100 dingen die een virtuele assistent kan doen voor je business

16211 views | 210 reacties |
shares


Werk je te hard en krijg je te weinig betaald?

Welkom in de wereld van de ZZP’ers!

Wil je weten wat reden nummer 1 is voor het voortdurend overwerkt en onderbetaald zijn?
Omdat JE HET ALLEMAAL ALLEEN DOET!

Klinkt het alsof ik schreeuw?
GOED!

Want het is belangrijk dat je het snapt!
Je hebt een team nodig om je business te laten groeien, meer betaald te krijgen en meer vrije tijd te hebben.

Ook als je geen geld hebt om werknemers in dienst te nemen, dan kun je een virtuele assistant inhuren – al is het maar voor een paar uur per week.

Ik heb snel een lijst van 40 dingen gemaakt die een virtuele assistent kan doen zodat je business groeit en jij een beter leven krijgt.

Het is mijn hoop dat je aan het einde van dit artikel niet alleen “virtuele assistent” hebt gegoogled (of “virtual assistant”) – maar ook dat je een paar ideeën van jezelf hebt om mij te helpen de lijst af te maken van dingen die een virtuele assistent voor je business kan doen…

Een virtuele assistent kan…

  1. Een klanten/contact database opzetten
  2. Je mailinglijst opschonen en updaten
  3. Uitnodigingen voor je volgende evenement ontwerpen en laten drukken
  4. Je volgende evenement coördineren en plannen
  5. Power Point presentaties voorbereiden
  6. Handouts maken voor een presentatie of seminar
  7. Een enquete voor prospects/klanten maken
  8. Informatie verzamelen uit enquetes
  9. Uitschrijven van je speech, presentaties, rapporten, brieven
  10. Zakelijke lunchreserveringen maken
  11. Een online kalender opzetten
  12. Reageren op informatieverzoeken
  13. Behandelen van klachten van klanten
  14. Leads en klanten opvolgen
  15. Cadeaus voor de feestdagen uitzoeken en bestellen – voor klanten en relaties
  16. Een nieuwsbrief maken voor je business
  17. Je nieuwsbrief naar je mailinglijst sturen
  18. Klantentestimonials verzamelen
  19. Nakijken en redigeren van je offertes, artikelen en webpagina’s
  20. Kantoorartikelen bestellen
  21. Nieuw materiaal onderzoeken, bestellen en af laten leveren
  22. Onkosten bijhouden
  23. Je ideeën en gedachten ordenen in uit te voeren lijsten
  24. Dat ene idee uitvoeren waar je zelf nooit tijd voor hebt
  25. Papierwerk verwerken waar je nooit tijd voor hebt
  26. Telefoontjes plegen
  27. Je herinneren aan belangrijke zaken (vergeet nooit meer een verjaardag)
  28. Reis boeken voor je volgende zakenreis
  29. Je telefoon beantwoorden wanneer jij er niet bent
  30. Rapporten en spreadsheets maken van rauwe gegevens
  31. Je concurrentie onderzoeken
  32. Je boekhouding doen
  33. Facturen sturen naar je klanten
  34. Achter slecht betalende klanten aanzitten
  35. Je email ordenen en de 30.000 gearchiveerde berichten deleten
  36. Je business blog opzetten
  37. Een specifiek onderwerp onderzoeken en een draft blogartikel schrijven
  38. Je website bijhouden
  39. Je klanten updaten over hun accounts of projecten
  40. Dankjewel kaarten uitsturen

Wat heb ik nog gemist?

Help me s.v.p. om de lijst compleet te maken, zodat we allemaal onze business kunnen laten groeien, ons inkomen kunnen verhogen en van meer vrije tijd kunnen genieten.

Plaats jouw ideeën over wat een virtuele assistent kan doen hieronder in het commentaarveld.

Elke comment die je plaatst, brengt je dichter bij gratis trainingen…

Vind je dit artikel waardevol?
Ga je gang en verspreid het onder je

  • - Facebook-vrienden
  • - Twitter-volgers
  • - LinkedIn connecties
  • en bloglezers...

Op jouw succes, Nisandeh

Deel je ervaringen en lees die van anderen.

210 reacties

  1. 0 stars
    Lismahyra Paulina
    1 reacties

    Zoekwoord onderzoek t.b.v. SEO, bewaken van budget, klachten afhandeling, FAQ opzetten en bijhouden op de website, btw aangiftes en spreadsheets creëeren om business resultaten bij te houden

  2. 0 stars
    Marcel
    1 reacties

    Ik denk dat de lijst aardig compleet is!

    Bij Wizzards (onze VAs zijn talentvolle academische studenten) richten we ons nog iets meer op marketing ondersteuning op basis van onze eigen aanpak. Deze is onder andere geïnspireerd door het boek “Traction: how any startup can achieve explosive customer growth”.

  3. 0 stars
    Claudia Lakens
    1 reacties

    Stressbestendig 1001-dingen-doekje

    Stapelen de regeldingen zich op, loopt uw to-do lijst over, weet u niet meer waar u moet beginnen? Kortom: heeft u dringend assistentie nodig?

    Met bijna 30 jaar aan ervaring in diverse management- ondersteunde functies ben ik ben populair gezegd het stressbestendige 1001-dingen-doekje, de assertieve (s)pin in het web, de regelneef in hart en nieren. Mijn specialisaties liggen in het ondersteunen en ontzorgen op secretarieel, operationeel en organisatorisch gebied. Ik ga graag voor u aan de slag.

    Neem een gerust een kijkje op mijn website msfixit om te kijken wat ik allemaal voor u kan betekenen.

    Hartelijke groeten,
    Claudia Lakens

  4. 0 stars
    Mijke vlasveld
    1 reacties

    Ik ben net begonnen als virtueel assistent maar heb wel al veel ervaring in het ondersteunen van managers en projectleiders in real life.
    Dus als iemand nog een va zoekt neem dan contact op via mijkevlas@Gmail.com

  5. 0 stars
    José Reinders
    1 reacties

    Onlangs ben ik begonnen als Virtueel Assistent.

    Ben jij zelfstandig ondernemer en kan je ondersteuning gebruiken? Neem dan contact met mij op.

    Neem ook even een kijkje op mijn website virtueelassist.com !

    Of kijk op mijn Facebookpagina VirtueelAssist.

    Met vriendelijke groet,

    José Reinders

  6. 0 stars
    Annemiek van Nieuwkerk
    2 reacties

    Beste Ichel,
    Met 25 jaar werkervaring als secretaresse/management assistente in mijn zak ben ik nu als zelfstandig Virtual Assistant gestart. Graag zou ik horen welke “klussen” er te doen zijn want ik pak ze graag op.
    Groeten,
    Annemiek van Nieuwkerk

    1. 5 stars
      Leni Minderhoud
      893 reacties

      Dag Annemiek, ik ben geïnteresseerd in je aanbod. Zit je op LinkedIn, heb je een website?

  7. 0 stars
    Monique de Jong
    1 reacties

    Top artikel, gewoon duidelijk over wie of wat een VA is en doet.
    Ik help drukbezette ondernemers met hun social media en e-mail marketing zodat ze zich weer kunnen focussen op bedrijfsgroei.

  8. 0 stars
    Loes Hesemans
    1 reacties

    Wat ontzettend leuke manier van werken! Ik wil graag ondernemer worden en dan zou een bedrijf als Virtuel Assistent of On line business manager een hele goede optie zijn. Met wie zou ik eens (virtueel) kunnen sparren?

    1. 0 stars
      Renata Hilberts
      1 reacties

      Geen idee of je nog wilt sparren met iemand maar met Daniëlle Leuvering van VA Businnes Academy kun je zeer goed sparren. Zij kan je vast verder helpen.

    2. 0 stars
      Rachelle de Jong
      1 reacties

      Ik ben zelf opstartend als VA. Indien je interesse hebt om te sparren, kun je me een berichtje sturen. Wellicht kunnen we elkaar helpen.

      Als ondernemer ben ik het spreekwoordelijke “groentje”, maar op gebied van ondersteuning durf ik mijzelf een professional te noemen. Denk hierbij aan administratief, secretarieel, HR, document-, contract-, klant-, personeels-, crediteuren- en debiteuren- en certificaatbeheer. Maar ook op organisatorisch gebied, zoals het plannen van evenementen, het uitzoeken en plannen van beurzen, het organiseren, voorzitten en notuleren van vergaderingen. Noem maar op.

      Wellicht kunnen we iets voor elkaar betekenen als zijnde starters.

      1. 0 stars
        Agnes
        1 reacties

        Hallo,

        Momenteel ben ik ook bezig om mijn eigen VA bedrijf op te zetten. Hiervoor volg ik een opleiding. In eerste instantie wil ik mij gaan richten op sales support, internet marketing en social media.

        Misschien kunnen we inderdaad eens sparren om elkaar verder te helpen.

        1. 0 stars
          Petra Heemskerk
          1 reacties

          Mag ik je vragen waar je de opleiding als VA doet?

  9. 0 stars
    Jasper Verelst
    1 reacties

    Ik ben een VMA (copywriting, sociale media, e-mail marketing, online netwerken, SEO, bloggen, SEA, …)

    Indien iemand er een zoekt …

    Ik dacht, ik meld het maar even.

    Groetjes

  10. 0 stars
    Lonneke Voets
    1 reacties

    Ik heb me de afgelopen tijd verdiept in Virtual Assistance en het valt me op dat er nauwelijks trainingen/opleidingen zijn voor VMA’s (virtual marketing assistants). Ik ben een online marketing en communicatie specialist en geen secretaresse of PA.

    De opleidingen die ik vond zijn te breed of te secretarieel. Ik zou graag in contact komen met andere VMA’s om kennis en tips uit te wisselen. Enig idee waar ik die kan vinden? Op LinkedIn zijn de meeste groepen Amerikaans of gelinkt aan een VA-opleiding in NL. Ik zoek een onafhankelijke groep. Iemand tips?

    1. 0 stars
      Ichel Heerschop
      1 reacties

      Lonneke,
      Gat in de markt. Als ik een kan vinden die nu bij mij start dan ben ik de gelukkigste Ondernemende Mama(.nl) in de hele wereld. Wat zou dat mij, mijn partners en klanten aan werk schelen. Dan kunnen we ons bezig houden met de core business. Klanten binnen halen en professioneel dienen zoals het hoort.

      Maak jij er werk van? Dan hoor ik graag van jou.

      Hartelijke groeten,
      Ichel

      1. 0 stars
        Annemiek van Nieuwkerk
        2 reacties

        Goedemorgen, Graag bied ik mij aan als startend Virtual Assistant met een berg ervaring als secretaresse/management assistente.
        Fijne dag.
        Annemiek

      2. 0 stars
        Rachelle de Jong
        1 reacties

        Goedemiddag,

        Mijn naam is Rachelle de Jong en ik ben opstartend als VA. Binnen mijn geboden diensten ben ik echter zeer ervaren (11 jaar werkervaring) en denk ik zeer zeker en ondersteunende spil te kunnen zijn die veel werk uit handen neemt.

        Zojuist heb ik de website van uw onderneming bekeken en ik vind het een enorm mooi initiatief en zou ik erg graag met u in contact komen om te zien op welke manier ik iets voor u zou kunnen betekenen.

        Kan ik in contact komen via het e-mailadres dat op de website staat?

        Met vriendelijke groet,

        Rachelle de Jong

    2. 0 stars
      Leonne Hartman
      5 reacties

      Neem contact op met Virtual Alice. Zij is Nederlandse en woont ook in Nederland. Zij is online Business Manager en kan je vast de juiste richting op sturen. Succes en plezier hiermee.

    3. 5 stars
      Leni Minderhoud
      893 reacties

      Interessante reactie Lonneke! De term VMA kende ik niet en inderdaad je ziet vooral VA’s. En hier zit nu precies het probleem en uitdaging. Ik zocht naar een VA die ook het nodige afweet van marketing en social media. Maar die heb ik nog niet gevonden. Conclusie: De VMA is de oplossing!

      Tip: Ga zelf de VMA verder vormgeven want hier is vraag naar!
      Begin een bedrijf, platform, netwerk van VMA’s. Je kunt me hierover contacten. Ik heb wel wat ideeën.

      Succes!
      Leni

      1. 0 stars
        Leonne Hartman
        5 reacties

        Neem contact op met Virtual Alice. Zij is Nederlandse en woont ook in Nederland. Zij is online Business Manager en kan je vast de juiste richting op sturen. Succes en plezier hiermee.

  11. 0 stars
    Glauke Bogers
    3 reacties

    Ik zie nog geen technische VA bij het lijstje staan.
    Daarin wil ik mij onderscheiden met GAAVGedaan!, mijn bedrijf.
    Ik wil voor voor coaches Webinars klaarzetten, van de blog pagina tot en met de de mailing na de webinar, van A tot Z dus.
    Daarnaast wil ik rust brengen in de social media en e-mails van klanten. Vast de druk(te) erafhalen. Die staat dan wel al in de lijst.

  12. 0 stars
    Jonas Industhree
    1 reacties

    Interessante lijst!
    Het is vooral belangrijk dat iedereen kan doen waar hij of zij sterk in is en zich goed bij voelt!

  13. 0 stars
    Renate de Vries
    1 reacties

    Mogelijke toevoeging van activiteiten voor Virtual Assistant, die richting PA gaat:

    De Garage regelen voor auto controle, beurt, schade, defect.
    Onderhoud abonnementen.
    Informatie vergaren voor mogelijke cursus/training voor kwaliteit verbetering in desbetreffende branche.
    Regelen van lunch.
    Oplossing zoeken indien klant ziek is.

    Wellicht zijn er producten nodig om aan een beurs deel te nemen.
    Persoonlijke producten leveren, cosmetica, panty, medicatie et cetera

  14. 3 stars
    Evelien Bos
    157 reacties

    Ik werk al sinds 2002 als Virtual Assistant en heb me gespecialiseerd in het verwerken van e-mail.

    Ik ben ervan overtuigd dat iedere succesvolle ondernemer door het volgen van zijn passie een bijdrage kan leveren aan de wereld en hierdoor een verschil maakt. Door het hebben van controle op je e-mailverkeer kun je een nieuwe stap zetten in je carrière en nog meer werken aan je passie.

    Ik help jou als ondernemer een systeem te ontwikkelen waardoor je met veel plezier en gemak controle krijgt over je e-mail. Waardoor e-mail voor je gaat werken en er geen last meer van hebt. Hierdoor hou je tijd over en heb je meer grip op je bedrijf.

  15. 0 stars
    Claudette Gras
    1 reacties

    Helaas is in Nederland het fenomeen Virtual Personal Assistant nog niet zo bekend. Terwijl ik ervan overtuigd ben, zeker met de nog steeds groter wordende groep ZZP’ers, dat er behoefte aan is.

    Het inhuren van een multifunctionele assistent wanneer, hoe vaak en hoeveel uur jij maar wil…… Dat is toch DE uitkomst voor ZZP’ers en kleine bedrijven!

    1. 0 stars
      Chantal Verloon
      1 reacties

      Hi Monique,

      Neem even een kijkje op sumterendekraaij.nl
      Ik heb lang gezocht en meerdere virtuele assistenten uitgeprobeerd, waar ik vaak mijn bedenkingen bij had of dat toch niet helemaal lekker liep. Maar ik ben zo tevreden met de VA’s die ik nu heb. Het had me veel geld en tijd bespaart als ik ze eerder had gevonden.

      Echt een aanrader!

      1. 0 stars
        Roland Rossel
        1 reacties

        Waar kan ik die VA’s vinden die je aanraadt?

        1. 5 stars
          Esther Molenaar
          986 reacties

          He Roland,

          Je kunt ook contact opnemen met Petra Fehring, specialist op het gebied van VA. Zij kan je vast en zeker verder helpen.

          Groet
          Esther

  16. 0 stars
    Merlin Murg
    1 reacties

    Je huisstijl op peil houden.

  17. 0 stars
    Riana Somsen
    1 reacties

    Good morning, I am South African , busy to start a new business in South Africa (virtual assistance) to help business men / woman visiting our Country and to assist them in any form.

    40 years and do run a business for the last 15 years (garden centre) in Johannesburg.

    But I think I would love to something new now.

    Getrouwd met een Nederlandse man , en was ook woonachtig in Nederland voor ongeveer 2 jaar . Verstaan de taal , spreek, lees en schrijven. Lukt wel, moet net weer een beetje bijscholen na bijna 19 jaar.

    Is er een behoefte aan Nederlanders voor zo een idee in Zuid- Afrika.

    Ik ben benieuwd.
    Hartelijk dank voor uw tijd.

  18. 0 stars

    Multifunctioneel inzetbare krachten zijn goud waard!
    Maar ze kunnen nog meer:
    – Facebookpagina’s bijhouden
    – helpen met inrichten van huizen en ophangen van materialen
    – studenten inhuren die ervaring willen opdoen in de branche waarin jij zit en deze klussen laten uitvoeren.
    – Huur een stagiaire in! Kost vaak niets!
    – voor moeders die werken, een kracht die af en toe op je kinderen kan oppassen als je het qua tijd weer niet red om op tijd te zijn.

    Het is wel makkelijker gezegd dan gedaan om dingen los te laten. Maar ben na de Business Bootcamp serieus bezig om klussen die niet goed betalen maar ik nog niet wil loslaten te outsourcen aan derden hierdoor hoop ik meer tijd te krijgen om meer te investeren in de klussen die winstgevend zijn en mij meer energie geven. Zelfs na 3 weken bruis ik nog van de energie en ideeen na de waanzinnige leerzame Business Bootcamp. Nisandeh super bedankt!

  19. 0 stars
    Michel Piedfort
    2 reacties

    Er zijn beslist nog beter betalende freelance jobs. Denk maar aan subsidiedossiers voor bedrijven invullen. Je vindt tal van andere voorbeelden van administratief freelance thuiswerk op Freelancenetwork.be

  20. 5 stars
    Martine Verweij
    472 reacties

    Misschien kan een Virtual Assistent ook dit voor je doen:

    – Je aantekeningen uitwerken na een OCA training.
    – De notulen van een vergadering uitwerken.
    – De business boeken lezen en samenvattingen van maken.

  21. 0 stars
    Doron Oogjen
    1 reacties

    Ik kan alleen nog toevoegen dat ik zeer veel over VA en outsourcing heb geleerd uit het -vlot te lezen- boek:
    The 4 hour workweek – by Tim Ferris.

    Een hele hoop tips en how-to’s wat outsourcing betreft.

  22. 0 stars
    Jacqueline Crijns
    9 reacties

    Ik ben verbaasd over de mogelijkheid van een VA. Had er nog nooit van gehoord. Zeker iets om voor de toekomst in de gaten te houden!

  23. 0 stars

    Hallo

    Zeker handig zo’n lijst . En een VA betaald zich zeker terug.

    Ik verricht boekhoudkundige, administratieve en secretariële ondersteuning vanuit huis (virtueel) en op locatie. Bovendien verzorg ik telefoonservice.

    Ik ben gevestigd in Twente.

    Ik heb nog wat tijd over in mijn agenda, dus als iemand nog een VA nodig heeft, neem dan contact op info[at]flexiko.nl

    Groetjes
    Chantal

  24. 2 stars
    Anneke Panella-Drijver
    106 reacties

    Wat ik het lastigst vind is om bepaalde taken los te laten omdat ik denk: ‘als ik de zaken zo moet organiseren dat ik het kan overdragen dan kan ik het in die tijd net zo goed zelf doen.’ Hebben jullie dat niet dan?

    1. 0 stars
      Hanneke Wessel
      12 reacties

      Hoi Anneke,
      Ik kan me je angst goed voorstellen. Daarom is het goed om bij het begin te beginnen. Dus begin eens met één taak per keer. Of met twee uur per week. Word je er blij van en ben je tevreden dan bouw je samen aan het teamwork. Echt! De freelance personal assistants zijn ondernemer; zij zetten de klant centraal!
      Groetjes, Hanneke

    2. 5 stars
      Gonny de Wit
      462 reacties

      Even een antwoord op je vraag:
      Stel je hebt alles geregeld voor die taken, die je een ander wilt laten uitvoeren – wat zou jij in die tijd gaan oppakken. Is dat belangrijker voor jou dan die delegeertaken?

      Mocht je ooit van plan zijn personeel aan te nemen: dan is het werken met een VA een goede test. Zeker een Open Circles Academy-VA die dezelfde training heeft gedaan – zal zorgen dat jij blijft implementeren. Het inwerken van personeel is een investering. Een VA kan allerlei standaard zaken aanmaken; checklist/stappenplannen etc.

      Een VA maakt van de ZZP’er een business.

    3. 0 stars
      Judith Hompe
      19 reacties

      Hoi Anneke,

      Dat hangt af van de reden om zaken uit handen. Ik hoop voor jou dat je dat doet om tijd over te houden om geld te verdienen met die dingen die jij goed kunt of waar je meer plezier in hebt.

      Dan is het geen kwestie meer van of jij het sneller kunt maar maak je een keuze uit een andere hoek.

      Succes met uit handen geven!

  25. 0 stars
    Kevin Janssen
    22 reacties

    The list goes on and on! Eigenlijk kunnen we concluderen dat een VA vrijwel alles uit handen kan nemen, alleen wordt het dan een dure grap! Bovendien zijn er bepaalde dingen opgenomen in de lijst waarvan ik zelf vind dat je ze beter in eigen hand kunt houden..

  26. 0 stars
    Valérie de Groote
    1 reacties

    PRIJSVRAAG:

    Ik heb een cursus (in het nederlands) van +/- 100 pagina’s met veel figuren en invulvelden (praktijkles).

    Ik heb die enkel op papier (of ingescand).

    Hoeveel zou het me kosten om deze te laten overtypen in Word, inbegrepen de figuurtjes uit de scan knippen en plakken in de tekst?

    Geïnteresseerde VA’s, graag uw prijsinschatting naar valeriedegroote [at] telenet [punt] be

    1. 0 stars
      Ilse Verroen
      1 reacties

      hallo Valérie,
      Is je prijsvraag nog actueel en heb je nog iemand nodig die je kan helpen. Je kan mij contact iverroen@hotmail.com.
      Met vriendelijke groet,
      Ilse Verroen

    2. 0 stars
      Hanneke Wessel
      12 reacties

      Je mag je oproep t/m 31 juli gratis op mijn site http://www.officeheroes.nl plaatsen Valerie (mits je oproep nog actueel is natuurlijk). Office Heroes helpt ambitieuze zzp’ers en ondernemers bij het vinden van een personal of virtual assistant.

  27. 0 stars
    Hein Holthuizen
    11 reacties

    Persoonlijk zit ik toch meer richting een virtuele Personal Assistent te denken:
    naast de BTW aangifte en loonfagifte zou ik toch graag
    agenda beheer voor het gezin met schoolgaande kinderen
    tijdmanagement
    bewaking van tijd voor jezelf
    prioriteren zaak, gezin, jezelf
    uit te besteden zaken regelen
    budget bewaking
    risico beheersing
    wet en regelgeving bewaking
    postafhandeling
    stress hantering
    en al wat dies meer zij

  28. 3 stars
    Marloes van der Kamp
    224 reacties

    Aanvulling van de lijst met 40 (dat zijn er al heel veel…. kan 1 persoon dat allemaal doen? of zijn er ook specialismen in het VA-vak?)

    – mooie plaatjes/foto’s zoeken voor bij blogs/ website etc.
    – uitzoeken wie potentiele klanten zijn (voor eenmalige mailing bijvoorbeeld)
    – klanten interviewen

  29. 0 stars
    Martine de Troije
    1 reacties

    Wat veel goede tips! En ook veel mensen die een VA overwegen. Als ik kan helpen? iAssist!

  30. 2 stars
    Annelies Vroomans
    117 reacties

    Ideeën over wat een virtuele assistent kan doen:

    Een lijst posts in Excel zetten en daarna inplannen in Hootsuite

    1. 3 stars
      Evelien Bos
      157 reacties

      Hoi Eelco, ik ben benieuwd waarom jij een VA in Breda stuurt. Juist het ‘virtuele’ zorgt ervoor dat het namelijk niet nodig is, tenzij je een Personal Assistant zoekt of echt een secretaresse. Met de huidige communicatiemiddelen maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit vanuit welke woonplaats je werkt…

      1. 2 stars
        Eelco van der Wal
        83 reacties

        Zo zie je maar Evelien, er is zoveel mogelijk dat ik door de bomen het ‘Bos’ nog niet zie ….. Lijkt me iets waar veel ondernemers mee kampen. Wat laat ik anderen doen als ’t kan?

        1. 3 stars
          Evelien Bos
          157 reacties

          Leuke woordspeling, Eelco! Er zijn heel veel mogelijkheden, maar als ondernemer moet je een stap zetten om dingen te delegeren. Zet voor jezelf een aantal dingen op een rijtje, kijk even niet naar het kostenplaatje, maar meer naar wat het je oplevert. Op dat moment kun je dingen uit gaan zetten bij iemand die iets voor je doet. Het kan kantoorwerk zijn, vanaf het ordenen van je bonnetjes, tot je boekhouding, officemanagement of huishoudelijk werk. Het moet voor jou een absoluut gevoel van meerwaarde/verbetering geven… dan ga je dit soort dingen op waarde schatten. Succes en ik wil hierover altijd met je meedenken!

          1. 2 stars
            Eelco van der Wal
            83 reacties

            Aan het (huis)werk dus: tijd investeren voordat de baat er is (zoals vaker). Dringend nodig bij mij, nu de prioriteit nog ophogen….

    1. 0 stars
      Judith Hompe
      19 reacties

      Hoi Elsbeth,

      Het klinkt niet alleen goed, als je de goede hebt (met wie je een klik hebt en een prettige werkrelatie kunt opbouwen) levert het je heel wat tijd en geld op. Voel je vrij contact met me op te nemen als je een keer wilt sparren! judith.hompe op skype.

      Groet Judith

    2. 0 stars
      Judith Hompe
      19 reacties

      Hoi Elsbeth, het klinkt niet alleen goed, als je de goede hebt (met wie je een klik hebt en een prettige werkrelatie kunt opbouwen bedoel ik dan) Levert het je heel wat tijd en geld op. Voel je vrij contact met me op te nemen als je een keer wilt sparren!

      Groet Judith

  31. 0 stars
    Harold Meerveld
    24 reacties

    Wie wil mij helpen met het maken, sturen van nieuwsbrieven en een klanten/contact database opzetten?

    Neem contact op via m’n site door op mijn naam te klikken. Dank alvast 🙂

  32. 0 stars
    Sharon Kortekaas
    2 reacties

    Ik werk nu al een tijd als virtuele assistent en het bevalt erg goed. Leuk en gevarieerd werk en een variatie aan klanten waardoor je weer heel veel kan leren. De 100 punten zijn maar een begin.

    Hoe krijgen wij het voorelkaar? Goede afspraken met de klant. Eerlijkheid over wat je mogelijkheden zijn en goed plannen. En ja soms houdt dat in dat je ook in de avonden aan het werk bent. Maar over het algemeen is het allemaal goed te doen en kan je alles goed inplannen. En ga je op vakantie of neem je vrij af. Communiceer dit dan goed met je klant zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.

  33. 2 stars
    Manuela van Prooijen
    120 reacties

    Het klinkt bijna als een toverwoord, de virtuele assistent. En misschien wel de moeite waard om eens mijn klussen zo te ordenen dat er een hapklare brok zo over de schutting richting de VA kan verdwijnen.

    Iets waar ik wel heel nieuwsgierig naar ben: wat vraagt een goede Virtuele Assistent? Moet namelijk heel eerlijk erbij zeggen dat als dat meer is dan mijn eigen uurtarief, ik al minder happig word om iemand in te huren.

  34. 4 stars
    Maria Simons
    258 reacties

    Wat er in ieder geval gebeurd is dat ik inderdaad ga googelen om te kijken of ik er iets mee kan.
    Zo aantrekkelijk is het wel gemaakt.

  35. 3 stars
    Evelien Bos
    157 reacties

    Het lijkt of de storm in deze topic weer is gaan liggen… en ik ben zo maar benieuwd of alle mensen die er aan dachten om met een VA te gaan werken, ook deze stap gezet hebben…

    Ik heb weer tijd voor nieuwe uitdagingen! Dus als je nog iemand zoekt, die inmiddels meer dan tien jaar ervaring heeft als VA, twijfel dan niet en neem contact met me op: ebosfreetype.nl

  36. 5 stars
    Gonny de Wit
    462 reacties

    Marijke je hebt helemaalt gelijk. Op mijn website heb ik nu al 107 dingen geformuleerd en er komen er nog steeds dingen bij.
    > sparring partner bij nieuwe video’s / nieuwsbrief / blog
    > afwikkeling van PGB / overzicht maken van uitgaven.
    > helpen LinkedIn, Twitter, Facebook beter/zakelijker te gebruiken

  37. 2 stars
    Marijke van der Pluijm
    120 reacties

    Ik vind de lijst van Nisandeh echt fantastisch, dit is een echte promotie voor Virtueel Assistenten. Ik ben sinds kort ook VA.

    Wat ik alleen een beetje jammer vind aan deze discussie is het feit dat de lijst te weinig wordt aangevuld. Er zijn teveel VA’s die zichzelf hier aan het promoten zijn. Ja daar ben ik ook toe geneigd maar vind het de kracht van het artikel wel weghalen.

    Heb zelf nog even nagedacht wat je allemaal kan uitbesteden aan een va en heb de volgende toevoegingen. Misschien zijn ze al eerder genoemd maar door alle comments die va’s geplaatst hebben ben ik afgehaakt om alles te lezen.
    Dus sorry als het er dubbel staat.

    * standaardiseren van bestanden. Denk hierbij aan veel gebruikte brieven, mails etc
    * research/ uitzoekwerk voor bijv het opvragen van offertes voor je trainingen, of uitzoeken waar je het beste een bepaalde verzekering kan afsluiten, welk boekhoudpakket bij jou wensen past etc etc
    * aangifte omzetbelasting verzorgen
    * het regelen van werkelijk alles wat er bij een seminar of training komt kijken. Van naambadges tot curcusmateriaal tot de vegetarische lunch voor die ene deelnemer tot de locatie
    * Autoresponders aanmaken, bijv om jouw trainingsgroep aan een bepaalde opdracht te herinneren.

    Succes allemaal met alles wat je nu nog zelf doet, wat een ander voor je zou kunnen doen.

    Groeten Marijke

  38. 5 stars
    Gonny de Wit
    462 reacties

    Hallo Anne,
    Heb je al gesproken met je virutal assistent die het toen te druk had? Wij hebben nog wel ruimte voor verschillende taken.

  39. 0 stars
    Anne Vrieze
    11 reacties

    En wat als je virtual assistant onderhand zelf een virtual assistant nodig heeft? Ik blijk er een in de hand te hebben genomen die teveel hooi op haar vork genomen heeft en daardoor kom ik achteraan in de rij. Ik ga binnenkort een hartig woordje met haar praten!

  40. 3 stars
    Evelien Bos
    157 reacties

    Ik zoek iemand die voor mij kan uitzoeken waar een klant van mij haar Mindfullness artikelen kan plaatsen op websites en dit dan ook daadwerkelijk verzorgen. Zijn er mensen die zich daarin hebben gespecialiseerd of weten waar ik moet zijn om zo’n persoon te vinden?

  41. 0 stars

    Die lijst is een erg mooie opsomming van je allemaal met een virtuele assistent kan, goed gedaan!

    Groet Adriana

  42. 1 stars
    Annet Nijhof
    51 reacties

    Ik besteed wel eens werk uit voor het printen en inbinden van Tarot cursus materiaal. Zoeken en snijden van plaatjes voor mijn website en ander materiaal is ook niet echt mijn favoriete bezigheid.

  43. 0 stars
    Myriam Paardenkooper
    17 reacties

    Ik zit ook te denken aan het in de hand nemen van een goede Virtuele Assistent. Zeker nu ik naast mijn werk en gezin ook nog wil gaan leren.
    Om dit te kunnen bekostigen, moet de zaak wel draaiend blijven.
    Ik ga contact opnemen met je, Lucienne!
    Misschien kun je me een kostenplaatje geven zodat ik kan kijken of het haalbaar is.
    Eerst dit weekend naar Financial Freedom in Utrecht.
    Ga je daar toevallig ook heen Lucienne?

    Groetjes, Myriam

  44. 0 stars
    Jacqueline Taalman
    10 reacties

    De virtuele assistent zou ook de website bij kunnen houden. Ik denk daarbij aan veranderlijke informatie, zoals agenda e.d.

  45. 0 stars
    Wendy Joris
    6 reacties

    Voor diegenen onder ons die niet weten waar een virtual assistant te vinden, hier zijn een paar opties:
    thuiswerkgids.be
    ikzoekeenfreelancer.com
    odesk.com (wereldwijd freelancers vinden)

  46. 0 stars
    Anthonie van Marion
    1 reacties

    – Hulp bij opzetten administratie voor starters, oftewel “doe je het wel op de meest handige manier”
    – Check-up van bestaande administraties
    – Inzicht in “draai je met winst of niet”
    – inzicht in je eigen poen
    – Kostenbesparing
    – Kwartaalaangifte kan je zelf
    – jaarrekening en marketingplan kan ook

    Missie

    Ik wil mensen helpen en inspireren om het beste uit zich zelf te halen

  47. 0 stars
    Saskia Bos
    6 reacties

    Deze mooie tips neem ik met mij mee nu ik mijn bedrijf aan het opstarten ben. Van het bestaan van virtuele assistent had ik nog niet gehoord. Mooi om door jullie te ontdekken dat ondernemen makkelijker kan. Een virtuele assistent in de real world!

  48. 0 stars
    Lucienne de Swart
    8 reacties

    Hallo Esther,

    Het lijkt me leuk om je van dienst te kunnen zijn. Ik ben sinds april 2011 werkzaam als virtuele assistent maar heb al 17 jaar ervaring als secretaresse. Meer informatie kun je vinden op opafstanddebeste.nl Je kunt me ook mailen; lucienne@opafstanddebeste.nl

    Ik hoor graag van je!

    Lucienne de Swart
    Op Afstand De Beste

  49. 1 stars
    Esther van den Enden
    67 reacties

    Hallo allemaal

    Wat een fijne lijst! En wat staan er veel dingen op waarvan ik altijd dacht dat ik die zelf MOEST doen, dat ik die niet KON overdragen. Hoe bedoel je, mindset. Het helpt me in ieder geval om op een andere manier naar allerlei klussen en klusjes in mijn onderneming te kijken.

    Het allereerste wat ik heb uitbesteed is (een deel van) mijn administratie. Te weten de aangifte IB en de jaarrekening. Sinds kort is daar ook de aangifte OB bijgekomen. Tijdens de Business Bootcamp kwam ik namelijk Mark Wemmers tegen (www.administratiekantoormw.nl) die dat voortaan allemaal voor me gaat doen. Remarkable is dat hij de spullen bij me ophaalt (zodat ik niets kan vergeten).
    Administratie uitbesteden betaalt zich trouwens driedubbel terug: je kunt de tijd die je anders aan je administratie besteedt, nu aan je onderneming (marketing&sales) besteden, het gaat sneller (het is immers zijn vak) en het levert geld op (allerlei regelingen waar ik nog nooit van gehoord had, blijken van toepassing en gunstig – nogmaals, het is zijn vak).

    Het volgende wat ik overweeg uit te besteden is het maken van mijn contacten database. Ik heb stapels visitekaartjes, oude excellbestanden met adresgegevens die ik in een overzichtelijk bestand wil zetten. Zonder dat al die gegevens direct in mijn gewone adresboek komen. En zo dat ik de mail-adressen kan gebruiken voor mijn mailing(s).

    En dat is dan het derde: de mailing zelf. Mijn goede voornemen is om voor het eind van de maand mijn eerste mailing te versturen. Ik las iets over een geautomatiseerd systeem om mailingen te versturen. Lijkt me ook heel handig.

    Welke virtuele assistent die dit leest ziet hier een leuke klus in? Laat het me weten!

    Hartelijke groet,
    Esther van den Enden
    Cirkel van Vertrouwen

    1. 0 stars
      Hanneke Wessel
      12 reacties

      Waarschijnlijk ben je nu al goed geholpen Esther. Mocht je nu of in de toekomst nog iemand zoeken dan kun je een opdracht plaatsen op onze website http://www.officeheroes.nl. T/m 31 juli heb ik de Master Entrepeneur actie en is het plaatsen van een opdracht helemaal gratis!
      Je kunt bij ons al een freelancer inhuren vanaf 2 uur per keer.
      En nog even een tip voor je visitekaartjes: gebruik Evernote, je scant ze eenvoudig in, je kunt ze koppelen aan LinkedIn zodat je altijd up to date informatie hebt, je kunt ze zelf koppelen aan je contactpersonen en … jouw VA kan hier dan prima lijsten van draaien voor je nieuwsbrieven of mailings. Succes, groetjes, Hanneke

    2. 1 stars
      Esther van den Enden
      67 reacties

      Dat is snel. Net gepost en meteen al twee reacties. Dank! Ook extra stok achter de deur (wie schreef dat ook al weer) om nu ECHT aan de slag te gaan hiermee (na het weekend).

      Ik vraag me trouwens af of de geweldige virtuele assistentes die hier reageren ook al contact hebben opgenomen met Open Circles…

      Hartelijke groet
      Esther

  50. 0 stars
    Lucienne de Swart
    8 reacties

    Beste allemaal,

    Misschien ben ik nu erg brutaal maar ik lees dat er best veel van jullie zijn die een virtual assistant in willen schakelen. Ik ben een virtual assistant en ben nog op zoek naar meer opdrachten. Waarom niet kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen?

    Met wie mag ik contact opnemen? Laat het me even weten via lucienne@opafstanddebeste.nl en ik neem volgende week contact met je op. (meer info via opafstanddebeste.nl). Ik ben woonachtig in de omgeving Gouda.

    Lucienne de Swart

  51. 3 stars
    Klaartje Loose
    179 reacties

    Wake Up Call voor Klaartje!!!!!!

    In plaats van zelf meer dingen uit te gaan besteden zodat mijn bedrijf sneller kan groeien, ben ik ongemerkt ook tot parttime PA van mijn lief in zijn bedrijf uitgegroeid….

    En dan nog regelmatig gefrustreerd zijn dat de veranderingen langzamer gaan dan ik wil, haha!

  52. 0 stars
    Jonathan Joosten
    15 reacties

    Een slimme virtual assistent laat me weten hoe ik hem/haar kan bereiken, zodat ik wat taken over kan dragen 🙂 Jonathan(AT)unigroove(DOT)com

    1. 0 stars
      Hanneke Wessel
      12 reacties

      Jonathan,

      je mag mij altijd bellen om even te sparren welke taken je zou kunnen overdragen. Tel. 06 51703530.

      Je mag ook t/m 31 juli 2014 een gratis opdracht plaatsen op http://www.officeheroes.nl.

      Wij helpen ambitieuze (!) zzp’ers en ondernemers bij het vinden van een goede personal of virtual assistant. Zodat jij weer kunt doen waar jouw klanten blij van worden 🙂

      En die vrije tijd is een mooie bonus toch?

  53. 0 stars
    Joeri Cox
    17 reacties

    Het belangrijkste wat een virtuele assistent in mijn ogen doet is niet zo zeer wat hij of zij doet, maar vooral dat het jou dwingt om meer bezig te zijn met echt relevante zaken, zoals acquisitie. Het is dus niet alleen de mogelijkheid die je ervoor krijgt, maar juist ook de impliciete dwang.

    Het inschakelen van hulp is een grote stap op weg naar verdere groei.

  54. 0 stars
    Jiry de Waal
    7 reacties

    Ik geef graag iets uit handen maar ben wel kritisch wie ik iets laat doen. Kosten is (binnen het redelijke) niet iets om zorgen over te maken. Als je focust op je talent en daarin weet te excelleren door die focus, komt er een netto positief resultaat uit. Maar als je kosten maakt om 20 uur duimen te draaien dan niet. Voorwaarde is dus wel dat je minimaal full-time werk hebt voor je core-business.

    Tip: Huur alleen mensen in die veeeeeel beter zijn dan jijzelf in datgene wat hen ten taak gesteld is. Laat het ze desnoods bewijzen. Kosten of tarieven zijn dan echt ondergeschikt.

    Het gaat tenslotte om wat het je oplevert, niet wat het je kost!

  55. 3 stars
    Jeremine Holt
    197 reacties

    De degradatie van een belangrijk instrument voor een onderneming 🙁

    1. 3 stars
      Jeremine Holt
      197 reacties

      En ik had het dus over logo ontwerp. Van een paar posts eerder.

      Zoveel geld als mensen met graagte uitgeven aan allerlei prachtig ontworpen en gedesignede gadgets en devices. Vol functionaliteit en verleiding.

      En als het dan om de herkenning, verleiding en betekenis van je eigen onderneming gaat, dan vergeten mensen hoe belangrijk die herkennings- en verleidingskracht is. Dan gaan ze voor ‘zo goedkoop mogelijk’. In logo’s, websites, huisstijlen, fotografie en tekst. Zo zonde.

      1. 0 stars
        Erik Diederiks
        1 reacties

        Wij hebben ons logo laten ontwerpen bij Logo4All. Echt super snel en professioneel!

  56. 2 stars
    Marijke Faling
    100 reacties

    Een erg boeiend thema + reacties!

    Aangezien ik zelf geen business heb, weet ik niet zo snel nòg meer aanvullingen te bedenken. Het idee om diensten te ruilen met collega’s, vrienden en kennissen spreekt mij het meeste aan. Heeft ook het voordeel dat het dan niet alleen om virtuele assistentie hoeft te gaan, maar ook om ‘echte’ hulp.

  57. 2 stars
    Pim de Rooij
    88 reacties

    Zojuist een logo laten ontwerpen voor $ 20,- door een virtuele assistent …GREAT!

    1. 4 stars
      Anita Brinkman
      327 reacties

      He Pim,

      Nieuw logo maar nog steeds geen website online? En kan ook niets uit je twitter profiel halen….

      Wie ben je?

      gr anita

    2. 0 stars
      Xander Burchartz
      3 reacties

      Logo-ontwerp lijkt me gewaagd voor een virtuele assistent, maar why not? 🙂

      Waar heb je deze virtuele assistent vandaan?

  58. 2 stars
    Reinier Bloem
    90 reacties

    Het schrijven van web pages voor mijn web sites op basis van de research informatie die ik aanlever. Daarbij kan een virtuele assistent goed helpen.

    Ook bij het nakijken van de door mij geschreven teksten, het maken van visuals om de site op te leuken etc.

  59. 1 stars
    Peter Willekens
    28 reacties

    Simpelweg feedback geven over de acties die je onderneemt, zeggen wat je beter kan doen.

    Nisandeh gaf het voorbeeld door aan te geven dat je een klant niet laat vertrekken zonder dat die een mailadres achterlaat. Hoeveel zaken doen dat niet en zouden dat mits een klein advies kunnen realiseren?

  60. 1 stars
    Ilona Visker
    58 reacties

    Ik heb je blog vanochtend al gelezen en de hele dag hoor ik al kwartjes vallen in mijn hoofd…alle radertjes draaien om te bedenken wat ik hiermee kan doen. Als professional organizer vond ik het erg moeilijk mij te onderscheiden in de zakelijke dienstverlening, maar nu heb ik de juiste vorm gevonden waarin ik het wil gaan gieten. Nisandeh, bedankt voor dit prachtige inzicht!

  61. 1 stars
    Jeanet Locht
    56 reacties

    Vanavond hebben de kinderen van een vriendin bij ons gegeten, eten koken moet ik toch een meer of minder, ook nog gezellig, zij hebben een muziekschool, zij heeft mij geholpen met een nieuwe workshop. Dit leverde mij weer nieuwe ideeen op, dit was een win win situatie. We hadden ook nog tijd om bij te kletsen.

  62. 1 stars
    Tamara Willems
    32 reacties

    …. Je LinkedIn profiel aanpassen.

    Overigens heb ik bij Secretary Plus gewerkt. Zij zijn hét specialistische bureau voor de werving & selectie van assistentes. Misschien slim om gebundeld een uitzend assistent in de arm te nemen? Zie secretaryplus.nl.

    1. 2 stars
      Tonnis van Dam
      141 reacties

      Zeer goed idee. Waarom allemaal apart zoeken naar een virtuele assistent. Gezamenlijk kunnen we meer bereiken, aangezien we als zzp-er vast nog geen full-time assistent nodig hebben.

      Wie willen er een kantoor in de regio Voorschoten betrekken en daarin voor ons allen een assistent aannemen die voor ieder een paar uur in de week werkt, de telefoon opneemt, klanten ontvangt, etc?

      1. 0 stars
        Hanneke Wessel
        12 reacties

        Hoi Tonnis,
        Ik heb meer dan 170 freelance en virtual assistants in mijn database. Zal ik binnenkort komen koffiedrinken? Ik woon om de hoek (Leiden). Dan kunnen we ook even sparren welke taken als eerste kunnen worden opgepakt door een VA. Telefoon 06 51 70 35 30. Groetjes, Hanneke Wessel

      2. 5 stars
        Gonny de Wit
        462 reacties

        Heb je al een virtueel assistent gevonden in de buurt van Voorschoten? Zo nee, dan weet ik wel iemand. Als afstand geen issue is zouden wij ook nog kunnen helpen.

  63. 0 stars
    Johanna Glas
    21 reacties

    Dank je wel Nisandeh, mijn werkdag is dan wel in het honderd gelopen, maar niet omdat ik een virtuele assistent mis ;-). Wat je me hebt gegeven vanochtend is het juiste idee om voor mezelf te beginnen… als virtuele assistent!! Wat is er voor-de-hand-liggender dan een goede boterham gaan verdienen met datgene waar je veel ervaring in hebt en heel goed in bent (check mijn LinkedIn profiel linkedin.com/in/johannaglas). Daar gaan we weer, marktonderzoeken, mindmappen, met heel veel mensen praten, doelgroep kiezen, een naam zoeken, bedrijfsplan schrijven, werkplek inrichten… Ik weet nu al wat mijn vraag wordt in de beehive game van komende januari: “ik kom graag in contact met succesvolle trainers die werk uit handen willen geven aan een virtuele assistent”. En ehm… mijn bureau Wat ik nog wil… watiknogwil.nl) mag dan definitief die hobby worden… heel dierbaar, maar, een hobby nontheless! Ik ben helemaal opgeladen, bedankt!

    1. 5 stars
      Esther Molenaar
      986 reacties

      Gefeliciteerd Johanna,

      Wat gaaf dat de lijst je geinspireerd heeft. De lijst heeft mij aan het denken gezet. Ik heb mijzelf afgevraagd of ik mijn dienstverlening, het schrijven van teksten, niet in kleine stukjes kan opdelen. Wie weet spreekt dat meer mensen aan!

      Wat denk jij? Mensen kunnen dan bij mij terecht voor het nalezen van een tekst op spel- en tikfouten of voor het redigeren van een tekst (sluit het aan bij mijn doelgroep) etc. etc.

      1. 0 stars
        Johanna Glas
        21 reacties

        Dag Esther,

        Dank voor je attente felicitatie! Wat is dat toch leuk hè, als het vuur je opeens te pakken krijgt! Ik heb de eerste stap al gezet en een domeinnaam geregistreerd 😉

        Ik heb geen idee of er behoefte zou kunnen zijn aan zo’n beknopte deelspecialisatie. Redigeer- en corrigeerwerk zijn natuurlijk diensten die al heel lang door tekstbureaus worden aangeboden. Als ervaren management assistent weet ik dat managers daarvoor vaak op hun secretaresse terugvallen. Maar wie weet kun jij een vorm vinden die een unieke propositie vormt?!

        Heel veel succes!
        Hartelijke groet,
        Johanna

        1. 4 stars
          Anita Brinkman
          327 reacties

          He Johanna

          Lukt het met de business? ben benieuwd hoe het met je gaat na de Business Bootcamp.

          Ga je nog naar andere bijeenkomsten van Open Circles Academy?

          gr anita

  64. 1 stars
    Justin Junier
    45 reacties

    Een andere manier om wat werk uit te besteden is een stagiair. Er zijn zat gemotiveerde en bijna afgestudeerden die staan te springen om een stage plek. En met enige overlap en eisen voor de studie kan er beste veel werk verricht worden. Wellicht een marktonderzoek, marketingbezigheden, etc. Enigzins creatief insteken.

    Voor niet veel geld trouwens 😉

  65. 2 stars
    Mariken de Kok
    80 reacties

    Veel virtuele assistent kunnen vaak ook goed programmeren. Ze kunnen computerprogrammaatjes schrijven, zodat je zelf efficienter kan werken.

    1. 0 stars
      Gonny de Wit
      1 reacties

      Hallo Mariken,
      De meeste virtual assistants en personal assistants die ik ken kunnen niet programmeren zoals jij dat bedoelt, maar die vind je meestal onder hun specialisme zoals bijvoorbeeld word sjablonen programmeren.

      1. 2 stars
        Mariken de Kok
        80 reacties

        Hoi Gonny,

        Op bijvoorbeeld Odesk.com kun je ook echte programmeurs vinden. Eigenlijk allerlei freelancers. Ben je specifiek op zoek naar iets?

  66. 0 stars
    Dan de Haan
    6 reacties

    Geweldig idee! Ik ben al een tijd op zoek naar een manier om meer te delegeren. Ik heb iemand nodig die een database opzet en bijhoud met bijbehorende mailing, social media bijhoud en workshops organiseert, liefst in de buurt van Rotterdam omdat ik een persoonlijk contact op zijn tijd ook belangrijk vind.

    1. 0 stars
      Lucienne de Swart
      8 reacties

      Hallo Dan,

      Er zijn VA’s genoeg in de omgeving van Rotterdam, waaronder ik. Kijk eens op mijn linkedinprofiel: linkedin.com/in/luciennedeswart

      En anders gewoon even verder googelen 🙂

      Groet,
      Lucienne
      virtual assistant

  67. 0 stars
    Bram de Lange
    11 reacties

    Het behangen van mijn website met mooie foto’s behoort niet tot mijn specialiteit. Een maat van mij komt wekelijks met twee nieuwe foto’s. Ik formuleer zijn webteksten.

    Een andere kennis doet mijn belastingaangifte. Ook hem sta ik bij met goede teksten. Het zijn virtuele hulpjes van mij.

    Toch is een virtuele-assistent ook waardevol. Eén instantie kan meerder (administratieve) taken uitvoeren en het contact is professioneel. Een gouden pré.

  68. 0 stars
    Jan Peters
    7 reacties

    Op tijd voorbereidingen treffen voor een beursdeelname en naderhand ook helpen met het opvolgen van de leads

    1. 2 stars
      Mark den Dubbelden
      106 reacties

      Dat is een goede inderdaad! Het kost mij altijd veel tijd om de follow up te doen en het is een stuk persoonlijker dan een mailtje!

    2. 1 stars
      Tamara Willems
      32 reacties

      Mooie aanvulling! Vooral het opvolgen van leads is soms – in de hectiek van de dag – een enorme uitdaging.

      1. 0 stars
        Hanneke Wessel
        12 reacties

        Helemaal mee eens Tamara! Groetjes, Han

  69. 5 stars
    Esther Molenaar
    986 reacties

    Ik wil toch even de knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok gooien.

    Ten eerste de lijst van Nisandeh vind ik geweldig. Hij heeft in deze lijst dagelijkse werkzaamheden van ZZP’ers en andere ondernemers in hele kleine stukjes gehakt. Top, dit geeft veel houvast als je je eigen werkzaamheden moet plannen.

    Nu zegt hij ook dat dit ideale klusjes zijn om uit te besteden aan een Virtual Assistent. Vervolgens lees ik alleen maar enthousiaste reacties van mensen die direct willen weten waar ze een virtuele assistent kunnen vinden.

    Wat ik jammer vind ik dat al deze klusjes weer te clusteren zijn is grotere klussen die je ook kunt wegzetten bij een boekhouder, accountant, tekstschrijver, social media specialist, consultant, callcenter en ook secretariaats bureaus. Ondernemers die doorgaans knokken om opdrachten binnen te halen (waarin ook genoemde dienstverlening zit), maar een opdracht vaak niet krijgen omdat ze ‘te duur’ zijn.

    Ik probeer te begrijpen wat het verschil is met de ondernemers en dienstverleners die ik noem (waar ik er als tekstschrijver ook één van ben) en de virtuele assistent?

    Wie kan mijn vraag beantwoorden?

    1. 2 stars
      Renée Daniëls
      83 reacties

      Het verschil is (denk ik) het formaat van de klusjes, zelfs ná clusteren. En hoeveel specialisme het klusje vraagt.

      Op ’t moment dat ieder van de klussen nog een klusje is en/of specialistisch kennis of vaardigheden er niet voor nodig zijn, is het ideaal om die uit te kunnen besteden aan één ‘duizendpoot’, in plaats van aan meerdere ZZP-ers.
      Of iedere keer aan een andere, zoals Evelien ook al schreef.

    2. 2 stars
      Mariken de Kok
      80 reacties

      Hoi Esther,

      Mijn begrijp van een VA is een Virtual Assistent in het buitenland… Daarmee heb je het voordeel van de prijsverschillen tussen het westen en het oosten.

      Bijvoorbeeld het ontwerpen van een logo kost in Nederland minimaal 300 euro. In het buitenland maximaal 50 euro.

      Vandaar dat het voor mij interessant is om een VA te gebruiken voor kleine taakjes en deze niet te bundelen en uit te zetten bij iemand in Nederland….

      Sorry als ik hiermee mensen voor het hoofd stoot, maar als startende ondernemer moet je op de kosten letten 😉

      1. 2 stars
        Mark den Dubbelden
        106 reacties

        Op zich kun je dat natuurlijk in het buitenland laten doen, maar hoevaak laat je een logo ontwerpen? Ik zou dan eerder voor telefoon aannemen kiezen en administratie. Het machtig zijn van de Nederlandse taal is dan wel een voorwaarde, in mijn geval dan.

        1. 2 stars
          Mariken de Kok
          80 reacties

          Dat er wordt getwijfeld aan de kwaliteit van werk uit het buitenland is misschien begrijpelijk. Het nieuwe kan eng zijn.

          Maar ik spreek uit ervaring en ben in contact gekomen met een aantal hele goede mensen. Soms is het even testen wat de capaciteiten van mensen zijn. Maar de meeste leveren echt goed werk af!

          1. 2 stars
            Mark den Dubbelden
            106 reacties

            Ik snap dat ook niet helemaal. Met behulp van skype en dergelijken verloopt de communicatie toch ook prima.
            Ik zou er in elk geval geen probleem mee hebben om dingen in het buitenland te laten doen!

      2. 5 stars
        Gonny de Wit
        462 reacties

        Mariken,
        In netwerk gesprekken komt dit ook vaker ter sprake, de opmerking van Eveline Bos hoor je ook heel vaak.
        Social Media opdrachten die niet taal afhankelijk zijn worden dan vaker uitbesteed.

      3. 5 stars
        Esther Molenaar
        986 reacties

        Ik begrijp dat een startende ondernemer graag geld wil besparen. Geld besparen geldt niet alleen voor startende ondernemers.

        Ik speel even advocaat van de duivel :-).

        Maar ik dacht dat de Business Bootcamp (Open Circles) er ook voor was/is om alle ondernemers kansen en mogelijkheden te bieden. Het lijkt alsof Nisandeh nu zegt, dat je dat juist niet moet doen en alles maar goedkoop moet uitbesteden in het buitenland.

        En wat Evelien zegt, goedkoop betekent niet altijd ook nog eens kwaliteit. Dus wordt goedkoop dan geen duurkoop, omdat je je opdracht bij meerdere uit moet zetten om dat te krijgen wat je wilt? Dan kun je dus net zo goed direct meer betalen voor de kwaliteit die je hier in Nederland veelal wel krijgt.

      4. 3 stars
        Evelien Bos
        157 reacties

        Natuurlijk is het altijd mogelijk om een klus uit te besteden in het buitenland. Mijn ervaring is dat het niet duur is, maar dat je ook geen kwaliteit krijgt. Ik weet dat niet van logo’s, maar wel van bijvoorbeeld databases en transcripties. Ik denk persoonlijk als je gaat voor uitbesteden, wat vaak al een hele stap is voor een ZZP-er, kies dan voor kwaliteit dan weet je dat je geld goed is besteed.

        Ook vind ik het kort door de bocht om te zeggen dat een logo in Nederland minstens 300 euro kost… ik ken in ieder geval een hele goeie die het doet voor maximaal de helft.

    3. 3 stars
      Evelien Bos
      157 reacties

      Ik denk dat Virtual Assistant, secretaresse op afstand, een verzamelnaam is voor alle klussen die uitbesteed kunnen worden. Iemand merkte al terecht op dat één VA dat allemaal niet kan behappen. Vooral ook omdat je niet in loondienst treedt bij je opdrachtgever.

      Persoonlijk vind ik dat iedereen zijn eigen talenten heeft en dat jij als tekstschrijver heel veel kan betekenen voor ZZP-ers. De kracht van werk uitbesteden ligt volgens mij in het gebruik maken van andersmans talenten om die persoon of personen dingen te laten doen waar jezelf minder sterk in bent.

      Ik adviseer mijn potentiële klanten altijd begin met het uitbesteden van zaken waar jijzelf of het meeste moeite mee hebt of het meeste tijd kost of wat je helemaal niet leuk vindt.

      Het voordeel van een ‘echte’ virtuele assistent ten opzichte van vooral de grotere secretariaatsbureaus is dat je als ondernemer met één persoon te maken krijgt en niet iedere keer met een andere.

      Verder is mijn mening dat je virtuele assistent of secretaresse of ondersteuner bent als een soort roeping. Ik vind zelf namelijk altijd dat ik een verzorgend beroep heb. Helaas zie je maar al te vaak dat mensen die ‘even niet zo goed boeren’ wel wat van dat soort klusjes op zich nemen en zich dan virtuele assistent noemen… ach ja, dat is mijn stokpaardje.

      Ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt, anders hoor ik graag…

  70. 1 stars
    Mike Visser
    60 reacties

    Zijn er al websites waarop je virtuele assistenten kunt vergelijken op basis van tarieven en ervaring?
    Ik ken de wereldwijde websites, maar ben zelf op zoek naar Nederlandstalige assistentie.

    Mike

    1. 0 stars
      Lucienne de Swart
      8 reacties

      Hallo Mike,

      Als VA weet ik dat dit overzicht er nog niet is maar dat er wel aan gewerkt wordt door een concullega van mij.

      Groet,
      Lucienne

  71. 3 stars
    Paul van Aarle
    181 reacties

    Misschien zou een virtuele assistent deze site wat sneller kunnen maken, anders gaat ie op den duur ten onder aan zijn eigen succes !

    🙂

  72. 1 stars
    Fiorella Martijnse
    55 reacties

    Een virtueel assistent die de cursisten inklopt en de administratie erover bijhoudt – dat lijkt me wel wat.
    Iemand die de blogs regelt en een foto voor de sociale sites. Iemand die van mijn cursus ideeen een mooie flyer maakt en dat dan ook nog op de website zet. En misschien ook nog wat marketing doet. Zo iemand dus. Een ontzorger…. hmm, geweldige gedachte…

    1. 0 stars
      Lucienne de Swart
      8 reacties

      Dat zijn nu goede dingen om aan een VA uit te besteden. En bedenk eens wat je allemaal met de tijd die je overhoudt kan gaan doen….:-)

      Groet,
      Lucienne de Swart
      virtual assistant

  73. 2 stars
    Renée Daniëls
    83 reacties

    Een virtuele assistent klinkt geweldig! Maar ik zou niet weten wat ik zou kunnen uitbesteden.

    Dat ligt waarschijnlijk voornamelijk aan de manier waarop ik werk: ‘I make it up as I go along’, zeg maar.
    Ik bedenk iets, ga het uitwerken, bekijken, denk er over door, pas nog wat aan, bekijk het geheel weer en als ik dan denk ‘ja, dát is het’, dan is het ook klaar. Niks meer uit te besteden, dus. Zo heb ik zelfs mijn logo en website gemaakt.
    ’t Scheelt waarschijnlijk dat ik vrij handig ben met diverse applicaties, waardoor ik gelijk op een ‘digitaal kladblok’ aan de slag kan.

    Mijn Social Media uitbesteden? Nee, dat zijn immers míjn SM, waar het gaat om interactie met míj. Maar da’s puur persoonlijk, hè? 😉
    Vakinhoudelijke artikelen screenen om te bepalen of ze belangrijk voor me zijn? Ook moeilijk, vanwege het brede vakgebied.
    Mijn telefoon? Die gaat niet ‘verstorend vaak’.

    Ik heb al veel uitbesteed aan mijn trouwe digitale assistent: lang leve de automatisering!
    Daarnaast zou ik een onderdeel van mijn ‘werk-werk’ (het inboeken van bedrijfsadministraties) kunnen uitbesteden. Oh wacht, dat heb ik al gedaan – aan m’n klanten. 🙂

    Momenteel ben ik bezig m’n bedrijf aan te vullen/uit te breiden met diensten die in het verlengde liggen van de huidige opzet.
    Als dat een concretere vorm heeft, zou ik misschien wel heel goed de inzet van een virtuele assistent kunnen gebruiken.
    Mooi vooruitzicht. 🙂

  74. 0 stars
    Jarmila Javornik
    2 reacties

    Ik heb zo’n beetje alle commentaren gelezen en zie dat veel ondernemers heel graag zo’n assistent zouden willen hebben.

    Die zijn er dan ook in alle vormen en maten, gewoon werkzaam als freelance office manager of managementondersteuner zoals ik. Je hoeft daar echt niet ver voor te zoeken!

    Ik doe ook marketingondersteuning en ben inzetbaar als grafisch vormgever. Daarnaast ben ik een goede en betrouwbare regelaar die enorm veel werk uit handen neemt en die er een kick van krijgt om anderen adequaat te ondersteunen. Dat kan op de locatie van de opdrachtgever of gewoon vanuit mijn eigen kantoor.

    Ja, het kan echt allemaal verenigd in één persoon.

    Kijk voor meer info op officesupportendesign.nl

  75. 0 stars
    Dennis Kneulman
    1 reacties

    Ik zou heel goed een virtueel assistent kunnen gebruiken die mijn marketing doet.

    Dan kan ik me in ieder geval focussen op waar ik goed in ben. het geven van trainingen in energetische hypnose en NLP en hoe je het ook wilt noemen. Dan kan ik me beter focussen op het leren aan mensen hoe ze bij elkaar fysieke en emotionele klachten oplossen en zo meer mensen helpen.

    Suggesties zijn altijd welkom.

  76. 0 stars
    Margreet Jonker
    14 reacties

    Het lijkt me heerlijk als de filmpjes die we maken op de site worden gezet en al het website technische gedeelte ook geregeld wordt. … alleen van de gedachte al kan ik genieten …!

  77. 2 stars
    Marja Dedden
    125 reacties

    Een virtuele assistent kan ook je persoonlijke “stok achter de deur ” zijn voor zaken die je echt zelf moet doen, maar minder leuk vindt.

  78. 1 stars
    Louise Lindeman
    60 reacties

    Ik heb eigenlijk nooit zo nagedacht over een virtuele assistent. Ik was altijd meer van het alles zelf doen. Na het lezen van de lijst heb ik wel wat ideeen opgedaan waar ik wat mee ga doen.
    Ik kan zo niets meer toevoegen aan de lijst en wat anderen al aangegeven hebben.

  79. 1 stars
    Nicolet Groen
    43 reacties

    Ik heb sinds deze maand geen virtuele assistent maar eentje die op de zaak zit: Echt personeel. Mijn oude stagiaire bleek zo goed in lijstjes en herinneren van afspraken dat ik heb besloten om haar via payrolling in dag in de week in dienst te nemen. Ze is 21 en moet nog wel veel leren maar ze heeft een enorme drive en potentie. Ze kost me inclusief de fee voor payrolling 10,50 per uur en heeft inmiddels mijn boekhouding overgenomen, regelt zaken met leveranciers en bereid werkzaamheden voor. Dat geeft enorm veel rust én gezelligheid op de vrijdagen!

    Voor de overige dagen ga ik binnenkort een telefonie service nemen zodat ik, en mijn klanten, al die voicemails niet meer krijg maar keurige mailtjes met terugbelnotities. Lijkt me ideaal!

    De lijst hierboven is overigens al behoorlijk uitgebreid. Ik zou niet weten wat daar nog aan toe te voegen is behalve echte branche specifieke dingen.

  80. 1 stars
    Marco C. de Bruin
    70 reacties

    Wat ook heel prettig is om aan een virtueel assistent te geven is het redigeren van je teksten.
    De assistent leest het door, verbetert het en stuurt het weer terug.
    Mij geeft dit:
    1. een goed leesbaar document
    2. geen spellingsfouten
    3. ik kan mijn verhaal spiegelen aan deze assistent, moet je wel eentje uitzoeken die kennis van zaken heeft.

    Marco C.

    1. 5 stars
      Esther Molenaar
      986 reacties

      Hoi Marco,

      Wat jij nodig hebt, is wat ik je kan bieden als docent Nederlands.

      Neem gerust, vrijblijvend contact op.

      Groet,
      Esther Molenaar

  81. 0 stars
    Cassandra Saeijs
    9 reacties

    Wat een virtuele assistente ook nog kan doen is artikelen toevoegen aan je webshop, foto’s bewerken. Eigenlijk kan ze heel veel doen. De exelsheets ordenen, fouten uit de teksten halen.
    Lesmateriaal printen, fouten eruit halen, bonnen en andere papieren voor je inscannen zodat je alle papieren tbv administratie digitaal hebt.
    Ideeen uitwerken bijv wat kost het als ik iets laat maken door een ander ipv zelf doen. Een idee uitwerken waar moet je aan denken als je iemand wilt aannemen. Wat komt er allemaal bij kijken.
    Stel dat je iets wilt inkopen, waar kan je t beste kopen en waarom.

  82. 1 stars
    Django Blok
    51 reacties

    Dat is een hele lijst met werk. Dat lijkt me wel wat zo’n virtuele assistent.
    Ik ben wel erg benieuwd naar de suggesties over waar ik zo’n assistent vandaan haal. Iemand ervaring?

    1. 2 stars
      Mariken de Kok
      80 reacties

      Kijk eens op Odesk.com of Elance.com daar kun je een job plaatsen waarop virtuele assistent vanuit de hele wereld op solliciteren 😀

  83. 0 stars
    Walter Jongenelis
    23 reacties

    Wij noemen onze service controllerservice, zijn gewend om bedrijven uit het MKB en starters te adviseren om van hun bedrijf een succes te maken. Onze prijzen zijn concurrerend in de markt en wij groeien met onze klanten mee. Wij verdienen meer naarmate de klant meer omzet genereert en winst maakt als gevolg van onze ondersteuning.

    Wij kunnen zelf de volgende taken voor u doen uit de lijst en hebben hierin ook ruime ervaring

    1 tm 9 , 12, 16, 17, 19 , 20 tm 25, 30 tm 33 en 38. Wij werken samen met andere partners voor de overige taken die deze taken voor een scherpere prijs kunnen uitoefenen. Samenvattend kunnen wij u dus assisteren op alle terreinen. Wij zijn gevestigd in Zoetermeer, maar werken voor cliënten uit de hele Randstad.

    WIE ZIJN WIJ?

    Wij zijn de MKB-Controllers van Applicontrol Controllerservice die werken volgens een rent a controllerconcept. U werkt gegarandeerd met hoogwaardige financieel specialisten en organisatiedeskundigen met een brede ervaring die graag starters willen begeleiden zonder daar direct de hoofdprijs voor te vragen. Kijk voor meer informatie ook op onze website.

    Tevens beschikken wij over een breed netwerk van andere specialisten in de rest van Nederland. Dus mogelijk kunnen wij u ook op dat gebied verder helpen.

    Met vriendelijke groet.en veel succes met de business.

    Walter

  84. 1 stars
    Ilona Visker
    58 reacties

    Weer heel veel goede ideeen gekregen. Ik ben altijd zo geneigd om zelf de touwtjes in handen te nemen, maar delegeren moet ik zeker wel leren!

    Ik ga eens aan de slag met de lijst en de aanvullingen en kijken wat ik er zelf mee kan.

    Bedankt iedereen voor de input!

  85. 3 stars
    Jeannette Bal
    233 reacties

    ok mijn Gravator komt eraan … bleek ik op X geklikt te hebben > alleen geschikt voor pornografische sites ???

    Even geduld en je zult een foto van me te zien krijgen tijdens een keurige magneetmassage !

    Kun je niet wachten, kijk op mijn site hoe ik er uit zie.

  86. 3 stars
    Maja van der Zijden
    150 reacties

    De ontdekking dat ik mijn hoofd leeg moet maken een even heel stil moet worden en erop vertrouwen. Toen ging de telefoon en ik werd uitgenodigd voor de leukste opdracht ooit

  87. 2 stars
    Mariken de Kok
    80 reacties

    Een virtuele assistent kan ook een mooi logo ontwerpen. Als je bijvoorbeeld via Odesk.com een virtuele assistent zoekt, dan kan dit een stuk goedkoper zijn, dan als je een Nederlands bureau inschakeld.

  88. 1 stars
    Bonnie Allart
    55 reacties

    Aanvulling:
    Alle relevante beurzen zoeken waar jij als exposant je product kan aanbieden. Vervolgens daar alle benodigde informatie opvragen. En de stand inrichten met alle toeters en bellen.

  89. 0 stars
    Eveline van Dijk
    19 reacties

    Gerhard, wat een goed concept! Mijn duim heb je gekregen, want als ik mij na het lezen van jouw commentaar op dit blog aanmeld voor jouw diensten via jouw website dan heb je het goed gedaan! Opt-in, directe call to action. Theorie van Business Bootcamp en Master Entrepreneur geinplementeerd, fijn!

    Ben heel benieuwd welke tijdwinst me dit gaat opleveren voor het uitwerken van patientenverslagen. Dank je wel!

    Groeten,
    Eveline,
    mesoloog

  90. 1 stars
    Debbie de Jong
    30 reacties

    Ik ben geïnspireerd geraakt door alle commentaren hierboven! Ik zie het belang er zeker van in en ga hier ook verder mee aan de slag.
    Ik herken ook dat het lastig is om die stappen te zetten en geld uit te geven wanneer je dat eigenlijk nog niet hebt. Maar ik weet dat het klopt dat aan de ene kant geld uitgeven aan de andere kant meer geld kan opleveren, toch gek he dat de volgende stap zetten en het gaan doen voor veel mensen lastig is?

    Wat ik nu als eerste ga doen is een real live persoon inhuren die mijn huishouden kan overnemen, wat heb ik daar een behoefte aan zeg!! En dat gaat ze ook zeker opleveren.

  91. 0 stars
    Yvonne Aarts
    2 reacties

    Na de business bootcamp had ik energie genoeg om 3 nieuwe bedrijven op te zetten. Nu merk ik dat ik het allemaal niet alleen kan. Ik heb het meest behoefte aan een klankbord. Het lezen van dit blog geeft toch weer nieuwe energie en hoop. Net als Nathalie hang ik ook de lijst boven mijn bureau en ga weer aan de slag.

  92. 1 stars
    Gerhard Radstake
    56 reacties

    Wat een geweldige lijst, ik werk al langere tijd met VA’s en ben met mijn bedrijf “Bel ADA” ook weer VA voor mensen werkzaam in buitendiensten zoals sales en zorg.
    Eens kijken welke van de lijst ik kan toevoegen aan de diensten van Bel ADA. ADA staat overigens voor Analoge Digitale Assistente, alles wat je inspreekt zetten wij om in digitale content.

    Hartelijke groet,

    Gerhard Radstake
    Bel ADA, tijdwinst voor professionals
    We Take Care of Your Paperwork

  93. 0 stars
    Judith Hompe
    19 reacties

    41. Klankbord zijn
    42. Ruimte in je agenda plannen om je boek te schrijven
    43. google analytics inrichten voor je website
    44. een social media campagne bedenken en uitvoeren

    @Mo kijk eens op mijn site 😉

    1. 5 stars
      Esther Molenaar
      986 reacties

      Social Media Campagne opzetten en uitvoeren? Dat is iets wat ik bijna dagelijks doe. Het past heel goed binnen mijn vakgebied: tekstschrijven. Veel mensen vinden het toch lastig om elke keer weer nieuwe tweets of facebook updates te verzinnen.

  94. 0 stars
    Jarmila Javornik
    2 reacties

    De virtual assistant is een verlengstuk (en verlangstuk) van de organisatie. Als een virtual assistant haar/zijn werk goed doet, dan hebben klanten en relaties niet in de gaten dat ze te maken hebben met een extern persoon. Op een goede virtual assistant kan gebouwd worden; zij/hij is altijd beschikbaar en werkt snel en efficiënt. Het moet als het ware in je bloed zitten om met veel plezier ondersteunend en dienstverlenend te opereren zodat de opdrachtgever zich kan focussen op zijn/haar core business.

  95. 2 stars
    Mark den Dubbelden
    106 reacties

    Het eerste wat ik zou uitbesteden zou mijn boekhouding zijn, daar ben ik toch echt niet voor in de wieg gelegd merk ik!
    Verder het aannemen van telefoontjes en het bij houden van de website, dat zou ook wel schelen.

    1. 3 stars
      Jeremine Holt
      197 reacties

      Mark, boekhouding is inderdaad het allereerste dat je moet uitbesteden. En levert je zoveel tijd en plezier op. En geld.

      En wat het je kost hoeft niet eens zoveel te zijn en kun je vervolgens weer aftrekken van de belasting.

  96. 0 stars
    Jessica Jansen
    4 reacties

    Een klankbord zijn. Als ZZP’er doe je al genoeg in je eentje en iemand die je net dat duwtje of feedback geeft, helpt je om in de actie modus te blijven!

    1. 2 stars
      Mark den Dubbelden
      106 reacties

      Het helpt ook dat met andere ondernemers te doen uit je netwerk! Bij mij leidt dat vaak tot goede inzichten. Alleen is zo maar alleen wat dat betreft he!

  97. 1 stars
    Nathalie Koster
    62 reacties

    Ik had nog nooit van een virtuele assistent gehoord. Maar vind het wel een goed idee. Ik heb de hele lijst uitgedraaid en boven mijn bureau gehangen. Een aantal punten had ik al gedaan maar ik heb er zeker nog een aantal laten liggen. Daarmee ga ik aan de slag. Dank je wel voor de tips.

    Hartelijke groet,
    Nathalie

  98. 0 stars
    Yvonne Aarts
    2 reacties

    Heel leuk allemaal, maar kan een assistant ook klanten werven? Zonder klanten heb ik nog tijd genoeg dit allemaal zelf te doen.

    1. 2 stars
      Tony Verheij
      107 reacties

      Hoi Yvonne,

      NATUURLIJK is er een assistent die voor je de verkoop kan doen!
      Sterker nog, er zijn mensen die daar beter in zijn dan jij!
      Weet je wat een professionele uitstraling je dan krijgt?
      Kan direct je tarief omhoog 😉

      Kijk naar het rendement dat iemand je oplevert!
      Als jij iemand 100, 1000, 10.000 moet betalen omdat die zichzelf dik en dwars weer terug betaalt, altijd DOEN!
      Rendement, dat is het toverwoord…

      Succes!

      Tony Verheij

    2. 2 stars
      Mark den Dubbelden
      106 reacties

      Ik begrijp wat je bedoelt, Yvonne.
      Wat je zou kunnen proberen: Laat alles wat je assistent zou doen een maand met rust en richt je vol op acquisitie en marketing. Zou dat je niet helpen aan meer klanten in dat geval?

    3. 3 stars
      Jeremine Holt
      197 reacties

      Er komt een tijd, en dat kan snel gaan als je op het goede spoor zit, dat je tijd steeds schaarser wordt.

      1. 2 stars
        Marja Dedden
        125 reacties

        Ik hoop dat ik heel snel zoveel klanten heb dat ik inderdaad geen tijd meer heb voor al die zaken eromheen en een virtueel assistent moet inhuren.

  99. 0 stars
    Lieke Fortuin
    6 reacties

    Wat een goed idee!!! misschien ligt daar wel de toekomst: bij de virtuele assistenten.
    want inderdaad: ik weet niet waar ik de tijd vandaan moet halen om alles wat ik van plan ben te doen. zeker omdat al dat zaaien nu enorm zn vruchten afwerpt en ik het erg druk heb met ‘werken’.

  100. 0 stars
    Claudia van Wezel
    3 reacties

    Die virtuele assistent is dus eigenlijk een secretaresse. Die zou ik heel goed kunnen gebruiken (maar niet kunnen betalen….). Idee om het in vrijwilligerswerk te zoeken of een stagiair (zou nu nog niet weten waar).

    1. 5 stars
      Anouk Plantinga
      573 reacties

      Claudia, het niet kunnen betalen…
      Ik herinner me dat Nisandeh daarover gezegd heeft dat je, in de tijd dat je assistent de dingen doet waar jij minder goed in bent of vreselijk vindt, geld kunt verdienen. Als je het zo bekijkt, wordt het dan misschien anders voor je?

      1. 0 stars
        Claudia van Wezel
        3 reacties

        Mmmm, ik denk dat het meer een kwestie is van er tegen aan hangen. De assistent zal er op termijn wel komen, het is ook nog even zoeken hoe en wie (zoals : waar vind je iemand die gemotiveerd en enthousiast is voor een aantal uurtjes per week/2weken??).

        1. 3 stars
          Evelien Bos
          157 reacties

          Persoonlijk vind ik het juist een goed idee om met een paar uurtjes per maand te beginnen. Je kunt aan elkaar wennen, elkaar leren kennen en er langzaam aan naar toe groeien om meer uren uit te besteden. Laat je niet weerhouden, omdat je denkt dat je ‘vast’ zit aan een bepaald aantal uren. Ik weet dat sommige VA’s zo werken, maar ik zelf doe dat bijvoorbeeld niet.

  101. 0 stars
    Bert Wouters
    23 reacties

    Voor mij zou een Virtual Assistant van pas komen om booklets te schrijven. Ik lever de inhoud, de virtual assistant levert het geschreven booklet. Zou mij zeëen van tijd schelen. Ik heb de info al bij elkaar voor mijn eBook waarmee ik al begonnen ben (dankzij hulp van enkele Business Bootcampers) maar moet de gratis Booklets nog maken. Een virtual assistant zou daarbij wel van pas komen.

    1. 3 stars
      Evelien Bos
      157 reacties

      Beste Bert,
      je mag altijd contact met mij opnemen! Bovendien zit ik in de bijzondere omstandigheid dat ik je direct kan koppelen aan iemand die ervoor kan zorgen dat het er als het af is, heel puik uit gaat zien.

      Hartelijke groet, Evelien Bos

  102. 2 stars
    Tony Verheij
    107 reacties

    De lijst maakt het gemakkelijk om af te checken ;-))

    Met Heso Vloerenbedrijf zijn er steeds meer zaken die ik uitbesteed.
    De belangrijkste verandering is op het gebied van facturen: het herinneren, nabellen en incasseren tot en met dagvaarden aan toe, simpelweg omdat een ander daar beter in is!
    En niet onbelangrijk: zodat ik mij kan focussen op datgene wat nog belangrijker is: zorgen dat je facturen kunt versturen!

    Met gelukkigmetgeld.nl is mijn assistent inmiddels onderdeel van mijn team: Roel van Bommel.
    Een meester op het gebied van Internet, ICT en social media.
    En Roel zit NU op dit moment naast mij!
    Dat is niet erg virtueel ;-))

    Met eMVeflex wil ik iemand die de verjaardagen van de uitzendkrachten bijhoudt en deze mensen een attentie stuurt als ze jarig zijn, liefst de dag ervoor 😉

    Het inhuren van professionals wordt bij mij steeds belangrijker, het gaat uiteindelijk om rendement.
    Als je het uitbesteed aan een professional, gebeurt het in minder tijd en is het resultaat ook professioneel!

    In plaats van een week lang prutsen om een middelmatige website te maken, kan je het uitbesteden aan een pro die een website-in-een-dag maakt die een fantastische website maakt.
    In plaats van een tuinman uit te sparen a 3x 15 euro, ga je er zelf staan, terwijl jouw uren kostbaarder zijn, waar is de logica?

    Let er wel op dat het rendement opleveren moet!
    Als jij 500 betaalt zodat je er 2000 EXTRA aan verdient: uitbesteden!
    Als je krap zit is het verleidelijk om alles zelf te doen, maar een virtuele assistent zijn de kosten tegenwoordig niet meer!
    Voor het incassobureau betaal ik 28,75 per dossier tot en met de dagvaarding aan toe!
    Herinnering, bellen, opvolging etc. etc. Waar praat je dan nog over?
    En de rust dat het geeft, wetende dat het in goede handen is: HEERLIJK!

    Nu nog iemand vinden die verjaardagskaarten aan uitzendkrachten wil versturen ;-))

    BIG hug!

    Tony Verheij

    1. 0 stars
      Laura Scheenloop
      1 reacties

      Geachte heer Verheij,

      Mocht u nog op zoek zijn naar iemand die verjaardagskaarten stuurt naar uw uitzendkrachten, dan wil ik mijzelf graag onder uw aandacht brengen. Ik start per 1 November a.s. als zelfstandig secretaresse en zou u graag hiermee helpen. Het leuke is dat ik bij een vroegere werkgever, uit eigen initiatief, jarenlang verjaardagskaarten heb gestuurd naar de ongeveer 80 uitzendkrachten die er werkzaam waren. Het werd zeer op prijs gesteld kan ik u laten weten.

      U kunt mij emailen op lcscheenloop@gmail,com of bellen op 06-174 19 239.

      Met vriendelijke groeten,
      Laura Scheenloop
      Scheenloop bedrijfsondersteunende diensten

  103. 3 stars
    Evelien Bos
    157 reacties

    Ik heb ook nog wel een paar aanvullingen.

    Het organiseren, opzetten en regelen van teleseminars/webinars.

    Het auditen van geluidsbestanden voor op de website. Deze bestanden op de website zetten.

    Het maken van transcripties.

  104. 0 stars
    Anjo de Bruijckere
    19 reacties

    Hier moet ik echt even over nadenken en voor mezelf ook een beeld vormen wat een virtuele assistent nou eigenlijk is.
    Ik zie er wel wat in dat mijn facturen gemaakt en verstuurd worden, mijn financiele zaken op orde houdt, wat structuur houdt in zakelijke, persoonlijke, inhoudelijke en randvoorwaarlijke zaken.

    Ik ga er overnadenken! (en toch even googlen!)

    groetjes van Anjo

    1. 3 stars
      Evelien Bos
      157 reacties

      Ik vind een mooie definitie van een virtuele assistent, een secretaresse op afstand. Een virtuele assistent zit niet fysiek bij je op kantoor, maar doet wel de secretariële taken. Met de communicatiemiddelen van tegenwoordig is dat heel eenvoudig.

      Succes met je te oriënteren en als je vragen hebt… laat maar weten!

  105. 1 stars

    Rauwe gegevens verzamelen op internet over jouw onderwerp en dit overzichtelijk in een spreadsheet zetten. In mijn geval bijvoorbeeld de samenstelling van zonnepanelen zodat ik de milieueffecten van de productie van zonne-energie kan berekenen.

  106. 1 stars
    Thies Kuijlman
    27 reacties

    Wat mij veel moeite kost is content bedenken voor twitter en facebook. Ik heb het nu gelukkig anderhalve maand vooruit geschreven, zodat de content loopt en ik handmatig af en toe kan aanvullen met actualiteiten, maar de opzet voor die content ga ik nu uitbesteden aan onze nieuw te vinden virtual assistant.

    1. 5 stars
      Gonny de Wit
      462 reacties

      Dat kan inderdaad een PA voor je doen, maar op dit specilistisch gebied zijn ook andere bedrijven actief zoals: bedrijfstwitter –> kan ik je echt aanbevelen.

      Groet,
      Gonny de Wit

      1. 2 stars
        Mariken de Kok
        80 reacties

        @ Gonny Bedankt voor de aanbeveling 🙂

        @Thies Je kan je tweets heel goed door een virtuele assistent laten schrijven. Als je zelf even brainstormt over een aantal interessante onderwerpen voor je doelgroep, dan kan een virtuele assistent daar heel goed 200 zinnetjes/tweets van maken.

  107. 3 stars
    Saskia van Velzen
    166 reacties

    Dit is natuurlijk al een fantastische lijst waarin ik veel ideeën opdoe. Ik heb het meest behoefte aan een assistent die mijn website niet alleen bijhoudt, maar ook optimaliseert. Daarnaast zou het fijn zijn als ik iedere workshop met een gevuld koffertje op pad ga, zonder dat ik hoef na te denken over wat ik allemaal moet meenemen.

    1. 3 stars
      Saskia van Velzen
      166 reacties

      Dat laatste daar is natuurlijk niets virtueels aan. Ik realiseer me dat ik misschien wel een ‘hands-on’-assistent nodig heb. Maar kostenbesparend denken is het misschien slim om eerst te kijken naar welke virtuele zaken ik zou kunnen overdragen.

      1. 3 stars
        Evelien Bos
        157 reacties

        Hoi Saskia,
        waarom zou je niet kiezen voor én én? Bovendien kun je aan je (virtuele) assistent vragen dit te doen. Ik werk voor bepaalde klanten virtueel, maar af en toe ga ik bijvoorbeeld op locatie organizen of een vergadering notuleren, of een workshop voorbereiden. Je moet je niet af laten schrikken door het woordje virtueel. Het enige verschil is dat je voor zo iemand geen werkplek hoeft in te richten, omdat hij of zij grotendeels vanuit zijn eigen kantoor werkt.

        Succes met zoeken en als je vragen hebt hoor ik graag!

        1. 3 stars
          Saskia van Velzen
          166 reacties

          Evelien, dank je wel voor je heldere antwoord. Het geeft mij een ander beeld van de virtuele assistent. Even had ik zo’n plaatje in mijn hoofd van een 3D japanse animatie die de telefoon opneemt en zit te typen. Even maar hoor, maar jij maakt het nog meer ‘live’. Thanx.

      2. 1 stars
        Ilona Visker
        58 reacties

        Saskia,
        Virtueel zou zo iemand kunnen zorgen dat alle dingen die je nodig hebt besteld zijn, een lijstje maken met wat je mee moet e.d. Hoef je het zelf alleen nog van het lijstje af te lezen en in te pakken. Scheelt ook al een hele hoop nadenkwerk!

  108. 3 stars
    Evelien Bos
    157 reacties

    Wow… dank je wel Nisandeh voor het promoten van mijn vakgebied. Ik denk inderdaad dat het nog een ondergeschoven kindje is. Veel mensen zijn van mening dat ze het beter zelf kunnen doen, omdat het anders geld kost.

    Wat ik klanten altijd adviseer is om hun uurtarief af te zetten tegen het uurtarief van een virtuele assistent. Je zult zien dat je dan eigenlijk alleen maar kosten bespaard… bovendien waarom zou je het zelf doen als een ander het sneller en misschien beter doet?

    Ik denk dat een virtuele assistent alles kan doen wat niets met jouw inhoudelijke taken te maken heeft!

    Wel denk ik persoonlijk dat je alle taken die Nisandeh beschreven hebt niet door één virtuele assistent moet laten doen, maar juist moet kijken waar die virtuele assistent goed in is.

    Het allerbelangrijkste vind ik dat er een klik moet zijn dus jou en je virtuele assistent… anders werkt het niet!

    1. 5 stars
      Gonny de Wit
      462 reacties

      Evelien,
      Helemaal mee eens.
      Klopt de salarisvergelijking zet de meesten aan het denken en daarnaast de locatiekosten vooral als de ondernemer nog een ZZP is.

      Groet,
      Gonny de Wit

    2. 3 stars
      Jeannette Bal
      233 reacties

      Hi Evelien,

      Mijn eerste reactie was dus …
      En wie helpt dan de virtuele assistent ? Wat een taken, zelfs als hij/zij efficiënt werkt is het veel 🙂

      1. 4 stars
        Saskia Steur
        339 reacties

        Dat is nou precies wat ik ook dacht! Hoe krijgt die virtuele assistent dat allemaal voor elkaar!

  109. 3 stars

    Nooit geweten dat een virtuele assistent zoveel zou kunnen betekeken.
    Het wordt tijd dat ik daar iets mee ga doen. Dank je wel Nisandeh!

    1. 5 stars
      Gonny de Wit
      462 reacties

      Goede morgen,

      Ik las uw comment op de virtuele assistent bij Open Circles. Een virtuele assistent kan veel online doen. De 40 mogelijkheden en nog veel meer – zojuist heel veel comments gegenereerd.

      Wilt u meer weer weten kijk op de website van online-secretaresse-brabant.nl

      Met vriendelijke groet,
      Gonny de Wit

  110. 1 stars
    Peter Smith
    35 reacties

    41: Elke dinsdagochtend om 9:00 kijken of het blog artikel van Open Circles voor jou interessant is en eventueel reageren 😉
    Maar of je hier echt tijd mee wint? Want ze zijn eigenlijk allemaal interessant en waardevol!

    1. 2 stars
      Mark den Dubbelden
      106 reacties

      Het ene artikel spreekt me meer aan dan het andere, echter denk ik dat in elk artikel wel wat leerzaams te halen is. Ook in de reacties zitten wel goede tips vind ik!

  111. 5 stars
    Anouk Plantinga
    573 reacties

    Pfff, het gras is al aardig voor onze voeten weggemaaid. Wat kan ik nog meer bedenken? Social media bijhouden misschien? Af en toe een oppepper geven? Elke maand ´blind´ een klant uitkiezen en die een attentie sturen? Je herinneren aan bepaalde dingen als een moment stilte nemen, dankbaar zijn, weten waarom je dit doet.
    En zijn of haar werk zo ontzettend goed doen dat je business uitmuntend wordt.

    1. 3 stars
      Paul van Aarle
      181 reacties

      In het rijtje, even stil staan en dankbaar zijn zou je ook kunnen opnemen: Je partner een bloemetje sturen met de mededeling dat het namens jou komt…

      1. 5 stars
        Gonny de Wit
        462 reacties

        Goeie tip – Ik zet deze taak op mijn lijst 🙂

        Zo kun je ook je klant een compliment sturen als hij je rekening betaalt of je online facturatiesysteem dit automatisch te laten doen en de tekst persoonlijker laten maken.

    2. 3 stars
      Jeannette Bal
      233 reacties

      wat een goed idee om elke maand een andere klant in het zonnetje te zetten door ze een attentie te sturen !