. Als ik plan om niet te werken met klanten maar om andere zaken afgerond te krijgen dan krijg ik plots een hoop telefoons. Als ik mijn telefoon afzet dan staan ze zelfs aan de deur te bellen (al werk ik enkel op afspraak). Ik moet dus letterlijk “weg” zijn van huis om wat rust te kunnen plannen en andere zaken te doen. Ook na de opleiding vorig weekend wou ik 2 dagen vrijnemen en ja hoor, maandagochtend staat er… Lees verder »

Els Verschuren
Gast
Els Verschuren

Gecompliceerd zijn alle zaken die ik meen te moeten doen om mijn bedrijf te laten bloeien, en dat wil ik NU, niet morgen, niet volgende week, maar NU. Mijn ongeduld en het gevoel alles meteen klaar te moeten hebben. Eigenlijk weet ik al voor een beter perspectief op waar ik tegenaan loop wat ik moet doen; Vieren van mijn successen: Bijna volle bak in de meivakantie op mijn minicamping, Website die nu ook uitdraagt wat ik wil communiceren. Mijn team dat ik om me heen heb verzameld. de testimonials die ik al heb mogen ontvangen en de doorverwijzingen. Hahahah DANKBAAR… Lees verder »

Ellen van Doorn
Gast
Ellen van Doorn

Dingen die mijn leven ingewikkeld maken …

Hoe hou ik het thuis opgeruimd en kom ik aan alles toe dat ik doen wil op een dag. Mijn dag en tijd is vaak erg versnipperd en ik zoek naar hoe ik het efficienter kan doen.

Tips?