Vijf tips voor het schrijven van het perfecte persbericht

Een essentieel marketingmiddel, een persbericht, zal zorgen voor gratis publiciteit en je bedrijf een oppepper geven. Schrijven over jezelf of je bedrijf is wellicht moeilijk, maar je kan leren om het perfecte persbericht te schrijven met een klein beetje oefening en deze tips:

1)      Zoek een sjabloon. Als dit de eerste keer is, zoek op het internet naar verschillende sjablonen voor een persbericht. Dit geeft je een structuur die je kunt gebruiken. Als je eenmaal een sjabloon hebt gevonden wat je aanspreekt kun je het elke keer als je een persbericht moet schrijven gebruiken.

2)      Zorg voor een opvallende titel. Kort, fris en een vraag om actie is het beste. Kijk naar andere titels om een idee te krijgen van wat werkt. Je titel moet de lezer een idee geven waar het stuk over gaat. Als je een nieuwe winkel opent moet de titel zijn: ‘Nieuwe V&D opent in Rotterdam, Nederland’ en niet ‘geweldige plek om te winkelen’ of ‘Mijn nieuwe winkel’.

3)      De eerste alinea moet de interesse van de lezer opwekken. Lezers verliezen interesse als je ze niet in de eerste paar zinnen verrast. Begin niet met de redenen waarom je een bedrijf bent begonnen of je idee achter je bedrijf. Begin met iets wat inhaakt op de titel om de beste resultaten te krijgen.

4)      Omschrijf wat het publiek van je kan verwachten. Schrijf over de voordelen die je aan je klanten biedt in plaats van opscheppen over jezelf en je bedrijf.

5)      Controleer je persbericht op spelling, grammatica en structuur. Lees het hardop op en vraag anderen om dit ook te doen. Wees er zeker van dat je een perfecte opzet verzend.

De kans is groot dat je op een bepaald moment een persbericht moet schrijven voor je bedrijf, dus volg deze tips en doe het vanaf het begin goed.

Dit zijn mijn 5 tips om het perfecte persbericht te schrijven. Ik weet zeker dat er nog veel meer goeie tips zijn, dus nu is de beurt aan jou.

Wat zijn jouw tips voor het schrijven van het perfecte persbericht?

Plaats een comment hieronder om jouw tips te delen met mij en de andere lezers.

En neem dan de tijd om de tips van anderen te lezen, om nieuwe ideeën op te doen.

Op jouw succes,

PS. het comment dat de meeste duimpjes kreeg in de blog post ‘Top 5 kantoorbespaartips’ is Edwin Glaser! Gefeliciteerd Edwin, je ontvangt de gratis dvd ‘Elements of Succes’.

19
Leave a Reply

avatar
17 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
18 Comment authors
Sanne HoogelandDennis van PlateringenLidiaMenno KuiperRon de Joode Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Laat het mij weten wanneer er
Edwin
Gast

Nisandeh,

This will really be a blog with information I can really use! Until now my PR and marketing sucks!

The only thing beside your tips you started this blog with is

– Find out in which kind of “slang” your audience reads. It could be that your choice of words do not fit your target group.

– Test your text out on a few “targets” that might represent your market. So family or friends do not necessarily fit your targets profiel.

I hope I will read many more tips in this blog!

Regards,

Edwin

P.S. Thanks again for the DVD.

Annelou van Kleef
Gast

Bezoek http://www.nieuwsbank.nl/inzenden/
Ze beiden een goed sjabloon incl. stapsgewijze roadmap voor de verdere opbouw van je bericht.
Kies voor ‘Direct een persbericht plaatsen’ (no worries, ‘direct’ blijkt een rekbaar begrip, neem je tijd). Je komt dan superveel tips tegen voor het correct opstellen van je bericht, incl. uitleg en referentiemateriaal. Als je het uiteindelijk ook nog via Nieuwsbank plaatst zit je meteen safe waar het gaat om de anti-spam wetgeving, dus go for it, van harte aanbevolen deze site!

Menno Kuiper
Gast

Ik heb meteen maar een sjabloon gemaakt, die ondernemers zelf kunnen aanpassen. Ingevoegd tips van Nisandeh en Microsoft: http://www.greendrinksgelderland.nl/Persbericht.html

Marike Timmermans
Gast

Schoenmaker, blijf bij je leest! Een persbericht is om te beginnen GEEN marketingtool. Het is onderdeel van een communicatiemix en dient daarop aan te sluiten. Bovendien heeft de publicatie van één artikeltje nog nooit aangetoond een oppepper te zijn voor je bedrijf, hoogstens voor de eigenaar/eigenaresse omdat deze zijn/haar naam in de krant staat. Luister eens naar de media en hoor hoeveel beroerde persberichten er worden gestuurd door mensen die denken dat ze dat wel even kunnen schrijven: opbouw klopt niet, schrijfstijl is ondeugdelijk, maar vooral ontbreekt het vaak aan nieuwswaarde. Geloof me, daar zit geen enkele journalist of redacteur… Lees verder »

Sanne Hoogeland
Gast
Sanne Hoogeland

Schrap alle informatie die dubbel, overbodig of verwarrend is
Schrijf voor je doelgroep in de taal die ze verstaan
Wees kort en bondig – less is more
Zorg dat je andere marketing, zoals je website, je persbericht ondersteunen
Zorg dat je de uitgebreidere informatie via je website aan levert.
Mensen hebben geen tijd om een heel A-4’tje te lezen, zorg dat je het in een inleiding en een uitleg hebt vertelt
Als je datum, tijd en plaats wilt delen, wees daar dan heel duidelijk in,
En vergeet daarna niet je weblink te plaatsen

Manon Vonk
Gast

Een persbericht moet nieuws bevatten. De zoveelste opening van een vestiging van V&D zal voor de meeste media niet zo interessant zijn.
Uiteraard moet het persbericht foutloos en goed van opbouw zijn. Het moet uitnodigen om meer informatie op te vragen, zodat media er een eigen draai aan kunnen geven. Over het algemeen vinden journalisten het niet leuk om een persbericht over te tikken.

Pim de Rooij
Gast
Pim de Rooij

Tips:

1. Geef in de kop en de 1e alinea antwoord op de 5 W’s: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe

2. Plaats in de volgende alinea de details

3. Maak het persbericht niet langer dan een A4’tje, schrijven is schrappen…”kill your darlings”

4. Schrijf zakelijk en objectief, geen reclametaal

5. Schrijf actief. Voorkom woorden als worden, kunnen en zullen

6. Vermeld onderaan waar nadere informatie te krijgen is

7. Verstuur je persbericht op naam van een journalist als je die kent

En algemeen; zolang je schrijft gebeurt er iets!

Ron de Joode
Gast

Hi Nisandeh, Als voormalig bureauredacteur van een huis-aan-huisblad en thans journalist EN schrijfcoach wil ik jou en een ieder die jouw blog bekijkt de volgende tips geven. 1. Maak een persbericht nooit langer dan 1 a4-tje. Het moet “behapbaar” blijven en dus makkelijk te lezen voor zowel de redacteur als -straks ook – de lezer(es). 2. Verzin een pakkende, grappige of prikkelende kop voor je artikel. 3. Schrijf het nieuws in het begin van je artikel. We noemen dat de “lead”. 4. Schrijf oprolbaar. Het minst belangrijke nieuws komt achteraan. D.w.z. de redacteur moet het laatste deel van het artikel… Lees verder »

Ralph Mens
Gast
Ralph Mens

“Controleer je persbericht op spelling, grammatica en structuur. Lees het hardop op en vraag anderen om dit ook te doen. Wees er zeker van dat je een perfecte opzet verzend.”

Eh, ‘je verzend’? Dikke dt-fout!

Lidia
Gast

Zorg dat je bericht altijd nieuws bevat, er moet een -STE in staan. EerSTE winkel in moedercadeaus, top 10 beSTE moederdagcadeaus, etc.

Redacteurs zijn vaak een beetje lui. Schrijf een persbericht in de stijl van de bladen (derde persoon) en alsof het objectief geschreven is. Een redacteur die twee uur voor deadline een makkelijk nieuwtje zoekt, is zo lekker snel klaar en kiest dus voor de jouwe!!

Mary Ritsema
Gast

Mag je ook om raad vragen? Ik zou het te gek vinden als er mensen zijn die mijn website willen bezoeken en mij dan een persbericht wil sturen over mijn boek. Als ik jou persbericht kan gebruiken stuur ik je graag een gratis digitale versie van mijn boek (dat gaat via de email, dus als je reageert plaats dan je emailadres bij jouw reactie). De winnaar krijgt een wachtwoord toegestuurd en kan zo het boek downloaden.

Mijn naam is Mary Ritsema

Marco Raaphorst
Gast

en schrijf hem vanuit volle overtuiging en passie. dat gevoel komt over. daarom is regel 1 ook niet zo fraai. een format is saai en geeft aan dat je teveel naar anderen kijkt. je moet echt opvallen door jezelf echt neer te zetten als een krachtveld.

Mienke van Rozen
Gast

Niets komt ‘zo maar’ voorbij. Wie wil voor mij een persbericht schrijven over het komende 12-12/12:12 event? Ik ben daar echt enorm knullig in maar wil wél graag dat heel Nederland op de hoogte is en meedoet. Voor meer informatie: zie website (Da’s vast geen goeie tekst voor in een persbericht.. ;-))

Marike
Gast

Hallo Mienke,

Ik wil je graag helpen met het schrijven van een persbericht. Check even mijn site (uwpersvoorlichter.nl), daar staan ook contactgegevens op. Mail me maar de informatie en dan kijken we even wat ik voor je kan doen.

Hartelijk,
Marike

Dennis van Plateringen
Gast

Fijn om de tips weer even op een rijtje te zien. Ook de comments zijn erg waardevol.

Heidi Letter
Gast

Zorg dat je verhaal nieuwswaarde heeft. Denk aan de ABABA-formule. Zorg met andere woorden voor:

– Actualiteit: breng nieuws dat op de een of andere manier relevant kan zijn voor de journalist en zijn publiek

– Belangrijkheid: zorg voor een onderwerp dat vele mensen interesseert, ofwel sterk is voor een bepaalde niche

– Afwijkend: alles wat afwijkt van het dagdagelijkse, kan boeien

– Belangstelling: snij een thema aan dat veel lezers kan aanbelangen of waarmee ze te kampen hebben

– Autoriteit: engageer een deskundige of hooggeplaatste 3th party endorsor in je verhaal

Inge Wijsman
Gast
Inge Wijsman

– Vat je boodschap samen in maximaal 250 woorden. Hoe minder werk redacties hebben aan het redigeren, hoe meer kans dat je persbericht een artikel worden in hun medium. – Wanneer je afkortingen gebruikt (ook voor namen van certificaten of ondernemingen) schrijf ze dan eerst een keer voluit. – Gebruik geen eurotekens, of cijfers voor datums – Laat je persbericht lezen aan iemand die niets van het onderwerp weet. Heeft hij nog vragen? Dan mist je persbericht informatie. – Kies zorgvuldig wanneer je je persbericht verstuurt. Vlak voor de deadline heeft de redactie te weinig tijd om te redigeren, te… Lees verder »