De belangrijkste interactie is… – doelgroep serie, deel 4 van 4

Als je de eerste 3 artikelen nog niet (in de juiste volgorde) hebt gelezen, doe dit dan eerst, voordat je aan dit artikel begint en het implementeren van de inzichten

  1. Jouw doelgroep bepalen
  2. Jouw prospects kwalificeren
  3. Ga de interactie aan

Oké… als je de artikelen hebt gelezen en bent begonnen met het implementeren van de lessen, dan heb je nu meer helderheid over jouw specifieke doelgroep, over hoe je potentiële kopers kwalificeert en over hoe belangrijk het is om ze de interactie te laten aangaan met jou en je business…

MAAR… er is een probleem.

Stel, je hebt jouw prospect of potentiële klant één keer ontmoet…
Offline – tijdens een netwerk bijeenkomst, in jouw winkel, of in de Business Bootcamp…
Of… online – ze bezochten jouw website, LinkedIn profiel of Facebook pagina…

Wat nu… ?

In 99,99% van de gevallen verlaten ze de (offline of online) plek en hoor je nooit meer van ze. Zo kun je tientallen win-win manieren hebben gevonden om de interactie aan te gaan, maar… als je publiek is vertrokken, hoe kun je daar dan nog je voordeel mee doen?

Handen in het haar… wat te doen?

Het antwoord is simpel.
Het is zo simpel, en tegelijk zo onderbenut dat ik me afvraag… waarom toch dat bord voor de kop?!

Zodra een prospect of potentiële klant in contact komt met jouw business, in welke vorm dan ook – dan MOET (en ik verhef mijn stem terwijl ik het zeg… “MOET”) je hun naam en e-mail adres in bezit krijgen, zodat je het vervolgcontact kunt initiëren.

Het kan me niet schelen of je ze 60 seconden aan de telefoon hebt gehad, of je een vorkje met ze hebt geprikt tijdens een borrel na een seminar, of dat ze jouw website hebben bezocht…

Je MOET een manier vinden dat ze jou hun naam en e-mail adres geven…(hoor weer mijn stemverheffing… “MOET”)

Een van de belangrijkste regels van business is…


Het geld zit in de lijst – “The money is in the list” Geld

Dit betekent… al het échte grote geld dat je gaat verdienen met jouw business… wacht op je in jouw lijst (database) met prospects en klanten.

Alleen wanneer je de lijst hebt, kun je ze (via e-mail) regelmatig en consistent WAARDE leveren (waarmee je ze meer bewust maakt van jouw merk en je expertpositie versterkt) en PROMOTIES sturen (resulterend in orders, opdrachten en… geld op je bankrekening).

En om je lijst op te bouwen, moet je een manier vinden dat ze jou vrijwillig hun naam en e-mail adres geven en ermee instemmen dat je regelmatig met ze communiceert.

Deze specifieke interactie of afspraak, deze call-to-action: “geef me jouw naam en e-mail adres” heet in marketing termen een OPT-IN.

En deze toezegging, deze opt-in, is de belangrijkste interactie van allemaal.

** Er zijn 3 cruciale regels die je moet volgen als je de opt-in wilt krijgen:**

1) Iedereen die met jouw business in contact komt, moet worden ‘overgehaald’ om op de lijst te komen.
Het is jouw verantwoordelijkheid om zo creatief en overtuigend mogelijk te zijn in het vragen naar hun contactinformatie.
2) Vraag om de minimale informatie die je nodig hebt.
Voor de meeste ondernemingen is voornaam en e-mail genoeg. Als telemarketing belangrijk is voor jouw business, wil je ook een telefoonnummer vragen. Wees je ervan bewust dat hoe meer informatie je in deze fase vraagt, hoe minder mensen bereid zijn deze te geven.
3) Bied een concrete stimulans voor het geven van hun contactinformatie.
Dit is cruciaal!
De tijd ligt ver achter ons dat je gewoon een formulier op je website plaatste met de tekst “Schrijf je in op mijn mailing list”. Niemand wil op jouw mailinglijst.
Hetzelfde geldt voor: “Geef me jouw e-mail adres en ik stuur je mijn nieuwsbrief.” Het kan niemand wat schelen!
Kom erachter wat men echt, echt, echt wil hebben; iets waardevols en relevant voor jouw doelgroep. Iets waarvoor ze zouden willen betalen en geef ze dat gratis in ruil voor hun e-mail adres.

Om jouw creatieve vuur aan te wakkeren…een aantal voorbeelden: email

* In een restaurant – bied een gratis koffie en/of dessert aan ‘van het huis’ in ruil voor hun naam en e-mail adres.
* Tijdens een conferentie of beurs – geef een monster (sample) van je product in ruil voor hun visitekaartje.
* Op je website – bied een PDF rapport, een videocursus, een webinar of e-book in ruil voor het invullen van een opt-in formulier…

En als ik zeg ‘formulier’ – dan bedoel ik natuurlijk heel eenvoudige invulvelden, zoals de opt-in die je vindt op Business Bootcamp home

In de Business Bootcamp ga ik verder de diepte in over het opt-in proces en nog belangrijker… wat je met je lijst moet doen, als je die eenmaal hebt.

Als je nog niet heb ingeschreven voor de Business Bootcamp… Schrijf je NU in voordat het is volgeboekt!


Als jij op het moment al opt-in informatie verzamelt – op welke manier dan ook – laat ons weten in het commentaarveld onderaan deze pagina, zodat we van elkaar kunnen leren.

En als je vragen hebt over het opbouwen van jouw opt-in lijst, laat het me ook weten in het commentaarveld. Ik doe mijn best om je vraag te beantwoorden in het nieuwe 1-uur durende live-streaming seminar “Target Audience Secrets”. Dit seminar is geheel gratis. Je kunt het op je computer, telefoon of tablet bekijken, thuis of waar je maar wilt.

Zodra we jouw comment plaatsen, krijg je de link naar jouw gratis ticket voor het Target Audience Secrets live-streaming seminar toegestuurd.

Tot onze volgende ontmoeting… online of offline!

Op jouw succes, Nisandeh

PS. DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier links te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk kunnen profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
6 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Nisandeh Neta
8 years ago

Martijn – it’s actually really simple.

Here is my proposed opt-in form text:

………………

To download this fantastic/powerful/valuable e-book and receive regular valuable information and updates, fill in your name and email address, and you’ll be able to start changing your life immediately…

First name:
Email:

Submit button

………………

That’s it!

Change the text to fit your style and content, and you’re good to go.

Hope that helps, Nisandeh

Joost Faassen
8 years ago

Mooi artikel!

Joost Faassen
8 years ago

Hoi Ron,
Complimenten voor de groei van je ijst!

En ik ben benieuwd:
Welke ´men´ is jouw doelgroep?
Er zijn veel mensen bezig met gezondheid/eten/afvallen. Ben benieuwd op wie jij je richt.
Hartelijke groet!

Joost Faassen
8 years ago

Great post!

Joost Faassen
8 years ago

Hoi Timon,

De opt-in is uiteraard voor iedere geinteresseerde in effectieve communicatie. Uit die lijst selecteer ik hot prospects voor het gratis consult. Zo kan ik de uren die ik in de rapportages steek veel effectiever inzetten, m.a.w. meer rendement halen.

Rick van der Laar
4 years ago

Zeker een strak artikel, dank daarvoor 😉