Master Entrepreneur – de eerste stap

Sta jij ook te popelen om aan de slag te gaan met jouw Marketing Plan?

Wat een goeie beslissing om de marketing van jouw product of dienst nu goed aan te pakken!

Toen ik in de Business Bootcamp zei dat je als ondernemer 60% van je tijd aan Marketing moet besteden, wil je succesvol zijn… waren er flink wat deelnemers die daardoor verrast waren.
Verrast of niet, jij hebt ervoor gekozen om er mee aan de slag te gaan.

Om te beginnen is het belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is.
Jarenlang was onze doelgroep gedefinieerd als “hogeropgeleiden”: niet erg gefocust en onze resultaten waren er dan ook naar – matig succesvol…

Totdat we onszelf dwongen om heel precies te zijn, steeds meer focus aan te brengen – toen werd het duidelijk dat onze doelgroep bestaat uit ondernemers: ZZP’ers en kleine ondernemers. Sinds we met deze doelgroep werken, hebben we meer succes!

Heb jij je doelgroep al duidelijk?

Heb jij antwoorden op de vragen die hieronder staan?

Wie zijn de mensen aan wie je jouw product of dienst wilt aanbieden?
Waar wonen ze, welke leeftijd hebben ze, zijn het mannen danwel vrouwen of allebei, wat is hun gezinssituatie, wat voor beroep oefenen zij uit, etc. etc.
Wie zijn deze mensen, wat zijn hun behoeften, wat zijn de obstakels waar zij tegenaan lopen en welk probleem of pijn los jij voor ze op met jouw product of dienst?

Allemaal goeie vragen om voor jezelf over na te denken en te komen tot een beslissing over de doelgroep die je wilt bedienen.

In de Master Entrepreneur gaan we  aan de slag met dit onderwerp.

Tot die tijd, wil ik je uitnodigen alvast na te denken over jouw doelgroep. Te brainstormen met jezelf, én eventueel met de overige deelnemers aan de training, door in het commentaarveld hieronder jouw vragen, tips en suggesties te plaatsen.

Praktische zaken
Voor een compleet overzicht van de praktische zaken, klik hier.

Echter, de locatie waar de Master Entrepreneur training plaatsvindt, is gewijzigd!

De training vindt plaats in de Jaarbeurs te Utrecht.

Tot zover!

Laat hieronder jouw tips, vragen en suggesties achter ten aanzien van de keuze voor jouw doelgroep!
En kom nog eens terug om deel te nemen aan de discussie.

Op jouw succes,

Nisandeh Neta

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
13 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Maarten Ruisch
Maarten Ruisch
10 years ago

M’n doelgroep maken voelt als me beperken en daarom kom ik daar totaal niet uit.
Ik werk als natuurgeneeskundige/ Vitaliteitcoach (coached mensen naar MEER vitaliteit) en kan en wil vele problemen (lees uitdagingen van mensen) aan pakken (en weet ook dat ik dat kan waarmaken).
Dit kan begeleiding bij kanker zijn, woonhuis ontstoren vermoeidheid aan pakken, je weer op weg helpen, rug klachten, futloos, angsten en fobieen, burnout en nog veel meer.
Men zegt als ik de veelheid van mogelijkheden aan geef, dat mensen kunnen denken: “hij zegt zoveel te kunnen, kan die dat dan ook goed, kan die dat waarmaken”.
Specificeren betekend toch niet uitsluiten??
Ik weet dat hier nu m’n zwakke plek ligt en eigenlijk al veel te lang. Ik weet dat ik een goede coach ben met een groot invoelend vermogen (maak ik nu reclame of waar ben ik mee bezig??) maar de marketing (b)lijkt niet mijn ding.
iemand suggesties??

Saskia Bussink
10 years ago
Reply to  Maarten Ruisch

Hallo Maarten

Dat klinkt wel als breed. Een paar tips:
– voel eens met welke doelgroep jij het allermeest hebt, van welke klanten wordt jij het meest blij? Zijn dat mannen/vrouwen/kinderen, hoe oud, waar wonen ze, enz. Neem daarvoor je ervaring als uitgangspunt (schrijf desnoods na iedere afspraak op hoe het je na het klantcontact met jou is)
– voel eens met welke klachten/vraagstukken jij het meest hebt, waar jij persoonlijk het meest ‘blij’ van wordt.
– kijk dan naar je ervaring: waarin ben jij op je best, oftwel voor welke klachten weet jij dat de klant écht bij jou moet zijn?
Alles zo concreet mogelijk.

Kijk dan eens of je van deze 3 vragen een gemeenschappelijk iets kunt maken. Bijv. ‘ik help mannen van 40+ uit Twente van hun burnout af’ of ‘ik help basisschoolkinderen uit Amsterdam en omgeving van hun angsten af’

Dan heb je een begin. Het is niet erg om een keuze te maken die als smal aanvoelt. Bijstellen kan later altijd nog!

Succes..

Jantina van der Waal
10 years ago

Ik voel met Maarten mee, heb ook een praktijk voor natuurgeneeskunde, en ben in principe beschikbaar voor iedereen met chronische klachten. Dus geen aacute ellende, dat is natuurlijk al een beperking.
Verder moeten mensen zelf wel iets willen, anders werkt het niet.
Heel leuk vind ik kinderen met autisme of ADHD, en die gewoon heel lekker in hun vel krijgen zonder deze problemen. Maar volwassenen die komen met concentratiestoornissen of autisme wijs ik niet af. En kinderen met epileptische aanvallen of eczeem ook niet en bejaarden met …. zo kan ik wel even doorgaan, er zijn maar heel weinig mensen tegen wie ik zeg: hier begin ik niet aan.
Omdat het eigenlijk niet uitmaakt, je kijkt naar alle gezondheidsproblemen op dezelfde manier, je zoekt op dezelfde manier. En ik vind dat diverse ook wel leuk.

Verder geef ik nog les, dus focussen, mwah. Leuk ja, rijk worden, waarschijnlijk toch niet.

Dubravka Vajagic
10 years ago

Hoi Jantina,

ik leef met jou en Maarten zeker mee. Heb samen met mijn partner op dit moment Massage praktijk en schoonheidssalon maar wij doen veel meer (coaching, voedingsbegeleiding etc met een tikkeltje spiritualiteit) wat niet duidelijk naar voren komt op ons site, ook doelgroep is niet duidelijk geformuleerd daarom verheug ik me enorm om dit weekend jullie allemaal te ontmoeten en te werken aan onze ondernemingen.
groetjes
Dubravka

Anouk Plantinga
10 years ago

Ha, Dubravka.
Leuk dat jij er ook bij bent a.s. weekend. Tot dan!
Groetjes, Anouk

Bastiaan van Ederen
10 years ago

Doelgroep bepalen is ontzettend belangrijk!

Sinds enkele weken heb ik een keuze gemaakt mij te rechten op productfotografie, en hier ook een aparte website voor ingericht.
Voor die tijd had ik een overkoepelende site waar al mijn diensten op stonden (ook vormgeving en webdesign)

Sinds ik de keuze voor productfotografie heb gemaakt is alles een stuk helderder geworden, en is er meer werk binnen gekomen.
Dit werkt.

Nu wellicht een mooi moment om binnenkort de Master Entrepeneur te doen en te kijken wat ik er nog meer uit kan halen…

Mvg

Bastiaan

Anouk Plantinga
10 years ago

Onze (want ik heb samen met iemand een bedrijf) doelgroep is vrouwen. Vrouwen die iets over keuzes willen leren of nodig hebben. Die willen onderzoeken wat hun ondermijnende keuzepatronen zijn en ze willen vervangen voor ondersteunende.

Doordat wij steeds meer vragen tegenkomen, wordt ons doel, en dus onze doelgroep, steeds helderder. En ook interessanter, want we zijn nu zelf aan het uitvogelen wat oplossingen zijn voor de dingen waar we zelf tegen aanlopen als het gaat om keuzes.

Het maakt het ook spannend, want wij bieden iets, maar kunnen we het waarmaken? Kunnen we die antwoorden vinden? Ik heb het idee dat we echt iets op het spoor zijn dat ontzettend veel vrouwen verder kan helpen. In eerste instantie onszelf, want ´walk your talk´ is een van onze belangrijkste motto´s.

Ik kijk uit naar alle informatie die ik kan gebruiken om ons bedrijf stevig neer te zetten en succesvol te maken.

Tot over een paar weken!

Thies Kuijlman
10 years ago

Wij verkopen software om contracten te managen. Wanneer lopen ze af, wie is er verantwoordelijk, krijgen we wel wat we hebben afgesproken, etc.

Al een tijdje richten wij ons op inkopers en inkoopmanagers. We komen er steeds meer achter dat dat helemaal onze doelgroep niet is. Inkopers hebben weliswaar veel te maken met contracten en dan met name het contracteren, maar het managen van de contracten en de vervolgcontacten met de leveranciers liggen in de lijn en bij finance. en niet bij inkoop over het algemeen.

En ik me maar afvragen waarom het product elke keer net niet paste….. Het product blijkt prima aan te sluiten, alleen wel bij andere mensen.

Anderen ervaring met contract- en leveranciersmanagement? Heb ik een doelgroep over het hoofd gezien?

Eva Kempinger
10 years ago

Expats@Work – A happy expat simply achieves more…..

Mijn doelgroep: Expats in Holland en ik richt me op alle “job, work and career related questions, expats may have”. Mijn producten/begeleiding zijn:
career orientation (loopbaanadvisering met focus op wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik?)
job search preparation (hoe en waar vind ik een passende baan in NL?)
Career beyond borders – Personal Branding, no matter where you are.

Toen ik ruim een jaar geleden met Expats@Work ben begonnen, was ik veel “vager”/breder en iedereen dacht dat ik een relocation agency was, door het concreter te maken werd het ook duidelijker naar de klanten toe. Een nu weten steeds meer ideale klanten mij te vinden :-).

tot a.s. vrijdag!
Eva

Dubravka Vajagic
10 years ago
Reply to  Eva Kempinger

Hoi Eva,

Leuk wat je doet. Ik ben dan ook zo een Expats al meer dan 20 jaar de weg aan het bannen naar success. Ik verheug me je te zien.

Alexandra van Smoorenburg

Ik ben conflictbegeleider en heb in dit vak een succesvolle eigen aanpak ontwikkeld gericht op groei en ontwikkeling. Mijn klanten blijken te zijn:

1) Vrouwen, 30+, met conflicten rondom werk en relatie.

2) Kleine en middelgrote werkgevers, met conflicten agv meervoudige problematiek (psa)

3) Vrijwilligers en mantelzorgers, met innerlijke conflicten rondom klantrelatie en instellingszorg.

Nou heb ik dat ook zo op de website gezet. Wat vinden jullie daarvan? Ik ben geinteresseerd in je antwoord als persoon (is het prettig om te weten, of schrikt het juist af?), maar ook als ondernemer (vind je het onhandig, of juist intelligent om het te benoemen?).

Ik kijk uit naar de training en de ontmoeting met collega-ondernemers! Hartelijke groet,
Alexandra

Anouk Plantinga
10 years ago

Alexandra, dit is heel herkenbaar.
Je wilt duidelijk zijn en aan de andere kant vraag je je af of het niet TE is. Ik heb precies hetzelfde.
Ik denk dat het helder is en je meteen bij de eerste stap al, de mensen die wel of juist niet potentiele clienten zijn, scheidt. Dat is goed.
Bovendien heb je al een heel duidelijke ´rol´; conflictbegeleider, daarin ben je al specifiek. Volgens mij kan het prima.

Bij mij speelt het ook. Ik heb met een vriendin iets opgezet, dat ´de kracht van keuze´ heet en het wordt steeds helderder waar we naartoe gaan.
We zitten nu te spelen met de woorden ´dolende dertigers en ongeveertigers´ als doelgroep. Maar ik vraag me af of het goede termen zijn, het niet te veel afschrikt. Mijn idee is om daar een marktonderzoekje naar te doen bij potentiele clienten en te checken of we hier goed mee zitten.

See you soon!

Lennert Bohmer
10 years ago

Ik ben een ontwikkelaar & trainer en ben erg opzoek naar mijn doelgroep en focus. Belangrijke eerste stap is mijn focus op talentontwikkeling en talentmanagement waar ik al lang en veel ervaring in heb. Maar mijn doelgroep..? Nu krijg ik mijn opdrachten met name via persoonlijke contacten. Wat kan ik voor de Master Entrepreneur nog doen om mijn doelgroep scherper in beeld te krijgen?

Graag tips en advies/ervaringen die gewerkt hebben..

Lennert Böhmer