Welk marketingadvies zou jij geven?

We organiseren Business Bootcamp om startende en ervaren ondernemers verder te helpen op de weg naar succes. Maar ook van elkaar kunnen we heel veel leren, want wie is er meer bekend met ondernemen dan ondernemers zelf?

Daarom wil ik je graag deze vraag stellen:

Welk marketingadvies zou jij geven aan iemand die zojuist is gestart met ondernemen in jouw branche?

En hier komt het leuke…

We hebben een cadeautje voor je als bedankje voor jouw advies.

Laat al je contacten weten over jouw advies (schrijf er een blog over, stuur emails, tweet erover, stuur een bericht op LinkedIn, etc.) en vraag hen om jou een duimpje te geven voor jouw advies.

En als jouw advies op 21 juli de meeste duimpjes heeft, ontvang je een gratis dvd voor ondernemers t.w.v. 100 euro.

Dus, neem even een moment en geef jouw beste advies voor een startende ondernemer en maak kans op de dvd t.w.v. 100 euro!

Op jouw succes,

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
15 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Leo van Veenendaal
11 years ago

Stephen Covey vindt de 2e eigenschap het belangrijkste van de overige zes eigenschappen die leiden tot succes.
In zijn boek:”Tthe seven habits of succes…” beschrijft hij 7 eigenschappen of gewoonten die leiden naar een optimaal leven.
Zijn tweede eigenschap is:
“Begin met het einde voor ogen.”

Waarom?
Wat heeft dat nou te maken met marketing?
Nou, waar gaat het jou om in je leven?
Dat blijft uiteindelijk toch de belangrijkste vraag die we moeten beantwoorden.

Ik heb op mijn blog op 17-12-2010 om 10:45 de volgende tekst bedacht:

Deze tekst zou over een paar jaar prima op mijn steen kunnen staan, mocht ik doorgaan met persoonlijke groei en meer uit mijn comfortzone gekomen ben:

Ik heb mijn leven tot comfortabele eenvoud, optimale bescheidenheid en diepst intieme zijns-toestand teruggebracht.
Genoeg, om van te leven, terughoudendheid betracht om vooruit te komen en veel liefde gegeven.

Door minder te doen, in alle verscheidenheid gekregen.

Blog: http://bit.ly/gnFEsB

Dus om je ontwerp van je leven, bouw je je marketingstrategie en niet andersom. Marketing is misschien wel het belangrijkste instrument van je onderneming, maar weet wanneer je marketing moet toepassen en vooral wanneer niet.

Lees mijn blog: http://bit.ly/gnFEsB

Daan
Daan
11 years ago

Mijn advies: begin er niet aan!

Oscar Frederiks
11 years ago

Het lastigste voor veel beginnend ondernemers is het hebben van focus en het uitdragen van die focus. Wees bereid tot een duidelijke afbakening en doe er niet te veel naast en bij. Jouw potentiele klanten zullen dat niet snappen. Waar sta je nou eigenlijk echt voor? Wellicht leidend tot verwarring en uiteindelijk afhaken van de klant.

Je doet er zoveel naast, ben jij echt wel die specialist die wij als opdrachtgever zoeken?

judith verwij
11 years ago

Het aller, aller aller belangrijkste is, wat mij betreft, dat
de klant centraal staat!

-dus doe goed marktonderzoek

-bepaal je target audience en dat hoeft niet altijd je doelgroep te zijn maar degene die de handtekening zet onder jouw offerte/ factuur.

-richt je website op hen in en op wat zij hebben willen

En dan komen je klanten vanzelf!!
En geniet van alle processen ook al gaat er wel eens wat mis!

Jacoline Steegstra
11 years ago

Veronderstel niet dat je alles zelf kan, weet, moet en zult. Als ondernemer blink je vaak uit in je eigen vakgebied, maar misschien kom je er – net als ik – achter dat je niets weet van markteting, sales, acquisitie of bij voorbeeld boekhouden.

Vooral niet doen: doormodderen in je eentje en doen alsof je het weet.

Vooral wel doen:
– gaten in je kennis opvullen door seminars, cursussen te volgen, boeken te lezen en experts te volgen via je sociale netwerk.
– schakel hulp in van mensen die een kei zijn in hun vakgebied en betaal ervoor. Kwestie van gunnen en zo tijd winnen om je te focussen op waar je zelf goed in bent.

Jacoline

Amy van Son
11 years ago

Nou dat is toevallig, ik heb er zojuist een blog over geschreven op WordPress http://senecaadvies.wordpress.com/

Bereidheid, de bron voor inspiratie en creatie

‎’Het is niet omdat de dingen moeilijk zijn dat wij niet durven, het is omdat wij niet durven dat de dingen moeilijk zijn.’ ~Seneca~

Duizenden jaren geleden deponeerde Seneca deze wijsheid al. Naast alle nog steeds toepasbare citaten is dit citaat er één waar je niet omheen kunt. Zeker niet als beginnend ondernemer. Het is natuurlijk niet zo dat als ik het heb over een ‘beginnend ondernemer’ dat ik het dan heb over iemand zonder ervaring. Misschien wel in het zelfstandig ondernemen, maar vaak zijn dit mensen die jarenlang al hun kwaliteiten en vaardigheden hebben ingezet ten behoeve van een werkgever. Met het (schijn)gevoel van financiële zekerheid lijkt het vaak toch makkelijker werken.

Hoe anders is dat, als alles wat je doet staat in het licht van je eigen onderneming. Vragen als, ‘Is dit de juiste beslissing?’, ‘Gaat deze tijdsinvestering mij dat opleveren wat ik beoog?’. ‘Kan ik dit geld wel investeren als ik nog geen opbrengsten heb?’. Vragen die ertoe kunnen leiden dat het je gemoedstoestand zodanig gaat beïnvloeden dat er niets meer uit je handen komt of je hersens zodanig op slot zet, dat je niet meer weet wat je nog wel of niet kunt doen.

De bereidheid als bron van inspiratie en creatie
Hoe anders kan het zijn als je de bereidheid toont te leren en te durven. Leren van anderen die jou voor zijn gegaan, maar ook vertrouwen in je eigen kunnen. Want wat je nu als zelfstandig ondernemer aan het doen bent, deed je wellicht al jaren voor een werkgever of een andere ’zelfstandige ondernemer’. Met evenveel focus op het resultaat en de bereidheid om samen te werken aan een gemeenschappelijk doel.

Met de bereidheid om te leren open je een bron van inspiratie en creatie. Helemaal in deze tijd van Social Media. Weet je iets niet of begrijp je iets nog niet helemaal benader je netwerk op LinkedIn, Twitter of Facebook en van alle kanten zijn er mensen die jou willen helpen bij je vraagstuk. Via via kom je op ideeën en vind je oplossingen waarvan je niet had gedacht dat die mogelijk waren.

Zo kwam ik via via terecht op de site van weebly.com een pagina om zelf je website te bouwen. Zo eenvoudig dat na een aantal avonden proberen en sleutelen de website van Seneca Advies helemaal af was. Ik vertelde over mijn ervaringen met Weebly op Facebook en Twitter en heb hierdoor anderen weer enthousiast kunnen maken. Het resultaat is ondermeer de nieuwe website van een maatschappelijk betrokken organisatie van Robert Greene Hand2Hand hand2hand.nl/. Een geweldig initiatief om diensten over en weer aan te bieden.

Dat bedoel ik dus, de bereidheid is een bron van inspiratie en creatie. Als ik weer eens op een punt beland waarin ik merk dat ik terughoudend ben, dan denk ik aan Seneca en zijn citaat; ‎’Het is niet omdat de dingen moeilijk zijn dat wij niet durven, het is omdat wij niet durven dat de dingen moeilijk zijn.’

Vervolgens ga ik gewoon aan de slag!

Femke van Bemmelen
Femke van Bemmelen
11 years ago

Ik ben net aan het starten (adviseur) en dit is wat ik heb gedaan en nog ga doen (waaronder marketing):
– Lees ‘duct tape marketing’ en andere boeken voor kleine ondernemers
– Abonneer je op de gratis nieuwsbrief van Stan Lenssen op http://www.sayebusiness.nl (inspiratie, tips etc)
– breid je netwerk uit, praat met mogelijke partners
– verdiep je in social media
– begin met twitteren
– doe een workshop ‘opdrachten vinden via twitter’ (www.pintapeople),
– maak gebruik van LinkedIn om je doelgroep te vinden en verken de mogelijkheden van dit geweldige marketing/communicatieinstrument
– vraag je doelgroep welk probleem je hen kunt helpen oplossen en ga het gewoon uitproberen, zodat je aanbevelingen verzamelt en je dienst kunt verbeteren
– zorg voor een professionele uitstraling
– inversteer direct in logo (goede kwaliteit weinig geld via logomatch.nl) en een mooie website.
– Publiceer een artikel in een vakblad en zet dat op je website.
– Vraag feedback aan je (potentiele) klanten.
– Zoek een coach (iemand die heeft bereikt wat jij in de toekomst ook hoopt te bereiken) om je te helpen met dingen die je moeilijk vindt en je te helpen met praktische tips.
– durf te vragen; om advies, om een opdracht
– maak gebruik van het feit dat je starter bent; mensen vinden dat leuk, willen graag helpen, meedenken

– Wees 100% jezelf en creeer zo je micromerk.
– Geniet ervan en straal dat uit

Katrin Van de Water
Katrin Van de Water
11 years ago

1. Wie zijn je klanten?
2. Waar liggen ze wakker van?
3. Wat heb jij te hen te bieden?
4. Denk groots!
5. Geef niet op, stuur hoogstens bij
6. Omring je met positieve, succesvolle mensen
7. Investeer in jezelf
8. Vier je successen!

Succes!
Katrin Van de Water
Carrièrecoach Passion for Work

Arno Diepeveen
11 years ago

Mogen het er ook 72 zijn?

Zie: dutchsalesblog.nl/home/2009/4/16/72-adviezen-aan-mezelf.html

Marco boersma
11 years ago

Promoot jezelf en niet zozeer je bedrijf. promoot je resultaat, niet de activiteiten.

Tania Keijer
11 years ago

Het advies dat ik zou geven aan iemand die net gestart is, is:

Geef niet op ! Er zullen zich gerust momenten voordoen waarop je het niet meer ziet zitten en dat het tegenloopt e.d. vaak vooral in het begin, maar als je echt wilt dan lukt het zeker. Doe wat ervoor nodig is en geloof in jezelf. Ik denk dat dat het belangrijkste is om te kunnen slagen en uiteindelijk trots te kunnen zijn op jezelf.

Max van der Put
Max van der Put
11 years ago

Organiseer een feestelijke opening van je nieuwe bedrijf, in je pand, een zaaltje of thuis. Nodig zoveel mogelijk mensen die je kent uit. Vertel in 5-7 minuten wat je gaat doen en vraag hun hulp bij het vinden van nieuwe klanten. Vraag hen niet om klant te worden, want nee zeggen is nooit leuk en kan de relatie verstoren. Als er iemand is die wel klant wil worden, dan komen ze echt wel naar je toe

Ellen Mertens
Ellen Mertens
11 years ago

Werk samen… er is er altijd wel één met een goed idee, net even een betere bui, iets optimistischer, wél een contact bij die potentiële klant

Ingrid van Houwelingen
11 years ago

Realiseer je je waarom je doet wat je doet.

Wat je doet daarin ben je goed, daar ga ik van uit. Maar daarvan zijn er velen.
Verdwijn niet in de grijze massa van je concurrenten. Onderscheid jezelf door helder te hebben wat de onderliggende motiverende redenen zijn toen je je bedrijf oprichtte. Waarom doe je wat je doet?
Dit geeft je het onderscheidend vermogen versus je concurrentie, en helpt je bij het vaststellen van je doelgroep, welke omgeving je wilt werken, wat voor soort bedrijven etc. Stel jezelf die vraag.

interieurinspiratie
11 years ago

Kijk goed waar je doelgroep komt. Zoek sites, forums enz en kijk wat men zoekt, waar men het over heeft. Doe wel mee maar als adviseur en ga niet je bedrijf promoten.

Heb je iets te verkopen? Adverteer op marktplaats. Als je niet je adres neerzet in de advertentie mag je vaak gratis adverteren. Neem dan als verkoopnaam de naam van de bedrijf (kan men dan zelf op googlen) en vermeldt in de advertentie dat men je kan mailen voor meer info.

Creeer een netwerk. Netwerk via hyves, twitter, facebook enz. Communiceer met andere ondernemers en leer van hen.