In het artikel van vorige week heb ik je een kans gegeven om meer focus en richting te geven aan jouw ondernemerschap (en leven) door je te laten nadenken over welke onomkeerbare actie jij kunt nemen.
Vandaag wil ik een stap verder gaan, zodat je na jouw belangrijke beslissing de vrijgekomen energie kunt gebruiken voor waar het jou allemaal om te doen is: jouw klanten nog beter bedienen.
Er zijn honderden manieren om dat te doen, maar in dit artikel wil ik graag dieper ingaan op één krachtige strategie…
Stimuleer de groei van het NETWERK om JOU(w product of dienst) heen.
Hoe doe je dit?
In 5 woorden: Geef WAARDE, zorg voor BETROKKENHEID (engagement)
Als je Open Circles volgt, dan krijg je bijvoorbeeld week-in-week-uit waardevolle CONTENT, CONTACTEN en KANSEN waarmee je jouw klandizie, inkomen en impact laat groeien.
Een goed voorbeeld is de 30-Day Challenge – Doing Good is Good for Business waarin ondernemers een maand lang elke dag een simpele actie ondernemen waarmee ze vroeg of laat de resultaten van zien.
Zie hieronder bijvoorbeeld de Challenge van gisteren.
En als je benieuwd bent naar de challenge van vandaag en nog een graantje wilt meepikken van het vervolg, ga dan snel naar de Open Circles Academy Facebook groep en klik op “Lid worden”.
Als je ons volgt, weet je ook dat we je keer-op-keer vragen om een reactie (comment) te geven en om OP ELKAAR te reageren, want er zit zoveel waarde in een krachtig netwerk van contacten die elkaar vinden op een daarvoor bedoeld platform zoals een blog of Facebook groep.
Wist je dat we als Open Circles Academy momenteel 92.551 comments hebben op ons blog! Dat is ongeëvenaard in onze branche, in de wereld zelfs.
Maar vergis je niet… het bouwen van een sterke community is hard werken. Niets gebeurt vanzelf. Net als wij, zul jij een gesprek moeten INITIËREN door eerst waardevolle content te geven gevolgd door een waardevolle vraag.
Nu ben ik geen expert op jouw vakgebied, dus laat ik de content aan jou over, maar ik kan je nu wel adviseren over het soort vragen dat jij moet stellen.
Dus, op weg naar een krachtiger netwerk en meer betrokkenheid van jouw klanten en prospects, krijg je van mij…
7 soorten vragen die jij MOET stellen
1 – VRAGEN NAAR PROBLEMEN of UITDAGINGEN
Als je vraagt naar de uitdagingen van jouw klanten, krijg jij niet alleen meer inzicht in hun situatie, je maakt jouw klanten ook meer bewust van het feit dat jij met jouw expertise een oplossing kunt bieden. In de aanloop naar de Business Bootcamp vragen we deelnemers bijvoorbeeld om hun grootste uitdaging te delen, zodat we het programma daar nog beter op kunnen afstemmen
2 – VRAGEN DIE LEIDEN TOT ACTIE
Als je prospects vraagt om een actie te nemen naar aanleiding van een stuk tekst of een video, maak je een groter verschil dan alleen het delen van jouw content. Vraag hen wat ze gaan doen of hebben gedaan met het advies dat je hen geeft. Zie bijvoorbeeld mijn vraag in het artikel Verbrand je schepen
3 – VRAGEN OVER HUN VISIE
Onderschat nooit het positieve effect van een toekomstbeeld over de gewenste resultaten. Het is jouw taak als ondernemer om jouw klanten te stimuleren (een onderdeel van) hun visie te laten verwoorden met een krachtige vraag. Zie bijvoorbeeld mijn vraag in het artikel De FINAL Countdown
By the way – In september vindt het eenmalig Elements of Success seminar plaats. In dit seminar krijg je de tools en oefeningen die je nodig hebt om jouw grootste visie waar te maken. Zie verderop in dit artikel hoe jij een GRATIS ticket voor dit seminar (t.w.v. €997) kunt krijgen.
4 – VRAGEN NAAR HUN INZICHT OF ERVARING
Door te vragen welke inzichten of ervaringen een bepaalde tekst of video oproept, stimuleer je jouw volgers om nogmaals over de materie na te denken. Door de herhaling blijft het beter hangen en door het lezen van de comments van anderen, kun je veel leren. In het artikel 10 regels voor een betere website zegt Kevin Janssen in het commentaarveld zelfs “Zelden een blog gezien waarvan ik de comments soms nog waardevoller vind dan de post zelf.”
5 – KWALIFICERENDE VRAGEN
Vraag mensen naar hun motivatie of laat ze zich op een andere manier kwalificeren (deelname aan een training met beperkt aantal plaatsen, een limited edition product o.i.d.) voordat je hen een kans geeft om het van je af te nemen. Je wilt namelijk gekwalificeerde en gemotiveerde mensen die minimaal in staat zijn om jouw vraag van een passend antwoord te voorzien. Vraagstellingen die je kunt gebruiken zijn “Waarom verdien jij het om X (gratis) te krijgen?” of “Wat is jouw motivatie om X te willen?” of “Wat heb je al gedaan om X te bereiken?” Of de vraag die ik stel in het artikel De Business Bootcamp is niks voor jou
6 – VRAGEN OM FEEDBACK
Vragen om feedback en verbeterpunten is cruciaal als jij jouw product of dienst wilt verbeteren. En jouw klanten zullen op (korte en/of lange) termijn profiteren van de verbeteringen die jij hebt doorgevoerd naar aanleiding van hun antwoorden op jouw vraag “Hoe kan ik mijn product of dienst verbeteren?”
7 – De PRIJS VRAAG
Af en toe kun je een vraag stellen waar jouw klanten en prospects iets GEWELDIGS mee kunnen winnen. De inhoud van jouw vraag kan overlappen met de punten 1, 2, 3, en 4, maar vermijd asjeblieft de kwalificerende vraag(5) en vraag om feedback(6) als prijsvraag. Je wilt eerlijke antwoorden en geen reacties die (onbewust) zijn ingegeven door de hoop iets geweldigs te kunnen winnen. Klik hier voor het artikel met de vraag waar je de 3-daagse Ultimate Business Machine training (t.w.v. €4000) kunt winnen.
Ik hoop dat het bestuderen van bovenstaande lijst jou stimuleert om jouw prospects en klanten met de juiste vragen te betrekken bij jouw product of dienst. Bedenk je daarbij dat de kracht van jouw netwerk en jouw impact groeit als je keer op keer waardevolle content biedt met daarbij een relevante vraag.
Een juiste vraag op het juiste moment, kan een leven helpen transformeren.
Jouw blog biedt je een uitstekend platform voor het bouwen en groeien van jouw netwerk/community, maar het gebeurt niet vanzelf en het is geen kwestie van geluk hebben. Je kunt honderden dingen doen om een effectief blog te maken, dat is een ander onderwerp. Als je interesse hebt, ontdek dan wat je wel en wat je niet moet doen in de Business Blogging Masterclass
Vergroot de kracht van jouw netwerk – BIG TIME!
Als jouw netwerk en jouw omzet al een respectabele omvang heeft (€100.000 is het minimum) en je wilt leren hoe je de kracht van jouw netwerk kunt gebruiken voor het groeien van jouw business, overweeg dan om je door mij (Nisandeh) te laten mentoren om het maximale potentieel van jouw ondernemerschap waar te maken.
Heb je interesse, stuur dan een e-mail naar support@opencircles.nl met jouw CV, de link naar jouw LinkedIn profiel, een beschrijving van jouw bedrijf, jouw huidige jaaromzet en jouw motivatie waarom je je door mij wilt laten mentoren.
Tot slot
Nu wil ik natuurlijk heel graag weten met welke vraag jij de waarde voor en de betrokkenheid van jouw klanten en prospects gaat vergroten.
Dus, beantwoord alsjeblieft mijn vraag in het commentaarveld onderaan deze pagina…
Welke VRAAG ga jij stellen aan jouw prospects en klanten op jouw blog, via Facebook of ander platform?
Het maakt niet uit hoe groot of klein jouw aantal volgers nu is. Maak een gewoonte van het stellen van de juiste vragen en deze te laten beantwoorden in de daarvoor bestemde vakje.
Vul ook alsjeblieft je voornaam EN achternaam in bij je comment, anders kunnen we deze niet goedkeuren.
Zodra jouw comment is geplaatst in het commentaarveld hieronder krijg jij, zoals beloofd, een GRATIS ticket voor het eendaagse Elements of Succes seminar (t.w.v. €997).
Op jouw succes,
Nisandeh
PS. Deel dit artikel met jouw netwerk via de social share knoppen hieronder, want op die manier kunnen bevriende ondernemers in jouw netwerk ook van dit materiaal profiteren.
He Nisandeh, ik stel regelmatig vragen. Als call to action onder mijn blog en als reactie onder een Facebookpost.
Het zijn steeds verschillende vragen: inzicht/ervaring, feedback, grootste uitdaging.
De antwoorden zijn echt super waardevol en de interactie is geweldig. Vooral via een Facebook LIVE stream.
De prijs vraag heb ik nog niet vaak gesteld. Dus die ga ik zeker nog een keer inzetten.
Wat zijn jouw twee grootste frustraties (als je aan het tuinieren bent)
Van welke fout (eigenlijk zijn er geen fouten , enkel leerzame ervaringen…) heb je het meeste geleerd in je leven en wat heb je gedaan bij het opzetten van je bedrijf om te voorkomen dat je deze fout nooit meer zult maken.
Met welke uitdagingen krijg jij als werknemer of ondernemer regelmatig te maken?
In het blog dat ik vanochtend schreef, stel ik de vraag: Wat zijn jouw ervaringen?
Ik vaak vraag wat mensen zelf doen. Heel handig dus om wat breder vragen te kunnen stellen!
Hm. Verdorie. Had ik mooi al kunnen gebruiken in m’n laatste blog! Ik ga er nog even een toevoegen. De vraag is: wat is jouw geniale tip om je kantoorleven een stuk makkelijker te maken?
Ik stelde wel een vraag onder de blog maar ik zie nu dat er meerdere mogelijkheden zijn in vragen. Dus heb ik ze maar direct aangepast onder mijn blog. Bedankt Nisandeh voor het toezenden van deze blog.
Als Awareness Life & Healthcoach is mijn vraag? Wat betekent voor jou gezondheid?
Beste Nisandeh,
Sinds de laatste vier maanden (na de Open Circles bijeenkomst) heb ik een viertal blogs uitgebracht via LinkedIn en via mijn website en Facebook. Tot nu toe was ik heel bescheiden en vroeg wat lezers van mijn blog vonden. Via de likes en reacties kom ik er achter wat wel en niet aanspreekt. Eerlijk gezegd denk is dat mijn vraag nog te voorzichtig is en mijn opvolging ook.
Vind het lastig om een blog pakkend te schrijven, maar merk wel dat indien het persoonlijk is, er meer bereik volgt en reacties. Bij mijn volgende Blog (deze maand) ga ik de vraag directer stellen en opvolgen. Reuze dank voor je tip en stimulans. Hgr Suzanne
Goed verhaal!
Ik ga een kwalificerende vraag stellen: stuur de voor jou meest inspirerende èn leukste quote op en win een motiverend kadoartikel voor op je bureau van Shake it Baby!
In mijn volgende blog ga ik vragen naar de ervaringen van mijn lezers, maar ook waar zij tegen aan lopen, welke uitdagingen zij ervaringen.
Als Kracht Coach wil ik graag dat vrouwen PrachtigKrachtig hun ruimte innemen in de wereld. Om hun angsten en problemen te leren kennen, stel ik de vraag: Waar lig jij vaak wakker van?
Hallo Heidi,
Vraag komt mij erg direct over. Reactie kan zijn. Ik lig niet vaak wakker. Dus reageert men niet.
Mijn suggestie zou zijn.
1 Lig je wel eens ergens wakker van?
Zo ja, waar lig je dan wakker van? (eventueel: hoe vaak?)
Maakt het minder oordelend (vaak) en ook diegene die vinden dat ze niet “vaak” wakker liggen kunnen reageren.
Ik hoop dat dit je helpt.
Groet,
Richard
Goede tip, mijn volgende vraag is: wat zijn jouw grootste frustraties op gebied van uiterlijke verzorging?
Ik ga vragen wat het effect, toegevoegde waarde en resultaat is van het gebruik van mijn diensten.
Ik heb een hele grote uitdaging: een deel van mijn maillinglijst heeft al ruim een jaar geen email meer gehad van mij (wel interactie op andere platforms). Dat wil ik weer gaan opstarten.
Dus ik denk dat ik moet beginnen met zoiets als:
“Excuses dat je zo’n lange tijd niet van ons gehoord hebt. We zijn van database gewisseld en starten onze blog weer op. Wilt u deze blijven ontvangen?” en dan iets weggeven om verlenging te belonen.
Of heeft iemand anders een idee om te re-engagen met een oude lijst ?
Ik zou meteen bij de 1e mail een (digitaal?) cadeautje meesturen, en er gewoon van uitgaan dat mensen op je lijst blijven (maar wel net als altijd de mogelijkheid geven om uit te schrijven). Je hoeft geen reden te geven waarom je zo lang niet gemaild hebt, dat is ook niet interessant voor de lezer denk ik. In elk geval zsm weer mailen!
Ik ben het wel met je eens dat je geen expliciete uitleg hoeft te geven.
Wel zou ik er voor kiezen dat mensen een actie moeten doen om aan dat cadeautje te komen. Laat ze naar een pagina klikken en hun naam en e-mailadres invullen. Dan weet je direct welke mensen ECHT geïnteresseerd zijn in jouw dienstverlening.
De overige mensen laat je lekker op je lijst staan en die mail je regelmatig je nieuwste blogartikel. En ook die spoor je aan (bv in een ps in je wekelijkse/ maandelijkse e-mail) om hun naam en e-mailadres achter te laten voor het nieuwe e-book (of wat je opt-in ook is).
Deze manier van werken vind ik heel fijn Nisandeh.
Actie genomen en gisteren de inschrijving geopend voor mijn gratis online training. Ze laten hun e-mail adres achter om toegang te krijgen tot dit kado.
Uitnodiging volgt voor een geheime Facebookgroep, waarin ze zich voor gaan stellen. Mijn vraag aan hun is idd om ook te vertellen waarom ze aan deze training willen meedoen. Daarmee geeft het mij een goed beeld wat ze willen, wat hun verwachting is en welke vragen ze mee zitten.
Mijn vraag gaat zijn: Wat is jouw grootste frustratie/uitdaging tijdens het afvallen?
Al mijn blogartikelen sluit ik af met een vraag. Jammer genoeg krijg ik meestal geen reactie. Misschien lokt mijn vraag te weinig uit.
Zojuist heb ik mijn blog bijv. afgesloten met: Heb jij ook een geheim dat iedereen mag weten? Waar zit bij jou de weerstand, de onzekerheid of de angst? Welke keuze ga jij nemen? Schrijf je reactie in de commentaarbox hieronder. Je krijgt altijd antwoord!
Feedback ik welkom!
Beste Sigrid, Wat mij betreft had je het bij de 1e vraag kunnen houden: “Heb jij ook een geheim dat iedereen mag weten?” Dit vind ik een prikkelende vraag. De vragen er na scheppen verwarring en ik haak er door af.
Hoop dat je er iets aan hebt!
Groet, Vanja
Ik ben nog niet lang bezig met het schrijven van blogs, maar ik vraag wel al telkens iets aan het einde. Bijvoorbeeld: welke tip past het beste bij jou? Heb je zelf nog een tip? Hoe ga jij met het probleem dat ik beschreef om? Ik vul deze vragen meestal aan met: laat je reactie zeker achter want zo inspireer je weer anderen.
Soms vraag ik om te delen en af en toe geef ik een coachsessiecadeau, ik zeg dan je maakt kans op een coachsessie.
Op mijn blogs kreeg ik nog geen reacties maar ik knip mijn blogs in stukjes en plaats deze stukjes dan over een of twee weken verspreid op Facebook, ik stel dan dezelfde vragen en hier krijg ik sinds deze week reacties. Ik zie ook dat mijn berichten meer getoond orden en ze worden meer geliket en gedeeld. Er is nu echt zichtbaar een vooruitgang en dat is erg fijn, daar de ik het immers voor.
VRAGEN OM FEEDBACK … Heb ik vanmiddag gedaan en het was een groot succes! Bedankt voor de inspiratie!!
Hoi Nicole, doe je zaterdag en zondag ook mee ?!
Mijn vraag aan mijn client: Wat kan ik voor jou doen? Wat heb je nodig of had je nodig in die situatie?
Ps; ik verheug mij op het bootcamp weekend. Ik ben klaar voor de volgende stap. Next level …. kom maar op <3
” Wat kan ik voor je doen?” ” wat is of waar zit jou zielepijn?” ” Wat is jou toekomstdroom?”
Dat zijn enkele van de vragen die ik stel.
Ps ik verheug mij op de Bootcamp.
Special to be there.
De vraag die ik in mijn blog ga stellen is wat de ervaringen van mijn lezers zijn als het gaat om ‘lastige klanten’. wat ervaar je als lastig en hoe heb je dat aangepakt. Hier kunnen we een mooi gesprek mee starten en kunnen we ze tips geven hoe dit anders aan te pakken.
Een goede, veilige, leuke, gezonde openbare ruimte maak je samen…
Wat vindt jij dat er nog moet worden verbeterd?
‘Ontevreden met je huidige werk?’
‘Droom je van iets anders, maar weet je niet wat?’
‘Wil je (weer) met energie kunnen werken?’
Vragen om feedback is……..
Het mooiste cadeau van de dag!
Mijn vraag in een BLOG zou zijn:
wil je winst (vergroten) of verlies (vergroten)?
Wil je weten hoe je invloed kan uitoefenen op kosten? En dus winst/verlies?
Zonder dat je verstand hebt van boekhouden ed.?
Mijn vraag is:
Hoe belangrijk is gezondheid voor jou op een schaal van 1 tot 10?
En wat heb jij hier voor over om deze te bevorderen en te behouden?
Heb je wel eens stilgestaan bij wat de basis is van een goed leven?
Met vriendelijke groet,
Anneke van der Sar – van Vliet
Ik ga in mijn blog vragen naar ervaringen met het behandelde onderwerp
Ik ga vragen wat mijn opdrachtgevers met het resultaat van mijn werk willen bereiken?
Vrijdag komt mijn nieuwe blog uit met de vraag: “Wat is voor jou een manier om een gelukkig en rijk leven te leiden?”
Wat houdt je tegen om NU mijn advies te vragen; met welk excuus klik je straks dit venster weg? En: Van welk probleem heb je NU de meeste last ; welk probleem zou je als eerste willen oplossen ?
mijn vraag zou kunnen zijn: Waarom denk je dat jij het waard bent om in aanmerking te komen voor een zeer voordelige EMDR sessie. Klik op de link om je reactie te geven. ( link gaat naar een google form met o.a. vraag naar hun mail adres.)
Hoe ziet jouw ideale leven eruit?
A good question Bertus. We hebben kort ontmoet op zaterdag, ik zat naast Noor, fysio therapeut. We moesten een oefening doen met ” My business goal” in 5 jaar en 1 jaar. Ik weet nog dat je opschreef de waarde van je business, een cijfer boven de miljoen : ) Mooi, je durft. Ik heb ook je Facebook pagina gekeken. Liked it : ) Ik ben masseuse, ik werk tot nu toe met een paar olie.
Succes met je business.
vriendelijke groet, Maité Simonart
Wat is jou grootste uitdaging in je bedrijf wat betreft werkdruk en stress en hoe wil je dit aanpakken?
Wat is je grootste uitdaging in je bedrijf wat betreft werkdruk en stress en wat ga je ondernemen om daarmee om te gaan?
Hoe en wanneer heeft u voor het laatst geinvesteerd in uzelf? Dus heeft u laatst nog een training, (web)seminar of ander soort ontwikkeling doorgemaakt? Wat heeft u daarbij bereikt en hoe helpt u dat in uw dagelijks leven? Heeft u doelen gesteld voor uzelf? Met welk doel zitten we hier vandaag bij elkaar? Welk doel kan ik voor u helpen bereiken?
Waarom zou hij? Ik ben gedragstherapeut en hondencoach/instructeur. Als ik bij mensen thuis kom om te inventariseren wat de wensen of problemen zijn, hoor ik vaak: Hij moet gewoon luisteren. Met de vraag: waarom zou hij?, hoop ik dat mensen gaan nadenken en niet meer als vanzelfsprekend aannemen dat een hond maar gewoon moet doen wat je zegt.
Kwaliteitsborging, waarom zou ik ?
Sinds de Business Bootcamp in april schrijf ik met regelmaat blogs, deze worden onderhand ook in een tijdschrift gepubliceerd echt leuk! Ik leer bedrijven omgaan met een aankomende wetswijziging in kwaliteitsborging dus daar schrijf ik veel over. Toevallig is de titel van mijn jongste blog (vanmorgen geplaatst) Kwaliteitsborging, waarom zou ik ?
Daarnaast staat het uiteraard ook op mijn eigen site, erg leuk om de bewegingen in de statistieken te zien 🙂
Liesbeth Akdogan- Pitlo
Voor mij is vragen stellen nieuw. Ik vind het heel erg leuk om de reacties te lezen van jullie.
Ik geef het liefst veel tips aan mijn klanten om zich beter te voelen.
Ik geef healingen. Zelf vind ik informatie in blogs altijd heel erg leuk en interessant, omdat ik er dan van kan leren. Blogs met vragen sla ik over, omdat het gek op mij overkomt. Dan denk ik jij bent toch de kenner en het is toch jouw blog.
Maar om klanten te helpen ga ik het vanaf nu zeker doen. Heel erg bedankt nisandeh!! Ik wist echt niet dat netwerken zo belangrijk was. Heb echt zin in het weekend. Tot dan allemaal!!
Als je je geen zorgen hoefde te maken over risico’s en zekere inkomsten wat zou je dan met hart en ziel doen?
Wat houd je echt tegen om voor jezelf te beginnen?
Wat zou je de rest van je leven willen doen qua werk en hoe ziet dat er uit?
Stel dat je een toverstafje hebt; wat zou je dan NU veranderen?
Mijn vraag aan mijn klant of prospect is: Welke negatieve ervaring in jouw leven heb je omgezet naar een visie of activiteit zodat anderen van jouw waardevolle informatie kunnen leren?
Wat houdt je tegen om gezonder te eten?
Mee eens ; )
Wat wordt er mogelijk door steeds weer over jouw grenzen te gaan?
Dit zorgt er namelijk voor dat je dit gedrag blijft vertonen.
Ik ga alle 7 vragen stellen in het proces van het opzetten van mijn online living history academy d.m.v. crowdfunding. Nu de cursus aan het doen, dit wordt onderdeel van de implementatie.
Haal jij het beste uit jezelf in je werk?
Wat doe je om steeds beter te worden?
De vraag die ik mijn cliënten ga stellen is: wat ga je doen met of heb jij gedaan met het advies dat ik jou gegeven heb.
Daarmee hoop ik hun betrokkenheid te kunnen vergroten.
Waar loop jij als ouder tegenaan bij jouw kind met faalangst?
Wat ga je doen met de tijd die je nu over hebt, nu je probleem is verdwenen?