100 dingen die een virtuele assistent kan doen voor je business

24939 views | 211 reacties |
shares


Werk je te hard en krijg je te weinig betaald?

Welkom in de wereld van de ZZP’ers!

Wil je weten wat reden nummer 1 is voor het voortdurend overwerkt en onderbetaald zijn?
Omdat JE HET ALLEMAAL ALLEEN DOET!

Klinkt het alsof ik schreeuw?
GOED!

Want het is belangrijk dat je het snapt!
Je hebt een team nodig om je business te laten groeien, meer betaald te krijgen en meer vrije tijd te hebben.

Ook als je geen geld hebt om werknemers in dienst te nemen, dan kun je een virtuele assistant inhuren – al is het maar voor een paar uur per week.

Ik heb snel een lijst van 40 dingen gemaakt die een virtuele assistent kan doen zodat je business groeit en jij een beter leven krijgt.

Het is mijn hoop dat je aan het einde van dit artikel niet alleen “virtuele assistent” hebt gegoogled (of “virtual assistant”) – maar ook dat je een paar ideeën van jezelf hebt om mij te helpen de lijst af te maken van dingen die een virtuele assistent voor je business kan doen…

Een virtuele assistent kan…

  1. Een klanten/contact database opzetten
  2. Je mailinglijst opschonen en updaten
  3. Uitnodigingen voor je volgende evenement ontwerpen en laten drukken
  4. Je volgende evenement coördineren en plannen
  5. Power Point presentaties voorbereiden
  6. Handouts maken voor een presentatie of seminar
  7. Een enquete voor prospects/klanten maken
  8. Informatie verzamelen uit enquetes
  9. Uitschrijven van je speech, presentaties, rapporten, brieven
  10. Zakelijke lunchreserveringen maken
  11. Een online kalender opzetten
  12. Reageren op informatieverzoeken
  13. Behandelen van klachten van klanten
  14. Leads en klanten opvolgen
  15. Cadeaus voor de feestdagen uitzoeken en bestellen – voor klanten en relaties
  16. Een nieuwsbrief maken voor je business
  17. Je nieuwsbrief naar je mailinglijst sturen
  18. Klantentestimonials verzamelen
  19. Nakijken en redigeren van je offertes, artikelen en webpagina’s
  20. Kantoorartikelen bestellen
  21. Nieuw materiaal onderzoeken, bestellen en af laten leveren
  22. Onkosten bijhouden
  23. Je ideeën en gedachten ordenen in uit te voeren lijsten
  24. Dat ene idee uitvoeren waar je zelf nooit tijd voor hebt
  25. Papierwerk verwerken waar je nooit tijd voor hebt
  26. Telefoontjes plegen
  27. Je herinneren aan belangrijke zaken (vergeet nooit meer een verjaardag)
  28. Reis boeken voor je volgende zakenreis
  29. Je telefoon beantwoorden wanneer jij er niet bent
  30. Rapporten en spreadsheets maken van rauwe gegevens
  31. Je concurrentie onderzoeken
  32. Je boekhouding doen
  33. Facturen sturen naar je klanten
  34. Achter slecht betalende klanten aanzitten
  35. Je email ordenen en de 30.000 gearchiveerde berichten deleten
  36. Je business blog opzetten
  37. Een specifiek onderwerp onderzoeken en een draft blogartikel schrijven
  38. Je website bijhouden
  39. Je klanten updaten over hun accounts of projecten
  40. Dankjewel kaarten uitsturen

Wat heb ik nog gemist?

Help me s.v.p. om de lijst compleet te maken, zodat we allemaal onze business kunnen laten groeien, ons inkomen kunnen verhogen en van meer vrije tijd kunnen genieten.

Plaats jouw ideeën over wat een virtuele assistent kan doen hieronder in het commentaarveld.

Elke comment die je plaatst, brengt je dichter bij gratis trainingen…

Vind je dit artikel waardevol?
Ga je gang en verspreid het onder je

  • - Facebook-vrienden
  • - Twitter-volgers
  • - LinkedIn connecties
  • en bloglezers...

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
211 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Anouk Plantinga
10 years ago

Pfff, het gras is al aardig voor onze voeten weggemaaid. Wat kan ik nog meer bedenken? Social media bijhouden misschien? Af en toe een oppepper geven? Elke maand ´blind´ een klant uitkiezen en die een attentie sturen? Je herinneren aan bepaalde dingen als een moment stilte nemen, dankbaar zijn, weten waarom je dit doet.
En zijn of haar werk zo ontzettend goed doen dat je business uitmuntend wordt.

Jeannette Bal
10 years ago

wat een goed idee om elke maand een andere klant in het zonnetje te zetten door ze een attentie te sturen !

Paul van Aarle
10 years ago

In het rijtje, even stil staan en dankbaar zijn zou je ook kunnen opnemen: Je partner een bloemetje sturen met de mededeling dat het namens jou komt…

Anouk Plantinga
10 years ago
Reply to  Paul van Aarle

Hihi Paul, dat is ook een goede. Die houden we erin!

Gonny de Wit
8 years ago
Reply to  Paul van Aarle

Goeie tip – Ik zet deze taak op mijn lijst 🙂

Zo kun je ook je klant een compliment sturen als hij je rekening betaalt of je online facturatiesysteem dit automatisch te laten doen en de tekst persoonlijker laten maken.

Thies Kuijlman
10 years ago

Wat mij veel moeite kost is content bedenken voor twitter en facebook. Ik heb het nu gelukkig anderhalve maand vooruit geschreven, zodat de content loopt en ik handmatig af en toe kan aanvullen met actualiteiten, maar de opzet voor die content ga ik nu uitbesteden aan onze nieuw te vinden virtual assistant.

Gonny de Wit
10 years ago
Reply to  Thies Kuijlman

Dat kan inderdaad een PA voor je doen, maar op dit specilistisch gebied zijn ook andere bedrijven actief zoals: bedrijfstwitter –> kan ik je echt aanbevelen.

Groet,
Gonny de Wit

Mariken de Kok
10 years ago
Reply to  Gonny de Wit

@ Gonny Bedankt voor de aanbeveling 🙂

@Thies Je kan je tweets heel goed door een virtuele assistent laten schrijven. Als je zelf even brainstormt over een aantal interessante onderwerpen voor je doelgroep, dan kan een virtuele assistent daar heel goed 200 zinnetjes/tweets van maken.

Jonathan Joosten
10 years ago

Een slimme virtual assistent laat me weten hoe ik hem/haar kan bereiken, zodat ik wat taken over kan dragen 🙂 Jonathan(AT)unigroove(DOT)com

Lucienne de Swart
10 years ago

Hierbij mijn gegevens:

Linkedin
linkedin.com/in/luciennedeswart

Website:
opafstanddebeste.nl

e-mail: lucienne@opafstanddebeste.nl

mobiel nummer: 06-31750604

Hartelijke groet,
Lucienne de Swart
virtual assistant
:-)) :-))

Hanneke Wessel
Hanneke Wessel
7 years ago

Jonathan,

je mag mij altijd bellen om even te sparren welke taken je zou kunnen overdragen. Tel. 06 51703530.

Je mag ook t/m 31 juli 2014 een gratis opdracht plaatsen op http://www.officeheroes.nl.

Wij helpen ambitieuze (!) zzp’ers en ondernemers bij het vinden van een goede personal of virtual assistant. Zodat jij weer kunt doen waar jouw klanten blij van worden 🙂

En die vrije tijd is een mooie bonus toch?

Marco C. de Bruin
10 years ago

Wat ook heel prettig is om aan een virtueel assistent te geven is het redigeren van je teksten.
De assistent leest het door, verbetert het en stuurt het weer terug.
Mij geeft dit:
1. een goed leesbaar document
2. geen spellingsfouten
3. ik kan mijn verhaal spiegelen aan deze assistent, moet je wel eentje uitzoeken die kennis van zaken heeft.

Marco C.

Esther Molenaar
10 years ago

Hoi Marco,

Wat jij nodig hebt, is wat ik je kan bieden als docent Nederlands.

Neem gerust, vrijblijvend contact op.

Groet,
Esther Molenaar

Kevin Janssen
8 years ago

The list goes on and on! Eigenlijk kunnen we concluderen dat een VA vrijwel alles uit handen kan nemen, alleen wordt het dan een dure grap! Bovendien zijn er bepaalde dingen opgenomen in de lijst waarvan ik zelf vind dat je ze beter in eigen hand kunt houden..

Johanna Glas
10 years ago

Dank je wel Nisandeh, mijn werkdag is dan wel in het honderd gelopen, maar niet omdat ik een virtuele assistent mis ;-). Wat je me hebt gegeven vanochtend is het juiste idee om voor mezelf te beginnen… als virtuele assistent!! Wat is er voor-de-hand-liggender dan een goede boterham gaan verdienen met datgene waar je veel ervaring in hebt en heel goed in bent (check mijn LinkedIn profiel linkedin.com/in/johannaglas). Daar gaan we weer, marktonderzoeken, mindmappen, met heel veel mensen praten, doelgroep kiezen, een naam zoeken, bedrijfsplan schrijven, werkplek inrichten… Ik weet nu al wat mijn vraag wordt in de beehive game van komende januari: “ik kom graag in contact met succesvolle trainers die werk uit handen willen geven aan een virtuele assistent”. En ehm… mijn bureau Wat ik nog wil… watiknogwil.nl) mag dan definitief die hobby worden… heel dierbaar, maar, een hobby nontheless! Ik ben helemaal opgeladen, bedankt!

Esther Molenaar
10 years ago
Reply to  Johanna Glas

Gefeliciteerd Johanna,

Wat gaaf dat de lijst je geinspireerd heeft. De lijst heeft mij aan het denken gezet. Ik heb mijzelf afgevraagd of ik mijn dienstverlening, het schrijven van teksten, niet in kleine stukjes kan opdelen. Wie weet spreekt dat meer mensen aan!

Wat denk jij? Mensen kunnen dan bij mij terecht voor het nalezen van een tekst op spel- en tikfouten of voor het redigeren van een tekst (sluit het aan bij mijn doelgroep) etc. etc.

Johanna Glas
10 years ago

Dag Esther,

Dank voor je attente felicitatie! Wat is dat toch leuk hè, als het vuur je opeens te pakken krijgt! Ik heb de eerste stap al gezet en een domeinnaam geregistreerd 😉

Ik heb geen idee of er behoefte zou kunnen zijn aan zo’n beknopte deelspecialisatie. Redigeer- en corrigeerwerk zijn natuurlijk diensten die al heel lang door tekstbureaus worden aangeboden. Als ervaren management assistent weet ik dat managers daarvoor vaak op hun secretaresse terugvallen. Maar wie weet kun jij een vorm vinden die een unieke propositie vormt?!

Heel veel succes!
Hartelijke groet,
Johanna

Anita Brinkman
10 years ago
Reply to  Johanna Glas

He Johanna

Lukt het met de business? ben benieuwd hoe het met je gaat na de Business Bootcamp.

Ga je nog naar andere bijeenkomsten van Open Circles Academy?

gr anita

Mark den Dubbelden
10 years ago

Kerstpakketten regelen! Het is tenslotte al weer bijna december 😉

Evelien Bos
9 years ago

Ik zoek iemand die voor mij kan uitzoeken waar een klant van mij haar Mindfullness artikelen kan plaatsen op websites en dit dan ook daadwerkelijk verzorgen. Zijn er mensen die zich daarin hebben gespecialiseerd of weten waar ik moet zijn om zo’n persoon te vinden?

Gerhard Radstake
10 years ago

Wat een geweldige lijst, ik werk al langere tijd met VA’s en ben met mijn bedrijf “Bel ADA” ook weer VA voor mensen werkzaam in buitendiensten zoals sales en zorg.
Eens kijken welke van de lijst ik kan toevoegen aan de diensten van Bel ADA. ADA staat overigens voor Analoge Digitale Assistente, alles wat je inspreekt zetten wij om in digitale content.

Hartelijke groet,

Gerhard Radstake
Bel ADA, tijdwinst voor professionals
We Take Care of Your Paperwork

Sharon Kortekaas
9 years ago

Ik werk nu al een tijd als virtuele assistent en het bevalt erg goed. Leuk en gevarieerd werk en een variatie aan klanten waardoor je weer heel veel kan leren. De 100 punten zijn maar een begin.

Hoe krijgen wij het voorelkaar? Goede afspraken met de klant. Eerlijkheid over wat je mogelijkheden zijn en goed plannen. En ja soms houdt dat in dat je ook in de avonden aan het werk bent. Maar over het algemeen is het allemaal goed te doen en kan je alles goed inplannen. En ga je op vakantie of neem je vrij af. Communiceer dit dan goed met je klant zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.

Lucienne de Swart
10 years ago

Beste allemaal,

Misschien ben ik nu erg brutaal maar ik lees dat er best veel van jullie zijn die een virtual assistant in willen schakelen. Ik ben een virtual assistant en ben nog op zoek naar meer opdrachten. Waarom niet kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen?

Met wie mag ik contact opnemen? Laat het me even weten via lucienne@opafstanddebeste.nl en ik neem volgende week contact met je op. (meer info via opafstanddebeste.nl). Ik ben woonachtig in de omgeving Gouda.

Lucienne de Swart

Valérie de Groote
Valérie de Groote
8 years ago

PRIJSVRAAG:

Ik heb een cursus (in het nederlands) van +/- 100 pagina’s met veel figuren en invulvelden (praktijkles).

Ik heb die enkel op papier (of ingescand).

Hoeveel zou het me kosten om deze te laten overtypen in Word, inbegrepen de figuurtjes uit de scan knippen en plakken in de tekst?

Geïnteresseerde VA’s, graag uw prijsinschatting naar valeriedegroote [at] telenet [punt] be

Hanneke Wessel
Hanneke Wessel
7 years ago

Je mag je oproep t/m 31 juli gratis op mijn site http://www.officeheroes.nl plaatsen Valerie (mits je oproep nog actueel is natuurlijk). Office Heroes helpt ambitieuze zzp’ers en ondernemers bij het vinden van een personal of virtual assistant.

Ilse Verroen
Ilse Verroen
6 years ago

hallo Valérie,
Is je prijsvraag nog actueel en heb je nog iemand nodig die je kan helpen. Je kan mij contact iverroen@hotmail.com.
Met vriendelijke groet,
Ilse Verroen

Wendy Joris
10 years ago

Voor diegenen onder ons die niet weten waar een virtual assistant te vinden, hier zijn een paar opties:
thuiswerkgids.be
ikzoekeenfreelancer.com
odesk.com (wereldwijd freelancers vinden)

Bram de Lange
Bram de Lange
10 years ago

Het behangen van mijn website met mooie foto’s behoort niet tot mijn specialiteit. Een maat van mij komt wekelijks met twee nieuwe foto’s. Ik formuleer zijn webteksten.

Een andere kennis doet mijn belastingaangifte. Ook hem sta ik bij met goede teksten. Het zijn virtuele hulpjes van mij.

Toch is een virtuele-assistent ook waardevol. Eén instantie kan meerder (administratieve) taken uitvoeren en het contact is professioneel. Een gouden pré.

Yvonne Aarts
10 years ago

Na de business bootcamp had ik energie genoeg om 3 nieuwe bedrijven op te zetten. Nu merk ik dat ik het allemaal niet alleen kan. Ik heb het meest behoefte aan een klankbord. Het lezen van dit blog geeft toch weer nieuwe energie en hoop. Net als Nathalie hang ik ook de lijst boven mijn bureau en ga weer aan de slag.

Lieke Fortuin
10 years ago

Wat een goed idee!!! misschien ligt daar wel de toekomst: bij de virtuele assistenten.
want inderdaad: ik weet niet waar ik de tijd vandaan moet halen om alles wat ik van plan ben te doen. zeker omdat al dat zaaien nu enorm zn vruchten afwerpt en ik het erg druk heb met ‘werken’.

Jeannette Bal
10 years ago

ok mijn Gravator komt eraan … bleek ik op X geklikt te hebben > alleen geschikt voor pornografische sites ???

Even geduld en je zult een foto van me te zien krijgen tijdens een keurige magneetmassage !

Kun je niet wachten, kijk op mijn site hoe ik er uit zie.

Evelien Bos
10 years ago

Ik heb ook nog wel een paar aanvullingen.

Het organiseren, opzetten en regelen van teleseminars/webinars.

Het auditen van geluidsbestanden voor op de website. Deze bestanden op de website zetten.

Het maken van transcripties.

Anneke Panella-Drijver

Wat ik het lastigst vind is om bepaalde taken los te laten omdat ik denk: ‘als ik de zaken zo moet organiseren dat ik het kan overdragen dan kan ik het in die tijd net zo goed zelf doen.’ Hebben jullie dat niet dan?

Hanneke Wessel
Hanneke Wessel
7 years ago

Hoi Anneke,
Ik kan me je angst goed voorstellen. Daarom is het goed om bij het begin te beginnen. Dus begin eens met één taak per keer. Of met twee uur per week. Word je er blij van en ben je tevreden dan bouw je samen aan het teamwork. Echt! De freelance personal assistants zijn ondernemer; zij zetten de klant centraal!
Groetjes, Hanneke

Gonny de Wit
8 years ago

Even een antwoord op je vraag:
Stel je hebt alles geregeld voor die taken, die je een ander wilt laten uitvoeren – wat zou jij in die tijd gaan oppakken. Is dat belangrijker voor jou dan die delegeertaken?

Mocht je ooit van plan zijn personeel aan te nemen: dan is het werken met een VA een goede test. Zeker een Open Circles Academy-VA die dezelfde training heeft gedaan – zal zorgen dat jij blijft implementeren. Het inwerken van personeel is een investering. Een VA kan allerlei standaard zaken aanmaken; checklist/stappenplannen etc.

Een VA maakt van de ZZP’er een business.

Judith Hompe
8 years ago

Hoi Anneke,

Dat hangt af van de reden om zaken uit handen. Ik hoop voor jou dat je dat doet om tijd over te houden om geld te verdienen met die dingen die jij goed kunt of waar je meer plezier in hebt.

Dan is het geen kwestie meer van of jij het sneller kunt maar maak je een keuze uit een andere hoek.

Succes met uit handen geven!

Mariken de Kok
10 years ago

Veel virtuele assistent kunnen vaak ook goed programmeren. Ze kunnen computerprogrammaatjes schrijven, zodat je zelf efficienter kan werken.

Gonny de Wit
10 years ago
Reply to  Mariken de Kok

Hallo Mariken,
De meeste virtual assistants en personal assistants die ik ken kunnen niet programmeren zoals jij dat bedoelt, maar die vind je meestal onder hun specialisme zoals bijvoorbeeld word sjablonen programmeren.

Mariken de Kok
10 years ago
Reply to  Gonny de Wit

Hoi Gonny,

Op bijvoorbeeld Odesk.com kun je ook echte programmeurs vinden. Eigenlijk allerlei freelancers. Ben je specifiek op zoek naar iets?

Jan Peters
Jan Peters
10 years ago

Op tijd voorbereidingen treffen voor een beursdeelname en naderhand ook helpen met het opvolgen van de leads

Mark den Dubbelden
10 years ago
Reply to  Jan Peters

Dat is een goede inderdaad! Het kost mij altijd veel tijd om de follow up te doen en het is een stuk persoonlijker dan een mailtje!

Tamara Willems
10 years ago
Reply to  Jan Peters

Mooie aanvulling! Vooral het opvolgen van leads is soms – in de hectiek van de dag – een enorme uitdaging.

Hanneke Wessel
Hanneke Wessel
7 years ago
Reply to  Tamara Willems

Helemaal mee eens Tamara! Groetjes, Han

Louise Lindeman
10 years ago

Ik heb eigenlijk nooit zo nagedacht over een virtuele assistent. Ik was altijd meer van het alles zelf doen. Na het lezen van de lijst heb ik wel wat ideeen opgedaan waar ik wat mee ga doen.
Ik kan zo niets meer toevoegen aan de lijst en wat anderen al aangegeven hebben.

Django Blok
10 years ago

Dat is een hele lijst met werk. Dat lijkt me wel wat zo’n virtuele assistent.
Ik ben wel erg benieuwd naar de suggesties over waar ik zo’n assistent vandaan haal. Iemand ervaring?

Mariken de Kok
10 years ago
Reply to  Django Blok

Kijk eens op Odesk.com of Elance.com daar kun je een job plaatsen waarop virtuele assistent vanuit de hele wereld op solliciteren 😀

Gonny de Wit
9 years ago

Hallo Anne,
Heb je al gesproken met je virutal assistent die het toen te druk had? Wij hebben nog wel ruimte voor verschillende taken.

Manuela van Prooijen
9 years ago

Het klinkt bijna als een toverwoord, de virtuele assistent. En misschien wel de moeite waard om eens mijn klussen zo te ordenen dat er een hapklare brok zo over de schutting richting de VA kan verdwijnen.

Iets waar ik wel heel nieuwsgierig naar ben: wat vraagt een goede Virtuele Assistent? Moet namelijk heel eerlijk erbij zeggen dat als dat meer is dan mijn eigen uurtarief, ik al minder happig word om iemand in te huren.

Bert Wouters
10 years ago

Voor mij zou een Virtual Assistant van pas komen om booklets te schrijven. Ik lever de inhoud, de virtual assistant levert het geschreven booklet. Zou mij zeëen van tijd schelen. Ik heb de info al bij elkaar voor mijn eBook waarmee ik al begonnen ben (dankzij hulp van enkele Business Bootcampers) maar moet de gratis Booklets nog maken. Een virtual assistant zou daarbij wel van pas komen.

Evelien Bos
10 years ago
Reply to  Bert Wouters

Beste Bert,
je mag altijd contact met mij opnemen! Bovendien zit ik in de bijzondere omstandigheid dat ik je direct kan koppelen aan iemand die ervoor kan zorgen dat het er als het af is, heel puik uit gaat zien.

Hartelijke groet, Evelien Bos

Walter Jongenelis
10 years ago

Wij noemen onze service controllerservice, zijn gewend om bedrijven uit het MKB en starters te adviseren om van hun bedrijf een succes te maken. Onze prijzen zijn concurrerend in de markt en wij groeien met onze klanten mee. Wij verdienen meer naarmate de klant meer omzet genereert en winst maakt als gevolg van onze ondersteuning.

Wij kunnen zelf de volgende taken voor u doen uit de lijst en hebben hierin ook ruime ervaring

1 tm 9 , 12, 16, 17, 19 , 20 tm 25, 30 tm 33 en 38. Wij werken samen met andere partners voor de overige taken die deze taken voor een scherpere prijs kunnen uitoefenen. Samenvattend kunnen wij u dus assisteren op alle terreinen. Wij zijn gevestigd in Zoetermeer, maar werken voor cliënten uit de hele Randstad.

WIE ZIJN WIJ?

Wij zijn de MKB-Controllers van Applicontrol Controllerservice die werken volgens een rent a controllerconcept. U werkt gegarandeerd met hoogwaardige financieel specialisten en organisatiedeskundigen met een brede ervaring die graag starters willen begeleiden zonder daar direct de hoofdprijs voor te vragen. Kijk voor meer informatie ook op onze website.

Tevens beschikken wij over een breed netwerk van andere specialisten in de rest van Nederland. Dus mogelijk kunnen wij u ook op dat gebied verder helpen.

Met vriendelijke groet.en veel succes met de business.

Walter

Dennis Kneulman
10 years ago

Ik zou heel goed een virtueel assistent kunnen gebruiken die mijn marketing doet.

Dan kan ik me in ieder geval focussen op waar ik goed in ben. het geven van trainingen in energetische hypnose en NLP en hoe je het ook wilt noemen. Dan kan ik me beter focussen op het leren aan mensen hoe ze bij elkaar fysieke en emotionele klachten oplossen en zo meer mensen helpen.

Suggesties zijn altijd welkom.

Esther van den Enden
10 years ago

Hallo allemaal

Wat een fijne lijst! En wat staan er veel dingen op waarvan ik altijd dacht dat ik die zelf MOEST doen, dat ik die niet KON overdragen. Hoe bedoel je, mindset. Het helpt me in ieder geval om op een andere manier naar allerlei klussen en klusjes in mijn onderneming te kijken.

Het allereerste wat ik heb uitbesteed is (een deel van) mijn administratie. Te weten de aangifte IB en de jaarrekening. Sinds kort is daar ook de aangifte OB bijgekomen. Tijdens de Business Bootcamp kwam ik namelijk Mark Wemmers tegen (www.administratiekantoormw.nl) die dat voortaan allemaal voor me gaat doen. Remarkable is dat hij de spullen bij me ophaalt (zodat ik niets kan vergeten).
Administratie uitbesteden betaalt zich trouwens driedubbel terug: je kunt de tijd die je anders aan je administratie besteedt, nu aan je onderneming (marketing&sales) besteden, het gaat sneller (het is immers zijn vak) en het levert geld op (allerlei regelingen waar ik nog nooit van gehoord had, blijken van toepassing en gunstig – nogmaals, het is zijn vak).

Het volgende wat ik overweeg uit te besteden is het maken van mijn contacten database. Ik heb stapels visitekaartjes, oude excellbestanden met adresgegevens die ik in een overzichtelijk bestand wil zetten. Zonder dat al die gegevens direct in mijn gewone adresboek komen. En zo dat ik de mail-adressen kan gebruiken voor mijn mailing(s).

En dat is dan het derde: de mailing zelf. Mijn goede voornemen is om voor het eind van de maand mijn eerste mailing te versturen. Ik las iets over een geautomatiseerd systeem om mailingen te versturen. Lijkt me ook heel handig.

Welke virtuele assistent die dit leest ziet hier een leuke klus in? Laat het me weten!

Hartelijke groet,
Esther van den Enden
Cirkel van Vertrouwen

Esther van den Enden
10 years ago

Dat is snel. Net gepost en meteen al twee reacties. Dank! Ook extra stok achter de deur (wie schreef dat ook al weer) om nu ECHT aan de slag te gaan hiermee (na het weekend).

Ik vraag me trouwens af of de geweldige virtuele assistentes die hier reageren ook al contact hebben opgenomen met Open Circles…

Hartelijke groet
Esther

Hanneke Wessel
Hanneke Wessel
7 years ago

Waarschijnlijk ben je nu al goed geholpen Esther. Mocht je nu of in de toekomst nog iemand zoeken dan kun je een opdracht plaatsen op onze website http://www.officeheroes.nl. T/m 31 juli heb ik de Master Entrepeneur actie en is het plaatsen van een opdracht helemaal gratis!
Je kunt bij ons al een freelancer inhuren vanaf 2 uur per keer.
En nog even een tip voor je visitekaartjes: gebruik Evernote, je scant ze eenvoudig in, je kunt ze koppelen aan LinkedIn zodat je altijd up to date informatie hebt, je kunt ze zelf koppelen aan je contactpersonen en … jouw VA kan hier dan prima lijsten van draaien voor je nieuwsbrieven of mailings. Succes, groetjes, Hanneke

Lediane Toledo
8 years ago

Super leuk om te lezen!

Klaartje Loose
10 years ago

Wake Up Call voor Klaartje!!!!!!

In plaats van zelf meer dingen uit te gaan besteden zodat mijn bedrijf sneller kan groeien, ben ik ongemerkt ook tot parttime PA van mijn lief in zijn bedrijf uitgegroeid….

En dan nog regelmatig gefrustreerd zijn dat de veranderingen langzamer gaan dan ik wil, haha!

Jeanet Locht
10 years ago

Vanavond hebben de kinderen van een vriendin bij ons gegeten, eten koken moet ik toch een meer of minder, ook nog gezellig, zij hebben een muziekschool, zij heeft mij geholpen met een nieuwe workshop. Dit leverde mij weer nieuwe ideeen op, dit was een win win situatie. We hadden ook nog tijd om bij te kletsen.

Maja van der Zijden
Maja van der Zijden
10 years ago

De ontdekking dat ik mijn hoofd leeg moet maken een even heel stil moet worden en erop vertrouwen. Toen ging de telefoon en ik werd uitgenodigd voor de leukste opdracht ooit

Martine de Troije
8 years ago

Wat veel goede tips! En ook veel mensen die een VA overwegen. Als ik kan helpen? iAssist!

Anne Vrieze
9 years ago

En wat als je virtual assistant onderhand zelf een virtual assistant nodig heeft? Ik blijk er een in de hand te hebben genomen die teveel hooi op haar vork genomen heeft en daardoor kom ik achteraan in de rij. Ik ga binnenkort een hartig woordje met haar praten!

Anjo de Bruijckere
10 years ago

Hier moet ik echt even over nadenken en voor mezelf ook een beeld vormen wat een virtuele assistent nou eigenlijk is.
Ik zie er wel wat in dat mijn facturen gemaakt en verstuurd worden, mijn financiele zaken op orde houdt, wat structuur houdt in zakelijke, persoonlijke, inhoudelijke en randvoorwaarlijke zaken.

Ik ga er overnadenken! (en toch even googlen!)

groetjes van Anjo

Evelien Bos
10 years ago

Ik vind een mooie definitie van een virtuele assistent, een secretaresse op afstand. Een virtuele assistent zit niet fysiek bij je op kantoor, maar doet wel de secretariële taken. Met de communicatiemiddelen van tegenwoordig is dat heel eenvoudig.

Succes met je te oriënteren en als je vragen hebt… laat maar weten!

Claudia van Wezel
10 years ago

Die virtuele assistent is dus eigenlijk een secretaresse. Die zou ik heel goed kunnen gebruiken (maar niet kunnen betalen….). Idee om het in vrijwilligerswerk te zoeken of een stagiair (zou nu nog niet weten waar).

Anouk Plantinga
10 years ago

Claudia, het niet kunnen betalen…
Ik herinner me dat Nisandeh daarover gezegd heeft dat je, in de tijd dat je assistent de dingen doet waar jij minder goed in bent of vreselijk vindt, geld kunt verdienen. Als je het zo bekijkt, wordt het dan misschien anders voor je?

Claudia van Wezel
10 years ago

Mmmm, ik denk dat het meer een kwestie is van er tegen aan hangen. De assistent zal er op termijn wel komen, het is ook nog even zoeken hoe en wie (zoals : waar vind je iemand die gemotiveerd en enthousiast is voor een aantal uurtjes per week/2weken??).

Evelien Bos
10 years ago

Persoonlijk vind ik het juist een goed idee om met een paar uurtjes per maand te beginnen. Je kunt aan elkaar wennen, elkaar leren kennen en er langzaam aan naar toe groeien om meer uren uit te besteden. Laat je niet weerhouden, omdat je denkt dat je ‘vast’ zit aan een bepaald aantal uren. Ik weet dat sommige VA’s zo werken, maar ik zelf doe dat bijvoorbeeld niet.

Marijke van der Pluijm

Ik vind de lijst van Nisandeh echt fantastisch, dit is een echte promotie voor Virtueel Assistenten. Ik ben sinds kort ook VA.

Wat ik alleen een beetje jammer vind aan deze discussie is het feit dat de lijst te weinig wordt aangevuld. Er zijn teveel VA’s die zichzelf hier aan het promoten zijn. Ja daar ben ik ook toe geneigd maar vind het de kracht van het artikel wel weghalen.

Heb zelf nog even nagedacht wat je allemaal kan uitbesteden aan een va en heb de volgende toevoegingen. Misschien zijn ze al eerder genoemd maar door alle comments die va’s geplaatst hebben ben ik afgehaakt om alles te lezen.
Dus sorry als het er dubbel staat.

* standaardiseren van bestanden. Denk hierbij aan veel gebruikte brieven, mails etc
* research/ uitzoekwerk voor bijv het opvragen van offertes voor je trainingen, of uitzoeken waar je het beste een bepaalde verzekering kan afsluiten, welk boekhoudpakket bij jou wensen past etc etc
* aangifte omzetbelasting verzorgen
* het regelen van werkelijk alles wat er bij een seminar of training komt kijken. Van naambadges tot curcusmateriaal tot de vegetarische lunch voor die ene deelnemer tot de locatie
* Autoresponders aanmaken, bijv om jouw trainingsgroep aan een bepaalde opdracht te herinneren.

Succes allemaal met alles wat je nu nog zelf doet, wat een ander voor je zou kunnen doen.

Groeten Marijke

Hanneke Wessel
Hanneke Wessel
7 years ago

Mooie aanvullingen Marijke! En succes met het V.A. schap.

Peter Willekens
10 years ago

Simpelweg feedback geven over de acties die je onderneemt, zeggen wat je beter kan doen.

Nisandeh gaf het voorbeeld door aan te geven dat je een klant niet laat vertrekken zonder dat die een mailadres achterlaat. Hoeveel zaken doen dat niet en zouden dat mits een klein advies kunnen realiseren?

Jessica Jansen
10 years ago

Een klankbord zijn. Als ZZP’er doe je al genoeg in je eentje en iemand die je net dat duwtje of feedback geeft, helpt je om in de actie modus te blijven!

Mark den Dubbelden
10 years ago
Reply to  Jessica Jansen

Het helpt ook dat met andere ondernemers te doen uit je netwerk! Bij mij leidt dat vaak tot goede inzichten. Alleen is zo maar alleen wat dat betreft he!

Evelien Bos
9 years ago

Het lijkt of de storm in deze topic weer is gaan liggen… en ik ben zo maar benieuwd of alle mensen die er aan dachten om met een VA te gaan werken, ook deze stap gezet hebben…

Ik heb weer tijd voor nieuwe uitdagingen! Dus als je nog iemand zoekt, die inmiddels meer dan tien jaar ervaring heeft als VA, twijfel dan niet en neem contact met me op: ebosfreetype.nl

Judith Hompe
10 years ago

41. Klankbord zijn
42. Ruimte in je agenda plannen om je boek te schrijven
43. google analytics inrichten voor je website
44. een social media campagne bedenken en uitvoeren

@Mo kijk eens op mijn site 😉

Esther Molenaar
10 years ago
Reply to  Judith Hompe

Social Media Campagne opzetten en uitvoeren? Dat is iets wat ik bijna dagelijks doe. Het past heel goed binnen mijn vakgebied: tekstschrijven. Veel mensen vinden het toch lastig om elke keer weer nieuwe tweets of facebook updates te verzinnen.

Dave Boden
6 years ago

Hoi Esther,

Mag ik vragen wat je uurtarief is?

Dan de Haan
10 years ago

Geweldig idee! Ik ben al een tijd op zoek naar een manier om meer te delegeren. Ik heb iemand nodig die een database opzet en bijhoud met bijbehorende mailing, social media bijhoud en workshops organiseert, liefst in de buurt van Rotterdam omdat ik een persoonlijk contact op zijn tijd ook belangrijk vind.

Lucienne de Swart
10 years ago
Reply to  Dan de Haan

Hallo Dan,

Er zijn VA’s genoeg in de omgeving van Rotterdam, waaronder ik. Kijk eens op mijn linkedinprofiel: linkedin.com/in/luciennedeswart

En anders gewoon even verder googelen 🙂

Groet,
Lucienne
virtual assistant

Jiry de Waal
10 years ago

Ik geef graag iets uit handen maar ben wel kritisch wie ik iets laat doen. Kosten is (binnen het redelijke) niet iets om zorgen over te maken. Als je focust op je talent en daarin weet te excelleren door die focus, komt er een netto positief resultaat uit. Maar als je kosten maakt om 20 uur duimen te draaien dan niet. Voorwaarde is dus wel dat je minimaal full-time werk hebt voor je core-business.

Tip: Huur alleen mensen in die veeeeeel beter zijn dan jijzelf in datgene wat hen ten taak gesteld is. Laat het ze desnoods bewijzen. Kosten of tarieven zijn dan echt ondergeschikt.

Het gaat tenslotte om wat het je oplevert, niet wat het je kost!

Mariska de Wild-Scholten

Rauwe gegevens verzamelen op internet over jouw onderwerp en dit overzichtelijk in een spreadsheet zetten. In mijn geval bijvoorbeeld de samenstelling van zonnepanelen zodat ik de milieueffecten van de productie van zonne-energie kan berekenen.

Eelco van der Wal
8 years ago

En welke VA uit Open Circles zit er in Breda?

Evelien Bos
8 years ago

Hoi Eelco, ik ben benieuwd waarom jij een VA in Breda stuurt. Juist het ‘virtuele’ zorgt ervoor dat het namelijk niet nodig is, tenzij je een Personal Assistant zoekt of echt een secretaresse. Met de huidige communicatiemiddelen maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit vanuit welke woonplaats je werkt…

Eelco van der Wal
8 years ago
Reply to  Evelien Bos

Zo zie je maar Evelien, er is zoveel mogelijk dat ik door de bomen het ‘Bos’ nog niet zie ….. Lijkt me iets waar veel ondernemers mee kampen. Wat laat ik anderen doen als ‘t kan?

Evelien Bos
8 years ago

Leuke woordspeling, Eelco! Er zijn heel veel mogelijkheden, maar als ondernemer moet je een stap zetten om dingen te delegeren. Zet voor jezelf een aantal dingen op een rijtje, kijk even niet naar het kostenplaatje, maar meer naar wat het je oplevert. Op dat moment kun je dingen uit gaan zetten bij iemand die iets voor je doet. Het kan kantoorwerk zijn, vanaf het ordenen van je bonnetjes, tot je boekhouding, officemanagement of huishoudelijk werk. Het moet voor jou een absoluut gevoel van meerwaarde/verbetering geven… dan ga je dit soort dingen op waarde schatten. Succes en ik wil hierover altijd met je meedenken!

Eelco van der Wal
8 years ago
Reply to  Evelien Bos

Aan het (huis)werk dus: tijd investeren voordat de baat er is (zoals vaker). Dringend nodig bij mij, nu de prioriteit nog ophogen….

Fiorella Martijnse
10 years ago

Een virtueel assistent die de cursisten inklopt en de administratie erover bijhoudt – dat lijkt me wel wat.
Iemand die de blogs regelt en een foto voor de sociale sites. Iemand die van mijn cursus ideeen een mooie flyer maakt en dat dan ook nog op de website zet. En misschien ook nog wat marketing doet. Zo iemand dus. Een ontzorger…. hmm, geweldige gedachte…

Lucienne de Swart
10 years ago

Dat zijn nu goede dingen om aan een VA uit te besteden. En bedenk eens wat je allemaal met de tijd die je overhoudt kan gaan doen….:-)

Groet,
Lucienne de Swart
virtual assistant

Bonnie Allart
10 years ago

Aanvulling:
Alle relevante beurzen zoeken waar jij als exposant je product kan aanbieden. Vervolgens daar alle benodigde informatie opvragen. En de stand inrichten met alle toeters en bellen.

Saskia Bos
Saskia Bos
10 years ago

Deze mooie tips neem ik met mij mee nu ik mijn bedrijf aan het opstarten ben. Van het bestaan van virtuele assistent had ik nog niet gehoord. Mooi om door jullie te ontdekken dat ondernemen makkelijker kan. Een virtuele assistent in de real world!

Adriana van Schalken
9 years ago

Die lijst is een erg mooie opsomming van je allemaal met een virtuele assistent kan, goed gedaan!

Groet Adriana