Je doelgroep bepalen – 5 vragen die je jezelf moet stellen

Om succesvol te zijn met je business, moet je je doelgroep bepalen en je focussen op je ideale klant.

Om je op weg te helpen met het bepalen van je doelgroep heb ik hieronder vijf vragen geformuleerd.

Beantwoord deze vragen en je hebt een krachtig handvat voor wie jouw prospects en klanten zijn.

1)      Wie is je doelgroep?
Houd het redelijk algemeen. Wat is hun geslacht, leeftijd, burgerlijke status, inkomen en opleidingsniveau? Dit geeft je een beeld, nog zonder gezicht, van je markt. Zijn ze getrouwd met 2 hoge inkomens, of worstelende alleenstaande ouders?

2)      Wat is hun levensstijl?
Word specifieker. Denk aan de klant die jij probeert te bereiken – wat zijn hun waarden, persoonlijkheid, idealen en hobbies? Denk aan hun gedrag en gedachtenpatronen. Deze vragen betreffen individuen, maar helpen ook je markt te bepalen. Als je tattoos verkoopt, dan is je ideale klant waarschijnlijk geen 98-jarige kerkgaande vrouw, die graag breidt en romannetjes leest.

3)      Waar zijn je klanten?
Locatie is belangrijk. Maar denk ook aan waar ze hun informatie vandaan halen en hun tijd doorbrengen. Reizen ze naar hun werk? Waar gaan ze heen voor ontspanning en op welke tijden? Je wilt hen bereiken, dus is het belangrijk te weten waar ze zijn.

4)      Waar zoeken ze naar?
Gebruik deze vraag om te analyseren of jouw business plan strookt met wat zij willen en nodig hebben. Het antwoord helpt je ook om je business verder te ontwikkelen. Je markt bepalen wanneer je je business start is één ding, maar tijden veranderen. Als je weet wat je markt wil, kun je met je markt mee veranderen.

5)      Wat heb je hen te bieden?
Nu je weet wat hun levensstijl is en wat ze willen, kun je een strategie ontwikkelen om je business te promoten. Vertaal wat jij verkoopt in de vervulling van wat je klanten willen.

Je markt bepalen in een slechtdraaiende economie is een overlevingsstrategie. Als je exact weet wie je wilt bereiken, waar ze zijn en hoe je met je klanten om moet gaan, dan loopt je onderneming efficiënter.

Dit zijn mijn 5 vragen om je doelgroep te bepalen.

Ik weet zeker dat er nog veel meer goeie vragen zijn, dus nu is de beurt aan jou…

Welke vragen zou JIJ stellen om jouw doelgroep beter te bepalen?

Plaats jouw vragen alsjeblieft in het commentaarveld onderaan deze pagina.

En lees ook de comments van anderen om nieuwe ideeën op te doen.

Tot slot

Wil je echt leren hoe je jouw (marketing)communicatie moet inrichten zodat jij de JUISTE prospects bereikt?

Wil je ook graag dat een groot percentage van jouw prospects… goedbetalende klanten van je worden?

Kom dan naar de Business Bootcamp, onze GRATIS 2-daagse training commerciële vaardigheden voor zelfstandige professionals.

Meer dan 20.000 ondernemers gingen je al voor en profiteerden van de praktische strategieën, tools, systemen en netwerkcontacten die ze in de Business Bootcamp hebben opgedaan.

Klik hier voor meer informatie en aanmelden voor de komende Business Bootcamp

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. Deel alsjeblieft dit artikel via Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ , want… zo kunnen bevriende ondernemers in jouw netwerk óók van dit materiaal profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
32 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Han Oei
11 years ago

Goede vragen om jezelf te stellen…

Tip: Stel ze niet alleen aan jezelf, maar overweeg ook een behoeftenonderzoek bij representanten van je doelgroep. Zij kennen hun behoeften namelijk beter dan jezelf. Je zult niet de eerste zijn die beter denkt te weten wat de klant denkt dan de klant zelf…

Ook mooi is om ze te laten participeren in de ontwikkeling van je dienst/product: de kracht van co-creatie…

Sonja van Poortvliet
7 years ago
Reply to  Han Oei

Han,

Mooie tip, heel concreet!

Toch denk ik dat overtuiging, en gedeeld enthousiasme (in mijn geval over een technisch of wetenschappelijk vernieuwend product) de juiste energie geven. In combinatie met respect en goed luisteren volgt de rest dan vanzelf.

Ryan de Kom
9 years ago

Ik ben nu bezig om opnieuw te kijken naar mijn target audience. Probleem is dat ik 3 verschillende doelgroepen heb: Horeca, Kantoren en Particulieren. Hoe kan ik deze doelgroepen het beste bereiken? Ik zou best met iemand willen sparren die hier veel ervaring/succes in heeft.

Tania Keijer
11 years ago

Hallo allemaal, bedankt voor jullie wijze woorden. Maarre…wie wil de dvd winnen? Haal duimpjes binnen, de dvd is top en je bent het waard. Ik sta nu bovenaan, maar ik heb al zo’n dvd, da’s zonde. Kom op, ik heb 4 duimpjes dus ben makkelijk in te halen.

Karin
11 years ago
Reply to  Tania Keijer

Ik ben het met Tania eens, het is echt een geweldige dvd en dit keer ben je gemakkelijk in te halen.

Dus tip voor iedereen: deel deze blog met je vrienden, familie en kennissen om zoveel mogelijk duimpjes te krijgen!

Veel succes allemaal!!

Maikel Latour
7 years ago

Een van de grootste uitdagingen voor de meeste ondernemers is het bepalen en specificeren van de doelgroep.

Er zijn twee methodes te gebruiken.
1). Wie is de doelgroep die iets heeft aan mijn product of dienst?
2). Ik zoek een specifieke doelgroep zowel offline als online, en ga voor deze doelgroep een product of dienst ontwikkelen.

Optie twee is de meest gekozen optie en werkt voor velen het gemakkelijkst. Blijf altijd sleutelen aan je business! Het gemakkelijke van optie twee is dan ook dat jij je doelgroep als eerste had gevonden. Je kunt ze dus direct vragen waar je aan moet sleutelen.

Ik hoop dat jullie hier mee verder kunnen.

Groeten,
Maikel Latour

Deniz
Deniz
11 years ago

Allereerst een compliment voor de Open Circles Academy.

Ik zou vooral mijn doelgroep bepalen door te kijken naar het belang wat de klant heeft met de aanschaf van jouw product. .

Wat is het voordeel voor je klant? Ga in op wat jouw klant met het product wil bereiken en hoe je hem daarbij kan helpen.

Veel succes met ondernemen!

PS: Vandaag gelezen: Geluk heeft niet te maken met wat je doet of wat je hebt maar vooral met wat je denkt!

Edwin
11 years ago

Good blog to remember !
Thank you all for the remarks.

I needed this!

Ellen Scholten
11 years ago

Ik heb mijn doelgroep bepaald aan de hand van de volgende vragen:
1. Met welke groep heb ik de meeste affiniteit?
2. Bij welke groep kan ik mijn eigen ervaringen (met soortgelijke problematiek) inbrengen/gebruiken?
3. Kan ik hun vraagstukken écht begrijpen en daardoor doorgronden?
4. Is er behoefte hieraan?

Met 13 jaar buitenlandervaring in 4 verschillende landen was het “logisch” dat ik mij ben gaan richten op expats en internationals. Dat zijn de mensen die ik coach.

Tania Keijer
11 years ago
Reply to  Ellen Scholten

Hallo Ellen, gefeliciteerd met je prijs. Je zal veel aan de dvd hebben, veel succes ermee.

Edwin Godijn
Edwin Godijn
11 years ago

Doelgroepen worden bepaald door het product of de diest die je aanbied, maa:
– doelgroepen zijn aan verandering onderhevig, denk aan economie, milieu, cultuur etc.
– doelgroepen zijn ook zelf aan verandering onderhevig, denk aan leeftijd, tijdsbesteding, financieel etc.

Pas regelmatig je criteria aan en volg de veranderingen van je doelgroep en volg ook de ontwikkeling van gerelateerde diensten of producten om je doelgroep te vergroten.

Groet, Edwin Godijn

Sandro Glasius
Sandro Glasius
11 years ago

Ik wil de vraag omdraaien:

NIET – zoek de doelgroep voor je product
WEL – zoek een product voor een doelgroep

Rob Pelser
Rob Pelser
8 years ago
Reply to  Sandro Glasius

Dit is een goede. Zonder bewust hier op aan te sturen, denk ik deze methode gevolgd te hebben, en ga vervolgens, bij voldoende response, deze doelgroep analyseren.

Leni Minderhoud
5 years ago
Reply to  Sandro Glasius

Hele goeie Sandro! Daar ga ik eens over nadenken. Of ik wel het goede product heb. Copy paste 😉

Erik de Vries
11 years ago

Je kunt algemene kenmerken over een doelgroep verzamelen, maar niemand kan zich in een doelgroep inleven. Naast alles dat je over een doelgroep weet, is je inleven in één persoon uit de doelgroep een essentieel middel om de diepe behoefte van je klant te peilen, waarop je met communicatie succesvol kunt sturen.

Primaatonderzoeker Frans de Waal laat in zijn laatste boek zien dat wij daar een uitstekend instrument voor hebben: “Empathie is het proces waarmee we informatie over een ander vergaren”.

Leni Minderhoud
5 years ago
Reply to  Erik de Vries

Ijzersterke toevoeging Erik! Als je wat verder bent met je doelgroep, is goed luisteren wat ze eigenlijk zeggen, de sleutel.. De sleutel voor het oplossen van hun probleem en het achterliggende probleem, én de sleutel voor jouw product/dienst.

Frank Janssen
8 years ago

Als ik mijn doelgroep bepaal kijk ik ook naar: welke problemen hebben zij?

Als ze een bepaalde uitdaging of probleem hebben dat ik kan oplossen, dan heb ik de juiste doelgroep

John Marcello
John Marcello
6 years ago
Reply to  Frank Janssen

Frank, Dit is een belangrijke punt wat je aangeef maar kan je iets specifieker zijn of beter gezegd hoe analyseer ik mijn doelgroep op wat voor problemen zijn hebben??

Tania Keijer
11 years ago

Er zijn mijns inziens twee soorten doelgroepen. Ik noem ze de gerichte doelgroep en de doolhof-doelgroep.
Wanneer iemand bijvoorbeeld een nieuwe tafel nodig heeft omdat de oude stuk is gegaan, dan gaan ze specifiek op zoek naar een nieuwe tafel in de meubelwinkel. Dit is de gerichte doelgroep, je weet waar je je op moet focussen.
Maar soms ben je de klant een stap voor en heb je een product of dienst waarvan je potentiële klanten wellicht nog niet weten dat zij dit graag zouden willen afnemen. Wanneer je bijvoorbeeld een cursus spaans aanbiedt, moeten ze vaak eerst geïnteresseerd raken voor zij deze dienst afnemen.
Realiseer je dus goed wat voor soort product of dienst je hebt, want dat is ook van belang om te bepalen waar je je doelgroep zou kunnen zoeken en hoe je ze gaat benaderen.

Ingrid Lange- Bakker
11 years ago

“Waarmee worstelt mijn klant?”

Jouw aanbod is een antwoord op een vraag.
Wat is de onderliggende vraag of verlangen waarmee je klant worstelt en waar jij het antwoord op hebt?
Wanneer je woorden kunt geven aan wat bij je -ideale- klant ‘nog’ een woordenloos gevoel is, is de herkenning groot. En een basis van vertrouwen gelegd. Als er dan ook nog een oplossing aangereikt wordt, is het feestje compleet.

Lianne
Lianne
11 years ago

Vraag vrienden en mensen uit je netwerk wie zij vinden dat je doelgroep is?
Zij komen soms met totaal andere ideeeën dan jezelf!

Greta van Buuren
8 years ago

Fijn dat er te lezen valt over het definiëren van een doelgroep. Ik draai in een kringetje rond, heb veel kennis maar hoe vertaal ik die naar een doelgroep waar ik nog niet mee gewerkt heb? Het kost me hoodbrekens in ieder geval en ik ga er nog weer eens op kauwen… Succes allemaal met je business 🙂 Greta

Leni Minderhoud
5 years ago

Hi Greta, simpelweg alle stappen doorlopen.
Een goede vraag is ook ” wie zou er voor mijn dienst betalen?” . En toch ook ” wie waren er eerder klant van mij”. Ik ben ervan overtuigd dat je aantrekt, waar je op dat moment voor kan betekenen. Dat kan in de tijd vaak veranderen maar er zit toch ook een rode draad in.

Claudia Kaldenbach
11 years ago

Inderdaad goede vragen: het geeft je laserfocus wanneer je helder hebt wie je doelgroep is.
Ik geloof er in dat het begint bij te kijken naar wie je zelf bent. Dus:

1. Kijk je ervaring. Heb je kennis van en ervaring in de markt waar je je op richt? Spreek je hun “taal”, weet je wat er leeft, waar ze wakker van liggen?

2. Kijk naar je bestaande klanten. Voor wie ben jij het meest van toegevoegde waarde en met wie werk je echt graag? Kijk of je daar een rode draad in ontdekt, in een ideale klantenprofiel.

Uiteindelijk wil je van toegevoegde waarde zijn en je richten op een doelgroep die maar al te graag bereid is je te betalen voor wat je oplost.

Kees van der Stel
9 years ago

Ik vind ‘doelgroep bepalen’ geen gemakkelijk issue.

Ik heb me uiteindelijk laten leiden door mijn intuïtie. Maanden geleden (na het Business Bootcamp in januari 2012!!) heb ik de vraag gesteld aan mijn ‘innerlijke weten’. Er kwam geen antwoord. Toen een paar weken geleden de nieuwe content van mijn website aan de orde kwam heb ik vanzelfsprekend de vraag weer gesteld. Na een dag ploeteren en ploeteren op de teksten nog steeds geen antwoord. Omdat ik nogal uiteenlopende (coaching)producten heb zag ik al een scenario voor me met twee websites en twee bloggen…

Een dag later kreeg ik een ingeving over het spectrum van mijn coaching (van helend, via preventief naar ontwikkeling) en jawel hoor daar bleek ook het antwoord op mijn doelgroepvraag in besloten te liggen. Nogal een complex procesje dus. Ik ben heel blij met de manier waarop ik mijn doelgroep nu heb kunnen definiëren en specifiek heb kunnen maken en dat ik kan volstaan met één blog en één site.

Zie onder de verschillende producten op mijn site hoe ik het opgelost heb. De uiteindelijke plaats van de teksten hebben ook nog wel wat hoofdbrekens en overleg met mijn ‘team’ gekost.

Jacoline Steegstra
11 years ago

Net als Ellen vind ik dat je vooral zelf een klik moet hebben met je doelgroep en dat je bij het kiezen van je niche vooral je hart moet volgen.

1. Waarin ben ik ervaringsdeskundige? Maakt je geloofwaardig.
2. Volg niet het geld maar je passie. “Money follows your passion”, hoorde ik ooit op een cruciaal moment bij het kiezen van mijn niche.
3. Welke behoefte zie, hoor, ruik, proef ik bij mijn doelgroep wanneer ik de krant lees, programma’s bekijk of websites bezoek?
4. Hoe kom ik met mijn doelgroep in contact?

Als mediator en jurist heb ik heel bewust de keuze moeten maken om mijn juridische kennis op de achtergrond te stellen en me te richten op mensen met relatie/huwelijksproblemen

Jeannette Kommer
6 years ago

Poeh, lastig hoor een doelgroep bepalen. Na 15 jaar zelfstandig in de kunsten èn in loondienst ga ik nu voor volledig zelfstandig. Te beginnen met mijn doel groep te specificeren. Geen makkelijke taak voor een kunstschilder. Aanstaande dinsdag 12/5 ga ik een middagje bij Marielle aan de slag. Zijn er meer kunstenaars die het moeilijk vinden dit helder te krijgen? Ik zou je graag willen horen.

Ellen Peeks
4 years ago

Hoi Jeanette, lastig is dit, hè? Ik denk zelf wel enigszins te weten wie mij doelgroep is. Maar waar zijn ze en hoe vind ik ze? Misschien dat we de komende tijd ervaringen uit kunnen wisselen? Ik ben ook kunstenaar, afgestudeerd als grafisch – en typografisch vormgever, maar al jaren werkzaam als illustrator/papier (maché) kunstenaar. Ik worstel al tijden met het vinden van voldoende klanten, vooral met het vinden van mijn doelgroep.

En meer nog, hoe vinden zij mij. Nou ja, dat hangt natuurlijk allemaal samen met elkaar. Wist je trouwens dat je op een Chinese site (ten minste, ik denk dat het Chinees is) uitkomt als je op jouw naam hier klikt? Of zit daar jouw doelgroep? 😉 Wat jammer dat ik hier de 7 reacties die je kreeg niet kan lezen hier. Ik ben benieuwd of de middag bij Mireille (jouw ‘coach’?) je wat gebracht heeft.

Zelf ga ik naar Gerry Schultinga in Zuidlaren. Ik kreeg van haar de opdracht te gaan onderzoeken wie ik het liefst als klant heb en wie dat dan zijn. Nadat ik het e.e.a. duidelijk had voor mezelf mocht ik nog wat gaan struinen op internet. En daar kwam ik dit stukje en jouw bericht tegen 🙂 Nou, misschien ‘hoor’ ik nog wat van je? Succes met het vinden van je doelgroep en met je onderneming! Groetjes van Ellen – El’ Papel

Jaap Nauta
5 years ago

Ik denk dat de vraag: “Met wie ga je het liefste om?” een belangrijke is. Zijn dit kinderen, volwassenen, ouderen, Engelsen, Belgen, mannen of vrouwen etc. etc.?

Bij de mensen waarmee je het liefste omgaat ben je waarschijnlijk het meest jezelf. En dat vind ik een belangrijke factor bij succesvol zijn.

Leni Minderhoud
5 years ago
Reply to  Jaap Nauta

Goeie Jaap! Ik heb me die vraag onvoldoende bewust gesteld.

Aan de andere kant, in coaching wat mijn vak is, kan er soms een goede werk relatie zijn voor de coachee, als ik iets kan bieden wat zij niet hebben. Privé zou ik dan niet met deze mensen omgaan, maar ik kan wel voor ze betekenen.

Een vraag die ik nog eens goed tot me door laat dringen. Een volgende stap kan zijn dat ik in een ander vak, iets heel anders ga doen nl….

Max Grabham
5 years ago

Fijne vragen dit! Een hele goede basis om mee te beginnen voor mij als blogger en coach. Zelf zoek ik naar een vergelijking tussen mij en mijn lezers/cliënten. Waar heb ik zelf behoefte aan? Hierdoor kom ik naast mij lezers/cliënten te staan, in plaats van er boven. Een mooie manier van samenwerken als je het mij vraagt!

Monique
4 years ago

Ik heb mijn doelgroep bepaald maar hoe bereik ik deze …?