Hoe je terugkerende problemen voorgoed oplost

5587 views | 140 reacties |
shares

Als ik stress ervaar in het runnen van mijn business, komt dat meestal doordat ik voortdurend brandjes moet blussen en door problemen die zich blijven opstapelen.

En veel van die problemen zijn steeds weer terugkerende problemen. Herkenbaar?

Je krijgt steeds weer met dezelfde kopzorgen te maken, keer op keer.

Bijvoorbeeld, tot een paar jaar geleden…

  • bedacht ik me pas de avond ervoor dat ik mijn blogartikel voor de volgende dag nog moest schrijven.
  • vergaten we vaak logistieke benodigdheden mee te nemen naar evenementen.
  • maakten we fouten met facturering: we brachten niets in rekening of te veel.
  • vertelden we ‘uit de losse pols’ wat de teams in de training moesten doen
  • etc…

Deze dingen veroorzaakten zoveel stress en ergernis, en maakten dat we veel tijd, energie en geld verspilden en continu brandjes moesten blussen.

Zo zonde.

De sleutel tot het elimineren van al je terugkerende kopzorgen is het vinden van een permanente oplossing, in plaats van het plakken van tijdelijke pleisters.

Eén van de grote geheimen van een succesvolle ondernemer is…

Succesvolle ondernemers lossen terugkerende problemen ÉÉN KEER op.

Hoe?

Door systemen te ontwikkelen en te gebruiken.

Dus, als er iets in jouw business gebeurt wat je niet bevalt, zoals:

  • Je klanten zijn ontevreden
  • Er wordt niet op tijd geleverd
  • Rekeningen worden niet op tijd betaald

Zorg dan dat je de echte oorzaak van het probleem achterhaalt en pak de oorzaak aan door een systeem te ontwikkelen dat het oplost.

Om een effectief systeem ( of welk systeem dan ook) te ontwikkelen, volg je deze 5 stappen:

  1. Identificeer wat je wilt systematiseren
  2. Bepaal de te volgen stappen
  3. Test en verbeter
  4. Neem het systeem in gebruik en train de gebruikers
  5. Monitor en verbeter

Stap 1 – Identificeer wat je wilt systematiseren:

  1. Je terugkerende problemen en frustraties
  2. Je meest tijdrovende taken
  3. Je meest stressvolle taken
  4. Je meest winstgevende taken
  5. Je belangrijkste taken

Stap 2 – Bepaal de stappen

De twee beste tools om je business snel en gemakkelijk te systematiseren zijn checklists en flowcharts.

De Checklist
De eenvoudige checklist is het meest ondergewaardeerde hulpmiddel in business. Checklists zijn gemakkelijk te maken, geven een compleet plaatje van wat er moet gebeuren, mensen begrijpen checklists en ze zijn gemakkelijk te implementeren.

Bijvoorbeeld: Een eenvoudige paklijst per soort vakantie (korte zakelijke reis, skivakantie, zomervakantie…) bespaart je veel tijd, gedoe en stress en voorkomt dat je iedere keer weer die fles zonnebrandmiddel moet kopen…

De flowchart
Een flowchart werkt fantastisch bij processen waarbij beslissingen moeten worden genomen en waarbij de gevolgen van die beslissingen boven tafel moeten komen. Een checklist alleen is hier minder geschikt voor.

Image of flowchart

Dus… als je een simpel proces wilt systematiseren waar geen beslissingen aan te pas komen, maak dan een checklist. Als het proces wel beslissingen bevat, maak dan een flowchart EN een checklist.

Stap 3 – Test en verbeter

  1. Nadat je het systeem hebt ontwikkeld, is het tijd om de checklist en/of het flowchart te gebruiken om te zien of er iets mist of iets gecorrigeerd moet worden.
  2. Vervolgens geef je het systeem (checklist of flowchart) aan iemand die er minder verstand van heeft dan jij, en vraag je hem of haar om het systeem stap voor stap te volgen.

Wanneer ze vast komen te zitten of fouten maken, dan weet je dat je het systeem moet verbeteren. Als dat zo is, breng de verbeteringen aan en doe stap 3 opnieuw. Net zo lang tot het systeem probleemloos werkt.

Stap 4 – Neem het systeem in gebruik en train de gebruikers

Je systeem is klaar voor gebruik. Elke keer dat je een taak of proces te doen hebt waarvoor het systeem is gecreëerd, volg je nauwkeurig de stappen die beschreven staan in de checklist en/of het flowchart.

Bijvoorbeeld… Ik gebruik een systeem om blogartikelen, zoals het artikel dat je nu aan het lezen bent, te creëren. De belangrijkste stappen zijn:

  • Kom erachter wat mijn lezers willen weten (bijv. het oplossen van steeds terugkerende problemen)
  • Onderzoek de mogelijke oplossingen (uit mijn eigen kennis en ervaring, of uit andere bronnen… lees: Google)
  • Maak een simpele opzet/blauwdruk voor het artikel
  • Schrijf het artikel
  • Vertaal het artikel (gedelegeerd)
  • Kies plaatjes die het artikel ondersteunen (gedelegeerd)
  • Publiceer het artikel op opencircles.nl/blog (gedelegeerd)

En als je wilt dat anderen dezelfde taak of hetzelfde proces uitvoeren, train hen dan in het volgen van deze stappen.

Stap 5 – Monitor en verbeter


Het is echt zo eenvoudig als het klinkt.
Houd wel steeds in de gaten of het systeem de resultaten oplevert die jij wilt… en als je een mogelijkheid ziet om het systeem te verbeteren – pas het dan aan.

Want weet je… terugkerende problemen oplossen is géén probleem.

Je hoeft alleen maar het 5-stappensysteem dat ik hierboven heb beschreven te volgen om een systeem te ontwikkelen dat elk terugkerende probleem oplost.

Maar, om er zeker van te zijn dat we elkaar begrijpen, en om je te laten zien hoe gemakkelijk en eenvoudig het kan zijn… laten we er samen mee werken.

Denk even na en beschrijf in het commentaarveld hieronder één van jouw terugkerende problemen, uitdagingen of frustraties.

En mocht je in een creatieve bui zijn – deel dan ook wat volgens jou de belangrijkste stappen zijn in een systeem dat de oplossing biedt.

En als je de comments van anderen leest en je ziet dat je iemand kunt helpen met het ontwikkelen van zijn of haar systeem… alsjeblieft – doe het!

Laten we elkaar helpen om productiever te worden en systematischer te werken met meer structuur, zodat we onze tijd kunnen besteden aan dingen waar we echt blij van worden. We hoeven het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden voor terugkerende problemen.

Als dank voor jouw bijdrage aan deze conversatie stuur ik je de link naar de opname van het 1-uur durende ‘Boost Your Productivity’ webinar, zodra jouw comment is geplaatst.

Ik kijk ernaar uit om van je te horen.

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Facebook, LinkedIn, Twitter of Google+ share-knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
140 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Koen Snoek
7 years ago

Goed artikel! Sinds dat ik met Open Circles in aanraking ben gekomen is het woord “systeem” echt in mijn systeem gaan zitten!

Een terugkerend probleem bij mij is de sociale media.
Hoe vaak je iets op de sociale media zet, hoe vaak je iets daar herhaalt, hoe vaak je post relevant is en hoe vaak het indirect relevant is, welke tijdstippen ik iets moet plaatsen etc. Dan heb ik het over Twitter, Facebook en LinkedIn.

Ik ben me ervan bewust dat ik daar nog veel meer mee kan. Maar dan kom je weer op het volgende probleem… Tijd.. Is er nog een systeem voor tijd?

Peter Clausman
7 years ago

Gisteren lag ik weer in bed te stressen… niet slapen van dingen waar ik tegen aan hik, en ik dacht. ik moet dit oplossen, dit is terugkerend, en ik wil hier van af. en toen las ik dit blog!

Wat het probleem is, is dat ik meerdere aandachtsgebieden heb, en ik een aantal moeilijke dingen wel keurig als eerste op de dag doe, maar een aantal andere standaard niet… deze laatste zijn taakjes waar ik nauwkeurig voor moet zijn, en dat die nauwkeurigheid publiekelijk beoordeeld gaat worden. Of taken waar ik me blootstel aan een politiek mijnenveld, waar ik niet het overzicht heb van wat ik precies moet doen (vage taakomschrijving of doel) en waar het gevoelig ligt welke bewegingen ik maak. en lijstjes afwerken…

mooi dat ik dan even op het blog van open circles kijken en dan dit blog tegenkom.

En, veel belangrijker!!!!! ik wilde ook nog ergens kwijt hoe blij ik ben met de DVD blogging secrets!!!! meteen bij de eerste keer dat ik mijn blog via de mailinglist bekend maak heb ik goede comments en goede dialogen met mijn mogelijke klanten!!! en zelf zonder opt in aanbieding schrijven mensen zich in voor de mailing list. Wat een energie geeft dat!

Mark C Hoogenboom
Mark C Hoogenboom
7 years ago

Wat bij mij alsmaar terugkomt is afgeleid worden door mijn eigen gedachten, terwijl ik juist bezig wil zijn met een specifieke taak.
De afleidende gedachten gaan soms over andere taken en dan wil ik ze eigenlijk ook nog vastleggen om ze niet kwijt te raken (nog meer afleiding). Meestal gaan ze over andere dingen die ik zou willen doen (zoals wandelen in Oostenrijk).

Lakshmi Merhai
7 years ago

Moeilijk, maar heb inmiddels veel branden geblust. En toch nog een systeem zien uit te werken voor betere en snellere resultaten. Mijn checklist en iedere keer weer nagaan en niet in het oude systeem / patroon terecht komen.

Alert blijven

George Begemann
7 years ago

Helemaal mee eens. Ik week al jaren met checklists. De checklists evalueer ik op hun beurt weer na iedere training. Dat doen ik op basis van een Journal die ik bijhoud tijdens deze meerdaagse training. Dus ook de checklist wordt steeds beter.

Verder is het op deze manier makkelijker om de stap naar systemen of zelfs automatisering te nemen.

Maak werk van je dromen. George

Emjee van Lieshout
7 years ago

Een van mijn grootste frustraties en uitdagingen is hoe ik mijn systemen kan automatiseren bijv. met een autoreplier en opt-in e.d. Ik heb zelf de technische knowhow niet in huis en geen tijd. Waar vind ik een computerexpert die snel en efficiënt op mijn vragen in kan gaan en aan de slag wil? Of als het dan een fluitje van een cent is zo’n autoreplier bijv. hoe kan ik dit leren hanteren zelf? Ik ben ondertussen allergisch geworden voor “computernerd”s die zeggen dat het allemaal zo gemakkelijk en zo gebeurd is terwijl dat in mijn ervaring niet de realiteit is.

Erik van Gulik
7 years ago

Wat mij enorm heeft geholpen is het lezen van het boek 7 eigenschappen van effectief leiderschap (Stephen covey).

In het hoofdstuk over prioriteiten wordt het verschil uitgelegd tussen urgent en belangrijk.
En over een proactive mindset/houding. A must read!
Met een proactive mindset ben je in staat meer te focussen op dat wat belangrijk is en daardoor je ‘to do list’ te verkleinen (alles wat urgent is).

Erik

Marijke Willems
7 years ago
Reply to  Erik van Gulik

Ik heb dit boek nog op stapel liggen, ik geloof dat het het eerstvolgende wordt dat ik ga lezen, dank! 🙂

Dennis Deridder
7 years ago

Mijn grootste frustratie is dat ik na een opleiding vol inspiratie en enthousiast nieuwe inzichten en kennis wil implementeren, dit ook werkelijk meen, en na een paar dagen merk dat ik mijn tijd weer verdoe met andere dingen dan de voorgenomen dingen.

Het begint met een aarzeling, een ‘eerst dit nog even doen’, of een ‘ik ga eerst wat bekomen en uitrusten, en dan begin ik eraan’.
Ik doe de dingen inderdaad graag op een aangenaam tempo, een stap voor stap aanpak, maar soms gaat er teveel tijd zitten tussen stap twee en drie en komt er van stap drie niet veel meer in huis.

Automatisch pluk ik wel een aantal dingen eruit en die geraken vanzelf geïntegreerd in mijn doen en laten. Maar het is alsof ik allergisch ben voor discipline en daar van weg ren. En ondanks al het rationeel besef, ontsproten in mezelf of aangereikt door anderen, rond wat moet en niet moet, uitstel/afstel/procrastination en meer van die goodies, is daar nog niet veel in veranderd.

Het lijkt wel alsof dit mijn levensmotto is: “wat moet, moet wachten, wat leuk is gaat voor.”
Benieuwd of ik dat gewijzigd ga krijgen. Een fundamentele wijziging in zulks levensmotto zou al meteen een boost naar succes kunnen brengen.

Anita Vroonland
7 years ago

Mooi levensmotto, Dennis: “wat moet, moet wachten, wat leuk is gaat voor.”

Misschien moet je je visie/missie vergroten, want het realiseren van wat je uiteindelijk wilt creeeren met je bedrijf moet toch echt het superleukste op deze wereld zijn om te doen en dus… gaat altijd voor, welke taak er dan ook maar aan hangt.

Ik heb zelf veel baat bij het stellen van betere vragen aan mezelf; als ik iets wil dat ik nu via pad A bewandel, kan mij dat inspireren door te vragen hoe ik pad A leuker, sneller of inspirerender kan maken voor mezelf en anderen. Dat heeft me al diverse ongelofelijke mensen én systemen (ja, ja) in de schoot geworpen! Ik ben al langer bezig met systemen, want alleen systemen kunnen echt 24/7, 365 dagen van het jaar voor je werken – je business is er tenslotte voor jou, niemand zou in mijn ogen de slaaf van de business moeten zijn – dat betekent dat jij je aandacht kunt geven aan het belangrijkste in je business en leven; je mensen.

Dus misschien kun jij jouw ‘moet’dingen omzetten in iets wat superleuk is. Je kunt veel dingen uitbesteden of ‘t op een andere manier doen; veel voorkomende vragen van klanten kun je in een grijs lang verhaal op een site gaan zetten, je kunt er ook een leuke videoclip maken met het/de antwoorden… da’s leuk(er) en geljik ook persoonlijker.

Succes!
Anita

Barbara van de Putte
7 years ago

Ik ben groot aanhanger van de uitspraak van Brian Tracy dat elke minuut nadenken over de business minstens een 10-voudige besparing in tijd, geld etc. oplevert.

Ik HELP jouw clienten-, offerte-, workshop- of wat voor administratie dan ook om te zetten in een gebruiks- en onderhoudsvriendelijk (computer)systeem.
Omdat ik GELOOF dat kleine ondernemingen ook moeten kunnen profiteren van dezelfde voordelen van automatisering als grote bedrijven en dat dit mogelijk is voor een betaalbare prijs.
En ik zie dat ‘mijn even nadenken’ inderdaad die beloofde tijd en vooral frustratiebesparing oplevert voor mijn klanten, terwijl ze de administratie toch helemaal in eigen hand blijven houden. Denk erover na dus!

Melanie Lo
Melanie Lo
7 years ago

Hi Barbara,

Een krachtige pitch. Mijn complimenten.

Nanette Popken
Nanette Popken
7 years ago

Het mooiste systeem dat ik van de Open Circles geleerd heb is het systeem van Front End en Back End. Ik wist niets van marketing, toen ik met mijn bedrijf begon. Nissandeh heeft me wel wat bijgebracht!

Anna Staelens
Anna Staelens
7 years ago
Reply to  Nanette Popken

Wat betekent front end en back end, Nanette?

Robert van der Wulp
7 years ago

De administratie, pfff welke ondernemer doet dit met plezier!? (Accountants, ed uitgezonderd ;-)). Vaak moeten mensen wachten op een rekening en deed ik de rest van de administratie hooguit 1x per kwartaal. De stroom met blauwe enveloppen leek oneindig.
Nu heb ik een systeem waarin ik iedere week tijd vrijmaak om aan mijn taken van de administratie te werken. Ik heb taken wekelijks of maandelijks geagendeerd en dat werkt uitstekend. Tevens heb ik een systeem bedacht om artikelen die ik uit mijn voorraad verkoop te noteren zodat klanten nooit langer dan twee dagen op de factuur hoeven te wachten.
Lang leve systematiseren.

Koen Snoek
7 years ago

Ik heb mijn administratie uitbesteed en dat werkt erg bevrijdend. Ik kan het je van harte aanraden!

Een muzikale groet,
Koen Snoek

Kristien Langenakens
7 years ago

Het systematiseren van je werkwijze helpt ook bij het meer conceptueel nadenken over de dingen die je doet ipv ze gewoon maar doen. Hiervoor moet je een stapje achteruit zetten en denken, “wat doe ik, met welk doel” en wat blijkt?
– ik doe vaak dingen dubbel (vb adresgegevens staan op verschillende plekken)
– ik doe dingen die niet meer nodig zijn (omdat het een gewoonte van me geworden is)
– ik evolueer niet meer in wat ik doe (ik zat tot dusver nog op een oude versie software te werken, terwijl de nieuwe handige nieuwe functionaliteiten aanbiedt)

DUS wat doe ik dan?
– ik denk na alvorens ik iets doe of ik niet iets wat ik al gedaan heb kan gebruiken (vb gegeven extra aan adressenlijst al mee noteren van in het begin)
– ik schrap dingen die niet meer nodig zijn
– ik leer elke maand iets bij qua nieuwe technologie om de volgende maand toe te passen
Hiermee heb ik al tijd gewonnen, fouten vermeden en …. ben ik meer gewoon om in mijn manier van werken steeds een open geest te hebben met focus op steeds efficiënter te werken, terwijl ik me vroeger liet gaan door gewoonte, sleur, ad hoc gebeurtenissen enz…

Diana Lo-A-Njoe
7 years ago

Ik wil graag mijn nieuwsbrief/blog systematiseren.

Marijke Willems
7 years ago

In vervolg op mijn vorige reactie: Je moet het wel implementeren maar dat is natuurlijk met alles. Het is een simpels systeem en ik vond de cursus geweldig!

Marijke Willems
7 years ago

Ik heb heel veel gehad aan de cursus blogging van Open Circles! Echt een aanrader!

Diederick van Merkestijn
Diederick van Merkestijn
7 years ago

Ik ben vaak te snel afgeleid door externe zaken.

Brigitte van der Loo
Brigitte van der Loo
7 years ago

Hoe en wanneer kan ik al die ideeen en mogelijkheden implementeren/uitwerken/aanpakken… dat is een terugkerend iets in mijn leven zowel prive als zakelijk. To do lijstjes worden steeds langer… ik heb idd een beter systeem nodig. kHeb het geprobeerd met Getting Things done, maar viel ik meteen weer in mijn eigen valkuil: ik deed het wel maar niet helemaal…. Eigenwijs omdat ik dacht dat dat ene deel dat ik vervelend vond niet nodig was en tsja dat valt het hele systeem in elkaar. Toch maar weer eens van het begin af aan doen…

Sanne Miltenburg
7 years ago

Ik vind het lastig om in korte tijd nieuwe offertes te maken, aangezien mijn diensten (illustraties en verhalen) in zoveel soorten en maten beschikbaar zijn. Volgende week ga ik standaardvormen en soorten kiezen als voorbeelden voor mijn klanten, zodat ik in korte tijd snel kan aangeven wat iets ongeveer kost. En dan kunnen er altijd nog aanpassingen in vorm en soort worden gedaan, maar dan begin ik in ieder geval met een duidelijke basis. Handig voor mij en voor mijn klanten!

Daarnaast werk ik veel met de flowchart van ‘Getting Things Done’, super handig om zo taken onder te verdelen en zo praktisch mogelijk af te handelen! Daarbij is mijn map ‘afwachtende zaken’ in mijn mailbox super praktisch aangezien sommige opdrachtgevers niet of onvoldoende reageren op belangrijke zaken, waar ik later dan nog op tijd op terug kan komen aangezien ik zo zelf elke week controleer of ik nog belangrijke informatie mis.

Nanette Popken
Nanette Popken
7 years ago

Jouw oplossingen vind ik heel logisch en mooi! Dank je!

John van der Veer
7 years ago

Voor mij geldt dat ik eigenlijk permanent achterloop met lezen. Mijn studeerkamer staat (en ligt) vol met zeer interessante en belangrijke boeken waarvan ik weet dat het goed zou zijn voor mijn werk als ik ze systematisch zou doorwerken en daar voor mijn klanten waardevolle zaken uithaal.

Het zou mijn Expertstatus een boost geven en (wellicht) mijn werk eenvoudiger maken.

Echter, mijn werkweek zit goed vol en mijn gezin vraagt ook tijd.
Wat zei Brian Tracy “Family = Quantity Time”. Toch?

Anita Vroonland
7 years ago

John,

Maak meer gebruik van audio-boeken, geweldig om tijdens je ‘down-tijd’ naar te luisteren… in je auto, je work-out, de hond uitlaten, de vele uren per dag dat je dingen op de automatische piloot doet, waarbij je niet hoeft na te denken dus.

Een collega van me gebruikt iets wat ervoor zorgt dat de audio sneller afgespeelt wordt, zodat je hem vaker kunt beluisteren (land ie meer in je onderbewustzijn) cq in kortere tijd.

Succes!
Anita

Saskia Steur
7 years ago

John, ik doe ook zoiets als wat Ron Scheerder aangeeft.

Ik doe mee met de 5AM club. Ik sta op om 5 uur ‘s ochtends en doe dan al mijn rituelen tussen 5 en 8 uur. Zoals mediteren, 30 min. lezen, wandelen, ontbijten, mail en planning voor die dag.

Ik heb dan alle tijd en aandacht voor mijn gezin voordat de kinderen naar school gaan en kan om 8 uur starten aan mijn werkdag.

Nanette Popken
Nanette Popken
7 years ago

Ha John,

Volgens mij helpt het meer om andersom te denken. Je wordt ergens door gegrepen en daar wil je wat meer over weten en doorgeven aan anderen. Het moet eerst uit het hart komen, daarna gebruik je al jouw naslagwerken om er een goed stuk van te maken. Dat is de manier waarop ik het belangrijkste in mijn werkend leven heb gecreëerd. Ik had een huilbaby en met hulp heb ik de troostkoffer kunnen realiseren. Dit is een koffer met allemaal informatie en artikelen die ouders van huilbaby’s goed kunnen gebruiken. Deze koffer wordt in een heleboel landen gebruikt. Kortom: via het hart! Nanette

Ron Scheerder
7 years ago

John,

Zoals Brian Tracy zei: Succesvolle mensen staan niet later dan 06 uur op.

Wat voor mij goed werkt is eerder opstaan en 30 minuten lezen. Op die manier lees ik een boek per week.

Succes

Melanie Lo
Melanie Lo
7 years ago

Mijn grootste achilleshiel zijn mijn TIK en TAALfouten. Ik zie ze niet meer. Of veel te laat. Pas als iemand zegt: He ik zag een tikfout. Dan zie ik ze meteen. Maar dan is het kwaad al geschied. Ik heb me er lang voor geschaamd als leerkracht, dyslexie specialist. Maar nu doe ik dat niet meer. Het is zo als het is.

Vreemd genoeg heb ik geen problemen met het schrijven van blogs. Ik heb ze moeten leren inkorten. Maar inspiratie genoeg.
Ik kan kinderen heel erg goed leren lezen en schrijven. Maar die tik en taalfouten verschijnen iedere keer als onkruid tevoorschijn.
Om mij heen heb ik geen mensen die mijn blogs tijdig en correct kunnen redigeren. Of ze weten te goed wat er moet staan. Of het kost ze te veel tijd.

Na een vervelende reactie op linked in heb ik de stoute schoenen aangetrokken. Ik heb iemand uit mijn netwerk gebeld. We hebben een prijs per eenheid afgesproken.
Toen ze weg was, voelde ik een ENORME opluchting.
Want niet alleen zullen er geen tik en taal fouten meer staan. Doordat ik iemand in mijn achterhoede heb, zal de onderhuidse stress verminderen, en zal ik ze ook minder maken.

Nanette Popken
Nanette Popken
7 years ago
Reply to  Melanie Lo

Ha Melanie,
Wat groots dat je jouw probleem op die manier hebt opgelost! Ook al help je kinderen met dyslexie, dan betekent het nog niet dat je zelf foutloos schrijft.

Marijke Willems
7 years ago
Reply to  Melanie Lo

Wat een slimme en dappere oplossing! Want: ook al is (taal)fouten maken menselijk, een visitekaartje is het niet perse natuurlijk, zeker niet in jouw business. Tenzij je er een ludiek iets van kunt maken natuurlijk :). Maar de oplossing die je hebt beschreven klinkt als een hele goede!

Ron Scheerder
7 years ago

Ik help ambitieuze ondernemers om het maximale uit zichzelf te halen door alle belemmerende angsten/overtuigingen en patronen snel te doorbreken.

Ik heb al redelijk wat zaken gesystematiseerd, zoals het schrijven van mijn blogs, en het bijhouden van inschrijvingen voor workshops, sessies en opleidingen.

Ik moet nog steeds het social media stuk meer systemen. Ik heb hootsuite, maar ik heb de structuur nog niet goed om de social media activiteiten te doen. Ondanks dat ik wel het social media plan heb van Open Circles. Ik ga daar deze maand mee aan de slag.

Eva Miravete Hernandez

Een van mijn grotere frustraties is dat ik mij niet graag met het operationele bezighoudt, de simpele terugkerende taken. Ik leg het uit aan een medewerken en als ik dan bezig ben, dan zie ik nog steeds allerlei fouten.

Ik ben nu dus bezig om, ondanks het feit dat ik het geen leuke taak vind om te doen, de taken van een medewerker vast te leggen en ook ga ik vastleggen wat de verschillende processen binnen de taken zijn en hier een map voor aanmaken. Het bespaart mij de tijd om het elke keer weer uit te leggen en ik kan iemand daar verantwoordelijk voor maken en zo ook zelfstandiger laten werken. Dat is wat ik wil.

Ik wil niet elke keer gevraagd worden wat er gedaan moet worden of continu moeten checken of het wel klopt. Ik wil delegeren en dan op zijn tijd doornemen of alles goed gaat.

André Jansen
7 years ago

Hoi Eva,

Bij je verhaal moet ik denken aan mijn tijd als leidinggevende bij ABN AMRO. Ik keek bij het delegeren van taken naar de taakvolwassenheid van de betreffende medewerker. Bij een junior/onervaren medewerker gaf ik hele duidelijke instructies en checkte ik regelmatig hoe het ging.

Bij senior/ervaren medewerkers gaf ik aan wat het gewenste resultaat moest zijn en wat de randvoorwaarden waren en liet ik het verder aan de medewerker hoe hij/zij het vervolgens ging doen en controleerde ik alleen het resultaat.

Het belangrijkste van leidinggeven in mijn ogen is dat je steeds per medewerker en per taak kijkt wat er nodig is, en dus verschillende stijlen van leidinggeven inzet.

Wellicht kun je hier iets mee.
Hartelijke groet van André (van de Master Entrepeneur van juni 2014)

Nanette Popken
Nanette Popken
7 years ago

Beste Miravete,

Volgens mij zit he helemaal goed met jouw taakomschrijvingen. Het is toch jouw business en jij bepaalt toch hoe je de zaken geregeld wilt hebben? Ik vind je goed!

Barbara van de Putte
7 years ago

Eva, Vanuit mijn achtergrond als leidinggevende (in distributiecentra) word ik niet blij van het zelf moeten vastleggen van taken, omdat ik heb gezien dat mensen daar steeds minder door gaan nadenken. ‘Ze gaan alleen nog maar doen wat er is vastgelegd’.

Mijn advies is daarom: Deel met je medewerkers vooral het DOEL van hun taken (WAT/WAAROM) en zij zullen vaak met nog slimmere oplossingen (HOE) komen dan die jij zelf had kunnen bedenken. Als zij die werkwijze vervolgens zelf willen vastleggen, prima!

En anders heb je echt de verkeerde mensen en moet je op zoek gaan naar de juiste mensen = die beter zijn dan jij voor de taak waarvoor je ze hebt ingehuurd, ik citeer hier natuurlijk Nisandeh.

Wim Bakker
Wim Bakker
7 years ago

Beste Eva,
Allereerst denk ik dat jij teveel verantwoordelijkheid op je neemt, die niet bij jou thuis hoort. Het is wel een goede om wat taken en processen te documenteren in basis, maar laat ook dat aan de medewerkers over, deel deze verantwoordelijkheid, maar laat ze ook verantwoordelijkheid die bij hun functie hoort nemen.

Ben het overigens ook met Barbara eens.
Misschien is het een goede om je eens in te lezen hoe Ricardo Semler (Braziliaan) zijn bedrijf Semco heeft ingericht. Er zijn documentaires op het web van omroepen, maar hij heeft ook 1 of meerdere boeken geschreven. Kan interessant zijn voor je inzicht en hoe je er mee omgaat.

Arny van der Plaas
Arny van der Plaas
7 years ago

Mijn terugkerende frustratie is personeelszaken..
Vakantie, roosters, uren, salaris..

Altijd weer een crime en terugkerende fouten ook.

Geert Jan Rijpstra
7 years ago

Mijn grootste valkuil is dat ik erg goed ben in het “brandjes blussen” en dat dagelijkse routines me al snel gaan vervelen. Ik weet dat als ik mijn werk zou systematiseren, er veel meer werk uit mijn handen zou komen en mijn expertise zou toenemen.

Maar als generalist leefomgeving en infrastructuur blijft het nog steeds zoveel voldoening geven om iedereen onmiddellijk ten dienst te kunnen zijn.

Nanette Popken
Nanette Popken
7 years ago

Brandjes blussen of ballen in de lucht houden, zoals ik het zelf noem vind ik een uitdaging die energie geeft! Laat niemand bepalen wat belangrijker is en of expertise wel of niet zou toenemen.

Wellicht kan er niemand brandjes even goed blussen als jij! Als je het zou systematiseren en vastleggen, kun je andere mensen opleiden in jouw expertise.

Succes verder! Nanette

Francis Gastmans
7 years ago

Van bij het eerste Bootcamp dat ik heb gevolgd, heb ik het genoteerd: USE A SYSTEM. Nisandeh hamerde er telkens weer op. Schoorvoetend bracht ik het in praktijk (ik ben iemand die nogal houd van go with the flow).

Ik kan alleen maar getuigen: het werkt. Het is best geen gecompliceerd of moeilijk te onthouden systeem. Integendeel, het moet bij je passen zoals je onderbroek ;-). Je trekt het aan zonder er veel te moeten over nadenken want het past, gewoon.

Helmy Kleinlugtenbeld
7 years ago

Voor mij is een terugkerend probleem het goed zorgen voor mezelf. Dat ik niet door blijf gaan met werken, ten koste van mezelf en mijn gezin.

Nu ben ik bezig gewoontes te creëren die me helpen en ondersteunen. Dat doe ik stap voor stap, want snel heb ik al vaak geprobeerd en dat werkt niet. Langzaamaan bouw ik zo een aantal vaste punten in mijn dagelijkse leven die me helpen. En het werkt!

Vooral tijdens ‘normale’ dagen gaat het al heel goed. Tijdens vakanties en bijzondere dagen [bv blokken van trainingsdagen] heb ik nog een uitdaging. Daar ben ik mijn weg in aan het zoeken. Ook weer stap voor stap.

Dorien van der Velden
Dorien van der Velden
7 years ago

Succesvolle ondernemers gaan verder. Ze lossen niet het probleem in één keer op, maar zoeken ook naar de echte oorzaak. Dit leidt bijna altijd naar één persoon. Ik had samen met mijn man een onderneming. Werkelijk de meest rare dingen gingen mis. Het probleem was vaak snel gevonden en opgelost. Maar het bleken slechts symptomen die werden opgelost! Toen ik op zoek ging naar de ware oorzaak, was deze snel gevonden. Ik was ermee getrouwd!
Succesvolle ondernemers lossen oorzaken op en verspillen geen tijd aan het bestrijden van symptomen.

Alice Scheerder
7 years ago

Veel voorkomende vragen en problemen beantwoordde ik elke keer telefonisch of via de mail opnieuw. Inmiddels heb ik een aantal pdf’s en e-boeken gemaakt die ik aan een nieuwe klant vooraf mail. Zodra een bestaande klant een probleem of vraag heeft, stuur ik hem een PDF of e-boek met een stappenplan over dit onderwerp, dit scheelt een hoop tijd. Het is ook soms veel informatie die anders, wanneer je het mondeling doet niet blijft hangen.

Jur Houtman
Jur Houtman
7 years ago

Terugkerende problemen… eenmanszaak…ideeontwikkeling/ uitvoering gaat gepaard met andere werkzaamheden. Je wilt alles goed doen… maar dat kost tijd. Uitbesteden en delegeren werkt in mijn geval ook niet altijd… daar ik kritischer ben dan anderen en daarom uiteindelijk ook weinig uit handen kan geven. Dan kom je jezelf wel tegen… want werk stapelt zich op… zelfs met checklists die ik dagelijks maak.

Evert Onink
7 years ago

Ik werk hier al jaren mee en tot volle tevredenheid. Ik gebruik:
– een to-do-list om activiteiten niet te vergeten
– een checklist voor de meest uiteenlopende activiteiten, zoals vergaderingen, vakanties, redactionele activiteiten, websites inrichten, her-installeren PC etc.
– beslisbomen (flowcharts) voor processen en procedures.
Ook mijn medewerkers en externe partners kunnen hiermee goed uit de voeten.

Voor iedereen aan te bevelen.
Groet,
Evert Onink

Edgar Hutte
7 years ago

Systemen zijn de sleutel tot succes. Vooral wanneer de complexiteit in de onderneming toeneemt wordt het belangrijk om systematisch te werken. Vaste taken, op vaste tijden, op vaste manieren. Ik ben nu letterlijk systematisch de systemen aan het vastleggen.

Een proces om nieuwe leden te krijgen en te begeleiden door de bekende FEBE funnel. Een process om events te communiceren. Een process om events te hosten. Alles is er op gericht om een systematiek vast te leggen waar ik aan gewend kan raken zodat het veel minder tijd en vooral energie kost.

Ik hoef dan niet elke keer meer na te denken over “OK, what’s next?” Het hameren hierop door Nisandeh doet me beseffen dat groei zonder de juiste systemen niet mogelijk is.

Cindy Groeneveld
7 years ago

Ik help betrokken ouders respectvol scheiden zodat alle gezinsleden een happily ever after bereiken.

De processen voor clienten heb ik inmiddels vergaand gesystematiseerd, althans het kernproces. Het zijn al die dingen tussendoor (telefoontjes van tegenpartijen en rechtbank, dwingende faxen van wederpartijen e.d.) die zich zo moeilijk laten systematiseren.

Heb je je dag of werkweek helder gepland, komt er weer zo’n fax waarop ze binnen een uur antwoord willen, omdat ze anders met een procedure starten – bam, hele rooster overhoop. Dáár zoek ik dus nog een systeem voor.

Happy summer!

Ron Scheerder
7 years ago

Cindy,

Wat dacht je ervan als je elke dag tijd inpland (bijv 1 uur) voor dit soort urgente ad-hoc situaties. Indien er geen dringende zaken zijn, kan je de tijd gebruiken voor meer planbare activiteiteiten. Dit doe je dan aan het eind van je werkdag.

Misschien kan je hier iets mee.

Succes

Cindy Groeneveld
7 years ago
Reply to  Ron Scheerder

Ha Ron,

Dank je wel! Weet je, dat is zo’n systeem waar ik steeds mee begin als iemand mij er weer even op aanscherpt en dan ineens heb ik een paar weken allemaal zittingen en is mijn hele systeem weer overhoop. Misschien is het probleem niet zozeer het niet hebben van een systeem maar meer dat ik niet steeds weer terugkeer naar het systeem als iets het heeft doorkruist….

Elske van de Fliert
7 years ago

*Cindy*, wat ik doe is 1x per week even een half uur tot een uur met mezelf gaan zitten. Ik doe dat op maandagavond, omdat het me lukt om in ieder geval 1 avond in de week geen andere afspraken te hebben en omdat ik maandag gekozen hebt, blijft deze ook leeg. In dat uurtje stel ik mijzelf een aantal vragen. Een vraag die jij jezelf zou kunnen stellen is dan: hoe staat het met mijn systeem. Even weer alle gewenste resultaten op een rijtje zetten. Waarschijnlijk is woensdagavond dan makkelijker.

De vragen die ik mijzelf in ieder geval stel:
– Wat waren mijn successen van de afgelopen week?
– Wat heb ik geleerd en hoe kan ik dat implementeren?
– Wat kan er beter en hoe?
– Is mijn mindset nog in orde en wat is deze?
– Heb ik mijn belangrijkste doel van vorige week gehaald?
– Wat is mijn belangrijkste doel voor aankomende week?
– Wat heb ik mijzelf cadeau gedaan om een succes te vieren?
En dan zijn er natuurlijk nog dingen die dwars zitten of niet goed lopen, of zoiets, ook dat probeer ik ‘op te ruimen’ door er gewoon even met mijzelf over in gesprek te gaan.

Dat in gesprek gaan doe ik door dit allemaal op te schrijven. Maar misschien is het genoeg als je het tegen jezelf zegt. Het voordeel van schrijven is wel dat je nog eens wat terug kunt lezen. Dat doe ik ook wel eens en soms zie je dan iets dat je denkt: hé dat komt vaker terug: dat moet ik eens echt gaan oplossen.

Nanette Popken
Nanette Popken
7 years ago

Je doet het hartstikke goed.

Als de tegenpartij binnen een uur een antwoord wil of anders….Dat is chantage. Volgens mij moet je één keer met een jurist om tafel gaan zitten om jouw antwoord op een dergelijke mail te formuleren. Gewoon steeds hetzelfde antwoord! Hierbij jouw systeem!

Succes! Nanette

Elske van de Fliert - Zero-e b.v.
Reply to  Nanette Popken

Dag Nanette, dat is niet zozeer chantage als wel gewoon heel erg gebruikelijk binnen juridische gevechten. Die ingesleten gewoonte binnen de beroepsgroep gaat Cindy waarschijnlijk niet veranderen. De vraag is natuurlijk wel hoe ze er om heen kan werken.

Anita Meijer
7 years ago

Denk in processen . . . dat is de belangrijkste tip die ik heb gekregen en mee wil geven. Zet de processen in een flowchart en je hebt letterlijk en figuurlijk je bedrijf in kaart gebracht.

De flowcharts én de to-do-lists zijn voor Tolken Select de praktische gebruiksaanwijzingen om (samen) te werken. We werken effectiever en we vergeten minder. Het geeft ook rust, omdat je weet waar je mee bezig bent en wat je nog moet doen.

Evelien Bos
7 years ago

Ik zou een systeem willen vinden om dingen inderdaad niet uit te stellen, maar te gaan doen. Het maken van checklist heeft niet zoveel nut als ik er vervolgens niets mee doen. Iemand ideeën?

Simon van Kerckhoven
Simon van Kerckhoven
7 years ago

Wat doe je dan met vrijwilligers die hun taken (gestructureerd en getraind) niet goed uitvoeren en je keer op keer moet zeggen dat ze dat goed moeten doen ?!

Thies Kuijlman
7 years ago

Hoe hard het ook klinkt, lijkt mij dat je checklist of flowchart niet klopt.

Als mensen het consequent verkeerd doen, blijkt dus in je testfase dat je systeem niet klopt en moet je het verbeteren.

Blijkbaar zijn de instructies niet helder genoeg in de training of hebben ze meer, andere of minder structuur nodig dan nu.

Eddy Boom
7 years ago

Ik heb moeite met delegeren, omdat ik soms denk die ene taak er nog wel bij te kunnen doen, ofwel dat ik denk dat ik het misschien zelf beter zou doen dan de ander.

Naomi Dongelmans
7 years ago
Reply to  Eddy Boom

Daar heb ik ook nog steeds last van. Goede mensen vinden blijft toch moeilijk, en dingen uit handen geven helemaal 🙂
Doen is alsnog wel het sleutelwoord.
Succes!

Eelko Vooijs
7 years ago

Mijn grootste terugkerende probleem? Veel en versnipperd reageren op prikkels van buiten als mail en telefoon.
Beste oplossing tot nog toe: secretaresse per 1 september voor klein aantal uur die dat voor me gaat doen…

Ellen Arts
Ellen Arts
7 years ago

Het toch weer zelf doen van taken en dan wederom in “tijdnood” komen!!!!

Foeke van der Zee
7 years ago

Ik kan werkprocessen heel goed uitwerken in flowcharts én in checklists. Helaas vergeet ik bij de uitvoering vaak die checklist te raadplegen en blijkt er vaak toch weer iets verkeerd te zijn gegaan. Het zijn meestal kleine foutjes, maar ik voel me daar wel vaak ongemakkelijk onder.

Anne Buiskool
7 years ago

Een van mijn terugkerende problemen is dat ik systemen zoek en vind voor bijvoorbeeld een goed gebruik van Social media, webinars, gebruik van tools als Fiver en Hootsuite en dat ik vervolgens niet de tijd neem om me te verdiepen in wat ik gevonden heb. Ik heb dan de on line cursus, video, uitleg, webinar…in huis, maar geen systeem en geen tijd om ze toe te passen op mijn bedrijf!

Inmiddels werken andere systemen goed. Dus ik weet dat het kan.
3x per maand bloggen op goedgescheidenouders.nl en samenwijzer.net. Een systeem voor mijn administratie, een systeem met mijn maatje voor het bijhouden van de cijfers (verleden en toekomst) en nog veel meer….nu dus de volgende stappen!

Ik weet in ieder geval wat mijn eerste stap is om aan de slag te gaan: MIjn planning t/m december afmaken.

Nanette Popken
Nanette Popken
7 years ago
Reply to  Anne Buiskool

Je bent al hartstikke ver! Wees maar trots op jezelf! Nanette

Saskia van Velzen
7 years ago

Terugkerende administratie, daar ben ik nu teveel tijd mee kwijt. Alle 5 de stappen zijn belangrijk, maar voor mij is nu stap 4 het meest aan de orde. Ik heb iemand gevonden om dit werk aan over te dragen. Het is nu inderdaad een kwestie van systematiseren en overbrengen.

Wat ik van Open Circles heb geleerd is dat een heldere communicatie daarin belangrijk is. Met afvinklijstjes, stappenplannen en uitleg van iedere stap. Het lijkt soms kinderachtig om te doen, alsof mensen niet zelf kunnen denken, maar ik heb gemerkt hoe heerlijk het is om heldere instructies te krijgen. Dus is het nu mijn taak om heldere instructies te geven.

Wim Annerel
7 years ago

Ik heb al heel wat gesystematiseerd, zoals mijn marketing, maar ik ga er nu werk van maken om
1. het ook eens op te schrijven om te zien of ik de systemen nog kan optimaliseren
2. het uit te breiden naar andere gebieden naast marketing

Henriette Hoevers
7 years ago

Systemen, systemen en systemen bedenken. Dat is een terugkerend probleem bij mij. Ik zal hier zeker vaker bij moeten stilstaan en de tijd voor moeten nemen. Dat schilt op ten duur weer veel tijd en energie!!

Sylvia De Goede
7 years ago

Mijn frustratie momenteel is dat er nog geen goede samenwerking is tussen mijn team, ik ben pas met deze team bezig en ga ik hier zeker vandaag nog een systeem voor maken.

Fijn dat je me hier aan herinnerd. Er zijn nu nog te veel ballen die ik in de lucht hou en daar heb ik nu een team voor. Op naar de volgende stap.

Christien Papez
Christien Papez
7 years ago

Tijd reserveren voor een goed georganiseerde teambuilding.

Karin van der Valk
7 years ago

Doe minder. Leef meer! Het is zo. Geen getrek aan een dood paard meer. Van wie moet dat dan? Focus! Dit zijn uitspraken die ik de laatste jaren leef. Dit geeft veel rust ook mijn clienten ervaren dit.

Marianne Kruijswijk
7 years ago

Omdat ik werk met vrijwilligers, heb ik soms het gevoel dat ik heel veel in de gaten moet houden en sturen. Maar het komt vooral doordat ik onvoldoende duidelijkheid geef. Een checklist of werkinstructie zou heel handig zijn, zeker voor mensen die graag stap voor stap denken.

Ik geloof dat we daar allemaal bij geholpen zijn. Als iedereen terug is van vakantie, ga ik dat eens met ze opbouwen.

Colijn Buis
7 years ago

– Het systeem dat ik had voor social media wpassen we niet meer toe, hier moet ik opnieuw achteraan
– Idem voor acquisitie optredens buitenland

Systemen ontwikkelen, implementeren en testen doe ik specifiek samen met eén van mijn stagiairs – zij is deze hele maand weg maar is er vanaf augustus weer.. dus wij gaan lekker aan de slag! 🙂

Fijne zomer iedereen!
Colijn

Bianca van Rooij
7 years ago

Mijn steeds terugkerend ‘probleem’ is het contact opnemen met mijn klanten. Daar hik ik dan iedere keer weer enorm tegen aan. Als ik het dan uiteindelijk toch doe (en dat doen is de keyword) merk ik dat het me heel goed afgaat!

De klanten reageren enthousiast (ik verkoop immers niets de eerste keer) en ik voel dat ik dan toch weer een stapje dichter bij het vertrouwen kom. Dat geeft me een boost, maar de keer daarop ben ik die boost weer vergeten. Zodat ik me wederom hier druk over zit te maken. Ik verwacht dat ik dit overwin door het telkens te blijven doen zodat het in mijn systeem komt en dus een gewoonte wordt.

Anne Buiskool
7 years ago

Hallo Bianca, misschien is hier nog een waardevolle aanvulling die je kan gaan helpen om makkelijker de stap naar je klanten te maken: Besef dat als je het niet doet…zij jouw kwaliteit niet krijgen. Wil jij hen jouw kwaliteiten onthouden? Of wil je hen helpen omdat ze dat nodig hebben of waardevol vinden?
Groetjes Anne

Ronald van Domburg
7 years ago

Nisandeh snijdt een goed punt aan in dit blogbericht. Wat ik echter jammer vind is, dat er geen concrete voorbeelden bijzitten, hoe het uitwerkt. Bijvoorbeeld voor het schrijven van blog artikelen gebruikt Nisandeh een systeem, maar dit wordt niet nader uitgewerkt.
Het zou mij erg helpen om een uitgewerkt voorbeeld van zo’n flowchart (of is het een checklist?) te zien

Martine Verweij
7 years ago

Hallo Ronald,

Deze systemen leer je bij de Master Entrepreneur. Het zijn templates die je invult met je eigen content.

Warme groet,
Martine Verweij

Marjan Crabtree
7 years ago

Ja, die systemen. Ik ben daar na de Master Entrepreneur nog heel hard over aan het nadenken en ze stapje voor stapje aan het implementeren.

Timi Stoop-Alcala
7 years ago

Two of my biggest frustrations:

1. When clients don’t pay on time. To make it worse, they also don’t take the effort to communicate on time. The finance department is always busy and somehow because of that it’s justified they don’t follow the terms of payment stipulated in the contract. Because of this apathy, they actually train me to nag them.

They train me to become a detective almost, or a journalist who will try every means to get their attention and a response to my question of when I can expect the payment to be made. This is so frustrating because I always work on honour’s code and expect the other party to conduct themselves in the same way. I cannot tell them I will be late with my deliverables because I am busy with other projects. It’s an epic fail on my part if I were to be late with my work, but somehow it’s an accepted practice for businesses to pay late. This is a problem for me even if I have enough money in my bank account because the practice disturbs me. Small business owners already face a bigger challenge with most standard terms of payments (45 or 60 days), and even if there’s a law (or a regulation) about paying ZZP-ers within 30 days, that’s rarely done.

What do I do about it aside from being meticulous with my terms of payment? I try to make it a negotiation point and factor for considering to accept a project or not. Honouring payment agreements (and even paying early — yes this has happened with some of my clients) comprise my idea of my ideal customer.

2. When the work I do is not implemented. Ideally I’d like to work with clients who also are committed to implement the personas/content/online strategy we develop. I don’t want to just get paid, but also really see my work — and my client’s potential – come to fruition. Usually it’s because they don’t have the resources to implement the action plan and then they just go back to their old practice.

What I try to do about it: I make my recommendations modular so they can start from the minimum viable solution. This works best if the client is already convinced of the value of content marketing strategy and persona development (my main services). But if they were just testing the waters or not really convinced yet, they are less likely to take the next step.

Thank you for asking this question and making me articulate my frustrations.

Nanette Popken
Nanette Popken
7 years ago

Hi Timi,

How can you work out a system that helps you to stay calm and happy? Can you work out something like a a catalogue? O,r like we learned at Open Circles? First an easy offer at no costs and then as you gained likedness and trust an easy offer at low costs and as they continue to stay customers you offer something more expensive? It all makes sense!

Have a nice day! Nanette

John Verbruggen
7 years ago

Ik werk ook voor grote bedrijven. Als ik mijn factuur aanmaakt heb ik binnen 7 dagen mijn geld en zij gaan verder achter het geld aan. Dit heeft voorfinanciering.

Daarnaast verzorgen zij de btw-aangifte boekhouding en weten mij op fiscaal en boekhoudkundig gebieden altijd juist te adviseren. Het neemt jouw grootste frustratie weg en zorgt dat je geen energie verspilt. Dat is onbetaalbaar!

Timi Stoop-Alcala
7 years ago

John, thanks for reaching out to me and giving that valuable tip. Will definitely look it up. Cheers!

Coen Tuerlings
7 years ago

Hoi John,

Dit klinkt heel goed. Wie kan ik benaderen voor deze manier van werken?

Groet
Coen

Han van Goeverden
7 years ago

Helemaal mee eens. Systematiseren leidt tot meer efficiency en kwaliteit. Houd wel je doelen voor ogen en beschouw je systeem als hulpmiddel om die doelen te bereiken. Een hulpmiddel dat regelmatig aangepast moet worden aan het hier en nu.

Grote organisaties systematiseren ook. Zij vertalen dat in handboeken en AO procedures. En dan kan het mis gaan, want het systeem komt in de plaats van je doelstelling. Dan gaat het ten koste van creativiteit, flexibiliteit en verantwoordelijkheidsgevoel.

Sytematiseren? Jazeker, maar het blijft slechts een hulpmiddel.

Nanette Popken
Nanette Popken
7 years ago

Han,

Wat ben ik blij dat je deze complicatie beschrijft. Systemen mogen de doelstellingen nooit overtreffen.

Succes Nanette