Zaai goed, oogst goed

1364 views | 53 reacties |
shares

We leven in een turbulente tijd.

De verschrikkelijke gebeurtenissen in Brussel herinneren ons aan wat er een paar maanden geleden ook in Parijs gebeurde.

Naar aanleiding hiervan wil ik een video met je delen die in november 2015 tijdens een training voor Business Bootcamp Graduates is gemaakt. De boodschap is tijdloos en geeft een allesbepalende context voor jouw ondernemerschap.

 

Ja, het leven is kwetsbaar.

Johan Cruijff, onsterfelijk in de ogen van velen, is vorige week overleden. En naast verdriet, gonst het in de wereld van DANKBAARHEID voor wat hij de wereld heeft gegeven. Miljoenen, miljarden mensen heeft hij blij gemaakt.

Ik ben geen voetbalfan, maar de waarde van Johan Cruijff als rolmodel om het beste uit jezelf te halen en bij te dragen aan een betere wereld (Cruyff Foundation) is van onschatbare waarde.johan-cruyff-holland-v-argentina

Vorige week lanceerden wij de crowdfunding campagne Save a Girl waarmee we zoveel mogelijk meisjes in Nepal van de slavernij willen redden. Ik hoop ook dat jij wilt bijdragen wat je kunt.

Over jouw ondernemerschap

Ik heb je in eerdere artikelen al aangespoord om jouw grootste visie voor jezelf en een betere wereld te delen en concreet te worden over wat je wilt bereiken.

Maar de realiteit is ook dat velen blijven steken in goede bedoelingen.

Als jij je afvraagt wat je moet doen om een doorbraak te bereiken met jouw business en ik mocht je slechts één advies geven, dan zou ik je dat in 5 woorden kunnen vertellen. Ik hoef daarvoor niets te weten van jouw expertise of specifieke talent.

De sleutel tot jouw succes is wat ook Open Circles Academy tot het snelst groeiende bedrijf in onze branche heeft gemaakt. Het gaat om een universeel principe.

De belangrijkste 5 woorden zijn:

GEEF GEEF GEEF GEEF GEEF

Het is geen geheim dat geven werkt en tegelijk… een mysterie hoe het werkt.

De onderliggende mechanismen zijn waarschijnlijk net zo complex als de ecologische balans van de aarde – maar de TOEPASSING is eenvoudig en het werkt!

Het is zo simpel dat je vergeet dat het ingewikkeld is.” – Johan Cruijff

Toch vinden we het vaak moeilijk om eerst te geven en doen we het vaak te krampachtig of met de onuitgesproken verwachting dat we er stiekem toch direct iets voor terug willen.

Zo werkt het niet.

Het is een kunst om GERICHT en GUL te geven aan de mensen die maximaal kunnen profiteren van jouw product, jouw talent, jouw expertise.

In de Business Bootcamp ontdek je de kunst van het geven en krijg je de juiste strategieën, tools en aanpak die uiteindelijk het hoogste rendement opleveren voor het GRATIS delen van jouw product of dienst. Dollarphotoclub_83242450

De Business Bootcamp zelf is hier zelf een voorbeeld van. Je krijgt namelijk een 2-daagse training commerciële vaardigheden ter waarde van €1.495 – helemaal GRATIS als je een vragenlijst invult.

Ontdek in de Business Bootcamp hoe je jouw product of dienst zaait in vruchtbare grond, zodat je ook rijkelijk kunt oogsten. En bedenk je hoe heerlijk is het om te kunnen werken, te geven, te helpen zonder de angst dat je niet genoeg betaald krijgt.

Mensen worden blij van de Business Bootcamp vanwege het bevrijdende effect. De succesverhalen zijn het levende bewijs dat onze aanpak werkt, ongeacht in welke branche je werkzaam bent.

Als jij ook wilt profiteren van het gratis materiaal van de Business Bootcamp, schrijf je dan snel in.

Klik hier en meld je aan voor de Business Bootcamp vóór het te laat is

We zijn bijna volgeboekt, dus zorg ervoor dat je deze kans niet mist.

Tot slot

Leven is geven. En ik besta om je te helpen de (mentale) obstakels te overwinnen die je ervan weerhouden om maximale impact te hebben door jouw talent en expertise te delen met de wereld.

Wil je me alsjeblieft laten weten in het commentaarveld hieronder:

Wat weerhoudt jou er nu van om eerst GRATIS jouw expertise te delen en/of welke vragen heb je hierover?

Ik ben heel benieuwd. Ik zal er alles aan doen om jouw obstakels weg te nemen en jouw vragen te beantwoorden in het programma van de Business Bootcamp.

Zodra jouw comment is geplaatst, krijg je een link naar een ruim 6 minuten durende, nog niet eerder vertoonde videoclip uit de Business Bootcamp over hoe je jouw product of dienst opmerkelijk maakt. Dit is heel belangrijk, want wat je ook gratis weggeeft… het moet wel iets zijn wat de ander heel graag wil hebben!

Ik kan haast niet wachten om je in de Business Bootcamp te laten zien hoe je hier werk van maakt.

Op jouw succes

Nisandeh

PS. DEEL DIT ARTIKEL alsjeblieft met jouw netwerk door op de Facebook, LinkedIn, Twitter en Google+ knoppen te klikken, want zo kunnen bevriende ondernemers in jouw netwerk ook van dit materiaal profiteren.

Deel je ervaringen en lees die van anderen.

53 reacties

  1. 0 stars
    Dico Sprokkereef
    7 reacties

    Ik ben niet bang om mijn kennis te delen, alleen om iedere week inspirerend te kunnen blijven schrijven over steeds weer een ander aspect, zonder in verkoop of nieuw binnen te vervallen.

  2. 2 stars
    Jan de Blaeij
    111 reacties

    Al 10 jaar geef ik mijn expertise weg en laat het bij degene die ik help of Hij/Ziij mij wil of kan betalen. Er zijn mensen die me wel geld geven omdat ze blij en dankbaar zijn en er zijn mensen die alleen dankbaar zijn. Het geld had nooit zo mijn interesse voor mij was het mooiste moment altijd dat zij zichzelf vonden, zichzelf konden corrigeren of overwinnen. Waardoor ze leren om anders met zichzelf om te gaan en daardoor bewuster in het leven konden staan.

  3. 2 stars
    Nicole Nagelgast
    94 reacties

    Ik wil absoluut geven, maar omdat ik dingen maak voor mijn klant als set designer en ik dus op die manier help, vind ik het soms moeilijk te bedenken wat voor pure kennis ik kan delen met mensen. Hier train ik mijzelf nu wel in door 2 keer per maand te bloggen, dus we zijn op weg!

  4. 0 stars
    Suzan Vloet
    1 reacties

    Wat een mooi artikel! Het zet me meteen aan het denken over wat ik weg geef. Ik geef veel in mijn sessies als therapeut voor stiefouders, maar nog niet veel gratis. Er zit een twijfeltje wat dan in mijn hoofd zegt “Je moet e wel wat aan verdienen…” Maar als ik dit artikel lees dan gaat m’n hart open en word ik blij. Ik heb een paar producten bedacht die ik gratis aan gebieden. Waarom? Gewoon omdat ik dat heel fijn vind!

  5. 0 stars
    Kevin Colle
    19 reacties

    Hoi,

    Ik ben 3 maanden geleden begonnen met mijn onderneming als lifestyle coach (sport, voeding en mindfulness). Sindsdien geef ik dagelijks waarde weg via mijn blog artikelen en tips en adviezen via social media.
    Ik wil graag weten over dat wat ik vind dat waardevol is voor mijn volgers, daadwerkelijk waardevol is voor hun. Het lijkt mij dat ik dit kan zien aan het aantal volgers, reacties en inschrijvingen.

    Ik word steeds meer aangesproken door mensen die mijn blog en social media volgen en ze vertellen dat ze het waardevol vinden, echter blijven de inschrijvingen, reacties en volgers al eenTijd lang steken. Misschien 1 inschrijving en 1 volger per week

    Waar moet ik nou op vertrouwen? Op de mensen die me aanspreken en moet ik gewoon geduld hebben? Of moet ik snel mijn content aanpassen als de volgers en inschrijvingen blijven steken?

  6. 1 stars
    Sigrid van Marel
    27 reacties

    Hoi
    Ik geef veel gratis advies en info, vooral op mijn websites en social media dus dat doe ik wel volgens mij. Wel heb ik een vraag: in hoeverre kan je gratis info geven? Want het kost ontzettend veel tijd en energie en soms kan ik daarvan een dip krijgen als er naar mijn inziens weinig respons komt. Veel is lange termijn denken, dat weet ik wel.
    En wat zijn de beste kanalen om gratis info te geven?

  7. 5 stars
    Leni Minderhoud
    892 reacties

    Net als Elske weerhoudt niets me om gratis mijn expertise weg te geven. Maar ik vraag er wel wat voor terug. Ik laat de waarde zien en vraag een aanbeveling of een mailadres. Ook leg ik uit waaróm ik bijv mijn Basis training LinkedIn weggeef. Of een gratis telefonische kennismaking of sparren over een bedrijfsidee.

    Ik wil veel mensen bereiken, mensen die het geld er niet voor over hebben, maar als ze eenmaal de training hebben gevolgd of een gesprek hadden, inzien dat het heel erg nuttig was.

    Sommigen komen naar mijn gevorderde training die een tarief heeft of verwijzen anderen door. Zo ben ik zichtbaar voor een breed publiek en dat groeit alleen maar als een olievlek. Nooit iets weggeven zonder een aanbeveling of een gunst te vragen. Mensen doen dat graag als ze tevreden zijn over wat je biedt.

    Een enkele keer heb ik een coulance tarief, maar ik heb daar voor mezelf duidelijke criteria en grenzen voor. Dit is business en zakelijk zijn.

    Alles wat je geeft komt een keer terug. Niet direct en ook niet altijd van de persoon aan wie je geeft, meestal niet zelfs. Ik heb dat na 7 jaar ondernemerschap dubbel en dwars ervaren. Dus geef en zet door. Geef binnen je eigen grenzen, gebruik er een systeem voor. Houd vol en het komt écht terug.

    (lees ook het boek hierover van Jos Burgers “de Wet van snuf”.

    1. 1 stars
      Annette van der Kaaij
      55 reacties

      Dank Leni voor deze reactie waar ik veel aan heb (het systeem inbouwen… pfffff een heel programma in mijn beleving :-)) en voor de link naar het boek.

  8. 1 stars
    jantina van der waal
    67 reacties

    Er is een verschil tussen geven en investeren. En dat loopt hier door elkaar, maar het meeste geven lijkt me investeren want er moet iets voor terugkomen.
    Voor dat andere geven “laat je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet” hoeft niks terug te komen, dat mag ook niet de intentie zijn. Dat is ook wat me hindert aan de actie voor die slavenmeisjes, waarom moeten er cadeaus tegenover staan naarmate je meer “geeft”?

    Dus zeg dan gewoon dat zakendoen begint met investeren, dat je niet altijd weet hoe een investering bij je terugkomt, maar dat dat wel degelijk de bedoeling is en dat je daar dus over na moet denken. Dat maakt het veel helderder en voorkomt dat mensen hun diensten gratis weggeven en er dus niks meer te verdienen overblijft. dus denk na over wat je doet zonder een rekening te sturen maar daar moeten wel betalende klanten uit voort kunnen komen.

    1. 1 stars
      Annette van der Kaaij
      55 reacties

      Hallo Jantina,

      Ik denk dat er een verschil ligt in hoe, wat, aan wie en waaraan je geeft; ieder heeft daar zijn eigen geweten of gevoel bij.

      Als we geld zien als iets wat tussen mensen vloeit (of juist niet) kunnen wij op een bewuste manier een beslissing nemen over hoe, wat, aan wie en waaraan wij het geven. En ook hoe, wat, van wie en waarvan wij ontvangen.

      In dat opzicht MOET niets en is er ook niet een ethische controleur nodig om anderen te vertellen hoe, wat, aan wie en waaraan hij of zij geeft of ontvangt 🙂
      Warme groet

    2. 2 stars
      Reinier Bloem
      90 reacties

      Mooi Jantina, ik vroeg me ook af waarom er een cadeau tegenover zou moeten staan wanneer je iets geeft voor het leven van een slavenmeisje.

      Ik zou het liefste belangenloos geven, zodat alles wat ik geeft naar het goede doel gaat. Open Circles maakt natuurlijk kosten voor het geven van de cadeaus. Dat hoeft van mij niet, beter zou zijn als die kosten (of tijdsinvestering) ook naar het goede doel gaan.

      De optie “geven zonder cadeau” zou er in nieuwe acties bijgezet mogen worden.

  9. 3 stars
    Donna Hoogstraaten
    206 reacties

    Geven is het zelfde als ontvangen. Voel maar wat het met je doet wanneer je geeft; mmmm ik vind het heerlijk om te geven.

    Maar toch, ik begon een jaar of 8 geleden als zelfstandig vitaliteitscoach en gaf veel, want zo was mijn redenering, als ik veel van mijn kennis geef, belangeloos dan maak ik mijzelf zichtbaar, ziet men wat ik in mij heb, wat ik voor een ander kan betekeken. En komen de klanten als vanzelf
    helaas niets is minder waar gebleken. Er kwam geen mens naar mij toe…wanneer er betaald moest worden. Wel als ze om gratis advies verlegen zaten.

    Vorig jaar, ik deed een nieuwe opleiding, om een nieuwe techniek aan te leren, ik gaf de behandelingen gratis weg….iedereen enthousiast, behalve ik. Hoe leuk dat het ook is om kennis en behandelingen gratis weg te geven, hoe vervelend dat ik het ook vind dat er toch geen mens na het gratis ontvangen, naar mij toekomt of anderen doorverwijst.

    Geven is leuk, onvoorwaardelijk zeker, maar als je zelf afhankelijk bent van de inkomsten spelen er bij het geven wellicht toch ook nog andere factoren een rol waar ik op dit moment nog geen zicht heb.

    Ben ik te bescheiden, wanneer ik geef, ben ik te vrijblijvend…..
    Ik ben heel benieuwd hoe ik het geven kan implementeren in mijn business model.

    1. 2 stars
      Reinier Bloem
      90 reacties

      Fuikje maken, precies zoals Open Circles het doet met de business bootcamp.

      Veel weggeven, maar niet alles. Altijd besluiten met een goede sales pitch + email adressen verzamelen.

      Dan gaat het zeker werken.

      Ook bij gewoon weggeven komt er altijd iets terug, maar nooit uit een hoek waaruit je het zou verwachten.

    2. 1 stars
      annette van der kaaij
      55 reacties

      ik ook Donna, heel benieuwd. Fijn om te zien dat ik hier niet alleen mee kamp 🙂
      warme groet
      Annette

  10. 0 stars
    Stephanie van Schie
    22 reacties

    Ik vind het lastig om te bepalen hoeveel ik gratis kan weggeven zonder alles weg te geven…met de weggevers wil ik waarde bieden en laten zien dat het product zelf nog meer waarde bevat, zodat daar interesse voor gewekt wordt.

    1. 5 stars
      Leni Minderhoud
      892 reacties

      Je zegt het al Stephanie, Geef weg zonder alles weg te geven. Geef genoeg, geef een proeverij, een taste, een basis cursus. Dat is zo makkelijk te maken. Kijk ook naar de Business Bootcamp. Dat is ook een proeverij, wel een hele uitgebreide.

  11. 2 stars
    Lucia Sandaal
    105 reacties

    Er is niets wat mij hiervan weerhoudt. Bij mijn eerste kennismaking met Open Circles in 2013 waren er twee lessen die mij altijd zijn bij gebleven:

    1. Give away your knowledge for free so people can get to know-like-trust you enough to eventually buy from you.

    2. If you don’t have a list, you don’t have a business. The money is in the list.

    En deze twee lessen – die ook nog eens onlosmakelijk met elkaar verbonden bleken te zijn, hebben voor mij alle verschil gemaakt in mijn beide ondernemingen en ervoor gezorgd dat ik in korte tijd een groeiend bedrijf heb kunnen neerzetten.

    So thank you, Nisandeh for these invaluable lessons that have literally changed my life.

  12. 4 stars
    Elske van de Fliert
    311 reacties

    Niks weerhoudt mij om te geven en eigenlijk heb ik hier ook geen vraag over. Ik lees een boel mensen die geven lastig vinden. Misschien helpt het als ik duidelijk maak wat ik geef. Ik geloof in geven omdat ik het vertrouwen heb dat ik krijg. Dat is wat anders dan geven en er gelijk iets voor terug te verwachten.
    Met het maken van de lijst dacht ik: oh, ik kan best duidelijk benoemen wat ik er voor terug krijg meestal, dus dat heb ik ook gedaan.

    Ik geef:
    – relevante informatie via mijn blogs (eens per 2 weken op mijn eigen website, eens per vier weken voor Bouwprofs, eens per 4 weken voor Installatieprofs – overigens daar krijg ik dus direct exposure voor terug, laten we wel wezen)
    – extra checklists bij een artikel – optins
    – een introductieworkshop – nieuwe klanten
    – mijn tijd aan mensen met dementie (eens per 2 weken) – voldoening
    – mijn tijd als bestuurslid voor de ondernemersvereniging – netwerkcontacten en plezier
    – mijn tijd en geld als Rotarylid – voldoening, netwerkcontacten en plezier
    – meerdere goede doelen die ik steun – voldoening en een betere wereld
    – mijn netwerkcontacten voor andere netwerkcontacten – ik krijg dan zelf ook weer netwerkcontacten
    – mijn kennis aan andere ondernemers door met ze te sparren – ik leer daar zelf ook door

    Ik kies wat ik geef. Als iemand iets van me wil, dan moet hij betalen. Wil niet zeggen dat ik nooit wat gratis doe voor een klant, maar het besluit ligt bij mij.

  13. 1 stars
    Annette van der Kaaij
    55 reacties

    Eigenlijk geef geef geef geef en geef ik veel gratis… en ook nog eens onvoorwaardelijk tot niet zolang geleden. Ik denk dat daar bij mij de valkuil heeft gelegen; door alles maar ZONDER PLAN (onvoorwaardelijk) te geven.

    Ik wens op de Business Bootcamp wat tips mee te krijgen over het plan, de richting, ook al heb ik via de blog hier al heel wat kunnen implementeren de laatste maand. Dank daarvoor.

    1. 5 stars
      Leni Minderhoud
      892 reacties

      Exact Annette, maak er een systeem met een plan erbij. En dan je er aan houden. Dat lucht ontzettend op!

    2. 0 stars
      Catherine Leterme
      8 reacties

      Ik kan me helemaal terugvinden in wat je schrijft, Annette. Tot nu toe heb ik ook heel veel gegeven, maar niet gericht, zonder plan. Met als gevolg een bijna-burnout. Trekken aan dode paarden heeft geen zin. Dank zij de lessen van Nisandeh en de coaching van Aramik Garabidian, leer ik nu om gericht te geven.

      1. 1 stars
        Annette van der Kaaij
        55 reacties

        Fijn dat je op mijn comment reageerd Catherine. De burn out ken ik (9 maanden een paar jaar geleden met dus grote financiele problemen als gevolg, want mijn product ben ik zelf) en ben dus al een jaar bezig om echt veranderingen te implementeren en de lessen van Nisandeh zijn voor mij ook echt hulpzaam.

        Het draait mij echt om het vinden van die grens.
        Zullen we in April kijken hoever we dan zijn en er samen over “babbelen”?
        warme groet

  14. 0 stars
    Marianne de Werdt
    3 reacties

    Waar het hier volgens mij over gaat is om cadeautjes of services weg te geven maar niet om je product of dienst gratis weg te geven. Dat zou ook in veel gevallen de waarde van je product naar beneden halen. Mensen vinden het altijd leuk om iets extra’s te ontvangen.

    Geven zit hem ook in gunnen lijkt me. Wat vaak weer het gevolg is na geven. Misschien zit ik er wel helemaal naast maar dit is mijn idee bij ‘zakelijk geven’

  15. 1 stars
    Johanna Glas
    36 reacties

    Er is niet zoveel dat mij weerhoudt… sterker nog, aanstaande zaterdag is er een gratis workshop professionele portretfotografie als opmaat naar een betaalde masterclass van 10 weken. Ik stel hiervoor mijn trainingslocatie DoDoBroedplaats ook gratis ter beschikking, om een vriendin te helpen die onlangs haar man verloor en die zichzelf nu opeens voor een heel andere realiteit geplaatst ziet, nu zijn inkomen is weggevallen.

    Ik ben zeker gecharmeerd van wat Open Circles probeert te doen met de meisjes in Nepal, maar dicht bij huis helpen, b.v. door als vrijwilliger in een hospice te werken, of door in mijn eigen omgeving betrokken te zijn bij mensen voor wie het leven niet zo heel gemakkelijk is, past beter bij mij. Ik voel me een rijk mens!

      1. 1 stars
        Johanna Glas
        36 reacties

        Graag gedaan. Geven doet echt goed. Als je het oprecht en met je hart doet komt het altijd naar je terug. Nisandeh noemt dit ‘karmacookies’, en die smaken best goed. 😉

        1. 1 stars
          Annette van der Kaaij
          55 reacties

          Hahaha ja karma koekjes zijn heerlijk maar om elke dag een boterham te kunnen eten in dit leven, zal ik toch echt moeten leren om iets meer voorwaarden in te voegen. Want ja, ik ben nog niet zover als Jesus die met een broodje een heel land voed 🙂
          Dank je wel Johanna voor je warme antwoord

  16. 0 stars
    Roy Sijgers
    18 reacties

    Wat mij vaak weerhoudt om door te gaan met iets wat succesvol is, is dat ik wil, begrijpen hoe het werkt. Ik ga dan kijken hoe het werkt i.p.v. deelnemen aan het werk. Wat dat betreft is de toevoeging in dit artikel dat het een mysterie is hoe het werkt wel een leuke wake-up call deze morgen. Stoppen met denken en gewoon in actie om te doen.

    Ik raad iedereen die dit leest aan om naar de Business Bootcamp te komen. Een jaar geleden zijn mijn business partner en ik begonnen om alle materiaal te implementeren en inmiddels is onze omzet en hoger en stabieler.

  17. 0 stars
    Freek Zilvold
    24 reacties

    Wat mij weerhoudt om te geven is de vraag of het wel goed genoeg is voor de ander. Heeft het voldoende waarde? Dit roept een onzekerheid op. Wat ik geleerd heb is om eerlijk te zijn en het gesprek aan te gaan. Vragen stellen om na te gaan of hetgeen ik te bieden heb, aansluit bij de behoefte van de ander.

  18. 2 stars
    Eleonora van Grinsven
    105 reacties

    Gratis delen is prima en werkt perfect als ik mezelf aan de regels houd. Daarmee bedoel ik geven aan mijn ideale klant en niet aan iedereen, dan ligt misbruik op de loer. Het betekent ook dat ik neem wat ik nodig heb en niet meer.

    Mijn belemmering zit in tijd, die is begrensd. Ook merk ik dat ik meer moeite dan voorheen heb om met een groep mensen mijn kennis te delen. Ik geloof niet dat ik alleen ideale klanten in de ruimte heb zitten en naarmate de aantallen groeien ken ik ze niet allemaal meer.

    1. 1 stars
      Annette van der Kaaij
      55 reacties

      Ja Eleonora. Knap dat jij je aan die regels houd, maar dan heb ik een vraag; je zegt dat je meer moeite hebt met delen… is dat nadat je je aan de regels hebt gehouden?

      1. 2 stars
        Eleonora van Grinsven
        105 reacties

        Ik ervaar dat wanneer ik als gastspreker ergens ben, er vaker niet ideale klanten aanwezig zijn. Dan geef ik ze een vinger en willen ze m’n hele hand. Om mezelf dan te houden aan de afgesproken tijd en het geven van kennis die voor de meerderheid meer dan voldoende is, in plaats van heel diep ingaan op die ene vraag, is dan een uitdaging voor me. Vered noemt het ‘hold the room’ in, ik geloof, de ‘Master Presenter’.

        1. 1 stars
          Annette van der Kaaij
          55 reacties

          Dank Eleonora,

          Je reactie spreekt mij heel erg aan; het ligt mij in het woord “willen” (willen ze mijn hele hand). Met het willen nemen (en niet verder geven of transformeren) is er inderdaad geen retour mogelijk en blijven we geamputeerd over. Trouwens is mijn vinger ook heilig bedenk ik mij opeens hahaha.

  19. 1 stars
    Richard Kok
    26 reacties

    Mijn vraag is hoe je zaken gratis kan weggeven en toch een fatsoenlijk inkomen kan genereren?

  20. 2 stars
    Marjan vd Brink
    122 reacties

    Business-geven is iets anders dan life-geven, heb ik geleerd. Business-geven zit ingebed in een structuur van business, en is uiteindelijk toch gewoon gericht op omzet en winst. Voor life-geven gelden andere principes. Ik heb het gevoel dat het geven dat je in dit artikel bedoelt, te maken heeft met een overlappend stuk tussen die twee gebieden Nisandeh.

    Zou je misschien ook kunnen zeggen dat je oproept om mezelf als mens in mijn business te laten zien – dat ik geef in koppeling met mijn hart voor de zaak, met hoe ik werk, welke waarden me sturen, welk vuur me drijft? Als ik er zo naar kijk, dan gaat mijn geven voor mij voelen als het inrichten van de etalage van mijn winkel en het uitnodigen van de klanten in mijn pand.

  21. 0 stars
    Giovanna Gomersbach
    3 reacties

    Graag duik ik in de waarheid van het geven, voor meer vrijheid om het echt te leven.. En te leren ontdekken wat iemand echt graag wil hebben! Zodat ik graag ga geven..

  22. 5 stars
    Marjolein Kalter
    784 reacties

    Hoe filter ik uit wat gericht geven is aan mensen die maximaal van mijn diensten kunnen profiteren?
    Mijn ideale klant is heel helder (40 plus, hoger opgeleid, werkzoekend).
    Ook realiseer ik me dat niet alleen mijn netwerk, maar juist het netwerk van mijn netwerk relevant is.
    Het antwoord ligt vermoedelijk bij mijn ambassadeurs….

    1. 1 stars
      Annette van der Kaaij
      55 reacties

      De ambassadeurs; fantastisch inzicht voor mij Marjolein… dank je wel.

      Ik ben zelf de ambassadeur voor ik weet niet hoeveel mensen 🙂 en zelf heb ik er nul komma nul … ga daar echt eens op mediteren. Pffioeeee misschien dat ik de mens iets meer moet vertrouwen hahaha
      Eyes wide open… nu nog kijken wat ik ermee doe

  23. 0 stars
    Edgar Hutte
    20 reacties

    Ik ben het helemaal met je eens, maar wat als je business zo knetterhard geraakt wordt dat je het gewoon niet meer ziet zitten?

    De Brusselse aanslagen betekenen voor mij een directe omzetdaling van 80-90%. Inderdaad, mijn omzet is gedecimeerd. Na Parijs verloor ik al 60-65% van mijn “kerstomzet” en nu de lente weer komt en ik eindelijk weer een goede omzetstijging zag gebeurt er dit.

    Ik heb drie jaar van mijn leven gegeven, zeer weinig uit het bedrijf opgenomen, heel veel geïnvesteerd, en zeer veel weggegeven. Ik geloof even niet meer in het “geven, geven, geven” verhaal.

    1. 0 stars
      José Hoeflaken
      20 reacties

      Ik voel met je mee Edgar, ook ik heb de laatste jaren tegenslag op tegenslag te verduren, misschien wel om vergelijkbare redenen. Van de trotse eigenaar van een prima lopend bedrijf ben ik een worstelende Sisyphus geworden. Het zinnetje dat bij mij blijft hangen in de blog hierboven is ” … zaait in vruchtbare grond.” Ik begin te geloven dat de aarde waarin ik probeer te zaaien uitgeput is.

      ‘Never give up’ klinkt mooi maar er komt toch een punt dat je denkt, moet ik nog langer aan dit dode paard blijven trekken? Ik probeer om te denken, wat kan ik anders doen? Een andere focus misschien. Het is erg lastig. Ik wens je veel sterkte, ik weet niet of je bij de Business Bootcamp bent geweest maar ik kan je aanraden, ga er heen en praat met heel veel mensen, misschien kom je op een goed idee. Goed voor je motivatie is het in ieder geval.

    2. 1 stars
      Annette van der Kaaij
      55 reacties

      Hallo Edgar

      Ik vind het dapper dat je je kwetsbaar openstelt; zo kun je ook antwoord krijgen op je vragen.
      Als het mijn verhaal zou zijn, zou ik mij laten coachen om het geven gevoel terug te krijgen… en daar vanuit te opereren. Misschien zie ik dan dat ik een hele andere weg op wil, of juist niet maar dingen ga aanpassen.

      2 van die grote klappen achter elkaar laat je niet ongedeerd denk ik, maar vaak wordt je daardoor wel sterker, als je maar weer je enthousiasme terug vindt. Even niet geven is natuurlijk
      op jouw succes

    3. 1 stars
      Johanna Glas
      36 reacties

      Dat is een harde klap, en eentje die er (wéér) om vraagt om een andere strategie te kiezen. Ik kan me voorstellen dat je daar van baalt. Tegelijkertijd zou je misschien ook kansen kunnen zien. Ik heb even op je website gekeken en ik zie dat je met expats werkt. Hoe zou het bijvoorbeeld zijn om voor hen een avond te organiseren over wat er zoal is gebeurd en wat dat voor hen betekent. Delen van emoties en uitwisselen van tips over hoe met de dreiging om te gaan. Het moet al heel gek lopen wil dat geen positieve afstraling hebben op je bedrijfsvoering…?

    4. 2 stars
      Eleonora van Grinsven
      105 reacties

      Wat een enorme impact heeft zo’n gebeurtenis op jou. Dan is de wereld hard en koud. Begrijpelijk dat je twijfels hebt over hoe het verder moet. Als ik je een tip mag geven, misschien is het nu tijd om de mensen aan wie jij zoveel gegeven hebt te vragen of ze jou kunnen helpen door te geven. Ik vermoed dat je positief verrast zult worden. In ieder geval wens ik je veel succes met je beslissingen.

  24. 1 stars
    Saskia de Rooy
    39 reacties

    Ik ben kunstenaar. Als ik alleen maar geef verdien ik niets. En dat is letterlijk zo. Ik zou letterlijk mijn werk weg kunnen geven en heb dat ook regelmatig gedaan in ruil voor pr, aandacht, liefde. En dat werkte niet.

    Ik voelde me leeggegeten en was dat natuurlijk ook. Voor mij is het zoeken van de balans tussen geven en iets terugkrijgen voor mijn talent op dit moment mijn uitdaging. Hebben jullie hier een idee over?

    1. 1 stars
      Johanna Glas
      36 reacties

      Daar heb ik zeker ideeën over. Met mijn bureau DuizendDoDo’s probeer ik kunstenaars en creatieve makers op weg te helpen naar een betere balans tussen doen wat ze het liefste doen (voor kunstenaars meestal vooral wat ze absoluut niet kunnen làten) en de noodzaak om er het brood mee op de plank te krijgen. Ik blog hierover en geef trainingen.

      Weet je dat er in 2016 50% subsidie beschikbaar is voor kunstenaars en creatieven voor het volgen van trainingen en coaching op dat gebied. Kijk maar eens op de website van ‘Optreden voor Jezelf’. Mocht je een keer willen sparren, aarzel niet om contact met me op te nemen!

  25. 5 stars
    Esther Molenaar
    986 reacties

    Eigenlijk een heel interessant vraagstuk. Toen ik begin februari een lezing gaf over bloggen en dat je in artikelen ook waarde geeft en kennis weggeeft, kwam daar de discussie over geven ook op gang.

    Hoe zit het met mijn concurrent, gaat toch aan de haal met mijn kennis?
    Als ik laat zien hoe ik een meubelstuk opknap, gaat iedereen het zelf doen?

    Nu ik dit lees, heb ik hetzelfde.
    Als ik al mijn kennis deel over bloggen, dan kan iedereen het ook zelf doen. Waar kan ik dan nog mijn waarde geven? Gaat het bij mij dan alleen maar over kennisoverdracht? Waar kan ik dan nog meer mee helpen?

    Het is een zoektocht naar de toegevoegde waarde van jou als mens en ondernemer bij je product.

    Maar blijf terughoudend. Want wanneer houdt het gratis geven op en ga je betaald geven?

    1. 1 stars
      Annette van der Kaaij
      55 reacties

      Hallo Esther,

      Wij zijn meer dan onze kennis en ik denk dat je nooit teveel kunt geven; wel dat je, zoals ik, iedereen onvoorwaardelijk teveel geeft. En zoals Lucia zegt, ligt er ergens een grens; eerlijk gezegt ben ik die nu pas aan het vinden.

      Je bent uniek net zoals 7 miljard andere mensen, en na apen kan iedereen. Creatief en ondernemend zijn is iets speciaals toch? jij hebt ook iets unieks wat niemand kan nadoen of maken… misschien heb je dat nog niet gevonden?

    2. 2 stars
      Lucia Sandaal
      105 reacties

      Mooie vraag die heel veel ondernemers bezighoudt, Esther. Zelf geef ik enorm veel kennis weg; in wekelijkse blog posts, mijn FB communities waar mijn publiek gratis lid van kan worden, regelmatige webinars etc.

      Mijn focus ligt hierbij echter vooral op het weggeven van kennis op het gebied van het ‘waarom’ en het ‘wat’ mensen moeten doen om verder te komen. Meestal zit daar ook een klein stukje ‘hoe’ bij, maar in principe ligt daar voor mij de grens tussen gratis en betaald.

      Met het ‘waarom’ en ‘wat’ help ik ze een mindset shift te maken, in actie te komen en toon ik mijn expertise, maar de nuts & bolts over hoe het dan precies moet, lever ik in mijn betaalde diensten.

      De kennis die je gratis deelt is vaak – met een beetje moeite – ook elders op het internet te vinden. Jij helpt je publiek door het voor ze te filteren en te verzamelen met je eigen sausje eroverheen. Als je het zo bekijkt, wordt het misschien makkelijker voor je om te geven zonder het gevoel te hebben dat je al je kennis weggeeft.

      1. 3 stars
        Donna Hoogstraaten
        206 reacties

        Mooi gezegd Lucia, dat het wat en waarom geeft voor een andere mindset; En voor het hoe laat betalen; Ik ga eens bekijken hoe ik daar nu mee omga en hoe dat ik het kan aanpassen.

      2. 0 stars
        Caroline Leferink
        11 reacties

        Ah ja, Lucia. Dat is een heel bruikbare tip. Ik weet vaak nog niet helemaal waar die grens ligt, maar dit is een reminder, dankjewel.

    3. 1 stars
      Johanna Glas
      36 reacties

      De waarde die je altijd toevoegt is ‘jezelf’. Niemand doet wat jij doet op jouw manier. Als je jezelf en jouw product herkenbaar profileert zul je vanzelf de mensen aantrekken die bij jou passen (en, misschien nog wel fijner… de mensen ‘afstoten’ die níet bij jou passen). Het begint altijd bij een waardevol product. Als je dat goed onder de aandacht weet te brengen zullen er altijd mensen terug willen komen voor meer.