Zouden mensen een auto bij jou kopen?

4030 views | 191 reacties |
shares


Jij koopt geen auto waarvan jij denkt dat je er niet mee thuis komt, toch?

En je koopt ook geen auto van een dealer waarvan jij denkt dat hij je besteelt en dat hij niet achter je staat als de motor van je nieuwe auto ermee stopt, net wanneer je bij de garage wegrijdt, nietwaar?

We zijn allemaal hetzelfde.

Voordat men van jou koopt, moeten jouw prospects het vertrouwen hebben dat jouw producten en diensten doen wat jij belooft dat ze doen.

Helpt jouw marketing met het bouwen van vertrouwen bij jou prospects, vertrouwen in jou en in jouw product/dienst…? Of… misschien niet?

Als jij worstelt met het aantrekken van nieuwe klanten, gebruik dan de volgende strategieën om meer vertrouwen op te bouwen:

1. Geef (iets van) jouw beste materiaal weg

Er is zoveel gratis te vinden op het internet.
Als je wilt opvallen, moeten zelfs jouw gratis aanbiedingen opmerkelijk zijn.
Dat is wat wij deden met de Business Bootcamp… die meer 12.000 business (en de onze…) heeft getransformeerd.

2. Stel hen niet teleur

Doe wat je zegt dat je gaat doen. Houd je aan je woord en in godsnaam, kom nooit met smoezen aanzetten.
Als je zegt dat je elke week een artikel gaat plaatsen, plaats dan elke week een artikel.
Breek je beloftes en je geloofwaardigheid gaat in rook op.

3. Wees consistent goed

Train je publiek dat ze hoge kwaliteit van je kunnen verwachten, dat jij altijd goede kwaliteit levert en dat zij vaak veel meer kunnen verwachten dan dat.
Dit is de beste manier om klanten keer op keer terug te laten komen en te zorgen voor grote aantallen doorverwijzingen.

4. Krijg testimonials

Ongeacht hoe geweldig jouw referenties zijn en hoeveel ervaring en kennis je hebt, mensen besteden meer aandacht aan wat anderen over jou te zeggen hebben.
Vraag jouw klanten wat ze goed vinden aan jouw product of dienst en hoe het hen geholpen heeft.
Zorg dat je hun goedkeuring krijgt om deze feedback te gebruiken en zet deze testimonials overal in.

5. Gebruik case studies

Echte verhalen laten voorbeelden (en bewijs) van jouw werk zien en zijn het bewijs van jouw capaciteiten.
Klik hier voor verhalen die wij onlangs hoorden

6. Personaliseer jouw marketing

Veel professionals geloven dat, om geloofwaardig over te komen hun marketing ‘corporate’, droog en onpersoonlijk moet zijn.
Dit is een vergissing! Mensen doen zaken met mensen.
Het is belangrijk dat dat je ervoor zorgt dat jouw prospects je leren kennen, waarderen en vertrouwen.
Laat jouw passie en persoonlijkheid (en je professionaliteit) altijd doorschijnen.

7. Bied je verontschuldigingen aan als dat nodig is

Je zult niet altijd alles in één keer goed doen.
Wanneer je een fout maakt, erken dit en zeg simpelweg “Het spijt me”.
Je doelgroep zal je meer respecteren dat wanneer je het probeert te verbergen.

Maar wacht… er is meer…

In de laatste Business Bootcamp hadden we als gastspreker Dustin Mathews, een marketinggenie en een goede vriend, die zijn top 3 strategieën om vertrouwen op te bouwen met ons deelde.

Vertel in het commentaarveld hieronder:

  • Welke van de bovenstaande strategieën gebruik je al?
  • Van welke strategieën weet je dat je ze zou moeten gebruiken?
  • Welke andere manieren ken jij om vertrouwen op te bouwen bij jouw prospects en klanten?

Als dank voor jouw bijdrage stuur ik je de video-opname van Dustin’s presentatie – ‘3 Top Trust Building Strategies’.

Op jouw succes, Nisandeh

PS. DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier links te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
191 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Eric Plantema
8 years ago

Ik moet het vooral hebben van mond-tot-mond reclame van bestaande klanten. Ben mijn website momenteel aan het verbouwen en daar komen zeker testimonials op en natuurlijk een blog en gratis werk. Had ik zonder Open Circles nooit aan gedacht.

Hans Ham
Hans Ham
8 years ago

Het is mijn dagelijks werk om mensen te leren beter te verkopen en commerciële afdelingen zodanig te structureren dat bedrijven meer resultaat boeken.

Ik pas alle methodes toe die hier beschreven staan. Wat ik er aan toe wil voegen is:
– zorg dat marketing en verkoop goed op elkaar aansluiten. Het komt nogal eens voor dat in de marketing iets wordt beloofd wat in de verkoopfase, de realiteit, anders is.
– dat een transparante werkwijze ook bijdraagt tot vertrouwen.
– als je een dienstverlener bent, geef dan aan dat je je ook resultaat-afhankelijk laat belonen. Dan laat je zien dat je zelf ook gelooft in je toegevoegde waarde.

Gert Omta
8 years ago

Om het vertrouwen van mijn klanten te winnen.

Ik was/ ben al bezig om free stuff te geven via mijn visite kaartjes en via mijn website.

Ik zeg wat ik doe en doe wat ik zeg.
verder heb ik op regelmatige basis met diverse klanten een persoonlijk gesprekje waar dan ook in het kinderdagverblijf ook over koetjes en kalfjes.

Wat ik nog meer zou kunnen benadrukken is dat ik kwaliteit lever en dat dat en meer van mij en mijn team verwacht mag worden.

Gert Omta kinderdagverblijf Jettepet

Marga Sijm
8 years ago

Het meest lastige vind ik het krijgen van testimonials, vooral op LinkedIn. Wat het lastig maakt is dat veel van mijn cliënten niet op LinkedIn staan en dit ook niet willen (bij iedereen heb ik dit nagevraagd). Dit is jammer, maar ze willen geen account aanmaken.

Marie Molemans
Marie Molemans
8 years ago
Reply to  Marga Sijm

Enkele ideetjes
Je kan hen hiermee helpen .. als dat het issue is of je kunt hen via hun account op LinkedIn iets waardevols aanbieden… hun vertrouwen hiervoor winnen

Van harte veel succes
Misschien ontmoeten we elkaar dit weekend 😉

Stance van Heijst
8 years ago

De komende periode ga ik meer tijd steken in het verzamelen van testimonials van mijn klanten. Ik laat dar nu te weinig van zien en dat is een gemiste kans.

Nicole de Swart
8 years ago

Ik pas 1,2, 3 en 4 veelvuldig toe….en het werkt echt 🙂

5 en 6 besteed ik nog veel te weinig aandacht aan. Vooral het personaliseren van m’n marketing wil ik binnenkort op pakken.

Robin van Hattum
8 years ago

Waar wij goed in zijn is weten waar we het over hebben, persoonlijk blijven door respect te hebben voor de beleving van onze klant/patiënt en vooral goede resultaten boeken. Meer dan 85% van ons hele bestand komt op aanraden van anderen.

Maar laten we ons niet teveel op de borst kloppen; we doen ook dingen niet goed. Wij vragen nauwelijks naar testimonia. En als we die dan wel krijgen, doen we er te weinig mee. Gratis services weggeven deden we vroeger ook al, maar daar worden we nu iets slimmer in. Zonder naar de details te gaan, vragen we nu wel een redelijke vergoeding, die we vervolgens tot aan 100% teruggeven als ze hun tevredenheid rondbazuinen en wij nieuwe mensen via hun binnenkrijgen.

Ik denk dat als je mensen met in ons geval klachten, met respect behandelt en ze laat uitspreken en hun verhaal laten vertellen waar ze mee zitten, dat dan vriendschap en vertrouwen al snel is gewonnen. De bottom line blijft dat je als professional graag ambassadeurs wil hebben, je hele goede resultaten moet kunnen boeken. Dat is nog altijd het beste marketinginstrument.

Leni Minderhoud
Leni Minderhoud
8 years ago

Ik doe alles momenteel behalve de casestudy’s. Ik heb daardoor ervaren dat het werkt en dat er dan ook doorverwijzingen komen. Wat ik gratis aanbied wordt doorverteld. Maar het kan veel meer en opmerkelijker. Daar ga ik aan werken. En ook aan de casestudy’s.
Thanks for the reminder!

Wilma Franke
8 years ago

Wat ik al doe?
Als ik de bovenstaande punten lees moet het antwoord zijn, ik kan veel meer doen.

Punt 3, je kwaliteit goed houden. Ja daar zorg ik voor
Punt 7, maak je vergissingen/fouten geef dat dan toe. Ook dat doe ik.

De andere punten zet ik op mijn zomerlijst. En worden dus deze zomer aangepakt.

Bart Bouman
8 years ago

Hallo iedereen,
Wij zetten bij vertrouwen in op diverse kanalen, zoals:

We lopen veel harder voor onze klanten dan de concurrent. Dit valt op bij anderen en brengt veel positieve spin-off.

Bij de OpbodMakelaar verzamelen we positieve ervaringen van onze klanten. Deze zetten we als “post” op onze website en ze worden daardoor automatisch op onze twitter en facebook doorgeplaatst.
Het zijn allemaal echte referrals.

Verder geven wij een gratis boekje (gedrukt en digitaal) weg, met daarin 35 tips voor succesvolle woningverkoop.
Deze tips zijn voor iedereen, of je nu zelf je woning verkoopt, via De OpbodMakelaar of toch via een collegamakelaar, het maakt niet uit, wij willen allen het beste voor jou als woningverkoper.

Groeten en succes! Bart Bouman

Judith Noodam
8 years ago

Handig, zo’n checklist! Dank daarvoor. Tja, testimonials en case studies daar moet ik meer aan doen. Die testimonials hoor ik wel, maar ik vraag nog niet die op te schrijven. Goede reminder. Ga gelijk aan de slag 🙂 Fijne dag!

Paul van Aarle
8 years ago

Ik geloof dat ik alle stappen wel uitvoer, maar het is toch weer zinvol om een goed artikel te lezen over het opbouwen van vertrouwen en daarmee weer even ‘op scherp’ gezet te worden.

Waarvoor dank! 🙂

Peter Berg
8 years ago

@Rozelinde,
Dank je voor je uitvoerige reactie. Je draagt een aantal dingen aan waar ik zeker wat mee ga doen.
Feedback heb ik wel gevraagd (veelal komt het moment van aanschaf niet uit….later), maar moet nog concreter.
Met die doelgroep en differentiatie ben ik inmiddels druk bezig (a.g.v. Master Entrepreneur).
Personaliseren via video gaat zeker gebeuren, maar daar moet ik nog bepalen hoe ik dat in wil vullen.

Jouw opmerking over de vindbaarheid in Google is interessant. Bedoel je dat ik beter een andere bedrijfsnaam kan nemen of dat mijn website een andere domeinnaam zou moeten hebben? (ik ben net wel bezig met een andere website!).

Nogmaals dank voor je goede adviezen, Rozelinde!

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago
Reply to  Peter Berg

Dag Peter,
Het doet deugd dat je iets had aan mijn vorige comment.

Betreffende jouw naam: Volgens mij kan het antwoord eenvoudig zijn. Je zou bijvoorbeeld gewoon een beschrijvend woord bij jouw naam kunnen voegen: Peter Berg Films, Berg Films of P. Berg Films (ik zou het zelf ook eens verifiëren op Google).

En daarnaast zou ik niet storend mijn bedrijfsnaam vermelden wanneer je ergens een comment plaatst. Gewoon opdat mensen jouw bedrijf dan snel & gemakkelijk kunnen terugvinden.

Het klinkt enorm leerrijk dat je de business entrepreneur volgt.

Naar mijn -amateuristisch-gevoel heb je dus 2 grote vragen: 1. Hoe kan ik die mensen bereiken die -nu- mijn expertise nodig hebben? (die met andere woorden uit mijn dienst nu meer inkomen of een andere meerwaarde zullen halen).
2. Hoe kan ik hen overtuigen dat ik de beste keuze voor hen ben?

Ik heb het volgend idee ook al aan iemand hier op deze blog eens geopperd: je zou een promotiefilmpje kunnen maken waarbij je aan jouw doelgroep fascinerende vragen stelt zoals: – welke top 1 business-tip wil je met anderen delen? – welke top Succes-tip? – welke top financiën tip? – en daar dan 1 of meerdere mooie promotievideo van samen knutselen.

Een ander idee voor personaliseren kan zijn om samen te werken met een imago-coach, public-speaking-training, business training – of overwin-jouw-angsten-therapie… omdat camera-werk bij al deze opties een meerwaarde kan bieden.

Veel succes met het vinden van de ideale doelgroep!

Roger Turlings
Roger Turlings
8 years ago

Als je klanten voor je wilt winnen, dien je een psycholoog te zijn. Op het moment van het eerste contact dien je al in te schatten, hoe deze persoon(personen) te benaderen. Heel belangrijk: probeer de aangeboren gereserveerdheid te doorbreken en maak hem/haar/hen vertrouwenspartner. Als je bij een klant een (glim)lach weet te ontdekken is dit al een bevestiging hiervan.

ps Ik heb de Business Bootcamp door omstandigheden niet mee kunnen maken en ik heb er nu nog steeds spijt van. Graag de video van de gastspreker….

Ronald Hazelzet
Ronald Hazelzet
8 years ago

Wat ik al doe: freebies, testimonials, altijd uitstekend werk.

Ik kan mijn marketing nog wat persoonlijker maken en wat testimonials uitbreiden tot cases.

Vertrouwen bouwen: wees altijd op tijd: fysiek, telefoon, Skype.

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago

Wat ik doe om vertrouwen op te bouwen / of hoe ik anderen meer vertrouw:

– Mijn verhaal vertellen: zowel de moeilijkheden die ik overwonnen heb als de successen. Een mens zijn en mezelf zijn.

– Probeer niet te verkopen! Mijn vertrouwen gaat naar beneden als iemand kwaad reageert wanneer ik niet direct wil kopen. Als zijn product goed is dan raakt het immers wel verkocht.

– Mezelf niet naar beneden halen: ook durven toegeven waar ik goed in ben, welke successen dat ik haalde, waar ik ervaring mee heb (heb ik moeten leren).

– Positief reageren als een klant iets niet kan kopen – als klant, onthoud ik dat onbewust en het kan zijn dat ik laren later terug kom – is al regelmatig gebeurt.

– Mensen een goed en rustig gevoel geven!

– Luisteren naar de ander – niet proberen mijn wil, dienst of product opleggen – eerst luisteren naar hoe de andere zijn leefwereld ziet. Als ik hem eerst geef wat hij denkt nodig te hebben of eerst naar zijn verhaal luister, krijg ik de gelegenheid om zijn/haar vertrouwen te winnen, zodat de klant me leert kennen. Later kan ik aanbieden wat ik denk dat hem/haar nog meer zou kunnen helpen.

– Een goed & efficiënt product bouwen.

Ik kan alle tips uit het artikel nog meer toepassen aangezien ik nog niet gestart ben.

Dit was weer een heel leerrijk artikel. Dank je wel!

Marjolein Hartkamp
8 years ago

Wat ik al wel weggeef aan mensen met wie ik een acquisitie- of netwerkgesprek doe is een coachcadeaubon voor een gratis coachgesprek die zij zelf kunnen gebruiken of aan iemand anders kunnen geven. Zo hoop ik meer ambassadeurs te krijgen die naar mij doorverwijzen. Een weggever voor op mijn website om mijn e-maillijst te laten groeien ga ik nog bedenken.

Ik ga en sta voor kwaliteit en geef meestal meer dan ik beloof. Valkuil hierbij is dat ik zoveel geef dat klanten niet meer voor een volgende stap hoeven terug te komen.
Excuses maken is geen probleem. Fouten maak ik niet vaak. Nadeel hiervan is dat ik ook weinig risico’s neem en pas iets doe als ik denk dat ik het goed kan ( zoals ‘koud bellen”) en daardoor ik maar langzaam vooruit kom met mijn coachpraktijk.

Testimonials heb ik al wel op website en LinkedIn, maar ik zou ze nog beter kunnen gebruiken in mijn netwerkgesprekken. Met een business case ben ik bezig.
Mijzelf meer laten zien is mijn volgende grote stap. Mijn website persoonlijker maken en eindelijk beginnen met een blog en/of nieuwsbrief.

Ik ben altijd geïnteresseerd om nog meer strategieën te leren om vertrouwen op te bouwen.

Willem Roeleveld
Willem Roeleveld
8 years ago

Vertrouwen is het enige dat in deze tijd werkt. Het is het instrument om zaken te kunnen doen. Zonder vertrouwen geen business.
De tekst had het niet doeltreffender kunnen beschrijven.

Ik ben diverse keren bij de Business Bootcamp geweest en heb een aantal trainingen gevolgd hierdoor ben ik de zaken gaan toepassen en het gevolg was en is dat er alle gesprekken die ik voer wat opleveren. Soms een opdracht maar meestal heb ik er een ambassadeur bij. Ik geef en deel en dat voelt goed. Vertrouwen raakt de ander in zijn gevoel. Hij / zij zegt ik weet niet waarom maar het voelt goed dus laten we maar verder praten of zaken gaan doen.

Veel plezier met het doen van je business

Annelies Vroomans
8 years ago

Rake tips allemaal weer, dank!

– Strategie die ik onder andere gebruik: Net een prachtige aanbeveling binnengekregen, mét toestemming ‘m te gebruiken op mijn site. Deze strategie gebruik ik sinds kort en hij werkt.

– Andere manier om vertrouwen op te bouwen bij prospects en klanten.

Ik merk dat cliënten het erg waarderen als ik ze nog meer geef dan ze verwachten.
Bijvoorbeeld: Schrijft iemand zich in voor OPGROEI-TIPS: mijn regelmatige adviezen, wijze raad en tips voor drukbezette, werkende ouders over hun basisschoolkind, dan ontvangt diegene een gids met 30 tips om iedereen ‘s morgens zonder gedoe op tijd op school/werk te krijgen..

Na lezing van de tips volgt in de gids een extra bladzijde met 5 bonustips. Dat wordt gewaardeerd!

Paula Aalders
8 years ago

Geef iets van jouw beste materiaal weg. Ik geef wel elke dag een tip van de dag weg op twitter. Ik kom mijn beloftes altijd na. Ik ben consistent en goed. Punten 4 t/m 7 komen nog en ben ik mee bezig.

Marijke Slieker
8 years ago

De meeste strategieën zet ik in, maar er is er eentje die er nog niet is. Testimonials.
Eerlijk gezegd heb ik er wel een paar, maar ik durf ze dan gewoon niet op de site te zetten.
Ik zit in de paramedische zorg en daar is het niet echt gebruikelijk, maar iemand moet de eerste zijn!

Marjolein Kamstra
8 years ago

Wat een fijn lijstje om mee te werken.
Ik doe eigenlijk dit alles wel op gezette tijden – behalve de testimonials – , maar niet heel erg consistent. Er zit nog geen plan achter en daar ga ik de komende tijd eens hard mee aan de slag.

Mike van den Broek
8 years ago

Vooral case studies en testimonials (onder andere op LinkedIn) doen het erg goed. Elk gesprek met mijn klanten maak ik persoonlijk. Ik praat dan ook niet alleen over zaken maar ben altijd geïnteresseerd in wat ze zowel in hun privé tijd doen.

Een andere factor die heel belangrijk is: kom je afspraken na en zet net die extra stap voor elke klant, dat zullen ze enorm waarderen en van daaruit komt alleen maar extra mond-tot-mond reclame.

Joop der Weduwen
8 years ago

Naast mijn site, waar ik mij persoonlijk presenteer heb ik nu een blogsite, waar Ik elke dag aan het bloggen ben. Zo probeer ik, zo veel mogelijk mijn doelgroep te bereiken. De blog geeft me de mogelijkheid om mijn verhaal aan de wereld te vertellen en mijn expertise te tonen. Tot nu toe hoopte ik, dat dit vanzelf mensen naar mij en mijn verhaal zou trekken, maar zo werkt het niet. Blijkbaar moet ik ook actief de mensen gaan benaderen met mijn verhaal.

De persoonlijke kant van mijzelf vertellen via een blog, lukt steeds beter en ik begrijp, dat mensen dat willen zien of horen. Zelf heb ik een duidelijk andere voorkeur voor communicatie: ik hou ervan zakelijke verhalen en redenen te zien of lezen waarom ik iets wel of niet zou moeten aanschaffen etc…

Ik begrijp ondertussen, dat een boodschap voor iedereen op zijn manier gebracht moet worden, wil hij/zij enthousiast worden. Bij algemene boodschappen/verhalen via een blog of site is dat best lastig. Kortom tijd voor meer tips?

Saskia Beeldman
8 years ago

6 en 7 kan ik wel mee uit de voeten. 1 t/m 5 ben ik van op de hoogte en ook mee bezig, maar komen nog niet helemaal van de grond.

Doen blijft bij mij toch wel een moeilijke stap!

Nathalie Leenen
8 years ago

Vertrouw in je eigen kracht!. Je bent zelf het product. Laat moeiteloos je vertrouwen zijn werk doen. Gebruik je intuïtie en laat dat zien. Wees kwetsbaar, maar wel met kracht.

En tot slot:
Geef alles wat je in je vermogen hebt.

Judith van Lohuizen
8 years ago

Fijn zo’n checklist om te kijken wat je goed doet en nog mist 🙂

Ik ga meteen actie ondernemen om meer testimonials te krijgen. Daar ben ik nog niet alert genoeg op.

Voor mij is de persoonlijke band met klanten erg belangrijk. Sinds kort organiseer ik netwerkborrels en dat bevalt erg goed.

Mark C Hoogenboom
8 years ago

In addition I tell my clients why I use those strategies: I want to gain their trust before I get their business. No trust: no business. And no hard feelings either.

Aly van Dijk
8 years ago

Dankjewel Nisandeh en team voor opnieuw waardevolle tips!
Op dit moment sta ik nog aan het begin van dit alles en ben ik erg blij met alle tips, die ik tot nu toe heb mogen ontvangen. Ze helpen me basis te maken op mijn nieuwe pad.
In het verleden heb ik een mooi bedrijf gehad, een kleinschalig kinderdagverblijf, met alleen maar tevreden klanten. Ze kwamen als vanzelf, heb nooit iets aan marketing hoeven te doen.
Hoewel ik mijn succes erkende, ben ik te bescheiden geweest om testomonials te vragen. Onlangs heb ik dat alsnog gedaan en bij mijn eerste klant van mijn huidige praktijk heb ik dat inmiddels meteen gevraagd.
Punt 2 en 7 staan bij mij hoog in het vaandel.
Aan alle anderen ga ik werken; waarbij ik nog zoekende ben naar voor mij de juiste vormen en inhoud.

Marleen Deboeck
8 years ago

Heb al gratis meegedaan aan feelgood-dagen voor vrouwen. De feedback van de deelnemers was ontzettend positief en lovend…maar respons naar klanten toe is miniem, om niet te zeggen haast onbestaande…al komt nu voor de eerste keer iemand…dus positief bekijken!
Doe ook mee aan de gratis kennismakingsdagen voor coaching en de Open coach-dag.

Niettegenstaande particuliere klanten die komen voor coaching of healing heel tevreden zijn en sommigen lange termijn komen, komt er toch geen doorverwijzing…

Ook mensen die het financieel moeilijk hebben maar t och regelmatige begeleiding nodig hebben bied ik graag 1 op 2 gratis sessie aan om hen de nodige ondersteuning te garanderen.

Jaap Nauta
8 years ago

Naar aanleiding van het Business Bootcamp ben ik druk aan het implementeren. Ik heb een boek geschreven en geef de eerste drie hoofdstukken gratis weg. Aanstaande donderdag geef ik mijn eerste workshop “Lekker leven, vooral de laatste 10 jaar”. Ook deze workshop is gratis (ik vraag alleen €4,50 voor koffie en thee). Ik heb nu 9 deelnemers en zal ze (na het lezen van jouw blog) zeker vragen om een testimonial!

Marco C. de Bruin
8 years ago

Niet teleurstellen dat is waar ik mensen mee bind. Ik geef veel tijdens mijn workshops, misschien te veel.
En ik straal uit dat ik de kantjes er niet vanaf loop en dat is wat ik ook terug hoor van mijn klanten.
Dat geeft echt een goeie uitstraling.

Verontschuldigen komt niet vaak voor, maar als er iets mis gaat, zal ik hier aan denken om deze toe te passen.

Yvonne Ruckert
Yvonne Ruckert
8 years ago

Ik focus me vooral op strategie 1, 4, 5 en 6.

Van de andere drie weet ik dat ik ze moet gebruiken, maar vooral het consistent goed zijn is niet altijd even eenvoudig als gezegd, al doe ik natuurlijk wel mijn uiterste best om dat te doen.

Voor mij is persoonlijk contact ook een belangrijke manier om vertrouwen te krijgen. Het opbouwen van waardevolle relaties met klanten is een belangrijke voorwaarde.

Maja van der Zijden
Maja van der Zijden
8 years ago

Het zijn duidelijke en herkenbare strategie. Het duurde heel lang dat ik door had dat het op een subtiele manier ook tegen je kan worden gebruikt. Als ik als veranderkunstenaar in organisaties bezig ben, is er al snel een sfeer dat mensen ook met mij aan de slag willen om de veranderingen tot stand te laten komen. Door de Business Bootcamp ben ik er eens op gaan letten, wat er dan gezegd werd. Net na een wisseling van directie, zei een van die managers “ik ga stoppen met Maja” Daar schrok ik van, punt 1 omdat het niet om mij gaat en punt 2 wat zou het effect zijn op ‘de momnd tot mond’ reclame. Het allerergste is eigenlijk dat ik toen niet zag dat ik die persoonlijke lading, die het natuurlijk altijd al had, niet meer gekoesterd heb

Dirk Huyers
8 years ago

Ik pas deze ook alle 7 toe, doch op het vlak van testimonials kan er nog wat bijgeschakeld worden.
Je moet er echt pro-actief tegenaan, want het komt niet vanzelf (toch niet bij ons). Eénmaal je de vraag hebt gesteld is men wel behulpzaam om een testimonial te geven.

Meestal maak ik zelf de tekst en leg deze dan ter goedkeuring voor aan de klant. Alleen zo werkt het momenteel : verlaag de drempel, de moeite en de inspanning voor jouw klant.

Peter Berg
8 years ago
Reply to  Dirk Huyers

@Dirk.

Ik zie in veel comments dat mensen moeite hebben met het vragen naar testimonials.

Jij gaat zelfs nog een stapje verder door zelfs de tekst voor hen uit te werken. Dat lijkt me niet de juiste weg. Testimonials horen recht uit het hart van een klant te komen. In een tekstuele testimonial komt dit niet goed naar voren, maar op een video-testimonial voelt een kijker direct aan of het echt gemeend is of niet.

Zo ja, werkt zo’n video-testimonial heel sterk in jouw voordeel. Ik zou voortaan gewoon vragen: “Zou je mij willen aanbevelen………op beeld?”

De rest laat je aan de filmmaker over en je klant maakt ook nog iets spannends mee.

Marjolein Hartkamp
8 years ago
Reply to  Dirk Huyers

Mee eens Dirk. Ik stel de vragen in een evaluatiegesprek. Schrijf de antwoorden in de vorm van een referentie en laat dan de klant nog zijn/haar wijzingen aanbrengen. Dat werkt veel sneller en kost de klant veel minder moeite.

Esther Molenaar
8 years ago
Reply to  Dirk Huyers

Dat is wel een goed idee. Het verlaagt inderdaad de drempel.

Volgens mij laat je hiermee ook zien, dat je de klant begrepen hebt, wanneer je zelf de tekst schrijft.

Renate Janssen
8 years ago

Ik gebruik ze allemaal, behalve de case studies. En nog niet alle strategieën al even lang. Sommigen heb ik pas recent geïmplementeerd.

Case studies zullen nog volgen, hoewel in mijn branche (ik ben psycholoog), je altijd te maken hebt met een beroepsgeheim. Je moet er dus uiterst zorgvuldig mee om gaan. Dus geanonimiseerd en met toestemming van betreffende cliënt.

Wat ik ook een belangrijke manier van vertrouwen opbouwen vind, is informatie overdragen via een blog. Daar ga ik zeer binnenkort mee beginnen. Zo kun je laten zien wat je in huis hebt, zonder per se heel promoterig over te komen.

Boris Agranovich
8 years ago

I use mostly 1, 4-6 and I try always deliver so 2-3 have been implemented. Number 7 is also in play when 2-3 do not work according to client’s perception.

The most important strategy that works for me is to share almost all my content for free.

Anja Leinders
8 years ago

Vooral de case studies wil ik me nu op focussen.
Dit zijn al bewezen cases uit het verleden, dus waarom ze nog langer verborgen houden? Ze zouden zomaar anderen kunnen inspireren om als voorbeeld te volgen en tonen tegelijkertijd mijn professionaliteit aan.

Monique Wakelkamp
Monique Wakelkamp
8 years ago

De meeste strategieën pas ik al toe maar casestudies zouden ook een waardevolle aanvulling kunnen zijn. En daarnaast mag het nog wel wat persoonlijker. Ik heb lang geloofd dat het juist een zwaktebod zou zijn als je over je persoonlijke ervaringen zou vertellen maar ik ben er langzamerhand van overtuigd dat het gaat om het moment waarop je wat over jezelf vertelt. En verder natuurlijk nooit smoesjes verkopen, of doen alsof je iets weet; het is veel sterker om tegen een klant of prospect te zeggen, dat je het antwoord op zijn vraag niet direct weet, maar dat je het graag voor hem uitzoekt. En dat dan natuurlijk wel heel snel!

Petra Ferwerda
8 years ago

Bedankt voor de checklist! Het geeft altijd weer nieuwe mogelijkheden voor verbetering in je dienstverlening.

Judy de Koningh
8 years ago

Ik doe op dit moment vooral nummer 2, 3, 6 en 7.
Ik ben absoluut iemand die zich houdt aan haar woord! En ik zorg er altijd voor dat ik goed voor mezelf zorg, zodat ik consistent goede zorg kan leveren aan ouders, professionals en hun kinderen met autisme.

Ook ben ik heel persoonlijk in mijn marketing, op mijn website heb ik bijvoorbeeld een persoonlijk stuk over mijzelf en hoe mijn passie ontstaan is.

Als ik iets doe wat verkeerd is gegaan, dan ben ik hier ook heel transparant in en bied mijn excuses aan en kijk wat ik kan doen om het weer goed te maken.
Vertrouwen staat voorop!

Wat ik echt wil gaan inzetten is materiaal creëren om weg te kunnen geven. Testimonials verzamelen en een blog maken / regelmatig op Facebook posten.

Wat ik ook nog doe is evenementen bezoeken waar mijn doelgroep te vinden is om mezelf op de kaart te zetten.

Lisette Platjouw
8 years ago

Voor mij heeft het ook veel te maken met je zelf durven zijn. Authenticiteit, eigenheid, your unique self.
Klanten kiezen voor mij omdat ik veel van mezelf laat zien in mijn pr en in het contact met anderen. Ze hebben al snel een vertrouwd gevoel. Maar daarna komt mijn valkuil dat ik ook mezelf durf te vertrouwen dat ik het ook kan waarmaken. Working on it.

Caroline van Wijk
8 years ago

Aan mijn klanten leer ik dat mensen je pas vertrouwen als je concrete voorbeelden kunt geven van wat je zegt te kunnen. Doe dat dan in een verhaal, adviseer ik. Ook in een e-mail, ook als je blogt.

Geef het beste weg: op mijn blog geef ik elke week (dus ook nr 2) tips die zeker zo goed zijn als in de Blogbijbel, plus de gratis checklist die een samenvatting is van de Blogbijbel en op de site van de Blogbijbel geef ik een vakwerk om je blog te plannen. Vaak geef ik gratis advies aan mensen die persoonlijk contact met mij opnemen. Vooral verbind ik mensen met wie zij verbinding zoeken. Kost niks.

Ik haal altijd mijn budget en mijn deadlines.

Consistent goed. Behalve wanneer er bloedspoed is, laat ik mijn teksten altijd een nacht marineren, waardoor de mindere dagen gecompenseerd worden door de betere ochtenden.

Testimonials. Staan op mijn LI-profiel en website. Kan actueler, ik heb nog een drempel om het te vragen, al is het mij nooit geweigerd.

Personaliseer. Voorbeelden komen vaak uit mijn eigen dagelijks leven en ik gebruik mijn foto. Ik doe het nooit voorkomen alsof ik een groter bedrijf ben dan ik ben (1 medewerker)

Zeg sorry. Soms verstuur ik e-mails zonder bijlage of vergeet ik facturen. Soms maak ik fouten. Gelukkig heb ik al vroeg van mijn moeder geleerd dat schuld erkennen alleen maar sterker maakt. En het geeft je focus om het beter te doen.

Maar het kan nóg beter…

Nelleke Hendriks
8 years ago

Dank voor de reminder! Ik ga zeker in mijn website aandacht besteden aan testimonials! Dat werkt, heb ik al gehoord 🙂

Sandra Poelman
Sandra Poelman
8 years ago

Net gestart met mijn bedrijf en ga mijn bedrijfsvisie meteen aanpassen! Op zoek naar een gratis produkt om weg te geven.

Annette Polman
8 years ago

Mijn kwaliteit is vrij consistent, maar ik realiseer me dat ik in 2 blogs beloofd heb, het vervolg de volgende keer te vertellen. En dat heb ik niet gedaan…
Blog van komende week die belofte maar eens inlossen!

Hoewel de kwaliteit van mijn frontend als goed wordt beoordeeld (gratis introworkshop) komen er weinig nieuwe mensen. Realiseer me dat de afstand die potentiële klanten er voor moeten afleggen een hoog risico is voor prospects. Dus… andere frontends zijn in de maak om vertrouwen mee op te bouwen.

Michaëla Wierdsma
8 years ago

Het zijn weer waardevolle tips. Het vragen om getuigenissen is zo on-Nederlands, of eigenlijk niet zoals ik opgevoed ben. Leuk om deze aan te pakken zoals ook in ‘Leef Lekker’ staat beschreven.

Verder zijn er zoveel tips van Nisandeh dat ik er een beetje daas van wordt. Gelukkig is het bijna zomer vakantie. Meer tijd om tips te implementeren.

Fijne dag, Michaëla

Suzan Jong
8 years ago

Alle strategieën pas ik al wel toe, maar van sommige weet ik dat ik het nog verder kan en moet versterken. Zoals:

– m’n E-book afmaken, zodat ik dat gratis kan weggeven;
– met meer regelmaat m’n blog publiceren;
– vaker om testimonials vragen;
– vaker een case study uitschrijven en gebruiken om nieuwe clienten aan te trekken.

Wat ik verder nog doe om vertrouwen op te bouwen, is na elke sessie via de mail een korte terugkoppeling naar de client maken met daarin alle adviezen nog even op een rij.

Daarnaast: als clienten vragen hebben, beantwoord ik die binnen 24 uur.

Eduard Faas
Eduard Faas
8 years ago

Ik help mensen met het oplossen van hun geschillen of conflicten, bijvoorbeeld als ze gaan scheiden. Het gaat erom dat ze er samen uitkomen en daarom is het heel belangrijk duidelijk te maken wat ze van mij (als mediator) kunnen verwachten – en wat niet. Het beeld dat klanten van een mediator kunnen hebben, stel ik zonodig bij Soms wordt dat als teleurstellend ervaren, maar als dan blijkt dat ze wel degelijk zelf hun conflicten kunnen oplossen, is dat empowerment en een verrijking. Daar sta ik voor. Daarin ben ik expert en daarmee presenteer ik mijzelf als een excellente mediator. O ja, het eerste gesprek is bij mij altijd gratis. Waarom? Soms is het probleem door alleen maar te luisteren meteen opgelost en dat is het mooiste om iemand te kunnen geven. Daar hoef ik geen geld aan te verdienen. Veel vaker geeft dat eerste gesprek de doorslag: we gaan met elkaar in zee (vrijwel altijd) of niet (soms) en dan is er commitment, voorwaarde voor een goed resultaat. En dat werkt … (bijna) altijd.

Marie Molemans
Marie Molemans
8 years ago

hallo
voor mij is het een opstart van men zaak op 5sept
*voor 1 Eigen creativiteit nu inzetten en op
~Ontvouw~Open Huis Dag klanten aangenaam verrassen

*2 zit in vaandel, ik zit zo in elkaar, ben nogal een under-promisor
dat wil ik omzetten tot krachtig vertrouwen uitstralen

*3 herken ik in me, komt zo naar me toe, ben zelf weerhouden en
dat dient als ondernemer absoluut te veranderen… dit WE
Master Entrepreneur :p)

*4 ga ik werk van maken! opnemen in een systeem

*5 ‘aan werken’

*6 zo wil ik me profileren

*7 en ook dit wil ik implementeren

Vertrouwen opbouwen kan door telkens oprecht te luisteren naar hen, hen laten spreken, hier geen oordelen over hebben en hen even oprecht aanbieden met wat je hen kan helpen.

Dank voor alle krachtige info!! liefs