Je doelgroep bepalen – 5 vragen die je jezelf moet stellen

Om succesvol te zijn met je business, moet je je doelgroep bepalen en je focussen op je ideale klant.

Om je op weg te helpen met het bepalen van je doelgroep heb ik hieronder vijf vragen geformuleerd.

Beantwoord deze vragen en je hebt een krachtig handvat voor wie jouw prospects en klanten zijn.

1)      Wie is je doelgroep?
Houd het redelijk algemeen. Wat is hun geslacht, leeftijd, burgerlijke status, inkomen en opleidingsniveau? Dit geeft je een beeld, nog zonder gezicht, van je markt. Zijn ze getrouwd met 2 hoge inkomens, of worstelende alleenstaande ouders?

2)      Wat is hun levensstijl?
Word specifieker. Denk aan de klant die jij probeert te bereiken – wat zijn hun waarden, persoonlijkheid, idealen en hobbies? Denk aan hun gedrag en gedachtenpatronen. Deze vragen betreffen individuen, maar helpen ook je markt te bepalen. Als je tattoos verkoopt, dan is je ideale klant waarschijnlijk geen 98-jarige kerkgaande vrouw, die graag breidt en romannetjes leest.

3)      Waar zijn je klanten?
Locatie is belangrijk. Maar denk ook aan waar ze hun informatie vandaan halen en hun tijd doorbrengen. Reizen ze naar hun werk? Waar gaan ze heen voor ontspanning en op welke tijden? Je wilt hen bereiken, dus is het belangrijk te weten waar ze zijn.

4)      Waar zoeken ze naar?
Gebruik deze vraag om te analyseren of jouw business plan strookt met wat zij willen en nodig hebben. Het antwoord helpt je ook om je business verder te ontwikkelen. Je markt bepalen wanneer je je business start is één ding, maar tijden veranderen. Als je weet wat je markt wil, kun je met je markt mee veranderen.

5)      Wat heb je hen te bieden?
Nu je weet wat hun levensstijl is en wat ze willen, kun je een strategie ontwikkelen om je business te promoten. Vertaal wat jij verkoopt in de vervulling van wat je klanten willen.

Je markt bepalen in een slechtdraaiende economie is een overlevingsstrategie. Als je exact weet wie je wilt bereiken, waar ze zijn en hoe je met je klanten om moet gaan, dan loopt je onderneming efficiënter.

Dit zijn mijn 5 vragen om je doelgroep te bepalen.

Ik weet zeker dat er nog veel meer goeie vragen zijn, dus nu is de beurt aan jou…

Welke vragen zou JIJ stellen om jouw doelgroep beter te bepalen?

Plaats jouw vragen alsjeblieft in het commentaarveld onderaan deze pagina.

En lees ook de comments van anderen om nieuwe ideeën op te doen.

Tot slot

Wil je echt leren hoe je jouw (marketing)communicatie moet inrichten zodat jij de JUISTE prospects bereikt?

Wil je ook graag dat een groot percentage van jouw prospects… goedbetalende klanten van je worden?

Kom dan naar de Business Bootcamp, onze GRATIS 2-daagse training commerciële vaardigheden voor zelfstandige professionals.

Meer dan 20.000 ondernemers gingen je al voor en profiteerden van de praktische strategieën, tools, systemen en netwerkcontacten die ze in de Business Bootcamp hebben opgedaan.

Klik hier voor meer informatie en aanmelden voor de komende Business Bootcamp

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. Deel alsjeblieft dit artikel via Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ , want… zo kunnen bevriende ondernemers in jouw netwerk óók van dit materiaal profiteren.

32
Leave a Reply

avatar
22 Comment threads
10 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
27 Comment authors
MoniqueEllen PeeksMax GrabhamLeni MinderhoudJaap Nauta Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Laat het mij weten wanneer er
Tania Keijer
Gast

Er zijn mijns inziens twee soorten doelgroepen. Ik noem ze de gerichte doelgroep en de doolhof-doelgroep. Wanneer iemand bijvoorbeeld een nieuwe tafel nodig heeft omdat de oude stuk is gegaan, dan gaan ze specifiek op zoek naar een nieuwe tafel in de meubelwinkel. Dit is de gerichte doelgroep, je weet waar je je op moet focussen. Maar soms ben je de klant een stap voor en heb je een product of dienst waarvan je potentiële klanten wellicht nog niet weten dat zij dit graag zouden willen afnemen. Wanneer je bijvoorbeeld een cursus spaans aanbiedt, moeten ze vaak eerst geïnteresseerd raken… Lees verder »

Han Oei
Gast

Goede vragen om jezelf te stellen…

Tip: Stel ze niet alleen aan jezelf, maar overweeg ook een behoeftenonderzoek bij representanten van je doelgroep. Zij kennen hun behoeften namelijk beter dan jezelf. Je zult niet de eerste zijn die beter denkt te weten wat de klant denkt dan de klant zelf…

Ook mooi is om ze te laten participeren in de ontwikkeling van je dienst/product: de kracht van co-creatie…

Sonja van Poortvliet
Gast

Han,

Mooie tip, heel concreet!

Toch denk ik dat overtuiging, en gedeeld enthousiasme (in mijn geval over een technisch of wetenschappelijk vernieuwend product) de juiste energie geven. In combinatie met respect en goed luisteren volgt de rest dan vanzelf.

Erik de Vries
Gast

Je kunt algemene kenmerken over een doelgroep verzamelen, maar niemand kan zich in een doelgroep inleven. Naast alles dat je over een doelgroep weet, is je inleven in één persoon uit de doelgroep een essentieel middel om de diepe behoefte van je klant te peilen, waarop je met communicatie succesvol kunt sturen.

Primaatonderzoeker Frans de Waal laat in zijn laatste boek zien dat wij daar een uitstekend instrument voor hebben: “Empathie is het proces waarmee we informatie over een ander vergaren”.

Leni Minderhoud
Editor

Ijzersterke toevoeging Erik! Als je wat verder bent met je doelgroep, is goed luisteren wat ze eigenlijk zeggen, de sleutel.. De sleutel voor het oplossen van hun probleem en het achterliggende probleem, én de sleutel voor jouw product/dienst.

Ellen Scholten
Gast

Ik heb mijn doelgroep bepaald aan de hand van de volgende vragen:
1. Met welke groep heb ik de meeste affiniteit?
2. Bij welke groep kan ik mijn eigen ervaringen (met soortgelijke problematiek) inbrengen/gebruiken?
3. Kan ik hun vraagstukken écht begrijpen en daardoor doorgronden?
4. Is er behoefte hieraan?

Met 13 jaar buitenlandervaring in 4 verschillende landen was het “logisch” dat ik mij ben gaan richten op expats en internationals. Dat zijn de mensen die ik coach.

Tania Keijer
Gast

Hallo Ellen, gefeliciteerd met je prijs. Je zal veel aan de dvd hebben, veel succes ermee.

Jacoline Steegstra
Gast

Net als Ellen vind ik dat je vooral zelf een klik moet hebben met je doelgroep en dat je bij het kiezen van je niche vooral je hart moet volgen. 1. Waarin ben ik ervaringsdeskundige? Maakt je geloofwaardig. 2. Volg niet het geld maar je passie. “Money follows your passion”, hoorde ik ooit op een cruciaal moment bij het kiezen van mijn niche. 3. Welke behoefte zie, hoor, ruik, proef ik bij mijn doelgroep wanneer ik de krant lees, programma’s bekijk of websites bezoek? 4. Hoe kom ik met mijn doelgroep in contact? Als mediator en jurist heb ik heel… Lees verder »

Ingrid Lange- Bakker
Gast

“Waarmee worstelt mijn klant?”

Jouw aanbod is een antwoord op een vraag.
Wat is de onderliggende vraag of verlangen waarmee je klant worstelt en waar jij het antwoord op hebt?
Wanneer je woorden kunt geven aan wat bij je -ideale- klant ‘nog’ een woordenloos gevoel is, is de herkenning groot. En een basis van vertrouwen gelegd. Als er dan ook nog een oplossing aangereikt wordt, is het feestje compleet.

Edwin Godijn
Gast
Edwin Godijn

Doelgroepen worden bepaald door het product of de diest die je aanbied, maa:
– doelgroepen zijn aan verandering onderhevig, denk aan economie, milieu, cultuur etc.
– doelgroepen zijn ook zelf aan verandering onderhevig, denk aan leeftijd, tijdsbesteding, financieel etc.

Pas regelmatig je criteria aan en volg de veranderingen van je doelgroep en volg ook de ontwikkeling van gerelateerde diensten of producten om je doelgroep te vergroten.

Groet, Edwin Godijn

Lianne
Gast
Lianne

Vraag vrienden en mensen uit je netwerk wie zij vinden dat je doelgroep is?
Zij komen soms met totaal andere ideeeën dan jezelf!

Sandro Glasius
Gast
Sandro Glasius

Ik wil de vraag omdraaien:

NIET – zoek de doelgroep voor je product
WEL – zoek een product voor een doelgroep

Rob Pelser
Gast
Rob Pelser

Dit is een goede. Zonder bewust hier op aan te sturen, denk ik deze methode gevolgd te hebben, en ga vervolgens, bij voldoende response, deze doelgroep analyseren.

Leni Minderhoud
Editor

Hele goeie Sandro! Daar ga ik eens over nadenken. Of ik wel het goede product heb. Copy paste 😉

Tania Keijer
Gast

Hallo allemaal, bedankt voor jullie wijze woorden. Maarre…wie wil de dvd winnen? Haal duimpjes binnen, de dvd is top en je bent het waard. Ik sta nu bovenaan, maar ik heb al zo’n dvd, da’s zonde. Kom op, ik heb 4 duimpjes dus ben makkelijk in te halen.

Karin
Gast

Ik ben het met Tania eens, het is echt een geweldige dvd en dit keer ben je gemakkelijk in te halen.

Dus tip voor iedereen: deel deze blog met je vrienden, familie en kennissen om zoveel mogelijk duimpjes te krijgen!

Veel succes allemaal!!

Deniz
Gast
Deniz

Allereerst een compliment voor de Open Circles Academy.

Ik zou vooral mijn doelgroep bepalen door te kijken naar het belang wat de klant heeft met de aanschaf van jouw product. .

Wat is het voordeel voor je klant? Ga in op wat jouw klant met het product wil bereiken en hoe je hem daarbij kan helpen.

Veel succes met ondernemen!

PS: Vandaag gelezen: Geluk heeft niet te maken met wat je doet of wat je hebt maar vooral met wat je denkt!

Edwin
Gast

Good blog to remember !
Thank you all for the remarks.

I needed this!

Claudia Kaldenbach
Gast

Inderdaad goede vragen: het geeft je laserfocus wanneer je helder hebt wie je doelgroep is. Ik geloof er in dat het begint bij te kijken naar wie je zelf bent. Dus: 1. Kijk je ervaring. Heb je kennis van en ervaring in de markt waar je je op richt? Spreek je hun “taal”, weet je wat er leeft, waar ze wakker van liggen? 2. Kijk naar je bestaande klanten. Voor wie ben jij het meest van toegevoegde waarde en met wie werk je echt graag? Kijk of je daar een rode draad in ontdekt, in een ideale klantenprofiel. Uiteindelijk wil… Lees verder »

Kees van der Stel
Gast

Ik vind ‘doelgroep bepalen’ geen gemakkelijk issue. Ik heb me uiteindelijk laten leiden door mijn intuïtie. Maanden geleden (na het Business Bootcamp in januari 2012!!) heb ik de vraag gesteld aan mijn ‘innerlijke weten’. Er kwam geen antwoord. Toen een paar weken geleden de nieuwe content van mijn website aan de orde kwam heb ik vanzelfsprekend de vraag weer gesteld. Na een dag ploeteren en ploeteren op de teksten nog steeds geen antwoord. Omdat ik nogal uiteenlopende (coaching)producten heb zag ik al een scenario voor me met twee websites en twee bloggen… Een dag later kreeg ik een ingeving over… Lees verder »

Ryan de Kom
Gast

Ik ben nu bezig om opnieuw te kijken naar mijn target audience. Probleem is dat ik 3 verschillende doelgroepen heb: Horeca, Kantoren en Particulieren. Hoe kan ik deze doelgroepen het beste bereiken? Ik zou best met iemand willen sparren die hier veel ervaring/succes in heeft.

Frank Janssen
Gast

Als ik mijn doelgroep bepaal kijk ik ook naar: welke problemen hebben zij?

Als ze een bepaalde uitdaging of probleem hebben dat ik kan oplossen, dan heb ik de juiste doelgroep

John Marcello
Gast
John Marcello

Frank, Dit is een belangrijke punt wat je aangeef maar kan je iets specifieker zijn of beter gezegd hoe analyseer ik mijn doelgroep op wat voor problemen zijn hebben??

Greta van Buuren
Gast

Fijn dat er te lezen valt over het definiëren van een doelgroep. Ik draai in een kringetje rond, heb veel kennis maar hoe vertaal ik die naar een doelgroep waar ik nog niet mee gewerkt heb? Het kost me hoodbrekens in ieder geval en ik ga er nog weer eens op kauwen… Succes allemaal met je business 🙂 Greta

Leni Minderhoud
Editor

Hi Greta, simpelweg alle stappen doorlopen.
Een goede vraag is ook ” wie zou er voor mijn dienst betalen?” . En toch ook ” wie waren er eerder klant van mij”. Ik ben ervan overtuigd dat je aantrekt, waar je op dat moment voor kan betekenen. Dat kan in de tijd vaak veranderen maar er zit toch ook een rode draad in.

Maikel Latour
Gast

Een van de grootste uitdagingen voor de meeste ondernemers is het bepalen en specificeren van de doelgroep. Er zijn twee methodes te gebruiken. 1). Wie is de doelgroep die iets heeft aan mijn product of dienst? 2). Ik zoek een specifieke doelgroep zowel offline als online, en ga voor deze doelgroep een product of dienst ontwikkelen. Optie twee is de meest gekozen optie en werkt voor velen het gemakkelijkst. Blijf altijd sleutelen aan je business! Het gemakkelijke van optie twee is dan ook dat jij je doelgroep als eerste had gevonden. Je kunt ze dus direct vragen waar je aan… Lees verder »

Jeannette Kommer
Gast

Poeh, lastig hoor een doelgroep bepalen. Na 15 jaar zelfstandig in de kunsten èn in loondienst ga ik nu voor volledig zelfstandig. Te beginnen met mijn doel groep te specificeren. Geen makkelijke taak voor een kunstschilder. Aanstaande dinsdag 12/5 ga ik een middagje bij Marielle aan de slag. Zijn er meer kunstenaars die het moeilijk vinden dit helder te krijgen? Ik zou je graag willen horen.

Ellen Peeks
Gast

Hoi Jeanette, lastig is dit, hè? Ik denk zelf wel enigszins te weten wie mij doelgroep is. Maar waar zijn ze en hoe vind ik ze? Misschien dat we de komende tijd ervaringen uit kunnen wisselen? Ik ben ook kunstenaar, afgestudeerd als grafisch – en typografisch vormgever, maar al jaren werkzaam als illustrator/papier (maché) kunstenaar. Ik worstel al tijden met het vinden van voldoende klanten, vooral met het vinden van mijn doelgroep. En meer nog, hoe vinden zij mij. Nou ja, dat hangt natuurlijk allemaal samen met elkaar. Wist je trouwens dat je op een Chinese site (ten minste, ik… Lees verder »

Jaap Nauta
Gast
Jaap Nauta

Ik denk dat de vraag: “Met wie ga je het liefste om?” een belangrijke is. Zijn dit kinderen, volwassenen, ouderen, Engelsen, Belgen, mannen of vrouwen etc. etc.?

Bij de mensen waarmee je het liefste omgaat ben je waarschijnlijk het meest jezelf. En dat vind ik een belangrijke factor bij succesvol zijn.

Leni Minderhoud
Editor

Goeie Jaap! Ik heb me die vraag onvoldoende bewust gesteld.

Aan de andere kant, in coaching wat mijn vak is, kan er soms een goede werk relatie zijn voor de coachee, als ik iets kan bieden wat zij niet hebben. Privé zou ik dan niet met deze mensen omgaan, maar ik kan wel voor ze betekenen.

Een vraag die ik nog eens goed tot me door laat dringen. Een volgende stap kan zijn dat ik in een ander vak, iets heel anders ga doen nl….

Max Grabham
Gast

Fijne vragen dit! Een hele goede basis om mee te beginnen voor mij als blogger en coach. Zelf zoek ik naar een vergelijking tussen mij en mijn lezers/cliënten. Waar heb ik zelf behoefte aan? Hierdoor kom ik naast mij lezers/cliënten te staan, in plaats van er boven. Een mooie manier van samenwerken als je het mij vraagt!

Monique
Gast

Ik heb mijn doelgroep bepaald maar hoe bereik ik deze …?