5 Manieren om voorsprong te krijgen op de concurrentie en te winnen!

Vandaag de dag hebben consumenten toegang tot producten en diensten waar ze ook kijken. Jouw bedrijf moet daarom een voorsprong krijgen op de concurrentie, wat je helpt om een groter marktaandeel te veroveren en ervoor te zorgen dat jij de klant wint van de concurrentie. Klanten weglokken van de concurrentie kan op verschillende manieren, probeer de onderstaande tips om te beginnen.

1)      Ontwikkel een onderscheidend product of dienst. Kan jouw product gepatenteerd worden? Of kan jouw specifieke stijl of service boven de rest worden gepositioneerd? Promoot elke gespecialiseerde licentie of kwalificaties die jij of jouw werknemers hebben, en zorg ervoor dat je product of service uniek is of onderscheidend op een bepaalde manier.

2)      Treed op de voorgrond binnen jouw branche. Ken de laatste en nieuwste events als eerste. Gebruik moderne contactmogelijkheden zoals blogs, Twitter en e-mails om informatie te geven aan jouw klanten. Wordt degene die het nieuwste weet en dit deelt, door simpel de eerste te zijn die iets nieuws aanbied zul je een voorsprong krijgen op de concurrentie.

3)      Wees innovatief. Kijk naar de problemen, wensen en behoeften van je klanten met een fris en open perspectief en bidet nieuwe oplossingen aan. Blijf zelfs de meest gebruikte en beste producten kneden en aanscherpen.

4)      Biedt service boven verwachting. Als klanten hetzelfde product bij de buurman kunnen krijgen, maar ze weten dat ze bij jou net dat beetje extra aandacht of service krijg, weten ze precies waar ze moeten zijn.

5)    Beloon je klanten. Dit kan met een puntensysteem, een korting of iets heel anders, de potentie of een beloning zal je helpen om voorsprong te krijgen op de concurrentie.

Dit zijn mijn 5 tips om voor te blijven op de concurrentie.
Ik weet zeker dat er nog veel meer goeie tips zijn, dus nu is de beurt aan jou.

Wat zijn jouw beste tips om voor te blijven op de concurrentie?

Plaats een comment hieronder om jouw tips te delen met mij en de andere lezers.

En neem dan de tijd om de tips van anderen te lezen, om nieuwe ideeën op te doen en geef duimpjes voor je favoriete tips.

Als jouw tip de meeste duimpjes krijgt, dan geven wij je een gratis dvd ‘Elements of Succes’ (t.v.w. 100 euro).

Op jouw succes,

PS. het comment dat de meeste duimpjes kreeg in de blog post Het is een typische donderdagmorgen 10.00 uur, wat ben je aan het doen? is…. Edwin Glaser! Gefeliciteerd Edwin, je ontvangt de gratis dvd ‘Elements of Succes’.

17
Leave a Reply

avatar
16 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
17 Comment authors
Yip GaastraJan vd PaalMariëtte VerlaanAldoAlex Hulshof Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Laat het mij weten wanneer er
Aldo
Gast

Zelfstandige Professionals met een missie verkopen beter! Die zijn niet alleen maar bezig om hun brood te verdienen maar hebben een voelbare passie voor het werk dat komen doen. Ze zijn gedreven en dat werkt aanstekelijk voor de omgeving. Dit soort professionals verkopen niet alleen hun kunde maar ze verkopen ook passie en energie. Ze durven te laten zien waar ze voor staan. Het werk is een middel om een bijdrage te leveren aan een groter belang dan alleen maar het verdienen van een boterham. Een voorbeeld is de illustrator die ik vorige week sprak. Deze ondernemer kwam binnen met… Lees verder »

Robert Kiemel
Gast
Robert Kiemel

Om te weten of jou product zich onderscheid en hoe dat vorm te geven op Internet, beantwoord de volgende vijf vragen met uitleg: Wat is jouw leus? Leus van 1 regel! Wie zijn je klanten (niches)? Specifiek omschrijven hoe meer detail hoe meer focus en een betere kans van slagen. Welk probleem lossen je op voor de klant? Het gaat hier om het oplossen van een probleem van de klanten in de bedoelde niche. Meer niches betekent ook specifieke oplossingen per niche. Waarin onderscheiden wij ons? Wat onderscheid je van andere leveranciers in dezelfde productrange en niche. Belangrijk is hier… Lees verder »

Loesje Houtkoop
Gast

Laat je gasten/klanten iets schrijven over jou, een “endorsement”, ervaring, aanbeveling, welke je kan gebruiken op je website of in je maandelijkse digest.
Bijvoorbeeld in de horeca: “heeft het gesmaakt?” “zou u er iets over willen opschrijven?”
Geef een kaartje met daarop de ruimte om iets te schrijven over jouw bedrijf, maak ook plaats voor zijn/haar contactgegevens ( handig, kan je meteen aan je database toevoegen!). Beloning voor een volledig ingevuld kaartje: een waardebon voor gratis koffie, de volgende keer dat ze komen.

Laura ten Hoedt
Gast

Mijn tip zou zijn: houd je product uniek en “exclusief”. Daarmee bedoel ik dat je moet uitkijken je product niet aan te gaan passen aan elke klant die voorbij komt en eigenlijk iets anders zoekt. Luister naar de behoefte van de klant, kijk vervolgens naar je eigen sterke punten. Is dit een opdracht die niet op jouw buik is geschreven, maar wel op die van een van je netwerkcontacten, verwijs dan door. Een klant heeft meer baat bij de juiste match, dan bij iemand die niet in zijn kracht staat, maar koste wat kost toch de opdracht wil doen. Op… Lees verder »

Edwin Glaser
Gast

7 extra tips om je concurrentie voor te zijn. 1. Weet wie je klanten zijn en wat ze willen en verwachten. 2. Doe meer aan marketing en/of huur iemand in met verstand daarvan. maar wellicht kan je ook 3. Nieuwe markten aanboren. of 4. Nieuwe producten verkopen als je personeel in dienst gaat nemen of andere freelancer op tijdelijke basis inhuurt om bepaalde werkzaamheden voor je te doen ( PR / marketing? ) 5. Zorg ervoor dat ze ervaren, gemotiveerd en fijn om mee te werken zijn! 6. Kijk naar de toekomst en zie of jou dienst/product in de nabije… Lees verder »

Mariëtte Verlaan
Gast

1. je passie, kennis en vaardigheden zijn je leidraad
2. luister naar je klant, herken zijn/haar behoefte, hoor de vraag achter de vraag
3. geef je klant wat hij/zij vraagt en ga daar dieper op in
4. blijf luisteren naar je klant en reageer op zijn/haar wensen
5. blijf duidelijk over wat je wel en niet kunt bieden
6. blijf positief, zoek oplossingen, lach en inspireer
7. leef en werk vanuit je spontaniteit en enthousiasme
Succes allemaal! Met een zonnige groet, Mariëtte

Lieven de Veirman
Gast
Lieven de Veirman

Kennis over je product is één (zeer belangrijke) zaak, maar wat mij net iets meer enthousiasme geeft is je eigen product gebruiken en zo zelf te hebben ondervonden dat het werkelijk het beste is wat op dit moment op de markt is te verkrijgen. Als dat zo is dan ga je sowieso vol enthousiasme de volgende klant tegemoet. Want je weet, je hebt gezien, je hebt gevoeld dat wat jij verkoopt het beste is.

doetinchem
Gast
doetinchem

Sfeer is erg belangrijk. We zorgen telkens weer, bij elke workshop, dat er een heerlijke, knusse sfeer hangt. Potje thee op tafel, schone workshopruimtes met een bloemetjes op tafel, wat lekkers te eten, geurkaarsen aan. Zo ontstaat er een energie die zelfs van buiten opgepikt wordt!

Ingrid
Gast

Ga voor persoonlijk contact, pak eens wat vaker de telefoon bel je klant en achterhaal wat zijn/haar werkelijke behoeftes zijn. In een gesprek komt jouw passie naar voren voor het geen jij doet/verkoopt, dat raakt mensen en je laat een indruk achter. Praat met een glimlach, een klant zal dit “zien” al is het telefonisch. Vergeet niet dat de “gunfactor” een grote rol speelt bij de uiteindelijke beslissing bij wie een product gekocht wordt. Houd je aan je afspraken, beter nog verras de klant door eerder dan toegezegd je: offerte te sturen/terug te bellen/of wat dan ook. En dan nog… Lees verder »

Tony Verheij
Gast

Met Heso Vloerenbedrijf hebben wij een voorsprong op anderen door 1-4 toe te passen. Doordat veel mensen via mond-tot-mond reclame komt, is het een optie om wat te gaan doen met punt 5. Dank daarvoor! Met gelukkigmetgeld.nl hebben wij een voorsprong ook vanwege 1-4 toe te passen. Ik zal een beloningssysteem gaan ontwikkelen voor mensen die anderen aanbrengen. Beetje dom als wij mensen leren hoe zij geld kunnen verdienen op internet via affiliates en dat wij die nog niet voor onszelf ontwikkeld hebben. Het onderscheidende vermogen van Heso ligt op het gebied van kennis van de markt en kennis van… Lees verder »

Roland Scholten
Gast

Het begint met focus. Zorg dat je helder voor ogen hebt wie je wilt helpen, waarmee en waarom. En zorg dat deze focus van binnenuit komt. Dat je het echt wilt. Zorg er ook voor dat je een focus hebt waarvoor mensen bereid zijn te betalen. Heb je dat niet, dan heb je een …….. hobby! Vanuit de focus vertel je met passie. Verspreid je boodschap, wie je bent en wat je doet. En je contacten worden net de bijen uit het beehivespel. Voor je er goed en wel erg in hebt, komen de klanten haast als vanzelf naar je… Lees verder »

Klasien van der Werf
Gast
Klasien van der Werf

Mijn tip: Maak mensen nieuwsgierig. En dat ga ik nu doen: Nisandeh, Zeer binnenkort breng ik een leuk product op de markt. Hierbij vertel ik jou dat jij er gratis een krijgt. Als dank voor de inspiratie die ik van je kreeg. Aan de lezers: Ben jij nieuwsgierig naar mijn cadeautje aan Nisandeh? Geef me je e-mailadres (hier of via Twitter) aan me door en je ontvangt binnenkort mijn eerste nieuwsbrief. Daarin wordt het product onthult. En maak ik er voor jou een leuke aanbieding van. Nog even een tipje van de sluier: Het is een hippe gadget, waarmee je… Lees verder »

Geert Wemmenhove
Gast

Hmmm…. wat is nog meer belangrijk in wat je biedt en jou net dat geeft wat een ander niet heeft… Het is zo pijnlijk duidelijk en zo een open deur dat ik het nauwelijks durf te noemen… Maar het is IK!!! (Of in jouw geval JIJ) Ik weet dat het de dooddoeners der dooddoeners is, maar toch noem ik het weer, want we vergeten, of ontkennen, of zien niet in, dat DAT ECHT de onderscheidende factor is van onze business. Neem de tijd om dat te onderzoeken en neer te zetten, want het gaat ons het gemakkelijkste af om onsZelf… Lees verder »

Alex Hulshof
Gast

Luister, luister en luister.
Spreek met passie.
Check, verifieer wat je klant zegt.
Zorg ervoor dat de klant je begrijpt.
Hou contact tijdens en na het gesrpek.

Kees van der Stel
Gast

Je kunt de titel van deze blog ook interpreteren als. Hoe onderscheid je je van je concollega’s? Op zich een intrigerende vraag omdat je dan geneigd bent om het antwoord bij jezelf te zoeken, maar het is denk ik belangrijker wat je klanten ervan kunnen zeggen. Voor mij hebben ze dat gedaan in tientallen testimonials die voor een belangrijk deel op mijn Linkedinprofiel staan. Verder vraag ik regelmatig aan mijn klanten waarom ze mij hebben gekozen. Dat blijkt dan vooral te zijn op mijn langjarige ervaring in het bedrijfsleven. Door dat feit veronderstelt men dat ik dezelfde taal spreek als… Lees verder »

Yip Gaastra
Gast
Yip Gaastra

Kan ik jou ook bellen heb aantal vragen

Mvg yip

Jan vd Paal
Gast
Jan vd Paal

Ik heb meer een vraag dan een tip, maar wellicht komt er weer een tip uit via een antwoord. Wat moet je doen als mensen onder een pseudoniem net doen alsof ze interesse hebben, terwijl ze eigenlijk gewoon domweg concurrentieonderzoek doen. Net als vroeger in de douche bij de gym waar de onzekere jongetjes gingen kijken wie de langste heeft. Persoonlijk vind ik dergelijke praktijken respectloos, maar het getuigd ook van gebrek aan visie en klantkennis. Anders hoef je ook niet bij anderen te snuffelen. Maar goed, wat doe je tegen dit soort types? Ze kosten alleen maar tijd en… Lees verder »