Netwerktips: Do’s en Don’ts

In deze tijd is netwerken een van de belangrijkste manieren om je bedrijf te laten groeien. Zowel on- als offline, netwerken is in!

Maar hoe ga je te werk tijdens een netwerkborrel? Gebruik je een verkoopverhaal, stap je op mensen af, wacht je in een hoekje totdat anderen op jou afstappen? En achteraf, een stapel visitekaartjes, hoe ga je daar mee om?

1)      DO!
Grijp elke kans om te netwerken. Laat een goede indruk achter, waar je ook bent geweest. Zorg dat je met iedereen die je ontmoet een connectie maakt, afhankelijk van de omstandigheden. Zelfs als ze je alleen maar herinneren als ‘vriendelijk’ en ‘beleefd’, het zal in de toekomst van pas komen.
Netwerktip: Ga je naar de golfbaan? Neem je visitekaartjes mee!

2)      DON’T!
Wrijf niet bij elke kans die je krijgt jouw producten of diensten onder iemands neus. Netwerken is geen harde verkoop. Het is een manier om kwalitatief goede contacten op te doe om de verkoop te stimuleren, informatie te vergaren en kansen te vergroten.

3)      DO!
Wordt een goed luisteraar en leer open vragen te stellen. Leer mensen kennen door open vragen te stellen en geen ja/nee vragen. Dit zal niet alleen helpen om een band op te bouwen, maar geeft je ook inzicht in de waarde van die persoon als contact. Netwerktip: Ieder contact heeft waarde, je weet nooit met wie degene met wie je praat is getrouwd, mee werkt of aan is gerelateerd.

4)      DON’T!
Laat geen algemene aanbiedingen achter op een netwerkevenement. Mensen zijn daar aanwezig om gespecificeerde contacten op te doen. Alles wat algemeen is wordt gezien als SPAM. Maak alle aanbiedingen persoonlijk voor elk contact.

5)      DO!
Vergeet de opvolging niet. Als je gegevens uitwisselt of een evenement verlaat met een actiepunt, doe het dan direct. Als je wordt gevraagd om terug te bellen binnen twee dagen, noteer het in je agenda en doe het. Een goede opvolging is de beste manier om te scoren.

Dit zijn mijn 5 Do’s and don’ts voor netwerken.
Ik weet zeker dat er nog veel meer goeie tips zijn, dus nu is de beurt aan jou.

Wat zijn jouw beste tips voor netwerken?

Plaats een comment hieronder om jouw tips te delen met mij en de andere lezers.

En neem dan de tijd om de tips van anderen te lezen, om nieuwe ideeën op te doen en geef duimpjes voor je favoriete tips.

Als jouw tip de meeste duimpjes krijgt, dan geven wij je een gratis dvd ‘Elements of Succes’ (t.v.w. 100 euro).

Op jouw succes,

PS. het comment dat de meeste duimpjes kreeg in de blog post 5 Manieren om voorsprong te krijgen op de concurrentie en te winnen! is….Laura ten Hoedt! Gefeliciteerd Laura, je ontvangt de gratis dvd ‘Elements of Succes’.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
30 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Tania Keijer
11 years ago

Sta open voor elk contact, laat eventuele vooroordelen je niet tegenhouden om een contact met iemand te leggen. Mocht je bij het zien van een persoon bijvoorbeeld denken dat hij of zij niet in je doelgroep lijkt te passen, bedenk dan dat je dit pas kan beoordelen als je met diegene gesproken hebt. Bovendien kan je via deze persoon ook nog meer mensen leren kennen die wél in je doelgroep passen.

Let met gesprekken goed op je houding, wees vriendelijk en nieuwsgierig. Doe niet overdreven.

En zoals Esther ook aangeeft, inderdaad is het zo dat iemand gemiddeld 3 a 5 keer op de een of andere manier (via gesprek, folder, of wat dan ook) met jouw product of dienst in aanraking moet zijn geweest, voordat ze jouw product of dienst af willen nemen. Dus stop niet na 1 gesprek.

Leon Romeyn
10 years ago

Het is mijn doelstelling om de ander zoveel mogelijk te laten praten, maar dan wel over zijn/haar drijfveren. Vragen die ik daarbij stel zijn in de sfeer van
– welke dooelstellingen heb je voor deze maand/dit kwartaal/dit jaar ?
– welke heb je al bereikt/gerealiseerd
– wat ga je de komende periode doen en/of waar loop je tegenaan?

Ik stel mijn vragen niet letterlijk zo, natuurlijk, maar wel in die richtingen. Zo ontstaat vaak een gesprek dat enthousiast begint en dan is voor de ander de drempel over de uitdagingen van morgen niet (meer) zo hoog.
Einddoel is dat ik echt naar de ander heb geluisterd en dat ik weet wat hem/haar bezig houdt.

Daniël Martens
11 years ago

Deel je kennis.

Als je je kennis op een behulpzame manier weet te delen gaan mensen je zien als iemand met verstand van zaken en een sympathiek persoon. Je zit direct in de plus.

Sharing is caring.

Daan

Joel
Joel
11 years ago

Een goede voorbereiding is het halve werk. Ga gericht op je doel af en kies je hoogte punt.

Mariëtte Verlaan
11 years ago

1. Allereerst ga je naar het event omdat het je interesseert.
2. Blijf jezelf en geniet van de gebeurtenissen. Plezier straal je uit en non-verbale communicatie bepaalt je kans op een goed contact.
3. Raak in gesprek met mensen en luister veel. Hoe zou je de ander kunnen helpen?
4. Lach en reageer spontaan en enthousiast als je dat ook bent. Authenticiteit is zó belangrijk. Je wordt de eerste 30 seconden na de kennismaking al beoordeeld en dan heb je misschien nog niet eens iets gezegd. Klikt het tussen jullie?
5. Blijf jezelf in je presentatie. Bereid je voor op wat je over jezelf en je business gaat vertellen. Houdt het kort, krachtig en simpel.
6. Deel visitekaartjes uit en vertel wat jouw bedrijf kan bieden.
7. Succes en have fun!
Met een zonnige tuingroet, Mariëtte

Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago

Super Mariëtte, hier sluit ik me bij aan.

Vooral de autenticiteit die je noemt… in mijn ogen het belangrijkste. Mensen prikken zo door gemaakt gedrag heen. Als het niet écht is krijg je geen klik.

Fijn dat je het zo helder hebt neergezet.
Warme groet, Helmy

Ron van der Vlist
11 years ago

Wat mij als ZZP’er enorm heeft geholpen is me te realiseren met welke ‘pet’ ik op een netwerkbjeenkomst ben en dat is in ieder geval niet de ‘pet’ van de ‘directeur marketing’ van mijn éénmanszaak. Sinds dit inzicht voel ik me ook niet meer verloren. Ik ben er nu met de ‘pet’ van de ‘directeur onderzoek & ontwikkeling’ van mijn bedrijf en dus alleen maar geinteresseerd in wat anderen beweegt en ja: als er CONTACT is , is er beweging…

Groetjes, Ron

Lisette Platjouw
9 years ago

Wat een goede tip Ron! Ik had er, als startende onderneemster, nog niet over nagedacht dat je alle rollen en functies vervult binnen je eenmanszaak als dat er zijn in een groot bedrijf. Kiezen in welke functie je staat als je op een netwerkbijeenkomst bent gaat mij zeker helpen om er met meer zekerheid te staan. Dank!

Katrien Smets
11 years ago

Goed artikel,
Heb liever ook geen verkoopspraatjes op netwerkbijeenkomsten. En nieuwsgierige houding is de brandstof van een open ontmoeting.

Simone Roodselaar
9 years ago

Geven, geven en nog een geven:
Geef je aandacht
Geef je interesse
Geef antwoorden
Geef contacten
Geef leads
Geef je vertrouwen
Geef je lach
Geef jezelf zoals je bent!

Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago

Mooi Simone!

Mag ik deze er nog aan toevoegen…
Geef tips die jouw geholpen hebben door aan de ander

Gonny de Wit
8 years ago

Netwerken is voor mij net werken maar dan offline.

Relatiebouwen kan op verschillende manieren:
– persoonlijk; je bouwt een relatie op met iemand met wie je een klik hebt.
– thema; je bent naar een bijeenkomst gegaan en er is een gemeenschappelijk onderwerp wat je interesseert; dat kan verbinden.
– doelgroep; je gaat luisteren naar wat jouw doelgroep frustreert of vraagt ernaar.
– joint venture: je gaat praten met mensen, waarvan je een win win win kunt bedenken.

Telkens als ik naar een netwerkevent ga: stel ik een doel – wat heb ik nu nodig. Soms een van de vier en soms een mix hiervan.

Altijd waarde geven.

Alleen visitekaartjes uitwisselen zonder intentie – doe ik niet meer. Altijd schrijf ik meteen aan de achterkant wat ik heb afgesproken.

Kom ik een klant tegen dan geef ik hem 3 visitekaartjes – dan geef ik hem waarde als er via hem nieuwe klanten binnenkomen.

Mirjam Hubert
Mirjam Hubert
10 years ago

Netwerken is als solliciteren:

– hoe beter je je voorbereidt op het verhaal van de toekomstige netwerkklant/ werkgever, des te beter kun jij uitleggen op welk vlak jij je onderscheidt van andere kandidaten.

– hoe zelfverzekerder en rustiger je overkomt dat het goed is voor de netwerkklant/ werkgever jou tegen het lijf is gelopen.

Netwerken is niet hetzelfde als solliciteren

– bij netwerken is het een meer gepuzzel wat jij en de andere netwerker aan de ontmoeting kunnen slepen.

– bij netwerken gaat het meer om de reputatie die je op langere termijn opbouwt.

mark
mark
11 years ago

zorg dat je iets weet over het evenement en wat er zich normaliter afspeelt.

maak aantekeningen op het kaartje van degene die je net gesproken hebt.

stuur een email met bedank/aha erlebnis

tot slot, maar het allerbelangrijkste: straal en je zult opvallen

Petra Leibbrand
9 years ago

Mijn antwoord heeft Esther Molenaar reeds prachtig geformuleerd!

Het allerbelangrijkste is het bouwen van relaties met je (toekomstige) cliënten. Het creëert vertrouwen, wekt interesse en zorgt ervoor dat je cliënten eerder geneigd zijn om over je diensten/producten te vertellen aan derden. (het gun-effect)

Het is geweldig om relaties te bouwen. Je woorden geven namelijk slechts je gedachten weer, het vertellen van jouw verhaal en het luisteren naar het verhaal van anderen zorgt voor VERBINDING!

Renee Middelkoop
11 years ago

Beperk je niet tot die mensen waarvan jij denkt dat ze zakelijk interessant voor je kunnen zijn.

Gebruik je netwerk ook om anderen indirect van dienst te zijn.

Saskia van Velzen
10 years ago

Ik dacht altijd dat netwerken gedoe was, maar door de Business Bootcamp heb ik ontdekt dat het ook heel erg leuk is! En als ik blij wordt, dan worden de mensen met wie ik praat blij en blijft het contact ‘hangen’.

Annika Dijcks
10 years ago

Blijf jezelf. Hou je hoofd koel en zet je voelsprieten iets meer uit dan normaal. Luister ook naar de bedoeling achter de woorden en investeer! Investeer in luisteren boven praten. En investeer in het delen van kennis, het geven van tips en oprechte antwoorden of een eerlijke mening als die wordt gevraagd. Deel ook gerust je vrienden en je netwerk. Een goeie vibe ontstaat vaak door authenticiteit, openheid en oprecht gunnen. “Everything good will bounce back”

Annika

Johanna Kamunen
10 years ago

Als je iets hebt om gelijk iemand te GEVEN, ben je een cadeau-brenger. Altijd goed. En als je het heel gemeend geeft, nog beter. Maar te veel geven kan ook funest zijn. Niemand zit te wachten op meer en nog meer mogelijkheden..

Peter Boshuis
Peter Boshuis
10 years ago

Netwerken is synoniem aan goed luisteren en immatriculeren bij een volgend gesprek. Vandaar ook dat notities na een meeting belangrijk zijn. Laat mensen voelen bij een volgend gesprek dat je geluisterd hebt en je zult zien dat het gesprek voorbij gaat aan platitude. Ontmoet je Angelsaksische mensen (zoals in mijn wereld deel) dan zeker niet vergeten een oprecht complimentje hier of daar te maken. In het algemeen geldt dat je energie in een relatie steekt dan komen de producten en/of service ook wel.

Renee van den Berg Tap
11 years ago

Zorg ervoor, dat je altijd correct en onderscheidend gekleed gaat, zodat je positief opvalt. Kleding moet zeggen wie je bent!
Frisse adem, geen overheersende geurtjes, gepoetste schoenen, goede accessoires. Kortom verzorgd.
Mooie visitekaartjes, die worden onthouden!
En voor de dames: in alle tasjes voldoende visitekaartjes.
Succes!

Renée van den Berg Tap
Ambition&Fashion

Pascal Pluttger
11 years ago

Geef je ogen de kost op het netwerkevenement en kijk wie er veel en weinig aandacht krijgt. Vaak zijn de mensen met het grootste netwerk een aanwinst omdat in dat netwerk van mensen meer bedrijfskansen liggen. Praat met die mensen die het meest gewild zijn om mee te communiceren.

Het zal je verwonderen hoe je wordt opgenomen in dergelijke netwerken.

Esther Molenaar
11 years ago

Een persoonlijke relatie opbouwen is het beste wat je kunt doen. Een verkoop of een deal sluiten moet niet als nummer 1 op je lijstje staan als je aan het netwerken bent.

Mijn ervaring is dat na ongeveer 4 a 5 keer gesproken te hebben met een `nieuw’ contact hij of zij een opdracht bij je neerlegt. Het is geen garantie, maar ga maar eens na hoe dat met het verwerven van je opdrachten in het verleden is gegaan.

Een relatie opbouwen is dus het belangrijkste. Niet na twee gesprekken afhaken, maar volhouden en aandacht blijven geven aan de persoon, met nadruk de PERSOON, aan de andere kant van de tafel.

Onhoud een aantal (persoonlijke) dingen:
1. hoe heet de partner
2. zijn er kinderen, zoja, hoeveel
3. hobbies en interesses
4. drijfveren voor werkzaamheden, hetzij in loondienst hetzij als ondernemer
5. met wie iemand in contact wil komen
6. wat is iemands doel, wat wil de ander bereiken

Als de relatie goed is en het vertrouwen is aanwezig, dan komen vaak de opdrachten ook wel.

Sjonny van der Tuin
8 years ago

Het is een goede onderbouwing van het opbouwen van een netwerk.
Belangrijk zijn de mensen met wie je spreekt, als deze positief en enthousiast zijn over zichzelf.
Deze mensen blijven je langer bij en als je weet wat hun doelgroep is kan je ze te zijner tijd een nieuw contact uit jouw netwerk gunnen.

Groet
Sjonny van der Tuin

Jeannette Riedijk
11 years ago

Heel leuk en leerzaam om jullie netwerk-ervaringen te lezen. Ik werk meestal alleen en netwerk met de contacten in mijn winkel altijd ‘één -op-één. Op mensen afstappen is niet makkelijk voor me en jullie tips zijn me veel waard. Als ik een nieuw contact heb stuur ik wel altijd een mail om te bedanken en probeer een band op te bouwen, hoe summier ook. Hartelijk dank..

Daphne Medik
11 years ago

Goede tips, zowel in het artikel als in de reacties. Wat ik er nog aan toe wil voegen, is:

1. Netwerken begint met oprechte interesse in de ander.

2. Luister met je ‘netwerkantenne’ AAN. Hiermee bedoel ik, dat je luistert met de intentie om te horen hoe je de ander kunt helpen.

3. Creëer daarmee een goede bodem voor de follow-up! Een contact blijft nl. beter hangen, als je het binnen 24 uur kunt opvolgen.
Door iets toe te zeggen (bijv. dat je een artikel zult doormailen over…) heb je een goede reden om de volgende dag het contact op te volgen.
Als je dat zo snel doet, weet de ander zeer waarschijnlijk nog wie jij bent. Zo onderscheidt jij je positief! En heb je de basis gelegd voor het uitbouwen van de relatie.

Succes!

Wieger Waardenburg
11 years ago

Netwerken is geven. Ga niet netwerken met een keiharde verkoopintentie. Bouw je netwerk, help je netwerk en de ‘favour-in-return’ komt vanzelf!

Moes Wagenaar
11 years ago

Wat ik heel belangrijk vind is oprechtheid in de omgang met (nieuwe) mensen. Dit uit zich in verschillende dingen:

ik praat alleen met mensen uit oprechte interesse
ik zeg alleen oprechte dingen
ik praat alleen met mensen die oprecht interesse hebben in mij

op die manier kan ik mezelf zijn en weet ik ook dat ik niet de verkeerde mensen aantrek. ik heb toch niks aan onoprechte mensen, die frustreren mij alleen maar.

Bianca Kruijs
Bianca Kruijs
11 years ago

Het echte netwerken is CONTACT maken!

Wees vooral een OEN (open en nieuwsgierig) in het contact met de ander. Dit hoeft niet perse altijd persoonlijk te worden, maar er moet wel een ‘klik’ ontstaan. Wees nieuwsgierig naar wat de ander bezighoudt.

Neem LSD (luisteren, samenvatten, doorvragen) mee; luister vooral naar de ander en vraag door.
Door je te richten op contact en niet op het binnenhalen van een opdracht, sta je ook open voor nieuwe ideeen die soms spontaan op tafel komen, waar je weer van gaat bruisen.
Als het contact er echt is, komt er ongetwijfeld een vervolgafspraak, en van het een komt dan het ander.