Zeven tips voor succesvol zakelijk bloggen

20764 views | 156 reacties |
shares


Bloggen is een fantastische manier om gebruik te maken van sociale media om jezelf neer te zetten als expert – de persoon om-naar-toe-te-gaan wanneer iemand een probleem heeft dat jij kunt oplossen.

En bloggen is waarschijnlijk de beste manier om in contact en in gesprek te blijven met je prospects en klanten.

Maar… om effectief te bloggen is het belangrijk te weten hoe je dit het beste doet.

Hieronder volgen 7 tips die ik gebruik bij het schrijven van mijn blogs:

1. Schrijf voor je doelgroep
Wie is je publiek? Terwijl je schrijft, stel je voor dat een vertegenwoordiger van je doelgroep naast je zit. Hoe krijg je hun aandacht? Wat kun je schrijven wat hen gaat helpen om het probleem waardoor ze slecht slapen, op te lossen?

2. Focus je op de inhoud en help je lezers een werkelijk probleem oplossen
De kans is groot dat je weet hoe je je klanten kunt helpen een probleem op te lossen, anders zou je niet in business zijn. Je artikel dient in een behoefte te voorzien, anders is het niet relevant.
Bijvoorbeeld: Gebruik Twitter voor je Business

3. Geef waardevolle informatie, geen promotie
Een blog krijgt bestaansrecht door de waarde van de informatie, niet door de mate van promotie. Geef gratis weg en probeer niet te verkopen. Het is de uitgelezen gelegenheid om te laten zien dat je weet waar je het over hebt… door mensen te helpen een probleem op te lossen zet je jezelf neer als expert, en je verhoogt de kans dat ze jou bellen als ze iemand nodig hebben.
Zoals: Top tips over LinkedIn om je business te laten groeien

4. Bied je lezers de mogelijkheid om zich in het gesprek te mengen
Comments, enquetes en social media buttons moedigen je lezers aan om in gesprek te gaan met jou en met de anderen. Je doel is niet om je lezers iets te laten kopen. De conversatie, de betrokkenheid en de feedback zijn belangrijker. Betrokkenheid versterkt de relatie.
Neem een kijkje op: Het beste advies ooit over succes voor een goed voorbeeld van de kracht van comments.

5. Schrijf leesbaar
Je maakt de meeste indruk op mensen als je boodschap duidelijk overkomt. Je schrijven dient daarom eenvoudig te zijn, zodat je lezers je kunnen volgen en snappen waar je het over hebt. Schrijf gewone taal en vermijd jargon.

6. Schrijf regelmatig
Bloggen is vast niet je voltijdbaan, terwijl het consistent uitgeven van je blogs discipline en tijd vraagt. Discipline kun je leren, maar tijd moet je vrijmaken. Een manier om dat te doen is om altijd een blog vooruit te werken. Als je wekelijks een blog plaatst, zorg dat het blog van volgende week af is voordat je het blog van deze week plaatst.

7. Vraag je lezers wat ze willen
Het gebeurt vaak dat je blijft hangen in het soort informatie waarvan jij denkt dat het waardevol is. Echter, nadat je een paar maanden blogs hebt geplaatst is het belangrijk om je lezers te vragen wat ze willen. Aannames zitten er vaak naast, dus houd een korte enquete over je zakelijke blog om belangrijke feedback van je lezers te krijgen.
Kijk bijvoorbeeld op: Join the Conversation

Dit zijn mijn 7 tips voor succesvol zakelijk bloggen.
Ik weet zeker dat er nog veel meer goeie tips zijn, dus nu is de beurt aan jou.

Wat zijn jouw beste tips over bloggen?

Plaats jouw tips alsjeblieft in het commentaarveld onderaan deze pagina.

En neem dan de tijd om de tips van anderen te lezen, om nieuwe ideeën op te doen.

Tot slot

Als je meer weten over hoe je – naast bloggen – jouw klandizie en inkomen kunt laten groeien in de nieuwe economie….

Kom dan naar de Business Bootcamp, onze GRATIS 2-daagse training commerciële vaardigheden voor zelfstandige professionals.

Meer dan 20.000 ondernemers gingen je al voor en profiteerden van de praktische strategieën, tools, systemen en netwerkcontacten die ze in de Business Bootcamp hebben opgedaan.

Klik hier voor meer informatie en aanmelden voor de komende Business Bootcamp

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. Deel alsjeblieft dit artikel via de Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ knoppen, want… zo kunnen bevriende ondernemers in jouw netwerk óók van dit materiaal profiteren.

PSII. Wist je dat bloggen een cruciaal onderdeel moet vormen van jouw social media activiteiten?
Dus…

Download nu gratis video cursus: Social Media for Business

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
156 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Coen Tuerlings
8 years ago

Hoe kan mijn vaardigheid in bloggen verbeteren en zorgen dat het geen ‘ruis-activiteiten’ worden?

Iedere keer als ik iets schrijft wat de lezer niet leest of niet begrijpt, heb ik tijd verspild.

Het antwoord dat ik ontving was; schrijf met een duidelijk doel!
Maak een concreet beeld van je eigen doel en het doel van de lezer!

Deze tip was voor mij een ‘wake-up call’ in zakelijk bloggen.

Dennis Aalbers
8 years ago
Reply to  Coen Tuerlings

@Coen
Ik vind dat je het niet als ruis activiteit moet zien. Elke blog brengt je dichterbij een nog waardevoller blog. Vraag je publiek waarom ze niet reageren op je eerdere blogs. Kome offline in contact met je publiek.

Zodra je die info hebt kun je het aanpassen zodat er wel gereageerd wordt.

Let er wel op dat een blog geen snelle verkoop is, maar een fundament voor je bedrijf in de toekomst. Hoe meer blogs hoe meer info hoe meer waarde!!! Geef het de tijd.

Annemiek de Nijs
8 years ago

Mijn eerste blog vandaag geplaatst. Yes!

Celebrate!

Tuurlijk kan die beter…..weet ik nu al….! Toch vier ik mijn eerste blog.

Maar heb ook in mijn achterhoofd datgene wat Nisandeh zei om gewoon te beginnen.

Lees dus veel over bloggen van anderen, schrijf blogs vooruit, herschrijf, denk ik na over wat ik ze kan geven….etc…

Fijn dat er vel info beschikbaar is hier.

Marijke Willems
7 years ago

Gefeliciteerd met je eerste blog! 🙂 Je zult toch eerst moeten doen voordat je je kunt bekwamen dus op naar de perfecte blog!

Melvin Jansen
8 years ago

Maak een content plan. Bedenk 100 titels waar je over kunt schrijven, dit kun je doen aan de hand van de vragen die je van je klanten krijgt, kijken op populaire fora of door te googlen. Zorg ervoor dat je precies weet wanneer je een artikel gaat plaatsen en schrijf je artikelen van te voren. Je kunt ze met WordPress schedulen.

Esther Molenaar
11 years ago

In je blogs, tweets en andere uitingen moet het geven van waarde voorop staan. Je moet de lezer iets geven. Een lezer vraagt alleen maar ‘What’s in it for met?’ Als de lezer niets krijgt, zal hij afhaken en nooit weer terugkomen.

Zorg dat je de lezer iets geeft, zodat hij door middel van mond-tot- mond reclame anderen naar jou gaat sturen en zelf ook weer terugkomt.

Het gaat daar bij om geven, geven, geven, geven en oh ja, geven. Als je niets geeft, moet je ook niets terug verwachten. Als je iets vraagt (dat mensen een dienst of product afnemen), krijg je altijd een vraag terug ‘What’s in it for me?’

Heb je moeite met het schrijven van teksten of artikelen, maar je hebt wel veel ideeën voor artikelen. Neem een professioneel tekstschrijver in de arm. Hij of zij kan jou verder helpen om jouw boodschap te verwoorden.

Houdt er rekening mee, dat schrijven voor het web heel wat anders is dan schrijven voor papieren media. Een beeldschermtekst leest vele malen langzamer. Sneller je boodschap duidelijk maken is dus van groot belang.

Succes!

Ranica Heinemann
Ranica Heinemann
8 years ago

Hallo Esther, ik heb nog nooit een blog geschreven, begin me er nu pas in te verdiepen. Het begint me duidelijk te worden hoe je het schrijft en dat het waarde moet hebben. Maar waarover schrijf je dan? Beschrijf je een probleem dat je hebt opgelost, een casus, een situatie? vrgr.

Ranica Heinemann
Ranica Heinemann
8 years ago

Sinds de Business Bootcamp van januari laat het idee van een blog schrijven me niet los. Ik heb echter teveel onderwerpen in mijn hoofd, die de moeite waard zijn om over te schrijven: kinderen en gezondheid, kinderen – preventie van ziektes, opvoeden, als ondernemende ouder opvoeden en geld verdienen. De onderwerpen zijn duidelijk gerelateerd. Is het nu verstandig om er meerdere blogs van te maken of 1 grote blog met verschillende subonderwerpen? Ik sta open voor ideeën! Wat denken jullie dat het beste is?

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago

Dag Ranica,
Ik zou me eerst focussen op 1 blog, gericht op jouw specifieke doelgroep en hun kernprobleem. Met andere woorden dus gericht op jouw specifieke bedrijfs-expertise die je aanbiedt. Daar kan je dan een 4- tal kern-onderwerpen rond kiezen en artikels rond maken. Kan dus inderdaad over gerelateerde onderwerpen gaan.

Ik denk dat 1 focus belangrijk is en als je daar succes mee hebt, kan je altijd uitbreiden. Zo ben je tenminste begonnen. Je kan nog steeds aanpassen later en daar leer je uit.

Groeten,
Rozelinde

Tjitske de Boer
8 years ago

Hallo Esther,
Hij komt bij mij binnen. Natuurlijk is het er al veel overgegaan. Maar zo nadrukkelijk als jij het beschrijft met: ‘What’s in it for me’ maakt het me net weer even extra helder en waar ik eerst dacht ‘Ja en hoe dan?’ valt nu het kwartje pas echt!
Dank je, Tjitske

Martine Verweij
7 years ago

Mijn tip voor een zakelijke blog is het leesniveau van je tekst te testen, voordat je het publiceert.

Het gemiddelde leesniveau in Nederland ligt op taalniveau B1.

Met de ‘leesniveau tool’ van Stichting Accessibility kan je je hele blogtekst eerst testen op het leesniveau. Je krijgt ook uitleg over het leesniveau.

Anouk Plantinga
Anouk Plantinga
9 years ago

Een lekker geschreven blog zonder taalfouten vind ik een stuk prettiger om te lezen dan een die vol fouten staat en niet goed geschreven is. Als je iets met tekst wilt doen, zorg dan dat het aantrekkelijk is en goed in elkaar zit. Zo trek je meer mensen. Als je taaltechnisch niet sterk bent, vraag er hulp bij.

Cecil schreef het ook al, tip 3. Je blog gebruiken om jezelf te promoten is alleen maar heel vervelend en ik word er zelfs wantrouwend van. Niet doen dus, geef, geef, geef. Het draait niet om jou.

Vraag je lezers wat ze willen is ook een goede tip. Daar kun je je blog voor gebruiken. Eerst de vraag in blog 1 en dan de uitkomst in blog 2 en hoogstwaarschijnlijk heb je dan al heel wat onderwerpen die je kunt behandelen in andere blogs.

Denk eenvoudig en houd het simpel. Volgens mij wil niemand ingewikkelde taal en termen, vakjargon waar niemand iets van begrijpt. Jip en Janneketaal werkt een stuk beter.

Kees van der Stel
9 years ago

In april/mei wordt mijn website vernieuwd en in de nieuwe versie zal een blog zijn opgenomen. Nu zie ik hier dat jullie elk comment modereren en middels plaatsing ‘akkoord’ geven.

Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Is het drempelverhogend of is er kritiek of ergernis over? Ik overweeg om deze moderatiemogelijkheid ook te laten inbouwen door mijn bouwers of in ieder geval de mogelijkheid comments te verwijderen (bij spam bijvoorbeeld of afbrekende kritiek)? Nou ben ik geen Open Circles, maar Kees van der Stel Coaching, expert in executive coaching en transformatiecoaching. Schept het geen wantrouwen of onnodige afstand tussen mijn prospects en ondergetekende als ik hun commentaren ga modereren?

Kunnen en willen jullie hierover iets zeggen? Als dat niet in het openbaar kan stuur me dan een mailtje a.u.b.

Alvast bedankt.

Be the change you want to be. Kees

Rani Goederee
Rani Goederee
9 years ago

Hai Kees,

Wij hebben er inderdaad voor gekozen om de comments handmatig goed te keuren en niet automatisch.

Er zijn een paar redenen hiervoor:

– We vinden het belangrijk dat de kwaliteit van het blog en de comments hoog is en blijft: we verbeteren taalfouten, als iemand een logo in plaats van een foto plaatst, dan vragen we dat eerst te veranderen voordat we het comment goedkeuren, als wij de inhoud van een bericht niet begrijpen, dan vragen we om opheldering alvorens het bericht goed te keuren.
– Berichten die bijvoorbeeld kwetsend, discriminerend zijn etc. keuren we niet goed.
– Berichten die alleen zijn gericht op promotie van de eigen zaak keuren we ook niet goed.

Of het drempelverhogend is, kan ik niet inschatten. Kritiek of ergernis horen wij zelden.

Door de controle over de berichten in eigen hand te houden, houden wij de kwaliteit van ons blog en comments in de hand. Zo kunnen we er ervoor zorgen dat ons blog datgene biedt wat wij voor ogen hebben.

Ik hoop dat dit helpt.

Hartelijke groeten,

Rani Goederee
Open Circles Academy

Kees van der Stel
9 years ago
Reply to  Rani Goederee

Dag Rani,
Dank voor je antwoord. Fijn dan kan ik me weer wat minder op glad ijs voelen.

Wat vinden de meelezers ervan?Hebben jullie wijze opmerkingen of do’s and don’ts voor me?

Alvast bedankt. Kees

Sigrid van der Laan
9 years ago

Veel geleerd tijdens het seminar over zakelijk bloggen, afgelopen zaterdag. Een antwoord gekregen op mijn vraag wat het verschil is tussen E-zine en blog of dat dit eigenlijk hetzelfde is. Nee dus.

Blog: waardevolle inhoud, informatie waar je doelgroep behoefte aan heeft, zonder persoonlijke mededelingen, verkooppraatjes, etc.

E-zine: e-mail bericht waarin je je nieuwe blog aankondigt en waarin je kort en krachtig vertelt welke resultaten je doelgroep bereikt met je (nieuwste) product of dienst.

Gebruik in je communicatie naar je lezers nooit de termen ‘blog’, ‘nieuwsbrief’, ‘Ezine’, etc.

Mariska van Gennep
8 years ago

Wat een geweldige tips staan hierboven, waarvoor dank!
Mijn tips voor bloggen zijn: blijf jezelf en blijf bij jezelf, waarmee ik bedoel dat je niet een heel blog vol schrijft over dingen waar je (net) niet genoeg van weet. En natuurlijk probeer mensen te triggeren met een interessante boodschap.
Lieve groet, Mariska

Annemiek de Nijs
Annemiek de Nijs
8 years ago

Ook dank voor de goede tips. Heb er nu veel baat bij het blog gewoon te beginnen. Teksten schrijven. Doen, doen en doen dus.

Er is zoveel te lezen over dit onderwerp….

Reinier Bloem
9 years ago

Plaats ook een foto bij je blog, liefst bovenaan. Een foto maakt een artikel veel aantrekkelijker. Een bord eten is ook veel aantrekkelijker als het mooi wordt gepresenteerd. Je laat zien dat je er aandacht aan besteed hebt.

Natuurlijk moet het wel bij het onderwerp passen. Dus geen fotootje van een visser bij je blog over bloggen. Eerder van iemand die vol verve zit te schijven.

Ellen Blok
7 years ago

Het is handig een contentkalender te maken. Daarin staat per maand wanneer je wat gaat doen. Bijvoorbeeld in een maand 2 keer bloggen, direct tweeten, op LinkedIn zetten, een persbericht. Zo hou je goed overzicht op wat je wanneer iets moet doen of gedaan hebt.

Daarnaast kun je via je contentkalender aanhaken op de actualiteit als feestdagen, actuele gebeurtenissen (top in Den Haag? vermist vliegtuig?) of noem maar op. Net wat voor jouw expertise van belang is.

Boukje Canaan
8 years ago

De link om tussen bloggen en andere social media voldoende aandacht te krijgen is lastig vind ik. Het automatiseren van een systeem hierin is dan belangrijk. Hierin heb ik graag hulp.

George Begemann, Persoonlijk Leiderschap
Reply to  Boukje Canaan

Ik zoek ook betaalbare hulp. Ik zoek ook discipline en focus.
Een beetje van mij en een beetje van … 😉

Else van der Sloot
9 years ago

Fijn om zo’n duidelijk verhaal opgestuurd te krijgen Nisandeh!
Het aanmaken van een Blog staat al op mijn activiteitenlijstje, en met deze info zal het hopelijk ook gaan lukken om een opzet te maken.
Ik zal echter eerst over mijn schroom heen moeten. Maar ik begrijp dat een Blog ook een uitstekend middel is om je Mindset scherp te houden. Ook is het een leuke manier om mijn boodschap(pen) met betrekking tot mijn werk te delen met geïnteresseerde en gemotiveerde mensen.

Ik ga zeker uitproberen waar Jeremine het over heeft, want met pc’s heb ik nog steeds geen twee rechterhanden…

Robert van der Wulp
9 years ago

Ik ben bezig met mijn nieuwe website en daar wil ik ook een blog op maken. Ik ben al enige tijd bezig met het verzamelen van content en ik wil graag een paar blogs klaar hebben. Ik weet dat consistentie mijn grootste uitdaging is. Die les heb ik ter harte genomen.

Bedankt voor alle tips. ik zal jullie op de hoogte houden over de vorderingen.

Stan Lenssen
11 years ago

7 waardevolle tips. Mooi!

Een 8e nog erbij? Komt ie:
Schrijf met passie en persoonlijk. Zo laat je je lezers zien wie jij bent en draaien ze warm voor jouw boodschap. Het versterkt jouw micromerk maakt je doelgroep ontvankelijk.

Jessica Zuidinga
9 years ago
Reply to  Stan Lenssen

Stan, ben het helemaal met je eens, passie en persoonlijkheid! Ik ben zelf mijn business en dat wil ik ook laten zien met mijn blog. Authentiek zijn en blijven, ook naar je (potentiële) klanten toe. Ik leer nog elke dag en dat wil ik graag zo houden, dit geldt ook voor het schrijven van een blog.

Patricia Budding
Patricia Budding
7 years ago

Je moet een goed systeem hebben!
Vroeger deed ik de dingen altijd impulsief, zonder er goed over na te denken. Dat werkt niet in praktijk en leidt tot niets.
Nu ga ik systematisch te werk met een goed plan voor de langere termijn!

Ber den Uijl
9 years ago

Ik ben van plan zakelijk te gaan bloggen, na een jaar wat oefenen in de privesfeer. Geweldige tips hier gelezen. Allen dank daarvoor. Ik denk dat je vooral moet nadenken over wat je kwijt wil i.p.v. te verzinnen wat een ander misschien wil lezen.
Wat is mis met een datumstempel bij de commentaren/suggesties/adviezen?

De tijd gaat snel en over een jaar denken we waarschijnlijk heel anders over het belang van een blog (of waar een blog aan moet voldoen). Wie weet reageer ik nu op een post van jaren terug.

Ongetwijfeld tot ziens allen.

Lindsey van den Heuvel

Jeetje, wat een reacties! Ik heb een blog aan mijn website gekoppeld en heb als goed voornemen voor 2015: regelmatig schrijven!

Als tekstschrijver schrijf ik al zoveel dat de blogs er soms bij in schieten. En ik weet niet zo goed wat ik moet schrijven over… het schrijven.

De tip van het contentplan vind ik een goede, daar ben ik ter plekke mee begonnen!

Edwin Glaser
11 years ago

Over bloggen ( ref. http://www.problogger.net )

Ik wilde de volgende informatie niet onthouden welke ik gevonden heb op de site van Daren Rowse. Ik ken deze blogger van de Digital Photo School. Ik ben geabonneerd op zijn RSS feed. Hij kan als geen ander ook super bloggen en twitteren.. Dus ga naar zijn website en lees zijn tips en tricks…
Hier alvast een paar stukjes van zijn blog zodat je weet wat je te wachten staat:

Hoe schrijf je een geweldige blog

Technieken
• Maak Uw Schrijven “Te scannen” – een van de belangrijkste tips over online schrijven
• Hoe lang moet een blog zijn? – een andere veel voorkomende vraag over het schrijven van berichten
• Effectief gebruik van titels op blogs – een van de belangrijkste elementen van een blog post is de titel – waarom zijn ze zo belangrijk zijn en hoe zijn ze te schrijven

Workflow
• Marineren/kneden van ideeën naar Blog Posts – mijn posting Workflow – Hoe werk ik een idee in een post
• Hoe vaak moet ik een Blog Posten – overwegingen bij het denken over het doorvoeren van de frequentie
• Hoe schrijf ik een succesvolle serie op Blogs – 10 stappen die ik gebruik voor het schrijven van een serie van berichten op mijn blogs
• Waarom gast berichten zeer geschikt zijn voor een blog – het begin van een reeks van postings in de blog.

Motivatie
• De oorlog te verklaren op Blog Apathie – als je eenmaal een tijdje aan het bloggen bent geweest is het gemakkelijk om je motivatie verliezen. Dit artikel gaat over hoe u uw blog blijf ontwikkelen.
• 7 dagen voor het herontdekking van uw bloggen Groove – een eenvoudige manier om dingen te schrijven dagen te vinden
• 20 soorten Blog Posts

De principes van succesvol Content Creation
• Hoe elimineer de Echo en voeg ik info aan het gesprek – maak uw blog te onderscheiden van de massa, zeg iets origineels en laat je blog groeien.
• De 4 pijlers van het schrijven van Uitzonderlijke Blogs – hoe schrijf je blogs met grote waarde/inhoud
• Het schrijven van goede inhoud – de twee basiselementen van een goede blog inhoud – het nut en de uniciteit
• Hoe schrijf je Excellente Blog Inhoud – een post terugkijkend op wat we willen, we wisten over het schrijven van geweldige blog inhoud

RSS
• Hoe Maak jij je RSS-feeds POP! – een serie over de ontwikkeling van een goede RSS-feed

————————————————————–

Mijn interesse ging gelijk naar het 10 stappen plan voor het schrijven van een succesvolle blog.
http://www.problogger.net/how-to-write-great-blog-content/

Hier gaat Daren Rowse in op de volgende punten:
-Kies een Onderwerp
-Schrijf een lijst
-Gestelde doelen
-Maak ontwerp posts ( drafts )
-Kies een titel
-Kondig de serie aan
-Schrijf een inleiding op de serie
-Schrijf een bericht per dag.
-Interlink uw berichten
-Rond je serie van blogs goed af!

Veel plezier met het schijven van jullie eigen posts.

Edwin Glaser

Manuela van Prooijen
8 years ago
Reply to  Edwin Glaser

Je hebt goed onderzoek gedaan voor ons, Edwin 🙂

Merk dat er bij behoorlijk werk aan de winkel is. Dat gemiddelde van 1 blogpost per dag haal ik bij lange na niet….

Fijn dat je de bron vermeld. Ga zeker naar deze website voor meer.

succes!

Manuela

Syreeta Francis
11 years ago
Reply to  Edwin Glaser

Bedankt Edwin voor de tip. Naast dat Nisandeh al een hele goede opsomming heeft gegeven over bloggen heeft de link die je me in deze blog gaf naar de website van Daren Rowse nog veel meer handige tips en tricks gegeven. Hier kan ik wat mee!

Dave de Lange
9 years ago
Reply to  Edwin Glaser

Dat zijn nog eens extra tips, Edwin. Super !

Ron Jenner
11 years ago
Reply to  Edwin Glaser

Wat een goede tips over bloggen! Hier krijg je MIJN duimpje!

Margaret Rekers
9 years ago
Reply to  Edwin Glaser

Wow, wat een uitstekende aanvulling op de prima tips van Nisandeh Neta. Fijn dat je ook aangeeft van wie jij deze informatie hebt.

Sjonny van der Tuin
8 years ago

Deze 7 tips daar kunnen we weer wat mee, dank je wel!

Voor mij is de tip helder rapporteren of duidelijk schrijven van belang.
Door me op de blog in te leven wat anderen schrijven en hierop te reageren, leer je jezelf korter en duidelijker een reactie te geven op de blog.

Groet Sjonny

Marco te Kloeze
10 years ago

Genoeg food for thought als je wit bloggen. Geldt zeker ook voor mijzelf ;-). Ook tips van mensen hierboven zijn bruikbaar.

Koen Snoek
7 years ago

Schrijf eens bijv. 6 blogs over iets specifieks.

Deze spreid je over 6 weken en noem je 1 van de 6, 2 van de 6 etc.

Bij goede content zal de lezer er die week erna ook van de partij zijn.

Martine Verweij
7 years ago
Reply to  Koen Snoek

Hoi Koen,

Wat een goede tip!

Dat ga ik toepassen.

Ik kan bijvoorbeeld op die manier een plant helemaal uitwerken.

Blog 1: Hoe je deze plant als verrijking van je voeding kan gebruiken.
Blog 2: Hoe je deze plant als cosmetica kan gebruiken.
Blog 3: Hoe je deze plant bij gezondheidsklachten kan gebruiken.
Blog 4: Wat je nog meer met de plant kan doen, bijvoorbeeld verf maken.
Blog 5: De kenmerken van de plant en hoe je hem kan herkennen in de natuur.
Blog 6: Hoe je de plant kan herkennen in de verschillende seizoenen.
En dan kan ik ook nog een Vlog maken om deze plant in de natuur te laten zien.

Leuk!
Dat ga ik doen.

Fijne dag vandaag!

Groetjes,
Martine

Satish Jawalapersad
11 years ago

Ik ben sinds kort ook begonnen met het schrijven van blogs. Kijk maar naar http://bit.ly/agf3Ot
Ik vond mijn blogs altijd veels te kort of anders weer veels te lang. Ik had het gevoel dat ik niet goed overkwam in al mijn blogs.

Ik laat nu altijd mijn vrouw mijn blogs lezen voordat ik deze upload. Mijn vrouw weet weinig af van mijn vakgebied en als zij snapt wat ik wil overbrengen dan is de blog geslaagd.

Het gaat dus niet perse om hoe lang of kort je blog is het gaat erom dat je blog duidelijk overkomt voor zowel experts als voor mensen die (nog) weinig affiniteit hebben met jouw vakgebied.

Laat je blog dus altijd lezen door iemand die weinig van jouw vakgebied afweet als die persoon begrijpt wat je over wilt brengen dan is je blog per definitie geslaagd!

Ben Oostrum
8 years ago

Ik ben vandaag begonnen met het experimenteren met een blog, maar ik vraag me echt af of het iets voor mij is en of het voor mij werkt. Ik ben actief op Social Media, vooral Facebook, maar ook Linkedin en een beetje Twitter, en ik merk dat vooral Facebook voor mij werkt. Ik word door mijn posts als expert gezien op bepaalde gebieden en heb er op die manier ook al werk en verkoop uitgehaald. Op facebook probeer ik een mix te vinden tussen persoonlijke berichten en meer zakelijke berichten met af en toe een promotie. Het idee hier achter is om mij en mijn bedrijf een gezicht te geven. Persoonlijk en benaderbaar te maken. Zeg maar vrienden maken die dan later….

Blogs bezoek ik zelden. Je hebt op een gegeven moment ook een dagtaak met het bijhouden van alle reacties op de blogs.

Heeft iemand ervaring met Facebook, een Facebook groep of Facebook Fanpage te gebruiken als blog?

Elvira Noot
7 years ago

Ook ik werk tegenwoordig vooruit. Ik heb een planning voor het komende half jaar liggen met de data (2 maandagen per maand) waarop de nieuwsbrief, blog, en video blogs worden verstuurd, en probeer hier al zo veel mogelijk van klaar te hebben liggen.

Ik vind het nog altijd moeilijk om contact te krijgen met mijn lezers echter: hoe krijg ik deze zover dat ze ook werkelijk op mijn vragen gaan reageren?

Léon Oud
Léon Oud
9 years ago

Een paar tips om mensen op je site te houden:
1.
Zorg ervoor dat het makkelijk is om relevante andere items op je blog te vinden, bijvoorbeeld door middel van een tag cloud of een navigatie balk waar aanverwante artikelen te vinden zijn.
2.
Zorg dat je artikelen in ongeveer 1-5 minuten te lezen zijn. Gecombineerd met tip 1 zorgt dat er voor dat mensen op je site gaan zoeken naar meer als ze interesse hebben in het onderwerp waar je over schrijft.
3.
De titel van je artikel is de teaser. Zorg voor een korte inleiding, vertel wat je wilt vertellen, en vat dat nog eens samen in 1 of 2 zinnen. Eindig met een uitnodiging tot commentaar of actie.
4
Schrijf over dingen waar je in het ‘echte’ leven ook enthousiast over bent of kunt zijn. Je enthousiasme ga je terugzien in je teksten!

Veel blogplezier!

Lauren Valbert
8 years ago

I can’t wait for the Business Blogging seminar next week! I love to write, but I struggle to prioritize it over the many other burning priorities. The good news is, other than the Write Regularly tip above, I’m already doing the rest. Now I just have to get regular!

Johannes Rodenburg
8 years ago

Gisteren de masterclass bloggen gevolgd, is de moeite waard.
Ëén ding kan ik maar niet plaatsen, zodat ik ja tegen me zelf kan zeggen.

Je geeft een artikel met inhoud en dan wil je reactie. Zonder een promo.
Maar als je iets terug geeft als dank voor de reactie, dan lijkt het voor mijn gevoel toch een promo.
Wat is jullie ervaring hier mee ?

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago

@ Johannes & Frank,

Een geschenk aanbieden helpt mensen soms de drempel te overschrijden van hun angst en verlegenheid om publiekelijk hun mening te zeggen.
Veel mensen willen immers wel hun eigen mening zeggen, maar hebben soms een duwtje in de rug nodig om dat ook te durven doen. Ze zijn dan blij dat jij hen daarmee helpt.

Als je iets ‘volledig’ gratis geeft, dan voelt het voor mij niet aan als een promo; de mensen zijn immers vrij om daarmee te doen wat ze willen.

Als je een korting geeft op een product, dan is dat voor mij eerder een promo.

Je kan de mensen ook educeren over de voordelen voor hen om te antwoorden op blogposts (voordelen voor henzelf en voor het helpen van anderen)

Frank: waar gaat jouw blog over? Want je zocht iemand die wil reageren op jouw blog.

Voor gevoelige onderwerpen zou ik zeker een anonieme en veilige optie aanbieden.

Groeten en héél veel succes met jullie blog!

Johannes Rodenburg
8 years ago

Ja Frank het bloggen is voor de lange termijn, maar welk tijdframe is lange termijn als je een geheel nieuw project in de markt wilt zetten, doormiddel van internet?

Johannes Rodenburg
8 years ago

Succes, ik hoor graag van je wat je bevindingen zijn, na je eerste keer. groengraag@gmail.com

Frank Janssen
8 years ago

lange termijn bij het bloggen is min 1 jaar.

houdt het vol met een jaren visie in vooruit zicht.

anders haken we te vroeg af.

blog nu een paar weken. vandaag de eerste echte (en een goede) reactie gehad.

Johannes Rodenburg
8 years ago
Reply to  Frank Janssen

Hoi Rozelinde,
Dank je wel voor je wens.
Ik heb het gevoel dat bloggen zinvol is om vanuit je bestaande klanten bindingen aan te gaan met hen en wat zij voor je mee brengen. Het punt is dat ik nog geen klanten heb.
voor mij is het een expiriment, een spel, om te zien hoe je via internet kan werken.
Met facebook ben ik ook niet bekent.in eerste instantie voelt het als een blinde muur.
Mijn eerste mogelijke vrienden op facebook zou volgens facebook een 100 tal jonge vrouwen zijn die of nog studeren of net klaar zijn. Dit kan aardig zijn , maar mijn leeftijd heeft meer belangstelling voor de dertigers, die in hun bloei van hun leven staan. gaande weg leer ik bij.hahaha.

Maar iets introduceren gaat denk ik sneller via de bekende marketing kanalen,zoals ik die vroeger geleerd heb.
Het is wel leuk en spannend een nieuw land te betreden welke voor mij nog geen naam heeft.
Leve de blogs, Johannes.

Frank Janssen
8 years ago

Johannes,

ik denk dat mensen moeten gaan reageren omdat ze hun vragen willen stellen , meningen willen delen, anderen willen aanmoedigen etc. zonder een beloning op korte termijn

het gaat er niet om iets te krijgen. al heb ik zelf wel een beloning systeem als Nisandeh, maar dat is voor de echte bloggers en beloont pas op lange termijn.

Andreas van Beek
7 years ago

Content is King en als je op een bepaald terrein een expert bent dan is het ook best leuk om daarover te bloggen. Zo wordt jouw informatie content en dat kan je op elke blog weer gebruiken als content marketing als je de sociale bookmarks laat aansluiten op je blog. Dit scoort tevens goed in google, want google loves content.

Lot Vekemans
Lot Vekemans
11 years ago

Na alle tips over vaardigheden en technieken, voeg ik graag nog het volgende toe: Blog onvoorwaardelijk. Schrijf alleen als het je er niet per se om gaat dat er meer mensen naar je bedrijf komen. Het mag, maar het mag ook niet. Social media wordt mijn inziens veel gebruikt als ego media, met als enige doel de aandacht op jezelf en je bedrijf te richten. Alles wat je geeft met als doel er uiteindelijk toch wat voor terug te krijgen, kan zich niet vermeerderen. Elke voorwaarde maakt van bloggen uiteindelijk een hele zware en frustrerende klus. Deel je passie, niet je doel.

Jeremine Holt
10 years ago
Reply to  Lot Vekemans

Hier ben ik het helemaal mee eens. Deel je passie, niet je doel. Zo gauw mensen te veel met dat doel bezig zijn, ga je dat merken en haak je af.

Wat mij nu op gang helpt om te bloggen is een kort lijstje met de onderwerpen waar het over kan gaan. Die heb ik in WordPress ook bij de ‘categories’ staan, zodat die categoriën geleidelijk aan gevuld raken met artikeltjes.

Anita Trinks
8 years ago
Reply to  Lot Vekemans

Misschien is dat de reden dat ik er nog niet mee ben begonnen. Het moet een onderdeel worden van je bedrijfsvoering en niet een doel op zich. Ben erg benieuwd naar morgen! Ik hoop dat ik daar de motivatie krijg om er nu ook daadwerkelijk mee te gaan starten!

Jan van Baardewijk
9 years ago

Het is nogal een uitdaging om een goede blog te schrijven. Wat mij erg helpt is er eerst over vertellen aan anderen en als die positief reageren het verhaal op papier zetten en daarin dezelfde enthousiasme terug laten komen als in het gesprek.

Het kan natuurlijk nooit kwaad om anderen je blog eens over te laten lezen voordat je deze publiceert.

Mick Laarman
8 years ago

Wat een geweldige aanvullende info. Sinds ik een paar mensen van mijn doelgroep heb gevraagd waarover ze willen lezen, zie ik overal onderwerpen langskomen. Ik heb er maar een apart mapje in mijn computer voor gemaakt. Mijn oplossing voor de lengte is om eea in kleine onderdelen te brengen en per onderdeel na 1 of 2 regels een linkje te maken naar de rest van de tekst. Zo kunnen lezers zelf bepalen welk deel zij volledig willen lezen. Of is dat juist onhandig? Ik kijk dus uit naar woensdag, heb nog veel te leren.
Tot dan.

Dennis Aalbers
8 years ago
Reply to  Mick Laarman

Hallo Mick,

Je probleem met je lengte van de artikelen kun je ook oplossen door je artikel in 2 of 3 delen op te delen. In het tweede en derde artikel kun je terugverwijzen naar de eerdere artikelen. Maar zorg er wel voor dat mensen nieuwsgierig zijn naar de volgende keer. Geef ze een teaser…….

Succes en misschien tot woensdag!

Monique van der Schans
11 years ago

Voor mij zijn al zoveel supertips gegeven, dus wat kan ik nog zeggen? Misschien alleen nog dit: HOUD ZAKELIJK EN PRIVE GESCHEIDEN…gebruik je blog voor de zakelijke artikelen en gebruik BIJV. Hyves voor de privé verhalen.

Kees van der Stel
9 years ago

Hè vervelend weer de tekst weg. Wat een gevoelige software zit hier nog achter deze blog. Hopelijk wordt dit snel opgelost.

Ik wilde schrijven:
Dank jullie (team Open Circles en medecommentatoren) voor de nuttige tips over bloggen. Het zal me zeker helpen in de komende weken als ik mijn eigen blog ga opzetten. Ik maak me wel een beetje zorgen over de hoeveelheid bloggers/blogteksten die de komende maanden/jaren op me af gaan komen. Het volgen en lezen van een aantal blogs en het erop reageren kost nu al heel veel tijd en aandacht.

Hoe kijken jullie hier tegenaan. Zijn mijn zorgen gegrond?

Be the change you want to be. Kees

Sigrid van der Laan
9 years ago

Hi Kees,
Ik herken je probleem. Alles bijhouden is onmogelijk, maar het is wel belangrijk om andere bloggers te volgen en reacties te geven.

Afgelopen zaterdag tijdens het waardevolle en informatieve seminar over bloggen, heb ik geleerd dat het belangrijk is drie soorten actieve (= goed gelezen, veel commentaren) blogs te lezen en hierop te reageren:

1. een blog van een vakgenoot gericht op andere vakgenoten
2. een blog die schrijft voor jouw doelgroep
3. een blog over het laten groeien van je onderneming

Dat wil zeggen dat je uit de grote hoeveelheid blogs die op je afkomen, een gerichte selectie maakt van blogs die je actief gaat volgen, en de minder actieve of relevante blogs bekijk je minder intensief. Al met al hoef je er dan wekelijks niet meer dan zo’n 1,5 uur aan te besteden en dat vind ik zelf nog te overzien.

Succes met je blog!

Anita Trinks
8 years ago

Dank je wel Sigrid, jouw advies past goed binnen mijn “social-media”-dieet.

Walter Jongenelis QC.
10 years ago

Een interessante tip voor een blog is denk ik ook :

Zoek de juiste plaats voor het plaatsen van je blog.

Je kunt natuurlijk op je eigen site een bericht zetten, maar het heeft veel meer impact als je het plaatst op een site met een zeer hoge google ranking en die bekend staat als topsite binnen je vakgebied en die goed hoog wordt gewaardeerd door je doelgroep.

Dus werk samen met de beste anderen in jouw vakgebied of de marketing binnen je vakgebied. Gun hen de zinvolle informatie die jij hen te bieden hebt en bedenk daarbij dat ooit in de toekomst dit zaaien zal leiden tot oogsten.

Daarnaast is het ook zeer goed om vakkundige intelligente bijdragen te plaatsen op de blogs en artikelen van andere specialisten met veel gelezen artikelen. Wees altijd zorgvuldig en correct en reageer met respect naar elkaar ook als je het met de inhoud niet geheel eens bent. Laat altijd een ander ook in zijn / haar waarde en reageer niet te emotioneel.

BEZINT EER GIJ BEGINT is in deze erg belangrijk want bedenk dat de content vaak zeer lang op internet te vinden blijft en dat indien jouw naam daar te linken is aan de content een negatieve indruk van jou vrijwel niet meer valt te verwijderen. Anderzijds een goede blog en een goede verstandige reactie kan werken als een reclame en je bevestigen in je expertstatus en anderen naar jou toe brengen die getriggerd door jouw visie graag meer willen weten, je willen ontmoeten of zelfs opdrachten aan jou willen gunnen.

Veel Succes

Walter

Tjitske de Boer
8 years ago

Hallo Walter,
Dank je wel voor deze zeer goede tips!
Voor mij waren ze vrijwel allemaal nieuw en geeft weer nieuwe mogelijkheden.

Coen Tuerlings
8 years ago

Laat je teksten aansluiten bij de belevingswereld van de doelgroep. Het is belangrijk om het inhoudsniveau los te laten ook al ben je de expert.

Laat zien dat je de lezer werkelijk begrijpt. Dan is de tekst succesvol.

Annelies Vroomans
8 years ago

Ik heb nog geen tips over Bloggen om hier te delen.
Gelukkig ga ik woensdag 13 febr naar de Masterclass Business Bloggen.
Ik verwacht daar een heleboel informatie te krijgen. Dus de volgende keer doe ik hier graag mee.

O ja, toch 1 tip (maar die heb ik gepikt van Nisandeh): BEGIN !

Eduard Bosch
Eduard Bosch
8 years ago

Hi Annelies,

Begrijp je commentaar en ga er ook ‘open in’ a.s. woensdag.
Leuk om je te ontmoeten en hierover een kop koffie te doen.

Hartelijke groet,
Eduard

Gerda Castricum
Gerda Castricum
8 years ago

Zoveel informatie en tips over het bloggen dat ik me nu al overvoerd voel. Ben nieuw met bloggen en daarom erg benieuwd naar de masterclass.Maar de tip van jou Annelies vond ik de meest aansprekende , Begin. Dat doe ik nu op de open circles sites en op facebook. En ik moet nog een blog gaan maken op de site die Nisandeh aanbeveeld om te oefenen. Wie weet zie ik je de 13de in de zaal

Mariëtte Verlaan
11 years ago

Deel je kennis, deel je passie, schrijf vanuit je hart, geef waarde.
En het allerbelangrijkste is: begin NU. Wacht niet tot het goed of zelfs perfect is. Learn by doing! Take action! Start NOW!

Zo ervaar je de kracht van het bloggen en word je vanzelf een “expert”. Met alle bovenstaande tips wordt het fantastisch en bovendien is het hartstikke leuk om te doen!

– – – – – –
Ik ben erg onder de indruk van het verhaal van Verity Price. http://www.youtube.com/watch?v=HRQF_-C8-ko
Puur, eenvoudig, vanuit hart en passie: you are meant to shine. Prachtig!

Nisandeh, jouw tips, inspiratie en energie zijn goud waard! Thanks xxx

Marco te Kloeze
10 years ago

Goede tips, kan er zeker wat mee. Sterker, ik doe er wat mee!

Lydia Verblackt
Lydia Verblackt
9 years ago

heel erg nuttige tips, ik ben er dan ook heel blij mee met alles wat ik gelezen heb.
Zelf vind het lezen van lange blogs vaak minder motiverend om er aan te beginnen.
Mijn enige tip is dan ook maak de blog niet te lang.

Jolanda van der Horst
8 years ago

De lastigste vind ik het oplossen van een probleem voor mijn doelgroep. Er zijn een paar hoofdproblemen en daar heb ik het over gehad. En nu?

Bas Beima
9 years ago

Om een idee te krijgen van het aantal actieve bezoekers van je blog, is het een idee om een enquête op je blog te zetten.

Het voordeel is dat mensen die de enquête invullen daardoor een betrokkenheid gaan voelen met je blog en waarschijnlijk later terugkomen om de resultaten te bekijken.
Het invullen van een simpele enquête is veel laagdrempeliger dan een reactie plaatsen of een stukje schrijven.

Een ander voordeel is dat je meer zicht krijgt op wat mensen doen op je blog. Je kan ook meestal wel statistieken bekijken, maar daar staan alle bezoekers op, dus ook “toevallige” passanten.

En als laatste is het voordeel van een enquête natuurlijk dat je de antwoorden op de gestelde vragen krijgt. Dat kan heel verhelderend zijn.

Op mijn site ikbenzuinig gebruik ik een enquête van google docs, die ik van harte aan kan bevelen: de ingevulde resultaten komen direct in een spreadsheet te staan en het genereert ook grafieken van de resultaten ( helaas moet je een truc uithalen om die grafieken weer op je blog te laten verschijnen…)
Als je bij je google account naar documenten gaat, zit het bij formulieren.

Mariëtte Verlaan
11 years ago

Nog een tip waar ik alert van blijf!
Je kunt op Google alerts zoektermen instellen die voor jou en jouw bedrijf belangrijk zijn. Dan krijg je dagelijks nieuws en weetjes over wat er speelt in jouw branche.
Superhandig, vol inspiratie en je zit nooit zonder input. Zorg wel dat je je eigen teksten schrijft of zorg voor een correcte bronvermelding.

Ben je nu nieuwsgierig naar mijn blog? Ik zie je graag op http://tuincoach.wordpress.com/
Have fun! Met een zonnige groet, Mariëtte

Fimke Vellekoop
7 years ago

Ik zou punt 5 nog willen aanvullen met: verdiep je in het leesgedrag van je online publiek.

Weblezers lezen jouw blog niet zoals jij en ik een boek of tijdschrift lezen. In plaats van te lezen, scannen ze de tekst snel, in een F-patroon. Als je je verdiept in het scangedrag van je lezer, kun je de belangrijkste informatie precies daar zetten waar je publiek het zal opmerken!

Zo is het belangrijk dat je in elke eerste zin van een nieuwe alinea direct je punt maakt. Niet eerst eindeloos argumenteren om je standpunt pas in de conclusie uiteen te zetten: dan loop je het risico dat het niet eens gelezen wordt.

Heel veel succes! En nog een extra grote blogtip: gewoon beginnen! 🙂

Suzanne Glorie
Suzanne Glorie
8 years ago

Dank jullie wel voor alle super tips!

Nog een tip: stimuleer je lezers om jouw blog te liken en te delen. Niet alleen bereik je zo weer een groter publiek maar je scoort ook hoger in de zoekmachines.

Verder kun je online heel veel interessante informatie vinden over jouw vakgebied dat je in een blog kunt verwerken. Neem het niet klakkeloos over maar maak er je eigen verhaal van!

George Begemann, Persoonlijk Leiderschap
Reply to  Suzanne Glorie

Hoe stimuleer jij je lezers? En hoe werkt dat ‘technisch’ gezien?

Nadine Roeleveld
Nadine Roeleveld
8 years ago

Als Fotograaf kun je door te bloggen je klanten snel een sneak preview geven van de fotosessie zelf en nieuwe klanten een kijkje in je keuken..

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago

Vooral tip 1 en 2 vind ik bruikbaar; schrijf voor jouw doelgroep en geef een oplossing van een probleem dat ze hebben:

Dat vind ik nuttig omdat het heel gericht en efficient bloggen is en het mensen inderdaad interesseert en helpt.

Zelf begin ik me de vraag te stellen of een blog nodig is voor mijn zaak. Het gaat over lichaamswerk en massage e.d. Dat weet ik niet omdat het om een praktisch probleem en oplossing gaat en niet om een theoretisch probleem of theoretische oplossingen en adviezen. Is het dan wel zo nodig dat ik daar mijn tijd en energie in steek? Een website met professionele info en met referrals is natuurlijk wel belangrijk.

Bodo Agterhof
8 years ago

Elke week een blog artikel met wezenlijke info en een korte video van 2 min. doet wonderen. Vooral als je echt goede tips aan je doelgroep geeft.
Je core business, daar geef je een beetje tips over. De rest: geef veel tips!

Richard Jungschläger
8 years ago

Schrijf wanneer je er zin in hebt! Klinkt misschien raar en tegen het advies in maar als je er eenmaal mee bezig bent, is een tweede of derde post zo geschreven. Niet direct publiceren maar even in de ijskast om ze op het juiste moment te publiceren. Scheelt je tegen die tijd weer een hoop stress.

Richard