Jouw belangrijkste zakelijke bezit

2608 views | 116 reacties |
shares


Het is schrikbarend te merken hoe weinig mensen hun
e-mail database als hun belangrijkste zakelijke bezit beschouwen.

Deals komen en gaan, maar als je je prospects en klanten als belangrijke relaties behandelt, heb je altijd iets. Wanneer zakelijke successen komen en gaan, zijn het deze relaties die helpen om de volgende kans te vinden.

Hier volgen 8 tips om je e-maillijst op te bouwen en deze waardevol te houden:

1. Vraag altijd en overal

Zorg dat je mensen altijd en overal vraagt om zich in te schrijven voor jouw mailinglijst (en vergeet niet een beloning daarvoor te geven):

  • Plaats een inschrijfformulier op je website
  • Vraag erom in elke e-mail die je stuurt
  • Vraag erom elke keer dat iemand je winkel/kantoor binnenkomt
  • Vraag erom elke keer dat je een deal sluit
  • Vraag erom tijdens netwerkbijeenkomsten

Als jouw nieuwsbrief waarde biedt aan mensen, schroom dan niet om te vragen.

2. Over-deliver

Waar de meeste nieuwsbrieven de fout in gaan, is dat ze eigenlijk slechts opgepimpte reclamestukken zijn. Als je alleen maar over je producten praat of opschept over je diensten, dan mis je een grote kans.

Hoe meer waarde je kunt geven aan je abonnees (en met waarde bedoel ik informatie of ideeën die zij kunnen gebruiken, ongeacht of ze jouw producten of diensten kopen), hoe meer inkomsten je haalt uit jouw lijst.

3. Houd het kort

Des te korter je e-mail, des te groter de kans dat mensen hem helemaal lezen.

Houd de 600-700 woorden tellende artikelen voor je blog en plaats alleen een teaser in je e-mail die uitnodigt om het blog online te lezen.

4. Maak het bericht persoonlijk

Maak zoveel mogelijk gebruik van de opties die jouw database biedt om persoonlijk en op maat te communiceren. Gebruik in elk geval de voornaam van de persoon.

5. Maak je ‘call to action’ duidelijk

Als je wilt dat iemand iets koopt, vraag erom. Wees daar eerlijk en oprecht over.

Wees heel duidelijk over wat je wilt. “Ik wil dat je deelneemt aan de komende Business Bootcamp, omdat ik weet dat het een enorm verschil gaat maken in je business”.

Zorg dat je (korte) ‘call to action’ linkt naar een meer uitgebreide aanbieding op je website.

6. Vraag om referrals

Wees niet bang om je bestaande lijst te vragen om mensen die kunnen profiteren van wat je doet, naar je door te verwijzen.

7. Maak het mensen  gemakkelijk om zich af te melden

Ten eerste vermijd je zo dat mensen jouw e-mails aanmerken als spam.

Ten tweede is een lijst met gecommitteerde mensen veel beter dan een lijst met mensen die daar maar op blijven staan, zonder goede reden. Het is veel beter om te weten wie een goede prospect is dan ten onrechte te denken dat je een lange, tevreden lijst hebt.

8. Leer van je ervaringen

Je abonnees laten je weten wat ze willen (door je call to action op te volgen) en wat ze niet willen (door zich allemaal tegelijk af te melden).

Wees je bewust dat je moet onderzoeken en ouderwets moet vragen om erachter te komen wat jouw lijst het liefst wil. Maar des te meer tijd, inzet en aandacht je geeft aan je lijst, des te meer geld ga je verdienen.

Wil je nog een stap verder gaan?

In de Business Bootcamp geef ik je een zeer praktische gids over database marketing en social media marketing, over hoe je een referral systeem ontwikkelt en hoe je netwerken inzet om je business te laten groeien.

Dus… als jij er klaar voor bent om je business een boost te geven… grijp jouw kans en reserveer NU jouw plaats in de Business Bootcamp, voordat het volgeboekt is.
En het beste… het is nog GRATIS!

En dan nu wat stof tot nadenken…

Als je wist dat elk van jouw prospects en klanten op je mailinglijst gemiddeld 1.000 euro per jaar genereert – wat zou je dan anders doen om meer abonnees te krijgen en ze langer op jouw mailinglijst te behouden?

Deel jouw ideeën, gedachten, tips en vragen in het commentaarveld hieronder en vergeet niet om te lezen wat anderen schrijven… zodat we allemaal wijzer en succesvoller kunnen worden!

Op jouw succes!

Nisandeh

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
116 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Koen Snoek
7 years ago

Tip: zorg ervoor dat de aanhef geautomatiseerd staat op
Beste #NAAM#,

#NAAM# moet dan gekoppeld zijn aan de voornaam die mensen hebben gegeven tijdens het inschrijven op jouw emaillijst.

Coen Tuerlings
Coen Tuerlings
9 years ago

Na een tip van Nisandeh over deliverability; “deliverability should be the main criteria” ben overgestapt naar een nieuwe mailinglist provider, sendpepper.nl Deze gaat veel verder dan de gangbare geautomatiseerde emails systemen ( Mailchip, YMLP, Aweber etc.) Het is meer een alles-in-één marketing tool, speciaal ontworpen voor experts en coaches die informatie online verkopen. Super… echt een aanrader…

Evert Onink
8 years ago
Reply to  Coen Tuerlings

Hoi Coen,
Ik mail nu nog alles handmatig, maar sinds mijn mailbestand begint te groeien heb ik behoefte aan goede software die mij daarbij helpt. Jij werkt nu al even met jouw nieuwe systeem.
Kan je mij dat aanraden en kan je mij er meer over vertellen?

Groet,
Evert

Enrico Lammers
9 years ago

Ik ben pas vanaf 01-06 overgestapt op een nieuwe website, inclusief twee wekelijkse blog, maandelijkse nieuwsbrief via Aweber, Facebook etc. (à la Business Bootcamp).

Vwb de e-mail lijst: Ik merk aan heel veel reacties hierboven dat ze niet met Aweber werken, want het is exact zoals Nisandeh aangeeft: “double opt-in”. Ik kan dus zelf geen e-mail adressen in de lijst zetten, al heb ik er 1000 in mijn hand. De mensen moeten zich zelf inschrijven en dan nog nog eens op een bevestigingslinkje drukken (zelfs dat is niet bij iedereen duidelijk). Wat wel een groot voordeel is, is dat de mensen die zich inschrijven dat bewust doen. Mijn lijst is dan kwantitatief niet zo lang, maar kwalitatief wel goed. Verder zal ik geen problemen hebben met melden van spam (de nieuwe wetgeving #CoenTeurlings?) Ik heb heb sinds de start geen enkele uitschrijving, wel steeds meer inschrijvingen.

Mijn lijst zal ook nooit heel groot worden, want ik zit in een conservatieve, specialistische markt: Chemische Industrie (social media is niet of nauwelijks gebruikt). Ik zie dat juist als een voordeel om mijn hoofd boven het maaiveld uit te steken en op te vallen. En dat lukt nou weer wel: Hoewel ik er nog niet direct nieuwe business uit gehaald heb zie ik wel de aandacht toenemen. Zo wordt een van mijn blogs in het komende nummer van de Nederlandse Procestechnologen (=beroepsvereniging in mijn vakgebied met veel leden in mijn doelgroep 😉 ) geplaatst.

Verder werk ik aan een gratis e-book dat mensen krijgen als ze inschrijven op mijn nieuwsbrief. Ik verwacht dat de manier waarop het is geschreven en de titel (Hoezo niet sexy?) reacties uit die wereld (positief of negatief, maar reacties) zal oproepen. Hopelijk stijgt het aantal inschrijvingen dan verder.

Willy Triest
9 years ago

Iedereen hartelijk dank voor de vele goede informatie in deze blog. Vooral het linken van een nieuw blogartikel met de mailinglist, de farewell-pagina en de aanmeld-button gaan we dadelijk implementeren!

Bene Bailleul
9 years ago

Bij het lezen van jullie waaardevolle informaties, komt bij mij een nieuwe vraag naar boven:

– welke (mail)programma gebruik je? (om jouw nieuwsbrief te versturen)
– waarom juist dit?
– wat kost het?

Alvast bedankt hoor 😉

Nisandeh Neta
9 years ago
Reply to  Bene Bailleul

Hi Bene,

We’ve used several different programs in the past, and are moving to a new one these days.

The one I recommend is Aweber.com
It has the best deliverability I encountered (amount of emails that actually get into subscribers mailboxes).
And it is easy to use (after you got used to it).
They have a one month trial (for $1) and later it cost $19 for up to 500 subscribers, $29 for up to 2500 subscribers, etc…

If you already have a big list, Aweber will force you to import it with double opt-in, which is a pain in the xxx
In that case, you might want to consider iContact.com
I think their pricing is similar, but I like them less from point of functionality and deliverability.

I hear a lot of good things about MailChimp.com – but I have no experience with…

Hope that helps, Nisandeh

Wilko van der Ploeg
9 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

: I used to run my ‘own’ autoresponder, but because the system load became too heavy I splitted my list in 5 and tested each part of the list with a different autoresponder (and there are tricks to import in AWeber without confirmation email ;)).

And when comparing complexity, deliverability and pricing, I must say for me MailChimp was the most satisfying… It misses a lot of options iContact has, but on the other hand, it’s quite intuitive and easy to use…

Although I also heard other people say that MailChimp might be intuitive, but it’s not their intuition 😉

End of the story: My whole list is now imported in MailChimp and I’m very satisfied…

Coen Tuerings
9 years ago

: I’m using YMLP for several years now because of the price, possibilities (open rate, click-trough rate, link to social media etc.) and the easy list management. The whitelist agreements are good to ensure deliverability.

With Aweber i’m forced to sign in with double opt-in… I work with different channels to get prospects, from printed materials, joint venture occasions, migrating from other services… Why should consumers be forced to go to opt in again?

If we were forced to send a customer to a website to opt-in to the email list again, then we would be seeing fewer on the list…

Does Aweber has more benefits from your point of view?
Can you mention some?

Warme regards,
Coen

Coen Tuerings
9 years ago
Reply to  Coen Tuerings

: Thanks Nisandeh, I’ll check in to search online reviews. Can you mention your new “email” service? Would love to check in on that one too…

Nisandeh Neta
9 years ago
Reply to  Coen Tuerings

It’s not an “email” service… it’s a lot more.
We started using OfficeAutoPilot, which is quite comparable with the market leader: InfusionSoft

Coen Tuerlings
Coen Tuerlings
9 years ago
Reply to  Coen Tuerings

Thanks,
It looks similar to tripolis. Lot’s of possibilities.
They have a small “brother” email service Yeshello that can be easily upgraded to tripolis bigger services. It’s still on my “someday” list.

I’ll check OfficeAutoPilot out.
Thanks for sharing

Bene Bailleul
9 years ago
Reply to  Coen Tuerings

, Wilko & Coen: thanksa lot you for all your valuable informations.
I’ve now a shortlist of 3: Aweber, iContact and MailChimp.
I don’t like the double opt-in. 😉

Nisandeh Neta
9 years ago
Reply to  Coen Tuerings

I like Aweber mainly for deliverability, Coen.

People don’t really get this…
Most of the services claim 97% or more deliverability – when in reality it’s less than 80%.
That means that from every 100 emails sent less than 80 ever arrive at the subscribers’ inbox.

We don’t use Aweber anymore as our list size and campaign complexity grew way beyond Aweber’s (and comparable services) capabilities.
But for smaller lists (up to 20,000 subscribers) and basic functionalities (lead capture, autoresponders and newsletter distribution) – Aweber is great.

I must confess that I don’t have the current deliverability statistics today to any of these services…
So you might want to do a little research online to find reviews.
But again… deliverability should be the main criteria…

Coen Tuerings
9 years ago
Reply to  Coen Tuerings

: Holy shxx… this is indeed a lot more…
Next level… thanks for this wake up call 😉

Peter Blokland
9 years ago
Reply to  Bene Bailleul

Hey Bene,

Ik gebruik reeds geruime tijd constantcontact. Gemakkelijk in gebruik, goed tutorials en vergelijkbaar met mailchimp en aweber;
Als je minder dan 1000 contacten heb denk ik dat mailchimp gratis is. Misschien ook het bekijken waard.

Bene Bailleul
9 years ago
Reply to  Peter Blokland

@Kees, Wilko en Peter: dankjewel voor jullie waardevolle informaties.
Het wordt duidelijker en duidelijker, de mist trekt wat weg.
En de leek (die ik ben) kan binnenkort starten. 😉

Anneke Verdonschot
9 years ago
Reply to  Bene Bailleul

Hallo Bene, Je reactie viel me op. Omdat ik vermoedelijk (zeker weten) een nog grotere digibeet ben, ben ik nieuwsgierig naar je wegtrekkende mist. Ik zou je willen vragen, waar begin je het eerste mee en wat doe je dan? Klopt het dat je eerst je blog begint en er dan pas een optin page aan plakt. Of verkrijg je de beroemde “money-list op een andere manier?

Ik zou het heel erg op prijs stellen als je me wilt antwoorden.
Dank je wel Veel succes, Anneke

Bene Bailleul
9 years ago

Dag Anneke en uiteraard ook alle andere lezers,

Ik had al een blog, om eerlijk te zijn een slapende blog (mensenorganisatiecoach.com/).
Sedert de oproep van Nisandeh voor zijn seminar over Social Media, ben ik terug begonnen elke week een artikeltje te plaatsen en dit om me terug warm te lopen.
Gisteren ben ik begonnen met het experimenteren met MailChimp, ttz enkele van mijn eigen mailadressen en een test-tekstje doorsturen, kijken wat het doet.
Toch wel interessant en boeiend.

Binnenkort start ik met mijn nieuwe remarkable product ‘School voor Leiderschap’.
De site voor dit product zal ook een blog bevatten.
En hier wil ik dan de MailChimp ook aan koppelen.

Tussentijds maak ik eveneens een mailinglijst van mijn ‘target audience’ opmaken vanuit mijn adresboek, ttz leidinggevenden, managers, werkgevers, ….

Da’s hoe ik het momenteel aanpak.
Help ik jou hiermee verder?
Graag antwoord ik op bijkomende vragen.

Welke tips hebben jullie nog om dit nog beter aan te pakken?
Alvast bedankt.

Zonnige groetjes en tot zaterdag (Business Bootcamp), Bene. 😉

Kees van der Stel
9 years ago
Reply to  Bene Bailleul

Hallo Bene,
Ik gebruik Mailchimp. Werkt prima. Goede statistieken. In begin was het even wennen, maar je een heleboel keer testen voordat je de mail daadwerkelijk verstuurd. Het importeren van mijn list vanuit excel verliep heel soepel hoewel ik het niet zelf heb gedaan.

Het is gratis tot vele duizenden mails per maand. Een klein nadeel is dat dat gratis betekent dat Mailchimp onderin de mail haar eigen logo zet op iedere mail die je verstuurt.

Groet, Kees

Wilko van der Ploeg
9 years ago

@Kees : Zelf zie ik het ‘Mailchimp’ logo niet als een echt nadeel… integendeel. Met 4500 mensen op mijn lijst, behoor ik al langere tijd tot de categorie die moet betalen, maar desondanks heb ik het logo onder in mijn mail staat… en mijn maandelijkse kosten voor Mailchimp worden ruimschoots betaald vanuit de ‘Chimp Rewards’….

Wat ik inderdaad heel sterk vind aan MailChimp, maar de meeste andere autoresponders hebben dit ook, is dat je kunt ‘zien’ hoeveel mensen je mail hebben geopend en ook doorklikken. Een prima graadmeter om te zien hoe goed mijn mail is : Openen veel mensen het, maar klikken er weinig door, heb ik een geweldige titel, maar is de tekst verder knudde… Wordt de mail nauwelijks geopend, maar klikken er veel mensen door, weet ik, dat ik met een betere titel een enorme conversie zou hebben gehad… En ligt beide hoog -zoals mij vandaag bijvoorbeeld met mijn nieuwsbrief overkwam- weet ik, dat ik het goed gedaan heb…

Maar door gericht te spelen met de tekst van de mail en de onderwerp regels, kun je dank zij de statistieken veel leren van je eigen kwaliteiten om sales teksten te schrijven.

Kees van der Stel
9 years ago

Hi Wilko,
Ik sprak over een nadeeltje, niet echt relevant. Maak het aub niet groter dan het voor me is.

Ik ben minstens zo fantastisch in mijn coachingwerk als jij in jouw werk (geleerd op het Business Bootcamp: ‘I’m a fastastic coach….yes I am!’) en ik schrijf naar mijn bescheiden mening 😉 sterke en relevante blogs, maar ik besef me dat het even tijd kost voordat dat bij iedereen doordringt…. Zo’n dikke mailinglist als jij heb ik nog (lang) niet.

Groet, Kees

Wilko van der Ploeg
9 years ago

@Kees: Ik ontvang je nieuwsbrief en hoewel ik moet bekennen, dat ik niet altijd doorklik (wel altijd open), lever jij naar mijn mening waardevolle informatie…
Dat je een fantastische coach ben twijfel ik dus ook helemaal niet in twijfel… begrijp alleen even de context met een Mailchimp tip niet 😉

Overigens dat ‘nadeeltje’ maak ik niet groter… het is meer dat ik door jouw opmerking werd getriggerd, om er op te wijzen dat dit nadeel ook een voordeel kan zijn. Ik bespaar hierdoor toch een leuk bedrag per maand

Frank Janssen
8 years ago

Gelukkig heb ik de blogging master class gevolgd.

en de tips uitgevoerd!

ik zou dus niets anders doen als ik wist dat elke opt-in een klantwaarde heeft van €1,000

ik plaats wekelijks een blog post over online marketing en stuur een korte nieuwsbrief naar mijn database.

Mijn database is niet groot, maar groeit elke week wel een beetje.

Gelukkig wordt mijn nieuwsbrief door gemiddeld 50-60% van mijn lezers gelezen.

Het record is zelfs 75%

Ik heb trouwe lezers. Dus de lijst gaat vanzelf groeien

Marijke Willems
8 years ago
Reply to  Frank Janssen

Dat klinkt als mooie resultaten! Het maakt voor mij inzichtelijk dat niet alleen het implementeren maar ook het meten van resultaten en het stellen van doelen erg belangrijk is.

Kees van der Stel
9 years ago

Inderdaad is mijn e-mail list mijn belangrijkste zakelijke bezit.

Aan de opbouw van de lijst heb ik veel aandacht gegeven en ik vind het tijdrovend monikkenwerk, maar ik weet dat het cruciaal is.

Sedert juli 2012 stuur ik elke twee weken een blog (met toegevoegde waarde!) aan mijn lijst. Alles met voornaam vanzelfsprekend. Vorige week stuurde ik alweer de negende blog.

In het derde kwartaal waren er betrekkelijk veel uitschrijvers. De laatste twee keer is dat gelukkig sterk verminderd en de uitschrijvers zijn ruimschoots gecompenseerd door nieuwe inschrijvers, maar daar heb ik dan ook extra veel (heel veel) aandacht aan besteed en ik vraag aan ieder nieuw contact (al dan niet via de sociale media) toestemming om mijn blogs te sturen.

In het mailprogramma wordt nauwkeurig bijgehouden wie de mail opent en wie er op een link klikt. Dat vind ik niet altijd verheffende informatie. Het aantal non openers is bijvoorbeeld nog een stuk hoger dan het aantal openers en ik hoop vurig dat het aantal clicks nog flink gaat toenemen. Ik heb al wel een aantal goeie reacties op de blog, maar het aantal reacties wisselt nogal per blog. Voor een pay off met nieuwe coachingklanten is het nog te vroeg………

Ik ben er absoluut van overtuigd dat mijn blogs voor conversie naar nieuwe klanten gaan zorgen en heb daar alle vertrouwen in. Het kost alleen tijd en die tijd gun ik mezelf. Ik mijn laatste blog schreef ik: ‘Laat alle verwachtingen los ook al duurt het een jaar.’ Dat doe ik dan vanzelfsprekend zelf ook …;-).

Jullie weten me wel te vinden als je je wilt inschrijven…..

Be the change you want to be and implement the change you want to reach. Kees

Saskia van Velzen
7 years ago

Onder iedere mail heb ik wel een bericht staan met een mogelijkheid om in te schrijven. Mensen krijgen van mijn dan gratis het boek “lachen zonder reden” in pdf. Verder merk ik dat ik toch te weinig vraag, daar zit nog een zekere schroom waar ik me absoluut overheen mag zetten.

Martijn Baltes
9 years ago

Ja, het is een interessante ontdekkingstocht.

Zorg inderdaad voor artikelen die voor iedereen in je lijst waardevol zijn.

Ik hou 1 lijst aan, maar maak wel onderscheid in de manier waarop ik mensen toevoeg aan de lijst.

Mensen die ik zelf toevoeg, krijgen van mij een mail waarin ik aangeeft dat ik zo vrij geweest ben om ze toe te voegen aan de adreslijst van mijn blog. Altijd met de opmerking dat ze zich eenvoudig kunt afmelden als ze de mails niet interessant vinden. Daarnaast ook het verzoek of ze andere mensen willen tippen die baat hebben bij mijn tips.

Het werkt, zolang je maar de intentie hebt om waarde te leveren. En dan is een kleine promo ook geen probleem.

Dieneke Klarenberg
9 years ago

Waar ga je over schrijven. Er staat al zoveel online. Soms lijkt het wel of alles al gezegd is. Tja; focus en toch doorzetten. Komt goed.

Fenna Janssen
9 years ago

Dank voor de tips. Pas sinds sept 2012 stuur ik inhoudelijke blogs / inpsiratiemails. Met foto’s of plaatjes over actuele onderwerpen. Ik krijg daar nu veel positieve reacties op. Voorheen stuurde ik alleen een gepimpte nieuwsbrief met aankondigingen van mijn workshops etc.

De komende blogs ga ik nogmaals checken op ‘overdeliver’ en waarde voor mijn lezers.

Astrid Tuinder
8 years ago
Reply to  Fenna Janssen

Ik ben pas begonnen aan een blog en heb voor mijn gevoel nog niet genoeg value om ook aan een mailinglist te beginnen (ik kan ze nog naar niets verwijzen).
het lijkt mij wel een goed idee om nu alvast te beginnen met een email-lijst samen te stellen.
Op het moment dat ik dan wel value heb, kan ik tenminste verwijzen.

Paul van Aarle
9 years ago

Nog een leuke tip is: zorg voor een “nieuwsgierig makende” e-mail.

Zoals bijvoorbeeld: “Veel mensen weten niet wat hun belangrijkste bezit is binnen hun bedrijf..”

Dan wil je toch weten; wat is dat dan ?

Verklap dus niet waar het om gaat in je mail, maar zorg ervoor dat mensen willen weten waar je blog over gaat..

Mariken van de Loo
9 years ago

mijn lijst is groeiende zowel aan de warme leads kant als koude kant van mensen die inschrijven op mijn nieuwsbrief nadat ze mijn gratis magazine hebben gekregen.
Die 2 systemen gaan echter niet altijd samen, want hele warme contacten willen niet altijd een mailing ontvangen, omdat hun mailbox al vol genoeg zit.
Waar ik dus wel mee worstel is hoe ik die 2 stromen naast elkaar goed manage.
wie heeft er tips?

Nisandeh Neta
9 years ago

Hi Mariken,
Simply keep them as 2 lists…
For your ‘cold’ list keep sending a ‘newsletter’ as usual.
For your ‘warm’ list send less frequently, or on a ‘need to know’ base.

By the way… I would question your statement of: “hele warme contacten willen niet altijd een mailing ontvangen, omdat hun mailbox al vol genoeg zit.”

When you deliver value, they should ‘beg’ for more…

Mariken van de Loo
9 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

Dank voor je reactie. Tuurlijk, ik denk, en weet dat ik waardevolle content biedt op mijn blog/ nieuwsbrief, maar vind het echt een dilemma. Ik heb liever een goed contact waar al know & like is, dan een warm contact dat zich irriteert aan mijn mail en een know en dislike komt. Niet iedere klant is hetzelfde.
Ik vraag het dus wel bij iedere gelegenheid!

Bene Bailleul
9 years ago

Thank you Nisandeh for your valuable information about emailmarketing. Actually I’m analyzing my adressbook, LinkedIn & Facebook contacts to make a database.

Dankjewel Mariken voor de warme en de koude lijst.
Lijkt me ook interessant om hier rekening mee te houden bij het maken van mijn database.

Andere tips of jouw ervaring over emailmarketing blijven welkom.
Bv wat zeker niet doen?

Edith Nijhof
Edith Nijhof
7 years ago

Blog en website/ blog of website?

Wat ik me op dit moment afvraag is dit…
Ik had al een website. Ik leerde tijdens bijeenkomsten van Open Circles dat het belangrijk is om een blog te hebben en dat WordPress daar uitstekend geschikt voor is.
Nu heb ik mijn website nog en ook mijn WordPress-blog, beide zijn ondergebracht bij dezelfde provider.

Ik kom er gaandeweg achter dat het erop lijkt dat ik mijn website eigenlijk niet meer nodig heb omdat WordPress me alles biedt wat ik lijk te wensen (de blog is in ontwikkeling).

Het lijkt erop dat ik ook geen provider meer nodig heb. Het lijkt erop dat het ook niet meer noodzakelijk is om mensen via mijn WordPress door te sluizen naar mijn website.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee en je gedachten hierover?

Ik leer graag van jullie en alvast zeer bedankt voor je reacties.

Esther Molenaar
7 years ago
Reply to  Edith Nijhof

Hoi Edith,

Ik heb een website/blog. Dit is een geheel net zoals deze website van Business Bootcamp.

Wat ik je wel kan adviseren is je WordPress blog op je eigen domein te plaatsen. Je hebt dan nog steeds een provider nodig. Wanneer je jouw bog op je eigen domein zet heb je veel meer mogelijkheden dan een WordPress blog bij WordPress.org.

Van je blog maak je in principe ook gewoon je website. Je kunt namelijk meerdere pagina’s aanmaken.

De website van Business Bootcamp is er een mooi voorbeeld van. Kijk ook eens op mijn site van Tekst IQ. Die heb ik ook gemaakt met WordPress, wel volledig op mijn eigen domein.

Mocht je nu nog meer vragen hebben, neem dan gerust contact op. Ik help je graag met je vragen.

Yassir van Unen
7 years ago

idd een groot goed die lijst. Mijne is nog klein maar groeit wel degelijk gelukkig. ik ben er redelijk vroeg bij dus heb nog niet veel achterstand opgelopen.

Wilko van der Ploeg
9 years ago

Overigens, misschien nog een leuke tip voor mensen, die het ‘lastig’ vinden, dat soms iemand zich uitschrijft voor je lijst: Veel autoresponders bieden de mogelijkheid om een ‘Farewell’pagina te maken voor een subscriber die zich uitschrijft van je mailinglijst. Ik ben mij ervan bewust, dat mijn mailfrequentie (wekelijks) wat hoog is en voor sommige mensen TE hoog, dus als mensen zich uitschrijven, krijgen ze een pagina ‘Wat jammer dat je gaat… misschien vond je dat je te veel mail krijgt… maar als je je hier inschrijft, krijg je maar 1x per maand een mailtje’… en 1 op de 3 mensen die zich uitschrijft, schrijft zich alsnog in voor mijn maandelijkse lijst… ze lopen wat kortlopende acties mis… maar blijven wel op de hoogte.

Nisandeh Neta
9 years ago

Great tip, Wilko.
Thank you for sharing…

Yvonne van Loon
9 years ago

Wat een goede informatie. Ik merk dat ik de goede kant op aan het gaan ben. Ik stuur mijn wekelijkse e-mail ook bewust ‘s morgens vroeg weg. Op het moment waarop de meeste mensen bezig zijn met mails lezen. Via mijn database kan ik volgen wanneer e-mails worden geopend en op welke links er wordt geklikt.

Op dit moment ben ik ook bezig met een leuke actie voor mijn facebookfans. Hiermee trek ik ze naar mijn mailinglijst.

Marné van Veenendaal
9 years ago

Realiseerde mij dat de list het meest waardevolle bezit is.
En verzamel e-mailadressen en LinkedIn contacten.

Ik ga nu echt mijn blogs on line zetten….morgen komt de eerste en dan verplicht ik mij tot de tweede etc.

Kan iemand mij vertellen of je in AWeber ook kan zien wie je mail heeft geopend?

Ik bedank iedereen voor alle waardevolle tips.

Monique Batenburg-Heijmans

Het wordt tijd hier meer aandacht aan te geven. We hebben wel een aanmeld/follow button op onze blog van WordPress, maar nog niet op onze website. We moeten dit maar eens gauw gaan regelen.

Bedankt Nisandeh dat je dit weer eens onder de aandacht hebt gebracht.

Astrid de Heij
9 years ago

Pffff, ik geef graag en makkelijk, dus het valt voor mij nog niet mee om iets van andere mensen te vragen, zelfs als het gaat om een e-mail adres 🙂
Ik ga maar eens flink oefenen… mensen kunnen zich bij mij inschrijven voor een GRATIS ENERGIE HEALING en zo bouw ik een bestand op. Ik had in een korte tijd ruim 80 aanmeldingen.

wat denken jullie, is dit een goede manier? of zouden jullie het anders doen?

Wilko van der Ploeg
9 years ago
Reply to  Astrid de Heij

@Astrid : Of dit een goede methode is, weet je zelf het best: Hoeveel mensen die een gratis healing hebben gekregen zijn ook betalend klant geworden? Als dit genoeg is om je praktijk verder vol te boeken, heb je verder niets meer nodig lijkt me… is dit niet zo, dan moet je misschien ook denken aan methoden die minder arbeidsintensief zijn.

Het nadeel van een gratis consult, een gratis massage, een gratis ‘reading’ of wat dan ook, is dat jij zelf ‘noodzakelijk’ bent voor het afleveren van het product. Het kost jou tijd en die tijd die je besteed aan de levering van je gratis product kun je niet gebruiken voor de tijd om je klanten de helpen. Bovendien ben jij in gedachten al een stap verder dan je klant: Jij vraagt de klant al om tijd en vertrouwen in jou de investeren, terwijl hij misschien zo ver niet is. Een ‘digitaal’ gratis product waarin je bijvoorbeeld uitlegt wat je doet, waar het voor helpt etc. is laagdrempeliger, kost jou minder tijd… en aan het einde van je boekje, filmpje of wat dan ook kun je alsnog het aanbod voor de gratis healing doen.

Voordeel is dat het laagdrempeliger voor je klant is en voor het groeien van de lijst de groei niet afhankelijk is van jouw beschikbare tijd.

Liz Boers-Maynard
8 years ago

Does anyone else have this issue? I have lists of e-mails/ addresses etc everywhere – now I just have to put them all together 🙂
PLUS tidy up my boxes and books of contact details.

Meta Groot Antink
9 years ago

Heel herkenbaar die opmerking over dat je steeds meer ideeën krijgt als je eenmaal begint met bloggen. Ik zou iedereen wel willen uitkijken met gratis cadeautjes: ik kreeg op mijn samenvatting van de social media secrets zoveel aanmeldingen dat ik heel erg blij was dat ik mijn webmaster vooraf had ingeschakeld voor een autoresponder: ik was namelijk in eerste instantie van plan om alle mails persoonlijk te beantwoorden. Een goede les en een stimulans om vaker hulp in te schakelen voor al die extra technische dingetjes rondom mijn blog.

Bene Bailleul
9 years ago

Dag Meta,

Proficiat met jouw waardevol initiatief en vooral met het schitterende resultaat, mooie korte krachtige samenvatting.

Kan je die autoresponder voorzien via MailChimp of hoe doe je dat?

Groetjes en alvast bedankt hoor, Bene.

NB: hopelijk ontmoeten we mekaar zaterdag Business Bootcamp 😉

Ramon de Vries
8 years ago

Ik ben nog aan het nadenken over hoe en wat ik ga aanbieden als webdienst.

Maar tijdens het beehive spel heb ik gevraagd voor website beta testers.

Ik zal ze ook vragen of ze op mijn toekomstige mailing lijst willen komen.

Elfriede Krauth
9 years ago

Ik stuur sinds een jaar elke twee weken een email naar waardevolle tips op mijn website.

Wat ik ook als voordeel ervaar is dat het mij scherp houd, wat mijn klanten als waarde ervaren, en hoe ik het moet “verpakken” zo dat zij het als waardevol ervaren. Ik heb soms de neiging in een totaal ander “taal” te praten die niet bij hun aansluit. En daar werk ik dus elke twee weken aan.

Het heeft mij ook laten zien dat ik best veel te geven heb. Aan het begin van het bloggen was ik bang dat ik niet genoeg content heb, maar daar ben ik nu niet meer bang voor.

Verder zijn mijn waardevolle tips een soort online archief geworden waar ik klanten naar toe kan sturen als ze met een onderwerp te maken hebben dat ik al in een email besproken heb.

Ritska Van der Zee
9 years ago

Hoi Elfriede,

wauw wat een goede tip van jou!

“Verder zijn mijn waardevolle tips een soort online archief geworden waar ik klanten naar toe kan sturen als ze met een onderwerp te maken hebben dat ik al in een email besproken heb.”

Ik had daar nog niet eens bij stil gestaan. Ik deze tip zeker oppakken in mijn eigen praktijk!

Tx voor de inspiratie!

sprankelende groet,
Ritska

Moon Tummers
9 years ago

Je communiceert op die manier op je website meteen dat je vakkennis en visie in huis hebt.

Astrid Tuinder
8 years ago

Ik sluit me ook aan bij Elfriede: het bewaren van je online-tips is een hele mooie aanvulling op mijn ‘schatkist’ van interventies en tips en truuks. Dank je wel voor je aanvulling.

Ritska Van der Zee
9 years ago

Hoi Nisandeh and everyone,

I was talking with a friend about starting a blog for her business and started to think. I am writing my blog once a month. I want to increase my blogging because I learned I have a lot more to share and I want to be more visible.

My question: Is it best to change my schedule to once a week or once every other week? And what’s the impact?

Sparkling greetings,
Ritska

Nisandeh Neta
9 years ago

Hoi Ritska,

It’s not so much about your frequency of publishing, but about the willingness of your list to read and engage with your blog.

Remember – the idea is that as soon as you publish a blog, you invite your list to read it and join the conversation (just like we do with this blog).

If you see that they’re engaging regularly once a month with your blog, then go for twice a month.
Send them the newsletter every time a new blog post is out, and get them used to the new rythme.
If you deliver lots of value, they should be excited to get it twice a month.

And so… if all works well, a few months later you can move to once a week.

From my experience – the more value you give, the more often you give it – the faster your business will grow.

Ritska Van der Zee
9 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

Hoi Nisandeh,

Thank you for your answer! Now I know how it works and that I look at the reactions of the people who read and participate at my blog, I can make a better decision. I did not know if I could change the rhythm after a few months and where to look for. Now I know. Thanks! I am aware to give my readers as much value as I can. I will ask them in a few blogs time If they are content or if I need to do something more/else. It’s a good start.

My next goals is more people on my mailings list. I’m working hard to get that done!

Thank you so much!

Sparkling greetings,
Ritska

Anneke Panella-Drijver

Dit blog blijft mij echt verbazen. Weer lees ik iets dat ik nog niet eerder had gezien. Ik ga per direct onder mijn maitljes een call to action zetten voor het inschrijven op mijn nieuwsbrief.

Enrico Lammers
9 years ago

By the way: Ik gebruik het gratis e-book en het commentaar daarop om het verder uit te werken en als een betaald (e-)book uit te gaan geven. Het is dus tevens een “try-out”. Ik heb het laten proeflezen door niet techneuten en kreeg positieve feedback:

“Mooi gedaan hoor! De (mogelijke) zwakte (de naam procestechnologie) gebruiken & omzetten naar een krachtige intro. Spitsvondig.”

“Ik vind het TOP. Als ik als pret-pakketleerlinge al enthousiast kan worden….!”

“Goed dat je vervolgens over persoonlijke ervaringen spreekt, dat maakt het tot een verhaal, een belevenis in plaats van enkel
droge stof en precies wat deze wereld mist. Een leuke anekdote die ook nog begrijpelijker maakt. Cool!”

Monica van der Knaap
9 years ago

Ik verheug me erg op het weekend!
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Monica van der Knaap, 46 jaar. Ik ben in september mijn eigen praktijk gestart, in Rotterdam / Nesselande, als gewichtsconsulent, aan huis. Volgend jaar wil ik mijn studie Vitaalcoaching afronden waarna ik preventief klanten kan begeleiden naar een gezonde leefstijl, waarbij ik naast gezonde voeding ook kijk naar gezonde beweging en het spirituele welbevinden. Ik heb gemerkt dat mond-op-mond-reclame erg traag werkt. Mijn hoop was op het nieuwe jaar met veel nieuwe aanmeldingen, maar dat viel vies tegen. Veel bekenden blijken liever een dieet te proberen. Het nadeel bij mij is dat mijn beroep relatief onbekend is in tegenstelling tot het beroep van dietist. Wie heeft er goede ideeen voor mij?

PS Hoe plaats ik een foto bij mijn naam (daar begint mijn te leren pr-vaardgiheden al mee)

Anneke Verdonschot
9 years ago

Hallo Monica, Ik ben ook een beginneling, maar als je klikt op http://www.gravatar.com, kun je er zo een foto op plaatsen en die werkt, niet te groot alleen van je lachende gezicht. Dus geen familiefoto of iets dergelijks.

Ik ben jaren yoga docent geweest en denk wel eens…had ik maar meer geweten van het idee passief inkomen. Als je enkel één op één werkt, worden je inkomsten niet groot genoeg voor later.

Misschien kun je overwegen een online cursus op te zetten?
Ik hoop je op deze seminar te ontmoeten, Anneke

Marij Gosker
9 years ago

Ik vind het in ieder geval waardevol wat hier gezegd wordt. Ik ben zelf net begonnen met het geven van een nieuwe cursus en deze informatie is dus waardevol om te proberen om mijn klanten bij me te houden. Het moeilijkste is eigenlijk de waardevolle inhoud vind ik. Bedankt voor de tips.

Coen Tuerings
9 years ago

Het voelt als een goed idee om onze email kort te houden en de klanten te verwijzen naar de blog om verder te lezen.

Echter zijn de linken in een langere email tekst heel waardevol. Ieder klik op een link wordt geregistreerd en kunnen we eenvoudig uitlezen. Zo zien we waar de interesse naar uit gaat en welke klanten dit zijn. Hierdoor kunnen we onze focus (ver)leggen naar de interesse van de klanten.

Hoe registreer je deze waardevolle informatie in je blog als je klanten bv geen commentaar leveren?

Marloes van der Kamp
8 years ago

Hmm, stap voor stap dan maar, te beginnen met het beter en duidelijker weergeven op mijn website dat mensen zich kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief en dat het waarde heeft…
genoeg geblogd voor nu, werk aan de winkel…. 🙂

Evert Onink
8 years ago

Met de website, twitter en bloggen bereik je meestal de mensen die je al kennen of die je toevallig op een netwerkbijeenkomst tegen het lijf loopt.

Wij hebben afgelopen winter 17 dagen op een kerstmarkt gestaan met onze borduurmachine en alle bijbehorende attirbuten.

Aanbod: ter plaatse borduren van namen etc. op handdoeken, babyartikelen en dergelijke. Liep als een trein. Daarnaast kon men het aantal steken van een groot borduurwerk raden. Op het deelnemersformulier ook het mailadres laten vermelden. Leverde 364 nieuwe mailadressen op van mensen die ons, onze werkwijze, onze producten en onze kwaliteit hebben gezien.
Dus weer 364 nieuwe mailadressen om de concacten warm te houden.

Groet,
Evert

Astrid Tuinder
8 years ago
Reply to  Evert Onink

Dank voor je tip om inderdaad contacten warm te houden en te reageren op mensen die (digitaal) bij je zijn geweest. Dat heb ik nog niet genoeg gedaan, maar ga dat wel doen.

Arnaud van der Veere
8 years ago

Mogelijk heb ik de doelstelling niet goed begrepen maar ik ben verzekerd van het antwoord ; de gezondheid is je belangrijkste zakelijke bezit. Zonder een goede gezondheid kan geen mens goed functioneren dus alle andere onderwerpen zijn ondergeschikt aan dat ene niet te controleren alles overheersende ; de eigen gezondheid!

Manuela van Prooijen
9 years ago

Inderdaad een goudmijn, een goede e-maillijst. Ik merk dat ik aan iedere nieuwsbrief wel een opdracht overhoud. Het zijn voor mij vooral bestaande klanten die MEER willen en door de nieuwsbrief getriggerd worden om dat dan ook te vragen.

Hannie Mommers
9 years ago

Ik kan niet zeggen wat ik anders zou doen – sinds afgelopen januari (mijn eerste Business Bootcamp) ben ik al heel veel dingen anders gaan doen.
Wat ik heb gemerkt is dat er inderdaad mensen uitschrijven nu ik de frequentie van mijn updates aan het verhogen ben, maar ook dat ik meer comments op mijn blogposts krijg. Ik ben nog bewuster dan voorheen bezig met te schrijven voor de behoefte van de lezer, dus daar wilde ik maar gewoon mee blijven doorgaan.
🙂
xxx

Reinier Bloem
Reinier Bloem
9 years ago
Reply to  Hannie Mommers

Beste Hannie,

Als mensen uitschrijven die niet in je doelgroep zitten is dan is dat goed. Dan wordt de kwaliteit van je list steeds beter. En dat lijkt zo te zijn omdat je steeds meer reakties krijgt op je blog.

Anne Goldsmits
8 years ago

Bij het lezen van de stelling;

vraag erom in iedere e mail. Ben ik gelijk gestopt met het lezen van het blog…..moest natuurlijk gelijk implementeren!!

De rest had ik al, nu alleen nog vragen op netwerkbijeenkomsten.

Daarnaast behoeven punt 3,5 en 6 ook nog enige aandacht….

Mooi leer moment weer! Bedankt

Martine Verweij
7 years ago

Ik heb nu 1 opt-in op mijn homepagina staan, maar ik wil meer opt-ins maken. Een stuk of 15 lijkt me wel ideaal. Hoe meer waarde ik gratis geef in ruil voor een e-mail adres, hoe groter mijn lijst wordt.

Marijke Willems
6 years ago

Ik ben zo nieuwsgierig of het gelukt is ze te realiseren en hoe je aan inspiratie komt om er zoveel te ontwikkelen 🙂 Voor best lastig te bepalen wat je gratis weg geeft en waar je voor laat betalen.

Monique Egberts
Monique Egberts
9 years ago

Wat een geweldige tips allemaal, ik ben hier zo blij mee!

Mijn tip voor nieuwsbrieven en blogs is om het vooral leesbaar te houden. Dus: duidelijk lettertype, niet al te klein, duidelijke kleuren zonder schreeuwerig te zijn. Het moet lekker leesbaar zijn, zonder inspanning.

Greta van Buuren
9 years ago

Wow! I’m impressed with all the value and practical tips & tricks on this page. Makes me silent and aware what my next investment will be…. 🙂 Thanx you all….. Greta

Andrea Cusinello
Andrea Cusinello
8 years ago

Wat heb ik gedaan:
– OPT-In met een gratis video-cursus “Verlaag je stress in 5 min.”
– Onder iedere mail die ik verstuur staat een rode opvallende tekst “stress verlagen in 5 minuten per dag”: GRATIS VIDEOCURSUS”
– Op mijn facebook pagina staat ook dezelfde aanmelding formulier
– Ik promoot dagelijks via social media.
Ik ben nu ongeveer 2 maanden bezig en mijn mailingslist via de opt-in is alleen van 5 mensen gegroeid.
Hebben jullie betere tips of idee?

Monique Egberts
Monique Egberts
9 years ago

Om meer abonnees te krijgen kun je kadootjes geven…een nieuwsbrief, video, e-book, kerstwens, bijeenkomst, facebooklink, etc.
Uit het oog is immers uit het hart!

Astrid Tuinder
8 years ago

Ik vind het geven van cadeautjes nog wel een beetje lastig. Ik geef kindertherapie en heb nog niet helemaal door wat ik dan aan extra’s zou kunnen geven. Ik zat te denken aan een artikel dat ik heb geschreven… maar verder kom ik nog niet. Ben heel benieuwd waar jullie allemaal mee komen…

Hester Verschoor
7 years ago
Reply to  Astrid Tuinder

Hoi Astrid,

Is er een onderwerp wat veel voorkomt bij kinderen die jij in therapie hebt of hebt gehad? Dan kun je daar wellicht iets over schrijven? Het probleem en hoe ouders daarmee om zouden kunnen gaan? Of misschien kun je een algemeen verhaal schrijven over hoe je problemen bij je kind kunt signaleren?

Ik hoop dat je hieraan wat hebt of zelf op ideeën komt?

Succes!

Wilko van der Ploeg
9 years ago

Het klinkt misschien vreemd, als je bekijkt wat ik met mijn bedrijf doe, maar mijn meest waardevolle bezit is mijn schrijftalent. Zonder dat, zou mijn eboek niet zo aanspreken (en ik krijg iedere keer weer te horen, dat het zo leuk is), zou mijn blog mensen niet aanspreken en zou niemand de moeite nemen zich in te schrijven voor mijn mailinglijst… Sterker nog, zonder mijn schrijftalent, zou ik hier op de Business Bootcamp Blog in de commentaren alleen een zeurpiet zijn… die iedere keer weer zo nodig zijn mening moet verkondigen…

Zonder mijn lijst, zou WordXPression nooit hebben bestaan. Ik moet het heel letterlijk van mijn mailinglijst hebben… het bouwen van een relatie met een potentiele klant is een proces wat tijd kost… en vooral lang en veel waarde bieden… Maar als ik niet zou kunnen schrijven, zou de aandacht al snel verslappen… en zouden mijn nieuwsbrieven (die ik eigenlijk geen nieuwsbrieven mag noemen) niet worden gelezen… Dus hoe ik het ook bekijk… ik heb WordXPression omhoog geschreven.

Binnenkort is mijn blog jarig… bestaat hij twee jaar. Ik loop al na te denken, hoe ik dit moet vieren!

Ben Oostrum
8 years ago

* Plaats een inschrijfformulier op je website; heb ik al maar levert weinig op
* Vraag erom in elke e-mail die je stuurt; ga ik doen
* Vraag erom elke keer dat je een deal sluit; ga ik doen
* Vraag erom tijdens netwerkbijeenkomsten; ga ik doen

Toch weer wat om te implementeren : )

Andrea Cusinello
Andrea Cusinello
8 years ago
Reply to  Ben Oostrum

Hallo Ben,

Ik denk dat aanmelden op je nieuwsbrief niemand (of beter weinig mensen) zal doen.
Als jij in een Opt-in zet waar je een gratis e-book, video-cursus… weggeeft dan heb je meer kans op reactie.

Ik ben benieuwd, wat is je Opt-In product, heb je hem al?

Rob van Overbruggen
9 years ago

@Mariken … en anderen…
Ik zat exact met hetzelfde probleem de afgelopen week. Hoe hou ik mensen uit elkaar die ik wel een autoresponder stuur met waarde, en mensen die ik zelf op de lijst zet die niet om het ebook oid hebben gevraagd.

Ik heb het als volgt opgelost… 2 lijsten

Lijst 1 – Primaire lijst zonder autoresponder
List 2 – Lijst met autoresponder

Als iemand zich via de autoresponder aanmeldt dan wordt hij op allebei de lijsten gezet en ontvangt hij dus het boek.
Als iemand op een andere manier bij me komt dan staat hij alleen op lijst 1, en ontvangt hij (of zij) niet het ebook maar staat wel op de lijst.

Vervolgens als ik iets stuur stuur ik het naar allen, want ze hebben er altijd baat bij. De tip om de email kort te houden vind ik ook erg waardevol. Mensen klikken wel weg als het niet interessant genoeg is.

Coen Tuerlings
Coen Tuerlings
9 years ago

Het belangrijkste zakelijke bezit krijgt een update!!!

Vanaf 1 januari 2012 treedt de nieuwe Code E-mail in werking voor commerciële e-mail aan bedrijven en consumenten.

Er is nu één code voor zowel bedrijven als consumenten. De nieuwe code is opgesteld door DDMA en Thuiswinkel.org, in samenwerking met VNO-NCW en MKB Nederland.

De Stichting Reclame Code zal vanaf 1 januari 2012 controleren op naleving van de code. De code is te lezen via ddma.nl/wp-content/uploads/downloads/2011/09/Code-Reclame-via-Email1.pdf

Wilko van der Ploeg
9 years ago
Reply to  Coen Tuerlings

@Coen : Volgens mij leven we al in 2012 en is deze code dus al bijna een jaar in werking… of heb je je in het jaartal vergist en bedoelde je 2013 ?

Danielle van Rheenen
8 years ago

Recent heb ik mijn hele site vernieuwd en tegelijk overgestapt op een ander nieuwsbrief systeem. Langzaamaan stromen de aanmeldingen binnen maar ik heb de afgelopen weken/maanden maar 1 keer een nieuwsbrief verzonden.

Dit weekend ga ik er voor zitten en ga ik het wekelijks inplannen met een link naar de blog die ik elke zaterdag plaats. Ik ga n.a.v. dit artikel het heel anders aanpakken.

Andrea Cusinello
Andrea Cusinello
8 years ago

Hai Danielle,

mijn mening is dat een nieuwsbrief veel tijd kost en weinig oplevert.
Ik zou een krachtige mail sturen waarin je triggert je blog te lezen en in iedere mail een korte call to action naar jouw Front End.

Paulien van der Geest
9 years ago

Bedankt, dit is een waardevolle blog. Je was me een beetje kwijt aan het raken de laatste tijd…

Door de Business Blogging Secrets seminair hebben we nu een blog op onze website toegevoegd. Tot nu toe zijn dat ervaringsverhalen (reizen) en zijn er blogs in de maak met tips.

Ik vraag me wel een beetje af hoe vaak mensen dit willen ontvangen. Denk dat dat erg afhangt van je werkveld. Hoe interessant een blog ook, zelf vind ik wekelijks best veel.

Mariken van de Loo
9 years ago

Ik vind het heel sterk afhangen van je doelgroep. Ik heb redelijk wat abonnementen op digitale nieuwsbrieven. Bij de 1 kijk ik uit naar de wekelijkse content, bij de ander denk ik “jeetje weer??”

Ik zou als standaard kiezen: hoe vaak schat jij op regelmatige basis waardevolle content te leveren? Is dat 1x per maand, dan is dat prima. Is dat iedere 2 weken, ook goed. Het moet passen in jouw bedrijf. En in het begin is het wel even de discipline aanleren, maar voor je het weet is het een gewoonte.

Vraag het anders vooraf aan je doelgroep, of als je al een tijdje e-zines stuurt. vraag de feedback!

Ritska Van der Zee
9 years ago

Hoi Paulien,

Ik denk dat het eigenlijk niet belangrijk is wat jij ervan vind maar wat je doelgroep ervan vind. Ik ben het dan ook eens met Mariken; vraag het je doelgroep! Je kan ook naar de aan- en afmeldingen kijken op je nieuwsbrief om te achterhalen of er veel mensen afvallen doordat je wekelijks blogt. Ik ben er van overtuigd dat als je inhoud waardevol is dat wekelijks geen probleem moet zijn. Maar check het bij je doelgroep.

Sprankelende groet,
Ritska

Wilko van der Ploeg
9 years ago

@Ritska: Zelf merk ik, dat ik eerder geneigd ben nieuwsbrieven die ik wekelijks ontvang te openen… vooral als ze op vaste momenten komen (ik heb er bijvoorbeeld dinsdag eentje gemist van Saskia Frankena. He, Saskia… hoe is dat mogelijk!). Ik zal niet zeggen, dat ik ‘uitkijk’ naar de nieuwsbrieven, maar omdat ze wekelijk komen, verwacht ik ze… Nieuwsbrieven die maandelijks komen vallen bij mij een beetje als ‘verrassing’ op de digitale deurmat en ik merk dat ik minder snel geneigd ben hier op door te klikken. Helemaal als het blogtempo parallel loopt met het tempo van de nieuwsbrief: Als ik op een site kom met waardevolle informatie ‘klik ik graag door’… om meer te lezen. En als er te weinig te lezen is, ben ik natuurlijk zo weer weg.

Daarnaast is het zo, dat ik mij eerder af zal melden voor een maandelijkse, dan voor een wekelijkse nieuwsbrief: Hoewel ik de wekelijkse nieuwsbrief niet altijd open… de keren dat ik het doe, ‘raak ik er aan gewend’… en zal het bericht toch af en toe lezen…

Ik snap heel goed dat wekelijks bloggen een belasting is, helemaal als je niet van schrijven houdt, maar zelf probeer ik mijn klanten altijd voor te houden, dat wekelijks bloggen het best werkt.

Ritska Van der Zee
9 years ago

@Wilko,

Zo heb ik dat nog helemaal niet bekeken. Ik ben nog niet zo lang nieuwsbrieven aan het volgen en “merk’ nu “pas” de cadans die doordrukt in mijn agenda. Ik heb me hierdoor nooit gerealiseerd dat maandbrieven misschien minder aantrekkelijk zijn dan wekelijkse nieuwsbrieven. Op dit moment stuur ik maandelijks een nieuwsbrief met een link naar mijn blog. Misschien moet ik er maar eens serieus over nadenken om deze frequentie te verhogen. Zeker met het geleerde van dit blog in mijn achterhoofd dat ik 2 lijsten kan hanteren.
– Mensen die maandelijks mijn nieuwsbrief ontvangen
– Mensen die wekelijks mijn nieuwsbrief ontvangen
– In combinatie met de “farewell-optie”

Wilko; schrijf jij dan dus elke week een blog en combi met nieuwsbrief? En welke ontvangen de maandabonnees dan?

Sprankelende groet,
Ritska

Bene Bailleul
9 years ago

@Ritska en Wilko: schitterend om dit te willen delen.
Zelf moet ik nog starten met nieuwsbrief en bloggen was ik begonnen destijds en ga dit terug opstarten. Bloggen zou ik wekelijks willen doen.

En nieuwsbrief? ik lees hier wekelijks en/of maandelijks. Met voorkeur voor wekelijks (zie ook deze van Business Bootcamp).
Ik begrijp dat het ook goed is om 2 databases aan te leggen: warme contacten (= clients?) en koude contacten (= strangers?).
Wil dit ook zeggen dat het goed is om 2 nieuwsbrieven te hebben: eentje voor de warmen en eentje voor de koude contacten. Indien ja, hoe pak je dit verschillend aan? Inhoud, frequentie, …

Wilko van der Ploeg
9 years ago

@Ritska: Je kunt je blogposts ‘vooruit’ schrijven : Ik plan mijn posts altijd van te voren en schrijf er soms 3 of 4 op een avond met inspiratie… die ‘plan’ ik dan (op mijn eigen site heb ik een blogartikel hoe je dat kunt doen) in de toekomst… Je hoeft dus niet iedere week te schrijven… je schrijft alleen iets meer per maand :D.

Met MailChimp eigenlijk hetzelfde verhaal… dus ik zet veel al een maand of meer van te voren klaar… pas het alleen af en toe aan de actualiteit aan: Soms kan door een ontstane situatie een bepaald onderwerp meer actueel zijn…

Mijn maandelijkse subscribers krijgen een soort ‘samenvattings email’… met links naar alle artikelen van de voorafgaande maand en een ‘preview’ van wat komt… (plus iedere keer de call to action om toch maar weer per week te gaan ontvangen ;)).

Ritska Van der Zee
9 years ago

@Wilko,

Ik schrijf inderdaad mijn blogposts vooruit. Ik gebruik mailchimp om ze in te plannen zodat ik daar niet meer naar hoef om te kijken. En hootsuite om ze via twitter, Facebook en LinkedIn op mijn blog te attenderen….

Ik vroeg me alleen af hoe je dat deed met je maandelijkse mail. Ik vind jouw manier:

Mijn maandelijkse subscribers krijgen een soort ‘samenvattings email’… met links naar alle artikelen van de voorafgaande maand en een ‘preview’ van wat komt… (plus iedere keer de call to action om toch maar weer per week te gaan ontvangen ).

Erg goed idee. Dat ga ik ook toepassen. Bedankt Wilko!

Ps misschien moeten we elkaar eens een hand geven bij Social Media Seminar want heb het idee dat dat nog niet gebeurd is terwijl ik wel ingeschreven ben op je nieuwsbrief 🙂

Sprankelende groet,
Ritska

Ritska Van der Zee
9 years ago

Wauw wat heerlijk om te lezen dat ik e.e.a. al aardig opgepakt heb. Even een kleine *breaktrough voor deze soms onzekere jonge ondernemer! 🙂

1. Vraag altijd en overal
√Check 🙂 Plaats een inschrijfformulier op je website
√Check 🙂 Vraag erom in elke e-mail die je stuurt
√Check 🙂 Vraag erom elke keer dat iemand je winkel/kantoor binnenkomt
√Check 🙂 Vraag erom elke keer dat je een deal sluit
√Check 🙂 Vraag erom tijdens netwerkbijeenkomsten

2. Over-deliver
Hard aan het werk om mijn nieuwsbrieven waardevol te maken voor mijn doelgroep. Heb ze 2 maanden geleden input gevraagd en het werkt! Meteen nieuw contactmoment gecreëerd omdat ik nou het te ontwikkelen product ze kan aanbieden zodra het af is 🙂

3. Houd het kort
Ze moeten nog wel korter en de mail moet wel meer nieuwsgierigheid opwekken. Call to action voor mij!

4. Maak het bericht persoonlijk √Check 🙂

5. Maak je ‘call to action’ duidelijk √Check 🙂

6. Vraag om referrals
Doe ik al wel standaard in mijn mailing maar moet mijn systeem (geleerd in Business Bootcamp) verder uitbreiden
Call to action voor mij!

7. Maak het mensen gemakkelijk om zich af te melden
√Check 🙂

8. Leer van je ervaringen
Call to action voor mij! om beter te kijken naar mijn mailingslijst en de cadans te herkennen.

Ben het overigens eens met Renier en Hannie; ik heb liever een kleine goede mailingslijst dan een enorme mailingslijst met mensen die eigenlijk niet geïnteresseerd zijn en/of niet mijn doelgroep.

Moet zeggen dat de opmerking op Business Bootcamp dat je onderneming niets met je ego te maken heeft wel erg helpt in mijn ontwikkeling ook qua mailingslijst. “Failing forward” is ook zo’n goede eye opener geweest om gewoon aan de slag te gaan en te gaan durven schrijven. Gelukkig leer ik veel door veel fouten te maken tegenwoordig!

Ook briljant idee van Wilko (TX! Wilko) ik ga een ‘farewell pagina” maken met de mogelijkheid om je in te schrijven voor een maandelijkse nieuwsbrief.

Mijn volgende stap is mijn eBook (Ik ben druk bezig deze te schrijven). Ik verwacht door mijn gratis eBook (Hofboekje – hoe communiceer ik hoffelijk met mijn ex) dat de aanmeldingen voor mijn mailingslijst gaan toenemen! Je kan je alvast opgeven via mijn blog :-): vanderzeecoaching.nl/Blog/bekijken/Scheiding_is_geen_afscheid.

Sprankelende groet,
Ritska

Cindy Groeneveld
8 years ago

Wow, wat een waardevolle informatie hier! Zelf was ik al wel zo ver dat ik voor mijn beide bedrijven een facebookpagina heb aangemaakt en daarin mijn emaillijst heb ingezet om likes te krijgen, verkeer te genereren en een podium te hebben voor mijn mededelongen op beidE pagina’s. Een blog en nieuwsbrief durfde ik nog niet aan, maar nu ik al jullie tips lees krijg ik energie én vooral een beginpunt waarmee ik van start kan en zál gaan. Hartelijk dank allemaal!

Paul Steur
7 years ago

Ik had nog nooit een blog geschreven. Ik heb wel een website om mezelf te promoten, maar ben er door de Business Bootcamp van januari nu toch maar eens mee begonnen.

Een deel van de “weerstand” waarom ik er nog niet mee was begonnen, bestond uit het knagende gevoel dat ik niet echt iets interessants te melden had voor mijn doelgroep.

Maar dat bleek helemaal niet waar! Ik hoefde alleen maar even te graven in de opdrachten cq banen die ik heb gehad of in de opleidingen die ik heb gevolgd en de onderwerpen vielen me als rijpe appels in de schoot.

Vervolgens de strategie uitgezet voor de marketing. Voor eens per 2 weken gekozen. Mijn echtgenote Saskia hielp me met de bitly links in mijn tweets en lnked-in berichten, omdat zij toch al een aWeber account heeft. Handig, zo achter 1 voordeur :-).

Wel even denken over wat ik als waarde cq als bedankje te geven had wanneer ik een aanmelding op mijn blog zou krijgen. Vervolgens de website zodanig ingericht: met een blog pagina (plugin “blog_in_blog” is handig) en “geheime” pagina’s met de bedankjes waar men via de opt-in op terecht komt.

Inmiddels voor 3 blogs klaar staan voor publicatie (toch wel handig, haalt de druk er ook even vanaf) .

Nu nog even van het “alles zelf willen doen” houding afkomen, haha!

Ik heb overigens wel een lijst maar ben nog een beetje huiverig om die direct aan te schrijven over cq met mijn blog. Maar mijn allereerste blog werd wel al door 66 mensen gelezen en leverde al twee gesprekken op!!

Ik ben benieuwd naar de reacties van de volgende blogs!