Voorbereiding online Q&A sessie Business Campus

Welkom op deze voorbereidingspagina voor de online Q&A sessie van de Business Campus die plaatsvindt op dinsdag 5 maart om 19:30 uur!

De online Q&A sessie is bedoeld om jouw vragen ten aanzien van de onderwerpen uit de Business Campus te beantwoorden zodat je weer verder kunt met implementeren.

Plaats jouw vragen hieronder in het commentaarveld.

Alleen vragen die hieronder zijn geplaatst, worden beantwoord in de online Q&A sessie!

Tot dinsdag!

Nisandeh Neta

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
63 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Sabouschka Zoumouroda
8 years ago

Hallo Nisandeh,

It’s me again with another question.

If I want to find another name for my dance studio which is unique to me, is it necessary then that I do protect it with an R? I have the feeling it is. But with the word ‘dance” in it it won’t be accepted. I was told years ago that they don’t accept general names.

I can’t afford right now to pay for registration when chances are big that the name is not accepted. I actually do have a name: ‘Body Mind Belly Dance’ but I don’t yet use it fully because of that question. And I can’t think of any other name without the word ‘dance’ in it.

I am curious about your advice on that topic.
Thanks a lot.
Cheers,
Sabouschka.

Sabouschka Zoumouroda
8 years ago

What do you do if people reply the call to action with: “I am not such a blogger?”
How to stimulate further?
xxx
Sabouschka

Frank Janssen
8 years ago

Nisandeh,

ik heb veel geleerd tijdens de Blogging Master Class. Ook al veel geimplementeerd.

M.b.t. LinkedIn zit er ook progressie in, dankzij de instructie die je hebt gemaakt in 2011.

Ik ben echter geen fan van Facebook en ik ben waarschijnlijk de enige nederlander die geen persoonlijke pagina heeft op FaceBook…

Zou je een instructie kunnen maken hoe om te gaan met Facebook? Want hier heb ik moeite mee.

Alvast bedankt.
MVG Frank

Marjolein Kalter
Marjolein Kalter
8 years ago
Reply to  Frank Janssen

Hi Frank,
If you google on facebook support you can find quite easily more information of it.
And Facebook is always changing.
Just start with an account and experiment with it (try to break it as Nisandeh suggested)

Another question:
Why would you be active on Facebook if you don´t like it?

Since I can post nice pictures of things you see along the way, Facebook has been the best entrance for attracting more people to my kayaking trips.
What could be easy to share of your business?

Paula Onink
8 years ago

This is not really a question, more a summary of my line of thought regarding my blog.

I find it hard to implement the strategies, mainly because I get caught up in the technicalities. I am not good at all these codes and clicks and widgets etc. Now I am considering to start a website (somebody with the expertise has offered to help out) and dump the WordPress blog. On my first blog I had over 11 different readers commenting. Been celebrating that! Now I need to make it exciting for my readers to join me on my website. Don´t think that should be a problem.

Francoise Zorge
8 years ago

Waar kan ik het beste mijn Nederlands geschreven (e)boek laten vertalen in het Engels. Of is daar een handig programma voor

Marten Nube
Marten Nube
8 years ago

Hi Nisandeh,

Authors are my target audience and I have to offer them a complete new marketing concept to find readers (and buyers) for their book(s), free to use and based on ISBN. Should I try to find a very specific group e.g. Dutch blond female non-fiction authors between 27 and 33 or can I just approach fiction and non-fiction authors apart from each other, i.e. 2 different blogs?

George Begemann
8 years ago
Reply to  Marten Nube

Hi @Marten, would you mind sharing more about your business with me? We have books and we execute iBook publishing.

Robert Tjalondo
8 years ago

Hallo Nisandeh,

Ik ben fotograaf en bij mijn laatste 2 offertes (nieuwe klanten) kreeg ik de vraag of ik het niet voor minder zou kunnen doen, niet een beetje minder maar voor de helft van mijn prijs.

Ze komen dan met het verhaal dat ze vorige keer een fotograaf hadden ingehuurd die het voor de helft van mijn prijs wilden doen.

Bij allebei heb ik een voorstel neergelegd met 15% korting van de prijs, uiteindelijk zijn ze niet met mij in zee gegaan.

Ik zit in een dubio:
– Niet doen?
als ik het een volgende keer niet doe voor de helft, heb ik geen inkomsten en zit ik thuis. Maar het is wel tegen mijn principes om voor zo’n laag bedrag mijn klus te doen.

– Wel doen?
Anders heb ik een opdracht voor veel minder dan wat redelijk is, maar verdien ik wel weer geld.

Ter info: Mijn prijzen zijn marktconform. Een aantal bestaande klanten vinden mij duur, maar huren mij wel steeds weer in omdat ze tevreden zijn over de samenwerking en kwaliteit, anderen vinden mij goedkoop. Dus volgens mij zit ik wel goed.

Wat is jouw advies?

Dank.
Robert

Nicoline Caljé
8 years ago

Hallo Robert,
Ja, dat is een behoorlijk dilemma. Ik herken het uit de tijd dat ik nog werkzaam was in de detailhandel (juweliersbedrijf) waarbij dit soort vragen ook ongemakkelijk waren.
Mijn idee hierover is het volgende:
1. een prijs is gekoppeld aan de waarde van het product. Jij zegt dat je marktconform bent en dat de waardering van je bestaande klanten positief is: een goede prijs kwaliteit verhouding. Ergo: je prijs klopt.
2. de nieuwe klant herkent deze prijs kwaliteit verhouding nog niet, want anders zou hij niet om korting vragen. Ergo: je moet hem overtuigen dat het klopt net zoals het geval is bij je bestaande klanten.

Je kan nu een aantal dingen doen:
1. een instaptarief hanteren: de klant is dus nog niet overtuigt dus je biedt een deel van je product of dienst voor minder aan, met de belofte dat als hij het hele product afneemt hij het instaptarief niet hoeft te betalen. Eigenlijk doe je dus iets extra’s voor hetzelfde bedrag.
2. Je beidt hem bij een volgende opdracht een “vaste klant korting”: bij een vervolgopdracht krijgt hij x % korting. Dat is dus de omgekeerde weg van optie 1: hij betaalt eerst de volle mep en daarna minder, maar hij komt wel terug als klant.
3. je geeft hem de korting waarom je vraagt, maar je levert ook minder, bv minder keus, minder service, niet op locatie of juist niet in de studio, etc. In ieder geval iets wat een lagere prijs rechtvaardigt, want je zei het al: je prijs is markt conform en betaande klanten maken blijkbaar wel de afweging tussen prijs en kwaliteit in positieve zin.

Conclusie: geef geen korting zonder tegenprestatie. Je zal zelf wel ‘waarde’ moeten toevoegen om hem over de streep te trekken, maar dat is de kunst van het ondernemen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt,
Groet, Nicoline

Robert Tjalondo
8 years ago

Hallo Nicoline,

Dank voor je reactie en het meedenken!

Ik denk dat de klant “de waarde” niet inziet een terechte opmerking is.

Het gaat met name om klanten die mij willen inhuren voor een eenmalig evenement en een vorige keer een collega met een camera hadden of een neefje met een spiegelreflexcamera. Iets wat ik de laatste tijd veel meer zie/hoor van potentiele klanten.

Optie 1. is een interessante, daar ga ik over nadenken.
Optie 2. Doe ik ook al bij bestaande klanten, maar dan meer als verrassingseffect bij een tweede boeking.
Optie 3. Lastig, want dan kom ik uit op een bijna minimumloon.

Laatst heb ik bij een soortgelijk verzoek een kort kostenplaatje meegestuurd met mijn eigen kosten, zoals loonbelasting, afschrijvingskosten van camera’s, diverse lenzen en software zodat ze weten wat ik er aan overhoud.
Maar eigenlijk vind ik het vervelend om mezelf zo te verdedigen, want zo voelt het wel.

Maar misschien moet ik het mezelf gewoon makkelijker maken, door klanten die te veel korting willen, 50% of meer, vriendelijk te bedanken.
Eigenlijk voel ik me beledigd als iemand het voor de helft vraagt.

Nicoline Caljé
8 years ago

Hoi Robert,

Eigenlijk is dit het principe van het “rode koord”: klanten die je wel of geen toegang tot jouw waardevolle product wil geven. Intressant is nu ook de discussie over de 7 tips om klanten aan je te binden.

Succes met de volgende klant.
Groet, Nicoline

Jolanda Deken
8 years ago

Thanx for inviting me to your Q&A. It’s a prevelidge to get follow up together with so many eager students!. I’ll be short in the meating, for right this evening I’ll start my my newest activity; courses to live healthy, fit and slim, given by webinar. Inspired and fueled by OC! My blogging results in contacts, though it’s still not ready and perfect. it costs more time than expected. this is a matter of routine I think. Inspiration and succes to you all!

Sabouschka Zoumouroda
8 years ago

Hi Nisandeh,
If you only or mainly work with the ‘particuliere markt’ and not with the ‘zakelijke markt’ is the use of LinkedIn still a good idea? Or would Facebook be more important then?
Thanks.
xxx
Sabouschka

Edwin Baeten
Edwin Baeten
8 years ago

Hallo Nisandeh,

Ik ben op dit moment druk bezig de puntjes op de i te zetten zodat ik mijn bedrijf van start kan gaan.
Ik adviseer en begeleid mensen die gaan scheiden in het gehele traject van intake tot rechtbank.

Deze business moet het in mijn ogen vooral hebben van netwerken en mond op mond reclame.

Van uit de blogging en social media sessie is bij mij wel bij gebleven dat de “money is in the list” Vandaar dat ik veel met social media aan de slag wil gaan.

Ik wil graag bij zoveel mogelijk mensen “top of mind” zijn maar voel me ook wel een ongewenste binnendringer.

Hoe kan ik voorkomen dat:
– Ik als irritante spam wordt gezien

Hoe kan ik bereiken dat
– Ik gelezen word
– Mensen positief over het onderwerp scheiden gaan denken en anderen naar mij doorverwijzen.

Pascal Verhaar
Pascal Verhaar
8 years ago

Hi Rolph,

Zojuist heb ik je al geprobeerd te inviteren op linked-in
Ik heb 2 contacten die jou met dit probleem kunnen helpen.
groeten,
Pascal

Cees Koot
Cees Koot
8 years ago

Ook ik ben helaas verhinderd. Op dit moment heb ik geen echte vragen. Ik denk dat het goed is als een aantal inspirerende anwoorden op de belangrijkste vragen achteraf met iedereen gedeeld worden. Daar leren we dan weer van.

Groet,
Cees Kootr

Corry Bos
8 years ago

Ik vertrek maandag naar Florida en kan de sessie niet bijwonen. Ik zou heel graag de mogelijkheid krijgen om achteraf dit uur terug te kunnen luisteren.

Mijn vraag: Ik kan de nodige blogs vinden over de onderwerpen waar ik naar zoek, maar er is haast geen blog bij waar comments bij staan. Heeft het dan wel zin om comments achter te laten? Zijn er wel lezers?

Annelies Vroomans
8 years ago

Na de Business Blogging Master Class (en ook al na de Business Bootcamp) heb ik zoveel ideeën, o.a. waarover ik kan en wil bloggen, dat ik door de bomen soms het bos niet meer zie.

Dat komt wel goed, daar heb ik wel vertrouwen in. Ik vind het fijn dat ik de vragen waar ik op stuit, al werkende uit mijn aantekeningen, hier nu kan stellen.

1. Op mij ‘vraag-om-input-blog’ heb ik 1 reactie ontvangen.
Nu ik de hulpvraag van mij doelgroep dus nog niet helemaal duidelijk heb,
Is het dan logisch eerst te bloggen over algemene waardevolle zaken en later over wat ik voor mensen kan betekenen?
Of een combi?
Waar heeft mijn lezer/potentiële cliënt het meeste aan? Graag jouw visie.

2. Moeten de dagelijkse posts op FB en TW allemaal te maken hebben met mijn meest recente Blogartikel? Ik denk nu aan een combi in wat ik post:
•Teruggrijpen op het meest recente blog
•Vooruitblikken op het komende blog
•Algemene, voor mijn doelgroep waardevolle, tips en ideeën
Is er qua marketing een ‘beste’ voor die dagelijkse posts? Ik ben benieuwd naar jouw ideeën hierover.

3. Ik vind het moeilijk een goede afsluitende alinea voor mijn blog te schrijven. Ik bedoel de alinea ná de ‘body’ en vóór de Call to Action.

Mijn aantekeningen over dit onderdeel, gemaakt tijdens de MasterClass Business Blogging, zijn ook niet helemaal helder.

Ik heb genoteerd dat het iets ‘motiverends’ of ‘hoopgevends’ zou moeten zijn.
Kun je dit onderdeelnogmaals toelichten, zodat ik weet welke richting ik op moet denken? Graag!

Tot dinsdag!

Maureen Mulder
8 years ago

Mijn mindset is ontzettend veranderd sinds ik in oktober Open Circles heb leren kennen, en ik weet dat ik mijn part-time baan elders eerst moet opzeggen voordat ik mij beter kan focussen op Open Circles. En dat blijkt nu veel en veel moeilijker te zijn dan ik eigenlijk dacht, toen ik in Nieuwegein was.

De tijd die ik eerst aan mijn bedrijf besteedde, ben ik nu “kwijt” doordat ik op kantoor zit. Destijds was dat niet erg, omdat ik vond dat de webshop staat en ik mijn blog wel “erbij” kon doen. De andere dagen ben ik er voor mijn zoon. Dat is juist de reden waarom ik ondernemer ben geworden. Het uitdragen van mijn persoonlijke missie (bewustwording vergroten voor een betere wereld) en meer qualitytime met familie.

De veranderde mindset en de gevolgde seminars leidden ertoe dat ik nu een andere core-business voor ogen heb. Zeker ook, omdat ik Master Entrepreneur nog op het programma heb staan, en ik voor mijn gevoel eerst eruit moet zijn welke kant ik op ga met mijn bedrijf.

De afgelopen tijd heb ik mij dan ook gefocust op het verder uitdenken van de koers van mijn bedrijf (waar ik wel een goede boterham mee kan verdienen en echt al mijn kwaliteiten kan benutten), en het bloggen.

Maar doordat ik nog niet veel van de gevolgde seminars (Business Bootcamp, Financial Freedom, Women do Business Differently, Blogging Master Class) heb geïmplementeerd, ben ik erg onrustig en merk ik dat ik een zekere druk voel om te implementeren. Maar uiteindelijk komt er weinig uit mijn vingers. Ik slaap er ook slechter door.

Dit weekend had ik overigens wel een “Eureka”-moment, doordat er ‘zomaar’ mijn elevator pitch op papier kwam :-D: bewustwording vergroten voor een betere wereld door het stimuleren van een duurzame(re) levensstijl.

Mijn vragen:
1) Hoe kijk jij tegen het bovenstaande aan?

2) Waar kan ik het beste prioriteit aan geven, met het oog op de Master Entrepreneur-training?

3) Welke plugin / methode gebruiken jullie om mensen die reageren op een blogartikel automatisch een e-mail te sturen (ter bevestiging dat de reactie ontvangen is)?

4) Zou je feedback willen geven op mijn website?

5) Komt er een replay van de Q&A, zodat ik het achteraf nog een keer kan terugkijken?

Ik wil de komende periode focussen op de voorbereiding voor Master Entrepreneur.

Hartelijke groet,

Maureen

Anutosh van Varik
8 years ago

Facebook is still a mystery to me.
What book or documentation do you recommend that I read in order forme to become more at home with FB?

Marjolein Kalter
Marjolein Kalter
8 years ago

Hi Anutosh,
Just try it,
– create an account,
– Ask questions about how to….. to your facebookfriends (that will show up quickly if you add one, add me and I will help when I can)
– or ask your question in the group: durftevragen ost of the time you will get answers in a few minutes

-Learning by doing is the easiest way to get familiar to FB is my experience.
(And it can be fun too!)

remove it if it doesn´t work

Robert Tjalondo
8 years ago

Hallo Nisandeh,

Nog even een vraag over bloggen.

Mijn blogsite is een aparte blogpagina van wordpress.

Nu kwam ik er laatst achter dat ik ook op mijn website een blogpagina kan maken.

Wat is beter:
– 2 aparte pagina’s houden? Webpagina zonder blog, en aparte blogpagina (misschien beter voor zoekmachines en dergelijke)

– Blogpagina op mijn website. Dan zijn de blog-volgers al gelijk op mijn website.

– of misschien allebei doen? Aparte blogsite en blogsite kopiereen op eigen site.

Dank.
Robert

George Begemann
8 years ago

@Robert same question for me! Thanks for the assist.

Paula Onink
8 years ago

Die vraag heb ik ook, Robert.

Maja van der Zijden
Maja van der Zijden
8 years ago

Hi Nisandeh, in the master class I could see that my product or service is not wanted.

I have asked all my clients what they wish, want or need for their businesses of today to the future. They don’t have an answer, they ask me to come back next year and make a date for next month. There must be something wrong in my questions. Because of the questions I see in the comments I don’t want to give up.

Coen Tuerlings
8 years ago

Hello Nisandeh,

I’ve got a question for the Q&A session Business Campus Blogging Masterclass.

I use a Facebook plugin with the option to use Facebook commenting and moderation.

I’ve noticed I generate more comments on my blogs using this plugin than with the usual WordPress log in.

We have several Facebook groups and pages to communicate with our clients so possibly they are more used to comment with the Facebook interface.

I’m not sure this strategy is the right one.

Can you share your vision on this?

Coen

Barbara Rijskamp
8 years ago

Ik heb 2 vragen. Helaas ben ik verhinderd op Q&A-sessie en zou het prettig vinden als de antwoorden op mijn vragen op Facebook geplaatst worden.

1. Tijdens sessie gaf je de tip zwart-op-wit te bloggen. Maakt het nog verschil of je een groot of klein lettertype gebruikt? Ik hoorde dat een groot lettertype als minder professioneel wordt ervaren. Klopt dat?

2. Verder gaf je de tip te bloggen zonder datum. Mijn expertise is belastingen. Deze wijzigen regelmatig, waardoor info in blog kan verouderen. Daarom nu de keuze MET datum. Wat te doen? Ik zou ook blog kunnen recyclen bij verouderde informatie.

Eelco van der Wal
8 years ago

Bloggen zonder datum geldt voor je hele post Barbara. Voor eventuele informatie die veroudert kan je in het blog bij de info de datum (ingang, duur geldigheid, etc. ) zetten. En ik neem aan dat er ook veel informatie te delen is die tijdloos is?

Wilko van der Ploeg
8 years ago

@Barbara: Wat grappig ‘een groot lettertype wordt als minder professioneel ervaren’… dit heb ik nooit eerder gehoord, maar ik kan mij er in bepaalde kringen wel wat bij voorstellen… namelijk in de kringen waar VEEL tekst automatisch VEEL kennis moet betekenen (overheidssites etc).

Ik denk dat vooral LEESBAARHEID centraal moet staan en leesbaarheid op het Internet betekent relatief korte teksten… en een groter lettertype helpt daarbij voor een prettige bladvulling…

Marjolein Kalter
Marjolein Kalter
8 years ago

De vraag om te bloggen zonder datum deel ik:

Zou je willen laten weten welke plugin daarvoor nodig is?

Ireen Laarakker
8 years ago

Ik ben bang als spammer aangezien te worden als ik de nieuwsbrief (of hoe het heet) met de aankondiging van mijn blog naar mijn linkedincontacten en groepen stuur. In de databasemailing kan ik eenvoudig een unsubscribe toevoegen (is ook verplicht dacht ik).

Maar hoe kan ik iets dergelijks bereiken bij mijn LinkedIn contacten. ik ben bang dat ze me anders als contact gaan verwijderen.

Nicoline Caljé
8 years ago

Zonder op de stoel van Nisandeh te gaan zitten kan ik je mischien misschien advies geven door te delen hoe ik dat heb aangepakt.
Ik had een mailinglist nodig voor mijn blog met “de onderzoeksvraag” (voor degenen die de Masterclass Business Blogging hebben gevolgd: dat was een van de tips om aan content en lezers te komen). Ik heb uit mijn LinkedInn contacten een selectie gemaakt van ca 35 contacten die paste binnen mijn beoogde doelgroep en die heb ik allemaal persoonlijk aangeschreven met de vraag of ze:
1. mee willen doen aan mijn onderzoek.
2. mag opnemen in mijn mailinglist voor de artikelen die ik nav het onderzoek ga schrijven.

Ik had een vast tekstje, maar de aanhef en de openingszin hadden altijd betrekking op de persoon: hoe we elkaar kenden, wat we in het verleden gedeeld hadeen etc. Het selecteren van de contacten was meer werk dan het schrijven van de 35 persoonlijke mails.
Resultaat: 25 van de 35 hebben enthousiast en positief gereageerd, 10 hebben er niet gereageerd. Geen directe afwijzingen dus.

Als gevolg van de onderzoeks vraag zijn er al 2 contacten bijgekomen die via iemand op mijn mailinglist werden getipt voor dit blog. Bescheiden resultaat, maar het is een begin.

Mijn advies: niet lukraak naar je LinkedInn contacten mailen, maar vragen of ze je berichten op prijs stellen. dan wordt je zeker niet als spammer gezien en kan je op positieve belangstelling rekenen.

Groet,
Nicoline

Marjolein Kalter
Marjolein Kalter
8 years ago

Hai Ireen,
Ik deel je vraag, maar dan als lezer.
Ik krijg via LinkedIn ook steeds meer mails van mensen die me naar hun blog willen trekken.

Hoe erg is het als je LinkedIn contacten je gaan verwijderen? Kennelijk heb je hen gemaild over iets waar ze niet in geïnteresseerd zijn.

Wat is je criterium om met iemand te linken?

Je zou kunnen overwegen om je contacten naar Excel te exporteren, ze dan recht toe recht aan te mailen (niet via LinkedIn) met het verzoek te melden als ze willen dat je stopt.
Dan krijg je een lijst met 3 categorieën:
1 mensen die zich via je site hebben aangemeld,
2. mensen die hebben laten weten: stop hiermee
3. mensen die niets hebben laten weten.

Kost wel wat meer tijd.
Succes!

Alexandra Gerny
8 years ago

Hi Nisandeh,

I’m on holidays next week. Will I be able to read the questions and answers later on?

I am busy finetuning my blog, and I realise that there is more to know and to see. Writing this I realise what my question is: I would like feedback on either my blog (blog.gerny.nl) or blogs of other people, stating what you might do differently and why – actually pointing out things and details.

Many thanks!

Alexandra

Marjolein Kalter
Marjolein Kalter
8 years ago

Hi Alexandra,
Is the name of your blog the most likely name to combine with your product?
I´d suggest that you share what your remarkable product/service is in the name of your blog

Sjonny van der Tuin
8 years ago

Ik heb inderdaad alle mogelijkheden uit de Blogging Master Class uitgevoerd.
– informatie onderwerpen opzoeken
– blog artikel gemaakt.
– vraag gesteld voor meer onderwerpen.

Nu wil ik alleen de blog op mijn nieuwe website plaatsen, maar deze is nog niet in de lucht, waardoor ik het blogartikel nog niet kan plaatsen.

Wel zal ik de LiveStream bij wonen om de ideeën en vragen van andere als leer mogelijkheid voor mezelf mee te nemen.
Tot dinsdag?

Marjolein Kalter
Marjolein Kalter
8 years ago

I´ve been struggling an wondering if blogging would be of any help for me.
I guide people in kayaktrips with stories in Utrecht with kanotochten in en om Utrecht.
Up until now most of them are friends and friends from friends that like to come with me once ore maybe twice.
So I am expanding my services to longer trips, mindful kayaktrips, kayaktrips for special audiences etc. kayaktrips for businessgroups as an intermezzo in management team days.
But in expanding the product and the target audience I seem to loose focus on what to write about in a blog.
I´m wondering if this can ever be bigger than a hobby with a little profit. (Maybe I should look for partners (I alreadyclaimed domainnames like dutchkayaktrips.com and kanotochtennederland.nl)

My questions are:
1. Could you comment on my business
2. And: Is any business suitable for blogging?

Looking forward to the Q&A´s this evening! 😉

Ine Van Hofstraeten
8 years ago

Ik kan de sessie dinsdag spijtig genoeg niet bijwonen.
Zoals anderen ook vragen, voor mij dezelfde vraag. Zou je de sessie achteraf kunnen herbeluisteren (of de antwoorden lezen)?

Mijn vraag: Ik heb een blog gemaakt met als vraag waarmee ik hen kan helpen. Wat doe je als je amper antwoord hebt gekregen? Welke onderwerpen kies je dan?

En dan een specifieke vraag over mijn blog (www.passievoorschrijven.be -> waarin ik nu wekelijks schrijftips plaats + een kortverhaal/tekst/gedicht)
-> ik vind geen blogs (voor schrijvers/lezers) op internet die succes heeft (met als doel die te volgen + comments, etc)
Heb je daar een tip voor?

Marloes van der Kamp
8 years ago

Hi Nisandeh,

Also I would like to be able to view the Q&A session later again, if possible.

I learned a lot from the Blogging Masterclass, among others that I have to split up my website in two. I have a group accommodation with a course room at a big ship, and I also give training (‘voluit leven vanuit innerlijke rust’).
Next week, Wilko is going to help me to create a new website for the training-part, and I will move my blog about meditation to that site.
My question is for the group accommodation part: what could I blog about that has value?
My target group is trainers who give training in awareness or personal development.
As it is not a knowledge/ service, I find it hard to think of topics. I can also not successfully ask it in a blog, since I do not have readers yet (the ship is just finished, so we do not have much clients yet).

Thanks for answering!
Marloes

Ryan de Kom
8 years ago

Ik heb een paar vragen:

1. Begin dit jaar is mijn doelgroep veranderd. De meeste mensen op mijn mailing, facebook behoren tot mijn oude doelgroep. Hoe maak ik de overgang, in mijn blog, naar mijn nieuwe doelgroep?

2. Is het slim om mijn blog naar al mijn Linkedin contacten te sturen. De meeste stammen nog uit mijn vorige carrière

3. Welke strategie/tips kun je het beste volgen bij het maken van een commerciële call to action voor aan het einde van je nieuwsbrief?

4. Wat is een gemiddelde termijn om betalende klanten te krijgen via de blog/nieuwsbrief?

5. Wat kan je doen om bovenstaande te versnellen? Behalve waarde bieden.

Hg,

Ryan

Ryan

Gijs Terlaak Poot
8 years ago

Goedemorgen Nisandeh, Door alle blogs en andere berichten na de trainingen zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik kom niet aan het andere werk toe als ik dat allemaal zou gaan bijhouden. Grote kans dus dat ik door het “dichtklappen” voor de “overload” ook de goede dingen mis. Waarschijnlijk is dat probleem meer algemeen en voor alle bloggers lastig. Hoe kun je ervoor zorgen dat meer mensen jouw blog vinden, lezen en genoeg de moeite waard vinden om anderen erop te attenderen? Alvast bedankt voor je reactie! Op jouw succes! Hartelijke groeten, Gijs

Gijs Terlaak Poot
8 years ago

Goedendag Nisandeh,

Is het zinvol om juist niet als bedrijf te bloggen maar als particulier om zo te voorkomen dat het bloggen wordt opgevat als sluikreclame van of voor je bedrijf?

Alvast bedankt voor je reactie!

Maureen Mulder
8 years ago

Ik baal ervan dat mijn stream maar bleef bufferen, en ik nauwelijks de Q&A goed heb kunnen volgen. Hopelijk lukt het de volgende keer beter.

Zoals ik net al in de chat vroeg, kan iemand misschien mij de antwoorden doorgeven die Nisandeh gaf op (een deel van?) mijn vragen??

-Volgens mij antwoordde hij:
– dat ik geen WP-plugin nodig had om commentatoren een mail te kunnen sturen na het plaatsen van een reactie
– Dat ik jullie beter om feedback kan vragen over mijn website
– Dat ik studietijd moet blocken (??) Juist dit stuk had ik nauwelijks verstaan.

Verder weet ik niet of de rest van de vragen nog beantwoord zijn. Dus alle hulp stel ik zeer op prijs!

Alvast bedankt!

Maureen

Ik stel je reactie zeer op prijs!

Alvast bedankt!

Maureen

Tjitske de Boer
8 years ago

Ook ik kan/kon de sessie niet bijwonen, doordat mijn code in computer zit die in reparatie is. Erg frustrerend toen ik dat net merkte. Ik hoop dus ook dat ik het achteraf nog kan volgen! Een hoop vragen waren herkenbaar als mijn eigen vragen.

Jacqueline ter Haar
8 years ago

I have read through the notes I made on the Blogging Master Class, I have written 2 blogs since and a few things are still slightly mysterious to me. I will try to keep it simple and general so these issues may be applicable to others following the same Q&A session.

1. What I know and what my expertise is and what I blog about, is not the same as what I offer to my clients because I offer one-on-one advice to my clients. My blog posts are much more general. I have the idea that that could be a reason for a lack of comments from my target group – I have had plenty of comments from Blogging Open Circles people :)! Is it necessary, in order to get paid clients from blogging, to be more precise and less general?
2. Or am I just impatient and do I need to wait before judging whether my blogs are successful?
3. And how long do I wait? I can see from Analytics that my blog is read…but I don’t get many comments yet… despite my call for action etc.
4. I have made an incentive so visitors to my site who subscribe to my newsletter (which isn’t called newsletter BTW)… but that doesn’t seem to be too appealing either which makes me afraid that next time I post a blog post I will have to send this again to all my LinkedIn contacts…most of them not even being my target group.
5. I have opened a discussion in different LinkedIn groups who are either my target group or my peers groups. I have received an email from someone warning me for the fact I am in a niche market  so people do start seeing me. Is there any more I can do right now but being patient, read and comment on other people’s blogs and keep writing?

Thanks for this opportunity to ask these questions. I am sure we all are highly appreciating what you do and the value you bring to your clients, Nisandeh!

Paula Onink
8 years ago

Hi Jacqueline, I´d like to response to your #1, about having a general blog instead of being specific about your one-on-one advice.

My blog is quite general (glutenfree pastry and bread and related topics). My core business is making the pastry and selling it. For me the blog is usefull to get my future paying clients interested (remember strangers –> friends?). I am not even making or selling any products yet. Just wanted to share my line of thought with you.

Thanks

Marjolein Kalter
Marjolein Kalter
8 years ago

Hi Jacqueline,
I´ve read your posts and you are an example to me. Just be patient.
Your target audience is expats.
A question that comes to my mind is:
Where do they start when they prepare on coming to the Netherlands? Do you have contacts in the area of mulitnationals?

Hang on! I think you´re doing great!

Stephanie van Steen
8 years ago

Aangezien we net zijn begonnen met bloggen, zien we nu een langzame vooruitgang in het aantal bloggers. In onze “nieuwsbrief” brengen we het onder de aandacht. Wat we sinds de Blogging Master Class nu ook doen is elke dag 1 tip op Facebook zetten met de doorverwijzing naar ons blog. Is dit handig, of kunnen we het beter beperken tot een paar tips om de paar dagen?

Eelco van der Wal
8 years ago

Waardevolle Q&A uitzending. Benieuwd naar de volgende uStream uitzending na de Networking Master Class.
Wie uit Breda eo gaan alle Campus Master Classes volgen?
Klik op mijn naam en neem ajb contact op.

Danielle Lasschuit
Danielle Lasschuit
8 years ago

Dear Nisandeh,

My biggest problem is being inconsistent. There are so many things to do that I find it hard to blog weekly. As a matter of fact I did not even blog once since the course. I do not feel guilty because it is me I have to blame for this. I will be part of the Q&A to learn from the others. I will put a blogpost today and move from there.

Thank you for your trainings, they are very helpful. The implementation is now up to me.

Daniëlle

Sabouschka Zoumouroda
8 years ago

Dear Nisandeh,

I do have lots of questions. I listen a lot to yours and Vered’s CDs and DVDs and I read your books. Sometimes I get some answers. But then arises the next question.

I do 2 different things:
1.) I give belly dance shows for corporate events, private parties and in restaurants and
2.) I teach belly dance from within (with lots of bodywork)
as a complete workout for the body mind for women.
I do have different target audiences.

For nr. 1.) I still have to find my ‘wou’’ factor.
For nr. 2.) I already have found my ‘wou’ factor many years ago. I always focused on that part as my core business. I felt teaching was more secure income wise. But I would love to perform more as well which for a while really happened. But I decided to start with focusing on my core business first.

In the good economic times I could advertise with belly dance classes even though I do much more than that. Now that does not work anymore. People can’t afford ‘nice to haves’ anymore. My staying clients are people who do want what I teach.
But I have a hard time to find new ones.

You said somewhere “if you are just a coach then you will have lots of competition and people always choose the cheapest one.'” I translate for myself: ” if I am just a belly dancer and a belly dance teacher I do have tons of competition and people do choose the cheapest option.”
So the most important question I have for my core business of teaching bodywork and dance is which kind of result should I focus on.
You said on one of your CDs that if you wash cars for € 10,- and now nobody has the money anymore and so they wash their cars in the rain or not….. You could focus on those people who still do have money and still will have it also in the future. You said that you do have to treat them a little bit different as their time is very precious. So you suggest to take your car and go to Amstelveen or Abcoude and wash their car for € 60,-.

That sounds great and makes a lot of sense to me. I am willing to do so if I can raise my price according to my value as a trainer and not according to the marketplace.
But who does want to learn how to move gracefully? Only the TV stars right?
I could focus on the result of a moderate healthy way of training with injury prevention and fun or relaxation and mindfulness through exercising the body and dancing, or more self esteem through physical expression, still all ‘nice to haves’, except for the TV stars..
I could train the ones with injuries. I could promise and give the result to get rid of their backaches, as this is a result I hear from my students ever since I started to teach.

So to not just be another belly dance teacher I have to focus on one result. My future domain name should have that result in it. I am not sure if I want to just take away backache which would be a ‘must have’. I do want to continue to help women to find their own voice in dance (‘nice to have’ again). What to do? Should I try to find the VIPs and become a celebrity trainer? Those actresses who become a little bit older and still want to stay in shape and move beautifully? What kind of result should I focus on? Which aspect of my work should I highlight to give a more whole picture of what transformational work I actually do as a teacher of dance? Should I focus more on my healing abilities in my area of expertise?
How to find one’s remarkable qualities to make a difference for people? How to find your target audience for which your product is a ‘must have’’?

This is my one most important question. I hope it is relevant for all of us. How to find that what makes your work different from the other professionals n your field.

Looking forward to Tuesday evening.
Sabouschka

Paula Onink
8 years ago

Yes, I thought of a question:

I saw on a website once that I had to pay for recipes in order to copy them/print them. It wasn’t that great of a website that I thought it was my money worth. I just jotted the recipes down by pencil in my notebook.

How can I generate passive income by having a blog or website, that will be attractive to my target audience? Is there anyone familiar with actually making money on their website, besides Tessa and Paula who want to go to Africa?
I´d like to see/hear more examples.

Thanks.

George Begemann
8 years ago

Who has the courage and the stamina to summarise their key insights of the Q&A? .. and share it here?

Eelco van der Wal
8 years ago

Als mijn Open Circles VA wil meewerken kan ik haar mijn aantekeningen sturen. Dan wil ik ze wel hier neerzetten. Ik spreek haar morgenochtend!

Jacqueline ter Haar
8 years ago

These are not so much insights as well as a checklist I made for my own reference…in order to keep focused and stay in line. Maybe this is of help to you all to.

Blogging Master Class 13 February 2013
1. Most people spread information to the same people and they spread the same information again.
2. Blogging 4 business helps the business to grow
3. Blogging is not a money making machine
4. Blogging is not a fast way to make money
5. Blogging is no ego boost.
6. Blogging is a long term sustainable business strategy
7. Blogging builds up relationships which you need for long-term success in business is.
8. Blogging takes time, dedication, commitment, care, effort,
9. Blogging requires patience
10. Anything that you don’t have in your life you have to give it first.
11. If you don’t read blogs you will not get readers to your blogs.
12. You will get comments if you also comment on other peoples blogs.
13. You need to become the person you want to attract to your site.
14. You need to read a blog targeting your peers – you learn from and look like an expert to your peers
15. You need to read a blog in your area of expertise – it makes you become the expert and it attracts people to your website
16. You need to read a blog about how to become better in business
17. You find these blogs through Google Blogs (i.e. NOT normal Google search). Check whether they are active
18. You need to spend about one hour a week to read through blogs and comments
19. Once you know how many readers to your blog and comments to your blog you want to have measure results with for example Google analytics
20. You need to tell people exactly what to do in each blog post or Facebook post – call to action
11. Blogging is not an online diary. It is not about you…it is about them!
12. Don’t blog more than 1 x per week
13. Don’t blog less than every 2 weeks
14. Blog at the same day and time of the week each week or every two weeks – raising expectations.
15. Don’t expect your blog to show up through Search Engine Optimization – it doesn’t work that way
16. It is a big mistake to not allow conversation and comments
17. Encourage comments – you need to push them to comment
18. Moderate your comments. Consider your blog as your house – only you allow what goes in your house.
19. Start a blog
20. Be patient, it may take up to a year of regular blogging before you see results.
21. The content of your blog needs to be valuable and relevant (not the same things!) to them!
22. Give an incentive to people who comment on your blog
23. Spread your new blog through your mailing list and LinkedIn contacts. If your LinkedIn contacts are from old times and are not your target group don’t use them but start over again. Same goes for mailing lists. You only want to attract potential clients.
24. The topic of your blog you can get from other peoples blogs, forums, and magazines in your?)
25. Create a publishing schedule with a minimum of 12 topics, always work ahead of time
26. Create your blog with the help of one of the templates
27. First template is: Title: xx (=3 to 5 ) steps to achieve xxx (=result). Each step should be around 100-200 words. Use google.com and rewrite and reorganize what you find on information
28. Second template is: Title: Xx(7-12) top tips/ways to XX (subject)…tips (short)…1 paragraph per tip.
29. Third template is: Title: Xx (20-50 one-liners) things you need to know about (subject)
30. In order to get a variety, alternate these templates with blogs in which you review books, software, tools, websites (build up expertise), events coming up, case studies, or a blog in which you ask for feedback on blog, website, services, (only if you can handle criticism)
31. It is also a good idea to have a guest blogger every now and then (use someone for perfecting/complementing your services)
32. All blog posts should have around 600 words and should include 1. A good title, 2. An intro paragraph to the content 3. Content article, 4. A closing paragraph (inspiring/motivating – you will see more results), 5. A call to action and 6. A request to share the article with their network
33. The lay out of your blog should be simple, this includes a simple font (arial, verdana), just black on white (easier to read), lots of breathing space – short paragraphs (3 lines at the most). A blog doesn’t need images (ask yourself whether they are mutually exclusive – small images)
34. Make a variation in your blogs in terms of length, topics (not always the same business, sometimes a personal one), change of medium (Images, audio podcast)
35. In order to attract readers to your blog: 1. Read other peoples blogs, 2. Let your mailing list know about new blog, 3. Let your LinkedIn contacts know about your 3. Post on Facebook page (post a few times) 4. Twitter 4 Business (every day until next article), 5. Go to Google – blogs + forums about article + add comment to them & link to your own blog post and 6. in your blog post & newsletter you put a line “if you like this article please share it with your peers”
36. Do not rely on Search Engine Optimization for attracting readers to your blog because even if your blog is found it will not be your target group.
37. Keep your blog for your friends and friends of friends (clients). Your Blog = your living room
38. Celebrate each comment to your blog
39. Be patient – people are not used to comment on blogs.
40. Ways to get more comments: 1. comment on somebody else’s blog post, 2. Do not ask them to comment but instead ask them a question. If question is not good you will get no comments, 3. Contact other experts and ask them if they want to comment which can be a promotion for them, 4. Offer something for a comment, an incentive, 5. Respond to every comment but not with a thank you only = conversation killer – continue conversation with asking another question, 6. Moderate en response quickly (18 hours a day, 7 days a week).
41. You need to moderate each comment, in the beginning with basic moderation, when you get more comments make the moderation advanced.
42. Promote your blog post through database mailing.
43. Setting up your blog you do only once, the ongoing process is making sure you always have a stock of 3 or 4 articles, you post stuck to your schedule, you need to promote each blog post, you need to be moderating and responding.
44. If you have 2 target audiences – write 2 different blogs
45. Don’t worry about unsubscribes!
46. Integrate blog in your website – blog is more important
47. Get people to publish your article on their site and link back to your blog
48. Make the content of your article about what the client wants to hear from you. Don’t make it too general because you think you will get more clients that way.
49. You can use Facebook to give an advanced warning that your new blog is coming up. It can give feelings of anticipation for your future posts
50. Almost businesses are suitable for blogging because all businesses profit from a sustainable relationship.