Master Entrepreneur – je eerste stap

Sta jij ook te popelen om aan de slag te gaan met jouw Marketing Plan?

Wat een goeie beslissing om de marketing van jouw product of dienst nu goed aan te pakken!

Toen ik in de Business Bootcamp zei dat je als ondernemer 60% van je tijd aan Marketing moet besteden, wil je succesvol zijn… waren er flink wat deelnemers die daardoor verrast waren.
Verrast of niet, jij hebt ervoor gekozen om er mee aan de slag te gaan.

Om te beginnen is het belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is.
Jarenlang was onze doelgroep gedefinieerd als “hogeropgeleiden”: niet erg gefocust en onze resultaten waren er dan ook naar – matig succesvol…

Totdat we onszelf dwongen om heel precies te zijn, steeds meer focus aan te brengen – toen werd het duidelijk dat onze doelgroep bestaat uit ondernemers: ZZP’ers en kleine ondernemers. Sinds we met deze doelgroep werken, hebben we meer succes!

Heb jij je doelgroep al duidelijk?

Heb jij antwoorden op de vragen die hieronder staan?

Wie zijn de mensen aan wie je jouw product of dienst wilt aanbieden?
Waar wonen ze, welke leeftijd hebben ze, zijn het mannen danwel vrouwen of allebei, wat is hun gezinssituatie, wat voor beroep oefenen zij uit, etc. etc.
Wie zijn deze mensen, wat zijn hun behoeften, wat zijn de obstakels waar zij tegenaan lopen en welk probleem of pijn los jij voor ze op met jouw product of dienst?

Allemaal goeie vragen om voor jezelf over na te denken en te komen tot een beslissing over de doelgroep die je wilt bedienen.

In de Master Entrepreneur gaan we  aan de slag met dit onderwerp.

Tot die tijd, wil ik je uitnodigen alvast na te denken over jouw doelgroep. Te brainstormen met jezelf, én eventueel met de overige deelnemers aan de training, door in het commentaarveld hieronder jouw vragen, tips en suggesties te plaatsen.

Praktische zaken
Voor een compleet overzicht van de praktische zaken, klik hier.

Echter, de locatie waar de Master Entrepreneur training plaatsvindt, is gewijzigd!

De training vindt plaats in de Jaarbeurs te Utrecht.

Tot zover!

Laat hieronder jouw tips, vragen en suggesties achter ten aanzien van de keuze voor jouw doelgroep!
En kom nog eens terug om deel te nemen aan de discussie.

Op jouw succes,

Nisandeh Neta

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
65 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Esther van den Enden
10 years ago

Hoi allemaal

Ook ik heb moeite met het bepalen (beperken) van mijn doelgroep. Ik ondersteun en begeleid veranderprocessen bij mensen en organisaties. En kom als ondernemer net kijken.

Dit is waar ik nu ben:
* Bij organisaties gaat mijn hart sneller kloppen van huisartsenpraktijken – de huisarts als ondernemer / manager. Als arts heb ik daar (denk / hoop ik) een ingang.

* Individueel (particulier) vind ik het nog veel lastiger. Ik heb een hele brede opleiding: ‘voor ieder wat wils’. De aanname lijkt daarmee dat ik ‘iedereen’ leer helpen (persoonlijke grenzen daargelaten). Dat is dus veel te vaag. En overigens ook niet waar. Ik verdiep me in het kader van mijn afstudeerscriptie op dit moment in arbeidsconflicten en de rol van persoonlijke bagage daarin. En aan de andere kant heb ik net twee dagen gehad over therapeutisch werken met kinderen waar ik weer heel enthousiast van word. Afijn, keuzes dus (tijd voor het seminar van Jacqueline Lammerts over passies en hartsverlangen?)

Ik vraag me ook wel af of ik in mijn communicatie deze combinatie (mensen en organisaties) duidelijk genoeg kan maken opdat mensen zich (nog) aangesproken worden. Wat vinden jullie?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Hartelijke groet,
Esther van den Enden
Cirkel van Vertrouwen

Anouk Smit
Anouk Smit
10 years ago

hallo Esther,

het lijkt erop dat vele van ons het moeilijk vinden om ons te beperken tot 1 doelgroep, omdat we dan dingen uitsluiten die we ook graag zouden willen doen.
allereerst mogen we ons dan feliciteren dat we zo enthousiast én creatief zijn dat we zoveel mogelijkheden zien!
ik vraag me af of we niet toch verschillende doelgroepen kunnen dienen en verschillende websites maken voor desbetreffende groepen. en je werktijd dan verdelen over de verschillende doelgroepen.
of levert dat een verlies aan focus??
andere optie is met één doelgroep beginnen en als dat heel goed loopt kun je altijd nog uitbreiden naar de andere.
maar ja, als je start wil je alles op alles zetten om direct genoeg clienten te hebben..
wie weet er meer?
groetje, Anouk

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Anouk Smit

Hoi Anouk,

Als je jezelf niet beperkt, dan mis je inderdaad focus. Je aandacht schiet van het ene naar het andere en daarmee beperk je jezelf juist in het groeien naar een opmerkelijke persoon in jouw vakgebied.

Als je blijft hangen in vage algemeenheden en eenheidsworst voor alle mensen, dan spreekt het eigenlijk niemand aan.

Er zijn genoeg bedrijven, particulieren of wat ook om jouw boterham bij te verdienen als je de focus vast houdt. Bovendien is dat voor jezelf een stuk rustiger.

BHG 🙂

Esther van den Enden
10 years ago

Hoi Geert

ik ben met je eens dat het schier onmogelijk is om overal goed in te zijn, dus dat focus noodzakelijk is. Alleen wat te kiezen zodat er ook voldoende afwisseling blijft (gebrek aan afwisseling / geestdodend werk is een van de factoren bij burnout).

Ik begrijp niet goed waarom je spreekt van eenheidsworst… dat is het juist niet. Het is maatwerk – voor iedere persoon, iedere klacht een specifieke aanpak.

Hartelijke groet,
Esther van den Enden
Cirkel van Vertrouwen

Geert Wemmenhove
10 years ago

Hoi Esther,

Je struikelt over mijn term eenheidsworst. Ik had niet de bedoeling om je af te branden. Als dat zo overkomt, dan hierbij mijn excuses.

Ik bedoel met de term te zeggen dat wij coaches en counsellors iets bieden wat voor ons eigen gevoel wel heel uniek is, maar wat onze cliënten beleven als… eenheidsworst…

Tenzij we iets unieks doen. Iets doen wat opmerkelijk is en wat echt bij JOU of MIJ hoort.
Voor MIJ is het in de keuken gaan staan.

Wat ik bijvoorbeeld op jouw website zie is dat je wel aandacht hebt besteed aan wat je hebt gedaan, maar niet zoveel aandacht aan wie JIJ bent. Wat JOU uniek maakt.

Maar daarin schiet ik op mijn website ook nog tekort hoor. Ik ben me bewust van het wijzende vingertje en de vingers die allemaal terug wijzen. Ik hoop dat ik over weet te brengen dat mijn intentie positief is en ten tweede dat ik je een eye opener geef waar je iets aan hebt.

Heb ik het zo beter uitgelegd?

Warme groet en Dikke knuffel van deze Blonde Beer

Geert

Esther van den Enden
10 years ago

Bedankt Geert, voor deze aanvulling. Ik snap nu wat je bedoelt en vermoedde al een positieve intentie. Tja, dat unieke is nog best lastig… net als de doelgroep. Gelukkig mogen we daar nog op broeden…

Hartelijke groet,
Esther van den Enden
Cirkel van Vertrouwen

Caroline Hoogerwerf
10 years ago

Hoi Esther,

Voor een heel groot deel ben je met dezelfde vragen bezig als ik. Ik zou heel graag eens met jou willen sparren.
Mag ik jou per e-mail benaderen?
Mij kun je bereiken via heelfit.nl

groeten van Caroline

Ruud Smit
10 years ago

Hoi allemaal,
In mijn onderneming Galerie Diafragma exposeer en verkoop ik mijn eigen analoge zwart-wit fotografie. Hier ben ik het focusspoor helemaal kwijt. Ik heb geen idee hoe ik mijn klantenkring moet definiëren. Wat ik weet: het gaat om mensen met geld die hoog opgeleid zijn. Ze zijn gewend aan mooie dingen om zich heen. Ze denken na over zichzelf, hun eigen leven, de wereld. Ze luisteren naar (klassieke) muziek, ze lezen literatuur en bezoeken musea. Daar zijn er heel veel van. Maar ik heb er geen lijn in en weet ziet hoe ik ze moet verleiden mijn werk te kopen.
Werk aan de winkel dus.

Hartelijke groet, Ruud Smit

Caroline Hoogerwerf
10 years ago

Wie kan mij helpen met de gravatar?
Ik heb er een aangemaakt, maar hoe krijg ik die nu naast mijn naam in plaats van dat gekke plaatje?

Thecla Meyknecht
10 years ago

Wat een leuke vraag, nu het kennelijk is gelukt.

Ik begrijp dat toen je de vraag stelde er nog een beestje naast je naam stond, die ik overigens verschrikkelijk vind, net vieze bacteriën, maar goed, daar kun jij niets aan doen natuurlijk. Even goed ben ik dus erg blij dat er een leuke foto van jou naast je naam staat. Dat moet een opsteker zijn voor iedereen die dit nog niet heeft gedaan.

Steve Ghoerbien
10 years ago

Hi Caroline,

Controleer de volgende stappen:
1. Gebruik hetzelfde e-mail adres die je ook hebt gebruikt voor je Gravatar.
2. Zorg ervoor dat je dit e-mail adres ook als primair instelt
3. Zorg ervoor dat je de Gravatar-rating op ‘G-rated’ zet;

De laatste stap wordt vaak verkeerd ingesteld.

Alvast heel veel succes.

Hartelijke groeten,
Steve Ghoerbien
Open Circles Academy

Caroline Hoogerwerf
10 years ago

Dank je wel. Allemaal gedaan. Dus dan zou nu mijn gravatar zichtbaar moeten zijn.

Caroline Hoogerwerf
10 years ago

Het werkt! Geweldig!
Ik had niet het juiste e-mail adres primair staan.

Steve Ghoerbien
10 years ago

Graag gedaan!!
Veel succes met het plaatsen van comments.
Met een foto van jezelf erbij is het een stuk prettiger communiceren.
Tot ziens op de Master Entrepreneur!

Tonnis van Dam
10 years ago

Wat ik belangrijk vindt bij doelgroep is het hebben van focus. Een paar jaar geleden wilde ik iedereen bedienen. En iedereen kreeg te weinig aandacht.
Nu focus ik op een tweetal doelgroepen (en soms stiekem een afwijkende) en zie ik veel meer resultaat.

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Tonnis van Dam

Hoi Tonnis,

Die focus op een bepaalde doelgroep zoek ik ook steeeds meer. Waar ik nu nog mee knok is om uit mijn comfortzone te stappen en domweg mijn doelgroep te bellen, bellen, bellen.

Hoe pak jij dat onderdeel aan?

Geert Wemmenhove
10 years ago

Volgens mij lul ik teveel… Ik zit nu al op mezelf te antwoorden…

Maar goed. Ik vond het toch leuk om hier even te delen.

Waar ik steeds zo tegenaan zat te hikken heb ik nu eindelijk overwonnen.
Ik heb vandaag en gisteren zitten bellen, bellen, bellen….

Lastig om direkt een afspraak geregeld te krijgen, maar wel heel vaak de mogelijkheid om informatie toe te sturen.

Ik verstuur dan een email met welke oplossingen ik te bieden heb en wat ze aan die oplossingen hebben…

vervolgens geef ik ze in die mail de kans om tegen een laag tarief kennis te maken met counselling gecombineerd met kookworkshops. Ik leg de lat laag om mij te leren kennen… (Ik heb ook nog weinig tot geen social proof) Vriendjes maken zeg maar.

Vanaf het punt dat ze op de koffie/tegen laag tarief workshop komen doen heb ik de kans om mij goed in de picture te plaatsen en een remarkable product neer te zetten….

Ambassadors voor in het bedrijf kweken….

Heb ik de les begrepen Nisandeh??

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
10 years ago

Je bent op de goede weg Geert.
In de Master Entrepreneur krijg je de 7 stappen voor een Ultieme Marketing Strategie, aangereikt waardoor alles duidelijker en gemakkelijker wordt
Tot dan … Nisandeh

Mariken de Kok
10 years ago

De doelgroep van mijn bedrijf is niet specifiek qua persoonskenmerken (leeftijd/geslacht) maar meer gericht op een specifiek product.
Dus ik kies ipv een specifieke groep mensen die veel verschillende producten willen, een grote groep mensen die een specifiek product wil.

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Mariken de Kok

Hoi Mariken,

Dat klinkt intrigerend, maar ik begrijp er tegelijkertijd weinig van. Wil je me dat wat duidelijker uitleggen alsjeblieft.

Mark den Dubbelden
10 years ago

Ik ga dit jaar (nog) niet naar de Master Entrepreneur, echter sowieso wel erg belangrijk om over je doelgroep na te denken.
Ik ben wel erg benieuwd naar de ervaringen van mensen die naar de ME gaan!!

Anouk Smit
Anouk Smit
10 years ago

ik dacht een goed idee te hebben door parties te gaan geven met een peroonlijke-groei element erin; maar nu besef ik dat er bij de doelgroep geen pijn of frustratie bestaat hiervoor;dus ik begin hierover te twijfelen. mensen zijn volgens mij wel op zoek naar verdieping, maar zijn ze ook wanhopig genoeg om hiervoor te betalen?

Ik weet niet goed hoe ik dat moet uitvinden. waar moet ik zoeken? iemand een idee?

Als ik een programma klaar had, kon ik natuurlijk een blog schrijven of een pilot doen, maar zover ben ik nog niet. ik wil het product namelijk aanpassen aan de vraag.

De doelgroep zou zijn vrouwen, modaal+, 35/60,zuidlimburg/belgisch limburg.

Caroline Hoogerwerf
10 years ago
Reply to  Anouk Smit

Hoi Anouk,

Waarom start je geen blog over je vraag. Zet je idee (party met groeielement) op de blog en vraag wat mensen daarvan vinden. Of vraag wat mensen verstaan onder persoonlijk groei element etc.
Zorg natuurlijk wel dat je blog-adres verspreid wordt onder je doelgroep.
Heb je eenmaal een groep bloggers, dan kun je vragen hoe zij het persoonlijke groei-element aangeboden willen hebben.

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Anouk Smit

Pijn => Noodzaak voelen tot groei…

is dat verband zo rechtlijnig?

Bovendien is het toch helemaal leuk om een partuy te organiseren en dat er onderhuids ook een persoonlijk groei element in zit.?

Als je zorfgt dat de party al zo opmerkelijk is dat het zicjhzelf verkoopt, dan zal het onderdeel persoonlijke grioei opgepikt worden door de deelnemers die er voro open staan. Die zijn dan weer jiouw ambassadeurs voor parties waar daar meer de nadruk op komt te liggen.

Ik zit een kleine beetje in dezelfde problematiek als jij ….
Zullen we anders even linken?

BHG 🙂

Hillie Koning
10 years ago

Inzicht gekregen tijdens de Business Bootcamp.

Wij hebben verschillende specifieke doelgroepen die we kunnen benaderen met de vraag: “hoe kunnen wij u verder nog van dienst zijn?”

Onze activiteiten zijn voornamelijk gericht op een grote verscheidenheid aan regionale (sport)verenigingen.
Daarbinnen zijn dart-spelers en -verenigingen eigenlijk een aparte doelgroep omdat wij ook een ruim aanbod dartartikelen in de winkel hebben.

Bij een aantal clubs en verenigingen geven wij wat terug door een advertentie in het clubblad te plaatsen. Daarmee heeft de club een bijdrage in de kas en wij reclame. Of we stellen zelf prijzen ter beschikking bij een bijzonder evenement.
Bij clubs die per jaar meerdere grote evenementen organiseren geven wij op basis van de omzet van het voorgaande jaar een bepaald percentage korting.

Voor de dartsport hebben wij ons eerder dit jaar voor 3 jaar verbonden als hoofdsponsor om samen met een Dartclub in de regio een bepaald jaarlijks toernooi te organiseren.

Door dit alles heb ik er vertrouwen in dat er al redelijk wat goede contacten zijn en dat als we daar meer activiteit op richten door een blog te versturen en nu eindelijk eens de eerste nieuwsbrief te schrijven dat er energie kan stromen.

Dank je wel voor de aanzet…

Thecla Meyknecht
10 years ago

Ineens zie ik het: Geert Wemmenhove, wat een leuke vrolijke foto van jou als avatar 😉

Urja van Tongeren
9 years ago

Ik heb mij op de hogere segmenten gefocust voor wat betreft workshop leren omgaan met soberheid en jeugd en jongeren voor wat betreft 2empowerUtalents. Zit nu in bedrijfschuld werk tot 2015 op de payroll, tot dan toe bijscholing om succesvol bedrijf te blijven in plaats van met verlies. Doel bewust “zijn+zien” zo het is.

Ruud Smit
10 years ago

Hoi iedereen,
met mijn onderneming Diafragma Advies ontwikkel ik leiderschap op basis van kernwaarden. Ik doe dat in het onderwijs. Focusvraag 1: al het onderwijs? In de praktijk vooral VO en MBO. Focusvraag 2: wie beslist daarover in een schoolorganisatie? Formeel de voorzitter van de centrale directie. Daar ken ik er maar een paar van. Informeel meestal een directeur onderwijs. Daar ken ik er nog minder van.
En dan: in het onderwijs zit niet heel veel geld. Liefst zou ik mijn werkveld verleggen naar bedrijven. En dan is de focus zoek. Werk aan de winkel! En dan is er nog mijn tweede bedrijf – zie volgende bericht.

Myriam Paardenkooper
10 years ago

Ik heb een zeer brede doelgroep en ik vind het moeilijk om op de verschillende manieren mijn product aan de man te brengen. Ik hoop bij ME nieuwe dingen te leren.
Ik ben in het familiebedrijf gerold en nu moet ik maar eens leren hoe ik zaken moet doen ;o)

Geert Wemmenhove
10 years ago

Hoi Myriam,

In een familiebedrijf gerold en nu moet je maar eens gaan leren om zaken te doen??

Dat klinkt alsof het iets is waar je eigenlijk helemaal geen zin in hebt.

Ik hoop voor jou dat ik het mis heb, want dan zou ik me toch eens gaan bedenken wat ik nu eigenlijk wilde.

Ik wil niet betweterig klinken ofzo, maar je doet jezelf er geen plezier mee als je het doet, omdat het zo nodig MOET!

Myriam Paardenkooper
10 years ago

Haha Geert, komt het zo over?
Nee, dat is zeker niet het geval!
Wat ik bedoel te zeggen is dat ik er niet voor geleerd heb en de afgelopen 15 jaar gewoon ben doorgegaan met hoe mijn vader de zaak heeft opgezet. Wat ik op de Business Bootcamp heb geleerd is dat de wereld is veranderd. En dat merk ik ook aan de omzet. Het is tijd om er tijd in te steken en mezelf een Professional te maken. Dat is eigenlijk wat ik bedoelde te zeggen.
En ik heb er zin in! Het is tijd om te ontwikkelen.

Bedankt voor je comment!
Hierbij mijn rectificatie.
Groet, Myriam

Geert Wemmenhove
10 years ago

Hoi Myriam,

Dat klinkt idd heel anders.

Warme groet,

Geert

Geert Wemmenhove
10 years ago

Hoi Ruud,

Wat zijn de centrale punten van meerwaarde die jij geeft?
Voor welke bedrijven zijn die punten interessant?
Óf… Voor welke manager is die meerwaarde interessant?
– Hoe oud is ie?
– Welk geslacht heeft ie?
– Op welk punt van de carriere zit ie?
– Wat voor persoonlijkheid heeft ie?
– Waar is ie te vinden?

Voor jouw fotografie:
– Heb je een thema wat je aanhoudt?
– Wat is het doel van de foto’s die je maakt?
– Wat is het venster wat je wilt openen?

m.a.w. Onderzoek eerst jezelf.
Wanneer jij duidelijk hebt waar je waardes liggen die je met de foto’s over wilt brengen, dan communiceer je daar volgens mij veel makkelijker en overtuigender over. Dat zal dan als vanzelf het juiste publiek trekken.

Maar dat zijn slechts mijn gedachten.

BHG 🙂

Ruud Smit
10 years ago

Hoi Geert,
dank voor je reactie. Kijk eens op diafragma-advies.nl en op galeriediafragma.nl. Daar vind je het nodige mbt de vragen die je stelt. Wat bereft fotografie: de ervaring tot nu toe leert dat ondanks communicatie klanten niet vanzelf komen. Onderzoek naar doelgroep is m.i. op dit moment harder nodig dan zelfonderzoek: dat doe ik dagelijks.
Hartelijke groet,
Ruud

Thecla Meyknecht
10 years ago
Reply to  Ruud Smit

Hi Ruud,

volgens mij bedoelde Geert niet dat jij jezelf psychisch moet onderzoeken hoor, maar bij jezelf nagaan welke punten die hij opsomt voor jou belangrijk zijn. Ik vind ze wel relevant, zijn vragen. Ik zou er wel wat mee kunnen. En jij? Kun jij er wat mee?

groetjes en tot morgen,

Thecla

Johanna Kamunen
10 years ago

Soms is er een verschil tussen de doelgroep die je WILT bereiken / bedienen, en de groep die je BEREIKT. Het is ook niet altijd even makkelijk om met de beeldmateriaal (in mijn geval) van de ene groep, de ander te overtuigen. Een kip-en-een-ei-verhaal. Ik vind het lastig. Hoe mee om te gaan?

Ruud Smit
10 years ago

Hoi Johanna,
Hangt een beetje van je situatie af maar ik herken dit wel. De groep die ik bereik is de groep waar ik zelf uit voorkom: onderwijs. Geldt zoiets voor jou ook? Ik probeer vooral via LinkedIn mijn netwerk uit te breiden naar mensen die ik niet ken maar wel wil bereiken: managers in de non-profit business. Hoe meer je er vindt, des te meer biedt het systeem zelf nieuwe onbekende contacten. Als je op linkedIn zit nodig mij dan uit (je moet Ruud Smit in Doesburg hebben, er zijn er nogal wat) en kijk wat er dan gebeurt in de sector people you may know: allemaal nieuwe doelgroep.
Hartelijke groet,
Ruud Smit

Thecla Meyknecht
10 years ago

Mijn focus lag toen ik begon bij kleine organisaties die problemen bij secretariaten wilden oplossen. Uit ervaring weet ik dat er heel veel problemen liggen, bij secretariaten. Soms omdat er teveel werk ligt, soms juist te weinig. Soms doordat de vaardigheden niet aansluiten bij het werk.

Maar mijn boodschap naar die organisaties is dan altijd negatief, immers, ik kom hen vertellen dat er iets niet goed gaat en dat ik het beter weet. Dat is geen fijne boodschap. Ik kon geen ingang vinden, kon mijzelf er niet toe dwingen om te gaan bellen met deze vraag.

De secretaresses die ik tegenkwam vonden allemaal dat zij juist goed werkten, hun managers vonden dat het prima ingericht was zo en de directie vond het geen belangrijk aandachtspunt. Ik weet dat er zeker geld te besparen valt met een goed lopend secretariaat, maar de vraag moet van binnenuit komen.

Daar kwam dan het volgende struikelpunt, ook al zou die vraag van binnenuit komen, wie zou dan specifiek naar mij zoeken? Er was twee jaar geleden geen groot aanbod van adviseurs op dit werkvlak. Meestal wordt een secretaresse ingehuurd die opdracht krijgt om te herstructureren. Maar zo wilde ik dat niet doen.

Nu heb ik mijn focus verplaatst en bied ik mijn diensten aan ZZP’ers aan die ineens goede zaken doen. Hun tijd is nodig voor de groeiende business en daardoor loopt het secretariaat thuis of op kantoor uit de rails. Ik kan hen helpen om een nieuwe structuur aan te brengen, waardoor het weer soepel kan lopen en zelfs archiveren geen straf meer is.

Ik wil dit weekend graag leren hoe ik deze doelgroep het beste kan benaderen, zodat zij weten dat ik hen kan helpen. Ik heb al enkele leuke opdrachten gedaan, maar wil er veel meer doen. Ik vind het ook heel leuk dat ik op die manier veel nieuwe mensen ontmoet die enthousiast zijn over hun werk. Dus voor mij een hele leuke context om mijn werk te doen.

Arnold Erkendiep
9 years ago

In 1996 kwam ik als groentje bij de Verbindingsdienst van de Koninklijke Marine. Vanaf dat moment ben ik altijd met verbindingen bezig geweest. Eerst met morse, telex en vlaggen op schepen. Daarna met telecom en computer oplossingen in de zakenwereld. Het verbinden van mensen over de hele wereld is en blijft sindsdien een grote passie van mij.

De laatste 7 jaren ben ik intensief bezig geweest om de verbinding aan te gaan met alles wat ik wel en niet leuk vind van MIJZELF. Al heel snel merkte ik dat ik daardoor veel meer in verbinding kwam met mijn kinderen, mijn partner, mijn vrienden, vriendinnen en mijn klanten!

En die verbinding voelde ik dit weekeinde ook tussen een groot deel van de 500 mensen die de Master-Entrepreneur training volgden van de Open Circles Academy waar die ‘connection’ van harte benadrukt werd als één van de belangrijkste elementen van succes!

Caroline Hoogerwerf
10 years ago

Wat een eye-opener. Iemand anders wijst mij op mijn remarkable produkt!
Zo aan het zoeken wat mij anders maakt dan al die andere therapeuten in NL. Geen flauw idee. Tot ik met een collega sprak.
Zijn opmerking: Wat geweldig dat jij een persoonlijk theeconsult hebt voor mensen. Wat uniek! Helemaal je eigen thee die je ondersteunt bij je huidige helings processen.

Tja, dat is zo normaal voor mij dat ik dat niet had gezien. Ben ik toch al een stap verder dan ik dacht 😉

Geert Wemmenhove
10 years ago

Hoi Caroline,

Zou je de thee ook kunnen verkopen via je website (Heb niet gekeken of je dat al doet) voor een start met passief inkomen??

Just a thought

BHG 🙂

Caroline Hoogerwerf
10 years ago

Beste Geert,

Zover ben ik nog niet. Maar ik heb zojuist de tip gekregen een nieuwe eigen website voor de thee te beginnen.
mijnthee.nl en eigenthee.nl zijn echter al bezet, net als de andere leuke pakkende domeinnamen.
Zit ik nu te twijfelen over:
theevoormij.nl
jouwthee.nl
of
mijnthee.eu

Bij deze een oproep aan alle theefanaten. Welke naam vinden jullie het beste?

Miriam Duijvestijn
10 years ago

Hoi Caroline,

Misschien zijn lekkerethee.nl of bijzonderethee.nl of persoonlijkethee.nl nog beschikbaar.

Groet Miriam

Thecla Meyknecht
10 years ago

Hi Caroline,

Ik denk graag met je mee. Goed plan om een thee-site te beginnen. Volgens mij zou je een naam moeten kunnen vinden waaruit de toegevoegde waarde van jouw thee blijkt, want ik begrijp dat het niet gewoon een nieuw smaakje is, maar dat het rustgevend is of iets in die geest? Misschien kun je daarmee iets combineren. Het moet wel onderscheidend zijn van de thee die je bij een hightea drinkt, of bij een kinderfeestje, toch?

lowtea of theerust of relaxthee of eventijdvoorjezelfthee. Afijn, je snapt mijn insteek denk ik wel.

succes.

Caroline Hoogerwerf
10 years ago

Fijn dat jullie zo meedenken 🙂
Hele goede tips. Ik vind vooral theerust mooi.

Maar ik weet niet zeker of het echt past. Het gaat niet om ontspannende thee of bijzondere thee. Het gaat specifiek om een thee die ik helemaal speciaal samenstel voor jou. een thee die jij lekker vind, een thee die jouw huidige ontwikkelingsproces ondersteunt. Een thee die jouw klachten verhelpt (slaapthee of anti-hoofdpijnthee) of voorkomt (denk maar aan zwangere mensen die ineens geen citroen meer kunnen of willen eten, terwijl dat in hun favoriete thee zit).
De thee kan daardoor ontspannend zijn. Maar misschien wil jij wel een energie thee die jou op pept.

Ik zie er erg naar uit jullie morgen te ontmoeten. Hoop dat we nog veel kunnen sparren over onze ideeën.

Oja, is er ook een website-ontwerper die zowel dreamweaver als wordpress kent? Ik wil heel graag met jou in contact komen voor het bouwen van één of meerdere websites.

Thecla Meyknecht
10 years ago

@Caroline Hoogerwerf: wat dacht je van MijnEigenThee, Tea-for-You (variant op Tea for Two) of Tea-to-the-point.

Ken je die mop trouwens van die Engelsman die naar Paleis het Loo wilde en een treinkaartje bestelde (toen nog bij een bemande balie) en vroeg: Two to the Loo please. Een andere Engelsman in de rij hoorde dat en riep: Two to the Loo too! Waarop de NS beambte riep: Ta ta de la taaaaaa!!!

moest ik ineens aan denken bij tea-to-the-point. Nu stop ik maar met meedenken, je zult zelf ongetwijfeld nog veel betere ideeën krijgen over de naam. Het product lijkt me uitstekend. Succes.

slaap lekker straks, morgen vroeg weer op.

Caroline Hoogerwerf
10 years ago

Ik reis vanuit Apeldoorn naar Master Entrepreneur . Is er iemand die ook vanuit Apeldoorn reist en die met mij wil carpoolen?

groeten van Caroline

Geert Wemmenhove
10 years ago

Mijn doelgroep:

Ik lever een dienst waar mensen zich over het algemeen pas op een leeftijd van halverwege de dertig bewust van worden dat ze hierin een slag kunnen maken.

Bovendien heb ik met mijn dienst een publiek nodig waar enig geld beschikbaar is en de “pijn” groot genoeg wordt ervaren om iets te gaan doen.

Als ik dit in ogenschouw neem denk ik aan de volgende doelgroep:

Geslacht: man en vrouw
Leeftijd: 30-50 jaar
Opleiding: Minimaal MBO+
Directeur/eigenaren
HRM managers
Personeelsbestand van circa 20-50 medewerkers

Ik moet helaas eerst meer omzet genereren voor ik mij de Master Entrepreneur kan veroorloven. Dus als je iemand kent die in deze doelgroep past….

Mail of bel me dan
0651837301
info@chefcoach.nl

Caroline Hoogerwerf
10 years ago

Hoi Geert,

Je doelgroep is mij duidelijk. Maar welke dienst lever jij?
Wat kun jij voor deze mensen betekenen?

groeten van Caroline

Geert Wemmenhove
10 years ago

Hoi Caroline,

Je wordt blind voor je eigen diensten he… STOM!!
Natuurlijk moet ik dat hier melden

De oplossing die ik biedt gaat over het inzetten van persoobnlijke groei, waardoor de eigen passie wordt ge-/hervonden en waardoor de energie weer gaat stromen.

Dat doe ik door met de mensen letterlijk de keuken in te gaan en ze uit te dagen om dingen te doen die buiten hun comfortzone ligt.

Redelijk kort….

BHG 🙂

Geert Wemmenhove
10 years ago

*******FEEEEEST*********

Heeft een kaartje voor de Master Entrepreneur kunnen bemachtigen, nadat ik eerder wegens achterblijvende financiën moest afzeggen….

Ik had het me heel duidelijk ten doel gesteld….
Me er een voorstelling van gemaakt en nu lijkt het zo in mijn schoot te vallen…

HEERLIJK!!!

Dank!

Hillie Koning
10 years ago

Wat geweldig Geert, ik wil jou hiermee wel feliciteren.
Zoals ik jou zie in al je comments geef jij ook zoveel energie dat het niet anders kan dan dat er energie naar jou terug mag keren.

Zie je volgend week-end.
Hillie

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Hillie Koning

Hoi Hillie,

Dankjewel!

Geert

Stefan Flos
10 years ago

Doelgroep? Belangrijk !

Op het niveau hobbyisme, is de doelgroep per definitie vaag, zoiets als ‘anderen die dit ook leuk vinden of er behoefte aan hebben’.

Wat ik heb meegekregen van de Business Bootcamp is systeem denken in je benadering van de klant, promotie/marketing en binden. Dan kom je er niet meer met ‘leuke’ mensen.

ik zit voornamelijk op B2B dus dan gaat het naast specifiek ook nog om beslissers met geld! Leuk vinden is niet genoeg, de waarde ervan inzien al een goede stap maar dan moet er nog besloten worden…

maar het gaat de goede kant op (ik had ze al in het vizier) en laat nu mijn netwerk het werk doen (briliante eyeopener uit Business Bootcamp).

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Stefan Flos

Hoi Stefan Flos,

Ik hoop dat je dit ziet, want je hebt nog maar één remark geplaatst.

Mijn vraag is deze:
Wat bedoel je met je netwerk het werk laten doen. Ik dacht dat ik alles redelijk bij had gehouden, maar nu ben ik je kwijt.

Jouw eye-opener is aan mij voorbij gegaan dus blijkbaar..
Help je me?

Warme groet,

Geert

Nathalie Koster
10 years ago

Ik ben blij om naar de Master Entrepreneur te gaan. Na een aantal jaren in het vak weet ik nog steeds niet goed wie mijn doelgroep is. Ik werk ook met meerdere doelgroepen. Kijk er naar uit om deze vraag te gaan beantwoorden. Met wat hulp natuurlijk!

Geert Wemmenhove
10 years ago

Hoi Nathalie,

Wat maakt jou uniek in hetgene je biedt?
Voor welk publiek is nou juist die unieke eigenschap aantrekkelijk?
Dat is vanuit jezelf geredeneerd…..

Als je weet voor wie je wilt werken, dan is de vraag:
* Wat heeft die doelgroep voor eigenschappen waarvoor jij de ultieme oplossing bent?

Wat maakt jou opmerkelijk voor die groep?

Suc6 en Big Hug

Geert

Caroline Hoogerwerf
10 years ago

Met sensi-therapie kon ik iedereen helpen. Geen focus. Nu ga ik mij specialiseren in mensen met een burn-out.

Daarnaast ben ik bezig om een netwerk te vormen van gespecialiseerde zzp-ers die samen met mij Heel fit bedrijf op willen zetten. Doelgroep: bedrijven met een hoog ziekteverzuim. Doel: in 6 maanden het verzuim met tenminste 50% verminderen.

Ben jij zzp-er, richt jij je op verminderen van verzuim in bedrijven en wil je deel uit maken van mijn team? Neem contact met mij op.
Ken jij een bedrijf met hoog ziekteverzuim dat wil meedoen aan een pilot? Neem dan ook contact met mij op.

Geert Wemmenhove
10 years ago

Hoi Caroline,

In welk deel van Nederland zit je? En hoe definieer je jouw werkgebied?

Geert

Caroline Hoogerwerf
10 years ago

Zelf zit ik in Apeldoorn. Maar voor de zzp-ers of bedrijven maakt het niet uit waar ze zitten, mits ze bereid zijn naar een klus te reizen en samen te werken. Het is mijn bedoeling om uit het netwerk van zzp-ers per bedrijf het juiste team samen te stellen. Maatwerk dus. Wil je meer weten mail dan even naar heelfit.

Thecla Meyknecht
10 years ago

Hallo Caroline,

ik zie dat jij erg werkzaam bent in genezende therapieën, vanuit de mens. Ik ben werkzaam op een veel concretere manier met praktische structuren. Maar misschien zijn er meer raakvlakken dan je op het eerste gezicht zou denken. Ik ben er namelijk van overtuigd, dat als je papieren en informatiestromen goed op orde zijn, je ook ruimte in je hoofd krijgt en daardoor meer energie.

Ik wil er wel over denken of samenwerking zou kunnen lukken, ik denk zelf dat het structureren van het werk ook een enorme bijdrage kan leveren aan afname van ziekteverzuim.

Wellicht zien we elkaar bij de Master Entrepreneur.

Martha Gommans
10 years ago

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het moeijk vind om mijn doelgroep te bepalen. Ik dacht hem gevonden te hebben tijdens het Busines Bootcamp maar kwam door 1 reactie al tot het inzicht. dat het niet specifiek genoeg is, mensen met emotioneel trauma. Ik vind het ook jammer als ik niet meer alle leeftijdsgroepen in mijn praktijk zou krijgen.

Caroline Hoogerwerf
10 years ago
Reply to  Martha Gommans

Hoi Martha,

Ik ben wel benieuwd hoe je dit hebt opgelost. Heb je nu een duidelijker definitie van je doelgroep dan tijdens het business bootcamp? En hoe steek je in op alle leeftijdsgroepen? Kan dat marketing-technisch gezien wel?
Is het niet zo dat als je doelgroep helder en gefocussed is, je marketing doeltreffender is en dat de andere mensen/kinderen vanzelf gaan komen door je successen?

Peter Maasdam
10 years ago

Bepaal je doelgroep . . . ;-(

Dat is meteen een lastige, mijn bedrijf heeft meerdere doelgroepen. En hoemeer ik erover nadenk worden het er steeds meer. Dit verklaart ook waar om onze Marketing niet slagvaardig is!

Hier ligt dus mijn eerste uitdaging, Verdeel mijn bedrijf weer terug naar doelgroepen, en stel prioriteiten, FOCUS!!!

Ik kijk uit de Master Entrepreneur!